Intressanta mätningar av elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Belker » 2019-10-04 18:54

Dödade jag tråden? :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav goat76 » 2019-10-04 19:20

Belker skrev:Dödade jag tråden? :)


Ja, du ställde en sylvass fråga som vederbörande smet ifrån... :D

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav hcl » 2019-10-04 19:33

Belker skrev:Men givet amirs mätningar och Hypex datablad som philipbtz länkade till, vad är det som saknas i dessa alternativt ”fäller” produkten?


Jag tittade på databladet och det ser ju bra ut. Inte -100 dBc, men väl -90 dBc vilket ändå är helt ok. Det verkar dock gälla rent resistiv last. Frågan är hur det skulle se ut med en ickelinjär last eller hur distorsionen ser ut med dynamisk insignal (vilket är trassligare att analysera)?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav paa » 2019-10-04 23:39

Morello skrev:Frågan bör adresseras till signaturen "pabo", som är något av en klass D-överdängare. :)

Pabo har inte skrivit här på över tre år!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-10-06 20:41

Ännu en test av dynga ! Dvs High end.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.9273/

De lyckades försämra dacens upplösning till 12 bitar. Inte illa :?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Belker » 2019-10-06 20:47

8O Hur är det ens möjligt?! Det sitter en ESS ASIC i den som gör jobbet, ändå lyckas de med detta! PS Audio är verkligen suspekta.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Frisk » 2019-10-06 23:15

Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2019-10-07 07:30

Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...


Ja, mätvärdena är så dåliga så det är nog svårt att göra dessa sämre.
Jag gissar att märket är topptestat i absolute sound mfl. Det är väl det här high end alltid varit ? Där de dumma lurar de som är ännu dummare. :?

Amir skriver själv att han skäms över high end industrin.

”Conclusions
The words on PS Audio website for Stellar Gain Cell DAC paint a super seductive picture of this DAC. The words "pure," "zero loss," etc. are music to everyone's ears, mine included. Going into this review I didn't think it would be exciting. Due to use of ESS DAC I thought the performance would be good. Nothing prepared me for the disaster that unfolded in front of me in test after test.

This DAC and pre-amp spray your beautiful recordings with a ton of noise, and distortion caused by non-linearities. The pre-amp/output stage is so bad that it gives you digital-like distortions while using a completely analog stage!

Then we have a DAC stage whose performance has been degraded by whopping 50 dB! Engineers kill themselves to get 3 dB improvement in noise and distortion at times. Yet, PS Audio destroys the purity of what comes out the ESS DAC by incredible 50 dB. Is there any hope that companies respec the word "high-fidelity" anymore?

I hear it: "but it sounds great to my ears." I am sure it does because a) audiophiles are terrible when it comes to critical listening abilities and hearing non-linearities and b) you don't know how to do proper listening tests.

So no, don't help bastardize this hobby any more than it already is by paying a fortune for a DAC and pre-amp which destroy any hope of fidelity to what the talent and engineers produced for us.

My head is down on behalf of the industry I participate in. ”

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Morello » 2019-10-07 07:42

Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...


Ja precis, har Amir kontaktat tillverkaren om en kommentar?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav sprudel » 2019-10-07 14:06

Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...


Tack, äntligen lite eftertänksamhet innan man gapat högt. Men, det minskar ju risken för sensationer....
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Morello » 2019-10-07 14:59

Om jag får spektakulära siffror i någon riktning så granskar jag alltid den egna uppkopplingen. Det är oerhört lätt att introducera en liten jordslinga och sedan får man en missvisande THD-mätning.

I detta fall ser man iofs övertonerna i en FFT, vilket talar för att det är sant.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2019-10-07 15:02

Frågan är om det är något som är överstyrt? Det får man veta om man exempelvis sänker nivån på insignalen -3 dB.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav sprudel » 2019-10-07 16:57

Tangband skrev:
Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...


Ja, mätvärdena är så dåliga så det är nog svårt att göra dessa sämre.
Jag gissar att märket är topptestat i absolute sound mfl. Det är väl det här high end alltid varit ? Där de dumma lurar de som är ännu dummare. :?



Du säger Ja till Frisks fundering om allt är korrekt inställt och säger sedan att det nog är svårt att göra mätvärdena sämre än de är. Vad menar du egentligen?

En produkt av ett märke har dåliga mätvärden i ett test, och din slutsats är att all high end är skit, och att Absolute Sound är dumbommar och de som läser också därför är dumbomar.
Intelligens och intellektuell skärpa är inte en smittsam sjukdom som du tycks tro. Du blir inte dummare av att läsa Absolute Sound och inte intelligentare av att läsa på Faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav music4ever » 2019-10-07 22:53

"But at the end of the day, we will give up fanzy distortion figures and things that impress people, for soundquality."
Paul McGowen, PS Audio.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tell » 2019-10-07 23:38

Många av Pauls klipp är lite sisodär alltså. Han påstår mycket som inte alltid direkt stämmer, ibland såklart för att sälja sina egna produkter, och iom att han gör det på ett så oerhört trevligt sätt så går folk på det. Så det Tangband säger att "highend är de dumma lurar de som är ännu dummare" stämmer rätt bra. Jag menar, PS Audio säljer ju nå slags "power plants" som ska ge den renaste strömmen i världen, för endast 10k USD.
Meen sen vaddå, deras DAC håller väl fortfarande högre upplösning än vinyl, o vinyl är ju inte direkt opopulärt bland audiofiler så ;)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav darkg » 2019-10-08 00:03

De där strömregenererarna är inte direkt båg och trams, dock antagligen i allmänhet onödiga, och säljtexten är sedvanligt hysterisk / oriktig. Visst är det säkert en och annan som luras att köpa på falska förespeglingar men det är ändå fungerande apparater. Till skillnad från en del annat. Om pengar inte vore en faktor skulle jag möjligen vara spekulant själv!

Det finns ju audio-trams som bara är tramsigt för att det är så kostsamt per nytta, det är mindre störande än sånt som är principiellt verkningslöst eller skadligt...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2020-01-03 13:06

Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Tangband » 2020-01-04 16:01

philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/


Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-04 19:07

Tangband skrev:
philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/


Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt :)


Vaddå ”sägs ju av många vara bland det bästa”? Har du verkligen många av dessa personer att hänvisa till? Jag minns när den aktuella apparaten fanns på åttiotalet och den hade inte speciellt bra rykte. Deras rörsteg ansågs bättre. Det var t.o.m. så att Glotta försiktigt avrådde.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-04 19:11

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:
philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/


Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt :)


Vaddå ”sägs ju av många vara bland det bästa”? Har du verkligen många av dessa personer att hänvisa till? Jag minns när den aktuella apparaten fanns på åttiotalet och den hade inte speciellt bra rykte. Deras rörsteg ansågs bättre. Det var t.o.m. så att Glotta försiktigt avrådde.


Det var väl nån snubbe i USA. Hette han inte Bob Moenga? :P
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav Harryup » 2020-01-04 19:26

Har faktiskt aldrig hört talas om att någon sagt något gott om ARC trissehäckar. Skall inte alls blandas ihop med deras rör-dito.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav JM » 2020-01-04 19:33

Har haft några Audioresearch-förstärkare med rör men varit noga med att inte köpa "solidstate" varianter även om priset varit lockande.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-18 20:46

Hej alla, jag tänkte visa på några saker gällande mätningarna på exempelvis DACar av audiosciencereview. Då hittade jag detta, som jag kan glädjas åt. Det var mätningar gjorda år 2018.

Bild
audiosciencereview skrev:Ah, we are finally free of the "ESS hump" at mid-levels. In this regard, except when we get to highest output levels, the DX3Pro beats even the Topping D50!
ESS really needs to pay attention to this situation and remedy whatever is causing that rise in mid-levels in their OEM designs.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-topping-dx3pro-dac-and-headphone-amp.4967/

År 2016 gjorde jag följande inlägg:
petersteindl skrev:
sprudel skrev:Har nu använt min Oppo BDP 105 som försteg, musikserver, bildförbättrare mm under mer än ett års tid och är väldigt nöjd.
Filmljudet är fantastiskt, men vid musikspelning så upplevs det som att musiken inte engagerar mig. Jag har mina filer dels på CD, men mest på hårddisk via USB rätt in i Oppon. Oppon har ju en begränsning med max output på 2,0 volt, det kan spela roll även om mitt slutsteg har väldigt hög gain, 34dB!!!
Nåväl, tidigare hade jag Lavry da 10 med AD 1955 som dac-chip. Lavry da 10 fungerar utmärkt som försteg, den svingar på rejält jämfört med Oppon.
Oppons berömda chip, ES9018 DAC, mäter ju grymt men kanske implementeringen är väl så viktig och inte enbart chipet i sig.
Jag bestämde mig för en liten övning och tog med Lavryn från Mollösund där den huserat som DA till mina piM. I Mollösund finns det någonting i musikpresentationen som gör att det är tilltalande och engagerande, tror inte det enbart är miljön runt omkring. :)
Med Lavryn i setupen i Göteborg så händer det något annat, det är svårt att sitta och slökika på Ipaden när musiken spelar, den pockar på uppmärksamhet på ett helt annat sätt än förmedlad via Oppon. Mer liv helt enkelt i presentationen, mer närvaro.
Ska låna hem en Auralic Vega och lyssna på den också, den har fått väldigt fin kritik.Samma chip, ES 9018, men i en annan implementation. Den har lite kraftigare förstegdel också, svingar 4,0 volt.
http://www.stereophile.com/content/auralic-vega-da-processor#IBdd64huMQxrp41C.97
Ni andra som har Oppo, eller dac med ES9018, tex Mytek, som fått en del kritik för att vara tråkig, eller ljus i presentationen., vad har ni för upplevelser?


Det är inte Oppos chip. Oppo använder sig av Sabre ES 9018 ES. Detta chip görs av ESS Technology. Oppo är en i mängden som använder Sabre ES 9018 ES från ESS Technology.

Jag har använt detta chip i prototyper till Bremens kommande DAC. Vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i mina öron och det blir trist att lyssna på. Efter en tids lyssning gick det inte längre. Jag sågade då vår prototyp jäms med fotknölarna och sa till lilltroll att det här funkar inte. Kan inte sälja en apparat som jag inte själv vill lyssna på. Jag tror inte på detta chip längre. Det måste vara något som är fel.

Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.

Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.

Då jag såg dessa mätningar med exstrem nollgenomgångsdist men bara på vissa perioder så var jag övertygad om att jag hört rätt. En sak till, eftersom vi hade möjlighet via DSP att introducera eget dither i signalen in i Sabre ES 9018 ES så kunde vi ändra förutsättningarna för Sabre ES 9018 ES och vi kunde få ljudet bättre men med högre brusnivå. Jag bedömnde detta som en halvdan lösning i jämförelse med perfekt applicerat dither från början och jag gillar inte den typen av kompromisslösningar så jag skippade Sabre ES 9018 ES.

Efteråt har vi istället gjort en prototyp med mina gamla D/A-idéer från 90-talet som jag nu lyssnar på. Det är en liten DAC med intressant topologi och den är trevlig att lyssna vidare på vilket jag inte tycker Sabre ES 9018 ES är. Den 6 januari 2016 lanserade ESS deras nya chipserie där ES9038PRO SABRE DAC är den största. Om den håller måttet vet jag inte.

Mvh
Peter


I mina gamla papper verkar det som om vi byggde ihop Bremens DAC med ESS år 2014/15. Sedan var det lyssning som gällde och då ratade jag DACen. Stor besvikelse. Sedan gjorde vi mätningar och jag ville att Lilltroll skulle göra mätningar genom att stega signalen ner från 0 dBFS i steg om 10 dB för att se om vi kunde finna någon form av distorsion och speciellt disharmonisk.
Sagt och gjort. Vid -30 dBFS ökade distorsionen avsevärt och var allt annat än snäll. Eftersom det rör sig om ett chip med 5½ bitar (om jag minns rätt) så blir nollgenomgången vid ungefär -30 dBFS och för mig var då saken klar och det enkla svaret borde vara att deras implementering av dither inte var optimal. Lilltroll hittade då en väg att komma in i chipet för att kunna optimera dess dither och det gjorde vi och då blev ljudet mycket bättre, men med en för hög brusnivå.

Därefter gjorde jag detta inlägg som svar till Svante.

petersteindl skrev:
Svante skrev:
petersteindl skrev:Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.

Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.


Det där är ju intressant och det jag frågar mig är då hur stark disten är. Man borde alltså se detta om man tar en sinus (?) och sakta låter den avta i amplitud. Det du säger är att vid -30 dB så sticker det upp en massa dist då?


Eftersom eländet inte sker varje halvperiod eller ens varje helperiod på konstant sinus på kritisk nivå så kan man ju t.ex. välja att mäta på just den delen där problemet inte uppstår eller man kan välja att mäta på den delen där problemet uppstår. Skulle tippa att det ger helt olika distvärden vid mätning. Skulle även tippa att det handlar om helt oharmoniska toner som mig veterligen varje uppställning av THD filtrerar bort. Man skulle kunna tänka sig att integrera under en given tidsperiod, men hur lång skall den tidsperioden vara? Sedan återstår frågan hur mycket kommer in i musiken som varierar i ljudstyrka? Man kan också komprimera musiken i mastringsled så att om musiken spelas upp på sådant sätt att man aldrig kommer ner mot eller ligger på denna kritiska gräns. För mig spelar det ingen roll. Kretsen är inaktuell i en Bremenapparat.

Eloge åt lilltroll som hittills lyckas mäta allt till spillror som jag lyssningsmässigt inte godkänt. Jag litar på mitt subjektiva omdöme och lilltroll får överbevisa mig om att jag har fel. Hittills har det motsatta alltid inträffat. :)

Vi har också mätt fram att brusnivån ändras med insignal d v s det finns modulationsbrus i Sabre. Det är beroende på nätdel. Med extremt väl injusterade nätdelar på varje position så återstår trots allt modulationsbrus. På dåliga nätdelar syns även modulationsbrus även på matningen. Fixar man bort modulationsbrus på matningen så kan man se vad som återstår. Vi har inte mätt på andra DAC-chip.

Däremot har jag sagt till lilltroll att då vi kommit en längre bit på väg från vårt alfaprototypexemplar av Bremens nya DAC-koncept så kan han gärna kontakta den där läraren på KTH så att de tillsammans kan mäta fram eventuella otäckheter som möjligtvis kan finnas i Bremens betaversion. 8)

Avslutningsvis: Om man tror att allt inom digitalteknik och ljudåtergivning endast skulle handla om ettor och nollor innan konvertering mot analogt och att allt är perfekt sound forever så kan man lika gärna tro på tomtar och troll. Jag väljer dock att tro på lilltroll :D

Hädanefter kommer jag vilja ha en stegad mätprocedur med signal från -90 dB till 0 dB för att få en bättre bild på "what's going on". Dessutom skall det ske på flera olika frekvenser från bas till högsta diskant.
Jag tror dock att möjligheten finns att vi kan upptäcka mer tokigheter på det digitala :arrow: analoga.

Mvh
Peter


Så, audiosciencereview upptäckte också denna svaghet några år senare. De kunde dock inte härleda felet.

Men ändå, kudos till audiosciencereview i detta fall.

Däremot kommer jag i kommande inlägg visa på andra svagheter i deras mätningar, eller snarast i deras presentation av mätkurvor där de inte specificerar nivåer.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav MorganM » 2020-01-18 21:32

Oppo 105/D är inte bra som försteg tycker jag.Har jämfört mot mitt Holographic Audio Twenty five (fjärr).Det låter rent men saknas kött och blod.Låter ljust och tunt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2020-01-18 21:45

Kul att du tar tiden att gå igenom detta Peter. En bra länk att ha med i bagaget kanske är denna https://www.audiosciencereview.com/foru ... arts.8246/ Här kan man ganska lätt hitta länkar till de olika produkterna genom att expandera de olika boxarna.

Man kan även se hur bra implementation det kan bli med dessa typer av chip så som Oppo 205:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.3660/ (ES9038Pro)

Det finns även en tidig mätning av Oppo 105 där det hittades ett så allvarligt fel att han misstänkte att den var trasig. Tyvärr tror jag inte att det har testats ett nytt ex:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.2421/

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-18 23:34

Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.
Vissa dacar med ESS-chip har den, andra inte.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-18 23:43

Personligen gillar jag att ASR sprutar ur sig tester på den nivå han gör nu, istället för att göra totalt djupgående och dokumenterade in absurdum tester av mycket färre grejer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav petersteindl » 2020-01-18 23:50

rajapruk skrev:Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.
Vissa dacar med ESS-chip har den, andra inte.


Har du någon länk?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2020-01-19 01:24

Peter, har du kollat något på AKM4499EQ-chippet? Det har fina specar.
Och det har kanske inte lika många trick för sig som ESS håller på med för att få bra specar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster