Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-15 11:13

Tjena

Jag och min sambo har äntligen hittat vad vi tror kan vara drömhuset. Vi får tillträde redan i början av juni. Jag har naturligtvis redan börjat klura på "JBL-grottans" placering och utformning.
Specs:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sver ... EB1446E245

27425929.jpg
27425929.jpg (71.32 KiB) Visad 6282 gånger


27425928.jpg
27425928.jpg (52.83 KiB) Visad 6282 gånger


Tanken är ett riktigt stort rum med plats för lyssning på längden och delar av min JBL-samling utmed långsidorna.
Lyckligtvis har jag en fullkomligt hifi-tolerant sambo som låter mig göra lite hur jag vill med musikrummet.
Vi har talat om att flytta "Badrum" med toalett och jacuzzi till "Rum", samt slå ut väggarna för att förena "Hall", "Sovrum" och "Badrum". Dessutom sätta upp en vägg mellan "Pannrum" och det blivande lyssningsrummet.
Ambitiöst, eller hur?! Jag har vänner som är byggnadsingenjörer och goda kontakter som hade kunnat utföra arbetet. Och ja, jag är medveten om att troligen kommer behöva balkas/stagas.

Rummet skulle få c:a dimensionerna 7.75x5 (exkl. trappan),2.10 m.

Fråga: är den låga takhöjden ett problem? Jag tänkte diffusera takreflexen medelst Svanå Golden Horn.

Tack på förhand
Oscar
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav NADifierad » 2019-05-15 19:53

Låter kul :) . Hoppas att det blir riktigt bra.
Blir lite nyfiken på din JBL-samling. Har du lagt upp några bilder någonstans?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-15 20:53

NADifierad skrev:Blir lite nyfiken på din JBL-samling. Har du lagt upp några bilder någonstans?


Om du scannar Blocket då och då känner du nog igen mig som Oscar Jansson. Jag har samlat på "de flesta" modellerna från 1975-1985, en stor del har jag nu sålt till förmån för detta husköp. Bilder ligger uppe i den internationella Facebook-gruppen Vintage JBL.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav music4ever » 2019-05-16 00:39

Måtten låter trevliga att utgå ifrån. Frågan är vad det kommer kosta att riva och bygga nya väggar. Speciellt om det är bärande vägg.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav Vinylcalle » 2019-05-16 04:24

Grattis till köpet. Slipper du kanske ha samlingen utspridd på annat håll också :)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav smile » 2019-05-16 08:07

En sak som man kan tänka på är att trappan då går rakt ner i lyssningsrummet?

Det i sin tur betyder att de på ovanvåningen alltid kommer att höra det som för stunden låter där nere.

Jag hade inte velat ha det så.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-16 10:46

Grattis till huset! Även jag skulle, även med en aldrig så tolerant sambo, fundera på det faktum att ljudrummet hamnar antingen under vardagsrummet eller under sovrummet. Jag hade tur och hamnade mitt emellan men upplever ändå att mitt innertak (längsgående överlappande mdf-brädor 15x95 under tvärmonterade 90x45-reglar) gjorde underverk för att dämpa ljudgenomsläppligheten till övervåningen. I ditt fall skulle jag undersöka om ett liknande men fritt hängande tak vore en lösning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-16 10:59

smile skrev:En sak som man kan tänka på är att trappan då går rakt ner i lyssningsrummet?

Det i sin tur betyder att de på ovanvåningen alltid kommer att höra det som för stunden låter där nere.

Jag hade inte velat ha det så.


Vi funderade också på om det skulle kunna utgöra ett problem och kom fram till att så inte var fallet. Förutom dörren skulle vi ha tjocka draperier runt trappan. Dessutom har min sambo (typ 1/3) nedsatt hörsel från födseln.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-16 11:03

PekkaJohansson skrev:Grattis till huset! Även jag skulle, även med en aldrig så tolerant sambo, fundera på det faktum att ljudrummet hamnar antingen under vardagsrummet eller under sovrummet. Jag hade tur och hamnade mitt emellan men upplever ändå att mitt innertak (längsgående överlappande mdf-brädor 15x95 under tvärmonterade 90x45-reglar) gjorde underverk för att dämpa ljudgenomsläppligheten till övervåningen. I ditt fall skulle jag undersöka om ett liknande men fritt hängande tak vore en lösning.

Med vänlig hälsning

Pekka


Rummet skulle alltså hamna under vardagsrum + kök/matplats.

Den ursprungliga frågeställningen handlade ju om den låga takhöjden (210 cm) utgör ett problem. Jag antar att ett "fritt hängande tak" skulle reducera den ytterligare?
Allt under 12 tum är mellanregister.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-16 11:09

Ja, för att undvika överföring via husets väggar och tak, var tanken. Jag har sett en sådan lösning men minns inte hur det var monterat.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-16 11:13

PekkaJohansson skrev:Ja, för att undvika överföring via husets väggar och tak, var tanken. Jag har sett en sådan lösning men minns inte hur det var monterat.

Med vänlig hälsning

Pekka


De där optimala avstånden 0.6:1.0:1.6. Längd relativt bredd blir ju rätt spot on. Är det ett problem, i så fall varför, att höjden är alldeles för låg enligt den definitionen?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav bassman » 2019-05-16 21:40

donjansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Grattis till huset! Även jag skulle, även med en aldrig så tolerant sambo, fundera på det faktum att ljudrummet hamnar antingen under vardagsrummet eller under sovrummet. Jag hade tur och hamnade mitt emellan men upplever ändå att mitt innertak (längsgående överlappande mdf-brädor 15x95 under tvärmonterade 90x45-reglar) gjorde underverk för att dämpa ljudgenomsläppligheten till övervåningen. I ditt fall skulle jag undersöka om ett liknande men fritt hängande tak vore en lösning.

Med vänlig hälsning

Pekka



Den ursprungliga frågeställningen handlade ju om den låga takhöjden (210 cm) utgör ett problem. Jag antar att ett "fritt hängande tak" skulle reducera den ytterligare?


Att pendla ner undertak från en takhöjd på 210 cm är knepigt, man vill ju inte ha en "hukstuga" ;-)

När jag byggde rummet som har ännu lägre takhöjd, 207 cm slog jag upp råspont i taket att diffusera takreflex.. Det kan bli ett riktigt stort och trevligt rum det där som jag ser det :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-24 15:01

Alternativet är att förlägga lyssningsrummet till sidobyggnaden, som består av garage + gästrum. Det har byggts i två omgångar:

Skärmavbild 2019-05-24 kl. 14.28.25.png
Skärmavbild 2019-05-24 kl. 14.28.25.png (442.13 KiB) Visad 5768 gånger


Skärmavbild 2019-05-24 kl. 14.28.48.png
Skärmavbild 2019-05-24 kl. 14.28.48.png (206.08 KiB) Visad 5768 gånger


Man skulle kunna använda tillbyggnaden i bild 2, som mäter 680x700, med höjd om 240 (490 till nock) och dela med vägg mot garaget (betecknat A i bild 1). Vad tros om en sån lösning?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-25 16:41

Tillbyggnaden, bild 2, har mycket bra förutsättningar.
//Johan Lindroos

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav JM » 2019-05-25 17:51

Rummet på bild 2 7x6,8 m är det bästa men med monopoler för litet för optimal akustik. Går att få ok med dipoler. Även relativt Tools/Olives tänk är rummet för litet. Gör ett vanligt Ingvarrum och du har inga besvärande reflexer/resonanser men inga positiva/kreativa reflexer vilka ger bättre spatial upplevelse/stereobredd. Ingvarrummet passar bäst för de med hörselskada. Vid hörselskada är det ofta svårt att inte uppfatta reflexerna som separata ljud skilda från direktljudet. Dvs reflexerna maskerar direktjudet.

JM

JM - Med detta inlägg och en del andra bakåt i tiden får du det att se ut som att du aktivt söker att provocera Ingvar. Jag föreslår att du tar dig en funderare kring detta och återkommer när du kan hålla en lite ödmjukare profil på forumet. //Cortado
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav IngOehman » 2019-05-27 11:54

Ja, det var ett fullkomligt absurt inlägg!

Först: Reflexer från sidoväggarna kan vara både destruktiva och konstruktiva för upplevelsen (/med avseende på att mildra stereosystemfelen) beroende på tid och vinklar. Det beror på och det beror på mycket. Så påståendet att sådana inte finns i ”Ingvarrum” är lögn eller gravt okunnigt. Jag ser till så det blir så mycket av dem som behövs, givet storlek pch geometri. Inte bara så mycket av dem som behövs utan även att de kommer i rätt tid och är lagom diffuserade om det behövs.

Sen: Det finns inget enkelt recept på ett ”Ingvarrum”, som för övrigt inte är ett begrepp jag känner till/använder eller ens går att använda då jag ju gör rum olika för olika syften (dock har jag aldrig gjort något rum specifikt för hörselskadade). Receptet för ett litet rum behöver vara ganska annorlunda än ett för ett stort rum, allt annat lika.

Vidare: Ett rum för tvåkanalslyssning med målet att återge så ursprungstroget som möjligt behöver inte vara samma sak som ett rum som ger en specifik person ”det mäktigaste upplevelsen. Men det KAN vara så. Det beror på hur man är funtad. Ens preferenser och önskemål alltså.

Till sist: Ett rum för tvåkanalslyssning med så ursprungstrogen återgivning som möjligt blir ganska närbesläktad med en hemmabio, och då underförstår jag att målet för en hemmabio är konkretare än en musiklyssnares mål. Att titta på film är ju ljudmässigt något som ställer mera komplexa krav och spektrumet av ljud är oftast större. I en film kan ju all musik tänkas finnas, och därtill en massa dialog som kan tillhöra alla tänkbara scener - allt från utomhuslandskap i snö till grottor och hangarer. Då FÅR inte anläggningen lägga till en massa efterklang eller störande reflexer, däremot självklart en mindre andel reflexer som bidrar till att den tekniska konfigurationen/apparaterna/stereosystemet skall märkas mindre. Ytterligare en sak som gör det lättare att hävda att hemmabiografen skall bidra skapligt lite (men inte noll) från rummet, är att den ju typiskt är försedd med ett flerkanalssystem, som gör att inspelningen och inte rummet ju bestämmer vilka ljud som hörs från olika håll. De bör slippa konkurrera med reflexer (av störande styrka) från samma riktningar.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-05-27 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav Tangband » 2019-05-27 12:01

Välkommen tillbaka IÖ :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav IngOehman » 2019-05-27 12:26

donjansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, för att undvika överföring via husets väggar och tak, var tanken. Jag har sett en sådan lösning men minns inte hur det var monterat.

Med vänlig hälsning

Pekka


De där optimala avstånden 0.6:1.0:1.6. Längd relativt bredd blir ju rätt spot on. Är det ett problem, i så fall varför, att höjden är alldeles för låg enligt den definitionen?

Jag vill hävda att det är lite mytologiskt att 0,6x1x1,6 skulle vara bra (jag antar att du menar 0,618... x 1 x 1,618...).

Problemet med sådana mått för hemmalyssning är att det oftast inte samarbetar väl med den geometri som stereouppställningen gynnas mest av. :? Om man bortser ifrån alla faktorer utom en - överlappandet av resonanser i olika dimensioner - så framstår dock 0,618... x 1 x 1,618... som bra förhållanden.

I ett jätterum för livemusiklyssnande (där hela hörbara området befinner sig över schröderfrekvensen kan dock sådana proportioner vara bra, men inte alls lika bra som vissa alternativa icke-rätblocksformer. Kort sagt, gyllene snittet är en riktigt dålig akustik-tumregel och inget jag rekommenderar som utgångspunkt för ett lyssningsrums utformning. Att hitta ”den optimala formen efter förutsättningarna” är inte speciellt svårt ens när man går ”den långa vägen”, alltså tar sig igenom alla de fundamentala kraven ett efter ett (så man kan se till så inget utfaller på ett dåligt sätt) så det är en mycket bättre metod. Förvisso kan man finna att den bästa kompromissen inte är jättebra, men det är bättre att veta det innan man bygger än att konstatera det efteråt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-27 20:44

Utgångsfrågan: är takhöjd om endast 210 cm ett problem när rummet mäter typ 5x8m? (Om man bortser från takreflexerna).
Allt under 12 tum är mellanregister.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav Frisk » 2019-05-27 23:00

donjansson skrev:Utgångsfrågan: är takhöjd om endast 210 cm ett problem när rummet mäter typ 5x8m? (Om man bortser från takreflexerna).


Mitt rum mäter tyvärr bara ca 3,5x6m med takhöjd på knappa 2.10, om det är ett problem, tja, många kan inte stå raklånga på bakre raden. Så där är ett problem. Akustiskt tycker jag mitt rum fungerar väldigt bra, men kanske hade det kunnat bli ännu bättre med mer takhöjd. Takhöjden begränsar ju också möjligheterna till takhögtalare, jag har ritning på det så det går, men alternativen blir ju färre.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav IngOehman » 2019-05-29 14:29

donjansson skrev:Utgångsfrågan: är takhöjd om endast 210 cm ett problem när rummet mäter typ 5x8m? (Om man bortser från takreflexerna).

Om man bortser ifrån reflexerna från taket så spelar takhöjden ingen roll, sett akustiskt.

Eftersom svaret är så självklart så misstänker jag dock att jag missförstått frågan. Kan du utveckla den?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-29 14:38

IngOehman skrev:
donjansson skrev:Utgångsfrågan: är takhöjd om endast 210 cm ett problem när rummet mäter typ 5x8m? (Om man bortser från takreflexerna).

Om man bortser ifrån reflexerna från taket så spelar takhöjden ingen roll, sett akustiskt.

Eftersom svaret är så självklart så misstänker jag dock att jag missförstått frågan. Kan du utveckla den?


Vh, iö


Inget missförstånd. Det är bara jag som behöver bekräftelse från expertisen :)
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-29 14:57

Nu är ju inte det här nåt byggforum, men kunskapen här är otvetydigt större än den jag besitter.

För att åstadkomma det här lyssningsrummet behövs som nämnts ganska stora åtgärder med avlägsnande av väggar osv. Tänkte om ni kunde komma med lite input. Kan man utifrån bygglov, planritningar och bilder konstatera huruvida väggar är bärande eller inte?

Här är det ursprungliga bygglovet:
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.04.png
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.04.png (857.79 KiB) Visad 5173 gånger


Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.18.png
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.18.png (1.37 MiB) Visad 5173 gånger


Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.34.png
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.34.png (1.36 MiB) Visad 5173 gånger


Nuvarande planlösning entréplan:
27425929.jpg
27425929.jpg (71.32 KiB) Visad 5173 gånger


Nuvarande planlösning källarplan:
27425928.jpg
27425928.jpg (52.83 KiB) Visad 5173 gånger


Hall:
27425924.jpg
27425924.jpg (215.7 KiB) Visad 5173 gånger


Sovrum:
27425923.jpg
27425923.jpg (188.65 KiB) Visad 5173 gånger


Badrum:
27425921.jpg
27425921.jpg (152.11 KiB) Visad 5173 gånger


För att friska upp minnet, det här vill vi göra:
Vi har talat om att flytta "Badrum" med toalett och jacuzzi till "Rum", samt slå ut väggarna för att förena "Hall", "Sovrum" och "Badrum". Dessutom sätta upp en vägg mellan "Pannrum" och det blivande lyssningsrummet.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-06-02 15:39

Jag har släppt tanken på primärt lyssningsrum i källaren. Det blir för omständigt och dyrt. Dessutom uppskattar jag att kunna smita ut till sidobyggnaden, tror jag på förhand.

27425897 (kopia).jpg
27425897 (kopia).jpg (381.22 KiB) Visad 4992 gånger


Sidobyggnad 2.png
Sidobyggnad 2.png (198.96 KiB) Visad 4992 gånger


Så nu fokuserar vi på det i stället.

Sidobyggnad 1 (kopia).png
Sidobyggnad 1 (kopia).png (469.43 KiB) Visad 4992 gånger


1) Garage/förråd är 6800 brett. Visst är det utvändigt?

2) Det är ju en öppning mot det gamla garaget om cirka 3.4 m. Borde jag bara sätta upp en vägg där, eller "skapa" ett nytt rum som blir mer rektangulärt än kvadratiskt? Blir lyssningsrummet onödigt stort om jag låter hela Garage/Förråd agera lyssningsrum?

3) Bör jag låta sätta upp ett nytt innertack i höjd med "Nock mur" på 240 i höjd eller lämna det som det är med 490 till nock?

Tack på förhand
Oscar
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav Nattlorden » 2019-06-02 15:52

Du kommer att vilja ha någon form av förråd om du har villa (gräsklippare, verktyg etc.), så att ta hela är nog dumt.

Du vill kanske ha elektronik/projektor utanför själva biorummet.

Om du har så mycket möjligt tak, och du inte vill bygga vindsförvaring, så finns där kanske möjligheter till basfälla.... Ring IÖ!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-02 16:31

Nattlorden skrev:Du kommer att vilja ha någon form av förråd om du har villa (gräsklippare, verktyg etc.), så att ta hela är nog dumt.

Du vill kanske ha elektronik/projektor utanför själva biorummet.

Om du har så mycket möjligt tak, och du inte vill bygga vindsförvaring, så finns där kanske möjligheter till basfälla.... Ring IÖ!



Sunda kommentarer! Inte minst den första.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-06-02 17:20

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Du kommer att vilja ha någon form av förråd om du har villa (gräsklippare, verktyg etc.), så att ta hela är nog dumt.

Du vill kanske ha elektronik/projektor utanför själva biorummet.

Om du har så mycket möjligt tak, och du inte vill bygga vindsförvaring, så finns där kanske möjligheter till basfälla.... Ring IÖ!



Sunda kommentarer! Inte minst den första.


Det är ju inte så att det finns mer utrymme. Det gamla garaget tänkte vi ha till verktyg m.m. Edit: Gästrummet, tillbyggnaden 1996, kommer inte verka som gästrum.

Rummet är inte tänkt till bio, enbart musik.
Senast redigerad av donjansson 2019-06-02 17:24, redigerad totalt 1 gång.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-06-02 17:23

När jag säger "onödigt" stort åsyftar jag helt utifrån hifi/akustik. Jag menar om till exempel basen kan bli lidande när det är så stor yta att fylla(?)
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav Nattlorden » 2019-06-02 17:26

donjansson skrev:
RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Du kommer att vilja ha någon form av förråd om du har villa (gräsklippare, verktyg etc.), så att ta hela är nog dumt.

Du vill kanske ha elektronik/projektor utanför själva biorummet.

Om du har så mycket möjligt tak, och du inte vill bygga vindsförvaring, så finns där kanske möjligheter till basfälla.... Ring IÖ!



Sunda kommentarer! Inte minst den första.


Det är ju inte så att det finns mer utrymme. Det gamla garaget tänkte vi ha till verktyg m.m. Edit: Gästrummet, tillbyggnaden 1996, kommer inte verka som gästrum.

Rummet är inte tänkt till bio, enbart musik.


Fast 3,40 är för smalt.... så jag förväntade mig att väggen mellan skulle tas bort på en del så det blev bredare. IÖ brukar vilja se minst 4m bredd.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-06-02 17:29

Nattlorden skrev:
donjansson skrev:
RogerGustavsson skrev:

Sunda kommentarer! Inte minst den första.


Det är ju inte så att det finns mer utrymme. Det gamla garaget tänkte vi ha till verktyg m.m. Edit: Gästrummet, tillbyggnaden 1996, kommer inte verka som gästrum.

Rummet är inte tänkt till bio, enbart musik.


Fast 3,40 är för smalt.... så jag förväntade mig att väggen mellan skulle tas bort på en del så det blev bredare. IÖ brukar vilja se minst 4m bredd.


Nu blev det nog ett missförstånd. Det är tillbyggnaden 2005 "Garage/Förråd, 680x700cm, jag vill bruka. Frågan är om hela det utrymmet ska användas, eller om man borda skapa ett nytt med dimensioner typ 450 x 650.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hifikg och 18 gäster