Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 16:44

Jag la upp den här frågeställningen på teknikforumet i höstas, men fick aldrig något svar i den delen, så jag testar igen här istället..

Tja, jag har börjat få en del erfarenheter av pickupval till olika typer utav musik och tänkte utöka erfarenheterna framöver.

Jag har bara några få relativt nya pickuper och resten är äldre begagnade.

Till äldre hårdrock från 70-talet så tycker jag Stanton 681 är en utmärkt förmedlare

Från senare delen av 70-talet och framåt så använder jag gärna Sumiko pearl som jag tycker utmärkt förmedlar musiken och jag använder även gärna Pearlen till typ 70-talets Scorpions råa sound och en del andra plattor.. vid en jämförelse med Sumiko Blue Point no 2 så tycker jag den är sämre till hårdrock men betydligt bättre på lugnare rock och annan musik än Pearlen.

Annars så har jag ju ett par andra äldre pickuper också bla Ortofon X5 HMC som spelar och förmedlar den mesta musik utmärkt.
Grado ZF1 som har några år på nacken hanterar hårdrock bra, den har väldigt bra slagfast bas och är detaljerad..
Även Empire 2000/E iii klarar att göra det bra, faktiskt utmärkt många gånger..

Bland nya pickuper finns det ju en mängd Moving Magnet pickuper att välja på idag: Grado, Ortofon och Goldring verkar vara vad jag förstår de populäraste pickuperna i M.M. klassen.. jag har fått ett hum om att Ortofon 2M Blue är ett populärt pickupval för hårdrock. Vad blir skillnaden om man väljer Bronze eller Black, eller passar de senare två bättre till lugnare rock osv..?
Vilken Goldring är specifikt bäst för hårdrock eller Grado, vilken typ..
Eller Audio Technicas nya VM 500 & 700 serie, hurdana är dom?

Sedan finns det ju en och annan outsider som slår folk med häpnad; ta t.ex Soundsmith Otello. Fast den är ju tydligen utgången nu, men ska tydligen slå Ortofon M Black på fingrarna.

Hur är det i MC segmentet då fördelat på HMC och LMC pickuper; jag har läst mig till att Dynavector 10X5 är en utmärkt pickup framförallt till rockmusik, så då borde väl den vara en toppen pickup för hårdrock. Läste även någonstans i ett forum där någon frågade vilken pickup som var lämplig ersättare till hans X5a att just Dynavector 10X5 hade en liknande klang etc som X5an.

Denon 110DL som är en budget HMC pickup, är den bra till hårdrock?

Hur det är med LOMC pickuper och hårdrock är jag faktiskt också nyfiken på då hårdrocken ofta är rätt grötig av sig och inte förmedlar lika mycket detaljer.
Funkar t.ex Audio Technica AT 33 till hårdrock på ett bra sätt?

Jag vill ha era erfarenheter på pränt..!?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Morello » 2019-05-02 08:20

För bästa möjliga återgivningen använder jag Audio Technica OC9 Mk3 till alla typer av ljud/musik. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Tangband » 2019-05-02 10:48

+1 på morellos inlägg, det finns ingen speciell genre som viss pickup skulle passa till. Återger pickupen det som finns i spåret blir allting bättre på all musik.
Ett billigt, lite sämre men bra alternativ är nog AT 95 .

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav bassman » 2019-05-02 11:02

Jo det där med pickuper är en liten djungel.

Som tidigare talare nämt är en bra pickup bättre på att återge det som finns på skivan än en sämre. Själv spelar jag med en Sumiko Blackbird "högnivå" och den funkar kalas fint. Skulle vilja säga att en felinställd tonarm och pickup inte gör jobbet korrekt eller ens bra. Så-att-ehh..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Morello » 2019-05-02 11:04

Tangband skrev:+1 på morellos inlägg, det finns ingen speciell genre som viss pickup skulle passa till. Återger pickupen det som finns i spåret blir allting bättre på all musik.
Ett billigt, lite sämre men bra alternativ är nog AT 95 .



"lite sämre" :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Tangband » 2019-05-02 12:04

Morello skrev:
Tangband skrev:+1 på morellos inlägg, det finns ingen speciell genre som viss pickup skulle passa till. Återger pickupen det som finns i spåret blir allting bättre på all musik.
Ett billigt, lite sämre men bra alternativ är nog AT 95 .



"lite sämre" :)


Jo, "Host" - det var förstås en underdrift :)

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav CODY » 2019-05-02 19:03

Gillar du rock så gillar du mellanregister. Då är Grado Prestige Black 2 bra. :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-02 19:52

Förlåt en som inte förstår.... på vilket sätt skulle en pickup passa speciellt bra för hårdrock?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Ronnie » 2019-05-02 21:25

Bild

Hard Rock Cartridges by Koetsu

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Bill50x » 2019-05-02 22:03

Nattlorden skrev:Förlåt en som inte förstår.... på vilket sätt skulle en pickup passa speciellt bra för hårdrock?

Jag bara speklulerar nu, men man kan ju tänka sig lite mer prominent bas tex. Denna brukar ju vara ganska eländig på de flesta hårdrocksplattor. Pickuper kan för övrigt vara lite olika rent dynamiskt och en "tamare" pickup kan låta strålande på körmusik, men falla platt till marken om man försöker spela rock. jag hade tidigare en Sumiko Blue Point Special och den lät väldigt vackert och rent. Men jämfört med den Linn Akiva B (mc) som jag spelar på idag så har den inte samma bett och drag som Akivan. Däremot spårar Akivan inte riktigt lika bra som Sumiko'n gjorde även om den efter inspelning och val av rätt bord till spelaren numera klarar av även Telarcs 1812.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Max_Headroom » 2019-05-02 22:26

Jag kör med en Ortofon Concorde med OM20 nål. Funkar kanon till allt från Baltimora till Buster Poindexter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 09:42

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Förlåt en som inte förstår.... på vilket sätt skulle en pickup passa speciellt bra för hårdrock?

Jag bara speklulerar nu, men man kan ju tänka sig lite mer prominent bas tex. Denna brukar ju vara ganska eländig på de flesta hårdrocksplattor. Pickuper kan för övrigt vara lite olika rent dynamiskt och en "tamare" pickup kan låta strålande på körmusik, men falla platt till marken om man försöker spela rock. jag hade tidigare en Sumiko Blue Point Special och den lät väldigt vackert och rent. Men jämfört med den Linn Akiva B (mc) som jag spelar på idag så har den inte samma bett och drag som Akivan. Däremot spårar Akivan inte riktigt lika bra som Sumiko'n gjorde även om den efter inspelning och val av rätt bord till spelaren numera klarar av även Telarcs 1812.

/ B


Du är helt inne på rätt spår..

Jag har ett flertal pickuper varav flertalet äldre typer.. jag ska ta några exempel utav de jag har som inte fungerar till hårdrock.

Audio Technica AT30E MC pickup

Den passar jättebra till lugnare musik och till bra studioproducerade album då den fungerar bra även till poprock etc.. det är ett väldigt fint ljud i den pickupen, men om man kör brötigare musik, så låter det inte bra längre.

Grace F9E MM pickup

Det är en relativt känd pickup som blivit kultförklarad bland vissa vinylentusiaster just för att den är luftig ungefär som MC pickuper; det finns även nya nålar från Soundsmith att köpa.

Den låter jättefint till t,ex jazz, blues etc i största allmänhet.. poprock på bra studioproducerade album.. låter riktigt fint till bra studioproducerade rockalbum, i synnerhet 60/70-tals rock.. men om man försöker med brötigare musik och sämre rockproducerade album, så låter den inte bra längre..

Luxman 320C MC pickup högnivå.

Detta är också en pickup med liknande egenskaper som ovan nämnda pickuper, väldigt fint ljud när man lyssnar till bra studioproduktioner..

Så, det är lite därav att min misstanke att många så kallade pickuper med high end egenskaper förmodligen inte passar till hårdrock..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 09:59

Tangband skrev:+1 på morellos inlägg, det finns ingen speciell genre som viss pickup skulle passa till. Återger pickupen det som finns i spåret blir allting bättre på all musik.
Ett billigt, lite sämre men bra alternativ är nog AT 95 .


Tja, det säger ju bara att det tyder på att du har ringa erfarenhet utav olika pickuper, min erfarenhet säger det motsatta ungefär som att det finns high end förstärkare/högtalare som t,ex passar bäst till lugnare musik och som gärna drar åt det akustiska hållet, vilket jag jag också varit med om vid det här laget..

AT 95 är säkert en bra pickup till sitt ringa pris till en medelmåttig anläggning.. tycker att det verkar dumt att använda en sådan till bättre grejer, men, men..

Jag ska testjämföra snart några för mig rimliga och bra pickuper,(som jag har hemma)fastän de är av äldre datum.. det blir JVC Z1s, Ortofon VMS 20, Shure 91 ED och Stanton 681eee mot varandra och hur de fungerar även till extremare musik, t,ex The Who´s live album Live At Leeds, vilken innehåller väldigt mycket distorsion som en del pickuper inte klarar av särskilt väl att spela upp.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 10:04

Morello skrev:För bästa möjliga återgivningen använder jag Audio Technica OC9 Mk3 till alla typer av ljud/musik. :)


På kul; hur fungerar den att lyssna till The Who´s album Live At Leeds, den plattan är väldigt distorsionsrik..

Hur fungerar den att lyssna till Metallicas tidiga album..? The Ramones och andra sämre producerade album och hur låter det i dina förmodligen för övrigt välljudande högtalare..!?

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 10:11

bassman skrev:Jo det där med pickuper är en liten djungel.

Som tidigare talare nämt är en bra pickup bättre på att återge det som finns på skivan än en sämre. Själv spelar jag med en Sumiko Blackbird "högnivå" och den funkar kalas fint. Skulle vilja säga att en felinställd tonarm och pickup inte gör jobbet korrekt eller ens bra. Så-att-ehh..


Jo, jag brukar höra när en pickup inte lirar riktigt som den ska.. har hänt att en pickup inte suttit riktigt fast i tonarmsskalet och vridit på sig, det hörs direkt.. jag har även möjlighet att göra riktigt fina inställningar med en av skivspelarna jag har; en Yamaha YP-800 med en väldigt bra tonarm troligen tillverkad av Mikro Seiki.. kan ställa in höjdled t,ex som på andra finare/bättre tonarmar..

För övrigt; Sumiko Blackbird känns intressant, men ekonomin begränsar mig och då jag vill testa ett gäng olika pickuper så får det bli i framtiden.. kommer nog testa Sumiko Evolution innan dess, just nu har jag bara Blue Point No2 och tänker ibland att jag skulle satsat direkt på Evolution modellen för en tusing extra..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 10:13

CODY skrev:Gillar du rock så gillar du mellanregister. Då är Grado Prestige Black 2 bra. :D


Kan vara värd att testa framöver ja.. :lol:

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 10:21

Max_Headroom skrev:Jag kör med en Ortofon Concorde med OM20 nål. Funkar kanon till allt från Baltimora till Buster Poindexter.


Jag har en Dual 731Q med dual DN 160 nål som motsvarar OM 20 nålen, men jag tycker inte riktigt om ljudet i den nålen, känns en aningen hård och ljus och är inte lika spelglad som ortofon VMS 20.. så jag står över.. möjligtvis att jag kan tänka mig att testa OM 40 nålen om jag råkar komma över en till bra pris.. läste på ett tyskt forum att det går att använda OM nålarna till ULM pickupen på Dualen.. annars blir alternativet att använda tillbehörspaketet jag fick med med annan tonarmsplatta och extravikt etc.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 10:38

Ni får ursäkta mig ni som lägger in ett svar här i tråden, men jag blir lite blasé över vissa svar; såsom när det låter som att detta är den enda riktigt bra pickupen så testa den, det är lite så ungefär det känns..

Jag kommer i alla fall fortsätta testa pickuper allt eftersom som ekonomin tillåter och jag får tag i pickuper, gärna äldre pickuper också som jag inte testat ännu såsom Shure V 15 modellerna t,ex och Stanton 881 och en mängd andra idag mer eller mindre bortglömda pickuper kan vara kul.. t,ex Technics tror jag det var som hade en premium MM pickup en gång i tiden, kommer inte ihåg modellbeteckningen utantill nu..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-03 14:14

Jag ser inte riktigt poängen med att experimentera med en mängd olika skräppickuper.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Morello » 2019-05-03 14:50

Mja, alla är inte skräp. Shure V15 får väl anses vara en hygglig pickup?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-03 15:04

Morello skrev:Mja, alla är inte skräp. Shure V15 får väl anses vara en hygglig pickup?

Den har han inte ens än. Sedan är det vad jag vet inte helt enkelt att ordna ny nål till den heller, om man inte väljer en JICO förstås, som å sin sida verkar variera lite efter deras tycke och smak (eller om det beror på tillgången på olika delar, kan det också bero på). På de fina mätningar som Thomas A visat så har rullar den av lite väl mycket för min smak i toppen också, och vad jag förstått så går det inte att kompensera med lastningen heller. Men du har rätt; V15 kan inte anses vara en skräppickup. 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Morello » 2019-05-03 15:07

:D Du har helt rätt.

Är som sagt väldigt nöjd med Audio Technica OC9 Mk3 - låg dist och hyggligt rak frekvensgång samt god spårningsförmåga.
Rent subjektivt är det nog det bästa jag hört i vinylväg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 16:02

Johan_Lindroos skrev:Jag ser inte riktigt poängen med att experimentera med en mängd olika skräppickuper.


Ja, men stackare då.. vilken värld lever du i då..? Att alla skall ha den standard du har hemma typ..!? Vilken standard är det? Typ värsta high end grejerna och att allt annat är skräp..!? Jag blir så trött på individer som dig..

De pickuper jag råkade ta upp är inte alls några skräppickuper när man sätter de i rätt sammanhang; det vill säga lyssning på hyfsade vintage anläggningar och de låter faktiskt riktigt bra som allround pickuper.. till vanlig rockmusik vilket de duger utmärkt till i synnerhet Stanton 681an och Shure 91ED.. JVC Z1s går det att få ännu bättre nål till och till vms 20 går det att uppdatera till vms 30.

För övrigt har jag en del riktigt bra äldre pickuper
Audio Technica AT 30E
Dynavector Karat
Empire 2000Z/E
Grace F9E
Grado ZF1
Luxman 320C
Ortofon X-5

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 16:07

Morello skrev::D Du har helt rätt.

Är som sagt väldigt nöjd med Audio Technica OC9 Mk3 - låg dist och hyggligt rak frekvensgång samt god spårningsförmåga.
Rent subjektivt är det nog det bästa jag hört i vinylväg.


Det finns säkert någon eller annan brist med den.. om jag väl införskaffar den, så kommer jag leta efter brister bara på kul.. det kan bli en överraskning..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Bill50x » 2019-05-03 17:19

För mig finns det egentligen bara en riktigt viktig parameter - att pu'n spårar bra. 1) för att det låter så dj-a illa när den inte spårar och 2) en pu som inte spårar riskerar att förstöra dina skivor. Smärre frekvensgångsskillnader är mindre viktiga och kan justeras i riaa't.

I början fanns det en mycket billig Grado pickup, med rosa plasthölje. Om jag minns rätt var priset under en hundralapp och man kunde alltså experimentera med denna utan att gråta blod om man misslyckades. När jag fick denna att låta som bäst spårade den allt jag hade hemma. Modifikationerna var bland annat att slipa överdelen så nålarmen fick rätt arbetsvinkel, böja lite på nålarmen så nålen fick rätt vinkel i spåret, ta bort ytterhöljet så det blev en "naked" pickup samt löda på ett par motstånd som gjorde att riaa't fick bättre arbetsbetingelser. Normalt är en riaa gjord för 47k last (om jag minns rätt) men Gradon fick betydligt bättre frekvensgång med 13k last (återigen, om jag minns rätt).

Kul att det finns de som fortfarande orkar hålla på och experimentera! Idag verkar det snarare som många köper "en vinylspelare" och tror att alla låter ungefär lika. Det gör de inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Harryup » 2019-05-03 23:23

Johan_Lindroos skrev:
Morello skrev:Mja, alla är inte skräp. Shure V15 får väl anses vara en hygglig pickup?

Den har han inte ens än. Sedan är det vad jag vet inte helt enkelt att ordna ny nål till den heller, om man inte väljer en JICO förstås, som å sin sida verkar variera lite efter deras tycke och smak (eller om det beror på tillgången på olika delar, kan det också bero på). På de fina mätningar som Thomas A visat så har rullar den av lite väl mycket för min smak i toppen också, och vad jag förstått så går det inte att kompensera med lastningen heller. Men du har rätt; V15 kan inte anses vara en skräppickup. 8)


Förutom att den magnetiserar upp sig i huset vilket gjorde att VdH vägrade att byta nål på den eftersom den har ett bäst före datum.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Thomas_A » 2019-05-03 23:41

Varför skulle VdH byta nål på en V15V?

(Jag har som sagt den "sämre" varianten av V15V utan laminerade polstycken (V15Vx), och JICO-nålen med den last jag har gör att den sträcker sig till 16 kHz hyfsat rakt (+/- 1 dB). Sedan faller den. Dock spelar JICO-nålen väldigt rent och det föredrar jag över att få >17 kHz som jag ändå har svårt att höra. OM10 och OM40 spelar också bra och är "snorrak" med rätt last, men distorsionen och bruset är något högre än med Shure/JICO ffa är det ett lite irriterande högfrekvent brus med OM40. Dämpborsten på Shuren är också väldigt bra och gör att spårningsförmågan ökar ytterligare.)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Thomas_A » 2019-05-03 23:52

Och ska tilläggas; superpickuperna från bland annat Technics och Denon finns ju inte längre. Technics hade ju en PU vars nål hade effektiv massa på 0,055 mg, 5 ggr lägre än en OM40 på 0.3 mg.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Harryup » 2019-05-03 23:52

PÅ "den tiden" var det en 4 som jag minns det. Dock ogillade han konstruktionen av huset vilket är det primära. Kan vara ändrat till 5. Varför byter man nål? Tja, kan ju vara att man vill ha en bättre, eller kanske en som är hel eller något annat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra Pickuper för hårdrock MM/MC!?

Inläggav Harryup » 2019-05-03 23:54

Thomas_A skrev:Och ska tilläggas; superpickuperna från bland annat Technics och Denon finns ju inte längre. Technics hade ju en PU vars nål hade effektiv massa på 0,055 mg, 5 ggr lägre än en OM40 på 0.3 mg.


I vilket avseende var den super?

/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster