Intressanta mätningar av elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-05-07 20:50

När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/

Blir ganska nyfiken på andra receivers och vilka som även mäter referensklass.
Senast redigerad av philipbtz 2019-05-23 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Tangband » 2019-05-07 21:10

philipbtz skrev:När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/

Blir ganska nyfiken på andra receivers och vilka som även mäter referensklass.


Den krassa sanningen är väl att man inte kan få allt hur billigt som helst. Redan på 70-talet fick man lära sig att blandning av lågnivå ( försteg ) och högnivå ( slutsteg ) inte var helt optimalt i samma låda.

Nu- på 2000-talet ska man plötsligt kasta bort alla dyrköpta erfarenheter från förra decenniet och tro att en optimal apparat är en hemmabioreceiver med 7 kanaler på 200 watt styck, en massa ingångar, ett försteg och en dac i samma låda.
De där 7 kanalerna har knappast separata nätdelar i lådan.

Inte ens för 40000:- blir det riktigt bra.

Jag tror tyvärr inte det finns någon hemmabioreceiver som kommer i närheten av referensklass.

Det finns dock ännu sämre apparater som inte har slutsteg inbyggda och som hifitidningarna älskar, tex Bluesound node 2i
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Kort sagt är det en djungel där ute. Jag tycker audiosciencereview.com gör ett jättebra jobb som visar mätningar på grejorna.
Senast redigerad av Tangband 2019-05-07 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Morello » 2019-05-07 21:23

Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.

För övrigt finns ingen naturlag som säger att två lådor blir bättre än en, däremot är det hyggligt opraktiskt att göra en integrerad förstärkare med hög effekt då lådan blir stor.
Senast redigerad av Morello 2019-05-07 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Harryup » 2019-05-07 23:04

Har ingen bioreceiver kvar i min anläggning, de är ganska hopplösa apparater tycker jag och duger absolut inte som försteg i en 2-kanalsanläggning.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav rajapruk » 2019-05-07 23:15

Morello skrev:Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.


Eller så frågar du bara om det där, så kommer Amir att svara direkt. Kein fragen ist kein wissen.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-05-08 00:14

Harryup skrev:Har ingen bioreceiver kvar i min anläggning, de är ganska hopplösa apparater tycker jag och duger absolut inte som försteg i en 2-kanalsanläggning.


Det finns gott om mätningar på 2-kanals grejer på den sidan som mäter fantastiskt mycket sämre än vad man kanske hade föreställt sig. Jag hade haft lite högre förväntningar på denna t.ex. https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.6220/

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Morello » 2019-05-08 08:31

Jag får ett tveksamt intryck av reportagen. Den slarvas genomgående med referensnivåer och andra förutsättningar. Man gör ett nummer av att någon Hypex-modul har lägre THD än Accuphasen vid 1 kHz, men alla vet att sådana jämförelser måste ske i diskantregistret då det är där klass D-tekniken ofta har stora problem.

Som sagt, Messen ist wissen aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Stereophiles mätreportage håller enligt mitt ringa förmenande en helt annan klass och entydighet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-05-08 10:27

Morello skrev:Jag får ett tveksamt intryck av reportagen. Den slarvas genomgående med referensnivåer och andra förutsättningar. Man gör ett nummer av att någon Hypex-modul har lägre THD än Accuphasen vid 1 kHz, men alla vet att sådana jämförelser måste ske i diskantregistret då det är där klass D-tekniken ofta har stora problem.

Som sagt, Messen ist wissen aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Stereophiles mätreportage håller enligt mitt ringa förmenande en helt annan klass och entydighet.


Det finns massa mätningar, räcker inte dessa? https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.5907/

Många verkar ha svårt för att det finns class D som är överlägset det mesta. Visa mig mätningarna som bevisar motsatsen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-08 10:40

philipbtz skrev:När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/

Blir ganska nyfiken på andra receivers och vilka som även mäter referensklass.


Mätslarv. Han borde ha mätte frekvensgången mer fullödigt. Han har fokuserat på annat som inte lika allvarligt hörs (som han då klankar ned på i stora ordalag). Förvisso är det en klantig design de digitala filtren i försteget, det håller jag med om. Däremot är det väldigt mycket annat som ger hur hembioapparat låter, och då tänker jag på Audyssey o.likn. AV/PÅ, respektive alla nivå och delayinställningar, liksom andra rena felkopplingar (vanligt förekommande i hemmen).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-05-08 11:03

Johan_Lindroos skrev:
philipbtz skrev:När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/

Blir ganska nyfiken på andra receivers och vilka som även mäter referensklass.


Mätslarv. Han borde ha mätte frekvensgången mer fullödigt. Han har fokuserat på annat som inte lika allvarligt hörs (som han då klankar ned på i stora ordalag). Förvisso är det en klantig design de digitala filtren i försteget, det håller jag med om. Däremot är det väldigt mycket annat som ger hur hembioapparat låter, och då tänker jag på Audyssey o.likn. AV/PÅ, respektive alla nivå och delayinställningar, liksom andra rena felkopplingar (vanligt förekommande i hemmen).


Absolut men med hänsyn till priset så hade jag nog förväntat mig ännu mer ändå. Det är en sak om det är en receiver i 5-10k-klassen men när det är en dedikerad processor för 40k så ökar ifall mina krav. Förutom XLR, som dessutom verkar lämna mer att önska på denna apparat, så får man ju mindre features än billigare modeller från Marantz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Nattlorden » 2019-05-08 11:13

Skulle vara spännande att se ifall Denons motsvarande klarar sig bättre... .jag tror ju personligen på det, men det är ju det där med krok och flöte....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Morello » 2019-05-08 11:14

Återigen saknas information - vilken är bandbredden Amirs THD versus-frekvens-mätning?

Oftast kopplar man in ett LP-filter för att inte mätstationen skall baxna av allt mög dessa monster sprutar ur sig (läs switchfrekvensen).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Morello » 2019-05-08 11:15

philipbtz skrev:
Många verkar ha svårt för att det finns class D som är överlägset det mesta. Visa mig mätningarna som bevisar motsatsen.


Konstigt hörru - du påstår en sak och jag skall visa att det är sant. Den gubben gick inte.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-05-08 11:29

Morello skrev:
philipbtz skrev:
Många verkar ha svårt för att det finns class D som är överlägset det mesta. Visa mig mätningarna som bevisar motsatsen.


Konstigt hörru - du påstår en sak och jag skall visa att det är sant. Den gubben gick inte.


Jag har ju länkat mätningarna - från min begränsade kunskap ser det riktigt bra ut. Dessutom verkar typ hela internet verkar vara övverens om att ncore mäter bra. Det är du som påstår att det inte ser bra ut.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Morello » 2019-05-08 11:34

Nej, det påstod jag inte. Jag förklarad bara att man inte kan mäta vid 1kHz och sedan dra slutsatsen att den ena eller den andra apparaten är bättre.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Morello » 2019-05-08 11:41

philipbtz skrev:
Morello skrev:
philipbtz skrev:
Många verkar ha svårt för att det finns class D som är överlägset det mesta. Visa mig mätningarna som bevisar motsatsen.


Konstigt hörru - du påstår en sak och jag skall visa att det är sant. Den gubben gick inte.


Jag har ju länkat mätningarna - från min begränsade kunskap ser det riktigt bra ut. Dessutom verkar typ hela internet verkar vara övverens om att ncore mäter bra. Det är du som påstår att det inte ser bra ut.


Jag googlade lite och hittade inte en endaste mätning som visar THD vid 20kHz eller strax där under.
Allt jag hittade är mätt med AES17-filtret, dvs brant lågpass-filter vid 20 eller 40 kHz.
Med ett sådant filter är mätningen relevant upp till 6 kHz då minst tre övertoner slinker igenom AES17-filtret.

Den som likt Hypex ändå redovisar data upp till 20kHz ägnar sig åt något jag skulle vilja kalla vilseledande marknadsföring, dvs man framställer apparaten i avsevärt mycket bättre dager än vad som de facto är sant.

http://6moons.com/audioreviews/acoustic ... /specs.png
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Harryup » 2019-05-08 23:29

Nattlorden skrev:Skulle vara spännande att se ifall Denons motsvarande klarar sig bättre... .jag tror ju personligen på det, men det är ju det där med krok och flöte....


Personligen så tycker jag att det är ungefär samma elände. Numera är ljudet nästan sekundärt utan mera viktigt är blir det överhuvudtaget bild med 4K.

/Harryup

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-05-09 14:39

Morello skrev:Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.

För övrigt finns ingen naturlag som säger att två lådor blir bättre än en, däremot är det hyggligt opraktiskt att göra en integrerad förstärkare med hög effekt då lådan blir stor.


Det står AES17 där. Jag är inte så pass insatt i detta, men rymmer inte detta informationen du söker?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Nattlorden » 2019-05-09 14:55

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:Skulle vara spännande att se ifall Denons motsvarande klarar sig bättre... .jag tror ju personligen på det, men det är ju det där med krok och flöte....


Personligen så tycker jag att det är ungefär samma elände. Numera är ljudet nästan sekundärt utan mera viktigt är blir det överhuvudtaget bild med 4K.


Denon brukar gå upp en klass DAC:ar i top-of-line/processor jämfört med dem under, därav tanken...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Harryup » 2019-05-09 15:26

Svårt att tro att Denon skulle vara bättre än Marantz. Och jag skulle personligen inte fundera på en hembioreceiver som stereoförsteg.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-05-09 18:30

WhereNextColumbus skrev:
Morello skrev:Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.

För övrigt finns ingen naturlag som säger att två lådor blir bättre än en, däremot är det hyggligt opraktiskt att göra en integrerad förstärkare med hög effekt då lådan blir stor.


Det står AES17 där. Jag är inte så pass insatt i detta, men rymmer inte detta informationen du söker?


Detta kan jag hitta, det finns dock ett senare dokument men torde vara samma:
För SNR
"The test signal for the measurement shall be a 997-Hz sine wave producing – 60 dB FS at the output of the EUT. Any 997-Hz test signal present in the output shall be removed by means of a standard notch filter. The remaining noise shall be filtered with the standard weighting filter. The measurement shall be limited in bandwidth to the upper band-edge frequency or 20 kHz, whichever is lower. The resulting measurement shall be read as dB FS and reported as dB FS CCIR-R.M.S."
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-05-09 20:09

Morello skrev:
philipbtz skrev:
Morello skrev:
Konstigt hörru - du påstår en sak och jag skall visa att det är sant. Den gubben gick inte.


Jag har ju länkat mätningarna - från min begränsade kunskap ser det riktigt bra ut. Dessutom verkar typ hela internet verkar vara övverens om att ncore mäter bra. Det är du som påstår att det inte ser bra ut.


Jag googlade lite och hittade inte en endaste mätning som visar THD vid 20kHz eller strax där under.
Allt jag hittade är mätt med AES17-filtret, dvs brant lågpass-filter vid 20 eller 40 kHz.
Med ett sådant filter är mätningen relevant upp till 6 kHz då minst tre övertoner slinker igenom AES17-filtret.

Den som likt Hypex ändå redovisar data upp till 20kHz ägnar sig åt något jag skulle vilja kalla vilseledande marknadsföring, dvs man framställer apparaten i avsevärt mycket bättre dager än vad som de facto är sant.

http://6moons.com/audioreviews/acoustic ... /specs.png


Oavsett hur något annat slutsteg mäter så var det vi diskuterade den Accuphase jag länkade till. Hur mäter den tycker du? Eller går det inte att dra någon slutsats där heller från hans mätningar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav paa » 2019-05-09 21:07

Varför diskuteras slutsteg i denna tråd som handlar om en apparat som inte innehåller några slutsteg?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Harryup » 2019-05-09 21:18

För att det är faktiskt och först på sidan 17 i tråden kommer vi tillbaka till trådämnet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav petersteindl » 2019-05-09 23:50

Harryup skrev:För att det är faktiskt och först på sidan 17 i tråden kommer vi tillbaka till trådämnet.


. . . strax innan tråden stängs och allt som är skrivet innan blir meningslöst.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav philipbtz » 2019-05-10 08:22

Mätningar från sidan ifrågasattes och därmed började vi diskutera mätningar generellt. Tycker inte vi behöver begränsa oss :D

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav rajapruk » 2019-05-10 08:45

paa skrev:Varför diskuteras slutsteg i denna tråd som handlar om en apparat som inte innehåller några slutsteg?


Agendor.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav steveo1234 » 2019-05-10 08:48

Ok, så, auhm, missar jag något här?
Ja, stärkaren mäter inte perfekt, men, är bristerna ens hörbara vid normallyssning?

Det är det billigaste försteget som klarar av 15 kanaler och jag ställer mig lätt tvekande att bristerna som uppvisas är meningsfulla att åtgärda med en Trinnov eller liknande som kostar 5 gånger mer pengar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Nattlorden » 2019-05-10 08:51

steveo1234 skrev:Ok, så, auhm, missar jag något här?
Ja, stärkaren mäter inte perfekt, men, är bristerna ens hörbara vid normallyssning?

Det är det billigaste försteget som klarar av 15 kanaler och jag ställer mig lätt tvekande att bristerna som uppvisas är meningsfulla att åtgärda med en Trinnov eller liknande som kostar 5 gånger mer pengar.


Du missar inget förutom att du är på faktiskt. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav steveo1234 » 2019-05-10 08:53

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Ok, så, auhm, missar jag något här?
Ja, stärkaren mäter inte perfekt, men, är bristerna ens hörbara vid normallyssning?

Det är det billigaste försteget som klarar av 15 kanaler och jag ställer mig lätt tvekande att bristerna som uppvisas är meningsfulla att åtgärda med en Trinnov eller liknande som kostar 5 gånger mer pengar.


Du missar inget förutom att du är på faktiskt. :wink:


Misstänkte det. Då läser jag vidare tråden som en teknisk undersökning, snarare än som en köprådstråd.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster