Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-08 18:23

När började filmerna få flerkanalsljud? De moderna actionfilmerna tycker jag som regel bara känns totalt överdrivna.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5177
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav dewpo » 2019-05-08 22:22

Enligt Wikipedia var den första filmen med surroundljud Walt Disneys Fantasia från 1940...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-09 07:39

dewpo skrev:Enligt Wikipedia var den första filmen med surroundljud Walt Disneys Fantasia från 1940...


Fast det var nog inte vanligt att det fanns biografer med utrustning för det. Möjligen i någon av Hollywood's premiärbiografer?

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Kraniet » 2019-05-09 08:46

Jag tycker tex surroundljudet absolut tillför en dimension när jag ser på naturfilm som Our Planet tex. Det är mixat i Atmos, men vet inte om jag hör så mycket "atmos-effekter".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav 2-ch » 2019-05-09 09:15

FBK skrev:Att titta och lyssna på film utan en hyfsat bra 5.1 anläggning är som att köra en Porsche med Volkswagen Bubbla däck, dvs man missar en stor del av upplevelsen.

Oj.
Att använda "man" i det här fallet gör att jag tror att du menar att huvuddelen av befolkningen upplever det så.
Eller möjligen ännu hårdare, att det är en fastlagd sanning som du förmedlar.

Men det kan också läsas som att du gör en jämförelse mellan en hyfsad 5.1 mot en ohyfsad dito.

Jämförelsen haltar tycker jag.
För mig vore det en förstärkt upplevelse att hantera den kombinationen runt bana på tid :wink:
Om man nu alls ska använda liknelser i det här fallet. Vilket jag inte tycker behövs.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav goat76 » 2019-05-09 10:06

Som Nattlorden påpekade tidigt i tråden så behöver det ju inte ske någon "övergång" från flerkanal till tvåkanal, med pass through/home theatre-funktion i en tvåkanalsförstärkare och pre out till den från surround-förstärkaren så får man det bästa från båda varianterna utan avkall på kvalitet. Ofta blir det dessutom bättre då de två viktigaste kanalerna även vid filmtittande får den bättre drivningen från tvåkanalsförstärkaren.

Jag har en perfekt och smidig lösning.
All film som ligger på NAS/Netflix/youtube och allt annat från nätet spelas upp från en stationär dator undangömd i hörnet av rummet och den styrs med ett litet smidigt tangentbord (Logitech K400) från soffan. Datorn är kopplad med en fem meter lång HDMI till en Marantz receiver med dens pre out till Linn Akurate DSM som i sin tur är kopplat till HT-ingången på en Musical Fidelity M6i. På så sätt behöver jag aldrig göra någonting alls med vare sig Marantzen eller Musical Fidelityn då allt alltid går genom samma ingångar, Linn spelaren agerar ingångsväljare men inte ens det behöver göras vid musiklyssnande, det är bara att välja musik och det körs igång.

Med genomtänkt setup och val av komponenter som gör det man vill så finns det inga skäl att välja det ena eller det andra när det kommer till stereolyssning och filmljud. :)

Användarvisningsbild
1987
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2009-02-28

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav 1987 » 2019-05-09 22:47

Jag tog ganska nyligen steget....

Flyttade mina golvare från frontkanaler tvärs över rummet till min nya vrå för tvåkanal. (Ställde två billiga små stativare på tv-bänken bredvid tv:n för rimligt tv-ljud.) Filmintresset har dött och tvåkanalsintresset är åter efter att ha övervintrat sedan cirka 1995.

Så vad ska jag då lyssna på/genom? Well, all musik ligger ju på min laptop så den får tjänstgöra genom att skicka signal via usb till en nyinköpt Cambridge DACMagic. Därifrån vidare till en nyinköpt Marantz PM5005. Vidare till mina gamla trotjänare Monitor Audio Silver RS6. (Var nära att sälja dem för ett par år sedan, ångrade mig och behöll dem. Blir fortfarande kallsvettig och yr när jag tänker tillbaka på det)

Sedan då.... högtalarplacering och lyssningsposition bestämdes inom relativt snäva marginaler, WAF ni vet. Sedan en mätning för att finna den horribla problemfrekvensen. Sure enough, en rejäl bumling vid 52 Hz vid lyssningspositionen. Lätt åtgärdat med den parametriska eq:n i VLC.

Är nu väldigt nöjd med hur det låter. Hade nästan glömt hur bra Monitor Audio kunde låta, och för er som undrar: Ja, det är en STOR skillnad på min tvåkanalsstärkare jämfört med den hemmabiopjäs som fortfarande står kvar i tv-bänken. (En tre år gammal, tung Yamaha) Marantzen åker åttor kring hemmabioapparaten alla dar i veckan, på alla parametrar. Marantzen framstår som löjligt prisvärd, nypriset är cirka en tredjedel av Yamahans....

Är som sagt grymt nöjd, och de gamla FLAC-filerna sätter guldkant på tillvaron. Hur mäter då allt detta. Helt säkert finns det brister, MA-högtalarna brukar "få skit" för en liten höjning i mellanbasen. Kanske finns den där, vet inte säkert. Ärligt talat: couldn't care less just nu.

Nästa steg blir att ta tag i rummet, just nu är det bara "normalt" d.v.s. en del fluffiga golvmattor, rimligt med tavlor m.m. på väggarna och naturligtvis vanligt möblemang. Men det får växa fram eftersom.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav distad » 2019-05-09 23:02

goat76 skrev:Som Nattlorden påpekade tidigt i tråden så behöver det ju inte ske någon "övergång" från flerkanal till tvåkanal, med pass through/home theatre-funktion i en tvåkanalsförstärkare och pre out till den från surround-förstärkaren så får man det bästa från båda varianterna utan avkall på kvalitet. Ofta blir det dessutom bättre då de två viktigaste kanalerna även vid filmtittande får den bättre drivningen från tvåkanalsförstärkaren.

Jag har en perfekt och smidig lösning.
All film som ligger på NAS/Netflix/youtube och allt annat från nätet spelas upp från en stationär dator undangömd i hörnet av rummet och den styrs med ett litet smidigt tangentbord (Logitech K400) från soffan. Datorn är kopplad med en fem meter lång HDMI till en Marantz receiver med dens pre out till Linn Akurate DSM som i sin tur är kopplat till HT-ingången på en Musical Fidelity M6i. På så sätt behöver jag aldrig göra någonting alls med vare sig Marantzen eller Musical Fidelityn då allt alltid går genom samma ingångar, Linn spelaren agerar ingångsväljare men inte ens det behöver göras vid musiklyssnande, det är bara att välja musik och det körs igång.

Med genomtänkt setup och val av komponenter som gör det man vill så finns det inga skäl att välja det ena eller det andra när det kommer till stereolyssning och filmljud. :)

+1
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav 2-ch » 2019-05-10 09:06

1987 skrev:Lätt åtgärdat med den parametriska eq:n i VLC.

Jag visste inte ens att det fanns i VLC.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav ottovonkopp » 2019-05-10 10:21

Ljudlimpan (4.1) börjar ge sig och en ny blir lite dyrt så jag funderar på 4.0 iaf.

En begad Marantz Slimline tex nr1402 och ett par Audio Pro Qube vid sidan om soffan kan nog bli ok. Uppskattad kostnad ca 2500:- totalt.

Som front blir det isf Pre out från biostärkaren till fixed input på Hegeln och frontarna är ett par Larsen 4.2.

Kan nog bli trevligt till både musik och lite tv\film.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Tell » 2019-05-10 15:52

1987 skrev:Flyttade mina golvare från frontkanaler tvärs över rummet till min nya vrå för tvåkanal. (Ställde två billiga små stativare på tv-bänken bredvid tv:n för rimligt tv-ljud.)
Är nu väldigt nöjd med hur det låter. Hade nästan glömt hur bra Monitor Audio kunde låta, och för er som undrar: Ja, det är en STOR skillnad på min tvåkanalsstärkare jämfört med den hemmabiopjäs som fortfarande står kvar i tv-bänken. (En tre år gammal, tung Yamaha) Marantzen åker åttor kring hemmabioapparaten alla dar i veckan, på alla parametrar. Marantzen framstår som löjligt prisvärd, nypriset är cirka en tredjedel av Yamahans....

Det kaaan inte bero på att högtalarna står på ett helt annat ställe som gör att du hör en "STOR" skillnad? För skillnaden mellan två moderna förstärkare (oavsett multikanal eller stereo) kan aldrig vara "STOR", utan möjligtvis "liten om man verkligen lyssnar o jämför noga".


Själv kör jag tvåkanal nu för att jag inte har plats eller har riktigt råd för nåt mer just nu. Men nångång i framtiden så blir det väl en liten större MiniDSP och några bakhögtalare för att få lite mer trevlig ambience i filmer, det är ju ändå det som dom extra kanalerna gör bäst imo. Att det ena skulle vara överlägset nåt annat är däremot bullshit. Det går ju utan problem att ha båda o enkelt byta mellan dom vid behov :)

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-12 00:51

FBK skrev:Att titta och lyssna på film utan en hyfsat bra 5.1 anläggning är som att köra en Porsche med Volkswagen Bubbla däck, dvs man missar en stor del av upplevelsen.


Jag tycker det verkar häftigare när man monterat porscemotor i en bubbla, tänker främst på de gamla 356orna med fyran och sedan porschefälgar med bredare däck etc.. kallas också för California Looking, när det är äkta stuk..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-12 00:56

AndreasArvidsson skrev:Ja kollar man endast på film där majoriteten av ljudet är dialog så är det ju inget problem. Det är dock inte sant för majoriteten.

Efter att ha vant sig vid bra hemmabio så är det lite tråkigt att titta på film utan detta tycker jag.


Tja, jag förmodar att du dels bor så att du inte stör grannarna med tanke på att ju nyare filmerna är, desto mer skruvas ljudet upp vid effekter så att det blir skrämselhicka när det händer något.. köper nästan inga nya filmer, ej heller som begagnade.. det finns massor utav bra äldre filmer att titta på i repris för min del så.. 8)

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-12 00:59

Kraniet skrev:Jag föredrar absolut flerkanal för film. Det ger mer djup i filmtittandet, även i lågmälda filmer.


Jag förstår hur du tänker där.. en del menar också att det tillför mycket med en subwoofer även när det gäller dramafilm.. själv saknar jag faktiskt inte när det väldigt sällan som jag upplevde det kom ljud ut ur de bakre högtalarna.. i synnerhet när det gäller stillsammare filmer..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-12 01:08

Jag får hem en ovanlig apparat senare idag; en Sansui Qs-1, vilket är en 4 kanals synthesizer och den tänkte jag koppla till min Sansui AU 9500 och sedan testa koppla in filmljudet till för att se hur det funkar; bara på kul apropå..

Bild

Bild

https://www.hifiengine.com/manual_library/sansui/qs-1.shtml

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav distad » 2019-05-12 22:35

nigthdreamerssky skrev:
FBK skrev:Att titta och lyssna på film utan en hyfsat bra 5.1 anläggning är som att köra en Porsche med Volkswagen Bubbla däck, dvs man missar en stor del av upplevelsen.


Jag tycker det verkar häftigare när man monterat porscemotor i en bubbla, tänker främst på de gamla 356orna med fyran och sedan porschefälgar med bredare däck etc.. kallas också för California Looking, när det är äkta stuk..

Ännu roligare skulle vara några enkla men breda plåtfälgar så man får ditt breda däck och så stå och små gasa vid rödlyse jämte någon BMW, de kan liksom inte stå emot en utmaning... En Porsche försökte köra ifrån mig på Sveavägen igår, gasade på allt var det gick men ändå så stod jag bakom honom vid nästa rödlyse. Inte skaka av sig en skiten Renault kändes nog inte kul.... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
1987
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2009-02-28

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav 1987 » 2019-05-13 14:32

Tell skrev:
1987 skrev:Flyttade mina golvare från frontkanaler tvärs över rummet till min nya vrå för tvåkanal. (Ställde två billiga små stativare på tv-bänken bredvid tv:n för rimligt tv-ljud.)
Är nu väldigt nöjd med hur det låter. Hade nästan glömt hur bra Monitor Audio kunde låta, och för er som undrar: Ja, det är en STOR skillnad på min tvåkanalsstärkare jämfört med den hemmabiopjäs som fortfarande står kvar i tv-bänken. (En tre år gammal, tung Yamaha) Marantzen åker åttor kring hemmabioapparaten alla dar i veckan, på alla parametrar. Marantzen framstår som löjligt prisvärd, nypriset är cirka en tredjedel av Yamahans....

Det kaaan inte bero på att högtalarna står på ett helt annat ställe som gör att du hör en "STOR" skillnad? För skillnaden mellan två moderna förstärkare (oavsett multikanal eller stereo) kan aldrig vara "STOR", utan möjligtvis "liten om man verkligen lyssnar o jämför noga".


Själv kör jag tvåkanal nu för att jag inte har plats eller har riktigt råd för nåt mer just nu. Men nångång i framtiden så blir det väl en liten större MiniDSP och några bakhögtalare för att få lite mer trevlig ambience i filmer, det är ju ändå det som dom extra kanalerna gör bäst imo. Att det ena skulle vara överlägset nåt annat är däremot bullshit. Det går ju utan problem att ha båda o enkelt byta mellan dom vid behov :)


Jag har självklart lyft över hemmabiostärkaren till den "nya" delen av rummet och provat utan att flytta högtalarna en enda mm.

Utan att starta nån placebodebatt eller ens snudda vid F/E så vill jag ändå påstå att jag kan plocka skillnaden tämligen enkelt. Inte vid låga lyssningsnivåer, men medelhöga och uppåt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav paa » 2020-01-09 23:37

Nu har Marantz kommit med en tvåkanals förstärkare med Phonoingång, HDMI in och lågnivå ut, och även sub ut:

http://www.marantz.se/se/products/pages ... tid=nr1200
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav xeizo » 2020-01-10 00:05

Jag kör bara stereohögtalare, men 11-kanals receiver(Yamaha RX-A2050). Det är för det var mest kostnadseffektivt med kraftfullt slutsteg, trådlös streaming och massor av både digitala och analoga ingångar i samma enhet. Har varit problemfritt, låter bra.

I vardagsrummet för titta-på-tv har jag en Denon AVR-1713, också bara stereohögtalare där. Inget behov av UHD-receiver eftersom alla 4K-appar redan är inbyggda i TVn. Däremot visade det sig att Audyssey XT var riktigt bra även med stereohögtalare i ett halvstort vardagsrum, det låter verkligen mer än perfekt efter att den fått mäta upp enligt konstens alla regler från 7 positioner i rummet. Nästan så att Audyssey XT i sig är största skälet att välja en receiver, omöjligt att få till en så rak frekvenskurva med en vanlig förstärkare ju.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav AndersP » 2020-01-10 08:14

Ni som dissar hembiostärkare för 2 kanalslyssning; Använder ni dacarna i biostärkaren?

Ett av mina glädjeämnen är konsertvideos på.bluray. Dom flesta har fint surroundljud i Dts HD MA.
Har svårt att se nåt motsatsförhållande mellan 2- o flerkanal som sagt, men center och surr spelar inte i stereo förstås.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Frisk » 2020-01-10 08:54

AndersP skrev:Ni som dissar hembiostärkare för 2 kanalslyssning; Använder ni dacarna i biostärkaren?

Ett av mina glädjeämnen är konsertvideos på.bluray. Dom flesta har fint surroundljud i Dts HD MA.
Har svårt att se nåt motsatsförhållande mellan 2- o flerkanal som sagt, men center och surr spelar inte i stereo förstås.


Jag kör både och nu för tiden, försteg med förbikopplingsfunktion på en ingång. Tyckte det blev bättre med försteget, det fick mig att ägna mycket mer tid till musik, men det kan ju förstås delvis också varit att det upplevs mindre komplicerat att starta och manövrera anläggningen.

Hade länge, undrar om det inte blev minst 20 år en yamaha RX-v795 jag var nöjd med och var av uppfattningen att det inte spelade någon större roll med försteg med bra slutsteg.

Köpte av diverse märkliga anledningar, men till försvar att slutstegen gick använda med extern decoder, en Onkyo SR-876 och upplevde mycket tydlig förbättring. Bytte ganska snabbt ut den mot en Anthem MRX-720 som dök upp på blocket, då jag ville ha Amos i det bytet upplevde där ingen större skillnad, eventuellt lite åt det sämre. Jag upplever högre bakgrundsbrus från den.

Jag är mycket osäker på om jag skulle ta skillnaden mellan 2-kanals försteget och flerkanalsmaskinen men upplever det som att jag har svårare att slita mig från musiken med 2-kanalssteget.

Till Yamahan körde jag optiskt digitalt och HDMI i de senare.

Även jag gillar flerkanals-inspelningar både enbart ljud och konsertfilmer.

För mig är det ingen jätteskillnad men skulle inte göra mig av med 2-kanalssteget i första taget. Däremot var jag inne på att sälja/nedgradera flerkanalsmaskinen. Inte att jag vill vara utan Atmos men tror kanske de enklaste modellerna räcker. Dock blev jag feg, allt funkar problemfritt nu utan konstiga buggar eller avstängningar pga för mycket lågbas etc så vågade inte chansa och eventuellt få konstiga problem.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Morello » 2020-01-10 09:41

Jag tycker idén med flerkanaligt ljud till bild är helknasig - man tittar på en tvådimensionell bild in i en fiktiv verklighet (som jag dessutom finner ytterligt ointressant) och omges av ljud. Vari ligger logiken?

Till musik känns det mer rimligt, men då finns istället inte något programmaterial.

Bland gemen man upplever jag hembio med flerkanalsljud som utdött - det var populärt från sent 90-tal och ett antal år framåt.

Hur fungerar det när man "strömmar" film - får man med hela ljudpaketet då eller är det bara tvåkanaligt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Strmbrg » 2020-01-10 09:57

Jag försöker undvika att komplicera saker.
Det betyder absolut inte att jag alltid lyckas.

Vad jag menar är egentligen att jag försöker backa ett antal steg och ställa mig frågan:
Vad är SYFTET Vad vill jag ÅSTADKOMMA?

Om mitt svar till mig själv då blir nåt i stil med:
Pja, jag vill få en mycket givande musikstund. Då är nästa fråga; Hur åstadkommer jag det?
Ju färre saker, variabler, val, beslut, felkällor etcetera som är involverade desto bättre.

Ställer jag mig istället frågorna:
Vilket sätt att spela upp musik är det absolut bästa? Vilka sätt finns det? Hur är dessa i förhållande till varandra?
Ja, då är jag inne på ett annat spår och metodvalet blir kanske ett annat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Tangband » 2020-01-10 10:19

AndersP skrev:Ni som dissar hembiostärkare för 2 kanalslyssning; Använder ni dacarna i biostärkaren?

Ett av mina glädjeämnen är konsertvideos på.bluray. Dom flesta har fint surroundljud i Dts HD MA.
Har svårt att se nåt motsatsförhållande mellan 2- o flerkanal som sagt, men center och surr spelar inte i stereo förstås.


Det blir också horribelt dyrt att bygga ut till 5.1 om man som jag envisas med dsp-filter och separata steg till mina två-kanalare plus alla andra kanaler.
Det blir minst 11 slutstegskanaler och 3 Dbx driverack pa 2........

Och jag står inte ut med en passiv lösning ( duckar och tar på hjälmen 8) )
Jag har nämligen inte hittat någon sådan som duger, för mig. Och jag har hört mycket :P .
Jag är intresserad av att få så bra 2-kanaligt ljud som det går i min lägenhet. Utan att dämpa hela framväggen.

Detta innebär för mig att om jag skulle köra 5.1 ljud så blir det endera horribelt kostsamt eller en något sämre lösning ljudmässigt med 2-kanal.
Been there, done that.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Morello » 2020-01-10 11:49

Om man inte har en biostärkare - hur justerar man audio-video-synkroniseringen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav gopnik » 2020-01-10 12:01

Man anpassar längden på högtalarkablarna! :mrgreen:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-10 12:18

Morello skrev:Om man inte har en biostärkare - hur justerar man audio-video-synkroniseringen?


Det beror på vad man har för apparater och hur dessa är ihopkopplade. :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Nattlorden » 2020-01-10 13:39

gopnik skrev:Man anpassar längden på högtalarkablarna! :mrgreen:


Annars får man se efter eller höra efter. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav AndersP » 2020-01-10 14:11

Tangband skrev:
AndersP skrev:Ni som dissar hembiostärkare för 2 kanalslyssning; Använder ni dacarna i biostärkaren?

Ett av mina glädjeämnen är konsertvideos på.bluray. Dom flesta har fint surroundljud i Dts HD MA.
Har svårt att se nåt motsatsförhållande mellan 2- o flerkanal som sagt, men center och surr spelar inte i stereo förstås.


Det blir också horribelt dyrt att bygga ut till 5.1 om man som jag envisas med dsp-filter och separata steg till mina två-kanalare plus alla andra kanaler.
Det blir minst 11 slutstegskanaler och 3 Dbx driverack pa 2........

Och jag står inte ut med en passiv lösning ( duckar och tar på hjälmen 8) )
Jag har nämligen inte hittat någon sådan som duger, för mig. Och jag har hört mycket :P .
Jag är intresserad av att få så bra 2-kanaligt ljud som det går i min lägenhet. Utan att dämpa hela framväggen.

Detta innebär för mig att om jag skulle köra 5.1 ljud så blir det endera horribelt kostsamt eller en något sämre lösning ljudmässigt med 2-kanal.
Been there, done that.

Mina Orion sväljer nu 8 slutstegskanaler - 1 kanal per element. Kommande LX521 center kommer att behöva 2. Receiver driver 6 surroundhögtalare med 4 kanaler.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-10 16:05

Minst 7.1.4 is the sh-t. ;) 8) Att även kombinera frontkanalerna via ett vanligt stereoförsteg så kan man köra allt som man bara vill köra tvåkanaligt på bästa möjliga vis. Så slår man två flugor på smällen.
//Johan Lindroos

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster