Vinylskivor som används för att testa hur systemet låter..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Vinylskivor som används för att testa hur systemet låter..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 11:26

Tja, en del brukar ju ha ett gäng skivor som används för att testa hur bra ens stereo låter etc..

Jag har själv efterhand fått enstaka favoriter som jag testar med för att de har specifika egenskaper.

Louis Armstrong: All That Jazz

Det är ett samlingsalbum i stereo från 70-talet där man tydligt hör hur det är en äldre inspelningsteknik som använts innan utvecklingen gick vidare på 50-talet, dvs att det är gamla inspelningar från 30/40-talet.

Det är lite kul att kunna särskilja hur olika pickuper och system fungerar ihop med ljudet från det det albumet, ibland märker man inte alls egentligen att det är så pass gammalt låtmaterial för att pickup/system klarar hantera innehållet så bra.. andra gånger märks det ganska tydligt hur gammalt det låter etc..

John Lee Hooker; Hobo Blues Volym 2.

Första två låtarna har riktigt risig inspelning jämfört med resten av skivan, ibland låter det bara för jävligt och andra gånger funkar det bra att lyssna till.. resten av albumet låter för det mesta riktigt bra..

Billie Holiday: Greatest Hits; Decca records (usa)

Det här albumet i stereo låter utomordentligt bra och när det är riktigt bra grejer man använder låter det desto bättre också som sagt..

Bill Haley and His Comets: Greatest Hits, ett samlingsalbum från Coral som har kvar den gamla glöden i låtarna..

Det här albumet råkar ha blivit lite av en vana att använda då det låter tidstypiskt 50-tals rock´n roll, men i stereo.. och det låter fantastiskt bra..

Rolling Stones: Big Hits and Green Grass; Decca records (UK)

Det här albumet har svårt att låta bra med alla pickuper och olika system, den är krävande och det gäller att använda rätt pickup samt högtalare för att det skall låta bra..

The Who: Live At Leeds

Det här kan vara en rätt välljudande skiva trots en massa distorsion om rätt pickup och högtalare används, för övrigt är det ett utmärkt album att skilja agnarna från vetet när det gäller lyssningsbarhet..

Neil Young: Decade (trippel samlingsalbumet)

De två första låtarna har en annan ljudsignatur/tonalitet än de andra låtarna på albumet och det speciella är att man märker tydligt i vissa konstellationer att det kan låta väl ljust/hårt på dem medans det i andra konstellationer inte märks lika mycket.. för övrigt låter hela trippelalbumet kalasbra, desto bättre pickup, desto bättre låter det..

Foureigner: Collection

Det här är en vattendelare då man märker så tydligt kvalitetsskillnaden i studioproduktion mellan tidigt låtmaterial och deras fjärde album.. de låtarna som är rån fjärde albumet låter kalasbra och fungerar i de flesta pickup/högtalarsammanhang, medans de äldre låtarna påtagligt visar upp sämre musikproduktion, vilket gör att alla konstellationer inte trivs ihop med de låtarna.

The Police: Every Breath You Take the Singles

Det här albumet är påtagligt ljust i sin tonalitet och kan ofta kännas hård i ljudet om det är en relativt ljus konstellation..

Eurythmics: Greatest Hits brukar jag också använda mig utav, dels därför att det är bra bas genomgående samt att man har de där låtarna från Revenge perioden där basen blev lite väl mycket..

För övrigt finns det många andra skivor jag använder också lite omväxlande.. Pink Floyd är givetvis en klassiker..

Hur är det hos er då som använder vinylskivor för att testa anläggningen..!?

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster