Vad är en streamer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en streamer?

Inläggav petersteindl » 2019-06-30 23:14

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:Peter, vad är en säng?


Varför ställer du den frågan i denna tråd? Vill du verkligen veta så öppna gärna en tråd för det. Om du enkom på något sett vill snärja mig eller testa mig så påminner du om fariséerna och de skriftlärde. 8) :)

Du kan dock börja läsa i skriften. https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ng

Med vänlig hälsning
från en vanlig Människoson


Kan jag månne be dig ge mig beskrivningen av en säng i ett personligt meddelande för den där korta beskrivningen på wikipedia är långt ifrån en heltäckande specifikation över alla tänkbara variabler som en säng kan bestå utav?
Snärja, är det inte lite för övertydligt för något sådant? :D
----------------------------------------------

Tycker du att du hjälper trådskaparen i hans enkla frågeställning genom att be oss andra skriva en allmän specifikation över alla tänkbara variabler som en streamer kan tänkas ha?

I och för sig verkar han ytterst tacksam speciellt för dina inlägg, så kanske är det nu dags för dig att börja skriva den där heltäckande beskrivningen på vad en streamer är? 8) :)

Jag ser fram emot att läsa den, lycka till!

Med vänliga hälsningar, Mathias


Varför skulle det vara dags för just mig? Jag vet faktiskt inte. Jag kan för lite i ämnet. Jag skulle kunna rabbla upp det du och Tell skriver, men det leder i vart fall inte mig närmare till vad en streamer är och hur den skall kopplas på bästa sätt. Jag spelar fortfarande CD-skivor i brist på förståelse av vad streaming innebär. Det är sällsynt att jag tycker det låter bra eller ens ok då jag hör musik återgiven via streaming och dator. Däremot tycker jag det låter ok och ofta bra då det spelas CD eller masterband eller masters från HD och då det sköts av proffs, t.ex. då konstruktören till TAD-högtalarna demade. Han är nu på Elac.

Vad gäller trådskaparen så tycker jag det verkar som om lennartj inte känner sig helt nöjd med din och Tells definition. Jag förstår honom i så fall. Det verkar som om trådskaparen vill ha mer detaljerad info för att förstå samband och kopplingar. Så har jag tolkat situationen. Jag försöker därför få fram den information från alla hugade som skriver som jag tror de flesta som anser sig veta vad en streamer är, borde kunna ge, åtminstone i en gemensam ansträngning. Det tycks vara för mycket begärt. Dock, sätts den definitionen så tror jag lennartj direkt har svaret givet. Sedan spelar det ingen roll om det råkar bli 3 A4 sidor.

Nu är det så här, flera duktiga faktisktmedlemmar har hoppat detta forum och en av dem är IngOehman. IÖ anser att detta forum inte längre är intressant för hans del och det beror på att forummedlemmarna, så som det ser ut i dagsläget, helt enkelt inte längre är intresserade av någon djupare information i ämnet. Det är således helt fel forum för IÖ, är hans bedömning. Vill ingen lyssna så är det de facto fel forum för det man har att säga. Jag är lite segare än IÖ så jag försöker, men jag inser att jag skriver för helt döva ögon och öron som intet vill veta och intet vill förstå, annat än sin egen information. Konklusionen blir ju naturligtvis att detta forum även är helt fel forum för mig. Jag har egentligen inget här att göra, eller hur?

Men vad gör det? Ha en trevlig sommar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Laila » 2019-06-30 23:15

Vafför krångla tillet . . . Streamer: Nyryckt å nystekt strömming på nysmörat Vikabröd . . .
Frågor på dä . . . typer ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-06-30 23:16

hifikg skrev:Är en streamer med inbyggd DAC en streamer?
Den fråga som går att besvara torde ha svaret: ja, man kan använda termen streamer för att representera en streamer med inbyggd dac.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-06-30 23:19

hifikg skrev:
Griff skrev:
hifikg skrev:
Elcyklar, liggcyklar, racercyklar, bmx, näru, så enkelt är det inte, du får nog starta en tråd om cyklar så får du se. Inget är lätt - Faktiskt

Javisst finns det många varianter av cyklar, alla vet at man cyklar på dem. De behöver inte definieras.
Det finns många varianter av streamers, nästan alla vet att man streamar med dem, det behöver av någon outgrundlig anledning definieras...


Fast cyklar man verkligen på en elcykel? Är en streamer med inbyggd DAC en streamer?


Klart det är en streamer oavsett intern eller extern DAC.
Det är samma sak som att en CD-spelare fortfarande är en CD-spelare oavsett om man kör med den inbyggda DAC;en eller en extern.


Man cyklar på en elcykel.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-07-01 00:06

Jag vill veta vad tillräckligt mycket om vilka funktioner en streamer måste ha för att göra skäl för namnet. Dessutom vilka bonusfunktioner som är vanliga och även de ovanliga, för bland dem kan det finnas någon facilitet som just jag värderar jättehögt.
Hur vanligt är det t.ex. med stöd för internetradio i allmänhet och SR Play i synnerhet samt GSO play (liveinspelningar med Göteborgssymfonikerna) . Enormt viktigt att veta OM jag ska köpa en streamer. Priserna kan nog
skilja med en faktor 20 och det är väl inte alltid uppenbart vad man betalar för?
Som jag tidigare nämnt är jag även intresserad av uppspelning av multikanals DSD om kostnaden inte blir orimligt hög.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-07-01 00:23

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Varför ställer du den frågan i denna tråd? Vill du verkligen veta så öppna gärna en tråd för det. Om du enkom på något sett vill snärja mig eller testa mig så påminner du om fariséerna och de skriftlärde. 8) :)

Du kan dock börja läsa i skriften. https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ng

Med vänlig hälsning
från en vanlig Människoson


Kan jag månne be dig ge mig beskrivningen av en säng i ett personligt meddelande för den där korta beskrivningen på wikipedia är långt ifrån en heltäckande specifikation över alla tänkbara variabler som en säng kan bestå utav?
Snärja, är det inte lite för övertydligt för något sådant? :D
----------------------------------------------

Tycker du att du hjälper trådskaparen i hans enkla frågeställning genom att be oss andra skriva en allmän specifikation över alla tänkbara variabler som en streamer kan tänkas ha?

I och för sig verkar han ytterst tacksam speciellt för dina inlägg, så kanske är det nu dags för dig att börja skriva den där heltäckande beskrivningen på vad en streamer är? 8) :)

Jag ser fram emot att läsa den, lycka till!

Med vänliga hälsningar, Mathias


Varför skulle det vara dags för just mig? Jag vet faktiskt inte. Jag kan för lite i ämnet. Jag skulle kunna rabbla upp det du och Tell skriver, men det leder i vart fall inte mig närmare till vad en streamer är och hur den skall kopplas på bästa sätt. Jag spelar fortfarande CD-skivor i brist på förståelse av vad streaming innebär. Det är sällsynt att jag tycker det låter bra eller ens ok då jag hör musik återgiven via streaming och dator. Däremot tycker jag det låter ok och ofta bra då det spelas CD eller masterband eller masters från HD och då det sköts av proffs, t.ex. då konstruktören till TAD-högtalarna demade. Han är nu på Elac.


Det finns inte några ljudmässiga fördelar alls med CD som lagringmedia jämtemot filer lagrade på hårddisk, förutsatt att man spelar samma utgåva vilket det är då man rippat sin egen skivsamling.
Om du tycker det låter sämre med streaming så har du helt enkelt lyssnat på en sämre streamer/DAC än den CD-spelare/DAC du jämför med.

petersteindl skrev:Vad gäller trådskaparen så tycker jag det verkar som om lennartj inte känner sig helt nöjd med din och Tells definition. Jag förstår honom i så fall. Det verkar som om trådskaparen vill ha mer detaljerad info för att förstå samband och kopplingar. Så har jag tolkat situationen. Jag försöker därför få fram den information från alla hugade som skriver som jag tror de flesta som anser sig veta vad en streamer är, borde kunna ge, åtminstone i en gemensam ansträngning. Det tycks vara för mycket begärt. Dock, sätts den definitionen så tror jag lennartj direkt har svaret givet. Sedan spelar det ingen roll om det råkar bli 3 A4 sidor.


Trådskaparen nämner att han vill ha ytterligare information, men samtidigt säger han med all tydlighet att han först och främst vill veta vad en streamer är innan han går vidare. Lite dubbla budskap som jag tror har att göra med hans osäkerhet på vad en streamer faktiskt är.
Att blanda in 3 A4-sidor i svaret till den grundläggande frågan kommer knappast göra det enklare för lennartj.

petersteindl skrev:Nu är det så här, flera duktiga faktisktmedlemmar har hoppat detta forum och en av dem är IngOehman. IÖ anser att detta forum inte längre är intressant för hans del och det beror på att forummedlemmarna, så som det ser ut i dagsläget, helt enkelt inte längre är intresserade av någon djupare information i ämnet. Det är således helt fel forum för IÖ, är hans bedömning. Vill ingen lyssna så är det de facto fel forum för det man har att säga. Jag är lite segare än IÖ så jag försöker, men jag inser att jag skriver för helt döva ögon och öron som intet vill veta och intet vill förstå, annat än sin egen information. Konklusionen blir ju naturligtvis att detta forum även är helt fel forum för mig. Jag har egentligen inget här att göra, eller hur?

Men vad gör det? Ha en trevlig sommar.

Med vänlig hälsning
Peter


Du kan väl skapa en tråd med en mer omfattande djupdykning i vad en streamer är, alternativt vänta tills trådskaparen av denna tråd kommit längre i sin frågeställning. Hans senaste inlägg vittnar dock om att han inte riktigt har fått det grundläggande klart för sig än.
Möjligtvis måste han bli mer tydlig med vilken information han hitills tagit till sig och förstått?

Vad gäller avhoppande medlemmar så är min analys av läget att det är Övrigt-delen som skrämt bort de flesta.
Men undervärdera inte de nuvarande medlemmarna, många har goda kunskaper i den nya tekniken, exempelvis streamers. :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad är en streamer?

Inläggav STDI » 2019-07-01 10:50

petersteindl skrev:...
Nu är det så här, flera duktiga faktisktmedlemmar har hoppat detta forum och en av dem är IngOehman. IÖ anser att detta forum inte längre är intressant för hans del och det beror på att forummedlemmarna, så som det ser ut i dagsläget, helt enkelt inte längre är intresserade av någon djupare information i ämnet. Det är således helt fel forum för IÖ, är hans bedömning. Vill ingen lyssna så är det de facto fel forum för det man har att säga. Jag är lite segare än IÖ så jag försöker, men jag inser att jag skriver för helt döva ögon och öron som intet vill veta och intet vill förstå, annat än sin egen information. Konklusionen blir ju naturligtvis att detta forum även är helt fel forum för mig. Jag har egentligen inget här att göra, eller hur?

Men vad gör det? Ha en trevlig sommar.

Med vänlig hälsning
Peter

"Vill ingen lyssna så är det de facto fel forum för det man har att säga."
"...jag skriver för helt döva ögon och öron som intet vill veta och intet vill förstå, annat än sin egen information."

Det här helt fel. Det finns många som "vill lyssna" och det finns många som med intresse läser både vad du, IÖ och andra kunniga skriver. Men det är inte alla som diskuterar eller kommer med "mothugg". Så ge inte upp pga enskilda personers ointresse eller oförståelse. Tänk istället på alla andra. Så Peter: stanna kvar. Och locka hit IÖ och Svante m fl också.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad är en streamer?

Inläggav philipbtz » 2019-07-01 11:53

Haha alltså hur kan det här fortfarande diskuteras. Det är lite som att fråga vad är en CD-spealre och sedan prata 7 sidor om vad det egentligen är. Det är verkligen inte så komplicerat.

Synd att IÖ verkar officellt ha lämnat forumet, det visste jag inte men har undrat lite var han tagit vägen. Saknad helt klart!

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-07-01 12:07

petersteindl skrev:Alltså va? En streamer skickar ut ljud den fetchar antingen ur kanske nån digital utgång eller nån analog, dock är inte just exakt hur den skickar ut det ljudet helt irrelevant för själva definitionen av vad en streamer är. Och den definitionen är FORTFARANDE att den streamar det den ska spela upp ifrån nätverket eller ifrån internet, nothing more, nothing less. Allt runtomkring som eventuella in eller utgångar spelar noll roll. Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
Har iaf svarat på den här enkla frågan trettiofem gånger nu, o förstår ni fortfarande inte så gör ni väl inte det. Så fortsätt gissa vidare så kanske ni kommer på det igen om ytterligare sex sidor, själv lämnar jag iaf den här diskussionen..


En streamer skickar inte ut ljud. Det finns heller inget ljud lagrat på en CD-skiva lika lite som det finns ljud lagrat på en vinyl eller ett kassettband. På ett eller annat sätt är det fråga om kod. Även en mikrofon som Goat76 spelar in en sångartist med levererar inget ljud på dess utgång. En mikrofon levererar en spänning som mäts i volt. Det är en transducer.

Wiki skrev:A microphone is a transducer that converts sound into an electrical signal.


Wiki skrev:En transducer är en anordning som omvandlar en form av energi till en annan. Exempel på energislag är elektrisk, mekanisk, elektromagnetisk (även ljus), kemisk, akustisk och termisk energi.


Med den definitionen du och Goat76 har på streamer så är det inte möjligt för något R&D-team att konstruera en streamer. De kan lyckas, men inte på grund av den definition ni ger. De behöver betydligt mer information och då av adekvat sort. Definieras inte ingång och utgång ordentligt så kan du få vadsomhelst och även saker som gör att den så kallade streamern blir oanvändbar, åtminstone för en kund som vill köpa en streamer.

För mig som leder R&D-team är det ofattbart att ni inte förstår detta enkla faktum. Du och Goat får säga samma sak tusentals gånger och det blir ingen definition på streamer för det. Kom igen Tell, du kan bättre.

Goat börjar komma in på spåret. :)

Fortfarande behöver mjukvaran definieras upp. Från ingång till utgång händer saker då man går från ett interface till ett annat. Om man har en DAC som har nätverkskoppling till dess ingång så kan man streama via nätverk från ingång till utgång på streamern och det kan vara väldigt fördelaktigt istället för att ha S/PDIF på streamerns utgång. Men vilka alternativ finns det totalt sett? Finns inte dessa med i definitionen så är de facto definitionen inte satt gällande streamer.

Med vänlig hälsning
Peter[/quote]
Men sluta löjla dig nu, du förstår precis vad jag menar. Klart den skickar ut ljud (men i form av ettor och nollor eller volt) och det enda som är intressant för själva definitionen är att den gör det från nätverket och/eller internet. Sen behövs det självklart nåt slags interface att hantera den med och utgångar där ljudet skickas ut, men det är lika oviktigt för definitionen som det är att veta att t ex en CD-spelare har en fjärr eller inte, då det inte är fjärren som definierar att det är en CD-spelare, utan det är att den spelar upp CD-skivor.

philipbtz: Ja han är bra att ha ibland, men han kan också vara den som krånglar till saker och gör att trådar blir onödigt mycket längre än vad dom behöver vara. Men ja jag håller med oavsett att det är synd att han verkar ha lämnat :\

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-07-01 18:19

hifikg skrev:
Harryup skrev:Problemet med att köra en dator som nätverksspelare är att man kan aldrig veta om den låter som den gjorde förra gången, en uppgradering eller nått annat kan enkelt förändra hanteringen och ljudkvalitén. Datorers nätdelar kan ofta vara katastrofalt dåliga osv.osv även om man har ett bra ljudkort så kan resten vara något som inte är så bra.


Jag avser givetvis Macintosh, andra datorer kan vara som glappande kablar och bör undvikas. Hanteringen har förändrats över tid och fler förändringar är på gång, men ljudet låter likadant även sedan jag tvingades byta ut min musikmac mot en annan mac nyligen.

När McIntosh kommer på tal tänker jag på produkter som denna:

Bild
https://www.mcintoshlabs.com/products/media-streamers/MB50
Här anar jag att det inte är en äkta McIntosh-produkt utan något de köpt in, paketerat om och "rebrandat" och höjt priset avsevärt på.
Å andra sidan har de lagt ner ett gediget arbete på att dokumentera inte bara hur man kommer igång.
Ikväll tänker jag studera deras dokument och videosnuttar.
https://www.mcintoshlabs.com/Products/Media-Streamers/MB50#downloads
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-07-02 17:13

hifikg skrev:Jag avser givetvis Macintosh, andra datorer kan vara som glappande kablar och bör undvikas. Hanteringen har förändrats över tid och fler förändringar är på gång, men ljudet låter likadant även sedan jag tvingades byta ut min musikmac mot en annan mac nyligen.
Harryup skrev:Problemet med att köra en dator som nätverksspelare är att man kan aldrig veta om den låter som den gjorde förra gången, en uppgradering eller nått annat kan enkelt förändra hanteringen och ljudkvalitén. Datorers nätdelar kan ofta vara katastrofalt dåliga osv.osv även om man har ett bra ljudkort så kan resten vara något som inte är så bra.


@Harryup:
skulle en ickePC-baserad "streamer" vara någon garanti för att ljudet inte ändras från gång till gång"?
En bekant har en PSAudio Direct Stream DAC,
Bild
som kanske i basutförande kanske inte är någon "Streamer", jag vet fortfarande inte var gränserna går. :?
Han har fått ny programvara o åtminstone åtminstone 4 gånger gånger i vår och de tre senaste har låtit sämre än den från årsskiftet och om den ska kallas soft eller firm vet jag inte heller.
[quote]Just released! The latest operating system update, Snowmass. Transform your DirectStream, yet again, with this stunning new OS and add MQA and Tidal with the optional Bridge II.

@Hifikg
När McIntosh kommer på tal tänker jag på produkter som denna:

Bild
https://www.mcintoshlabs.com/products/media-streamers/MB50
Här anar jag att det inte är en äkta McIntosh-produkt utan något de köpt in, paketerat om och "rebrandat" och höjt priset avsevärt på.
Å andra sidan har de lagt ner ett gediget arbete på att dokumentera inte bara hur man kommer igång.
Ikväll tänker jag studera deras dokument och videosnuttar.
https://www.mcintoshlabs.com/Products/Media-Streamers/MB50#downloads
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är en streamer?

Inläggav hifikg » 2019-07-02 18:31

lennartj skrev:@Hifikg
När McIntosh kommer på tal tänker jag på produkter som denna:


Ja vi får skilja på Macintosh och McIntosh, kul att båda produkterna är så bra på ljud :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Harryup » 2019-07-02 22:45

lennartj skrev:@Harryup:
skulle en ickePC-baserad "streamer" vara någon garanti för att ljudet inte ändras från gång till gång"?


Nej, jag har upprepade gånger skrivit att när man jämför digitala produkter oavsett vad det än är så kan man inte ta för givet att inte en firmware ändrar ljudet.
Dock så är det så att en dator gör en massa andra saker hela tiden än vad en dedikerad streamer gör. Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är en streamer?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-02 23:11

Harryup skrev: Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.

/Harryup



Hur gör de i studior? Även där ar det datorbaserade system när de kör Pro Tools. Fast det gör ju detta på datorer som är dedikerade för audio och inte en massa annat samtidigt som våra datorer hemmavid.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-07-02 23:27

Harryup skrev:
lennartj skrev:@Harryup:
skulle en ickePC-baserad "streamer" vara någon garanti för att ljudet inte ändras från gång till gång"?


Nej, jag har upprepade gånger skrivit att när man jämför digitala produkter oavsett vad det än är så kan man inte ta för givet att inte en firmware ändrar ljudet.
Dock så är det så att en dator gör en massa andra saker hela tiden än vad en dedikerad streamer gör. Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.

/Harryup


Exaktemente!!!

Firmware uppdateras i en streamer men till skillnad från en dator så är varje uppdatering gjort för att förbättra ljudet, användarvänligheten eller för att utöka med mer musiktjänster. Allt görs alltså för att förbättra för musiklyssnandet och inget annat.

Mjukvaru-uppdateringar kommer relativt ofta till Linns streamers och ofta har dessa uppdateringar förbättrat ljudet.
Vid ett enda tillfälle under de 8-9 åren jag kört med deras streamers så blev faktiskt ljudet sämre av en uppdatering, men det var lätt att fixa då Linn har ett arkiv med alla de äldre firmware-uppdateringarna så det finns alltid möjlighet att backa tillbaka om man så önskar.

Värre är det med en dator, det är knappast en promenad i parken att backa ur en uppdatering.

"Denna uppdatering är gjord för att förhindra att vissa skrivare tappade kontakten med utskriftshanteraren".
Jaha, men varför får jag inte längre kontakt med mitt externa ljudkort för, vad har den med dessa skrivare att göra? :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-07-02 23:39

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev: Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.

/Harryup



Hur gör de i studior? Även där ar det datorbaserade system när de kör Pro Tools. Fast det gör ju detta på datorer som är dedikerade för audio och inte en massa annat samtidigt som våra datorer hemmavid.


Om du letar runt på nätet så kommer du hitta flertalet guider hur man optimerar en PC eller en Mac för exempelvis det största studioprogammet Pro Tools.
Några av de vanligaste tipsen är ofta att stänga av automatiska uppdateringar eller inte uppdatera datorn alls och gärna stänga av skärmsläckare, WIFI, blutooth och mycket annat som vanligtvis är nödvändiga funktioner för "vanligt" bruks-användande av datorer.

Så du har rätt, de är ofta dedikerade för audio i så hög grad att de i stort sett blir helt oanvändbara för vanligt bruk.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-07-03 01:29

Jag har några nördiga bekanta som kör bl.a. J-play på datorer med Fidelizer, Process Lasso (tror jag den heter) mm på någon Windows-server från 2012 utan GUI, men jag tycker inte att de minimala ljudförbättringarna är värda besväret. Min W10 är bra nog.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad är en streamer?

Inläggav STDI » 2019-07-03 05:51

goat76 skrev:...
Mjukvaru-uppdateringar kommer relativt ofta till Linns streamers och ofta har dessa uppdateringar förbättrat ljudet.
Vid ett enda tillfälle under de 8-9 åren jag kört med deras streamers så blev faktiskt ljudet sämre av en uppdatering, men det var lätt att fixa då Linn har ett arkiv med alla de äldre firmware-uppdateringarna så det finns alltid möjlighet att backa tillbaka om man så önskar.
...

"Ofta" uppdateringar och "ofta" förbättringar av ljudet. Under 8-9 år bör du alltså då ha fått förbättringar av ljudet flera gånger. Var ljudet kass från början eller är det fantastiskt bra nu? Så bra så att det inte kan bli bättre? Eller kommer nästa uppdatering att förbättra ytterligare?

Kan verkligen hörbara förbättringar komma gång på gång? Var ska det då sluta?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-07-03 08:30

STDI skrev:
goat76 skrev:...
Mjukvaru-uppdateringar kommer relativt ofta till Linns streamers och ofta har dessa uppdateringar förbättrat ljudet.
Vid ett enda tillfälle under de 8-9 åren jag kört med deras streamers så blev faktiskt ljudet sämre av en uppdatering, men det var lätt att fixa då Linn har ett arkiv med alla de äldre firmware-uppdateringarna så det finns alltid möjlighet att backa tillbaka om man så önskar.
...

"Ofta" uppdateringar och "ofta" förbättringar av ljudet. Under 8-9 år bör du alltså då ha fått förbättringar av ljudet flera gånger. Var ljudet kass från början eller är det fantastiskt bra nu? Så bra så att det inte kan bli bättre? Eller kommer nästa uppdatering att förbättra ytterligare?

Kan verkligen hörbara förbättringar komma gång på gång? Var ska det då sluta?


De första 7-8 åren hade jag den äldsta varianten av Linn Akurate DS(version från 2007) som jag köpte "billigt" då de fasades ut för 2011-varianten.
Jag har aldrig kört automatisk uppdatering utan alltid valt att göra det själv, därför har jag bara uppdaterat den vid en bråkdel av de firmwares Linn släppt men har noga följt med i snacket på deras forum vad övriga användare ansett om de olika uppdateringarna och har personligen bara hoppat på de uppdateringar då merparten tyckt det skett ett tydligare lyft i ljudet. De klart största ljudförbättringarna skedde helt klart under de första åren och stegen har blivit mindre på slutet.
För ett år sedan hoppade jag på ett uppgraderings-erbjudande från Linn som gjorde om min gamla Akurate DS till den senaste Akurate DSM och under den tiden jag haft den så har jag inte upplevt någon förändring alls med uppdateringarna.

Ljudet har aldrig varit kasst, Linn slutade exempelvis redan 2009 med att tillveka CD-spelare då de ansåg att deras streamers lät såpass mycket bättre, och ändå hade deras CD-spelare ett gott rykte om sig.
Hur ofta är ofta anser du? Jag har inte sagt att det kom hörbara förbättringar gång på gång, och jag hoppas att Linn aldrig slutar att försöka utveckla och förbättra sina apparater med nya firmware-uppdateringar vare sig det är ljudliga förbättringar eller stöd för nya streaming-plattformar och dylikt.

Har du fått ett klargörande du känner dig nöjd med? :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad är en streamer?

Inläggav STDI » 2019-07-03 10:26

Gång på gång är ju åtminstone två gånger. Även om uttrycket brukar betyda ännu fler. Och jag är lite förundrad över att man kan få flera (åtminstone två) hörbara förbättringar på en apparat som bör vara i toppskiktet. Då borde det finnas hur mycket som helst att göra med sämre apparater.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-07-03 11:16

Är lika förundrad som STDI, hur dålig var Linnen från början egentligen? Aldrig nånsin har jag uppdaterat en apparat för att få bättre (eller sämre) ljud, varken CD-spelare, streamer eller dator, dom är ju perfekta från början. Speciellt om man kör extern DAC, då kan ju inte apparaterna i sig påverka ljudet alls om det inte är nån DSP igång. Fast det här har ju redan diskuterats sönder i en annan tråd utan att ni kommit fram till varför prylarna skulle kunna låta annorlunda..
Nä jag tror att Linn skriver att ljudet är förbättrat bara för att lura konsumenterna till att tro att dom verkligen ligger i nån slags framkant när det gäller sånt. För jag har aldrig sett att dom billigare o "sämre" företagen (eller ens pro-ljud) nånsin gått ut med förbättrat ljud i nån uppdatering.

Har väl däremot varit med om att saker går sönder på nåt sätt när man uppdaterar, så därför gör jag sånt extremt sällan.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-07-03 11:26

STDI skrev:Gång på gång är ju åtminstone två gånger. Även om uttrycket brukar betyda ännu fler. Och jag är lite förundrad över att man kan få flera (åtminstone två) hörbara förbättringar på en apparat som bör vara i toppskiktet. Då borde det finnas hur mycket som helst att göra med sämre apparater.


Du får nog fortsätta undra för jag har inte svaret på din fråga, jag kan bara gissa på att de optimerar mjukvaran för en specifik hårdvara (oftast med inbyggd DAC) på ett liknande sätt som det är med Apple och deras produkter där prestandan ofta överstiger hårdvaran jämfört med PC. Till skillnad från Apple så behöver Linn dock bara fokusera på ljudprestanda och användandet av detta så det är inte lika mycket som kan gå fel bara för att vara kompatibel med okänd kringutrustning.

Har man en sämre apparat* har den väl troligtvis även sämre hårdvara så det begränsar väl också möjligheten hur bra det kan bli, om man utöver det hör till det gäng som sitter nöjd med en genomsnittlig surround-förstärkare som försteg för musiklyssning så kan jag mycket väl tänka mig att man inte ens kan höra de eventuella förbättringar som görs.

* När jag säger sämre apparat använder jag bara det uttrycket för att du gör det och bör inte tolkas som om jag på något sätt gör jämförelser mellan den streamer jag själv har med andra streamers. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Harryup » 2019-07-03 11:33

Personligen har jag aldrig sett att Linn påstått att en uppgradering ger bättre ljudåtergivning, men det kan ju absolut ha förekommit.
Men Linn precis som vilken firma som helst rättar buggar och bygger också ut sitt Sound Optimization och Exaktfilter-teknik. Därav kommer ett antal uppgraderingar som inte är tänkta enbart som förbättring utan också utveckling.Sen kommer 4K och nya kort för HDMI och ljudcodecar etc etc.

@Tell
Varför skulle folk orka diskutera om något kan påverka ljudet med dig när du skriver bestämt överallt att det inte går? Beskriv gärna hur du kan bevisa att det inte går så kanske folk kan komma med input på dina kunskaper och det kan leda till en mera fruktbar diskussion.

/Harryup

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-07-03 11:37

Tell skrev:Är lika förundrad som STDI, hur dålig var Linnen från början egentligen? Aldrig nånsin har jag uppdaterat en apparat för att få bättre (eller sämre) ljud, varken CD-spelare, streamer eller dator, dom är ju perfekta från början. Speciellt om man kör extern DAC, då kan ju inte apparaterna i sig påverka ljudet alls om det inte är nån DSP igång. Fast det här har ju redan diskuterats sönder i en annan tråd utan att ni kommit fram till varför prylarna skulle kunna låta annorlunda..
Nä jag tror att Linn skriver att ljudet är förbättrat bara för att lura konsumenterna till att tro att dom verkligen ligger i nån slags framkant när det gäller sånt. För jag har aldrig sett att dom billigare o "sämre" företagen (eller ens pro-ljud) nånsin gått ut med förbättrat ljud i nån uppdatering. (Harryup hann före med den informationen.)

Har väl däremot varit med om att saker går sönder på nåt sätt när man uppdaterar, så därför gör jag sånt extremt sällan.


Linn har aldrig gått ut med någon information om att deras uppdateringar förbättrar ljudet, det är vad användare inklusive mig som upptäckt och de är tillräckligt tydliga för att du ska slippa tjata om din placebo-effekt.
Då Linn har konfronterats om dessa förändringar av ljudet så har de alltid förnekat att det gjorts några förändringar på den fronten.

Ni är aningen fyrkantiga som tror att skillnaderna alltid är så stora som traktor till Ferrari på tävlingsbana.
När Ferraris ingenjörer förbättrar prestandan i deras formel 1 bil, går den från usel till bäst varje gång? :)
Senast redigerad av goat76 2019-07-03 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Harryup » 2019-07-03 11:40

STDI skrev:
goat76 skrev:...
Mjukvaru-uppdateringar kommer relativt ofta till Linns streamers och ofta har dessa uppdateringar förbättrat ljudet.
Vid ett enda tillfälle under de 8-9 åren jag kört med deras streamers så blev faktiskt ljudet sämre av en uppdatering, men det var lätt att fixa då Linn har ett arkiv med alla de äldre firmware-uppdateringarna så det finns alltid möjlighet att backa tillbaka om man så önskar.
...

"Ofta" uppdateringar och "ofta" förbättringar av ljudet. Under 8-9 år bör du alltså då ha fått förbättringar av ljudet flera gånger. Var ljudet kass från början eller är det fantastiskt bra nu? Så bra så att det inte kan bli bättre? Eller kommer nästa uppdatering att förbättra ytterligare?

Kan verkligen hörbara förbättringar komma gång på gång? Var ska det då sluta?


Jag och några stycken har testat olika firmware på Squeezeboxar och vi kunde höra skillnader på om displayen lyste eller inte, eller storleken på nätverkscache t.ex. Men det gjorde också enheten mera ohanterlig och känsligare på att nätverket verkligen måste fungera perfekt. Så en viss buffert mellan bästa möjliga optimering och bästa möjliga hantering är nödvändig. Och kunderna har väldigt skiftande miljöer och kunskaper så tillverkare får hela tiden bedöma hur långt man kan gå med en apparat över tiden. Och testar man kan ju mycket väl hörbara förändringar föredras utan att dom är egentliga förbättringar helt objektivt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är en streamer?

Inläggav hifikg » 2019-07-03 14:33

Harryup skrev:
lennartj skrev:@Harryup:
skulle en ickePC-baserad "streamer" vara någon garanti för att ljudet inte ändras från gång till gång"?


Nej, jag har upprepade gånger skrivit att när man jämför digitala produkter oavsett vad det än är så kan man inte ta för givet att inte en firmware ändrar ljudet.
Dock så är det så att en dator gör en massa andra saker hela tiden än vad en dedikerad streamer gör. Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.

/Harryup


De behöver inte vara optimerade för att spela musik, de behöver bara kunna skicka en oförfalskad signal till nästa del i kedjan, i mitt fall en DAC o sen löser sig resten. I varje fall med Mac OS. Har uppdaterat hur många gånger som helst, Bob Dylan kraxar på likadant oavsett.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-07-03 16:43

Harryup skrev:@Tell
Varför skulle folk orka diskutera om något kan påverka ljudet med dig när du skriver bestämt överallt att det inte går? Beskriv gärna hur du kan bevisa att det inte går så kanske folk kan komma med input på dina kunskaper och det kan leda till en mera fruktbar diskussion.
/Harryup

Men det är ju NI som inte kan bevisa att det finns nån skillnad. Rent logiskt så ska det inte vara nån skillnad, så om ni kommer med påståenden att det ändå är det så får ni väl lägga fram nånting trovärdigt. Så gör ni det så kan jag kanske ändra min åsikt, för att bara tro på era luddiga ord är rätt svårt.
goat76 skrev:Linn har aldrig gått ut med någon information om att deras uppdateringar förbättrar ljudet, det är vad användare inklusive mig som upptäckt och de är tillräckligt tydliga för att du ska slippa tjata om din placebo-effekt.
Då Linn har konfronterats om dessa förändringar av ljudet så har de alltid förnekat att det gjorts några förändringar på den fronten.

Ni är aningen fyrkantiga som tror att skillnaderna alltid är så stora som traktor till Ferrari på tävlingsbana.
När Ferraris ingenjörer förbättrar prestandan i deras formel 1 bil, går den från usel till bäst varje gång? :)

Så ni tycker att ni hör förbättringar och tillverkaren själv nekar? Visst att jag har svårt att lita på såna här dyr-tillverkare, men ni tycker inte det är lite skumt att ni hör nåt som tydligen inte ska finnas?

En formel 1 bil kan iofs alltid bli snabbare och ta svängarna bättre, men det här med ljud är sedan länge upp i den nivån att vi människor inte är speciellt kapabla att höra några skillnader.

Alltså VAD för skillnader är det ni hör? Ännu rakare tonkurva? Ännu mindre dist? Ännu mindre jitter? Ännu bättre stereoseparation? Ännu mindre brus? Är inte Linn redan "bäst" när det gäller allt det där? Eller vad mer för skillnad är det som ni hör?

Vi kan ju ta upp det där med Archimagos blindtest han gjorde för ett tag sen där det kom fram till att dom allra flesta inte kan höra nån som helst skillnad mellan _analoga_ utgångarna på ett budget-moderkort och en dyr o flashig Oppo, och ni påstår att ni kan höra skillnad mellan _digitala_ grejer? Nope, kom med nåt konkrekt bevis vetja, annars så placerar jag er återigen i placeboträsket ;)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad är en streamer?

Inläggav STDI » 2019-07-03 19:00

STDI skrev:...
Kan verkligen hörbara förbättringar komma gång på gång? Var ska det då sluta?

Jag vill göra ett förtydligande om texten ovan. Jag menar här i det korta perspektivet med uppgraderingar över några år från en tillverkare av en apparat i övre skiktet.
Totalt tror jag fortfarande att det finns mycket kvar att göra innan vi hemma kan få samma upplevelse som framför en symfoniorkester i en konsertsal eller när man står på gatan där vaktparaden går förbi och slår på stora trumman.
Det får mig att tänka på en gammal Disneyfilm jag såg början på för en tid sedan. Jag minns inte vilken det var men jag tror den var från 40-talet. I förtexterna stod att ljudet var i High Fidelity. Ja, det var den tidens High Fidelity. Nu gäller dagens High Fidelity och det ler vi kanske åt om 30 år.
Så visst tror jag att saker kan förbättras.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-07-03 19:44

STDI skrev:
STDI skrev:...
Kan verkligen hörbara förbättringar komma gång på gång? Var ska det då sluta?

Jag vill göra ett förtydligande om texten ovan. Jag menar här i det korta perspektivet med uppgraderingar över några år från en tillverkare av en apparat i övre skiktet.
Totalt tror jag fortfarande att det finns mycket kvar att göra innan vi hemma kan få samma upplevelse som framför en symfoniorkester i en konsertsal eller när man står på gatan där vaktparaden går förbi och slår på stora trumman.
Det får mig att tänka på en gammal Disneyfilm jag såg början på för en tid sedan. Jag minns inte vilken det var men jag tror den var från 40-talet. I förtexterna stod att ljudet var i High Fidelity. Ja, det var den tidens High Fidelity. Nu gäller dagens High Fidelity och det ler vi kanske åt om 30 år.
Så visst tror jag att saker kan förbättras.


Precis, det är en ständig utveckling som sker så det är fullständigt naivt att tro att allt vad gäller ljud skulle vara maximerat. Om det hade varit det så hade vilket billigt ljudsystemet som helst varit fulländat ljudmässigt, även de man köper på Clas Ohlsson. :)

Vad kör du för ljuduppspelning, har du en streamer som får nya firmware-uppdateringar då och då men som aldrig fått en ljudmässig förändring av dessa?

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-07-03 19:51

Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], steven33 och 11 gäster