Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 18:29

Tja, jag måste erkänna att jag själv är slarvig ibland med att ange vilken typ av musik som gäller, när typ högtalare, förstärkare etc låter bra..

Tyvärr tycker jag att det är alldeles för ofta eller snarare konsensum att folk bara anger att något låter bra utan att ange vilken typ av musik det är de lyssnat på.. vilken typ av musik som är avlyssnad kan emellanåt vara rätt så bra att veta eftersom vissa grejer passar bäst ihop med en viss typ av musik och inte alls passar till annan sorts musik.. och när det gäller vinyl så skulle det ju vara roligt att veta lite om pressning etc samt vilken tidsperiod musiken är ifrån, vilka är faktorer som också påverkar hur det låter i högtalare/förstärkare/pickup och om det är rockmusik eller dylikt vs musik mer åt det akustiska hållet.. om det är bra studioinspelningar som gäller för att det ska låta bra eller om det även fungerar med sämre produktioner etc..

Jag får lite uppfattningen att folk delvis utgår från att bara för att det låter bra/dåligt med den musiken de själva lyssnar på, så gäller antagligen det samma för annan musik verkar ju vara resonemanget..!?

Själv tycker jag att det är jätteintressant att konstatera skillnader av hur en viss typ av musik och från vilken tidsperiod fungerar ihop med förstärkare/högtalare/pickup..

Ta t, ex Kef Concerto som jag hade några månader hemma innan jag bytte dem mot ett par så kallade franska high end högtalare..

Kef Concerto låter varmt och fint i ljudet och med bra bas; de passar generellt bäst ihop med klassiskt, jazz och blues och till viss del poprock.. i synnerhet fungerade de jättebra till äldre jazz och blues samt rock´n roll inspelade fram till begynnelsen av 60-talet där inspelningarna var relativt ljusa till skillnad mot rockmusiken från mitten av 60-talet och framåt.. det fungerade även bra med rockmusik i bra studioproduktioner från typ 80-talet och framåt.. jag hade Kef mestadels inkopplad till en röris jag har; en Pioneer SA-810 på 2x30watt och det var skitkul att kunna lyssna på Foureigners fjärde album som är väldigt bra studioinspelat.. rockmusik innan 80-talet var ingen ide att lyssna på i allmänhet.. på cd fungerade det lite bättre då utsignalen från cd mediet låter annorlunda än från vinylerna..

Så vad tycker ni; är det sak samma när ni läser om något som beskrivs som att det låter bra..!?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Inläggav Belker » 2019-05-01 18:50

Du har startat en massa trådar nu som alla antyder att olika musik kräver olika anläggningar. Det är en idé som jag tror de flesta på faktiskt inte skriver under på. Varför inte skaffa en stereo som inte lägger till en massa egenljud och låta musiken tala för sig själv? I värsta fall får man väl vrida till det med lite eq?

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 18:55

Belker skrev:Du har startat en massa trådar nu som alla antyder att olika musik kräver olika anläggningar. Det är en idé som jag tror de flesta på faktiskt inte skriver under på. Varför inte skaffa en stereo som inte lägger till en massa egenljud och låta musiken tala för sig själv? I värsta fall får man väl vrida till det med lite eq?


Därför att att det är så det fungerade i praktiken med äldre grejer och jag tycker det är intressant och kul.. om jag skulle vilja ha en stereo som inte färgar på något sätt, dvs en relativt ny transparent anläggning, så skulle jag väl göra det i så fall..

Du får gärna köra vidare enligt din filosofi, så kör jag vidare med min och de som tycker att det är intressant att läsa om vad jag skriver/lägger upp gör det och de som tycker ungefär som du kan ju låta bli.. eller hur!?

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Inläggav Tell » 2019-05-01 19:03

En bra anläggning ska låta bra oavsett vad det är för musik o oavsett hur gammal eller ny anläggningen är. Inte svårare än så imo.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Inläggav music4ever » 2019-05-01 19:04

nigthdreamerssky skrev:Så vad tycker ni; är det sak samma när ni läser om något som beskrivs som att det låter bra..!?


Nej, för hela din premiss är felaktig. "70-tals hårdrock" låter inte i närheten av lika. Och så är det med alla musik. Därför finns det inga högtalare som är "extra bra på hårdrock" eller annan musik.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Inläggav Ronnie » 2019-05-01 19:54

Jag läser sällan om hur saker låter. Upplever det sällsynt svårkommunicerat i både text och tal.
Ta t ex din utförliga beskrivning av hur Kef Concerto (hemma hos dig gissar jag) låter. Tror inte jag lärde mig någonting av den. Redan efter första meningen, som låter tydlig och enkel, har jag faktiskt ingen aning om vad du menar.

"Kef Concerto låter varmt och fint i ljudet och med bra bas[...]"
Påminner mig om när DVD-ai demonstrerade påverkan av en bredbandig (nåja.. 0-40Hz eller så, om jag inte missminner mig) bashöjning på mindre än en decibel i hans system häromdagen. Det gjorde stor skillnad på så sätt att jag skulle kalla den bashöjda versionen varmare, medan den bassänkta varianten kunde beskrivas som finare. "Tjusigare" var ordet jag använde. Jag föredrog starkt, i det fallet, den varmare varianten. Inte för att jag tyckte att musiken behövde tillföras "värme" utan för att den av nån anledning lät mindre verklig utan bashöjningen som i sin tur upplevdes som en orealistisk färgning som man gärna hade varit utan.
I ett rum med mycket mindre möda lagt på att tygla rummets inverkan på basåtergivningen tror jag att samma korrigering hade betytt mycket lite. Säker är jag inte, men jag brukar inte reagera kraftigt på små justeringar i basområdet i mitt rum, där resonanser har större inflytande än hos honom.

Så Kef Concerto låter både varmt (FÖRDELAKTIGT om använt som i nämnda situation, men samtidigt något orealistiskt) och fint (renare, men OFÖRDELAKTIGT om använt som i nämnda situation) och då vet jag inte ens säkert om det är något specifikt för basområdet du beskriver som du upplever som varmt och fint.
Basen i Kef Concerto är "bra", alltså;
1) går djupt?
2) går djupt med en stigning i djupbasen som du uppskattar?
3) går djupt med en avrullning som du uppskattar?
4) faller kraftigt i djupbasen och kan upplevas som snärtigare?
5) går att spela jättehögt med djupbasiga eller kanske mellanbasiga ljud?

Jag har pratat mycket i mina dar om olika märken, rör, horn, vinyl, CD, DAC:ar, kablar m.m.
I några fall har jag förhoppningsvis haft det klart för mig vad jag själv menade. I andra fall yttrade jag bara förutfattade meningar och i sällsynta fall kan jag rent av ha beskrivit någonting korrekt som även den jag samtalade med tolkade på samma sätt som jag, men jisses så mycket slösad tid. Ett lätt sätt att typ umgås dock. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-05-01 22:21

music4ever skrev:
nigthdreamerssky skrev:Så vad tycker ni; är det sak samma när ni läser om något som beskrivs som att det låter bra..!?


Nej, för hela din premiss är felaktig. "70-tals hårdrock" låter inte i närheten av lika. Och så är det med alla musik. Därför finns det inga högtalare som är "extra bra på hårdrock" eller annan musik.

Ja o nej.
Ja, en bra anläggning är bra på all musik
Nej, högtalare som ska spela hårdrock behöver kunna flytta luft. = det finns högtalare som är "extra bra på hårdrock"!!

Skitig hårdrock är därför utslagsgivande att dema med, en talare som fixar det, brukar fixa det mesta.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför anger vi bara att det låter bra om något..!?

Inläggav Tangband » 2019-05-02 07:10

Håller med sportis. :)
Det finns många högtalare som ” ger upp” eller bara börjar låta illa så det skär i öronen med hårdrock även på rätt låg volym. För mig är det ett säkert tecken på att högtalaren kommer bete sig på det sättet även med annan musik- dvs så fort alla frekvenser ska spelas samtidigt och det blir komplext i mixen så klarar inte högtalaren detta.*
Det är stor skillnad mellan olika boomers och diskanter.
Ett exempel:
En ensam elbas spelar alla frekvenser från 41 Hz till över 8 KHz och den gör detta samtidigt . Tänk då hur komplext det blir om vi dessutom blandar in ett trumset, en marshalförstärkare och en sångare som sjunger för full hals. Hur många frekvenser blir det, och vid vilken nivå ?
———————————
*En sådan sämre högtalare kan därför låta rätt ok med gles musik, kanske en enskild röst eller instrument. men såfort det blir många ljud i mixen samtidigt så grötar det sig.

Detsamma kan sägas gälla med förstärkare men även i viss mån signalkällor.

Efter detta resonemang så kan man, allt annat lika, se fördelar med högtalare som har många element som spelar olika frekvenser, eller teoretiska fördelar med aktiv drift där varje förstärkare spelar färre frekvenser.

Jag har på sistone läst på en del om Klippel-tester, som verkar vara rätt utslagsgivande för midbasar. Här kan man se att vissa fabrikat ofta klarar sig bättre än andra. Jbl och Seas presterar genomgående bra som det verkar.
http://www.redrockacoustics.com/klippel ... esting.php


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur, Kurben och 16 gäster