Eigentakt - nästa generation klass-d

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Perran » 2019-05-22 08:43

Nattlorden : Intressant att du har ICEPower i din burk !
Det er säkert inte enda Japanburken med ICEPower.
ICEPower fron B&O er vel en ganska gammal konstruktion ?

Dvs, sedan dess har det skett en del utveckling . . . . .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Nattlorden » 2019-05-22 08:50

Perran skrev:Nattlorden : Intressant att du har ICEPower i din burk !
Det er säkert inte enda Japanburken med ICEPower.
ICEPower fron B&O er vel en ganska gammal konstruktion ?

Dvs, sedan dess har det skett en del utveckling . . . . .


De bytte till något annat året efter min, men det vågade jag mig inte på att ta olyssnat - så även om jag fick erbjudande på en sådan väl prisat, så efter att jag gjort min stora lyssningstest på 4 receivers på två dagar, så ville jag inte "börja om".

( Som sagt, det är i den lilla setup:en - i stora bion kör jag bara "bioförsteg" och externa slutsteg. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-22 09:47

Tangband skrev: Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.


Vad baserar du detta på?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-22 09:51

Morello skrev:
Jag ber dig vänligen men bestämt att inte referera till mig på andra forum och framställa dina tolkningar av vad jag skrivit utan att tydligt ange att det är just dina tolkningar.


Ok, det kan jag göra, om du samtidigt tydligt anger att det är dina tolkningar varje gång du tokdissar klass-d :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-22 10:17

:roll:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-22 12:59

rajapruk skrev:
Tangband skrev: Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.


Vad baserar du detta på?


viewtopic.php?f=9&t=66660&hilit=Klass+D&start=60

Såhär skriver JohanLindroos:

”Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."

Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.

Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on! :wink:

Slut på citat.

———-
Egna funderingar :
Själv hade jag bytt direkt från mina klass AB steg om klass D varit bättre. Det är väl ingen vettig människa som gillar värmeutvecklingen , storleken och strömförbrukningen i klass AB-steg, speciellt om man som jag kör 3 stereosteg aktivt ?
Jag följer därför alla dessa trådar med stort intresse. Jag hade lite hopp om nya Behringer a800 ”referens” slutsteg, men det verkade låta mindre bra i det övre registret.
Läs AndersP recension här: viewtopic.php?f=16&t=62516&p=2039336&hilit=Behringer+a800#p2039336
Senast redigerad av Tangband 2019-05-22 13:10, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-22 13:10

Tangband skrev:
rajapruk skrev:
Tangband skrev: Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.


Vad baserar du detta på?


viewtopic.php?f=9&t=66660&hilit=Klass+D&start=60

Såhär skriver JohanLindroos:

”Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."

Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.

Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on! :wink:

Slut på citat.

———-
Egna funderingar :
Själv hade jag bytt direkt från mina klass AB steg om klass D varit bättre. Det är väl ingen vettig människa som gillar värmeutvecklingen , storleken och strömförbrukningen i klass AB-steg, speciellt om man som jag kör 3 stereosteg aktivt ?
Jag följer därför alla dessa trådar med stort intresse. Jag hade lite hopp om nya Behringer a800 ”referens” slutsteg, men det verkade låta mindre bra i det övre registret.


Jag ser inget om just 1KHz här. var har du tagit det från?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-22 13:12

rajapruk skrev:
Tangband skrev:
rajapruk skrev:
Vad baserar du detta på?


viewtopic.php?f=9&t=66660&hilit=Klass+D&start=60

Såhär skriver JohanLindroos:

”Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."

Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.

Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on! :wink:

Slut på citat.

———-
Egna funderingar :
Själv hade jag bytt direkt från mina klass AB steg om klass D varit bättre. Det är väl ingen vettig människa som gillar värmeutvecklingen , storleken och strömförbrukningen i klass AB-steg, speciellt om man som jag kör 3 stereosteg aktivt ?
Jag följer därför alla dessa trådar med stort intresse. Jag hade lite hopp om nya Behringer a800 ”referens” slutsteg, men det verkade låta mindre bra i det övre registret.


Jag ser inget om just 1KHz här. var har du tagit det från?


IÖ uttalade sig i nån tråd- hittar den inte nu. Men det kanske blivit lite bättre sen dess ?

Det bästa är väl att lita på sina egna öron, det verkar ju som många klass D spelar basregistret väldigt bra.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-22 13:42

Att döma ut en ny generation klass-d på förhand, baserat på hur en blandad kompott av äldre klass-d har fungerat, tycker inte jag är seriöst.

Det blir ju dessutom som en tumregel, bara en sådan sak :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-22 14:01

Jag tycker klass AB är en mycket mer intressant teknik för högklassiga system - både med avseende på linjäritet men också HF/RF-emission.

Men självklart kan inte klass-D-teknik recenseras kollektivt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-05-22 15:54

Vilka är de största tekniska bristerna i dagens klass-D apparater, och vilka utmaningar finns för att komma tillrätta med dessa?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav AndersP » 2019-05-22 18:21

Själv hade jag bytt direkt från mina klass AB steg om klass D varit bättre. Det är väl ingen vettig människa som gillar värmeutvecklingen , storleken och strömförbrukningen i klass AB-steg, speciellt om man som jag kör 3 stereosteg aktivt ?
Jag följer därför alla dessa trådar med stort intresse. Jag hade lite hopp om nya Behringer a800 ”referens” slutsteg, men det verkade låta mindre bra i det övre registret.
Läs AndersP recension här: viewtopic.php?f=16&t=62516&p=2039336&hilit=Behringer+a800#p2039336

Eftersom jag är nämnd vill jag säga att min känsla (utan att veta) är att eigentakt och NC-serien håller en högre ljudkvalitetsnivå än Behringer A800. Sannolikt mycket högre. Jag har stor respekt för Bruno Putzeys. Hans föreläsning om motkoppling på Burning Amp finns på tuben.

https://youtu.be/0vsOugSsANs
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Belker » 2019-05-22 21:09

Fortfarande helt oanvändbar produkt med sin låga gain. Kan den höjas med enkla medel vill jag se mätningar på det.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Michael » 2019-05-25 23:38

petersteindl skrev:Din siffra är peak. Min siffra är peak to peak.

(va du satte myror i huvudet på mig, skämdes för mig själv och fatta inte, rök nog borde lite hjärnceller, men jag tror mig nu ha koll)

Jo, så är det - då stämmer ju våra siffror! Jag är dock oklar på om du ändrat åsikt om det finns op som klarar det eller inte. Ty de 'vanliga' klarar det. Kanske ta en fin diffOP, t.ex LME49724 (specad till 50Vpp). OPA1632 borde nog också klara av det. Eller någon vanlig som OP2134. Notera dock att modulen har rätt låg ingångsimpedans (4kOhm).

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-26 00:22

Michael skrev:
petersteindl skrev:Din siffra är peak. Min siffra är peak to peak.

(va du satte myror i huvudet på mig, skämdes för mig själv och fatta inte, rök nog borde lite hjärnceller, men jag tror mig nu ha koll)

Jo, så är det - då stämmer ju våra siffror! Jag är dock oklar på om du ändrat åsikt om det finns op som klarar det eller inte. Ty de 'vanliga' klarar det. Kanske ta en fin diffOP, t.ex LME49724 (specad till 50Vpp). OPA1632 borde nog också klara av det. Eller någon vanlig som OP2134. Notera dock att modulen har rätt låg ingångsimpedans (4kOhm).

//Michael


Jag har aldrig nämnt om det finns OP som klarar det eller inte. +/- 15 volt matningsspänning är för lite. +/- 18 volt kan räcka. Det är inte alla OP som trivs med så hög matningsspänning. Diskreta transistorer går bra eller rör som även klarar låg belastningsimpedans. Vad är det för vits med sådant slutsteg om försteget har 100 - 1000 ggr högre THD? Produkten är svåranvänd. Produkten kräver att man konstruerar resten för anpassning till produkten. Då blir inte produkten en mångsidig produkt med stor köpkrets, vilket ju var grundtanken från början.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav hifikg » 2019-05-26 12:52

Jag lyssnar ganska ofta på musik som strilar igenom ett Bladelius Ask slutsteg. Det går att köra som A/B eller D (green/ekonomiläge) och det är jäklar i mig inte alldeles enkelt att höra skillnad, så "junk" känns rejält överdrivet att kalla det för. Å andra sidan, slutsteg (hyfsat välbyggda pjäser) påverkar ljudet i ganska måttlig utsträckning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Belker » 2019-05-26 13:28

hifikg skrev:Jag lyssnar ganska ofta på musik som strilar igenom ett Bladelius Ask slutsteg. Det går att köra som A/B eller D (green/ekonomiläge) och det är jäklar i mig inte alldeles enkelt att höra skillnad, så "junk" känns rejält överdrivet att kalla det för. Å andra sidan, slutsteg (hyfsat välbyggda pjäser) påverkar ljudet i ganska måttlig utsträckning.

Men det hörs skillnad ändå? Tycker konceptet med Ask är intressant. Snåldrift vid film och slölyssning, sen växlar man om vid finlyssning. Fast om ingen skillnad hörs är det ju onödigt.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tell » 2019-05-26 13:44

Jag är nyfiken på hur lätt alla ni nej-sägare faktiskt skulle kunna blindtesta er till vilken som är vilken i ett test mellan diverse klass-D och ett finare klass-AB. O då både i fullrange och enbart för dom lägre frekvenserna. Det är såklart inte omöjligt att ni klarar det, men frågan är ju sen också hur stora skillnaden faktiskt är.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-26 16:49

Jag kör vidare på mina gamla ICEpower ASP1000W moduler. Jag har jämfört med Hypex största som lanserades kring år 2013 och med rörslutsteg och även med Holographic AMP27. Jag skulle inte byta ut någon av dessa mot mina ICEpower 1000W.
Jag var runt på 3 ställen och jämförde med AMP27. Det var t o m så att vi föredrog ICEpower i diskanten. Från början, innan vi testade, var vi inställda på att köpa AMP27, men så blev det inte.

Än så länge har jag kvar mina gamla ICEpower 1000W.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav paa » 2019-05-26 17:58

Har du kvar dina gamla ICEpower, Peter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-26 18:23

paa skrev:Har du kvar dina gamla ICEpower, Peter?


Japp, samma gamla exemplar. Det är dessa jag spelar på. De ligger på golvet under högtalarna. Har aldrig kört dessa i klippning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav hifikg » 2019-05-26 19:18

Belker skrev:
hifikg skrev:Jag lyssnar ganska ofta på musik som strilar igenom ett Bladelius Ask slutsteg. Det går att köra som A/B eller D (green/ekonomiläge) och det är jäklar i mig inte alldeles enkelt att höra skillnad, så "junk" känns rejält överdrivet att kalla det för. Å andra sidan, slutsteg (hyfsat välbyggda pjäser) påverkar ljudet i ganska måttlig utsträckning.

Men det hörs skillnad ändå? Tycker konceptet med Ask är intressant. Snåldrift vid film och slölyssning, sen växlar man om vid finlyssning. Fast om ingen skillnad hörs är det ju onödigt.


Njae, jag är inte hundra på att jag skulle ta det blint, men så snart vi sätter oss ner för att lyssna kopplar vi om till AB-drift. Någon gång har det glömts bort och vid något tillfälle tyckte jag mig höra att det inte lät lika "mustigt" som vanligt om något stycke o då ställde vi om till AB o allt var frid och fröjd igen, men det är väl som att lyssna på mp3, vet man inte om det så kan det gå ganska bra ganska länge... Ägaren till slutsteget säger sig höra tydlig skillnad, kanske borde blindtesta honom vid tillfälle. Skillnaden är oavsett inte så stor att D kan sägas vara "junk".
Sitter nöjd :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav rajapruk » 2019-05-26 19:38

petersteindl skrev:Jag kör vidare på mina gamla ICEpower ASP1000W moduler. Jag har jämfört med Hypex största som lanserades kring år 2013 och med rörslutsteg och även med Holographic AMP27. Jag skulle inte byta ut någon av dessa mot mina ICEpower 1000W.
Jag var runt på 3 ställen och jämförde med AMP27. Det var t o m så att vi föredrog ICEpower i diskanten. Från början, innan vi testade, var vi inställda på att köpa AMP27, men så blev det inte.

Än så länge har jag kvar mina gamla ICEpower 1000W.

Med vänlig hälsning
Peter


Men de "sprutar ut HF" ju, hur kan du leva med att messen und wissen mit wissen det??

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Belker » 2019-05-26 19:44

Tack, hifikg!

@petersteindl: Kul att en av forats mest respekterade audiofiler kommer ut ur klass D-garderoben! Kanske inte är sådant totalt ”junk” som vissa andra, lika respekterade audiofiler, vill göra gällande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-26 19:52

Så här användes de i Skillingaryd 2009.

Bild

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-26 20:36

Fullständigt reglementsvidrigt ur EMC-hänseende.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-26 21:14

Morello skrev:Fullständigt reglementsvidrigt ur EMC-hänseende.


Du måste nog mäta hur det ser ut innan du dömer. Jag konstruerade SMS basmodul med inbyggd ICEpower ASP 500 W och då byggdes slutsteget in i en plåtlåda samt stor heltäckande kylfläns på ena sidan. Då använde jag ferriter runt nätkablar och runt högtalarkabel och runt kabel på ingången. Sedan CE-märktes den under min bevakning på varje mätning. Det var ett professionellt EMC-mätlab i Göteborg som gjorde mätningarna. Jag ville lära mig hur det går till. Jag kunde bl a konstatera att det värsta kom från kabeln mellan CD-spelare och basmodul eller från kabel mellan A/V-receiver och basmodul. Klass D-modulen mätte 17 dB bättre än vad ICEpower och B&O själva klarat som bäst trots att jag i dessa mätningar använde 10 meter skärmad RCA-kabel RG62. Jag är ganska förtrogen med problematiken. Vad jag minns mättes det även med balanserad kabel så blev det ingen skillnad att koppla in basmodulen kontra bakgrundsstrålningen i labbet, men eftersom det i produktion inte fanns med balanserad ingång på basmodulen så var det mest kuriosa med denna mätning och för att lära mig vad de olika sakerna gjorde som jag införde i konstruktionen. Jordad nätkabel var ett måste för att klara CE-standarden.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Morello » 2019-05-26 21:22

Visst, men switchad kraft och en switchad stärkare utan skärmande apparatlåda är typiskt sett väldigt dåligt. Jag pratar alltså inte om ledningsburen emission nu.
Därtill kan avsaknad av hölje medföra immunitetsproblem.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav Tangband » 2019-05-27 06:36

petersteindl skrev:Jag kör vidare på mina gamla ICEpower ASP1000W moduler. Jag har jämfört med Hypex största som lanserades kring år 2013 och med rörslutsteg och även med Holographic AMP27. Jag skulle inte byta ut någon av dessa mot mina ICEpower 1000W.
Jag var runt på 3 ställen och jämförde med AMP27. Det var t o m så att vi föredrog ICEpower i diskanten. Från början, innan vi testade, var vi inställda på att köpa AMP27, men så blev det inte.

Än så länge har jag kvar mina gamla ICEpower 1000W.

Med vänlig hälsning
Peter


Peter, har du lyssnat till Lyngdorfs förstärkare och vad tycker du om dessa? De gånger jag hört dessa inkopplade i butik har jag blivit lite imponerad över luftigheten i de övre registren. Kanske en färgning . Som jag har förstått det är dessa förstärkare inte renodlade klass D, utan använder nån slags digital återkopplingsteknik.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav petersteindl » 2019-05-27 09:38

Nej, jag har egentligen inte lyssnat på Lyngdorfs förstärkare. Jag har möjligtvis hört Lyngdorf på någon mässa för en massa år sedan. Jag har för mig att Lyngdorf är digitala slutsteg d v s att D/A-omvandlingen ligger i effektdelen. På så sätt finns det möjlighet till digital återkoppling eller så kallad Noise shaping tillsammans med upsampling. För varje upsampling införs nya samplingspunkter mellan befintliga samplers. Dubbla samplingsfrekvensen ger 1 sample till emellan befintliga samplers. 4 ggr samplingsfrekvensen ger 3 nya samplingar, 8 ggr ger 7 nya samplingar. Sedan kan man återkoppla till varje respektive ny samplingspunkt vilket betyder att varje respektive återkoppling ligger diskret annorlunda i tiden i förhållande till varandra och på så sätt återkopplas det fram ett nytt värde för varje mellanliggande sampling. På så sätt fås 3e, 5e eller 7e ordningens noise shaping. Så har jag förstått principen. Då kan man minska brus och dist i tonfrekvensområdet på bekostnad av mer brus i frekvensområdet ovanför. Sedan filtrerar man bort detta nya hf-brus. Denna typ av teknik bör absolut inte förväxlas med klass D.

Jag har även för mig att Lyngdorf och Steinway-Lyngdorf är två skilda bolag med olika elektronikprodukter och kretstopologi. Båda bolag har sin produktion på samma adress och monteras av samma personal om jag minns rätt. Så var det för några år sedan då jag var där.

Jag har inte analyserat hans elektronik något djupare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster