Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 09:31

Tja, jag har uppsnappat lite här och var om folk som övergått till tvåkanal istället för flerkanal i sin anläggning..

Hur är det här på Faktiskt.se då?

Själv övergav jag mitt flerkanalssystem för filmtittande för några månader sedan och har inte ångrat en stund.. faktum är att jag överlag fick så mycket bättre filmljud genom att använda tvåkanaligt istället för flerkanal där bara nyare filmer utnyttjade flerkanal om ens det.. ofta var ljudet tråkigt när det i talscenerna bara kom ljud ur centerhögtalaren.. och framförallt då när man tittade på äldre filmer.. dessutom hade jag inte plats längre för hemmabiohögtalarna längre då alla mina andra högtalare tar plats..

Förut var det Audio Pro Focus SA serien med Sub, vilken senare mestadels inte användes då jag bor i lägenhet..

Numera väljer jag mellan Audio Pro A4-14, Mirsch OM 3-28 samt ett par Sony SS-G3 när jag tittar på film och så blir det olika förstärkare respektive försteg förstås då.. Jag ska testa på kul också med mina Zachry EM 24 här framöver också.. försteg är Technics SU-4 med A4-14 vs Technics SU V-9 med Sony SS-G3 samt halvnya och nyare filmer samt en Rotel RX 802 ihop med Mirsch 3-28 när jag tittar på äldre filmer.. DVD spelaren är en Denon DVD 3910.

Det är så mycket mer närvarande i rummet i de vanliga talscenerna och alla ljud runt omkring hörs så mycket bättre när det är pålagd musik, händer detaljer i filmerna osv.. det känns som att man är mitt i det numera till skillnad mot förut och hemmabiosystemet, visst var det häftigt med ljudeffekter och ljud i bakre högtalarna, men jag känner att jag inte behöver sånt längre!

Så hur resonerar ni då?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Nattlorden » 2019-05-01 09:45

Finns mer än en lösning på det.... om det är tvåkanals-utrustning man vill använda oftare, så kan man ju köra frontkanalerna via en tvåkanalsutrustning med det försteget i ett valt läge (om hemmabio-passthru inte finns). Center kan man ju i vissa fall hoppa över helt - beror på hur bra koppling till bilden man får med fantomcenter.

Personligen kör jag olika anläggningar i olika rum, så ingen konflikt alls.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Perfector » 2019-05-01 09:45

Jag har 5-1 system, men bara i elektroniken.
Spelar aldrig på mer än 2 högtalare och njuter i fulla drag.
Ibland skulle jag kanske vilja ha hela systemet igång, speciellt när det spelas Tomita eller SQ-stereoplattor.
Men normalt har jag det bra och slipper dessutom hela problematiken med att hitta plats för alla högtalare som skulle behövas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav paa » 2019-05-01 10:06

nigthdreamerssky skrev:Tja, jag har uppsnappat lite här och var om folk som övergått till tvåkanal istället för flerkanal i sin anläggning..

Hur är det här på Faktiskt.se då?

Själv övergav jag mitt flerkanalssystem för filmtittande för några månader sedan och har inte ångrat en stund.. faktum är att jag överlag fick så mycket bättre filmljud genom att använda tvåkanaligt istället för flerkanal där bara nyare filmer utnyttjade flerkanal om ens det.. ofta var ljudet tråkigt när det i talscenerna bara kom ljud ur centerhögtalaren.. och framförallt då när man tittade på äldre filmer.. dessutom hade jag inte plats längre för hemmabiohögtalarna längre då alla mina andra högtalare tar plats..

Förut var det Audio Pro Focus SA serien med Sub, vilken senare mestadels inte användes då jag bor i lägenhet..

Numera väljer jag mellan Audio Pro A4-14, Mirsch OM 3-28 samt ett par Sony SS-G3 när jag tittar på film och så blir det olika förstärkare respektive försteg förstås då.. Jag ska testa på kul också med mina Zachry EM 24 här framöver också.. försteg är Technics SU-4 med A4-14 vs Technics SU V-9 med Sony SS-G3 samt halvnya och nyare filmer samt en Rotel RX 802 ihop med Mirsch 3-28 när jag tittar på äldre filmer.. DVD spelaren är en Denon DVD 3910.

Det är så mycket mer närvarande i rummet i de vanliga talscenerna och alla ljud runt omkring hörs så mycket bättre när det är pålagd musik, händer detaljer i filmerna osv.. det känns som att man är mitt i det numera till skillnad mot förut och hemmabiosystemet, visst var det häftigt med ljudeffekter och ljud i bakre högtalarna, men jag känner att jag inte behöver sånt längre!

Så hur resonerar ni då?


Hur genererar du stereo från t.ex Dolby Digital 5.1? Kan tänka mig att den mixningen kan bli mer eller mindre bra beroende på.
Finns det någon stereoapparat som kan hantera HDMI in från källorna och växla rätt källa ut till projektor?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 15:20

Hur genererar du stereo från t.ex Dolby Digital 5.1? Kan tänka mig att den mixningen kan bli mer eller mindre bra beroende på.
Finns det någon stereoapparat som kan hantera HDMI in från källorna och växla rätt källa ut till projektor?[/quote]

Det var en intressant och rimlig fråga faktiskt; förmodar att du syftar på de filmer som är låsta på 5:1 ljud.. annars väljer man ju antingen stereo eller 5:1 vs THX typ.. på valmenyn innan man tittar på själva filmen..

Det blir faktiskt inga bekymmer, det fungerar av sig själv på något konstigt sätt, men så har jag upptäckt sedan tidigare att det inte är så pålitligt alltid när man kör i 5:1 då man aldrig hör något på det viset i vissa filmer.. dessutom kan man få härligt surround i vanliga hörlurar där man får känslan att ljudet kommer bakifrån etc.. testa själv..

Sedan kanske du missade att jag inte använder receivern till ljudet längre.. ljudet i sig från dvd spelaren kopplar jag direkt till vintage förstärkaren!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 15:23

Perfector skrev:Jag har 5-1 system, men bara i elektroniken.
Spelar aldrig på mer än 2 högtalare och njuter i fulla drag.
Ibland skulle jag kanske vilja ha hela systemet igång, speciellt när det spelas Tomita eller SQ-stereoplattor.
Men normalt har jag det bra och slipper dessutom hela problematiken med att hitta plats för alla högtalare som skulle behövas.


Har du en riktigt bra receiver då som pasdsar bra till musik också då..!?

Såg på baksidan på min Onkyo receiver när jag kopplade bort hemmabio högtalarna att det sitter extra uttag för just tvåkanalssystem.. men nackdelen med de flesta hemmebioreceivrar brukar ju vara att de inte är lika bra till musiklyssning, så.. samma med min Onkyo..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 15:25

Nattlorden skrev:Finns mer än en lösning på det.... om det är tvåkanals-utrustning man vill använda oftare, så kan man ju köra frontkanalerna via en tvåkanalsutrustning med det försteget i ett valt läge (om hemmabio-passthru inte finns). Center kan man ju i vissa fall hoppa över helt - beror på hur bra koppling till bilden man får med fantomcenter.

Personligen kör jag olika anläggningar i olika rum, så ingen konflikt alls.


Jomen visst, så kan man göra.. såg att det fanns koppling separat för tvåkanalsystem i min Onkyoreceiver och det finns uttag för phono, men som jag aldrig brytt mig om att testa.. och har man flera rum som du, så är det ju inga problem.. :P

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Tangband » 2019-05-01 15:29

Jag har för länge sedan övergett 5.1 ljudet.
Det går inte att kombinera på ett kompromisslöst sätt med 2-kanal om det ska ha en rimlig kostnad.
Två öron=två högtalare 8) och två subwoofrar i stereo.

Varför jag inte använder snurr-ljud beror på:

1. Ett optimalt 7.1 rum kräver en helt annan dämpning i rummet än 2-kanal.
2. Eftersom jag envisas med digitala filter och aktiv drift blir det svindyrt med 7.1
3. Jag vill inte kompromissa med två-kanalsljudet vilket det ju blir med en hemmabioreceiver och passiv drift. Det blir för dåligt helt enkelt. ( jo jag har haft två Denon-receivrar ) . En av de dåliga sakerna av många är mono-bas och 12/24 dB/okt filter vilket jag för länge sedan övergett. Kör numera stereobas med 18/30 dB filtrering och integrationen blir mycket bättre.
Kör jag högklassigt 2-kanalsmaterial med monobasar och 12/24 låter det betydligt sämre. :P Duger inte.
4. Vill jag ha snurrljud går jag på bio.
5. Håller med Tooles undersökningar att det behövs en centerkanal om man inte sitter precis i mitten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Perfector » 2019-05-01 16:23

nigthdreamerssky skrev:
Perfector skrev:Jag har 5-1 system, men bara i elektroniken.
Spelar aldrig på mer än 2 högtalare och njuter i fulla drag.
Ibland skulle jag kanske vilja ha hela systemet igång, speciellt när det spelas Tomita eller SQ-stereoplattor.
Men normalt har jag det bra och slipper dessutom hela problematiken med att hitta plats för alla högtalare som skulle behövas.


Har du en riktigt bra receiver då som pasdsar bra till musik också då..!?

Såg på baksidan på min Onkyo receiver när jag kopplade bort hemmabio högtalarna att det sitter extra uttag för just tvåkanalssystem.. men nackdelen med de flesta hemmebioreceivrar brukar ju vara att de inte är lika bra till musiklyssning, så.. samma med min Onkyo..

Monacor DSR-2000 reciever.
Samma slutsteg som sitter i HK pm-660 och dom kan spela ruskigt starkt utan att det distar ur eller låter illa
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav AndersP » 2019-05-02 22:32

Gick över till flerkanal 2010. Funkar Perrfa. Kan spela 2-kanal lika bra som tidigare.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav NADifierad » 2019-05-03 06:13

Har valt att gå på tvåkanaligt.
Mest för att jag inte är filmljudsintresserad i tillräcklig stor utsträckning, för att uppbåda intresset som krävs för en satsning på surroundljud 8) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nuffe » 2019-05-03 08:09

Har i många år kört 2 kanals ljud med 2 basar. De gånger man provlyssnat på olika hembiosystem så blir man mäkta imponerad då det kommer ljud från alla håll.
Men när man sen kommer hem och tittar på en film så får men det lugna fina stereo ljudet med bas-svung när det behövs. Så ingen flerkanal för mig!

Henrik

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav ottovonkopp » 2019-05-03 08:37

Gav upp bio-stärkare då jag aldrig blev nöjd med hur de lät i två-kanal. Ett evigt pillande med inställningar o annat.

Så nu kör jag två-kanal till musik och en ljudlimpa med trådlösa, dockningsbara surrar till film o tv. Betydligt trevligare att lyssna på musik nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav paa » 2019-05-03 11:46

Tangband skrev:Två öron=två högtalare 8) ...
Håller med Tooles undersökningar att det behövs en centerkanal om man inte sitter precis i mitten.

Hur får du dessa två meningar att gå ihop?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav RobotKeso » 2019-05-03 12:02

Har ingen TV hemma så känns överflödigt att ha flerkanaler än 2. Har dock ibland haft 4 högtalare dock i olika rum som var kopplade till samma förstärkare.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Morello » 2019-05-03 12:05

Tangband skrev:


3. Jag vill inte kompromissa med två-kanalsljudet vilket det ju blir med en hemmabioreceiver och passiv drift. Det blir för dåligt helt enkelt. ( jo jag har haft två Denon-receivrar ) ..


Jazzå, blir det? Föredlen med aktiva filter är möjligtvis att man inte behöver behärska den analoga konsten och kunna dimensionera passiva filter, vilket är hyggligt utmanande.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 13:40

RobotKeso skrev:Har ingen TV hemma så känns överflödigt att ha flerkanaler än 2. Har dock ibland haft 4 högtalare dock i olika rum som var kopplade till samma förstärkare.


Så du är fullt nöjd med två högtalare!? Du har inga extra uttag nu då så du kan koppla in extra högtalare för att få en annan dimension på ljudet.. man kan bli överraskad faktiskt!!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav paa » 2019-05-03 14:05

Hittade en tvåkanalare med moderna anslutningsmöjligheter:
https://www.arcam.co.uk/products,FMJ,St ... ,sr250.htm

Nån som lyssnat eller pillat på en sådan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav 2-ch » 2019-05-03 14:19

Jag gjorde ett försök med flerkanal som en separat anläggning i ett eget rum. Mest för att jag var nyfiken.
Tyckte inte det tillförde något för upplevelsen av filmen. Men det fanns en det kul effekter.

Den anläggningen är borta sedan många år. Nu är det "bara" 2-ch som gäller. Helt nöjd med det.
Men jag är inte superintresserad av film heller. Musik låter dessutom bättre när inte ögonen samtidigt blir belastade.
(tycker jag)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Bill50x » 2019-05-03 18:16

2-ch skrev:Musik låter dessutom bättre när inte ögonen samtidigt blir belastade. (tycker jag)

Tycker precis tvärtom. Lyssnar jag å videos på YouTube uppfattar jag ofta kvaliteten som bättre trots att jag vet att den är ganska begränsad. Det finns ju dem som lägger upp musik med bara en stillbild och dessa låter alltid klart sämre än riktiga live-sändningar.

Exempel på hur mediokert ljud blir bra med videon...



/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Tangband » 2019-05-03 19:19

Morello skrev:
Tangband skrev:


3. Jag vill inte kompromissa med två-kanalsljudet vilket det ju blir med en hemmabioreceiver och passiv drift. Det blir för dåligt helt enkelt. ( jo jag har haft två Denon-receivrar ) ..


Jazzå, blir det? Föredlen med aktiva filter är möjligtvis att man inte behöver behärska den analoga konsten och kunna dimensionera passiva filter, vilket är hyggligt utmanande.


Du har rätt i det- men möjligheten finns ju att kombinera både passivt och aktivt för att får de fördelar passiv drift har ( om den som gjorde filtret var duktig ) i de övre registren utan att få nackdelarna. Jag har själv inte kunskapen att skapa ett outstanding passivt filter i alla register.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Bill50x » 2019-05-04 09:51

Tangband skrev:Du har rätt i det- men möjligheten finns ju att kombinera både passivt och aktivt för att får de fördelar passiv drift har ( om den som gjorde filtret var duktig ) i de övre registren utan att få nackdelarna. Jag har själv inte kunskapen att skapa ett outstanding passivt filter i alla register.

Jag drev mina Dahlqvist DQ10:or aktivt ett tag och använde jag mig av ett aktivt/passivt filter där basdelen var aktiv och gick att justera med avseende av nivå, övergångsfrekvens och liten justering av frekvensgången. Högpassdelen var helt passiv och beroende på använd förstärkare behövde man justera utgången med några motstånd. Uppenbarligen tyckte Dahlqvist att passivt var att föredra i de övre registren (i mitt fall 400 Hz eftersom det inte handlade om någon tillkopplad subwoofer)

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Tangband » 2019-05-04 10:32

Intressant.
Mycket har blivit bättre med moderna dsp filter på 40 år dock

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav AndersP » 2019-05-07 09:09

Jag letar alltid efter musik i flerkanal när jag shoppar plattor. Har lyckats tänka hem flerkanal vid några få tillfällen, men nån möjlighet.att.kunna streama har jag inte funnit.
DVD audio är ju dött, men jag hittar förvånansvärt mycket SACD och då främst klassiskt.
Nu är det väl lite sådär med produktionernas kvalité i vissa fall eftersom ingen standard verkar finnas, men guldkorn finns.
Jag tycker det är jättekul med musik i flerkanal om det är riktigt gjort, alltså förstärker upplevelsen av att vara på plats i publiken på livekonserter.
Diskussionen om aktiva filter har jag lite svårt att förstå i det här sammanhanget. Kör själv aktiva frontar
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav distad » 2019-05-08 14:30

Att titta och lyssna på film utan en hyfsat bra 5.1 anläggning är som att köra en Porsche med Volkswagen Bubbla däck, dvs man missar en stor del av upplevelsen.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-08 15:36

FBK skrev:Att titta och lyssna på film utan en hyfsat bra 5.1 anläggning är som att köra en Porsche med Volkswagen Bubbla däck, dvs man missar en stor del av upplevelsen.


Det beror på vilken typ av film det är, alla filmklassiker har inte ens stereoljud.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Morello » 2019-05-08 15:42

Kvalitetsfilm brukar väl inte tarva flerkanal etc, utan en hyggligt modest anläggning för dialogen torde räcka.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-05-08 16:13

Ja kollar man endast på film där majoriteten av ljudet är dialog så är det ju inget problem. Det är dock inte sant för majoriteten.

Efter att ha vant sig vid bra hemmabio så är det lite tråkigt att titta på film utan detta tycker jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav paa » 2019-05-08 16:21

Morello skrev:Kvalitetsfilm brukar väl inte tarva flerkanal etc, utan en hyggligt modest anläggning för dialogen torde räcka.

Stumfilm med pianokomp kan också vara tillfyllest...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav Kraniet » 2019-05-08 16:27

Jag föredrar absolut flerkanal för film. Det ger mer djup i filmtittandet, även i lågmälda filmer.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster