Ino Audio i Luleå?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus

Ino Audio i Luleå?

Inläggav niklasmagnus » 2005-07-13 17:35

Tänkte höra om det finns någon här i Luleå så äger ett par pi60 (piP vill jag oxå lyssna på) och som kan ge en demo för mig.
Det känns lite långt att måsta åka ner till Stockholm för att få lyssna på dessa högtalare.

MVh
Niklas

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2005-07-18 11:42

Ingen??

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-18 17:20

Jag hade ett par pi10 på porsön i ett studentrum, men det var 4 år sen :? Någon inflyttad student möjligen? Testa sätt upp en lapp på universitetet på någon anslagstavla kanske? (Långskott jag vet .. men men varför inte? :) )

Alla diggar nog inte Linn och Takt&Ton.

mvh
/Pinnick

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2005-07-19 17:32

Hej, inte alls så dum ide. Men jag tycker ändå det borde finnas andra än någon inflyttad student som har ett par ino hemma.
jag har hört att det finns det ialla fall.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-19 17:42

Hm. Var är det Tank bor? Umeå eller Luleå? Det är en bit norrut iaf...
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-07-20 00:25

Jag studerade i Luleå för lite mer än ett år sedan ungefär. (Bodde också på Porsön, knappa tre hundra meter ifrån universitetet. (Porsögrillen är bäst på pizza basåduvet!)) Varit där ett år då, men det blev inget mer för mig där. Så tyvärr... :?

Sollefteå är det jag bor i. Det är 313:- och lite mer än sex timmar enkel resa med Norrlandskusten till Ullånger, där kan jag hämta. Men det är nog lite dyrt... Och drygt? :wink:

Välkommen ska du vara om du har vägarna förbi i varje fall!
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2005-07-20 20:47

Tank har du fått PMet jag skickade?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-21 01:07

Man måste åka till Lahäll i Täby på demo, för en demo är ju så mycket mer än att bara spela några skivor. :o

Men får veta vad högtalarna kan prestera om de ges bra förutsättningar. Men man får även svar på alla frågor man kan tänkas ha (om man vågar ställa dem), och man får hela historiken, om man vill.

Liksom förstås svar på en massa frågor som man inte ens visste att man skulle/kunde ställa. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-21 01:43

IngOehman skrev:Liksom förstås svar på en massa frågor som man inte ens visste att man skulle/kunde ställa. :wink:

Vh, iö

Korrekt maestro!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-21 03:50

Tank skrev:Jag studerade i Luleå för lite mer än ett år sedan ungefär. (Bodde också på Porsön, knappa tre hundra meter ifrån universitetet. (Porsögrillen är bäst på pizza basåduvet!)) Varit där ett år då, men det blev inget mer för mig där. Så tyvärr... :?

Sollefteå är det jag bor i. Det är 313:- och lite mer än sex timmar enkel resa med Norrlandskusten till Ullånger, där kan jag hämta. Men det är nog lite dyrt... Och drygt? :wink:

Välkommen ska du vara om du har vägarna förbi i varje fall!

På min tid kunde man åka för 250:- standby med sas till arlanda från luleå. Mycket billigare än 313:-, tar bara 1.10, fina flygvärdinnor, spännande start och landning samt en prima macka, kaffe, dagstidningar m.m.. Det hade nog kostat 370 enkel resa till täby.. samt att flygbussen gick 50 meter från dörrporten.
Det var nog bättre förr, men det är inte illa nu heller :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-07-21 09:45

IngOehman skrev:Man måste åka till Lahäll i Täby på demo, för en demo är ju så mycket mer än att bara spela några skivor. :o

Men får veta vad högtalarna kan prestera om de ges bra förutsättningar. Men man får även svar på alla frågor man kan tänkas ha (om man vågar ställa dem), och man får hela historiken, om man vill.

Liksom förstås svar på en massa frågor som man inte ens visste att man skulle/kunde ställa. :wink:

Vh, iö

Väntar väntar 8)
Miljö-alarmist

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2005-07-21 10:29

Jo det är klart man bör komma hem till dig Ingvar och få hela historien, men det skulle vara fint att få en försmak innan man sätter sig på planet.

Det kan mycket väl hända att jag flyger ner, min bror jobbar där nu oxå. Så då kan man slå två smällar i ett :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-21 11:43

Boka lyssning i god tid. Det är ofta bokat ganska långt i förväg.

Vh, iö

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2005-07-21 11:54

Partar vi veckor eller månader?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-21 12:59

Ska ni ha partaj så länge?

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2005-07-21 13:18

Jag brukar bara klara av att parta 1-2 dygn sedan säger min kropp ifrån. Veckor eller månader är inte att tänka på :wink:

En god vän till mig ringde IÖ 2005-07-11 och fick demo för 3 pers 2005-07-25, på måndag alltså. Jag ser verkligen fram mot denna demo hos iö, även fast det innebär ca 90 mil resa fram & tillbaks (bor i Härnösand).

En gång i tiden läste jag Hifi & Mystik samt High Fidelutt och trodde på vad som stod där, med nerfrysning av skivor, kabeltvätt, inbränningsskivor, etc, etc. Kom i kontakt med LTS & MoLt på en mässa -94, och har läst varje nummer av MoLt sedan årgång -89 en mängd ggr. Oj oj oj vad mkt intressant jag lärt mig på dessa år ur MoLt. Pinsamt är det att jag inte tidigare såg mer vetenskapligt på detta med musikåtergivning, men det verkar som att bl.a. hifi gör att man inte behöver ta hänsyn till de naturlagar som existerar. Även beläst folk verkar ha svårt att acceptera att det inte är priset som avgör hur god återgivare en produkt är.

En sak som jag tänkt på är att flera på detta forum har anklagat Ingvar för att använda LTS & MoLt som reklam för sina högtalare. Jag tror det inte var förrän ngt nummer av tidningen i slutet av 90-talet jag överhuvudtaget kunde läsa i MoLt att Ingvar skrivit ngt om sina högtalare och då en direkt fråga från en läsare. Fortfarande fick jag, till min stora frustration inte veta mkt alls om dem då. I början av 2002 (?) fick jag i en intervju lite mer information om högtalarna, men enligt min bedömning handlar det inte om reklam, utan svar på direkta frågor. Min personliga tolkning av allt jag läst i MoLt är att Ingvar där medvetet valt att inte skriva om sina högtalare, kanske för att det av vissa skulle kunna ses som artiklar för egen vinning?

I vilket fall, ett stort tack till dig Ingvar för all den kunskap & intressant läsning du gett mig, både i MoLt & via faktiskt.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-07-21 14:21

Ingår det demo när man ska hämta sina högtalare :roll: :?:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-21 14:33

Kribban skrev:Ingår det demo när man ska hämta sina högtalare :roll: :?:

MVH Kribban

Att vara hos Öhman och inte få något förklarat eller demonstrerat... det kräver mkt av en tror jag! Jag tycker det är underbart trevligt! :D

Mvh Jocke

PS mina piP tog 3h att plocka ihop... vi han mäta, titta, lyssna och samtala om ALLT möjligt roligt då. Energiproblem till elementframtagning... DS
admin

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-07-21 17:01

IngOehman skrev:Man måste åka till Lahäll i Täby på demo, för en demo är ju så mycket mer än att bara spela några skivor. :o

Vh, iö

Mjo, men måndagsdemo ställer onekligen till det lite för oss från bästkusten :?

Vh
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-21 18:09

Varför det?

Lördag - Söndag = kul på stan (glöm inte grönan).

Måndag dag = Kolla in alla hifi-handlare i Sth.

Måndag kväll = demo i Lahäll.

Tisdag = komma över chocken.

Onsdag = åka hem.

Skulle det vara så att man är intresserad av att beställa något så får man göra det tidigast på torsdag kväll. Alltså tre dagar efter demo. Helst vill jag att man tänker mycket längre tid än så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-21 18:20

Det är alltså måndagkvällar som gäller?
(stod det här i tråden eller tillhör det allmänbildning? :P)

Isåfall blir det nog till att åka ner och meka med servrar på en måndag efter semestern då :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-07-21 20:34

IngOehman skrev:Varför det?

Lördag - Söndag = kul på stan (glöm inte grönan).

Måndag dag = Kolla in alla hifi-handlare i Sth.

Måndag kväll = demo i Lahäll.

Tisdag = komma över chocken.

Onsdag = åka hem.

Skulle det vara så att man är intresserad av att beställa något så får man göra det tidigast på torsdag kväll. Alltså tre dagar efter demo. Helst vill jag att man tänker mycket längre tid än så.

Vh, iö

När du ändå är igång så kan du väl rekomendera någonstans att bo 8) :lol: :lol:

MVH Kribban (från västkusten)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-07-21 21:29

Jo asså, "inkomsten ska förvärvas, sömnen sovas och sedan återstår 8 timmar NÖF". Under semestertider funkar ju däremot måndagsdemo bra :) .

Vh
11010000

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-21 22:13

Kribban skrev:När du ändå är igång så kan du väl rekomendera någonstans att bo 8) :lol: :lol:

MVH Kribban (från västkusten)

Jag har förstått att Grand är rekorderligt? Annars finns det ett otal "vandrarhem" som verkar vettiga, den där båten på Skeppsholmen, Långholmsfängelset, finns det flera?

Det hela handlar väl om vad du har för preferenser, vad har du sovit på för ställen förut, och vad har du för sovplats hemma: Madrasser, medsovare, Lakan, Sänglyftare, Rumstweaks etc... Vi behvöer lite mer att gå på tror jag helt enkelt!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-21 22:22

jag har bott på Grand i jobbet några ggr och det är lite blandade intryck. Servicen är tip top och baren är bra. Maten likaså. Stockholms bästa frukost. Rummen är dock rätt ordinära.

bo i Göteborg istället, Elite Plaza får mina rekomendationer i alla lägen.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-07-21 22:25

Style skrev:
bo i Göteborg istället, Elite Plaza får mina rekomendationer i alla lägen.

Förstår inte riktigt varför jag ska bo i gbg när jag ska hämta högtalare i Stockholm :roll: :wink:

Det får nog bli en övernattning, för det är väl så att man inte behöver vänta 3 dagar när det gäller Pip och Pp2?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-22 00:42

Det finns ett motell av något slag på Kanalvägen i Täby, men det är nog kuligare att bo i Stockholm. I synnerhet om man vill kolla in alla hifi-butiker.

Dessutom är det bara 6 minuter (om man kör friskt) ut till Lahäll från roslagstull räknat (man kör roslagsvägen (E20-E18) i 10,0 km till Lahällsavfarten).

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi