Intressanta mätningar av elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Nattlorden » 2019-05-10 08:55

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Ok, så, auhm, missar jag något här?
Ja, stärkaren mäter inte perfekt, men, är bristerna ens hörbara vid normallyssning?

Det är det billigaste försteget som klarar av 15 kanaler och jag ställer mig lätt tvekande att bristerna som uppvisas är meningsfulla att åtgärda med en Trinnov eller liknande som kostar 5 gånger mer pengar.


Du missar inget förutom att du är på faktiskt. :wink:


Misstänkte det. Då läser jag vidare tråden som en teknisk undersökning, snarare än som en köprådstråd.


Japp - helt rätt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-05-10 11:39

Jag kanske borde ändra trådämnet till "Hur bra mäter olika elektronik egentligen? - vad får man för sina slantar"? Mindre än vad jag trodde iaf.

"Pioneer VSX-LX303 är en hembioreceiver i bolagets bättre LX-serie med inriktning på bästa möjliga ljudkvalitet tack vare de interna Direct Energy HD slutstegsmodulerna. Här får du en effektiv och kraftfull ljudbild med låg värmeutveckling och kortast möjliga signalvägar."
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -avr.7503/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Nattlorden » 2019-05-10 12:22

Amir är tokbra på att mäta upp sådant här. Spännande sak i eländet.... den drev 4 ohm bättre än Behringer A500.... ett korn dvs.

Annars har Pioneer gått ned sig..... alternativt om min gamla Pioneer hade mätt lika illa - så är det inte så illa som det ser ut..... who knows?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-05-10 13:30

Nattlorden skrev:Amir är tokbra på att mäta upp sådant här. Spännande sak i eländet.... den drev 4 ohm bättre än Behringer A500.... ett korn dvs.

Annars har Pioneer gått ned sig..... alternativt om min gamla Pioneer hade mätt lika illa - så är det inte så illa som det ser ut..... who knows?


Småläste lite i tråden. Verkar som att det defenitivt var bättre förr i detta fall.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Morello » 2019-05-11 11:39

Mitt tips är at altid ha extremkritiska glasögon på sig när man läser tester på nätet - det finns betydligt mer nonsens än adekvata mätreportage. Stereophiles är bäst i branschen - med marginal.

När man läser om storheter som uttrycks i "dB", så bör man alltid fråga sig - relativt vadå?

"SNR är 130 dB" påstår någon och då frågar man:
1. Relativt vadå?
2. Vilken är bandbredden?
3. Har vägningsfilter använts?
4. Vilka andra förutsättningar är relevanta? Volymkontrollens pådrag etc...

Specar det se ut ungefär så här:

"SNR är 119 dB, A-vägt relativt 1 V med volymkontrollen på fullt pådrag" (Har A-vägningsfilter använts implicerar det också bandbredden)
Slutsteg bör specas relativt 2,83V och inte relativt full effekt, som givetvis trissar upp siffrorna med 20-30dB.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav dewpo » 2019-05-11 12:51

Morello skrev:Mitt tips är at altid ha extremkritiska glasögon på sig när man läser tester på nätet - det finns betydligt mer nonsens än adekvata mätreportage. Stereophiles är bäst i branschen - med marginal.

När man läser om storheter som uttrycks i "dB", så bör man alltid fråga sig - relativt vadå?

"SNR är 130 dB" påstår någon och då frågar man:
1. Relativt vadå?
2. Vilken är bandbredden?
3. Har vägningsfilter använts?
4. Vilka andra förutsättningar är relevanta? Volymkontrollens pådrag etc...

Specar det se ut ungefär så här:

"SNR är 119 dB, A-vägt relativt 1 V med volymkontrollen på fullt pådrag" (Har A-vägningsfilter använts implicerar det också bandbredden)
Slutsteg bör specas relativt 2,83V och inte relativt full effekt, som givetvis trissar upp siffrorna med 20-30dB.


Visst är det tråkigt att det blivit ett sådant försäljnings klimat att den som ljuger mest säljer mest :evil:
Stereophile må vara de mättekniskt bäst reportagen,
Men de är ändock ganska ointressanta för normal konsumenter då de vägrar testa produkter i de lite lägre prissegmenten.

Även om audiosciencereview´s https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/ mätrepoertag är sämre enligt dig så tycker jag det är ett lovvärt initiativ!

Denna grafen tycker jag sätter fingret på hur illa ställt det är med ljudkvaliteten på de flesta konsument produkter -
Bild
- Och som jag har tolkat dig så är dessa resultat ändock orimligt bra då de inte innehåller distorsions komponenterna i diskantregistret.

Hur mycket för höga SINAD resultat genererar dessa mätningar för Klass D apparater?

Ot Om du replikerar mätförfarandet på dina slutsteg vad får du för SINAD resultat då?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Benchmark AHB2

Inläggav philipbtz » 2019-05-23 19:08

Som väntat :) Verkar som han lagt till extra data enligt begäran. Något som fortfarande saknas?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7628/

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2019-05-23 20:26

Kul att han äntligen testar Benchmark AHB2. Inga överraskningar, men ändå. The king of the slutstegshill.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-05-24 11:54

Det verkar som att switchade strömförsörjningar kan göras väldigt bra, även till slutsteg :) .
Det mätningarna inte visar, är om förstärkaren smutsar ned strömmen genom nätkabeln och möjligen påverkar andra inkopplade apparater negativt. Jag tror JohanLindroos kan utveckla detta mera .

Kanske ett exempel att det borde mätas på andra saker, dvs fokuseras på de olika teknikernas brister istället.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav jansch » 2019-05-24 21:45

Tangband skrev:Det verkar som att switchade strömförsörjningar kan göras väldigt bra, även till slutsteg :) .
Det mätningarna inte visar, är om förstärkaren smutsar ned strömmen genom nätkabeln och möjligen påverkar andra inkopplade apparater negativt. Jag tror JohanLindroos kan utveckla detta mera .

Kanske ett exempel att det borde mätas på andra saker, dvs fokuseras på de olika teknikernas brister istället.


EMC är reglerat i EU och det borde inte finnas utrustning som varken "smutsar ner" eller störs av acceptaba/godkända nivåer.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Alexi » 2019-05-24 22:51

rajapruk skrev:Kul att han äntligen testar Benchmark AHB2. Inga överraskningar, men ändå. The king of the slutstegshill.

Om man har väldigt begränsade effektbehov så kan den nog funka. Under tiden jag hade den så hände det regelbundet att jag spelade med volymvredet i botten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-05-25 13:53

Alexi skrev:
rajapruk skrev:Kul att han äntligen testar Benchmark AHB2. Inga överraskningar, men ändå. The king of the slutstegshill.

Om man har väldigt begränsade effektbehov så kan den nog funka. Under tiden jag hade den så hände det regelbundet att jag spelade med volymvredet i botten.


Ja det är väl lite problemet med den men man kan alltid köpa två så får man duktigt med effekt. Såklart otroligt dyrt. Men ändå inte jämfört med mycket. Vi får se hur Nords förstärkare med NC500-moduler klarar sig på testbänken.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-07-29 15:17

Lite rolig läsning om en svindyr DAC. Tillverkaren hoppar in i tråden och försöker försvara sig..han vinner inte typ :lol:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.8192/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav sprudel » 2019-07-30 08:43

philipbtz skrev:Lite rolig läsning om en svindyr DAC. Tillverkaren hoppar in i tråden och försöker försvara sig..han vinner inte typ :lol:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.8192/


Verkar som något är galet med mätprocessen där. Har sett andra mätningar som inte alls ger samma dåliga resultat.
Känner mig något skeptisk till snubben som står bakom bloggen faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Morello » 2019-07-30 09:01

Jag har lite svårt för hans lätt röriga (med massor av ovidkommande bilder) reportage och detta ständiga värderande av saker och ting. Tex utgångsimpedans, där Amir menar att lägre är bättre, men det beros ju på! Skall man driva långa kablar är inte noll om särskilt lämpligt och vissa lurar är anpassade till något annat än 0 ohm. Jag får hela tiden känslan av att han har en agenda, men kan ju såklart ha fel.

Jag kan iofs hålla med om den DAC det talas om underpresterar och akterseglas av praktiskt taget vilken som helst mid-fi spelare från 80/90-talet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Belker » 2019-07-30 10:27

Jag tycker han ska ha all heder av att försöka bringa klarhet i ett allt större mörker av digital ormolja som prånglas av Dorko, Beekheiusen, PS Audiogubben och allt vad de heter.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Morello » 2019-07-30 11:33

dewpo skrev:
Ot Om du replikerar mätförfarandet på dina slutsteg vad får du för SINAD resultat då?


Återigen, under vilka förutsättningar och vilken referensnivå?

Framgåt inte detta är siffrorna nonsens och inget värda - vilket jag tjatat om en del. :D

Här ser det ut som Amir använt 5W i 4 ohm (2,5 W i 8 ohm) som referens, vilket är en mycket märklig och godtycklig nivå. Man brukar typiskt relatera till 1 W i 8 ohm (2,83 V) för slutsteg.
Bandbredd, signalfrekvens och eventuella vägningsfilter framgår dock inte, dvs siffrorna är nonsens.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-08-01 15:33

Orkar man läsa kommentarerna så finns det mer information.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-08-01 19:16

Morello skrev:
dewpo skrev:
Ot Om du replikerar mätförfarandet på dina slutsteg vad får du för SINAD resultat då?


Återigen, under vilka förutsättningar och vilken referensnivå?

Framgåt inte detta är siffrorna nonsens och inget värda - vilket jag tjatat om en del. :D

Här ser det ut som Amir använt 5W i 4 ohm (2,5 W i 8 ohm) som referens, vilket är en mycket märklig och godtycklig nivå. Man brukar typiskt relatera till 1 W i 8 ohm (2,83 V) för slutsteg.
Bandbredd, signalfrekvens och eventuella vägningsfilter framgår dock inte, dvs siffrorna är nonsens.


Men alla prylar på sidan mäts på samma sätt och på något märkligt vis så lyckas ändå vedertaget bra skit så som Benchmark, Oppo, och Hypex Ncore mäta bra. Sådant som låter allmänt kasst så som Martanz, Denon, Yamaha, Pioneer, random laptops osv. mäter dåligt. Vilket sammanträffande.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Morello » 2019-08-01 19:41

Det kan man bara veta om referensnivåer och andra förutsättningar redovisas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-05 11:31


rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2019-09-05 13:06

Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Nattlorden » 2019-09-05 13:31

rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.


Vi kanske kan hoppas lite på NADs kommande med Eigentakt ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2019-09-05 17:44

Skulle det komma en sådan? Den mäter nog bra isf, men blir dyr gissningsvis.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Nattlorden » 2019-09-05 18:16

rajapruk skrev:Skulle det komma en sådan? Den mäter nog bra isf, men blir dyr gissningsvis.


Det verkar ju så i alla fall.... Med tanke på Peter Lyngdorf's kopplingar är det ju inte konstigt... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-06 00:35

rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.


Jag är väldigt nyfiken på Arcam och Anthem samt de riktigt dyra lösningar som ligger i segmentet ovan. Även alla dessa kanske mäter dåligt eller om inte hur mycket bättre är dom?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-06 07:08

philipbtz skrev:
rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.


Jag är väldigt nyfiken på Arcam och Anthem samt de riktigt dyra lösningar som ligger i segmentet ovan. Även alla dessa kanske mäter dåligt eller om inte hur mycket bättre är dom?


Eftersom vi inte hittat nån bra hemmabiolösning som mäter jättebra så kanske slutsatsen är att det är kompromisser men att det även är svårt att samsa lågnivåelektronik med 7-9 slutsteg som matas från samma trafos ? Nu kan jag inte mycket om elektronik men det är väl bara Linn akurate dsm som fått genomgående bra review där allting mäter bra- till vansinnigt högt pris. Men där är det bara ett försteg, streamer och 2 kanaler så det kanske är enklare ?

Jag provade regga mig på forumet nyss och det är vansinnigt bra snurr på aktiviteten där :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Frisk » 2019-09-06 07:57

philipbtz skrev:
rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.


Jag är väldigt nyfiken på Arcam och Anthem samt de riktigt dyra lösningar som ligger i segmentet ovan. Även alla dessa kanske mäter dåligt eller om inte hur mycket bättre är dom?


Jag är också nyfiken. Vore kul om LTS eller kanske Morello ville hjälpa till att mäta!
Jag kan låna ut en Anthem MRX 720 för ändamålet, om jag får vara med och lära mig något vid testet. Jag har också en onkyo TX SR876 som vore kul att jämföra med. Jag köpte främst för slutstegens skull, 7 kanaligt slutsteg för de pengarna den gick för begagnat var svårslaget. Min uppfattning är att den ska vara ganska bra och gav rejäl skillnad (bara som användning som försteg) jämfört med min tidigare Yamaha RX-V795.

Edit:
Jag tar gärna en tur till Stockholm med sakerna för att få klarhet i frågan! Både mätningar på hur väl de fungerar som rena försteg och hur bra slutstegen är vore intressant.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Harryup » 2019-09-06 08:56

Tangband skrev:
Eftersom vi inte hittat nån bra hemmabiolösning som mäter jättebra så kanske slutsatsen är att det är kompromisser men att det även är svårt att samsa lågnivåelektronik med 7-9 slutsteg som matas från samma trafos ? Nu kan jag inte mycket om elektronik men det är väl bara Linn akurate dsm som fått genomgående bra review där allting mäter bra- till vansinnigt högt pris. Men där är det bara ett försteg, streamer och 2 kanaler så det kanske är enklare ?


Akurate system hub kostar runt 33' men sen behöver man ett Exaktfilter endera ett 6 eller 10 utgångars beroende på antalet kanaler. Men det är bara inte ett försteg, den har HDMI 4K in och ut, mm, mc,analogt in, sp/dif tosling och koax och kan med ett surround kort hantera upp till 8-kanaler. Stödjer däremot inte Atmos. Dessutom så går Exaktfiltret vilket också kan hantera FIR filter att hitta beggat.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-06 10:00

Akurate hub har inte några analoga utgångar. Tycker du inte priset är högt ?
Törs du nämna vad akurate exaktboxen kostar ? :wink:

Svaret är att du hamnar på fel sida av 100000:- totalt, utan att ens ha några slutsteg med den lösningen. Men det är skitbra grejor. Majikboxens exakt-lösning är ljudmässigt lite sämre men där får du även inbyggda steg för pengarna.

Jag tror ett bra aktivt filter från tex xilika i det fallet är ungefär likvärdigt ljudmässigt, kring 12000:- utan steg.

Linn är galet bra med de dyrare grejorna men med helgalna priser 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MPE och 18 gäster