Eigentakt - nästa generation klass-d

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-14 13:46

Bruno Putzeys har nu släppt en ny klass-d förstärkare som han kallar ”Eigentakt”.
Detta är nästa generation av Hypex nCore kan man säga. Men Hypex är inte med längre. Detta är nu ett samarbete med Peter Lyngdorf.

Mäter ännu bättre än Hypex ncore. Därav prissänkningen på ncore nyligen gissar jag.

Specar här:
https://www.purifi-audio.com/eigentakt/
Senast redigerad av rajapruk 2019-05-14 14:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-14 14:08

Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-14 14:11

Morello skrev:Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.


Hahaha, hur kunde jag veta att detta skulle komma??
Jag trodde du skulle gilla namnet i alla fall, tyskt ju!

Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om. Så länge det uppfyller alla säkerhetsnormer för strålning och så. Och det är väl en AES-mätstandard som använts gissar jag.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tell » 2019-05-14 14:21

rajapruk skrev:
Morello skrev:Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.


Hahaha, hur kunde jag veta att detta skulle komma??
Jag trodde du skulle gilla namnet i alla fall, tyskt ju!

Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om. Så länge det uppfyller alla säkerhetsnormer för strålning och så.


Klart det skulle komma, han gör ju inget annat än att klaga på allt som är nytt.

Trevligt klass-D-grejer bli både bättre o vanligare. Finns snart ingen anledning alls att köra dom där gamla klumpiga ineffektiva AB-prylarna.

Onödigt personpåhopp - skärpning // Redaktör'N

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-14 14:32

Folk har kommit och uppenbarligen dyker det upp nya snubbar (hittills aldrig någon kvinna) som tror att de bästa klass D har akterseglat de bästa klass AB. Ingen har hittills kunnat visa detta vad jag vet. Å andra sidan är det svårt att vetenskapligt bevisa varken det ena eller det andra. Eller avser ni något annat möjligtvis?

Varför vill ni ignorera allt ultraljudsskräp?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav DQ-20 » 2019-05-14 15:27

rajapruk skrev:
Morello skrev:Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.


Hahaha, hur kunde jag veta att detta skulle komma??
Jag trodde du skulle gilla namnet i alla fall, tyskt ju!

Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om. Så länge det uppfyller alla säkerhetsnormer för strålning och så. Och det är väl en AES-mätstandard som använts gissar jag.


Grundläggande problemet är väl att mätstandard är framtagen för att mäta det som brukar vara problem hos linjära förstärkare (klass a, klass b, klass AB) för att kunna säga något om deras ljudmässiga prestanda. När man sedan applicerar dem på klass d så mäter de fint på de parametrar där linjära förstärkare normalt sett avslöjar sin potential för ljudmässiga problem- Men man mäter inte de specifika problem som ställer till det i klass d. Om man väntar sig att de typiska olinjäriteterna ger upphov till harmonisk distorsion bör man mäta just denna. Om olinjäriteterna ger upphov till annat skräp - mät det. Harmonisk distorsion är inget universalmått för ljudkvalitet även om vi har mätt det sedan urminnes tider eftersom det i linjära förstärkare korrelerar med ljudkvaliteten. (Och med korrelerar menar jag "i allmänhet hänger samman med".)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav darkg » 2019-05-14 15:30

Just så uppfattar jag att det är.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57250
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-05-14 16:02

rajapruk skrev:Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om.


Varför då? Din diskant försöker ju spela "en massa saker" som inte borde vara med... även om du inte hör de ljuden, så kan du ju åka på en försämring av de ljuden du hör för att diskanten jobbar hårdare... om inget annat åker du ju på onödig uppvärmning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-14 17:24

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om.


Varför då? Din diskant försöker ju spela "en massa saker" som inte borde vara med... även om du inte hör de ljuden, så kan du ju åka på en försämring av de ljuden du hör för att diskanten jobbar hårdare... om inget annat åker du ju på onödig uppvärmning.


Jag vet inte hur Eigentakts ultraljud ser ut. Ska bli intressant att se.
Ncore har det -70dB vid 4,5MHz tror jag det var. Bara att gratulera dig Nattlorden om dina diskanter kan spela detta!

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav tvett » 2019-05-14 19:04

rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:Bara att gratulera dig Nattlorden om dina diskanter kan spela detta!


"försöker" är nyckelordet. Skräp är skräp och diskanterna försöker spela skräpet.
Precis som att infra orsakar problem för basar som inte kan spela det, infran hörs ej men påverkar det som faktiskt ska kunna spelas (tex förlorad slaglängd).
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57250
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-05-14 19:09

Personligen resonerar jag bara teoretiskt.... Är Peter L med på det hela, så förväntar jag mig att målsättningarna/kraven är högt ställda - om det t.ex. är avsett att hamna i Steinway-prylar down the line.

Tror säkert det finns många ställen där 100W räcker som den skulle kunna göra sig bra med rätt prislapp.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-14 20:34

Tell skrev:
rajapruk skrev:
Morello skrev:Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.


Hahaha, hur kunde jag veta att detta skulle komma??
Jag trodde du skulle gilla namnet i alla fall, tyskt ju!

Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om. Så länge det uppfyller alla säkerhetsnormer för strålning och så.


Klart det skulle komma, han gör ju inget annat än att klaga på allt som är nytt.

Trevligt klass-D-grejer bli både bättre o vanligare. Finns snart ingen anledning alls att köra dom där gamla klumpiga ineffektiva AB-prylarna.


Problemet med att redovisa THD upp till 20 kHz trots att bandbredden är 20 kHz är, utöver att ge falska THD-siffror, att man döljer olinjäriteter som renderar intermodulationsdistorsion.
Detta är kanske nytt för dig, men inte för oss andra.

För övrigt brukar det anses ohyfsat att tala om folk i tredje person som är närvarande i mötet Även detta kanske är nytt för dig.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-14 20:50

Men IMD redovisas ju i en egen graf. Där är ju inget ”borttaget” i det hörbara spektrumet, det har jag väldigt svårt att tro.
Alltså om något ultrahögfrekvent skräp skulle sipra in som IMD i det hörbara spektrat så skulle det synas där, eller?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-05-14 22:55

Något jag reagerar på med denna är dess otroligt låga gain på 12,8dB vilket är långt ifrån THX 29dB. Det är så pass lågt att det nog kan ställa till det. Ett trick för att mäta bättre?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-14 23:19

philipbtz skrev:Något jag reagerar på med denna är dess otroligt låga gain på 12,8dB vilket är långt ifrån THX 29dB. Det är så pass lågt att det nog kan ställa till det. Ett trick för att mäta bättre?


Bra iakttagelse. 12,8 dB är för lite gain. Måste jag kolla upp. . .


. . . Kollat upp. Det stämmer. Den behöver tydligen 9,6 volt RMS på ingången för full effekt. :) :? Hmm.

Med vänlig hälsning
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2019-05-14 23:34, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-14 23:23

På ncore kan man välja gain själv genom att byta ett motstånd på kretskortet. Där är det 12-13dB någonting som man kan ha som lägst. Default är 26dB.
Så de kanske har satt specarna med lägsta Gain-inställningen för att få bästa möjliga mätvärden på Eigentakt.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav JM » 2019-05-15 06:38

Morello skrev:
Tell skrev:
rajapruk skrev:
Hahaha, hur kunde jag veta att detta skulle komma??
Jag trodde du skulle gilla namnet i alla fall, tyskt ju!

Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om. Så länge det uppfyller alla säkerhetsnormer för strålning och så.


Klart det skulle komma, han gör ju inget annat än att klaga på allt som är nytt.

Trevligt klass-D-grejer bli både bättre o vanligare. Finns snart ingen anledning alls att köra dom där gamla klumpiga ineffektiva AB-prylarna.


Problemet med att redovisa THD upp till 20 kHz trots att bandbredden är 20 kHz är, utöver att ge falska THD-siffror, att man döljer olinjäriteter som renderar intermodulationsdistorsion.

Kan du utveckla och förklara lite mer?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 08:59

De har ju med IMD-mätningar för CCIF och DIM. Men det är väl ett problem förstås om man använder standarder som är framtagna för annan typ av utrustning.
Men de värden som presenteras verkar ju låga(?). Men är de inte relevanta för klass-d så kvittar de ju..
Bild

Grafer visas längre ned på deras sida.

Hur ska det mätas på en klass-d förstärkare för att få fram om den är "bra"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-15 09:02

Exciterar du ett system med kvadratisk term med tex 19+18 kHz, så kommer systemet att spotta ut - utöver 19 och 18 kHz, även blandton (1 kHz) etc.
Det är samma kvadratiska term som ger upphov till andratonsdistorsion.

Det har skrivits spaltmeter om detta här i kanalen under åren. Den som söker skall finna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-15 10:24

Kraniet skrev:De har ju med IMD-mätningar för CCIF och DIM. Men det är väl ett problem förstås om man använder standarder som är framtagna för annan typ av utrustning.
Men de värden som presenteras verkar ju låga(?). Men är de inte relevanta för klass-d så kvittar de ju..
[ Bild ]

Grafer visas längre ned på deras sida.

Hur ska det mätas på en klass-d förstärkare för att få fram om den är "bra"?


Du har nog missförstått det hela. Morello menar att en mätstandard använts här som förskönar prestandan hos klass-d. Så dessa mätningar visar bättre värden än vad de är jämfört med förstärkare som mätts med mer standard mätstandard, menar Morello. Och han har rätt.

Sedan kan man diskutera om det ultrahögfrekventa skräpet väldigt väldigt lågt i magnitud spelar någon roll eller inte för ljudkvaliteten. Jag är själv intresserad mest av prestandan i det hörbara området, eftersom jag använder förstärkare till att lyssna på musik på. Jag tror inte på detta att det ulrahögfrekventa skräpet det handlar om här (om det är i klass med Hypex ncore, eller bättre) ger IMD eller andra försämringar i en diskant på samma sätt som ultralågfrekvent kan göra för en woofer. Tills motsatsen bevisats för mig.

Observera att jag själv endast kör klass-d för låga frekvenser i dagsläget. Men det vore kul om Eigentakt är så bra även i höga frekvenser att den funkar fullrange utan hörbara problem.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-15 11:04

Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57250
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-05-15 11:13

rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)


Det är inte fullständigt ovanligt med ferritringar på högtalarkablar...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-15 11:15

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)


Det är inte fullständigt ovanligt med ferritringar på högtalarkablar...


Har du det? :)

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 11:18

rajapruk skrev:
Kraniet skrev:De har ju med IMD-mätningar för CCIF och DIM. Men det är väl ett problem förstås om man använder standarder som är framtagna för annan typ av utrustning.
Men de värden som presenteras verkar ju låga(?). Men är de inte relevanta för klass-d så kvittar de ju..
[ Bild ]

Grafer visas längre ned på deras sida.

Hur ska det mätas på en klass-d förstärkare för att få fram om den är "bra"?


Du har nog missförstått det hela. Morello menar att en mätstandard använts här som förskönar prestandan hos klass-d. Så dessa mätningar visar bättre värden än vad de är jämfört med förstärkare som mätts med mer standard mätstandard, menar Morello. Och han har rätt.

Sedan kan man diskutera om det ultrahögfrekventa skräpet väldigt väldigt lågt i magnitud spelar någon roll eller inte för ljudkvaliteten. Jag är själv intresserad mest av prestandan i det hörbara området, eftersom jag använder förstärkare till att lyssna på musik på. Jag tror inte på detta att det ulrahögfrekventa skräpet det handlar om här (om det är i klass med Hypex ncore, eller bättre) ger IMD eller andra försämringar i en diskant på samma sätt som ultralågfrekvent kan göra för en woofer. Tills motsatsen bevisats för mig.

Observera att jag själv endast kör klass-d för låga frekvenser i dagsläget. Men det vore kul om Eigentakt är så bra även i höga frekvenser att den funkar fullrange utan hörbara problem.


Jag förstod det som att de mätstandarder som används för klass-AB inte visar på de problem som klass-d har. Dvs klass-d mäter lika bra/bättre än AB på de tester som är standard för förstärkare. Men klass-d skulle behöva andra/kompletterande mätningar för att på ett uttömmande sätt visa om det låter bra eller inte.

Dvs man har inte valt ut extra skönmålande testmetoder alls. Det är bara det att andra metoder behövs för att visa på problemet.

Att det är lite av en situation enligt nedan.
Bild

Men jag kanske missförstår det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-15 11:35

rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)


Raljera mera. HF-skräp från klass-D-stärkare är ett faktum som enkelt går att verifiera med skåp.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-15 12:31

Morello skrev:
rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)


Raljera mera. HF-skräp från klass-D-stärkare är ett faktum som enkelt går att verifiera med skåp.


Fråga till Morello och JohanLindroos : Är det fortfarande så att samtliga klass D förstärkare endast duger som goda återgivare under ungefär 1 kHz ?

Så var ju fallet för omkring 5 år sedan.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Cortado » 2019-05-15 12:42

Morello skrev:
rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)


Raljera mera. HF-skräp från klass-D-stärkare är ett faktum som enkelt går att verifiera med skåp.


Jag tror raljerandet minskar om du förklarar lite mer ingående (gärna pedagogiskt om möjligt) varför det folk ser som "klagomål" är relevanta. :)


+1 på Tangbands inlägg ovan, den är jag också nyfiken på!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57250
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-05-15 12:55

rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)


Det är inte fullständigt ovanligt med ferritringar på högtalarkablar...


Har du det? :)


Jag har inte ens högtalarkablar - jag kör elinstallationskabel.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-15 13:47

Morello skrev:
rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)


Raljera mera. HF-skräp från klass-D-stärkare är ett faktum som enkelt går att verifiera med skåp.


Jag förstår mig inte på dig. Det har ju ingen bestridigt någonstans i tråden. Inte jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-15 13:55

Tangband skrev:
Fråga till Morello och JohanLindroos : Är det fortfarande så att samtliga klass D förstärkare endast duger som goda återgivare under ungefär 1 kHz ?

Så var ju fallet för omkring 5 år sedan.


Vad är goda? :)
Jag har ingen direkt uppfattning i frågan.
Lustigt att jag faktiskt sitter och ritar på en klass-D-apparat just nu, men inte för hifi såklart ;)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster