Eigentakt - nästa generation klass-d

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-15 13:57

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:
Det är inte fullständigt ovanligt med ferritringar på högtalarkablar...


Har du det? :)


Jag har inte ens högtalarkablar - jag kör elinstallationskabel.



Vilken tur, så att du inte drabbas av den fasansfulla tvärimpedansmodulationsdistorsionen! :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-05-15 15:51

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:
Har du det? :)


Jag har inte ens högtalarkablar - jag kör elinstallationskabel.



Vilken tur, så att du inte drabbas av den fasansfulla tvärimpedansmodulationsdistorsionen! :mrgreen:


Ja, t.o.m grannarna har kommit in och berättat hur mycket bättre det låter i köket hos dem tack vara att man slipper höra den när jag spelar! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav steveo1234 » 2019-05-15 16:08

Nattlorden skrev:
Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Jag har inte ens högtalarkablar - jag kör elinstallationskabel.



Vilken tur, så att du inte drabbas av den fasansfulla tvärimpedansmodulationsdistorsionen! :mrgreen:


Ja, t.o.m grannarna har kommit in och berättat hur mycket bättre det låter i köket hos dem tack vara att man slipper höra den när jag spelar! 8)


Ovänsentligt om de inte gjorde det blint!

:p
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav RogerJoensson » 2019-05-15 16:35

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:
Har du det? :)


Jag har inte ens högtalarkablar - jag kör elinstallationskabel.



Vilken tur, så att du inte drabbas av den fasansfulla tvärimpedansmodulationsdistorsionen! :mrgreen:

Ja, det är tur att det finns tvärimpedansmodulationsdistorsionsångestdämpande lösningar.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav hifikg » 2019-05-15 17:07

rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)


Det är inte fullständigt ovanligt med ferritringar på högtalarkablar...


Har du det? :)


Jag har :)
lite till minne av min salig svärfar som monterade sådana på... allt, men så var han radioamatör också.
Sitter nöjd :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-15 18:00

hifikg skrev:
rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:
Det är inte fullständigt ovanligt med ferritringar på högtalarkablar...


Har du det? :)


Jag har :)
lite till minne av min salig svärfar som monterade sådana på... allt, men så var han radioamatör också.


Med tanke på hur allvarligt alla här verkar se på radiofrekvenser så är det kanske aktier i ferritbranschen man skulle satsa på :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav hifikg » 2019-05-15 18:08

rajapruk skrev:
hifikg skrev:
rajapruk skrev:
Har du det? :)


Jag har :)
lite till minne av min salig svärfar som monterade sådana på... allt, men så var han radioamatör också.


Med tanke på hur allvarligt alla här verkar se på radiofrekvenser så är det kanske aktier i ferritbranschen man skulle satsa på :)


Inte omöjligt, men för ljudet gör de varken från eller till :)
Sitter nöjd :)

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Perran » 2019-05-16 06:52

Några undringar/kommentarer till tråden.

Märkligt att man satt förstärkningen så låg, ställer till problem för många !
Konstigt att Lyngdorf godkände detta. Han vet mera om High End Hifi än de flesta.
Både vad det gäller tekniken och marknaden.

Också märkligt att konstruktionen (enligt utsago här) släpper ut 4.5 MHz vid ´-70 dB.
Den högsta förekommande frekvensen (switchningen avl HexFET) är knappast högre än 350 kHz
(reservation för att jag ej följt utvecklinngen av halvledarkomponenter på senare år).
Det är ett absolut "måste" att utgångsfiltret är typ -100 -- -120 dB vid switchfrekvensen.
Filtrets topologi är med all säkerhet enligt konstens alla regler.
Dåliga komponenter kan göra att HF-egenskaperna försämras.
Men 4.5 MHz . . . . jag är skeptisk !
Mätningarna borde utföras med stärkaren i en väl skärmad burk, så som den (bör) användes i praktiken.

Om det nu är så att "infraljudet" verkligen existerar, hur mycket av detta kommer fram till högtalarelementen ?
Genom kablar och filter.
Och hur reagerar ett högtalarelement på en signal i MHz-området ?

"Hur kan man veta att Class D är så bra ?"
Om man inte tror på mätdata, kan man prova och lyssna !

En del av er vet redan att jag sätter Class D i främsta rummet, i varje fall då det gäller
förstärkare >= 75W. Undantag typ hörlursförstärkare, RIAA-förstärkare mm.
Class D har en kort "heritage" jämfört med analoga förstärkare.
Mycket kommer att hända innan sagan är slut !
Man skulle kunna påstå att den förta kommersiella Class D förstärkaren var IcePower
från danska B & O. Baserat på en doktorsavhandling, kommer inte ihåg författarens namn.
Dessa tillverkades i ett begränsat antal (ca 50 ?), som såldes slut på nolltid.
Jag tror det var början 90-talet.
Användes även kommersiellt av några större japanska apparattillverkare.
Strax därefter kom det svenska förstärkare (100 W) i kreditkortsformat.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Michael » 2019-05-16 22:40

Angående den höga spänningsnivån in. Så har jag sett det förr och min vilda gissning är att det är vanligt på de bättre klass-D förstärkarna. Jag tror det är för att få bra prestanda (hålla störningar/brus låga). Det är ju endel icke önskvärda signaler i en klass-D förstärkare. Ingången är liksom nära och känslig. Jag ser heller inget problem i detta, utan mer som en fördel.

Förstår inte varför ni klagar på detta för detta kort. Detta är ju ingen slutkundprodukt. Det är en modul/komponent som kan användas i t.ex. en hifi-förstärkare. Vad denna tänkta hifi-förstärkare har som ingångskänslighet vet vi ju inte. Det beror på hur den konstrueras utifrån kravspec. Ni klagar ju liksom på något som inte finns.

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-17 00:45

Michael skrev:Angående den höga spänningsnivån in. Så har jag sett det förr och min vilda gissning är att det är vanligt på de bättre klass-D förstärkarna. Jag tror det är för att få bra prestanda (hålla störningar/brus låga). Det är ju endel icke önskvärda signaler i en klass-D förstärkare. Ingången är liksom nära och känslig. Jag ser heller inget problem i detta, utan mer som en fördel.

Förstår inte varför ni klagar på detta för detta kort. Detta är ju ingen slutkundprodukt. Det är en modul/komponent som kan användas i t.ex. en hifi-förstärkare. Vad denna tänkta hifi-förstärkare har som ingångskänslighet vet vi ju inte. Det beror på hur den konstrueras utifrån kravspec. Ni klagar ju liksom på något som inte finns.

//Michael


Slutsteget behöver 27 volt P-P. Jag ser på saken ur en B2B och jag letar klass D slutsteg för att bygga in i högtalare. Vilka vanliga DSP eller DACar eller OP lämnar 27 volt P-P med ultralåg dist? Jag ser faktiskt inget stort behov av produkten på B2B marknaden. Jag är smått förvånad över att den har lanserats med dessa egenskaper.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 08:13

petersteindl skrev:
Michael skrev:Angående den höga spänningsnivån in. Så har jag sett det förr och min vilda gissning är att det är vanligt på de bättre klass-D förstärkarna. Jag tror det är för att få bra prestanda (hålla störningar/brus låga). Det är ju endel icke önskvärda signaler i en klass-D förstärkare. Ingången är liksom nära och känslig. Jag ser heller inget problem i detta, utan mer som en fördel.

Förstår inte varför ni klagar på detta för detta kort. Detta är ju ingen slutkundprodukt. Det är en modul/komponent som kan användas i t.ex. en hifi-förstärkare. Vad denna tänkta hifi-förstärkare har som ingångskänslighet vet vi ju inte. Det beror på hur den konstrueras utifrån kravspec. Ni klagar ju liksom på något som inte finns.

//Michael


Slutsteget behöver 27 volt P-P. Jag ser på saken ur en B2B och jag letar klass D slutsteg för att bygga in i högtalare. Vilka vanliga DSP eller DACar eller OP lämnar 27 volt P-P med ultralåg dist? Jag ser faktiskt inget stort behov av produkten på B2B marknaden. Jag är smått förvånad över att den har lanserats med dessa egenskaper.

Med vänlig hälsning
Peter


Jag är rätt säker på att du skulle kunna beställa dessa med valfri gain som B2B, den du vill ha. Men kan tänka mig att dessa Eigentakt kommer vara rejält dyra.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-17 08:19

Klass D skall vara billigt, vara fysiskt litet och ha hög verkningsgrad. Dyra klass D-prylar (MBL etc) är bara tokigheter som förekommer i audiobranschen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-05-17 08:39

Morello skrev:Klass D skall vara billigt, vara fysiskt litet och ha hög verkningsgrad. Dyra klass D-prylar (MBL etc) är bara tokigheter som förekommer i audiobranschen.


Så om du skulle vakna upp en morgon och kommit på ett sätt att bygga ett klass-D steg med bättre prestanda än dina nuvarande slutsteg, så skulle du inte göra det om de inte skulle kvala in på de tre parametrarna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-17 08:42

Frågan är strikt hypotetisk. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-17 08:56

Morello skrev:Klass D skall vara billigt, vara fysiskt litet och ha hög verkningsgrad. Dyra klass D-prylar (MBL etc) är bara tokigheter som förekommer i audiobranschen.


De tre första sakerna du nämner är väl det som tvingat tillverkarna för att ha någon chans att gå med vinst ?
Billigt ( för tillverkaren ) och dyrt till konsumenten är bra, låg vikt/storlek är bra ( lägre frakt ) och hög verkningsgrad är bra ( inga tunga dyra kylflänsar )

Den lyssningserfarenhet jag har av sådana här steg är att de ofta spelar väldigt bra i basregistret och ibland förförande i diskantregistret omän kanske färgat ( lyngdorfs senaste försök )

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 09:45

Morello skrev:Frågan är strikt hypotetisk. :mrgreen:


Kom igen nu och skicka in ditt bästa steg till Audiosciencereview för en oberoende mätning, så får vi se vad som sparkar rumpa med vad :)
Gör du inte det så vet vi.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-05-17 09:49

rajapruk skrev:
Morello skrev:Frågan är strikt hypotetisk. :mrgreen:


Kom igen nu och skicka in ditt bästa steg till Audiosciencereview för en oberoende mätning, så får vi se vad som sparkar rumpa med vad :)
Gör du inte det så vet vi.


+1 Hade varit grym läsning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-17 11:20

rajapruk skrev:
petersteindl skrev:
Michael skrev:Angående den höga spänningsnivån in. Så har jag sett det förr och min vilda gissning är att det är vanligt på de bättre klass-D förstärkarna. Jag tror det är för att få bra prestanda (hålla störningar/brus låga). Det är ju endel icke önskvärda signaler i en klass-D förstärkare. Ingången är liksom nära och känslig. Jag ser heller inget problem i detta, utan mer som en fördel.

Förstår inte varför ni klagar på detta för detta kort. Detta är ju ingen slutkundprodukt. Det är en modul/komponent som kan användas i t.ex. en hifi-förstärkare. Vad denna tänkta hifi-förstärkare har som ingångskänslighet vet vi ju inte. Det beror på hur den konstrueras utifrån kravspec. Ni klagar ju liksom på något som inte finns.

//Michael


Slutsteget behöver 27 volt P-P. Jag ser på saken ur en B2B och jag letar klass D slutsteg för att bygga in i högtalare. Vilka vanliga DSP eller DACar eller OP lämnar 27 volt P-P med ultralåg dist? Jag ser faktiskt inget stort behov av produkten på B2B marknaden. Jag är smått förvånad över att den har lanserats med dessa egenskaper.

Med vänlig hälsning
Peter


Jag är rätt säker på att du skulle kunna beställa dessa med valfri gain som B2B, den du vill ha. Men kan tänka mig att dessa Eigentakt kommer vara rejält dyra.


Kanske, men jag tror det i så fall skulle stå angivet. För drygt ett år sedan samtalade jag med Peter Lyngdorf angående D/A-omvandlaren till slutstegets ingång som de ville ha konstruerat. Då handlade det om att ha max tidsfördröjning i kretsen under 1 microsekund eftersom det var tänkt att loopas feedback till DACen. Skulle kunna tänka mig att en sådan lösning kan ha både fördelar och nackdelar. Fördel i betydligt lägre brus och dist under halva samplingsfrekvensen. Nackdel skulle kunna synas ovanför halva samplingsfrekvensen i form av högre brus samt att även vara en lägre spänningsförstärkning i systemet. I så fall går det inte att öka spänningsförstärkningen. Skulle det gå, så skulle det redan vara gjort. Det är vad jag tror.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-17 11:29

rajapruk skrev:
Morello skrev:Frågan är strikt hypotetisk. :mrgreen:


Kom igen nu och skicka in ditt bästa steg till Audiosciencereview för en oberoende mätning, så får vi se vad som sparkar rumpa med vad :)
Gör du inte det så vet vi.


Om John Atkinson vill göra ett mätreportage på Sybarite Audio No1200, så skulle jag inte tveka en sekund. "Audiosciencereview" känns inte helt seriös/kompetent.

Vad är det du tror dig veta förresten?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 13:48

Morello skrev:
rajapruk skrev:
Morello skrev:Frågan är strikt hypotetisk. :mrgreen:


Kom igen nu och skicka in ditt bästa steg till Audiosciencereview för en oberoende mätning, så får vi se vad som sparkar rumpa med vad :)
Gör du inte det så vet vi.


Om John Atkinson vill göra ett mätreportage på Sybarite Audio No1200, så skulle jag inte tveka en sekund. "Audiosciencereview" känns inte helt seriös/kompetent.



Jag har lite känningar på Stereophile, ska se om jag kan fixa det.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Kraniet » 2019-05-17 13:51

rajapruk skrev:
Morello skrev:
rajapruk skrev:
Kom igen nu och skicka in ditt bästa steg till Audiosciencereview för en oberoende mätning, så får vi se vad som sparkar rumpa med vad :)
Gör du inte det så vet vi.


Om John Atkinson vill göra ett mätreportage på Sybarite Audio No1200, så skulle jag inte tveka en sekund. "Audiosciencereview" känns inte helt seriös/kompetent.



Jag har lite känningar på Stereophile, ska se om jag kan fixa det.


Pusha för nån Guru-produkt samtidigt då :wink:
Mvh
Magnus

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 13:56

Morello skrev:Vad är det du tror dig veta förresten?


Tills jag har sett oberoende trovärdiga mätningar av en Hifi-apparat så förutsätter jag att den inte mäter state-of-the-art.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Almen » 2019-05-17 14:06

rajapruk skrev:
Morello skrev:Vad är det du tror dig veta förresten?


Tills jag har sett oberoende trovärdiga mätningar av en Hifi-apparat så förutsätter jag att den inte mäter state-of-the-art.

Du menar väl att du inte förutsätter att den mäter SotA?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-17 14:10

rajapruk skrev:
Morello skrev:Vad är det du tror dig veta förresten?


Tills jag har sett oberoende trovärdiga mätningar av en Hifi-apparat så förutsätter jag att den inte mäter state-of-the-art.


Almen hann före, men tycker du att "audioscience review" ger ett seriöst intryck?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 14:19

Almen skrev:
rajapruk skrev:
Morello skrev:Vad är det du tror dig veta förresten?


Tills jag har sett oberoende trovärdiga mätningar av en Hifi-apparat så förutsätter jag att den inte mäter state-of-the-art.

Du menar väl att du inte förutsätter att den mäter SotA?


Jag menade precis vad jag skrev :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 14:23

Morello skrev:
Almen hann före, men tycker du att "audioscience review" ger ett seriöst intryck?


Ja det tycker jag, men jag är ingen expert alls på det området. Han har precis börjat mäta på steg, så det finns säkert detaljer att slipa på mätmässigt. Mätaren han har kostar en halv miljon typ, tror jag. Så själva utrustningen är väldigt seriös.
Det jag sett dig ”klaga” på hittills kändes som petitesser för mig.
Senast redigerad av rajapruk 2019-05-17 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-17 14:30

Att utföra mätningar samt att tolka resultaten är inte trivialt, utan tarvar tvärtom ganska djuplodande kunskaper om elektronik. Har man inte den kompetensen blir det lätt fel - såväl i mätningen som i tolkningen av datat.

Om du tycker mina invändningar (bla avseendebandbredd och analys av klass-D-apparater samt utelämnade referensnivåer för logaritmiska storheter) är "petitesser" gissar jag att du kanske inte sitter på kompetensen att mäta och/eller tolka - korrekt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Almen » 2019-05-17 14:41

rajapruk skrev:
Almen skrev:
rajapruk skrev:
Tills jag har sett oberoende trovärdiga mätningar av en Hifi-apparat så förutsätter jag att den inte mäter state-of-the-art.

Du menar väl att du inte förutsätter att den mäter SotA?


Jag menade precis vad jag skrev :)

Men om du inte vet, varför förutsätta något över huvud taget?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 14:42

Morello skrev:Att utföra mätningar samt att tolka resultaten är inte trivialt, utan tarvar tvärtom ganska djuplodande kunskaper om elektronik. Har man inte den kompetensen blir det lätt fel - såväl i mätningen som i tolkningen av datat.

Om du tycker mina invändningar (bla avseendebandbredd och analys av klass-D-apparater samt utelämnade referensnivåer för logaritmiska storheter) är "petitesser" gissar jag att du kanske inte sitter på kompetensen att mäta och/eller tolka - korrekt?


Ja, utelämnade referensnivåer för logaritmiska storheter tyckte jag var en petitess, för det kan du bara fråga Amir vilken nivå han använt, så kommer han svara dig direkt. Han har angivit det någonstans generellt vill jag minnas. Men du har inte frågat vad jag kan se. Så jag får känslan av att du gärna vill få det till att Audiosciencereview är oseriös, på ett oseriöst sätt :)

Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.
Senast redigerad av rajapruk 2019-05-17 15:11, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 14:46

Almen skrev:
rajapruk skrev:
Almen skrev:Du menar väl att du inte förutsätter att den mäter SotA?


Jag menade precis vad jag skrev :)

Men om du inte vet, varför förutsätta något över huvud taget?


Det förenklar världen för mig :) Väldigt få apparater mäter state-of-the-art (tror jag), så då är det det mest sannolika för en okänd apparat.
Senast redigerad av rajapruk 2019-05-17 15:25, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster