Eigentakt - nästa generation klass-d

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-27 10:08

Tack Peter för intressant information :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav genstruktur » 2019-05-27 10:48

petersteindl skrev:Jag kör vidare på mina gamla ICEpower ASP1000W moduler. Jag har jämfört med Hypex största som lanserades kring år 2013 och med rörslutsteg och även med Holographic AMP27. Jag skulle inte byta ut någon av dessa mot mina ICEpower 1000W.
Jag var runt på 3 ställen och jämförde med AMP27. Det var t o m så att vi föredrog ICEpower i diskanten. Från början, innan vi testade, var vi inställda på att köpa AMP27, men så blev det inte.

Än så länge har jag kvar mina gamla ICEpower 1000W.

Med vänlig hälsning
Peter


Intressant! :)
Något du byggt ihop själv eller köpt?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-27 12:14

De ICEpower ASP 1000W jag har är färdiga slutstegsmoduler som jag köpte från tillverkaren. De är i original.

Jag har även 500W moduler med vanlig nätdel som jag konstruerat själv. I och för sig är den inte vanlig eftersom jag använder stora drosslar i nätdelen och en 3kVA nättransformator.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav genstruktur » 2019-05-27 13:51

petersteindl skrev:De ICEpower ASP 1000W jag har är färdiga slutstegsmoduler som jag köpte från tillverkaren. De är i original.

Jag har även 500W moduler med vanlig nätdel som jag konstruerat själv. I och för sig är den inte vanlig eftersom jag använder stora drosslar i nätdelen och en 3kVA nättransformator.


Okej, tack! :)

Jag har ägt Rotel 1092 som jag så här i backspegeln inte tyckte lät så värst bra i fullregister. Hade varit kul att lyssna till något sådant här som uppenbarligen verkar kunna låta bättre.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-27 14:11

Rotel RB-1092 är ju också byggd med ICEpower power moduler. Även andra som Jeff Rowland och några amerikanska high end tillverkare har använt sig av dem.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-05-27 14:42

Vad jag vet så mäter inte ICE-power ens i närheten så bra som Ncore.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav genstruktur » 2019-05-27 14:43

RogerGustavsson skrev:Rotel RB-1092 är ju också byggd med ICEpower power moduler. Även andra som Jeff Rowland och några amerikanska high end tillverkare har använt sig av dem.


Jo det känns bekant att det var sådana i Roteln med. Men kanske annat som skiljer dem åt?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-27 15:13

Finns en hel drös med olika ICEpower moduler.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-27 15:44

Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?
Det här var ( och är ? ) ett stort problem för äldre klass D och säkert en av flera orsaker till att blir svårt att klara ett F/E test odetekterat.

Bilden visar en Behringer inuke förstärkare .
Senast redigerad av Tangband 2019-05-27 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-05-27 16:00

Säkert en dum idé.... men man kanske skulle testa med utgångstrafo med klass D ? Det hade kanske både klippt HF-junk och balanserat detta?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-27 16:00

Tangband skrev:Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?


Det du nämner saknar relevans eftersom klass D slutsteg har mycket låg utimpedans och därmed påverkas inte frekvensgång eller amplitud med olika högtalarbelastning, således ett icke-problem om jag korrekt förstått det du skriver. Det är ingen rörförstärkare.

Däremot kan det vara helt andra skäl till möjlig nivåanpassning, exempelvis om man vill amplitudkompensera för olika känslighet hos högtalarelement vid aktiva flervägssystem.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-27 16:01

petersteindl skrev:
Tangband skrev:Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?


Det du nämner saknar relevans eftersom klass D slutsteg har mycket låg utimpedans och därmed påverkas inte frekvensgång eller amplitud med olika högtalarbelastning, således ett icke-problem om jag korrekt förstått det du skriver. Det är ingen rörförstärkare.

Däremot kan det vara helt andra skäl till möjlig nivåanpassning, exempelvis om man vill amplitudkompensera för olika känslighet hos högtalarelement vid aktiva flervägssystem.


Du hann posta innan jag hann posta bilden på Inuke förstärkaren . Kommentar till denna ?
Det är det analoga utgångsfiltret som ställer till det i diskantregistret som jag förstått det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-27 16:06

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?


Det du nämner saknar relevans eftersom klass D slutsteg har mycket låg utimpedans och därmed påverkas inte frekvensgång eller amplitud med olika högtalarbelastning, således ett icke-problem om jag korrekt förstått det du skriver. Det är ingen rörförstärkare.

Däremot kan det vara helt andra skäl till möjlig nivåanpassning, exempelvis om man vill amplitudkompensera för olika känslighet hos högtalarelement vid aktiva flervägssystem.


Du hann posta innan jag hann posta bilden på Inuke förstärkaren . Kommentar till denna ?


En enkel sobellänk kanske skulle fixa problemet. :) Att släppa en sådan konstruktion på marknaden är inget som jag rekommenderar. Som jag ser det visar den på klar instabilitet. Inte konstigt att sådana inte gillas i diskanten.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-27 16:21

Frågan är då om de flesta enklare klass D förstärkare har precis det där felet som Inuke 6000 har ?
Och, på en betydligt billigare nivå, som exempel kan tas tex BRIK och de billigaste Klass D mikroförstärkarna, har som det verkar samma fel. Ett analogt filter som i praktiken modulerar diskantregistret.

Här ett annat exempel :
https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.6031/

"This likely indicates that there will be filter interactions with different speaker loads, causing their response to change within the audible band. Indeed even changing to 8 ohm load varies the response per reference design measurements

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav paa » 2019-05-27 16:51

Tangband skrev:Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?
Det här var ( och är ? ) ett stort problem för äldre klass D och säkert en av flera orsaker till att blir svårt att klara ett F/E test odetekterat.

Bilden visar en Behringer inuke förstärkare .

Är det där mätt mot resistiv last med olika resistanser?
Diskantelement har ju generellt en stigande impedans mot högre frekvenser, vilket förstås inte betyder att man kan bortse från problemet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-27 16:58

Såhär mäter stereophile på ett ytterligare exempel.
https://www.stereophile.com/content/son ... asurements
"The series output filter, however, will interact with the load impedance, and this interaction can be seen in fig.1, which shows the Super T's frequency response with the amplifier driving resistive loads ranging from 2 to 8 ohms, as well as Stereophile's standard simulated loudspeaker. While the high-frequency response is drastically curtailed into 4 ohms and below—the output into 4 ohms is down by 2dB at 20kHz and a very audible 6.5dB into 2 ohms—it actually peaks by 1.5dB at 23kHz into 8 ohms. This gives rise to a noticeable overshoot in the Sonic Impact's reproduction of a 1kHz squarewave (fig.2), though the 10kHz squarewave confirms that there is no ringing, the overshoot being well-damped (fig.3). These graphs were all taken with the volume control wide open; there were no significant changes in response at lower settings.
Read more at https://www.stereophile.com/content/son ... eUVhhUs.99

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-27 17:01

Ja, så blir det då LC-filtrets godhetstal (Q) är en funktion av lasten. Maximalt godhetstal fås utan last. För att inte steget skall se en kortslutning vid resonans lägger man en RC-länk över kondensatorn i LC-filtret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-27 17:46

Så här ser det ut i databladet för ICEpower 1000 ASP.

ICEpower1000ASP.jpg
ICEpower1000ASP.jpg (209.87 KiB) Visad 4372 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-27 21:02

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Det du nämner saknar relevans eftersom klass D slutsteg har mycket låg utimpedans och därmed påverkas inte frekvensgång eller amplitud med olika högtalarbelastning, således ett icke-problem om jag korrekt förstått det du skriver. Det är ingen rörförstärkare.

Däremot kan det vara helt andra skäl till möjlig nivåanpassning, exempelvis om man vill amplitudkompensera för olika känslighet hos högtalarelement vid aktiva flervägssystem.


Du hann posta innan jag hann posta bilden på Inuke förstärkaren . Kommentar till denna ?


En enkel sobellänk kanske skulle fixa problemet. :) Att släppa en sådan konstruktion på marknaden är inget som jag rekommenderar. Som jag ser det visar den på klar instabilitet. Inte konstigt att sådana inte gillas i diskanten.


Det har inget med förstärkarens instabilitet att göra - det du ser är att godhetstalet för utgångsfiltret (LC-filter) ökar när lastimpedansen ökar. Den intrinsikala utgångsimpedansen är låg, men med seriedrosseln inkluderad är den sällan låg vid höga frekvenser.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-27 23:46

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:
Du hann posta innan jag hann posta bilden på Inuke förstärkaren . Kommentar till denna ?


En enkel sobellänk kanske skulle fixa problemet. :) Att släppa en sådan konstruktion på marknaden är inget som jag rekommenderar. Som jag ser det visar den på klar instabilitet. Inte konstigt att sådana inte gillas i diskanten.


Det har inget med förstärkarens instabilitet att göra - det du ser är att godhetstalet för utgångsfiltret (LC-filter) ökar när lastimpedansen ökar. Den intrinsikala utgångsimpedansen är låg, men med seriedrosseln inkluderad är den sällan låg vid höga frekvenser.


Så är det nog. Frågan är om det gäller alla klass D och om nivåanpassning är rätta verktyget. Det finns klass D-förstärkare som har återkopplingen satt efter utgångsfiltret, hur funkar det då?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-28 07:15

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:
En enkel sobellänk kanske skulle fixa problemet. :) Att släppa en sådan konstruktion på marknaden är inget som jag rekommenderar. Som jag ser det visar den på klar instabilitet. Inte konstigt att sådana inte gillas i diskanten.


Det har inget med förstärkarens instabilitet att göra - det du ser är att godhetstalet för utgångsfiltret (LC-filter) ökar när lastimpedansen ökar. Den intrinsikala utgångsimpedansen är låg, men med seriedrosseln inkluderad är den sällan låg vid höga frekvenser.


Så är det nog. Frågan är om det gäller alla klass D och om nivåanpassning är rätta verktyget. Det finns klass D-förstärkare som har återkopplingen satt efter utgångsfiltret, hur funkar det då?


Såhär ser Hypex ncore slutstegsmodul ut. Vet inte hur de gjort för att fixa problemet. :)
https://www.stereophile.com/content/bel ... -amplifier

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-28 07:21

Hypex säljer ncore steg av olika slag, tex denna för att driva diskanter med : https://www.hypex.nl/product/nc100hf-oem/78

Säljs tex här: https://www.kjfaudio.com/product/nc100hf/
Pris: 60 pund. 8O

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-28 07:30

https://www.kjfaudio.com/product/hypex-fusionamp-fa122/

Två-vägs plate amp med inbyggt dsp-filter för aktiva högtalare , pris 280 pund.

För 560 pund kan man alltså konstruera ett par aktiva dsp-kontrollerade tvåvägare och koppla tex en Yamaha wxc50 som digitalt försteg direkt via den digitala ingången på förstärkaren. Ganska smutt. :)

Nu blev det OT så tillbaka till trådens titel.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-05-28 10:13

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:
Det har inget med förstärkarens instabilitet att göra - det du ser är att godhetstalet för utgångsfiltret (LC-filter) ökar när lastimpedansen ökar. Den intrinsikala utgångsimpedansen är låg, men med seriedrosseln inkluderad är den sällan låg vid höga frekvenser.


Så är det nog. Frågan är om det gäller alla klass D och om nivåanpassning är rätta verktyget. Det finns klass D-förstärkare som har återkopplingen satt efter utgångsfiltret, hur funkar det då?


Såhär ser Hypex ncore slutstegsmodul ut. Vet inte hur de gjort för att fixa problemet. :)
https://www.stereophile.com/content/bel ... -amplifier


Har för mig att det är en rätt komplicerad lösning och att han öser på med poler
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-28 11:59

Jag kan bara se en spole i utgångsfiltret. :) Var menar du att man "öst på med poler"?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-05-28 12:11

Tittade inte på bilden, drog bara från minnet en intervju med Bruno Putzey där han pratade om vad jag minns som utgångsfilter och hur han hade kompenserat genom att lägga på rätt många poler. MEN, det var länge sen och jag lyssnade väl vid det laget med halva örat eftersom intervjun var lång och ljudkvaliteten var horribel, så vi kan summera det till att jag svamlar. Kan ha varit i feedbackloopen också. Hur som helst, jag tror att om man vill veta hur ncore fungerar så kan man leta upp den för intervjun och säkert lära sig någonting.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-28 12:32

Morello skrev:Jag kan bara se en spole i utgångsfiltret. :) Var menar du att man "öst på med poler"?


Intressant, det betyder väl att han undviker att filterfunktionen ändras betydligt mindre med olika belastning än om han skulle haft 3e ordningens filter. Men då på bekostnad av filtrets branthet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-28 12:52

Jag skulle gissa att han tillgripit andra trix. Tex, som jag tror du var inne på, genom att återkoppla efter filtret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rqu » 2019-05-28 14:56

Tangband skrev:Såhär ser Hypex ncore slutstegsmodul ut. Vet inte hur de gjort för att fixa problemet. :)
https://www.stereophile.com/content/bel ... -amplifier

Har ni läst kommentarerna i artikeln, den första och Atkinson's svar angående filtret?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-28 15:13

rqu skrev:
Tangband skrev:Såhär ser Hypex ncore slutstegsmodul ut. Vet inte hur de gjort för att fixa problemet. :)
https://www.stereophile.com/content/bel ... -amplifier

Har ni läst kommentarerna i artikeln, den första och Atkinson's svar angående filtret?


Hmm... det var en väldigt skeptisk konstruktör som replikerade till JA. 8O

Om detta stämmer, så är det allvarligt eftersom han påstår att diskantelement kan gå sönder med klass D steg.

”Well JA I still like to see what's trying to ultrasonically fry my tweeters/ears. Especially some Class D at turn on that squeal like a stuffed pig for a second and have a very high level of HF switching noise hiss who's artifacts can be heard from the tweeter.

One of our well known reviewers that I know used his Wilson Watt 8's, reviewed a Nuforce 9se V3 for a few weeks, while reviewing them both had the turn on squeal and tweeter hiss, which Nuforce said was normal.

After the 2 week review, complaints were that the top end of his speakers were sounding a bit hard, under my instructions he got new tweeter diaphragms for me to insert (he's a reviewer, not very good with his hands) when I remove both old tweeter diaphragms I was shocked to see that the coils were blued with heat damage and the lacquer was bubbled because of either the squelch of the turn on, or the 800khz fundamentals of artefacts of the switching noise hiss that we can hear from the tweeter.

I get asked to recommend amps including Class D
This is why I like to see what's coming out of the speaker terminals of Class-D amps without it being hidden from view in test results, before recommending them and not through lack of insight.


Read more at https://www.stereophile.com/content/bel ... 5ZJRBit.99
——————-

Morello- kan switch-skräp vid 800 kHz rentav förstöra en diskant, eller är detta felaktigt ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster