Vad är en streamer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Frisk » 2019-06-29 10:57

Mats skrev:Fan vad ni krånglar till det. Jag har kört streamer från Linn och njutit av musik varje dag sen 2009. Funkar klockrent, styrs via iPad, helt problemfritt. Bar å åk. :)

PS Och vad gäller begreppet så är det väl ett paraplybegrepp som kan innefatta viss variation men har det gemensamt att det är specialutformad och för ändamålet dedikerad hw som drar digitalinformation från nätet, hdd etc och gör det till analoga signaler som på något sätt kan avnjutas. Typ. DS


Jag håller med i det mesta, men är inte alls övertygad om att streamern i sig måste ha DA-pmvandling. Har den det är den ju i princip inte kapabel att streama multikanals-musik, med ett fåtal undantag naturligtvis.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-06-29 11:00

Frisk skrev:
Mats skrev:Fan vad ni krånglar till det. Jag har kört streamer från Linn och njutit av musik varje dag sen 2009. Funkar klockrent, styrs via iPad, helt problemfritt. Bar å åk. :)

PS Och vad gäller begreppet så är det väl ett paraplybegrepp som kan innefatta viss variation men har det gemensamt att det är specialutformad och för ändamålet dedikerad hw som drar digitalinformation från nätet, hdd etc och gör det till analoga signaler som på något sätt kan avnjutas. Typ. DS


Jag håller med i det mesta, men är inte alls övertygad om att streamern i sig måste ha DA-pmvandling. Har den det är den ju i princip inte kapabel att streama multikanals-musik, med ett fåtal undantag naturligtvis.


Som sagt, paraplybegrepp med viss variation.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-06-29 12:26

Ja som sagt, en streamer streamar nånstans ifrån på nätverket eller internet, det är egentligen det enda som ingår i definitionen. Sen hur den skickar ut ljudet, hur exakt den hanteras och vilka eventuella extrafunktioner den har är rätt oviktigt för definitionen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Harryup » 2019-06-29 14:15

Jag ser det som att det är medialagring som styr. Det som diskuteras här är ungefär att en grammofon skall ha mellanhjul, rak tonarm och mm-pickup. Bygger nån in en Riaa så är det en skivspelare.
Musiken ligger på någons disk någonstans och därifrån kan streamern spela upp det ser jag det som.
Den sista varianten och sista codec är inte gjort, förmodligen kommer man streama musik i alla tider framöver men det kommer knappast vara bara till en grej kopplat till en stereo. Snart kan väl även en spis ha spotify connect.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en streamer?

Inläggav petersteindl » 2019-06-29 15:34

Tell skrev:Ja som sagt, en streamer streamar nånstans ifrån på nätverket eller internet, det är egentligen det enda som ingår i definitionen. Sen hur den skickar ut ljudet, hur exakt den hanteras och vilka eventuella extrafunktioner den har är rätt oviktigt för definitionen.


En streamer skickar inte ut ljud. :) Det gör hörlurar eller högtalare. På engelska är det enklare att förstå. Det kommer inget sound från en streamer (om streamerlådan exempelvis inte brummar mekaniskt). Det kommer audio signal eller video signal i form av data från en streamingfunktion d v s en streamer.

Vid strikt analys av saker så anser jag att man bör ha definitioner klart för sig. Analysen funkar mycket lättare då och förståelsen ökar. Jag är därför mycket gärna en extrem definitionstaliban in absurdum, tills fullkomlig förståelse uppnåtts, först via analys, därefter vid syntes.

Men om du menar digitalt kodad film/filmljud/musik så är det lättare att definiera hur signalen ser ut och vilka format som är lämpliga och vilken kontaktstandard som är lämplig, både på ingång och utgång.

Man kan bygga in en DAC i samma låda som streamern, men streamern är och förblir en streamer oavsett DAC eller inte. Utgång eller utgångar från en streamer kan definitivt definieras. Av allt jag sett så kan det vara S/PDIF men jag ser även att det kan vara nätverksprotokoll ut. Då är det oftast wireless med Bluetooth och/eller wi-fi. Tippar att det även kan vara utgång med nätverkskabel från en streamer. Är streamern med dess funktion inbyggd i en DAC så kan det räcka med I2S ut från streamern och in i DACen, men det är i så fall inget som konsumenten behöver bry sig om, men däremot tillverkaren.

Men man bör hålla isär mjukvara och hårdvara då man benar i begreppen. Streaming kan vara en gratistjänst eller en betaltjänst och då ingår mjukvara. Mig veterligen så behövs i så fall någon form av operativsystem. Att tro att detta operativsystem inte kommer behöva uppdateras titt som tätt är, som jag ser det, naivt. Operativsystemet kan sitta i en dator eller i mobiltelefon. Streamingtjänster uppdateras lite då och då och därmed streamingapparna och om produkter har detta inbyggt i hårdvara utan att kunna göra uppgradering så kommer hårdvaran till slut vara obsolet och kan i princip slängas efter något år. Flera fabrikanter med sina streaminganpassade produkter har fått erfara detta.

Jag håller inte med om att hur streamern skickar ut ljudet skulle vara oviktigt för definitionen. Finns ingen utgång så är det ingen fungerande streamer. Har den utgång så är den definierad och kan vara i flera olika format.

Det är intressant att se att om man synar företeelsen streamer i sömmarna så blir det upp till debatt. Vad beror det på? Jo, det beror på att ordet streamer egentligen inte har analyserats vad det är. Men det är något och är det något så går det att definiera vad det är. Det är intressant med alla flödesscheman. Det fordrar lite tankearbete som kan vara nyttigt. Nästa steg är att lägga in streamingtjänstens mjukvara i flödesdiagrammet för att få bättre koll på hur det fungerar och var det är applicerat.

Alexi t.ex. verkar använda Sonos Connect. Det är en burk med streamingfunktioner. Tittar man på den på Sonos hemsida så ser man att under Funktioner och Ljud så står det: Audio line-ingång. RCA-anslutning, samt Audio line-utgång. Analog (RCA), digital (optisk och koaxial) för anslutning till din förstärkta ljudutrustning. Så, både ingångar och utgångar definieras först. Därefter finns denna information: Wifi, inte Bluetooth. Kopplas till ditt hemma-wifi med 802,11b/g, 2,4 GHz router med sändningskapacitet för oavbruten trådlös streaming. Sedan står det: Ethernet-port Två 10/100 Mbps Ethernet-portar för att ansluta till ett trådbundet nätverk. Och slutligen: Systemkrav Förstärkt ljudutrustning med analog eller digital utgång. Bredbandsanslutning i ditt hem.
Alexi kopplar Sonos Play till en Router och där kopplas även en NAS in samt en iPad. Hos Alexi finns en uppsjö potentiella streamers och jag tippar att vissa är fär audio och andra för video och någon gemensam kanske? Tippar att iPad endast används som fjärrkontroll med display.

I övrigt ser jag Internet som ett nätverk man kan ta del av, åtminstone i den fria delen av världen. Så, internet är ett nätverk som ansluts till ens eget nätverk eller dator eller mobiltelefon.

Samtliga tillverkare av streamers måste rimligen veta vad de tillverkar. Konsumenten bör också veta vad de köper och saker måste kunna kopplas samman. Därför definieras även utgång.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-06-30 10:01

Peter, definationen av vad en streamer är, är precis så enkel som tell skriver. (så när på hans lilla felskrivning att den skickar ut ljud, men du och alla andra förstår säkert vad han menade iallafall). :)

En streamer är en nätverksspelare.
Definationen av en nätverksspelare för musik är ganska enkel, den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Nätverket kan vara lokalt och/eller över internet vilket även det är ett nätverk.

Vilka in och utgångar den sen har är endast av betydelse för om dessa in och utgångar uppfyller de krav den specifika konsumenten har på streamern. Är konsumenten exempelvis fast besluten på att använda en specifik extern DAC så måste konsumenten välja en streamer med utgångar som överensstämmer med ingångarna i DAC;en.
Detta är alltså högst individuellt och har ingenting med själva definationen av vad en streamer är.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en streamer?

Inläggav petersteindl » 2019-06-30 11:52

goat76 skrev:Peter, definationen av vad en streamer är, är precis så enkel som tell skriver. (så när på hans lilla felskrivning att den skickar ut ljud, men du och alla andra förstår säkert vad han menade iallafall). :)

En streamer är en nätverksspelare.
Definationen av en nätverksspelare för musik är ganska enkel, den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Nätverket kan vara lokalt och/eller över internet vilket även det är ett nätverk.

Vilka in och utgångar den sen har är endast av betydelse för om dessa in och utgångar uppfyller de krav den specifika konsumenten har på streamern. Är konsumenten exempelvis fast besluten på att använda en specifik extern DAC så måste konsumenten välja en streamer med utgångar som överensstämmer med ingångarna i DAC;en.
Detta är alltså högst individuellt och har ingenting med själva definationen av vad en streamer är.

Jag håller helt enkelt inte med om det du skriver. Det är alldeles för vagt och sätter ingen definition. Vaddå, måste kunna?
Dessutom har du överlåtit hela kontaktstandarden åt konsumenten. Det är både galet och gibberish och faktiskt ej korrekt.
Kontakter och även kablar är helt och hållet standardiserade för nätverk. Även Wi-fi följer givna standardprotokoll. Digital Audio är också helt och hållet standardiserat. Således skall standarder följas för att apparaten skall fungera som tänkt.
Dessa standarder ingår i definitioner och White paper. En burk med intern streamingfunktion som under inga omständigheter någonsin kommer kunna anslutas externt till omgivande burkar är ingen streamer. Den kan helt enkelt inte användas som streamer. Jag köper varken ditt eller Tells eller någon annans budskap att output är helt och hållet godtyckligt definierat gällande streamers för Audio och video. Används en DAC så är det noga standardiserat hur audiosignalen är paketerad samt kabel och kontakter. Det skall slaviskt följas och konsumenten har bara att slaviskt underkasta sig givna standarder. Jag har svårt att förstå varför ni vill ha total anarki gällande nätverksstandarder och andra standarder. Skulle sådan anarki råda utan givna standarder så kan jag garantera att konsumenter skulle bojkotta allt vad streaming anbelangar eftersom det skulle vara ogörligt att koppla ihop apparater så att de kan kommunicera med varandra. Därför anser jag att du har helt och hållet fel i ditt tänk. Även ditt ordval och även Tells vittnar därom.

Varför går du över till att använda ordet nätverksspelare? Duger inte ordet streamer? Sedan försöker du definiera nätverksspelare. Menar du att en nätverksspelare är helt och hållet synonymt med en streamer? Varför i så fall ha 2 skilda ord för exakt samma sak? Sedan skriver du att den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Är det verkligen en definition på en streamer? Jag ser det inte så.

Jag kan gå till ett R&D-företag och beställa en säng. Kravet är att sängen måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Det skall vara affärsidén. Jag har således efterfrågat en säng. Den skall ha vissa egenskaper. Skall sängen spela upp musik skall det finnas inbyggda högtalare i sängen. Men vad är definitionen på en säng? Vad är definitionen på högtalare? Vad är definitionen på streamer? Vad är definitionen på ordet/begreppet definition? Vi kanske har helt olika syn på vad som ryms inom begreppet definition?

Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-06-30 16:51

petersteindl skrev:
goat76 skrev:Peter, definationen av vad en streamer är, är precis så enkel som tell skriver. (så när på hans lilla felskrivning att den skickar ut ljud, men du och alla andra förstår säkert vad han menade iallafall). :)

En streamer är en nätverksspelare.
Definationen av en nätverksspelare för musik är ganska enkel, den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Nätverket kan vara lokalt och/eller över internet vilket även det är ett nätverk.

Vilka in och utgångar den sen har är endast av betydelse för om dessa in och utgångar uppfyller de krav den specifika konsumenten har på streamern. Är konsumenten exempelvis fast besluten på att använda en specifik extern DAC så måste konsumenten välja en streamer med utgångar som överensstämmer med ingångarna i DAC;en.
Detta är alltså högst individuellt och har ingenting med själva definationen av vad en streamer är.

Jag håller helt enkelt inte med om det du skriver. Det är alldeles för vagt och sätter ingen definition. Vaddå, måste kunna?
Dessutom har du överlåtit hela kontaktstandarden åt konsumenten. Det är både galet och gibberish och faktiskt ej korrekt.
Kontakter och även kablar är helt och hållet standardiserade för nätverk. Även Wi-fi följer givna standardprotokoll. Digital Audio är också helt och hållet standardiserat. Således skall standarder följas för att apparaten skall fungera som tänkt.
Dessa standarder ingår i definitioner och White paper. En burk med intern streamingfunktion som under inga omständigheter någonsin kommer kunna anslutas externt till omgivande burkar är ingen streamer. Den kan helt enkelt inte användas som streamer. Jag köper varken ditt eller Tells eller någon annans budskap att output är helt och hållet godtyckligt definierat gällande streamers för Audio och video. Används en DAC så är det noga standardiserat hur audiosignalen är paketerad samt kabel och kontakter. Det skall slaviskt följas och konsumenten har bara att slaviskt underkasta sig givna standarder. Jag har svårt att förstå varför ni vill ha total anarki gällande nätverksstandarder och andra standarder. Skulle sådan anarki råda utan givna standarder så kan jag garantera att konsumenter skulle bojkotta allt vad streaming anbelangar eftersom det skulle vara ogörligt att koppla ihop apparater så att de kan kommunicera med varandra. Därför anser jag att du har helt och hållet fel i ditt tänk. Även ditt ordval och även Tells vittnar därom.

Varför går du över till att använda ordet nätverksspelare? Duger inte ordet streamer? Sedan försöker du definiera nätverksspelare. Menar du att en nätverksspelare är helt och hållet synonymt med en streamer? Varför i så fall ha 2 skilda ord för exakt samma sak? Sedan skriver du att den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Är det verkligen en definition på en streamer? Jag ser det inte så.

Jag kan gå till ett R&D-företag och beställa en säng. Kravet är att sängen måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Det skall vara affärsidén. Jag har således efterfrågat en säng. Den skall ha vissa egenskaper. Skall sängen spela upp musik skall det finnas inbyggda högtalare i sängen. Men vad är definitionen på en säng? Vad är definitionen på högtalare? Vad är definitionen på streamer? Vad är definitionen på ordet/begreppet definition? Vi kanske har helt olika syn på vad som ryms inom begreppet definition?

Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.

Mvh
Peter


I den här tråden utgår vi från att streamern vi pratar om är en "Network Music Player", en nätverksspelare för musik, kortfattat en nätverksspelare eller så använder vi namnet streamer som även det är vanligt förekommande.

Här är definationen igen:
goat76 skrev:En streamer är en nätverksspelare.
Definationen av en nätverksspelare för musik är ganska enkel, den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Nätverket kan vara lokalt och/eller över internet vilket även det är ett nätverk.


Texten "den måste kunna spela upp musik från ett nätverk" innefattar per automatik att den har förmågan att "spela upp" musikfilerna vilket betyder att den har digitala eller analoga utgångar eller någon form av trådlös överföring och oavsett vilken överföring den använder så följer den naturligtvis gällande överföringsstandarder.
Att den har funktionen att kunna streama musikfilerna "från ett nätverk" är det som gör den till en streamer, annars saknas den grundläggande funktionen för att den ska kunna kallas för streamer.

------------------------------------------------

Det du söker är en specifikation på en specifik streamer, inte en defination på vad en streamer är.

- Vi kan helt enkelt inte ta med en fysisk ethernet-port i definationen på vad en streamer är för alla streamers har inte en fysisk ethernet-port, den kan lika gärna bara ha trådlös mottagare.

- Vi kan inte heller specificera vilka utgångar streamern har i definationen på vad en streamer är, den kan i vissa fall endast ha analoga utgångar om den har inbyggd DAC, den kan ha digitala utgångar i form av Toslink eller liknande, den kanske endast har trådlös överföring och inga fysiska utgångar alls.
Den kan även ha alla dessa standarder vad gäller utgångar men det är helt och hållet upp till tillverkaren att bestämma vad just deras streamer är utrustad med och slutgiltligen upp till konsumenten om den specifika streamern uppfyller de önskemål han/hon har.

---------------------------------------------

En defination av vad något ÄR, är för mig en kortfattad beskrivning av de grundläggande funktioner som gör att något ÄR vad det ÄR. Sedan vilken kuriosa av extra-funktioner en specifik pryl har hör till specifikationen.

En musik-streamer behöver som jag tidigare sagt kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Det är den enda grundläggande definationen av en musik-streamer.

Här är en defination av en säng. :)
En säng är fristående eller väggfast sovmöbel, avsedd för oftast en eller två personer att sova eller vila i. Den är vanligen försedd med madrass och sängkläder.

Om du vill tillverka en säng med funktionen att den ska kunna spela upp musikfiler så bör du specificera detta i detalj till R&D-företaget, du måste förse dem med en detaljerad specifikation alternativt be dem komma upp med diverse förslag så att ni tillsammans kan komma fram till att den slutgiltiga produkten överenstämmer med den produkt du önskade. Du bör vara nogrann med vilka in- och utgångar den ska ha, spelarens mjukvaran och om du har några specifika krav på de inbyggda högtalarna o.s.v.
Detta kallas alltså för specifikation. Om du däremot endast ger dem en defination av vad en säng är så kommer du definitivt bli besviken. :D

petersteindl skrev:Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.


Du har fått definationen av vad en streamer är flera gånger i tråden, den kan inte vara mindre vag för annars går vi över till något som kallas specifikation. Det finns alldeles för många variabler vad gäller eventuella in- och utgångar för att i detalj ta med dem i definationen då inte alla streamers har alla dessa variabler av in- och utgångar.

Kortfattat: Vi kan endast ta med de kravläggande funktionerna i definationen som gör streamern till just en streamer, och det är att den ska kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. (att den kan "spela upp" betyder då att den kan skicka vidare signalen på ett eller annat sätt till efterföljande uppspelningsutrustning).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en streamer?

Inläggav petersteindl » 2019-06-30 18:39

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:Peter, definationen av vad en streamer är, är precis så enkel som tell skriver. (så när på hans lilla felskrivning att den skickar ut ljud, men du och alla andra förstår säkert vad han menade iallafall). :)

En streamer är en nätverksspelare.
Definationen av en nätverksspelare för musik är ganska enkel, den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Nätverket kan vara lokalt och/eller över internet vilket även det är ett nätverk.

Vilka in och utgångar den sen har är endast av betydelse för om dessa in och utgångar uppfyller de krav den specifika konsumenten har på streamern. Är konsumenten exempelvis fast besluten på att använda en specifik extern DAC så måste konsumenten välja en streamer med utgångar som överensstämmer med ingångarna i DAC;en.
Detta är alltså högst individuellt och har ingenting med själva definationen av vad en streamer är.

Jag håller helt enkelt inte med om det du skriver. Det är alldeles för vagt och sätter ingen definition. Vaddå, måste kunna?
Dessutom har du överlåtit hela kontaktstandarden åt konsumenten. Det är både galet och gibberish och faktiskt ej korrekt.
Kontakter och även kablar är helt och hållet standardiserade för nätverk. Även Wi-fi följer givna standardprotokoll. Digital Audio är också helt och hållet standardiserat. Således skall standarder följas för att apparaten skall fungera som tänkt.
Dessa standarder ingår i definitioner och White paper. En burk med intern streamingfunktion som under inga omständigheter någonsin kommer kunna anslutas externt till omgivande burkar är ingen streamer. Den kan helt enkelt inte användas som streamer. Jag köper varken ditt eller Tells eller någon annans budskap att output är helt och hållet godtyckligt definierat gällande streamers för Audio och video. Används en DAC så är det noga standardiserat hur audiosignalen är paketerad samt kabel och kontakter. Det skall slaviskt följas och konsumenten har bara att slaviskt underkasta sig givna standarder. Jag har svårt att förstå varför ni vill ha total anarki gällande nätverksstandarder och andra standarder. Skulle sådan anarki råda utan givna standarder så kan jag garantera att konsumenter skulle bojkotta allt vad streaming anbelangar eftersom det skulle vara ogörligt att koppla ihop apparater så att de kan kommunicera med varandra. Därför anser jag att du har helt och hållet fel i ditt tänk. Även ditt ordval och även Tells vittnar därom.

Varför går du över till att använda ordet nätverksspelare? Duger inte ordet streamer? Sedan försöker du definiera nätverksspelare. Menar du att en nätverksspelare är helt och hållet synonymt med en streamer? Varför i så fall ha 2 skilda ord för exakt samma sak? Sedan skriver du att den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Är det verkligen en definition på en streamer? Jag ser det inte så.

Jag kan gå till ett R&D-företag och beställa en säng. Kravet är att sängen måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Det skall vara affärsidén. Jag har således efterfrågat en säng. Den skall ha vissa egenskaper. Skall sängen spela upp musik skall det finnas inbyggda högtalare i sängen. Men vad är definitionen på en säng? Vad är definitionen på högtalare? Vad är definitionen på streamer? Vad är definitionen på ordet/begreppet definition? Vi kanske har helt olika syn på vad som ryms inom begreppet definition?

Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.

Mvh
Peter


I den här tråden utgår vi från att streamern vi pratar om är en "Network Music Player", en nätverksspelare för musik, kortfattat en nätverksspelare eller så använder vi namnet streamer som även det är vanligt förekommande.

Här är definationen igen:
goat76 skrev:En streamer är en nätverksspelare.
Definationen av en nätverksspelare för musik är ganska enkel, den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Nätverket kan vara lokalt och/eller över internet vilket även det är ett nätverk.


Texten "den måste kunna spela upp musik från ett nätverk" innefattar per automatik att den har förmågan att "spela upp" musikfilerna vilket betyder att den har digitala eller analoga utgångar eller någon form av trådlös överföring och oavsett vilken överföring den använder så följer den naturligtvis gällande överföringsstandarder.
Att den har funktionen att kunna streama musikfilerna "från ett nätverk" är det som gör den till en streamer, annars saknas den grundläggande funktionen för att den ska kunna kallas för streamer.

------------------------------------------------

Det du söker är en specifikation på en specifik streamer, inte en defination på vad en streamer är.

- Vi kan helt enkelt inte ta med en fysisk ethernet-port i definationen på vad en streamer är för alla streamers har inte en fysisk ethernet-port, den kan lika gärna bara ha trådlös mottagare.

- Vi kan inte heller specificera vilka utgångar streamern har i definationen på vad en streamer är, den kan i vissa fall endast ha analoga utgångar om den har inbyggd DAC, den kan ha digitala utgångar i form av Toslink eller liknande, den kanske endast har trådlös överföring och inga fysiska utgångar alls.
Den kan även ha alla dessa standarder vad gäller utgångar men det är helt och hållet upp till tillverkaren att bestämma vad just deras streamer är utrustad med och slutgiltligen upp till konsumenten om den specifika streamern uppfyller de önskemål han/hon har.

---------------------------------------------

En defination av vad något ÄR, är för mig en kortfattad beskrivning av de grundläggande funktioner som gör att något ÄR vad det ÄR. Sedan vilken kuriosa av extra-funktioner en specifik pryl har hör till specifikationen.

En musik-streamer behöver som jag tidigare sagt kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Det är den enda grundläggande definationen av en musik-streamer.

Här är en defination av en säng. :)
En säng är fristående eller väggfast sovmöbel, avsedd för oftast en eller två personer att sova eller vila i. Den är vanligen försedd med madrass och sängkläder.

Om du vill tillverka en säng med funktionen att den ska kunna spela upp musikfiler så bör du specificera detta i detalj till R&D-företaget, du måste förse dem med en detaljerad specifikation alternativt be dem komma upp med diverse förslag så att ni tillsammans kan komma fram till att den slutgiltiga produkten överenstämmer med den produkt du önskade. Du bör vara nogrann med vilka in- och utgångar den ska ha, spelarens mjukvaran och om du har några specifika krav på de inbyggda högtalarna o.s.v.
Detta kallas alltså för specifikation. Om du däremot endast ger dem en defination av vad en säng är så kommer du definitivt bli besviken. :D

petersteindl skrev:Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.


Du har fått definationen av vad en streamer är flera gånger i tråden, den kan inte vara mindre vag för annars går vi över till något som kallas specifikation. Det finns alldeles för många variabler vad gäller eventuella in- och utgångar för att i detalj ta med dem i definationen då inte alla streamers har alla dessa variabler av in- och utgångar.

Kortfattat: Vi kan endast ta med de kravläggande funktionerna i definationen som gör streamern till just en streamer, och det är att den ska kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. (att den kan "spela upp" betyder då att den kan skicka vidare signalen på ett eller annat sätt till efterföljande uppspelningsutrustning).


Nej, jag är inte alls intresserad av någon specifik streamer. Vet inte varför du får den tanken?

Goat76, du verkar inte vara medveten om vad som karakteriserar en definition av en objektkategori. Mängdläran är då bra att ta till. Hur specificerar man något som kan anslutas till en apparat på flera olika sätt! Jo, man specificerar samtliga olika sätt, precis såsom definitionen skall vara satt. Du har ju faktiskt nu börjat skriva lite mer ingående på definitionen utan att du ens vet om det. Se det blåmarkerade. Det är ju jättebra. Det gäller bara att sätta in texten i definitionen.

Fråga: Vad är en streamer?

Svar: En streamer är en tingest som tar emot datafiler, med exempelvis musik eller video, på ett nätverk. En streamer ger sedan i realtid ifrån sig inkommande datafiler på nätverket så att efterföljande mottagare kan tillgodogöra sig inkommande kod. Utgångar på streamern kan i vissa fall vara analoga utgångar om streamern har inbyggd DAC. En streamer kan ha digitala utgångar i form av S/PDIF, exempelvis Toslink eller liknande. Den kan endast ha trådlös överföring och i så fall inga fysiska utgångar alls. Den kan naturligtvis ha alla dessa standarder vad gäller ingångar och/eller utgångar. Jag förutsätter här att streaming sker i realtid. Jag inför således tidsbegreppet i definitionen. Jag är inte säker på att nätverkspelare behöver uppfylla det kriteriet?

En Streamer kan anslutas till ett trådbundet nätverk, exempelvis via Ethernet-port. Man bör och skall således ta med standardiserade anslutningsmöjligheter. Finns det flera tar man med alla i produktkategorispecifikationen.
Den kan även ha möjlighet att anslutas till ett nätverk via wifi, exempelvis med 802,11b/g. En streamer behöver inte ha en fysisk Ethernet-port, den kan lika gärna bara ha trådlös mottagare och vice versa.
Om det finns fler anslutningssätt så är det bara att fylla på. Till slut har man ringat in anslutningsmöjligheterna till en streamer. Då blir det en klar och koncis definition över anslutningsmöjligheterna på ingången till en streamer.

Sedan gör man samma med utgången/utgångarna.

Sedan tittar man på det interna som skall hända i en streamer för att det skall vara en streamer och praktiskt fungera som en streamer. Det kan också specificeras i form av produktkategori.

Till slut har man med hull och hår i skrift ringat in begreppet streamer, åtminstone på hårdvarusidan, och det är definitivt inte produktspecifikt utan det är produktkategorispecifikt där kategorin är just Streamers.

Då kan man enkelt kolla om varje objekt som kallas streamer eller om du vill, nätverksspelare, passar in i definitionen Streamer. Man kan enkelt välja vilka funktioner och inkopplingsmöjligheter man själv önskar. Det viktiga är att ha kontroll på vad man vill och vilka möjligheter som finns.

Då måste man även börja definiera mjukvarusidan och vad den skall göra och vilka betingelser som gäller. Det kan även vara så att viss mjukvara är inbränt i ett chip i en produkt som kallas streamer. Det har fördelar och nackdelar. Vet man inte vad skillnaden innebär, så famlar man i mörker.

Till slut framstår det glasklart vad som är en streamer och vilka alternativ som finns att utveckla en streamer, beroende på hur man vill sätta användbarheten/mångsidighet, på engelska, versatile.

I den här tråden ser jag att flera även lägger in videostreaming och det tycker jag man kan göra. Ofta har jag hört folk säga: "Jaha, finns även den möjligheten! Då vill jag gärna ha den också!" Dock gäller det att ha kunskapen så att man med goda möjligheter kan välja rätt i djungeln.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-06-30 19:00

Man bör ju också betänka vilket syfte en definition av en term har. Det finns många termer som används i vardagstal med en viss, i den kontexten, relevant och meningsfull innebörd. Termen kan parallellt användas för att benämna ungefär samma företeelse i en helt eller delvis annan kontext och med ett (helt eller delvis) annat syfte. Exempelvis använder sannolikt Svensson termen "hamn" med en något annan innebörd än vad Sjöfartsverket gör när man gör överenskommelser med Trafikverket om väganslutningar vid nybyggnationer. Behoven skiljer sig åt. Ingen av anledningarna är i någon sorts objektiv mening "fel", det är kontextberoende.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-06-30 19:04

Jag skriver ganska långsamt och upptäckte att andra uttryckt tankar liknande mina strax innan jag skickade upp mina, men jag låter dem stå.

Bra rutet Peter!

För att närma oss svaret på min fråga kanske vi först ska bena ut vad minimikraven är för att en apparat ska vara en streamer?
Då borde vi kunna använda hans tidigare förslag

petersteindl skrev:Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.

Rita en fyrkant. Fyrkanten representerar en black box. Denna black box har en viss överföringsfunktion.
På vänster sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil in mot fyrkanten pekandes från vänster till höger.
På höger sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil ut från fyrkanten pekandes från vänster mot höger.
Man kan se det som en kabel med en kloss på mitten där signal går från vänster till höger.

Fyrkanten är objektet.
Objektet i detta fall är en streamer.
Pilen från vänster in i objektet är Input till Objektet.
Pilen ut från Objektet är Output från Objektet.

Så, nu kan man skrida till verket.
1. Man definierar Insignal.
2. Man definierar utsignal.
3. Nu kan man lätt ta reda på vilken överföringsfunktion Objektet skall ha.
4. Objektets överföringsfunktion är skillnaden mellan Output och Input.
5. Man kan definiera kontaktstandard på Ingång respektive på Utgång.
6. Man kan definiera lämpligt GUI för styrning av Objektet om så behövs.
7. Klart! :)

D e ba te å åk.

Jag har själv nämnt roon, men vill först resonera i generella termer om funktionalitet,vilka protokoll som behövs för att söka, anropa och styra de önskade tjänsterna.

1.Uppspelning av musik från egen hårddisk som kan sitta i streamern , i någon dator eller en NAS.
Protokoll?
Är redan detta tillräcklig funktionalitet för att definiera en enkel streamer? Eller krävs även
2.Uppspelning från strömningstjänster på internet, som Spotify, Tidal m.fl.
Kan vi ta med SR Play och generell internetradio i denna grupp?
Protokoll http bl.a.
3. Vilka interface behövs?
Jag tror att en streamer kan ha ett eller flera olika interface och därmed också flera protokoll både på input och output-sidan.
T.ex. trådlöst internet (WiFi) eller traditionellt med kablar och RJ45-kontakter.
4.Användarinterface, GUI, mina Parkinsonostyriga fingrar avskyr virtuella tangentbord på pekskärmar, värre ju mindre de är, tex. iPhone6 som föreslagits mig tidigare.

Sedan vi förhoppningsvis enats om minimikraven för att en streamer ska vara en streamer kan vi diskutera trevliga extrafunktioner som kanske kan erbjuda olika placeringar i en anläggning, både fysiskt och hierarkiskt.
Senast redigerad av lennartj 2019-06-30 19:20, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en streamer?

Inläggav petersteindl » 2019-06-30 19:05

Mats skrev:Man bör ju också betänka vilket syfte en definition av en term har. Det finns många termer som används i vardagstal med en viss, i den kontexten, relevant och meningsfull innebörd. Termen kan parallellt användas för att benämna ungefär samma företeelse i en helt eller delvis annan kontext och med ett (helt eller delvis) annat syfte. Exempelvis använder sannolikt Svensson termen "hamn" med en något annan innebörd än vad Sjöfartsverket gör när man gör överenskommelser med Trafikverket om väganslutningar vid nybyggnationer. Behoven skiljer sig åt. Ingen av anledningarna är i någon sorts objektiv mening "fel", det är kontextberoende.


Är ett ord kontextberoende så finns det med i definitionen d v s ordets varierande betydelse i respektive olika kontext beskrivs i definitionen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-06-30 19:11

Ok, ja är du ute efter en i alla kontexter giltig, kongruent definition som kanske dessutom är stabil över tid så lär du nog få fortsätta att leta...

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-06-30 19:29

Mats skrev:Ok, ja är du ute efter en i alla kontexter giltig, kongruent definition som kanske dessutom är stabil över tid så lär du nog få fortsätta att leta...

Stabil över tid kan vi nog drömma om, men en definition som är (snart var) giltig vid halvårsskiftet 2019 kanske vi kan klara på 4 timmar? :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-06-30 20:04

lennartj skrev:
Mats skrev:Ok, ja är du ute efter en i alla kontexter giltig, kongruent definition som kanske dessutom är stabil över tid så lär du nog få fortsätta att leta...

Stabil över tid kan vi nog drömma om, men en definition som är (snart var) giltig vid halvårsskiftet 2019 kanske vi kan klara på 4 timmar? :roll:


Ja, möjligen en som är accepterad av majoriteten av läsare av denna tråd. Men om kontexten vidgas till ett krav på att definitionen ska vara brett accepterad utanför faktiskt.io:s domäner så kanske det är (och nu underdriver jag) mer tveksamt...

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-06-30 20:22

petersteindl skrev:
Tell skrev:Ja som sagt, en streamer streamar nånstans ifrån på nätverket eller internet, det är egentligen det enda som ingår i definitionen. Sen hur den skickar ut ljudet, hur exakt den hanteras och vilka eventuella extrafunktioner den har är rätt oviktigt för definitionen.


En streamer skickar inte ut ljud. :) Det gör hörlurar eller högtalare. På engelska är det enklare att förstå. Det kommer inget sound från en streamer (om streamerlådan exempelvis inte brummar mekaniskt). Det kommer audio signal eller video signal i form av data från en streamingfunktion d v s en streamer.

Vid strikt analys av saker så anser jag att man bör ha definitioner klart för sig. Analysen funkar mycket lättare då och förståelsen ökar. Jag är därför mycket gärna en extrem definitionstaliban in absurdum, tills fullkomlig förståelse uppnåtts, först via analys, därefter vid syntes.

Men om du menar digitalt kodad film/filmljud/musik så är det lättare att definiera hur signalen ser ut och vilka format som är lämpliga och vilken kontaktstandard som är lämplig, både på ingång och utgång.

Man kan bygga in en DAC i samma låda som streamern, men streamern är och förblir en streamer oavsett DAC eller inte. Utgång eller utgångar från en streamer kan definitivt definieras. Av allt jag sett så kan det vara S/PDIF men jag ser även att det kan vara nätverksprotokoll ut. Då är det oftast wireless med Bluetooth och/eller wi-fi. Tippar att det även kan vara utgång med nätverkskabel från en streamer. Är streamern med dess funktion inbyggd i en DAC så kan det räcka med I2S ut från streamern och in i DACen, men det är i så fall inget som konsumenten behöver bry sig om, men däremot tillverkaren.

Men man bör hålla isär mjukvara och hårdvara då man benar i begreppen. Streaming kan vara en gratistjänst eller en betaltjänst och då ingår mjukvara. Mig veterligen så behövs i så fall någon form av operativsystem. Att tro att detta operativsystem inte kommer behöva uppdateras titt som tätt är, som jag ser det, naivt. Operativsystemet kan sitta i en dator eller i mobiltelefon. Streamingtjänster uppdateras lite då och då och därmed streamingapparna och om produkter har detta inbyggt i hårdvara utan att kunna göra uppgradering så kommer hårdvaran till slut vara obsolet och kan i princip slängas efter något år. Flera fabrikanter med sina streaminganpassade produkter har fått erfara detta.

Jag håller inte med om att hur streamern skickar ut ljudet skulle vara oviktigt för definitionen. Finns ingen utgång så är det ingen fungerande streamer. Har den utgång så är den definierad och kan vara i flera olika format.

Det är intressant att se att om man synar företeelsen streamer i sömmarna så blir det upp till debatt. Vad beror det på? Jo, det beror på att ordet streamer egentligen inte har analyserats vad det är. Men det är något och är det något så går det att definiera vad det är. Det är intressant med alla flödesscheman. Det fordrar lite tankearbete som kan vara nyttigt. Nästa steg är att lägga in streamingtjänstens mjukvara i flödesdiagrammet för att få bättre koll på hur det fungerar och var det är applicerat.

Alexi t.ex. verkar använda Sonos Connect. Det är en burk med streamingfunktioner. Tittar man på den på Sonos hemsida så ser man att under Funktioner och Ljud så står det: Audio line-ingång. RCA-anslutning, samt Audio line-utgång. Analog (RCA), digital (optisk och koaxial) för anslutning till din förstärkta ljudutrustning. Så, både ingångar och utgångar definieras först. Därefter finns denna information: Wifi, inte Bluetooth. Kopplas till ditt hemma-wifi med 802,11b/g, 2,4 GHz router med sändningskapacitet för oavbruten trådlös streaming. Sedan står det: Ethernet-port Två 10/100 Mbps Ethernet-portar för att ansluta till ett trådbundet nätverk. Och slutligen: Systemkrav Förstärkt ljudutrustning med analog eller digital utgång. Bredbandsanslutning i ditt hem.
Alexi kopplar Sonos Play till en Router och där kopplas även en NAS in samt en iPad. Hos Alexi finns en uppsjö potentiella streamers och jag tippar att vissa är fär audio och andra för video och någon gemensam kanske? Tippar att iPad endast används som fjärrkontroll med display.

I övrigt ser jag Internet som ett nätverk man kan ta del av, åtminstone i den fria delen av världen. Så, internet är ett nätverk som ansluts till ens eget nätverk eller dator eller mobiltelefon.

Samtliga tillverkare av streamers måste rimligen veta vad de tillverkar. Konsumenten bör också veta vad de köper och saker måste kunna kopplas samman. Därför definieras även utgång.

Med vänlig hälsning
Peter

Alltså va? En streamer skickar ut ljud den fetchar antingen ur kanske nån digital utgång eller nån analog, dock är inte just exakt hur den skickar ut det ljudet helt irrelevant för själva definitionen av vad en streamer är. Och den definitionen är FORTFARANDE att den streamar det den ska spela upp ifrån nätverket eller ifrån internet, nothing more, nothing less. Allt runtomkring som eventuella in eller utgångar spelar noll roll. Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
Har iaf svarat på den här enkla frågan trettiofem gånger nu, o förstår ni fortfarande inte så gör ni väl inte det. Så fortsätt gissa vidare så kanske ni kommer på det igen om ytterligare sex sidor, själv lämnar jag iaf den här diskussionen..

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Griff » 2019-06-30 20:50

Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel används till att cykla med, den kan han en mängd olika typer av växelsystem, en mängd olika typer av bromssystem, mängder av olika hjul och däck med eller utan stänkskärmar.
En cykel cyklar man med oavsett hur den är utrustad.
En cykel är en cykel

En streamer streamar man med från nät eller nas oavsett om den har olika typer av finesser.
En streamer är en streamer.

En cykel behöver inte definieras för att man ska förstå vad en cykel är, varför måste en streamer definieras för att man ska förstå vad en streamer är är?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är en streamer?

Inläggav hifikg » 2019-06-30 20:53

Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel används till att cykla med, den kan han en mängd olika typer av växelsystem, en mängd olika typer av bromssystem, mängder av olika hjul och däck med eller utan stänkskärmar.
En cykel cyklar man med oavsett hur den är utrustad.
En cykel är en cykel

En streamer streamar man med från nät eller nas oavsett om den har olika typer av finesser.
En streamer är en streamer.

En cykel behöver inte definieras för att man ska förstå vad en cykel är, varför måste en streamer definieras för att man ska förstå vad en streamer är är?


Elcyklar, liggcyklar, racercyklar, bmx, näru, så enkelt är det inte, du får nog starta en tråd om cyklar så får du se. Inget är lätt - Faktiskt
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-06-30 20:56

Tell skrev:Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
Har iaf svarat på den här enkla frågan trettiofem gånger nu, o förstår ni fortfarande inte så gör ni väl inte det. Så fortsätt gissa vidare så kanske ni kommer på det igen om ytterligare sex sidor, själv lämnar jag iaf den här diskussionen..


En definition av något är inte en avhandling på 3 A4-papper där det i minsta detalj beskrivs alla möjliga variabler som kan tänkas ingå...

Här är Monty Python-scenen jag tänkte på tidigare i tråden, hoppas ingen tar illa upp men ungefär så här känns det när jag gång på gång får förklara denna enkla grej. :D


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en streamer?

Inläggav petersteindl » 2019-06-30 21:06

Tell skrev:
petersteindl skrev:
Tell skrev:Ja som sagt, en streamer streamar nånstans ifrån på nätverket eller internet, det är egentligen det enda som ingår i definitionen. Sen hur den skickar ut ljudet, hur exakt den hanteras och vilka eventuella extrafunktioner den har är rätt oviktigt för definitionen.


En streamer skickar inte ut ljud. :) Det gör hörlurar eller högtalare. På engelska är det enklare att förstå. Det kommer inget sound från en streamer (om streamerlådan exempelvis inte brummar mekaniskt). Det kommer audio signal eller video signal i form av data från en streamingfunktion d v s en streamer.

Vid strikt analys av saker så anser jag att man bör ha definitioner klart för sig. Analysen funkar mycket lättare då och förståelsen ökar. Jag är därför mycket gärna en extrem definitionstaliban in absurdum, tills fullkomlig förståelse uppnåtts, först via analys, därefter vid syntes.

Men om du menar digitalt kodad film/filmljud/musik så är det lättare att definiera hur signalen ser ut och vilka format som är lämpliga och vilken kontaktstandard som är lämplig, både på ingång och utgång.

Man kan bygga in en DAC i samma låda som streamern, men streamern är och förblir en streamer oavsett DAC eller inte. Utgång eller utgångar från en streamer kan definitivt definieras. Av allt jag sett så kan det vara S/PDIF men jag ser även att det kan vara nätverksprotokoll ut. Då är det oftast wireless med Bluetooth och/eller wi-fi. Tippar att det även kan vara utgång med nätverkskabel från en streamer. Är streamern med dess funktion inbyggd i en DAC så kan det räcka med I2S ut från streamern och in i DACen, men det är i så fall inget som konsumenten behöver bry sig om, men däremot tillverkaren.

Men man bör hålla isär mjukvara och hårdvara då man benar i begreppen. Streaming kan vara en gratistjänst eller en betaltjänst och då ingår mjukvara. Mig veterligen så behövs i så fall någon form av operativsystem. Att tro att detta operativsystem inte kommer behöva uppdateras titt som tätt är, som jag ser det, naivt. Operativsystemet kan sitta i en dator eller i mobiltelefon. Streamingtjänster uppdateras lite då och då och därmed streamingapparna och om produkter har detta inbyggt i hårdvara utan att kunna göra uppgradering så kommer hårdvaran till slut vara obsolet och kan i princip slängas efter något år. Flera fabrikanter med sina streaminganpassade produkter har fått erfara detta.

Jag håller inte med om att hur streamern skickar ut ljudet skulle vara oviktigt för definitionen. Finns ingen utgång så är det ingen fungerande streamer. Har den utgång så är den definierad och kan vara i flera olika format.

Det är intressant att se att om man synar företeelsen streamer i sömmarna så blir det upp till debatt. Vad beror det på? Jo, det beror på att ordet streamer egentligen inte har analyserats vad det är. Men det är något och är det något så går det att definiera vad det är. Det är intressant med alla flödesscheman. Det fordrar lite tankearbete som kan vara nyttigt. Nästa steg är att lägga in streamingtjänstens mjukvara i flödesdiagrammet för att få bättre koll på hur det fungerar och var det är applicerat.

Alexi t.ex. verkar använda Sonos Connect. Det är en burk med streamingfunktioner. Tittar man på den på Sonos hemsida så ser man att under Funktioner och Ljud så står det: Audio line-ingång. RCA-anslutning, samt Audio line-utgång. Analog (RCA), digital (optisk och koaxial) för anslutning till din förstärkta ljudutrustning. Så, både ingångar och utgångar definieras först. Därefter finns denna information: Wifi, inte Bluetooth. Kopplas till ditt hemma-wifi med 802,11b/g, 2,4 GHz router med sändningskapacitet för oavbruten trådlös streaming. Sedan står det: Ethernet-port Två 10/100 Mbps Ethernet-portar för att ansluta till ett trådbundet nätverk. Och slutligen: Systemkrav Förstärkt ljudutrustning med analog eller digital utgång. Bredbandsanslutning i ditt hem.
Alexi kopplar Sonos Play till en Router och där kopplas även en NAS in samt en iPad. Hos Alexi finns en uppsjö potentiella streamers och jag tippar att vissa är fär audio och andra för video och någon gemensam kanske? Tippar att iPad endast används som fjärrkontroll med display.

I övrigt ser jag Internet som ett nätverk man kan ta del av, åtminstone i den fria delen av världen. Så, internet är ett nätverk som ansluts till ens eget nätverk eller dator eller mobiltelefon.

Samtliga tillverkare av streamers måste rimligen veta vad de tillverkar. Konsumenten bör också veta vad de köper och saker måste kunna kopplas samman. Därför definieras även utgång.

Med vänlig hälsning
Peter

Alltså va? En streamer skickar ut ljud den fetchar antingen ur kanske nån digital utgång eller nån analog, dock är inte just exakt hur den skickar ut det ljudet helt irrelevant för själva definitionen av vad en streamer är. Och den definitionen är FORTFARANDE att den streamar det den ska spela upp ifrån nätverket eller ifrån internet, nothing more, nothing less. Allt runtomkring som eventuella in eller utgångar spelar noll roll. Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
Har iaf svarat på den här enkla frågan trettiofem gånger nu, o förstår ni fortfarande inte så gör ni väl inte det. Så fortsätt gissa vidare så kanske ni kommer på det igen om ytterligare sex sidor, själv lämnar jag iaf den här diskussionen..


En streamer skickar inte ut ljud. Det finns heller inget ljud lagrat på en CD-skiva lika lite som det finns ljud lagrat på en vinyl eller ett kassettband. På ett eller annat sätt är det fråga om kod. Även en mikrofon som Goat76 spelar in en sångartist med levererar inget ljud på dess utgång. En mikrofon levererar en spänning som mäts i volt. Det är en transducer.

Wiki skrev:A microphone is a transducer that converts sound into an electrical signal.


Wiki skrev:En transducer är en anordning som omvandlar en form av energi till en annan. Exempel på energislag är elektrisk, mekanisk, elektromagnetisk (även ljus), kemisk, akustisk och termisk energi.


Med den definitionen du och Goat76 har på streamer så är det inte möjligt för något R&D-team att konstruera en streamer. De kan lyckas, men inte på grund av den definition ni ger. De behöver betydligt mer information och då av adekvat sort. Definieras inte ingång och utgång ordentligt så kan du få vadsomhelst och även saker som gör att den så kallade streamern blir oanvändbar, åtminstone för en kund som vill köpa en streamer.

För mig som leder R&D-team är det ofattbart att ni inte förstår detta enkla faktum. Du och Goat får säga samma sak tusentals gånger och det blir ingen definition på streamer för det. Kom igen Tell, du kan bättre.

Goat börjar komma in på spåret. :)

Fortfarande behöver mjukvaran definieras upp. Från ingång till utgång händer saker då man går från ett interface till ett annat. Om man har en DAC som har nätverkskoppling till dess ingång så kan man streama via nätverk från ingång till utgång på streamern och det kan vara väldigt fördelaktigt istället för att ha S/PDIF på streamerns utgång. Men vilka alternativ finns det totalt sett? Finns inte dessa med i definitionen så är de facto definitionen inte satt gällande streamer.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-06-30 21:09

Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
Hjärnans vilja att spara energi genom att skapa representationer av faktiska bakomliggande förhållanden så att den framstår som "neat, tidy and engineerable" är rätt stor... Tar man stöd i ontologiska ramverk typ Cynefin framework som beaktar teori avseende komplexa, adaptiva system så blir det tydligt att det är överförenklingar som ofta inte håller. Man behöver egentligen inte ens gå så långt utan det räcker ofta med Ogdens triangel som navigeringsinstrumemt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-06-30 21:16

Peter, vad är en säng?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en streamer?

Inläggav petersteindl » 2019-06-30 21:16

goat76 skrev:
Tell skrev:Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
Har iaf svarat på den här enkla frågan trettiofem gånger nu, o förstår ni fortfarande inte så gör ni väl inte det. Så fortsätt gissa vidare så kanske ni kommer på det igen om ytterligare sex sidor, själv lämnar jag iaf den här diskussionen..


En definition av något är inte en avhandling på 3 A4-papper där det i minsta detalj beskrivs alla möjliga variabler som kan tänkas ingå...

Här är Monty Python-scenen jag tänkte på tidigare i tråden, hoppas ingen tar illa upp men ungefär så här känns det när jag gång på gång får förklara denna enkla grej. :D

[ YouTube ]


En definition på ett objekt eller objektkategori skall inkludera allt som tänkas kan i denna definition som är korrekt och adekvat information och naturligtvis även utesluta allt och alla objekt som inte ingår i definitionen för objektkategorin. Då fungerar definitionen på djupet, så att säga. Om det blir 1 mening, 10 meningar eller 3 st. A4 eller 200 A4 spelar ingen roll. Huvudsaken är att det blir en adekvat och användbar definition.

För vissa är denna typ av tankesätt helt främmande, men det behövs om någon form av utveckling skall kunna gå framåt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en streamer?

Inläggav petersteindl » 2019-06-30 21:23

goat76 skrev:Peter, vad är en säng?


Varför ställer du den frågan i denna tråd? Vill du verkligen veta så öppna gärna en tråd för det. Om du enkom på något sett vill snärja mig eller testa mig så påminner du om fariséerna och de skriftlärde. 8) :)

Du kan dock börja läsa i skriften. https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ng

Med vänlig hälsning
från en vanlig Människoson
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-06-30 21:50

petersteindl skrev:
goat76 skrev:Peter, vad är en säng?


Varför ställer du den frågan i denna tråd? Vill du verkligen veta så öppna gärna en tråd för det. Om du enkom på något sett vill snärja mig eller testa mig så påminner du om fariséerna och de skriftlärde. 8) :)

Du kan dock börja läsa i skriften. https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ng

Med vänlig hälsning
från en vanlig Människoson


Kan jag månne be dig ge mig beskrivningen av en säng i ett personligt meddelande för den där korta beskrivningen på wikipedia är långt ifrån en heltäckande specifikation över alla tänkbara variabler som en säng kan bestå utav?
Snärja, är det inte lite för övertydligt för något sådant? :D
----------------------------------------------

Tycker du att du hjälper trådskaparen i hans enkla frågeställning genom att be oss andra skriva en allmän specifikation över alla tänkbara variabler som en streamer kan tänkas ha?

I och för sig verkar han ytterst tacksam speciellt för dina inlägg, så kanske är det nu dags för dig att börja skriva den där heltäckande beskrivningen på vad en streamer är? 8) :)

Jag ser fram emot att läsa den, lycka till!

Med vänliga hälsningar, Mathias

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-06-30 21:52

Kan bli startskottet för en ny ISO-standard, vem vet... :)

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Griff » 2019-06-30 22:21

hifikg skrev:
Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel används till att cykla med, den kan han en mängd olika typer av växelsystem, en mängd olika typer av bromssystem, mängder av olika hjul och däck med eller utan stänkskärmar.
En cykel cyklar man med oavsett hur den är utrustad.
En cykel är en cykel

En streamer streamar man med från nät eller nas oavsett om den har olika typer av finesser.
En streamer är en streamer.

En cykel behöver inte definieras för att man ska förstå vad en cykel är, varför måste en streamer definieras för att man ska förstå vad en streamer är är?


Elcyklar, liggcyklar, racercyklar, bmx, näru, så enkelt är det inte, du får nog starta en tråd om cyklar så får du se. Inget är lätt - Faktiskt

Javisst finns det många varianter av cyklar, alla vet at man cyklar på dem. De behöver inte definieras.
Det finns många varianter av streamers, nästan alla vet att man streamar med dem, det behöver av någon outgrundlig anledning definieras...

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-06-30 22:33

Griff skrev:
hifikg skrev:
Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel används till att cykla med, den kan han en mängd olika typer av växelsystem, en mängd olika typer av bromssystem, mängder av olika hjul och däck med eller utan stänkskärmar.
En cykel cyklar man med oavsett hur den är utrustad.
En cykel är en cykel

En streamer streamar man med från nät eller nas oavsett om den har olika typer av finesser.
En streamer är en streamer.

En cykel behöver inte definieras för att man ska förstå vad en cykel är, varför måste en streamer definieras för att man ska förstå vad en streamer är är?


Elcyklar, liggcyklar, racercyklar, bmx, näru, så enkelt är det inte, du får nog starta en tråd om cyklar så får du se. Inget är lätt - Faktiskt

Javisst finns det många varianter av cyklar, alla vet at man cyklar på dem. De behöver inte definieras.
Det finns många varianter av streamers, nästan alla vet att man streamar med dem, det behöver av någon outgrundlig anledning definieras...


Tillbaka till frågan om syftet: vad är syftet med definitionen? Vad ska den användas till?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är en streamer?

Inläggav hifikg » 2019-06-30 23:04

Griff skrev:
hifikg skrev:
Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel används till att cykla med, den kan han en mängd olika typer av växelsystem, en mängd olika typer av bromssystem, mängder av olika hjul och däck med eller utan stänkskärmar.
En cykel cyklar man med oavsett hur den är utrustad.
En cykel är en cykel

En streamer streamar man med från nät eller nas oavsett om den har olika typer av finesser.
En streamer är en streamer.

En cykel behöver inte definieras för att man ska förstå vad en cykel är, varför måste en streamer definieras för att man ska förstå vad en streamer är är?


Elcyklar, liggcyklar, racercyklar, bmx, näru, så enkelt är det inte, du får nog starta en tråd om cyklar så får du se. Inget är lätt - Faktiskt

Javisst finns det många varianter av cyklar, alla vet at man cyklar på dem. De behöver inte definieras.
Det finns många varianter av streamers, nästan alla vet att man streamar med dem, det behöver av någon outgrundlig anledning definieras...


Fast cyklar man verkligen på en elcykel? Är en streamer med inbyggd DAC en streamer?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-06-30 23:12

Mats skrev:
Griff skrev:
hifikg skrev:
Elcyklar, liggcyklar, racercyklar, bmx, näru, så enkelt är det inte, du får nog starta en tråd om cyklar så får du se. Inget är lätt - Faktiskt

Javisst finns det många varianter av cyklar, alla vet at man cyklar på dem. De behöver inte definieras.
Det finns många varianter av streamers, nästan alla vet att man streamar med dem, det behöver av någon outgrundlig anledning definieras...


Tillbaka till frågan om syftet: vad är syftet med definitionen? Vad ska den användas till?


Mitt syfte med definitionen är att ge lennartj ett så enkelt och tydligt svar som möjligt på frågan vad en streamer är, därför blandar jag inte in alla tänkbara variabler vad en streamer kan innehålla. Då räcker det med att ge honom en definition på frågan vad en streamer är.

Här är wikipedias definition av en cykel:
En cykel, förr kallad velociped eller bicykel, är ett vanligen endast av mänsklig muskelkraft drivet fordon, oftast med två eller tre hjul, men både enhjulingar och fyrhjulade cyklar förekommer. ... Enligt svensk lag räknas även vissa andra fordon med elmotor som cykel, såsom elfordonet Scooter och Segway.

Precis så enkel bör även en definition av en streamer vara, den behöver definitivt inte innehålla alla världens streamers samlade funktioner med en tillhörande grundlig beskrivning på alla dessas funktioner.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster