Roxcore a32 för 849:-

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Tangband » 2019-05-18 08:44

Från diskussionen om Brik förstärkaren, här:
viewtopic.php?f=4&t=54028&start=90

Jag gör en egen tråd eftersom detta är en något annan förstärkare än BRIKen. Möjligen bättre. Den har högre strömförsörjning på 24 volt istället för BRIKens 20 volt. Den har plastkondensatorer.
Här är en kille som mätt upp själva chipet som används.
https://youtu.be/Hxfo7qm0610

Förstärkarchipet verkar ge, under optimala förhållanden ca 20 watt per kanal rms i hela frekvensregistret. Chipet återfinns även i BRIKen.
Roxcore a32 finns att köpa här: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... gJdFPD_BwE

Manualen finns här: https://www.kjell.com/se/.mvc/Document/ ... 23011db7fc

Vad tycker ni som köpt denna- låter den bra ?

Bilden visar roxcore a32.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-18 09:45

Höjd matningsspänning prioriterar uteffekten vid lite högre impedanser. Jag har Brik till Ino piP vid TV:n och det fungerar för den uppgiften.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav RogerJoensson » 2019-05-18 10:28

Tangband skrev:Här är en kille som mätt upp själva chipet som används.
https://youtu.be/Hxfo7qm0610

Han har mätt upp en helt (annat) kretskort, inte bara chippet. Han får ut mindre effekt än vad som anges i chippets datablad och vad som anges för Roxcore A32. Jag gissar att det beror på förluster i någon/några yttre komponenter. För att veta vad Roxcore A32 levererar bör man nog mäta på ett exemplar av just den förstärkaren.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Nattlorden » 2019-05-18 12:49

Misstänker dock att samma implementerats på stort kretskort som är på det lilla.... det är nog ett standardförslag på implementation.... Man har i alla fall bytt komponenter, men om där är någon skillnad i värden är en annan fråga. Det är större kondingar i a32 i alla fall rent fysiskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Cortado » 2019-05-18 13:15

RogerJoensson skrev:
Tangband skrev:Här är en kille som mätt upp själva chipet som används.
https://youtu.be/Hxfo7qm0610

Han har mätt upp en helt (annat) kretskort, inte bara chippet. Han får ut mindre effekt än vad som anges i chippets datablad och vad som anges för Roxcore A32. Jag gissar att det beror på förluster i någon/några yttre komponenter. För att veta vad Roxcore A32 levererar bör man nog mäta på ett exemplar av just den förstärkaren.


Jag undrade lite på om det är vettigt att mäta det där på en (nästan helt) resistiv last men det är väl så alla jämförelser görs så.. det är väl vad det är. Hur som helst, högre matningsspänning kommer ge högre effekt vid högre frekvenser eftersom impedansen brukar öka högre upp med riktiga högtalare. ( väl? :) )

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Tangband » 2019-05-18 16:51

Cortado skrev:
RogerJoensson skrev:
Tangband skrev:Här är en kille som mätt upp själva chipet som används.
https://youtu.be/Hxfo7qm0610

Han har mätt upp en helt (annat) kretskort, inte bara chippet. Han får ut mindre effekt än vad som anges i chippets datablad och vad som anges för Roxcore A32. Jag gissar att det beror på förluster i någon/några yttre komponenter. För att veta vad Roxcore A32 levererar bör man nog mäta på ett exemplar av just den förstärkaren.


Jag undrade lite på om det är vettigt att mäta det där på en (nästan helt) resistiv last men det är väl så alla jämförelser görs så.. det är väl vad det är. Hur som helst, högre matningsspänning kommer ge högre effekt vid högre frekvenser eftersom impedansen brukar öka högre upp med riktiga högtalare. ( väl? :) )


Förra BRIK var en prisvärd kompis till tex piP. Om den nya är lika bra eller bättre är det ju trevligt :) .
Även om ikea eneby 30 höjt ribban rejält för vad man får för under tusenlappen.

Som jag fattat det är nätdelen till slutsteget helt reglerad (med regulator ) i både BRIK och roxcore a32 vilket är ganska ovanligt .

Distorsion på 0,01% vid 10 watt är väldigt bra för att vara en klass d historia :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Cortado » 2019-05-18 17:18

Tangband skrev:Som jag fattat det är nätdelen till slutsteget helt reglerad (med regulator ) i både BRIK och roxcore a32 vilket är ganska ovanligt .


Fast inget man ska hänga upp sig på heller, i det här fallet då det är så små effekter i förstärkaren så att man har regulerat nätspänningen är liksom inget fantastiskt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Tangband » 2019-05-18 17:20

Cortado skrev:
Tangband skrev:Som jag fattat det är nätdelen till slutsteget helt reglerad (med regulator ) i både BRIK och roxcore a32 vilket är ganska ovanligt .


Fast inget man ska hänga upp sig på heller, i det här fallet då det är så små effekter i förstärkaren så att man har regulerat nätspänningen är liksom inget fantastiskt.


Nej, men det är trevligt :)
Oftast spelar man ju med effekter under 10 watt dessutom.
Jag blir lite sugen att testa denna a32 att driva diskanter i ett aktivt system. Övergångsdistorsion existerar inte i klass D ( men andra fel finns ) .

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Cortado » 2019-05-18 17:29

Tangband skrev:Nej, men det är trevligt :)


Jorå, en av de bra featuresena den har. :)

Tangband skrev:Oftast spelar man ju med effekter under 10 watt dessutom.
Jag blir lite sugen att testa denna a32 att driva diskanter i ett aktivt system.


Brukar inte klass-D bete sig just dåligt vid högre frekvenser?.. så jag hade i ditt fall inte valt att driva just diskanterna. I mitt egna fall hade jag inte valt att använda den alls i ett aktivt system, visst kan man köra ett Fukdistar med den men då ska de vara passiva. Tycker jag! :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Tangband » 2019-05-18 18:47

Cortado skrev:
Tangband skrev:Nej, men det är trevligt :)


Jorå, en av de bra featuresena den har. :)

Tangband skrev:Oftast spelar man ju med effekter under 10 watt dessutom.
Jag blir lite sugen att testa denna a32 att driva diskanter i ett aktivt system.


Brukar inte klass-D bete sig just dåligt vid högre frekvenser?.. så jag hade i ditt fall inte valt att driva just diskanterna. I mitt egna fall hade jag inte valt att använda den alls i ett aktivt system, visst kan man köra ett Fukdistar med den men då ska de vara passiva. Tycker jag! :)


Historiskt sett så har ju klass d presterat bättre ju effektsvagare de varit. Nåja- det är nog bara för ”att” jag skulle vilja testa den ....... klass d kan ju låta förförande i diskanten, ibland lite åt rörhållet vilket säkerligen beror på att filtret på utgången modulerar frekvensgången en smula pga av högtalarens belastning.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav Tell » 2019-05-18 19:14

Annars finns det en hel drös bra o billiga D-steg på ebay om man orkar bygga lite själv. TPA3118 är ett hett tips som inte kostar mer än 30 spänn för en kanal på 60w. Sen ström från en random laptop för runt hunringen så har man en billig och extremt prisvärd grej. Har drivit mina piP med dom ett tag o det har funkat finfint.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Roxcore a32 för 849:-

Inläggav RogerJoensson » 2019-05-18 19:42

Nattlorden skrev:Misstänker dock att samma implementerats på stort kretskort som är på det lilla.... det är nog ett standardförslag på implementation.... Man har i alla fall bytt komponenter, men om där är någon skillnad i värden är en annan fråga. Det är större kondingar i a32 i alla fall rent fysiskt.

Switchningsspolarna borde t ex kunna göra skillnad. Filtret också.
-På självvald "semester".


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster