Intressanta mätningar av elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-19 03:08

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.
Vissa dacar med ESS-chip har den, andra inte.


Har du någon länk?



rajapruk skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/how-to-fix-ess-hump-on-sgd1-and-la-qxd1.10502/


Tackar. Detta är dock inte den krets vi använde. Dessutom skulle jag inte riktigt säga att det inte är något feldimensionerat i chipet. Det är för känsligt för belastning och tillverkaren av chipet borde ha med några notes angående detta i deras skrifter om kretsen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-19 03:15

rajapruk skrev:Peter, har du kollat något på AKM4499EQ-chippet? Det har fina specar.
Och det har kanske inte lika många trick för sig som ESS håller på med för att få bra specar.


Idag använder vi en egen FPGA-krets som vi programmerar själva. Jag har hört gott om AKM, men även angående Wolfson, men jag vet inte hur de är.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-19 13:40

FPGA som styr en resistor-ladder?
Eller en sigma-delta dac?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-19 16:59

rajapruk skrev:FPGA som styr en resistor-ladder?
Eller en sigma-delta dac?


Vi översamplar 1024 ggr. till FS = 45,1584 MHz och detta med beräknad 36 bitar eller om det var 40 bitar, minns inte, d v s vi använder inte vanlig linjär interpolation. Det ger en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund. Sedan går vi in i Delta Sigma med dither och noise shaper. Signalen vid noll dB är satt till -3 dBFS d v s vi sänker nivån 3 dB. Dither påförs så att överstyrning aldrig kan inträffa. Beräkning i MatLab visar på noll övertoner oavsett frekvens samt noll dist vid flera toner och IM. Brusnivån + dist blir ungefär -180 dB beroende på vilken noise shaper som implementeras.

Vi har även 1,5 eller 2 eller 2,5 bitar som vi kan välja mellan och detta medans man spelar musik och lyssnar.

Dist30_2000Hz_Diff21.png
Dist30_2000Hz_Diff21.png (45.37 KiB) Visad 5667 gånger


OBS, grundtonen är +18 dB på den skala vi använder. Detta är teoretiskt beräknat. I praktiken begränsar analogtekniken.

Slutresultatet med 1 bit ger högre upplösning än 24/192. Ungefär 6-9 dB lägre THD + noise vid 96 kHz. Sedan blir det bättre mot lägre frekvens. Här är signalen -3dB. Simulering är före analoga filter. Brusnivån över 100 kHz filtreras sedan i analoga filter.
FFT_1.png
FFT_1.png (74.67 KiB) Visad 5662 gånger


Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Frisk » 2020-01-21 15:59

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:FPGA som styr en resistor-ladder?
Eller en sigma-delta dac?


Vi översamplar 1024 ggr. till FS = 45,1584 MHz och detta med beräknad 36 bitar eller om det var 40 bitar, minns inte, d v s vi använder inte vanlig linjär interpolation. Det ger en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund. Sedan går vi in i Delta Sigma med dither och noise shaper. Signalen vid noll dB är satt till -3 dBFS d v s vi sänker nivån 3 dB. Dither påförs så att överstyrning aldrig kan inträffa. Beräkning i MatLab visar på noll övertoner oavsett frekvens samt noll dist vid flera toner och IM. Brusnivån + dist blir ungefär -180 dB beroende på vilken noise shaper som implementeras.

Vi har även 1,5 eller 2 eller 2,5 bitar som vi kan välja mellan och detta medans man spelar musik och lyssnar.

Dist30_2000Hz_Diff21.png


OBS, grundtonen är +18 dB på den skala vi använder. Detta är teoretiskt beräknat. I praktiken begränsar analogtekniken.

Slutresultatet med 1 bit ger högre upplösning än 24/192. Ungefär 6-9 dB lägre THD + noise vid 96 kHz. Sedan blir det bättre mot lägre frekvens. Här är signalen -3dB. Simulering är före analoga filter. Brusnivån över 100 kHz filtreras sedan i analoga filter.
FFT_1.png


Mvh
Peter


Intressant! Vilken DA-omvandlare handlar det om? Finns den tillgänglig i handeln?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 17:29

Frisk skrev:
petersteindl skrev:
rajapruk skrev:FPGA som styr en resistor-ladder?
Eller en sigma-delta dac?


Vi översamplar 1024 ggr. till FS = 45,1584 MHz och detta med beräknad 36 bitar eller om det var 40 bitar, minns inte, d v s vi använder inte vanlig linjär interpolation. Det ger en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund. Sedan går vi in i Delta Sigma med dither och noise shaper. Signalen vid noll dB är satt till -3 dBFS d v s vi sänker nivån 3 dB. Dither påförs så att överstyrning aldrig kan inträffa. Beräkning i MatLab visar på noll övertoner oavsett frekvens samt noll dist vid flera toner och IM. Brusnivån + dist blir ungefär -180 dB beroende på vilken noise shaper som implementeras.

Vi har även 1,5 eller 2 eller 2,5 bitar som vi kan välja mellan och detta medans man spelar musik och lyssnar.

Dist30_2000Hz_Diff21.png


OBS, grundtonen är +18 dB på den skala vi använder. Detta är teoretiskt beräknat. I praktiken begränsar analogtekniken.

Slutresultatet med 1 bit ger högre upplösning än 24/192. Ungefär 6-9 dB lägre THD + noise vid 96 kHz. Sedan blir det bättre mot lägre frekvens. Här är signalen -3dB. Simulering är före analoga filter. Brusnivån över 100 kHz filtreras sedan i analoga filter.
FFT_1.png


Mvh
Peter


Intressant! Vilken DA-omvandlare handlar det om? Finns den tillgänglig i handeln?


Nej, den finns ännu inte i produktion. Det är Bremens egen DAC. År 1997 släppte jag en DAC med namnet LICENCE No 1 och ändrade dess namn kring år 2000 till BREMEN No 1 som såldes i Sverige och internationellt, mest i USA. Vi får se vad den nya får för modellbeteckning.

Den nya Bremen DACen blir förhoppningsvis så bra att jag kan avsluta och fullborda mitt DAC-projekt som jag startade 1989.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 18:03

Är inte dagens dacar bra nog? Vad för denna nya dacen till bordet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 20:16

rajapruk skrev:Är inte dagens dacar bra nog? Vad för denna nya dacen till bordet?


På din första fråga. Det finns ingen DAC jag hört som ens är i närheten av att duga för den lyssning jag vill ägna musiken i mitt liv. Jag har totaldissat samtliga jag hört och som finns på marknaden idag.

På fråga 2. Det får du höra då den finns på marknaden. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 21:07

Jätteintressant. Går ju helt mot den gängse uppfattningen här, känns det som.

Kan du hinta något mer specifikt vad som är dåligt med dagens dacar, enligt dig?

PS. Gör den gärna 8-kanalig, för galna system som mitt :) Och med dsp-möjlighet om det blir någon processorkraft över, så man kan köra egna filter rätt i dacen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 21:49

rajapruk skrev:Jätteintressant. Går ju helt mot den gängse uppfattningen här, känns det som.

Kan du hinta något mer specifikt vad som är dåligt med dagens dacar, enligt dig?

PS. Gör den gärna 8-kanalig, för galna system som mitt :) Och med dsp-möjlighet om det blir någon processorkraft över, så man kan köra egna filter rätt i dacen.


Precis allt på utgångarna är totaluselt från samtliga DACar. :) Helt olyssningsbart ljud.

Jag ser det som mycket positivt att det går helt mot den gängse uppfattningen. Då blir jag ju troligtvis ensam om att kunna förmedla lyssningsbar musik i stugorna.

Den kommer snarast bli 12-16 balanserade kanaler. Dagens FPGA är synnerligen snabba och kompetenta.

Säg att någon har 7.1 system där samtliga högtalare utom .1 kanalen är 4-vägssystem med elektroniska delningsfilter. Då behövs det 29 kanaler, men eftersom jag vill kunna kåra upp till 8 subwoofers med helt olika inställningar för varje subwoofer så behövs ytterligare en massa kanaler. Kanske 40-80 kanaler. Man måste ju kunna ha multiroom inbyggt. Vad skall man annars med stereoåtergivning till??

Man kan ju gå på konserthus istället och/eller på Operan. :)

Någon form av smidig relevans måste det ju vara för att kunna lyssna på musik hemma.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Adhoc » 2020-01-21 22:24

Finns det något troligt tidsperspektiv när din magiska DAC-låda kan bli tlllgänglig på marknaden? Om det är möjligt att indikera, vilken prishärad? (Om det är långt in i framtiden eller prislappen överstiger bruttomånadslönen faller ju intresset att invänta den.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-21 22:28

Nu var inte Peters tidigare DAC:ar produkter för de stora massorna och det här projektet låter som det skulle hamna i ett ännu högre prisegment.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 22:36

Vill bara dubbelkolla Peter, du är inte ironisk nu och driver med oss?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 22:46

Min drömönskelista för en DAC:
16 kanaler (minst) balanserat ut.
Möjlighet köra egna FIR-filter per kanal med många tappar. Typ 10000 taps per kanal minst.
Totalt fri från missljud eller dc vid av/på eller ändring av programmaterial med olika sampmingshastighet.
Fjärrkontroll för att styra digital volymkontroll.
Valbar utgångsnivå vid beställning, 19dBu vill jag ha ut t.ex.
Individuellt inställbar volym per kanal.
Delay per kanal.
Routing / summering / IIR-filter och sådana dsp-funktioner.
AES3 inputs och USB. Gärna routbar in från AES3, ut och tillbaka in från en dator via usb för tunga filter. (Det klarar Okto dac8 pro som jag är nära att köpa)
Jättehög SNR för att kunna köra mycket digital volymkontrol och filter.
Indikator som visar om något klipper.

Fast ska du får till allt detta blir det en komplex mjukvara också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 23:05

rajapruk skrev:Min drömönskelista för en DAC:
16 kanaler (minst) balanserat ut.
Möjlighet köra egna FIR-filter per kanal med många tappar. Typ 10000 taps per kanal minst.
Totalt fri från missljud eller dc vid av/på eller ändring av programmaterial med olika sampmingshastighet.
Fjärrkontroll för att styra digital volymkontroll.
Valbar utgångsnivå vid beställning, 19dBu vill jag ha ut t.ex.
Individuellt inställbar volym per kanal.
Delay per kanal.
Routing / summering / IIR-filter och sådana dsp-funktioner.
AES3 inputs och USB. Gärna routbar in från AES3, ut och tillbaka in från en dator via usb för tunga filter. (Det klarar Okto dac8 pro som jag är nära att köpa)
Jättehög SNR för att kunna köra mycket digital volymkontrol och filter.
Indikator som visar om något klipper.

Fast ska du får till allt detta blir det en komplex mjukvara också.


I tidigare inlägg jag skrivit i ämnet.

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:...
Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare.

Men om man vill ha 24 bitars upplösning då, även i det korta perspektivet? Det blir typ 5 000 000 samples delay, alltså runt två minuter i fördröjning...

PS. Resonemanget härovan utgår ifrån en samplingsfrekvens på lite mera än 2 x 20 000 Hz.

Vh, iö


Ingvar, det finns helt andra sätt att göra detta på som gör att man exempelvis får 256 000 tappar d v s samples delay med totalt sett inte mer än 45 ms fördröjning. Det sker då upsampling i de olika stegen. Då har man dessutom alla beräkningar i 36 bitar vilket blir ett krav om man skall beräkna korrekta resultat med lågt digitalt brus. Dessutom kan man använda ett betydligt snyggare tidsfönster än rektangulärt d v s trunkering.

I den DAC som jag nu utvecklar med lilltroll så kan vi få 5 000 000 samples delay d v s taps i de digitala filtren där tidsfördröjningen totalt blir 55,36 ms d v s lite drygt 55 ms. Det är då förenat med upsampling vilket är en självklarhet om man skall införa digitala filter. Då kan man räkna baklänges och få fram vilken upsampling vi har.

Då man väljer antalet taps i varje upsamplingssteg så bör man veta att efter ett visst antal taps så är nivån på sincen lägre än exempelvis LSB på 16 bitar och antingen har man ett tidsfönster som anpassas eller så får man räkna med exempelvis 24 bitar eller mer. Annars blir ett stort antal taps helt meningslöst. Jag kan redan nu säga att det faktiskt finns de omvandlare där efter ett visst antal taps multiplikationen d v s resultatet alltid blir noll eftersom upplösningen i processen är för låg, men det kan ju vara kul att skryta med en massa taps. Jag och lilltroll väljer en annan väg.

Vi har just nu simulerat hur de olika stegen ser ut med 36 bitar i varje steg och det verkar räcka och bli över. Dagens kretsar är så pass snabba att man kan få otrolig beräkningskapacitet om man utnyttjar kretsarna intill max.

Efter diskussionerna i den här tråden har jag beslutat att se vad vi kan uppnå om vi utnyttjar befintlig FPGA till 99 %. Hittills har vi utnyttjat 17 % vilket innebär att befintlig FPGA sover i 83 % 8) Jag har bestämt att den skall f-n upp och jobba i sitt anletes svett, FPGAn alltså. :)

Det är bara lite annorlunda mjukvara som skall till. Det arbetet blir kanske klart i nästa vecka.

Med vänlig hälsning
Peter


Det är 500 ggr mer än vad du drömt om i din drömönskelista. Räcker det? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 23:12

Beror på vilken samplerate de ska filtrera på... jag tänkte på 48KHz. Men ni kör filtren på mycket högre sample-rate kanske?
Kylning på något medvetet sätt kommer nog krävas på FPGA:n om ni kör 100%?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 23:16

Adhoc skrev:Finns det något troligt tidsperspektiv när din magiska DAC-låda kan bli tlllgänglig på marknaden? Om det är möjligt att indikera, vilken prishärad? (Om det är långt in i framtiden eller prislappen överstiger bruttomånadslönen faller ju intresset att invänta den.)


Tidsperspektivet är, antingen i denna αἰών eller också i nästa αἰών. Priset beror på i vilken αἰών det blir lansering.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 23:20

rajapruk skrev:Beror på vilken samplerate de ska filtrera på... jag tänkte på 48KHz. Men ni kör filtren på mycket högre sample-rate kanske?
Kylning på något medvetet sätt kommer nog krävas på FPGA:n om ni kör 100%?


Det står ju i mina tidigare inlägg.

Jag har spelat på en sådan DAC i 3 år nu. Funkar utmärkt. Vissa saker kommer förfinas i nästa prototyp.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 23:39

Hur kommer hela den tänkta nästa generation Bremen lineupen se ut?
Siktar du på en helhet, som:

-hörnhögtalaren
-center
-dac/försteg
-förstärkare


?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Adhoc » 2020-01-21 23:41

petersteindl skrev:
Adhoc skrev:Finns det något troligt tidsperspektiv när din magiska DAC-låda kan bli tlllgänglig på marknaden? Om det är möjligt att indikera, vilken prishärad? (Om det är långt in i framtiden eller prislappen överstiger bruttomånadslönen faller ju intresset att invänta den.)


Tidsperspektivet är, antingen i denna αἰών eller också i nästa αἰών. Priset beror på i vilken αἰών det blir lansering.

Mvh
Peter


Hm ... med den utfästelsen och med tanke på att jordens hittillsvarande ålder och historia är indelad i 4 eoner, synes det inte helt meningsfullt att invänta den magiska DAC-lådan alltså. Så syndfullt som jag levt kan jag ju heller inte räkna med evigt liv. Tyvärr inte heller några 80 villiga jungfrur efter mitt jordelivs upphörande. :cry:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 23:53

Den som väntar på nåt gott. . .
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Ollo
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2015-02-13

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Ollo » 2020-01-22 00:03

Den som väntar för gott väntar för länge!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-22 00:07

Ollo skrev:Den som väntar för gott väntar för länge!


Japp, välkommen till Faktiskt! :D Åtminstone till att skriva inlägg på Faktiskt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav mrGaskill » 2020-01-22 00:11

Ollo skrev:Den som väntar för gott väntar för länge!

Precis. Köpa grejor är livets mening. :!: :P
"we have assumed control!"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-22 10:41

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:Jätteintressant. Går ju helt mot den gängse uppfattningen här, känns det som.

Kan du hinta något mer specifikt vad som är dåligt med dagens dacar, enligt dig?

PS. Gör den gärna 8-kanalig, för galna system som mitt :) Och med dsp-möjlighet om det blir någon processorkraft över, så man kan köra egna filter rätt i dacen.


Precis allt på utgångarna är totaluselt från samtliga DACar. :) Helt olyssningsbart ljud.

Jag ser det som mycket positivt att det går helt mot den gängse uppfattningen. Då blir jag ju troligtvis ensam om att kunna förmedla lyssningsbar musik i stugorna.

Den kommer snarast bli 12-16 balanserade kanaler. Dagens FPGA är synnerligen snabba och kompetenta.

Säg att någon har 7.1 system där samtliga högtalare utom .1 kanalen är 4-vägssystem med elektroniska delningsfilter. Då behövs det 29 kanaler, men eftersom jag vill kunna kåra upp till 8 subwoofers med helt olika inställningar för varje subwoofer så behövs ytterligare en massa kanaler. Kanske 40-80 kanaler. Man måste ju kunna ha multiroom inbyggt. Vad skall man annars med stereoåtergivning till??

Man kan ju gå på konserthus istället och/eller på Operan. :)

Någon form av smidig relevans måste det ju vara för att kunna lyssna på musik hemma.

Mvh
Peter


Skulle du kunna dema denna fantastiska dac för oss närmast sörjande? Gärna i jämförelse med någon totalusel dac av idag.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-22 23:41

petersteindl skrev:Den som väntar på nåt gott. . .


Jag älskar folk som går sin egen väg (åt ett bra håll). Jag försöker göra det i liten skala själv.
Men du är kungen :) Hoppas allt går i lås för er.
Jag har aldrig ens hört någon av dina grejer, men baserat på det du skriver, så är du min ljudguru #1 i dagsläget.
Allt du gör känns klockrent, i teorin, för mig :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-02-09 10:47

Marantz AV7705 får en huvudlös rosa panter.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11359/

Jag hade själv en AV7701 för länge sedan, som jag returnerade efter 1 dag. Den sämst låtande apparat jag har haft.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2020-02-09 12:41

Lite tragiskt faktiskt att det mäter så dåligt. Jag har ägt två olika Marantz receivrar och båda har låtit dåligt. Min Arcam låter bättre även om den har sina problem den med. Jag hade velat se hur något som en Trinnov mäter.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-02-25 19:31

Emotivas nya flaggskepp (AV processor) testad idag:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11673/

Pantern har inget huvud.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2020-02-27 11:21

rajapruk skrev:Emotivas nya flaggskepp (AV processor) testad idag:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11673/

Pantern har inget huvud.


Även om den mätt bra så är den helt oanvändbar ändå. Det är typ 10 steg med X antal reboots bara för att kunna koppla in något via HDMI.

Monoprice HTP-1 är dock intressant på riktigt. Fick också panter utan huvud men det visade sig sedan vara en inställning man behövde göra i AVR:en när man skulle köra mätningen. Så det visade sig mäta bra sedan. Det är den slutsatsen jag drog.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jogr och 17 gäster