Intressanta mätningar av elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-16 19:20

Är ju svart på vitt nu att det finns en vinning i att köra separata boxar för allt. Och har man bara behovet för tvåkanal så finns det än så länge ingen tvekan om att man borde kolla in dedikerade två-kanals prylar. Jag hade velat se mätningar på olika dedikerade försteg - hur man nu mäter det?

Det förvånar mig verkligen att företagen inte har mer stolthet i det dom levererar. Finns verkligen low hanging fruit här som sagt där det nästan räcker för ett företag att de kollar några extra vändor på vad de levererar och sedan krossar motståndet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-17 07:37



Den där testen, mfl på audiosciencereview visar väl att det tom är svårt att kombinera bra tvåkanals-ljud med multikanal, även om det bara handlar om ett bio-försteg utan inbyggda slutsteg.

Sedan tycker jag det är väldigt synd att NAD tappat den grundläggande filosofin som fanns i början , dvs prisbilliga bra produkter. Nu är de dyra och dåliga :(

Det vore intressant om de kunde testa någon Yamaha receiver i den övre prisklassen, typ 10000-30000:- . Jag tror de presterar bättre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2019-09-17 09:15

Tangband skrev:


Den där testen, mfl på audiosciencereview visar väl att det tom är svårt att kombinera bra tvåkanals-ljud med multikanal, även om det bara handlar om ett bio-försteg utan inbyggda slutsteg.

Sedan tycker jag det är väldigt synd att NAD tappat den grundläggande filosofin som fanns i början , dvs prisbilliga bra produkter. Nu är de dyra och dåliga :(

Det vore intressant om de kunde testa någon Yamaha receiver i den övre prisklassen, typ 10000-30000:- . Jag tror de presterar bättre.


Det är inte svårt att göra bra 2-kanalsljud kombinerat med multikanal. Varför tror du det? I princip är varje inspelning du lyssnar på 48 kanaler eller kanske mer. Därefter mixas det till 2 kanaler. Varje elektroniskt delningsfilter är mer än 2 kanaler.

Allt har att göra med kunskap och ambition.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Harryup » 2019-09-17 09:23

Och asiatisk snålhet när det gäller konstruktionerna. Alla som ägt en bioreceiver vet ju att apparaten inte är klar när den släpps utan att det kommer både mjukvara och ibland hårdvaru uppgraderingar också. Och den är heller inte klar när det slutar att komma mjukvaruuppgraderingar till den heller.
Men då "måste" kunden iaf uppgradera till något nyare eftersom nyare codecs etc. ändå kommit som inte finns till den gamla.
Kommer Spotify med High-res filer så kan jag nästan garantera att äldre Spotify Connect inte kommer klara det.
Har fullständigt tröttnat på asiatisk massproduktion igen.

/Harryup

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2019-09-17 10:42

Jag tror såhär. Det har inte efterfrågats av kunderna i tillräckligt stor grad. Bra mätprestanda är inte den egenskap som har sålt hemmabiobio-apparater till de stora massorna.
Men det kanske blir lite ändring på det nu, kan man hoppas.
Det måste sitta en hel del hifi-ingenjörer där ute med yrkesstoltheten förlorad och brallorna nere, överkörda av management och costreductionprograms, kanske.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Harryup » 2019-09-17 11:55

Man skall inte överdriva och tro att HiFi-intresse är något utbrett ibland elektronikingenjörer och programmerare. Dom har gjort ett bra jobb om dom får en reciever att funka inom budget. Och förmodligen så kanske deras hemlyssning är typ Spotify via en Sonoshögtalare.
Inte ens på riktiga "Hifi-firmor" är det så att det är deras hobbies dom jobbar med. Många inom branschen har inte ens en väl fungerande anläggning konstant uppställd. Det kan väldigt lätt bli för mycket av det hela om man skulle jobba med sin hobby på mer än heltid och sen koppla av med samma sak.

/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-17 21:18

Ser ut som att NAD fortfarande kan göra slutsteg! Grymt 7-kanals steg https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2019-09-17 22:07

philipbtz skrev:Ser ut som att NAD fortfarande kan göra slutsteg! Grymt 7-kanals steg https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/


Hypex kan fortfarande göra slutsteg menar du! :) NAD har "bara" paketerat Hypex ncore-moduler i denna.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-17 23:41

rajapruk skrev:
philipbtz skrev:Ser ut som att NAD fortfarande kan göra slutsteg! Grymt 7-kanals steg https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/


Hypex kan fortfarande göra slutsteg menar du! :) NAD har "bara" paketerat Hypex ncore-moduler i denna.


Jo jag vet men tror de ändå gjorde en egen implementation av strömförsörjningen och lite annat. Och inte helt fel att de insett att ncore är ett bra val.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-18 22:18

petersteindl skrev:
Tangband skrev:


Den där testen, mfl på audiosciencereview visar väl att det tom är svårt att kombinera bra tvåkanals-ljud med multikanal, även om det bara handlar om ett bio-försteg utan inbyggda slutsteg.

Sedan tycker jag det är väldigt synd att NAD tappat den grundläggande filosofin som fanns i början , dvs prisbilliga bra produkter. Nu är de dyra och dåliga :(

Det vore intressant om de kunde testa någon Yamaha receiver i den övre prisklassen, typ 10000-30000:- . Jag tror de presterar bättre.


Det är inte svårt att göra bra 2-kanalsljud kombinerat med multikanal. Varför tror du det? I princip är varje inspelning du lyssnar på 48 kanaler eller kanske mer. Därefter mixas det till 2 kanaler. Varje elektroniskt delningsfilter är mer än 2 kanaler.

Allt har att göra med kunskap och ambition.

Mvh
Peter


Hmm... Kanske företagen helt enkelt struntar i att bygga bättre = sätter in billigare grejor och lägger ned mindre tid ? Och chansar att ingen kommer att avslöja dåliga mätvärden ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-18 22:21

Har de testat något bra bioförsteg övht ?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-23 16:22

De har inte mätt på någon AVR som mäter riktigt bra nej. Än så länge ser det ut att helt klart vara värt att ha separata slutsteg och DAC. Som tur är finns det DAC:ar som mäter svinbra för bara några tusen spänn och sedan har vi nc400 monoblock som är jättebra.

---

Som det brukar sägas på det här forumet så är pris ett väldigt dåligt mått på prestanda. PS Audio hamnar på min personliga black list - speciellt med tanke på svaren de gett på deras forum om mätningarna. Helt i linje med de svar andra tillvekare av svindyra och svindåliga DAC:ar har givit :)

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.9100/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-23 17:13

Hmm....Undrar hur länge Amir törs vara så kritisk i sina tester ? Hemsidan går väl , som allt annat, runt på reklam och då tillverkarna slutar med den av besvikelse efter dåliga reviews så brukar testarna snabbt rätta sig i ledet, tyvärr. :?

Med det sagt- heja och keep up the good work. :)

Edit: stereophile har lyckats hålla stilen delvis, genom att alltid ge positiva omdömen av även skräp vid lyssningstesten, men visar även objektiva mätresultat.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2019-09-23 17:32

Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-23 19:01

rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.


Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Belker » 2019-09-23 19:13

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.


Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.

Inte? Gå till mer mainstream forum och kolla, så får du veta att mätningar har noll betydelse. Ström- och nätverkslkablar är också väldigt viktigt för ljudkvalitén.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav sprudel » 2019-09-23 22:00

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.


Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.


Hallå eller. Nu får du väl vakna.
Jag tror att de flesta audiofiler använder prylarna att lyssna igenom, de har dem inte som mätobjekt. Låter det bra, så är det bra är devisen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-23 23:26

Nja alltså problemet är ju lite att hur mycket kan man som konsument lyssna på då? Man vill ju ha hem grejerna i sitt egna system och provlyssna. Jag gjorde så förr tills de blev sura på mig i affären när jag aldrig köpte något. Blev ju att jag inte återvände då jag kände mig jobbig liksom. Nu har man en lista på typ 20 grejer som alla mäter så bra som det någonsin behöver vara ungefär och så är det bara att ta den som känns bäst.

Man kan ju äga något som man tror låter bra tills man hör den där grejen som bara är så mycket bättre. Jag glömmer aldrig första gången jag hörde piP. Det var just en sådan upplevelse. Jag trodde jag hade ett ganska OK system tills jag hörde dom som bara totalt krossade det jag hade för tillfället. Och de var dessutom mycket billigare. Jag är lite förbi det där att försöka provlyssna mig till allt vad gäller elektronik. Jag vet inte hur stor skillnad jag hade hört men jag har hört skillnader mellan grejer och hur som helst känns det dessutom så mycket bättre när man vet att det är bra. Och det är ju inte som att man behöver lägga enorma summor pengar heller för att få det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Harryup » 2019-09-24 04:35

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.


Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.


Det kommer inte hända ett skit. Mätningar är till 99,9% något high-end köpare vare sig de har absolut gehör och spelar något instrument eller är vanliga lyssnare inte bryr sig alls om. Folk lyssnar på kombinationseffekter och matchar ihop det som de har. De köper inte grejor styckvis.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Morello » 2019-09-24 06:30

Belker skrev:
Tangband skrev:
rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.


Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.

Inte? Gå till mer mainstream forum och kolla, så får du veta att mätningar har noll betydelse. Ström- och nätverkslkablar är också väldigt viktigt för ljudkvalitén.


Men det verkar som att dedäringa shaktistenarna som audioflummarna ägnade sig åt under tidigt 2000-tal har tappat popularitet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav DVD-ai » 2019-09-24 07:11

Man måste ju följa modet? :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav sprudel » 2019-09-27 10:04

Slutsatser som dras i tråden av selektiva mätningar är ju helt åt väggarna. Var är nyanserna? Överblicken? Balansen?
Faktiskt följer trenden av populism. Förbannat dystert :twisted:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-27 10:24

sprudel skrev:Slutsatser som dras i tråden av selektiva mätningar är ju helt åt väggarna. Var är nyanserna? Överblicken? Balansen?
Faktiskt följer trenden av populism. Förbannat dystert :twisted:


Om du kollar så har några av oss kritiserat mätmetoderna hos Audo Science Review. Ett av problemen att det inte kanske syns så mycket är att somliga gång på gång tar upp nya apparater som "mäter dåligt". Det ger att några av oss som haft kritik måste ligga i rejält för att bemöta detta. Å vem 17 orkar sitta och bemöta okunnigt osakliga inlägg gång på gång? Inte jag i varje fall. Jag har annat att lägga min tid på än att sitta och peppra på ett tangentbord. T.ex. ägna mig åt jobb och fritidsintressen.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-27 11:34

Känner mig inte det minsta träffad :lol: Man kan ju agera hur man vill på informationen jag länkar till men det startar ändå en diskussion som jag tycker är bra. Att det skulle vara vara dåligt med mer information om produkter ser jag som rent felaktigt.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2019-09-27 19:29

Jag går helt och hållet på objektiva mätningar när jag köper elektronik nuförtiden, om möjligt.
Olika andra folks subjektiva omdömen viktar jag noll. Väldigt skönt att lämna det träsket.
Lustig nog sammanfaller det alltid för mig, att elektroniken mäter bra och låter bra :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:45

Harryup skrev:
Tangband skrev:
rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.


Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.


Det kommer inte hända ett skit. Mätningar är till 99,9% något high-end köpare vare sig de har absolut gehör och spelar något instrument eller är vanliga lyssnare inte bryr sig alls om. Folk lyssnar på kombinationseffekter och matchar ihop det som de har. De köper inte grejor styckvis.

/Harryup


Men skulle du köpa något som var svindyrt som brusade och distade- dvs mätte riktigt illa ?

Om NAD förutom att deras testade avr-maskin sviker sina ursprungliga ideal med lågt pris, höga prestanda och istället ägnar sig åt högt pris, dåliga prestanda- tycker du inte det är bra att de visar detta med mätningar ? Inte bra för NAD förstås, men bra för de som ska köpa apparaten ?
Senast redigerad av Tangband 2019-09-29 06:50, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:47

rajapruk skrev:Jag går helt och hållet på objektiva mätningar när jag köper elektronik nuförtiden, om möjligt.
Olika andra folks subjektiva omdömen viktar jag noll. Väldigt skönt att lämna det träsket.
Lustig nog sammanfaller det alltid för mig, att elektroniken mäter bra och låter bra :)


Ja, det är skönt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:53

Harryup skrev:
Tangband skrev:
rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.


Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.


Det kommer inte hända ett skit. Mätningar är till 99,9% något high-end köpare vare sig de har absolut gehör och spelar något instrument eller är vanliga lyssnare inte bryr sig alls om. Folk lyssnar på kombinationseffekter och matchar ihop det som de har. De köper inte grejor styckvis.

/Harryup


Om det stämmer som du skriver förstår jag varför high-end branschen är så lukrativ. Då kan man ju sälja skräp för höga summor :P
Jag hoppas på en tillnyktring i vart fall.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:54

Johan_Lindroos skrev:
sprudel skrev:Slutsatser som dras i tråden av selektiva mätningar är ju helt åt väggarna. Var är nyanserna? Överblicken? Balansen?
Faktiskt följer trenden av populism. Förbannat dystert :twisted:


Om du kollar så har några av oss kritiserat mätmetoderna hos Audo Science Review. Ett av problemen att det inte kanske syns så mycket är att somliga gång på gång tar upp nya apparater som "mäter dåligt". Det ger att några av oss som haft kritik måste ligga i rejält för att bemöta detta. Å vem 17 orkar sitta och bemöta okunnigt osakliga inlägg gång på gång? Inte jag i varje fall. Jag har annat att lägga min tid på än att sitta och peppra på ett tangentbord. T.ex. ägna mig åt jobb och fritidsintressen.

Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram :)
Det vore väldigt intressant om Lts kunde testa de där nya Hypex-modulerna med F/E test.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav hcl » 2019-09-29 09:24

Tangband skrev:Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram :)


Menar du att det finns vetenskapliga belägg för hur dessa fel bör ges relevans eller viktas i förhållande till varandra? Dels är det sannolikt svårt att bevisa något sådant och dels är det sannolikt så att dessa fel påverkar hur vi upplever återgiven musik på olika sätt beroende på vad det är för musik som återges samt personberoende preferenser och/eller förmåga att höra igenom fel d.v.s. hos olika lyssnare.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gonkius och 17 gäster