Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Vanligen menas med cocktail-effekten att vi selektivt hör (uppmärksammar) vissa "viktiga" saker som vi annars filtrerar bort, såsom vårt eget namn i sorlet på ett cocktailparty. Att det är så visar att vårt filter (uppenbarligen tar vi ju inte in allt vi hör) inte sitter först i kedjan, vilket var en hypotes. Det vill säga det föreligger någon form av top-down process (hjärnans inre tillstånd [kunskap om hur vårt namn låter oss] styr perceptionen, "filtret".)
darkg skrev:Essensen i min synpunkt är att jag - det kan ju vara fel - uppfattar att cocktail-effekten är helt fel rubrik för vad du berättar om.
KI d v s Karolinska Institutet skrev:Cocktaileffekt gör kemikalier giftigare
Den kunskap som finns om olika kemikaliers effekter baseras på studier av en kemikalie i taget. När olika kemikalier blandas kan deras effekt förändras, det brukar kallas cocktaileffekten och diskuteras alltmer bland forskarna.
Det kan dels bero på att olika kemikalier antingen har samma eller motsatt effekt och då förstärker eller försvagar varandras effekt, dels på att en kemikalie kan påverka hur en annan kemikalie tas upp, fördelas eller elimineras i kroppen. Det kan resultera i att negativa effekter adderas så att 1+1=2, men det kan också förstärkas ännu mer så att 1+1=3 eller mer.
Doser som tidigare ansetts säkra blir då plötsligt inte det. Det är till exempel visat att blandningar av låga halter miljögifter i fisk kan fördubbla den giftiga effekten på människoceller jämfört med kemikaliernas effekter var för sig, det vill säga 1+1=4.
Kemikalieinspektionen skrev:Cocktail-effekt
Kombinerad effekt av en blandning av kemikalier, som kan vara större än de enskilda ämnenas effekt var för sig.
Livsmedelsverket skrev:Hur mycket bekämpningsmedel får vi i oss?
Genom maten får vi i oss mycket små mängder av bekämpningsmedel och då främst från frukt och grönsaker. Men ett barn skulle exempelvis behöva äta tiotals kilon med äpplen varje dag för att få i sig den mängd bekämpningsmedel som kan ge negativa hälsoeffekter. Du kan alltså lugnt fortsätta att äta frukt och grönt och veta att det är bra för hälsan.
Hur fungerar gränsvärdena?
Inom EU finns gemensamma gränsvärden för hur mycket rester av bekämpningsmedel som får finnas kvar i maten. Gränsvärdena för enskilda substanser är satta så lågt som möjligt, och med god säkerhetsmarginal för att inte påverka hälsan negativt för några grupper, även vegetarianer, barn och gravida.
Gränsvärdena är också så lågt satta att det inte innebär någon långsiktig risk om man utsätts för flera bekämpningsmedel samtidigt, den så kallade cocktaileffekten. Inom EU pågår arbete för att ta fram bättre metoder för att kunna bedöma den sammanlagda effekten av bekämpningsmedel och ta hänsyn till det när man fastställer gränsvärden.
petersteindl skrev:text
petersteindl skrev:Cocktailpartyeffekten, som ju är något helt annat, är ett perceptionspsykologiskt fenomen som gör att vi kan följa en självvald konversation i ett rum där flera konversationer pågår samtidigt. Det är förmågan att fokusera hörseln för att ge uppmärksamhet d v s att rikta sin perception och/eller sin tankeverksamhet mot något specifikt som sägs genom att filtrera bort stimuli som inte man vill fokusera på. Om denna effekt kan man skriva en hel del, men som sagt, denna tråd handlar om att olika gifter blandas med varandra för att få en extragiftig synergieffekt.
Med vänlig hälsning
Peter
goat76 skrev:Den visuella ledtråden man får när man ser musikerna spela framför sina ögon är en starkt bidragande orsak till att det blir mycket lättare att koncentrera sig mer på ett enskilt instrument.
Tänk på det nästa gång du är och ser något live, oavsett om lokalen är bra eller dålig för ljud, när du tittar på en enskild musiker och ser honom spela på sitt instrument så kan du höra detta instrument väldigt tydligt. Du följer nu hans spelande så pass koncentrerat så att du knappt hör de andra instrumenten.
Det är här jag tror att det med fördel hjälper om man även vid en A/B-inspelning med försiktighet blandar in en gnutta närmickat bara för att skapa en lite tydligare kontur runt varje enskilt instrument. A/B-upptagningen ska naturligtvis vara den huvudsakliga och det dominerande i den här typen av inspelning.
darkg skrev:Jag har nog fel om innebörden, som även tycks avse avsiktligt fokus, så min invändning mot JM var missriktad! Ursprungligen var det nog så:
The effect was first defined and named "the cocktail party problem" by Colin Cherry in 1953. Cherry found that participants were able to detect their name from the unattended channel, the channel they were not shadowing. Moray build his research using Cherry's shadowing task. He was able to conclude that almost none of the rejected messages were able to penetrate the block set up, except subjectively "important" messages. [eg försökspersonens namn]petersteindl skrev:text
Det var ett långt sätt att rätta oss, men omfånget kanske tjänade något syfte. Cocktailpartyeffekten heter det mycket riktigt - slarvigt av mig!
goat76 skrev:petersteindl skrev:Cocktailpartyeffekten, som ju är något helt annat, är ett perceptionspsykologiskt fenomen som gör att vi kan följa en självvald konversation i ett rum där flera konversationer pågår samtidigt. Det är förmågan att fokusera hörseln för att ge uppmärksamhet d v s att rikta sin perception och/eller sin tankeverksamhet mot något specifikt som sägs genom att filtrera bort stimuli som inte man vill fokusera på. Om denna effekt kan man skriva en hel del, men som sagt, denna tråd handlar om att olika gifter blandas med varandra för att få en extragiftig synergieffekt.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag har aldrig förut hört talas om Cocktailparty-effekten MEN däremot tror jag att jag snuddade i ämnet i mastring-tråden.
Kan följande tillskrivas den effekten?goat76 skrev:Den visuella ledtråden man får när man ser musikerna spela framför sina ögon är en starkt bidragande orsak till att det blir mycket lättare att koncentrera sig mer på ett enskilt instrument.
Tänk på det nästa gång du är och ser något live, oavsett om lokalen är bra eller dålig för ljud, när du tittar på en enskild musiker och ser honom spela på sitt instrument så kan du höra detta instrument väldigt tydligt. Du följer nu hans spelande så pass koncentrerat så att du knappt hör de andra instrumenten.
Det är här jag tror att det med fördel hjälper om man även vid en A/B-inspelning med försiktighet blandar in en gnutta närmickat bara för att skapa en lite tydligare kontur runt varje enskilt instrument. A/B-upptagningen ska naturligtvis vara den huvudsakliga och det dominerande i den här typen av inspelning.
Vid lyssnande på rena A/B-inspelningar är det svårt att uppslukas av enskilda instrument då man inte längre har den visuella ledtråden som man får vid en live-spelning, cocktailparty-effekten infinner sig då aldrig.
Detta tycker jag gör så att den typen av inspelning inte är mer realistisk än närmickade inspelningar vilket sätter mer kontur runt varje enskilt instrument och åtminstone lyckas "lura" in den effekten lättare hos lyssnaren.
Cocktailparty-effekt eller inte?
Study.com skrev:Top-down processing refers to how our brains make use of information that has already been brought into the brain by one or more of the sensory systems. Top-down processing is a cognitive process that initiates with our thoughts, which flow down to lower-level functions, such as the senses.
Bill50x skrev:Cocktail-effekten kan ju tex vara olika distorsioner som var och en inte är hörbara (i den nivån man mäter) men tillsammans kan ge artefakter i återgivningen.
Cocktail-party-effekten är väl just det som beskrivits ovan och som bland annat gör att mikrofoner "hör" helt olika än vad vi människor (och säkert några andra djur) gör. Och dessutom förstärks av att se en musikvideo av ett liveframträdande.
/ B
petersteindl skrev: Stereo med enbart löptidsdifferens mellan kanalerna har stora problem och ävenså stereofoni med enbart intensitetsskillnader mellan kanalerna.
Sedan finns ekvivalensstereo som liknar mer hur man hör.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Bill, det existerar inget inom perception som heter cocktail-effekt! Undrar om det är någon som begriper att val av nomenklatur är helt essentiellt om något vettigt skall komma ur diskussionen!
Mikrofoner hör ingenting. Ingen mikrofon kan ha något som kan kallas perception och heller inget som kan kallas sensation.
Morello skrev:Inspelningsteknik där såväl amplitud- som tidsskillnad används.
JM skrev:petersteindl skrev: Stereo med enbart löptidsdifferens mellan kanalerna har stora problem och ävenså stereofoni med enbart intensitetsskillnader mellan kanalerna.
Sedan finns ekvivalensstereo som liknar mer hur man hör.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag har uppenbarligen missat vad ekvivalensstereo är. Verkar vara intressant.
Tacksam för en förklaring.
JM
JM skrev:petersteindl skrev:Tänker skriva lite om maskering och korrelerade ljud.
Maskeringseffekten för korrelerade ljud ligger mellan -8 dB till -18 dB, beroende på tidsdifferensen mellan signalerna och där tidsdifferensen i detta fall spänner sig från 0 ms till 1,5 ms.
För den som undrar över detta kan jag säga att det jag skrivit är helt enkelt kodning för stereofoni. Det är sådant som inspelningstekniker känner till eller åtminstone bör känna till.
Exempel, om man gör en inspelning som har ekvivalensstereofoni d v s där löptidsstereofoni och intensitetsstereofoni förhåller sig som 50/50 %, så kommer instrumentet/ljudkällan att panoreras helt och hållet i den ena kanalen om InterChannel Level Difference ICLD är ungefär 8 dB. Det betyder att om inspelningsteknikern uppnår en kanaldifferens på 8 dB ICLD och ICTD InterChannel Time Difference på ungefär 0,4 ms så hamnar ljudkällan helt i ena kanalen. Om inspelningsteknikern därifrån ökar kanaldifferensen till exempelvis 10 dB eller 12 dB eller 15 dB eller 18 dB så ändras inte ljudobjektets positionering i ljudbilden utan kommer låta som helt i ena kanalen. Det betyder att den svagare kanalen helt maskeras då dess intensitet ligger under -8 dB i jämförelse med den starkare kanalen och är 0,4 ms efter.
Om tidsdifferensen är noll mellan kanalerna d v s vid intensitetsstereofoni så blir maskeringseffekten vid -18 dB. Det betyder att -24 dB inte ger någon ytterligare skillnad. Maskering har således inträffat vid -18 dB.
Det krävs en del förkunskaper för att dels sätta sig in i vad siffrorna betyder, dels att förstå de underliggande konsekvenserna.
Det jag redogjort för är det som Bertil Alving använder sig av i hans inspelningar, men även Sengpiel har exakt samma värden i sina artiklar där han utgår från kliniska tester som gjorts från olika forskare på området. Även Gunther Theile som inte är en duvunge precis, som har skrivit många synnerligen intressanta och tänkvärda artiklar. https://www.hauptmikrofon.de/home-e/theile/61-theile-cv
Sedan blir resultaten lite olika beroende på hur signalen ser ut. Det blir skillnad på klickljud kontra tal & musik. Då det gäller inspelningstekniker så sysslar de nästan uteslutande med inspelning av tal och sång & musik.
Att överföra detta med fantomprojicering till reflexer irl gällande konsertlokaler eller irl gällande ljudåtergivning i små rum låter sig inte göras så lätt.
Därför finns det diagram för direktljud kontra reflexer som sträcker sig från 0 ms till 100 ms eller strax däröver.
I de diagrammen finns det olika områden som egentligen beskriver lite olika fenomen hos hörseln. Det finns summationsprincipen som gäller området från 0 ms till 1 ms. Det är det tidsintervall som gäller tidsdifferensen mellan öronen. Det kallas för ITD d v s Interaural Time Difference.
Så, här gäller det att se upp gällande olika typer av tidsdifferenser.
Det finns tidsdifferens mellan öronen som kallas ITD = Interaural Time Difference. Denna tidsdifferens går från 0 till ungefär 0,75 ms. Man sätter det tidsintervallet ibland till 1 ms.
Det finns tidsdifferens mellan kanalerna i stereofoni som kallas Inter-Channel Time Difference = ICTD. Denna tidsdifferens varierar från 0 till ungefär 1,5 ms vid löptidsstereofoni eller ekvivalensstereofoni. Vid intensitetsstereofoni är Inter-Channel Time Difference = ICTD alltid = 0.
Det finns tidsdifferens mellan direktljud och tidiga reflexer i konserthus. Denna tidsdifferens varierar från några ms till ungefär 50 ms.
Det finns tidsdifferens mellan direktljud och tidiga reflexer i små rum d v s lyssningsrum. Denna tidsdifferens varierar från kanske 0,2 ms till ungefär 10 ms.
Eftersom de flesta kliniska tester på hörseln görs via hörlurar så blir det ett slags flytande/extrapolerat försök mellan olika tidsdifferenser som egentligen inte går att extrapolera mellan varandra. Därför måsta man noggrant lusläsa hela artiklarna och förstå vad som egentligen undersöks och vilka betingelser som gäller.
Med den information som jag i detta inlägg förmedlar följer en hel del underliggande speciella konsekvenser och det gäller speciellt skillnaden mellan direktljud och tidig reflex och det är inte bara skillnad i tid ms, utan infallsvinkeln mot lyssnaren är högst väsentlig. För de extremt insatta i ämnet så kanske vissa saker kan skönjas då man lägger ihop ett och annat. Jag har dock tänkt att återkomma till detta.
För er som är vetgiriga finns det en hel del matnyttigt på denna site. https://www.hauptmikrofon.de/
Med vänlig hälsning
Peter
Peter nu får du skärpa dig. Kom med riktiga referenser och försök att strukturera dig. Ditt inlägg är bara ett ostrukturerat sammelsurium. Du skiljer inte på teknisk och psykologisk värld. Försök att fokusera på en sak i taget.
Enda behållningen med ditt inlägg är tyskens kompressionsalgoritm.
JM
Laila skrev:Ett alldeles utmärkt "matnyttigt" och intressant inlägg Peter . . . typ.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Bill, det existerar inget inom perception som heter cocktail-effekt! Undrar om det är någon som begriper att val av nomenklatur är helt essentiellt om något vettigt skall komma ur diskussionen!
Mikrofoner hör ingenting. Ingen mikrofon kan ha något som kan kallas perception och heller inget som kan kallas sensation.
Varför tror du jag citerade ordet "hör"? Självklart hör en mikrofon ingenting. Det är ju därför ett inspelat ljud inte låter likadant som i verkligheten - och inte kan det heller. Men vem vet, kanske vi någon gång kan datorbehandla ljud på samma sätt som man idag kan lagra bildinformation och styra vilket fokus man vill ha i bilden.
"Cocktail-effekten" var en liknelse av mig, jag har aldrig sett det uttrycket i ljudsammanhang. Men för den som vet vad den effekten är så kan ju min åsikt om flera samverkande distorsionsformer bli förklarad.
/ B
Morello skrev:Det känns betryggande att du även tog med den tyska benämningen!
Mit freundlichen Grüssen
Morello von Oben
Morello skrev:Det känns betryggande att du även tog med den tyska benämningen!
Mit freundlichen Grüssen
Morello von Oben
petersteindl skrev:JM skrev:Peter nu får du skärpa dig. Kom med riktiga referenser och försök att strukturera dig. Ditt inlägg är bara ett ostrukturerat sammelsurium. Du skiljer inte på teknisk och psykologisk värld. Försök att fokusera på en sak i taget.
Enda behållningen med ditt inlägg är tyskens kompressionsalgoritm.
JM
Strax innan ditt påhopp skrev Laila så här angående mitt inlägg.Laila skrev:Ett alldeles utmärkt "matnyttigt" och intressant inlägg Peter . . . typ.
Laila läste och förstod. Min rekommendation till dig är att faktiskt läsa det som skrivs och helst söka förstå innan helt ovidkommande och tokiga svar ges. Så jäkla svårt är det inte. Men om det inte förstås kan man ju alltid fråga. Vad gäller att skärpa sig så bör du nog titta dig i spegeln istället för att falskt anklaga andra. Mitt citerande är från en annan tråd och om du vill diskutera vidare så är den tråden lämpligare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster