Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Dödade jag tråden?
Belker skrev:Men givet amirs mätningar och Hypex datablad som philipbtz länkade till, vad är det som saknas i dessa alternativt ”fäller” produkten?
Morello skrev:Frågan bör adresseras till signaturen "pabo", som är något av en klass D-överdängare.
Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...
Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...
Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...
Tangband skrev:Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...
Ja, mätvärdena är så dåliga så det är nog svårt att göra dessa sämre.
Jag gissar att märket är topptestat i absolute sound mfl. Det är väl det här high end alltid varit ? Där de dumma lurar de som är ännu dummare.
philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/
Tangband skrev:philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/
Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/
Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt
Vaddå ”sägs ju av många vara bland det bästa”? Har du verkligen många av dessa personer att hänvisa till? Jag minns när den aktuella apparaten fanns på åttiotalet och den hade inte speciellt bra rykte. Deras rörsteg ansågs bättre. Det var t.o.m. så att Glotta försiktigt avrådde.
audiosciencereview skrev:Ah, we are finally free of the "ESS hump" at mid-levels. In this regard, except when we get to highest output levels, the DX3Pro beats even the Topping D50!
ESS really needs to pay attention to this situation and remedy whatever is causing that rise in mid-levels in their OEM designs.
petersteindl skrev:sprudel skrev:Har nu använt min Oppo BDP 105 som försteg, musikserver, bildförbättrare mm under mer än ett års tid och är väldigt nöjd.
Filmljudet är fantastiskt, men vid musikspelning så upplevs det som att musiken inte engagerar mig. Jag har mina filer dels på CD, men mest på hårddisk via USB rätt in i Oppon. Oppon har ju en begränsning med max output på 2,0 volt, det kan spela roll även om mitt slutsteg har väldigt hög gain, 34dB!!!
Nåväl, tidigare hade jag Lavry da 10 med AD 1955 som dac-chip. Lavry da 10 fungerar utmärkt som försteg, den svingar på rejält jämfört med Oppon.
Oppons berömda chip, ES9018 DAC, mäter ju grymt men kanske implementeringen är väl så viktig och inte enbart chipet i sig.
Jag bestämde mig för en liten övning och tog med Lavryn från Mollösund där den huserat som DA till mina piM. I Mollösund finns det någonting i musikpresentationen som gör att det är tilltalande och engagerande, tror inte det enbart är miljön runt omkring.
Med Lavryn i setupen i Göteborg så händer det något annat, det är svårt att sitta och slökika på Ipaden när musiken spelar, den pockar på uppmärksamhet på ett helt annat sätt än förmedlad via Oppon. Mer liv helt enkelt i presentationen, mer närvaro.
Ska låna hem en Auralic Vega och lyssna på den också, den har fått väldigt fin kritik.Samma chip, ES 9018, men i en annan implementation. Den har lite kraftigare förstegdel också, svingar 4,0 volt.
http://www.stereophile.com/content/auralic-vega-da-processor#IBdd64huMQxrp41C.97
Ni andra som har Oppo, eller dac med ES9018, tex Mytek, som fått en del kritik för att vara tråkig, eller ljus i presentationen., vad har ni för upplevelser?
Det är inte Oppos chip. Oppo använder sig av Sabre ES 9018 ES. Detta chip görs av ESS Technology. Oppo är en i mängden som använder Sabre ES 9018 ES från ESS Technology.
Jag har använt detta chip i prototyper till Bremens kommande DAC. Vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i mina öron och det blir trist att lyssna på. Efter en tids lyssning gick det inte längre. Jag sågade då vår prototyp jäms med fotknölarna och sa till lilltroll att det här funkar inte. Kan inte sälja en apparat som jag inte själv vill lyssna på. Jag tror inte på detta chip längre. Det måste vara något som är fel.
Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.
Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.
Då jag såg dessa mätningar med exstrem nollgenomgångsdist men bara på vissa perioder så var jag övertygad om att jag hört rätt. En sak till, eftersom vi hade möjlighet via DSP att introducera eget dither i signalen in i Sabre ES 9018 ES så kunde vi ändra förutsättningarna för Sabre ES 9018 ES och vi kunde få ljudet bättre men med högre brusnivå. Jag bedömnde detta som en halvdan lösning i jämförelse med perfekt applicerat dither från början och jag gillar inte den typen av kompromisslösningar så jag skippade Sabre ES 9018 ES.
Efteråt har vi istället gjort en prototyp med mina gamla D/A-idéer från 90-talet som jag nu lyssnar på. Det är en liten DAC med intressant topologi och den är trevlig att lyssna vidare på vilket jag inte tycker Sabre ES 9018 ES är. Den 6 januari 2016 lanserade ESS deras nya chipserie där ES9038PRO SABRE DAC är den största. Om den håller måttet vet jag inte.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.
Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.
Det där är ju intressant och det jag frågar mig är då hur stark disten är. Man borde alltså se detta om man tar en sinus (?) och sakta låter den avta i amplitud. Det du säger är att vid -30 dB så sticker det upp en massa dist då?
Eftersom eländet inte sker varje halvperiod eller ens varje helperiod på konstant sinus på kritisk nivå så kan man ju t.ex. välja att mäta på just den delen där problemet inte uppstår eller man kan välja att mäta på den delen där problemet uppstår. Skulle tippa att det ger helt olika distvärden vid mätning. Skulle även tippa att det handlar om helt oharmoniska toner som mig veterligen varje uppställning av THD filtrerar bort. Man skulle kunna tänka sig att integrera under en given tidsperiod, men hur lång skall den tidsperioden vara? Sedan återstår frågan hur mycket kommer in i musiken som varierar i ljudstyrka? Man kan också komprimera musiken i mastringsled så att om musiken spelas upp på sådant sätt att man aldrig kommer ner mot eller ligger på denna kritiska gräns. För mig spelar det ingen roll. Kretsen är inaktuell i en Bremenapparat.
Eloge åt lilltroll som hittills lyckas mäta allt till spillror som jag lyssningsmässigt inte godkänt. Jag litar på mitt subjektiva omdöme och lilltroll får överbevisa mig om att jag har fel. Hittills har det motsatta alltid inträffat.
Vi har också mätt fram att brusnivån ändras med insignal d v s det finns modulationsbrus i Sabre. Det är beroende på nätdel. Med extremt väl injusterade nätdelar på varje position så återstår trots allt modulationsbrus. På dåliga nätdelar syns även modulationsbrus även på matningen. Fixar man bort modulationsbrus på matningen så kan man se vad som återstår. Vi har inte mätt på andra DAC-chip.
Däremot har jag sagt till lilltroll att då vi kommit en längre bit på väg från vårt alfaprototypexemplar av Bremens nya DAC-koncept så kan han gärna kontakta den där läraren på KTH så att de tillsammans kan mäta fram eventuella otäckheter som möjligtvis kan finnas i Bremens betaversion.
Avslutningsvis: Om man tror att allt inom digitalteknik och ljudåtergivning endast skulle handla om ettor och nollor innan konvertering mot analogt och att allt är perfekt sound forever så kan man lika gärna tro på tomtar och troll. Jag väljer dock att tro på lilltroll
Hädanefter kommer jag vilja ha en stegad mätprocedur med signal från -90 dB till 0 dB för att få en bättre bild på "what's going on". Dessutom skall det ske på flera olika frekvenser från bas till högsta diskant.
Jag tror dock att möjligheten finns att vi kan upptäcka mer tokigheter på det digitala analoga.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.
Vissa dacar med ESS-chip har den, andra inte.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], momotom och 8 gäster