Eigentakt - nästa generation klass-d

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav gflar » 2019-06-17 20:27

Kraniet skrev:Kanske OT men vad hände egentligen med Anaview? Det skulle ju vara så jävla bra, men nu hör man inget om dom alls?


Jag spelar fullrange med ett par av den mindre AMS modellen. Byggde ett par monoblock som nu driver ett par OD11 Satori i en mindre anläggning. Funkar helt ok tycker jag, saknar inte något med dem.

Har några av den större modellen också, men inte kommit till skott att bygga än.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 10:00

Audiosciencereview har nu fått Eigentaktmoduler att mäta. Spännande.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-07-03 12:23

Väldigt spännande!


Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-07-04 09:44

Ser väl ganska bra ut men allt beror på vad den kostar. Än så länge är nc400 kungen i mina ögon.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tell » 2019-07-04 11:41

Ja det där såg ju schysst ut. Klass-D blir bara bättre o bättre!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-07-04 14:28

Hade varit spännande om prisbilden blev sådan att den hittar sig ned i NADs hemmabiomaskiner.... fast det blir väl med viss risk något i m22.2-prisläget... (35 papp)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-07-04 14:55

Nattlorden skrev:Hade varit spännande om prisbilden blev sådan att den hittar sig ned i NADs hemmabiomaskiner.... fast det blir väl med viss risk något i m22.2-prisläget... (35 papp)



Hade varit coolt men jag tror det hade blivit för stort och varm om man inte gör lite kompromisser. Såklart riktigt coolt om man har en sval receiver med en sån på varje kanal - helst 11+ kanaler med. Helst med grymt försteg och DAC med. Teknologin finns där men det är nog på tok för dyrt att tillverka.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-07-05 20:32

Nu har Bruno Putzeys hoppat in i tråden och är redo att svara på frågor så jag tycker det hade varit inressant om alla med högt tekniskt kunnande och är skeptiska till ncore/eigentakt hoppar in i tråden och ställer knepiga frågor :) https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-194957

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Perran » 2019-07-08 06:31

(Sorry no Swedish keyboard for now !)

IMO, the NC400 really seems to be a great amplifier !

And as said in the thread referenced by Philblitz :
#The ultimate Class D Amplifiers is yet to be seen, some research need to be done.#

It was 15 years (??) since Karsten Nielssen wrote his thesis about Class D when working for B&O.
I do not know if the papers are still available.
The core of IcePower.

Also, in the referenced thread :
##
About correlation between sinewaves and music, we see more and more the 32 tones test (32 sines equally spaced on log scale from 20Hz to 20 kHz).
From an instinctive standpoint, it looks like being closer to a musical signal than 1 or 2 sines. Is the instinct not to be trusted in this case?
##
This is one of MY questions since quite long.
Who will start this type of meassurements ?
May be you guys !

Have fun !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-07-08 09:08

Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.

Det man måste veta är att nivån på varje ton måste sänkas ju fler toner man har samtidigt (så att summering av tonerna inte överstyr) och då har mätning med 10 toner visat sig inte vara utslagsgivande. Däremot, vår mätning med 3 toner har visat sig vara väldigt utslagsgivande där basfrekvensen skräpar ner både runt 1 kHz och 10 kHz. Sedan, med justeringar och handpåläggning i konstruktionsarbetet så har vi kunnat eliminera detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-07-08 09:15

petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.

Det man måste veta är att nivån på varje ton måste sänkas ju fler toner man har samtidigt (så att summering av tonerna inte överstyr) och då har mätning med 10 toner visat sig inte vara utslagsgivande. Däremot, vår mätning med 3 toner har visat sig vara väldigt utslagsgivande där basfrekvensen skräpar ner både runt 1 kHz och 10 kHz. Sedan, med justeringar och handpåläggning i konstruktionsarbetet så har vi kunnat eliminera detta.

Mvh
Peter


Intressant :) .
En fråga till dig och lilltroll: Det jag undrar över är om det verkligen är sant att klass D helt saknar övergångsdistorsion som man har läst, och att en del klass A/B förstärkare med kraftig övergångsdist sägs låta lite grusiga i diskanten ?
Att klass D har HF-skräp ovanför 100 kHz kanske då spelar mindre roll än risken för övergångsdistorsion ?
Vad vet du mer om detta ? Skulle det innebära ( om det är sant ) att man kan använda vissa klass D förstärkare även i diskantregistret ?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-07-08 09:45

Peter använder klass-d själv har han skrivit nyligen. Det hade han nog inte gjort om han ansåg att HF-skräpet spelar någon roll, i just den iaf (icepower).

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav jansch » 2019-07-08 10:55

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.

Det man måste veta är att nivån på varje ton måste sänkas ju fler toner man har samtidigt (så att summering av tonerna inte överstyr) och då har mätning med 10 toner visat sig inte vara utslagsgivande. Däremot, vår mätning med 3 toner har visat sig vara väldigt utslagsgivande där basfrekvensen skräpar ner både runt 1 kHz och 10 kHz. Sedan, med justeringar och handpåläggning i konstruktionsarbetet så har vi kunnat eliminera detta.

Mvh
Peter


Intressant :) .
En fråga till dig och lilltroll: Det jag undrar över är om det verkligen är sant att klass D helt saknar övergångsdistorsion som man har läst, och att en del klass A/B förstärkare med kraftig övergångsdist sägs låta lite grusiga i diskanten ?
Att klass D har HF-skräp ovanför 100 kHz kanske då spelar mindre roll än risken för övergångsdistorsion ?
Vad vet du mer om detta ? Skulle det innebära ( om det är sant ) att man kan använda vissa klass D förstärkare även i diskantregistret ?


Övergångsdistorsion är ju precis som ordet säger: Distorsion som uppkommer i övergången (nollgenomgången) ett klass B eller AB slutsteg.
Alltså, när transistorn (eller annan halvledare)som ger ström för positiva halvan av utsignlen börjar leda och den transistor som ger ström för den negativa halvan stryps ....och vise versa.
Detta beror ju på att transistorer inte är linjära i området där transistorn börjar leda ström. Man kan jämföra transistorn med en gammal vattenkran - Man vrider och först kommer ingenting sedan några droppar och sedan kommer det "linjära läget" där man kan ställa in hur star stråle man vill ha.
Till råga på allt är det olinjära området temperaturberoende.

Detta olinjära område finns inte i nollgenomgången på ett switchat slutsteg. Det olinjära området är ju då när transistorn switchar från ledande till strypt och skapar istället "problem" med t.ex verkningsgraden mm.

Så "övergångsdist" är inget större problem i switchade slutsteg (klass D) - och borde inte heller kallas för övergångsdist. Någon "överlämning" av signalen mellan 2 transisorer sker ju inte.

Att diskantområdet är svårare för ett klass D slutsteg beror på switchfrekvensen och att transistorer (halvledare) har en övre gränsfrekvens.
I ett vanligt slutsteg typ klass AB jobbar ju transistorerna med den analoga signalen 20 - 20kHz ( detta är inte helt sant , men vi krånglar inte till det nu)
I ett switchat slutsteg är övre gränsfrekvensen för transistorerna helst oändlig men måste vara sådär 10ggr eller mer än swichfrekvensen.
Alltså en jäkla skillnad på vad transistorerna ska kunna prestera avseende snabbhet.

(Hoppas jag inte rört till begreppen, har försökt att undvika facktermer)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-07-08 12:59

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.

Det man måste veta är att nivån på varje ton måste sänkas ju fler toner man har samtidigt (så att summering av tonerna inte överstyr) och då har mätning med 10 toner visat sig inte vara utslagsgivande. Däremot, vår mätning med 3 toner har visat sig vara väldigt utslagsgivande där basfrekvensen skräpar ner både runt 1 kHz och 10 kHz. Sedan, med justeringar och handpåläggning i konstruktionsarbetet så har vi kunnat eliminera detta.

Mvh
Peter


Intressant :) .
En fråga till dig och lilltroll: Det jag undrar över är om det verkligen är sant att klass D helt saknar övergångsdistorsion som man har läst, och att en del klass A/B förstärkare med kraftig övergångsdist sägs låta lite grusiga i diskanten ?
Att klass D har HF-skräp ovanför 100 kHz kanske då spelar mindre roll än risken för övergångsdistorsion ?
Vad vet du mer om detta ? Skulle det innebära ( om det är sant ) att man kan använda vissa klass D förstärkare även i diskantregistret ?


Klass D innebär att transistorn till största del befinner sig i dess ändlägen. Det är enkom i själva switchögonblicket som nollan passeras d v s mellan ändlägena. Det intressanta uppstår, att antingen ligger full spänning över transistorn och strömmen är noll, eller så är strömmen fullt ut men spänningen noll över transistorn. OBS! det är inte så över själva lasten/högtalaren, men däremot över respektive transistor.

Det får till följd att effekten över transistorn som är P = U*I alltid i princip är noll utom i switchögonblicket. D v s all effektutveckling sker i lasten och inte i transistorerna. Det får till följd alla dessa verkningsgradssiffror på över 90 % i switchade klass D-förstärkare. Förstärkarna går kalla, även då man spelar starkt.

En annan följd blir att nollgenomgången är enda tillfället då det går ström genom transistorn samt även finns spänning över transistorn. Därmed uppstår ingen egentlig övergångsdistorsion. Det finns ingen övergång så att säga, om man inte kallar signalens ändlägen för övergångar. Men, nollgenomgångsdistorsion skulle ändå kunna uppträda i klass D.

Nämligen, om det är fler än 1 transistor som passerar nollan exakt samtidigt med varandra så leder dessa transistorer samtidigt och då kortsluter de varandra och transistorerna brinner upp. Därför finns en viss latency time/dödtid i förstärkarkonstruktionen som bör specificeras och kan exempelvis vara i mikrosekundområdet. Den måste beaktas och bör motkopplas bort med någon form av intelligent/speciell motkoppling. Det finns exempelvis strömåterkoppling, framkoppling, osv.

I vissa moderna transistorer ligger denna dödtid i nanosekundområdet och dist kan i så fall även filtreras bort.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav jansch » 2019-07-08 13:24

petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.

Det man måste veta är att nivån på varje ton måste sänkas ju fler toner man har samtidigt (så att summering av tonerna inte överstyr) och då har mätning med 10 toner visat sig inte vara utslagsgivande. Däremot, vår mätning med 3 toner har visat sig vara väldigt utslagsgivande där basfrekvensen skräpar ner både runt 1 kHz och 10 kHz. Sedan, med justeringar och handpåläggning i konstruktionsarbetet så har vi kunnat eliminera detta.

Mvh
Peter


Tycker du att det är nån större skillnad i vad man kan läsa av på en fyrkantvåg resp. 3 toner?
Med tanke på vad du skiver om överstyrning och mätresultat - summerar ni signalerna med varierande fasförskjutning?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav jansch » 2019-07-08 13:30

Peter - Intressant hur man kan svara så olika men med ungefär samma "slutkläm"

se mitt svar till Tangband som jag skickade innan ditt svar......
Senast redigerad av jansch 2019-07-08 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav paa » 2019-07-08 13:35

Övergångsdisten är ingen mystisk distorsion som inte går att mäta, utan den syns på distorsionsmätningar precis som annan olinjär distorsion. Skillnaden mot annan distorsion är att övergångsdistorsionen syns mer ju lägre nivå det är på signalen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-07-08 13:38

Tack Peter och Jansch för väldigt bra, och förståeliga, inlägg :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-07-08 13:41

rajapruk skrev:Peter använder klass-d själv har han skrivit nyligen. Det hade han nog inte gjort om han ansåg att HF-skräpet spelar någon roll, i just den iaf (icepower).


Jag blir lite sugen på att köpa hypex moduler, eller ICE . Finns det några billiga som är bra? Med lågt pris menar jag 1000:- per kanal inkl strömförsörjning. Yamaha wxa 50 finns ju med ICE för 2 kanaler och den kostar kring 4200:- . Men den har ju en massa funktioner jag inte behöver.
Upplever du själv att klass D låter bättre än traditionella slutsteg ?
Senast redigerad av Tangband 2019-07-08 13:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-07-08 13:43

jansch skrev:
petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.

Det man måste veta är att nivån på varje ton måste sänkas ju fler toner man har samtidigt (så att summering av tonerna inte överstyr) och då har mätning med 10 toner visat sig inte vara utslagsgivande. Däremot, vår mätning med 3 toner har visat sig vara väldigt utslagsgivande där basfrekvensen skräpar ner både runt 1 kHz och 10 kHz. Sedan, med justeringar och handpåläggning i konstruktionsarbetet så har vi kunnat eliminera detta.

Mvh
Peter


Tycker du att det är nån större skillnad i vad man kan läsa av på en fyrkantvåg resp. 3 toner?
Med tanke på vad du skiver om överstyrning och mätresultat - summerar ni signalerna med varierande fasförskjutning?


Vi tittar på signalerna i frekvensdomänen och ser att det kan bli skräp runt summa och skillnadsignalerna d v s 1 kHz +/- N*50 Hz där N är ett heltal. Samma blir kring 10 kHz från både 1 kHz och 50 Hz samt kring intermodulationerna d v s 9 kHz med skräp på +/- 50 Hz = 8950 Hz och 9050 Hz osv.

Huruvida vi ändrat fasläget på tonerna i dessa fall minns jag inte. Däremot tror jag Lilltroll mätt med worst case. Han brukar mäta worst case. Han tillhör R&D och inte säljavd. :)

Dessutom är det oftast så att jag klagar på ljudet och Mikael klurar ut mätmetoder som förhoppningsvis visar att jag har rätt. Jag har alltid rätt. :) Jag är ju chef. Lilltroll har hittills alltid bevisat att mina lyssningar alltid varit rätt.

Jag lyssnar i stort sett på musiken som helhet utan att jämföra med något. Jag går på magkänslan. Antingen gillar jag resultatet eller inte. Resultatet är behållningen av musiken.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-07-08 13:45

jansch skrev:Peter - Intressant hur man kan svara så olika men med ungefär samma "slutkläm"

se mitt svar till Tangband som jag skickade innan ditt svar......


Jag skrev mitt svar efter att ha läst ditt. De kompletterar varandra, vilket var mitt syfte.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav jansch » 2019-07-08 14:00

paa skrev:Övergångsdisten är ingen mystisk distorsion som inte går att mäta, utan den syns på distorsionsmätningar precis som annan olinjär distorsion. Skillnaden mot annan distorsion är att övergångsdistorsionen syns mer ju lägre nivå det är på signalen.


Övergångsdistorsion har ju vissa unika egenskaper då dess frekvensspektra inte genereras av t.ex en testton som typiskt ger harmoniska övertoner eller 2 testtoner som ger skillnadsfrekvenser.
Och som du skriver "syns mer ju lägre nivå det är på signalen" . Det blir därför väldigt svårt/omöjligt att beskriva mätresultat i t.ex %. Om man t.ex har 2 testtoner och förändrar fasen mellan dessa eller ändrar frekvens eller amplitud kan man få alla mätvärden mellan nästan 0 och t.ex 50%.

Det unika är alltså att den syns bra på ett oscilloskop men det är ingen mening att beskriva den som ett värde.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-07-08 17:03

Man spelar väl ofta med inte mer än någon watt i medel och då kan väl övergångsdisten i vissa fall bli besvärande med klass A/B steg.
Om man dessutom bara tänker driva diskanter i ett aktivt system så är det väl inte många watt som behövs - hellre rent ljud och få watt väl ?

Jag undrade om övergångsdistorsionen eftersom det skrevs väldigt mycket i hifireklamen om detta på 80-90 talet. Något som verkar ha glömts bort nu bland nya hifientusiaster.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-07-08 18:20

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Peter använder klass-d själv har han skrivit nyligen. Det hade han nog inte gjort om han ansåg att HF-skräpet spelar någon roll, i just den iaf (icepower).


Jag blir lite sugen på att köpa hypex moduler, eller ICE . Finns det några billiga som är bra? Med lågt pris menar jag 1000:- per kanal inkl strömförsörjning. Yamaha wxa 50 finns ju med ICE för 2 kanaler och den kostar kring 4200:- . Men den har ju en massa funktioner jag inte behöver.
Upplever du själv att klass D låter bättre än traditionella slutsteg ?


Jag vet inget billigt som är bra.

Klass D generellt kan jag inte säga något om, finns nog allt mellan himmel och helvete.

Hypex ncore älskar jag för drift av låga frekvenser. En klarhet och kick i ljudet som jag inte hört något annat steg ha.

För fullregister hade jag hellre haft Benchmark AHB2 om jag fick välja, baserat på mätningar av den.

För diskant i horn/waveguide är nog en svag men bra liten klass-A inte så dumt, eller en kraftig hörlursförtärkare klass-A eller AB.
Senast redigerad av rajapruk 2019-07-08 18:31, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-07-08 18:25

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Peter använder klass-d själv har han skrivit nyligen. Det hade han nog inte gjort om han ansåg att HF-skräpet spelar någon roll, i just den iaf (icepower).


Jag blir lite sugen på att köpa hypex moduler, eller ICE . Finns det några billiga som är bra? Med lågt pris menar jag 1000:- per kanal inkl strömförsörjning. Yamaha wxa 50 finns ju med ICE för 2 kanaler och den kostar kring 4200:- . Men den har ju en massa funktioner jag inte behöver.
Upplever du själv att klass D låter bättre än traditionella slutsteg ?


Billig och samtidigt bra finns nog inte. Beror på vad man menar med bra förstås.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav jansch » 2019-07-08 21:57

Tangband skrev:Man spelar väl ofta med inte mer än någon watt i medel och då kan väl övergångsdisten i vissa fall bli besvärande med klass A/B steg.
Om man dessutom bara tänker driva diskanter i ett aktivt system så är det väl inte många watt som behövs - hellre rent ljud och få watt väl ?

Jag undrade om övergångsdistorsionen eftersom det skrevs väldigt mycket i hifireklamen om detta på 80-90 talet. Något som verkar ha glömts bort nu bland nya hifientusiaster.


Jo,det blev populärt då att prata om övergångsdist. Övergångsdist är ju en olinjäitet vid "0" genomgången och förändras inte med utsignalens storlek. Därför stör den mest vid låga utnivåer.
Dessutom är den disharmonisk då kurvformen från övergångsdisten inte påverkas av utsignalen (t.ex testtonen). Den är därför extra"elak".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav paa » 2019-07-08 23:52

jansch skrev:
paa skrev:Övergångsdisten är ingen mystisk distorsion som inte går att mäta, utan den syns på distorsionsmätningar precis som annan olinjär distorsion. Skillnaden mot annan distorsion är att övergångsdistorsionen syns mer ju lägre nivå det är på signalen.


Övergångsdistorsion har ju vissa unika egenskaper då dess frekvensspektra inte genereras av t.ex en testton som typiskt ger harmoniska övertoner eller 2 testtoner som ger skillnadsfrekvenser.
Och som du skriver "syns mer ju lägre nivå det är på signalen" . Det blir därför väldigt svårt/omöjligt att beskriva mätresultat i t.ex %. Om man t.ex har 2 testtoner och förändrar fasen mellan dessa eller ändrar frekvens eller amplitud kan man få alla mätvärden mellan nästan 0 och t.ex 50%.

Det unika är alltså att den syns bra på ett oscilloskop men det är ingen mening att beskriva den som ett värde.

Mätningar är ju ovärderligt vid utvecklingsarbetet, men utvärdering före köp görs nog bäst genom lyssning. F/E-lyssning eller en längre tids lyssning på olika musik ger vid handen om det är något att ha. Hur mycket övergångsdistorsion det är, eller om det går att mäta den på ett bra sätt spelar ju ingen roll ifall det låter bra med musik.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-07-09 15:25

Här är kanske en intressant artikel.

https://audiophilestyle.com/ca/bits-and-bytes/purifi-audio-and-the-audiophile-style-readers-qa-with-lars-risbo-bruno-putzeys-r815/

Det är kanske lite väl kompisaktigt romantiskt poetiskt skrivet, men längre ned på sidan samtalar de om en del intressanta aspekter i Q&A.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav paa » 2019-07-09 15:43

Där står samma som jag skrev:
Bruno: No sound at all. The output signal should be indistinguishable, by ear, from the input signal. I’m stressing the “by ear” thing here because we as audio nerds, and that includes all interviewers here, are often conflicted about what it means to measure and what it means to listen. For me, measurements are lab tools. Measurements tell you technically what your circuit is doing. Before you heat up your soldering iron to, say, change a resistor, you need to have something numerical to point to the right resistance value. Ears don’t help there. Your ear should be used instead to figure out what to measure so as to make those measurements meaningful for sound quality.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 19 gäster