Eigentakt - nästa generation klass-d

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57245
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 13:30

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Hur skulle ni ljudmässigt kommentera klass D relaterat till klass A?


Ingen aning, klass A är så dumt att det har gått bort som slutstegprincip för min del från dag 1.


Innan du ens lyssnade på det?


Varför skulle jag lyssna på något som är så dumt att jag aldrig skulle vilja ha det?

( Däremot om man gör något i stil med Bob Carvers "tracking downconverter", så kan man ju självklart köra sluttrissorna i klass-A. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 13:53

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:
Ingen aning, klass A är så dumt att det har gått bort som slutstegprincip för min del från dag 1.


Innan du ens lyssnade på det?


Varför skulle jag lyssna på något som är så dumt att jag aldrig skulle vilja ha det?

( Däremot om man gör något i stil med Bob Carvers "tracking downconverter", så kan man ju självklart köra sluttrissorna i klass-A. )


Du har kanske rätt. Det är nog jättedumt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57245
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 13:56

Strmbrg skrev:Du har kanske rätt. Det är nog jättedumt.


Ja, om man inte integrerar den i varmvattenberedaren. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 13:59

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Du har kanske rätt. Det är nog jättedumt.


Ja, om man inte integrerar den i varmvattenberedaren. 8)


Ja, du tänker på värmeutvecklingen.
Den jag har ägt blev knappt ens fesljummen. Den nya som är på gång tror jag ungefär samma lika utifrån de effektförbrukningsuppgifter som framgår.
Nu är det förvisso även fes-uteffekt på de jag talar om.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57245
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 14:50

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Du har kanske rätt. Det är nog jättedumt.


Ja, om man inte integrerar den i varmvattenberedaren. 8)


Ja, du tänker på värmeutvecklingen.
Den jag har ägt blev knappt ens fesljummen. Den nya som är på gång tror jag ungefär samma lika utifrån de effektförbrukningsuppgifter som framgår.
Nu är det förvisso även fes-uteffekt på de jag talar om.


Precis - den peakade väl inte i halva kW eller så... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-07 15:00

Finns även i lite mindre format och till lägre pris med samma innehåll, https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14557.html

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 16:39

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:
Ja, om man inte integrerar den i varmvattenberedaren. 8)


Ja, du tänker på värmeutvecklingen.
Den jag har ägt blev knappt ens fesljummen. Den nya som är på gång tror jag ungefär samma lika utifrån de effektförbrukningsuppgifter som framgår.
Nu är det förvisso även fes-uteffekt på de jag talar om.


Precis - den peakade väl inte i halva kW eller så... :mrgreen:


Ha-ha! Nä-du!
Fjärt i rymden snarare.
30/60/120 W i 8/4/2 Ohm
Räcker möjligen för att återge Cages ”4:33”, om det är en inspelning utan publik och man har riktigt lättdrivna lågtalare.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2020-11-07 18:52

Brukar bli bäst att köpa så original som möjligt. Mina NC400 kom direkt från Hypex och det var bara att skruva i modulerna i lådan de skickar med. Mina NC400 står på nästan jämnt och lägger jag handen på dom så är de knappt ljumna. Jag har använt dom varje dag nu i över ett år och det har aldrig funnits det minsta tecken på att de skulle överhetta eller liknande och jag spelar bra starkt då och då. De kanske lever ett lätt liv då jag delar mot basar men värmeproblem har jag aldrig upplevt.

EVAL1-kortet verkar det inte gå att köpa låda till direkt från Purifi men de skickade en färdig förstärkare till ASR för mätning så jag hade försökt snoka reda på vad det där är för något eller köpa så snarlikt som möjligt. Det har ju släppts ett antal produkter med dessa Purifi-moduler med lite olika varianter på implementation men inget slår originalet hur tråkigt det än verkar. Det fina är att det finns kort på ASR på hur det där är monterat med så jag hade försökt härma det där så mycket som möjligt tills det finns bevis för något verkar fungera bättre. https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.7984/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Baffel » 2020-11-07 20:00

radelius skrev:Väntar med spänning Baffel. Själv har klass A gått bort pga värmeutveckling.
Sedan är det j-gt svårt att kora segrare beroende på klass, det finns skit och det finns bra saker på alla fronter. Dvs det är inte bra eller dåmigt bara för att det är en viss klass av förstärkare :D


Det mest intressanta vore om några som är helt ointresserade av hifi och ljudkvalite skulle jämföra. De är ju inte färgade överhuvud taget om vad olika lösningar, system osv bör låta. Eller måste man vara lite "tränad" för att höra skillnader. Hum . Det hade varit spännande att undersöka. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav shifts » 2020-11-07 20:31

RogerGustavssom: Tack för tips, just den hade jag missat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav avr7000 » 2020-11-10 14:51

Nu har mitt EVAL1 kit kommit.

Jag kommer att bygga ett stereosteg med dubbla nätdelar, en Hypex SMPS 1200a400 som de själva använder,
https://www.diyclassd.com/product/smps1200a400/10

Samt en linjär nätdel med en 800 VA trafo och Hypex likriktar och kondensator kort,
https://www.audiophonics.fr/fr/alimenta ... -1613.html

Samt en ±18V nätdel,
https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits ... 11647.html

Man kommer att kunna slå av strömmen och sedan byta mellan de olika nätdelarna med ett par kraftiga vippströmställare på baksidan.

På detta sätt kan man utan alltför långt avbrott göra lyssningsjämförelser mellan Switchat och linjär nätdel.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2020-11-10 14:59

Coolt :)
SMPS1200A400 går ganska varm, inte så coolt. Försök montera den för bästa värmeavledning är mitt tips. Låta den stora kylflänsen vara i kontakt med chassie av aluminium så mycket det går är nog bra (så länge alla elsäkerhetskrav uppfylls).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav avr7000 » 2020-11-10 15:58

rajapruk skrev:Coolt :)
SMPS1200A400 går ganska varm, inte så coolt. Försök montera den för bästa värmeavledning är mitt tips. Låta den stora kylflänsen vara i kontakt med chassie av aluminium så mycket det går är nog bra (så länge alla elsäkerhetskrav uppfylls).


Det kommer att vara en 6 mm tjock aluminiumplåt i botten (kanske med några stående kylflänsar monterat på).
Eigentakt och SMPS kommer att skruvas mot denna plåt med pasta etc..
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2020-11-10 16:46

Jag har hört om en del livslängdsproblem på just SMPS1200, men tror att Hypex ändrat något på den sedan dess. Jag hade själv 3st för länge sedan, varav en började bete sig konstigt efter 1 år ungefär.
Ju mer värme man leder bort från den desto längre livslängd borde man få ut av den.
Jag har framfört till Bruno Putzeys önskemål om en kall/energieffektiv SMPS. Speciellt på tomgång. Annars tappar man liksom vitsen med klass-d... Hoppas Purifi kan hitta på en sådan.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav avr7000 » 2020-11-10 17:09

rajapruk skrev:Jag har hört om en del livslängdsproblem på just SMPS1200, men tror att Hypex ändrat något på den sedan dess. Jag hade själv 3st för länge sedan, varav en började bete sig konstigt efter 1 år ungefär.
Ju mer värme man leder bort från den desto längre livslängd borde man få ut av den.
Jag har framfört till Bruno Putzeys önskemål om en kall/energieffektiv SMPS. Speciellt på tomgång. Annars tappar man liksom vitsen med klass-d... Hoppas Purifi kan hitta på en sådan.


Min är oxå några år gammal men den har suttit i en förstärkare som inte gått många timmar så man får hoppas att den är kurant då...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2020-11-10 17:23

Nu finns fina alu-lådor till purifi eval-kittet:
https://www.ghentaudio.com/kit/purifi-eval1-se.html

Jag kör Ghent Audio till mina Hypex nc400. Mycket fina lådor.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav avr7000 » 2020-11-10 19:23

Tack för tips men jag skall som sagt byggs en fullsizelåda med dubbla nätdelar
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Michael » 2020-11-13 10:25

rajapruk skrev:Nu finns fina alu-lådor till purifi eval-kittet:
https://www.ghentaudio.com/kit/purifi-eval1-se.html

Tack för tipset, det kliar!

Såg något annat som jag tycker var imponerande. En RCA-XLR kabel där det klart och tydligt framgår hur den är kopplad och den är kopplad på rätt sätt.
Bild

Verkar fin och bra. Dock verkar de ha en mening som kommit fel. Jorden ansluts inte först/sist med den RCA-kontakten.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav pLudio » 2020-11-17 15:35

Om ni saknar lite distortion när ni byggt era slutsteg så kan ni låta er inspireras av https://atm-audio.com/input-buffer-for- ... rg-nutube/. ;-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1632
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav gflar » 2020-11-17 18:16

pLudio skrev:Om ni saknar lite distortion när ni byggt era slutsteg så kan ni låta er inspireras av https://atm-audio.com/input-buffer-for- ... rg-nutube/. ;-)


Jag har byggt denna, framtagen av Nelson Pass.

https://diyaudiostore.com/collections/b ... 9217802274

https://www.diyaudio.com/forums/pass-la ... riode.html

Om någon vill prova kan jag låna ut den.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav pLudio » 2020-11-18 14:18

gflar skrev:
pLudio skrev:Om ni saknar lite distortion när ni byggt era slutsteg så kan ni låta er inspireras av https://atm-audio.com/input-buffer-for- ... rg-nutube/. ;-)


Jag har byggt denna, framtagen av Nelson Pass.

https://diyaudiostore.com/collections/b ... 9217802274

https://www.diyaudio.com/forums/pass-la ... riode.html

Kul pryl. Tror det var byggsatsen, när den började säljas, som uppmärksammade mig på Nutube. Hade gärna sett en ratt som går till 11 på den för att kunna justera distorsionen.

gflar skrev:Om någon vill prova kan jag låna ut den.

Bor du i huvudstaden?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1632
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav gflar » 2020-11-18 15:21

Potar för att ställa andratons-dist finns på kortet.
Bor i Söderhamn, kan skicka om intresse finns

Sorry för OT

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-12 10:04

petersteindl skrev:Jag kör vidare på mina gamla ICEpower ASP1000W moduler. Jag har jämfört med Hypex största som lanserades kring år 2013 och med rörslutsteg och även med Holographic AMP27. Jag skulle inte byta ut någon av dessa mot mina ICEpower 1000W.
Jag var runt på 3 ställen och jämförde med AMP27. Det var t o m så att vi föredrog ICEpower i diskanten. Från början, innan vi testade, var vi inställda på att köpa AMP27, men så blev det inte.

Än så länge har jag kvar mina gamla ICEpower 1000W.

Med vänlig hälsning
Peter


Vad kan det tänkas bero på att du föredrar Icepower trots att den distar mer än Hypex? I basen är Icepower mer artikulerad jämfört med ett fåtal andra förstärkare jag testat. Är den bättre på att driva lasten kontinuerligt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Harryup » 2020-12-12 11:43

Michael skrev:
Såg något annat som jag tycker var imponerande. En RCA-XLR kabel där det klart och tydligt framgår hur den är kopplad och den är kopplad på rätt sätt.
[ Bild ]

Verkar fin och bra. Dock verkar de ha en mening som kommit fel. Jorden ansluts inte först/sist med den RCA-kontakten.

//Michael


Canare har faktiskt haft speciella honor som gör att med deras hannar så ansluter man jorden först och släpper sist men det funkar inte med standardhonor mig veterligen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav avr7000 » 2020-12-13 01:12

Pillar lite och blir klar om nån vecka när julledigheten tar vid....

Bild

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

zten
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-10-11

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav zten » 2020-12-14 00:43

Snyggt!
Spännande och kul att höra dina synpunkter på de olika nätdelarna, om det är skillnad mellan linjär och swithsad, och på vilket sätt du upplever skillnaden, jag får hem Gheht lådan för eval1 och nätdel till jul, blir några trevliga timmars pill. Vad kommer du använda för förförstärkare?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav avr7000 » 2020-12-14 01:26

zten skrev:Snyggt!
Spännande och kul att höra dina synpunkter på de olika nätdelarna, om det är skillnad mellan linjär och swithsad, och på vilket sätt du upplever skillnaden, jag får hem Gheht lådan för eval1 och nätdel till jul, blir några trevliga timmars pill. Vad kommer du använda för förförstärkare?


Michi P5.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav avr7000 » 2020-12-14 01:35

zten skrev:Snyggt!
Spännande och kul att höra dina synpunkter på de olika nätdelarna, om det är skillnad mellan linjär och swithsad, och på vilket sätt du upplever skillnaden, jag får hem Gheht lådan för eval1 och nätdel till jul, blir några trevliga timmars pill. Vad kommer du använda för förförstärkare?


Jag är också spänd på att höra om det är någon skillnad på ljudet med olika nätdelar...

Har ju Hypex NC400 monoblock med Linjär och NC400 monoblock med SMPS.
Jag upplever en liten skillnad mellan dessa...
Switchad nätdel har lite lite mer av det där "classD-greppet" i lägsta basen och linjär har en smula bättre "upplösning" och textur i t ex stråkar...

Jag har även nyligen byggt några Hypex UcD180 HG HxR med linjär nätdel som låter riktigt bra! de har inte heller det där nästan onaturliga järngreppet i basen utan låter mer som en riktigt bra vanlig förstärkare.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-14 03:53

avr7000 skrev:...

Jag har även nyligen byggt några Hypex UcD180 HG HxR med linjär nätdel som låter riktigt bra! de har inte heller det där nästan onaturliga järngreppet i basen utan låter mer som en riktigt bra vanlig förstärkare.


Beror det "onaturliga järngreppet" på den switchande nätdelen? Hur upplever du Icepower vs Hypex i basen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav avr7000 » 2020-12-14 03:55

Fanfaktiskt skrev:
avr7000 skrev:...

Jag har även nyligen byggt några Hypex UcD180 HG HxR med linjär nätdel som låter riktigt bra! de har inte heller det där nästan onaturliga järngreppet i basen utan låter mer som en riktigt bra vanlig förstärkare.


Beror det "onaturliga järngreppet" på den switchande nätdelen? Hur upplever du Icepower vs Hypex i basen?


Jag skulle säga att Ice switchat har ytterligare mer järngrepp än Hypex switchat....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster