Vad är en streamer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-07-03 20:30

Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.


Om det är mig du försöker berätta det där åt så har jag bara pratat om min streamer, det är en apparat med streamer, förförstärkare och DAC. Menar du att ingenting i den kedjan går att förbättra?

Tell, jag tycker du ska stanna i din lilla idyll du skapat där ditt ljudsystem är näst intill maxat, det man inte vet mår man inte dåligt av. Jag tror det kan vara en ganska skön känsla att vara så där säker på sin sak trots att man inte testat de streamers man sitter och klankar ner på.
Det är helt ok för mig om du ogillar Linn, jag tänker inte försöka övertyga dig om att ändra din uppfattning på den punkten. Jag tror helt enkelt det passar din ekonomi bättre att fortsätta tro det du tror.

Till skillnad från vad du tror så föddes jag inte med en Linn apparat i min ägo, jag hade andra streaming-lösningar före det, jag hade bara oturen att testa en apparat det råkade stå Linn på och den lät såpass bättre än allt annat jag hört tidigare. Jag är fortfarande lika nöjd så jag behåller den. :)

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad är en streamer?

Inläggav MacBruce » 2019-07-03 20:38

Laila skrev:Vafför krångla tillet . . . Streamer: Nyryckt å nystekt strömming på nysmörat Vikabröd . . .
Frågor på dä . . . typer ? :)


Man kan ju ta det ett steg till: Nyfiskad och nystekt Nordsjö-sillflundra med "riktigt" potatismos. Lite större men mindre giftbemängt. Gôtt hur som helst.

--
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2495
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad är en streamer?

Inläggav STDI » 2019-07-03 21:06

goat76 skrev:
STDI skrev:
STDI skrev:...
Kan verkligen hörbara förbättringar komma gång på gång? Var ska det då sluta?

Jag vill göra ett förtydligande om texten ovan. Jag menar här i det korta perspektivet med uppgraderingar över några år från en tillverkare av en apparat i övre skiktet.
Totalt tror jag fortfarande att det finns mycket kvar att göra innan vi hemma kan få samma upplevelse som framför en symfoniorkester i en konsertsal eller när man står på gatan där vaktparaden går förbi och slår på stora trumman.
Det får mig att tänka på en gammal Disneyfilm jag såg början på för en tid sedan. Jag minns inte vilken det var men jag tror den var från 40-talet. I förtexterna stod att ljudet var i High Fidelity. Ja, det var den tidens High Fidelity. Nu gäller dagens High Fidelity och det ler vi kanske åt om 30 år.
Så visst tror jag att saker kan förbättras.


Precis, det är en ständig utveckling som sker så det är fullständigt naivt att tro att allt vad gäller ljud skulle vara maximerat. Om det hade varit det så hade vilket billigt ljudsystemet som helst varit fulländat ljudmässigt, även de man köper på Clas Ohlsson. :)

Vad kör du för ljuduppspelning, har du en streamer som får nya firmware-uppdateringar då och då men som aldrig fått en ljudmässig förändring av dessa?

Jag har ingen streamer. Jag lyssnar på P2 och CD. Men mest Spotify Premium från laptopens USB till Dacen i Rotel RC-1590, vidare till Rotel RB-1582 MkII som driver Larsen L8 eller Carlsson OA52LE. Det är huvudanläggningen för musiklyssning.
Min Rotel RC-1590 har fått firmware-uppdateringar utan för mig ljudmässig förändring. Men det tror jag inte heller varit meningen. Det har varit uppdatering som t ex gjort att stegen på volymkontrollen ändrats.
Spotify har uppdaterats många gånger. Ibland är det uppenbara ändringar i utseende eller funktion. Ibland märker jag ingen förändring alls. Men jag har aldrig upplevt någon ljudmässig förändring.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-07-04 12:56

goat76 skrev:
Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.


Om det är mig du försöker berätta det där åt så har jag bara pratat om min streamer, det är en apparat med streamer, förförstärkare och DAC. Menar du att ingenting i den kedjan går att förbättra?

Tell, jag tycker du ska stanna i din lilla idyll du skapat där ditt ljudsystem är näst intill maxat, det man inte vet mår man inte dåligt av. Jag tror det kan vara en ganska skön känsla att vara så där säker på sin sak trots att man inte testat de streamers man sitter och klankar ner på.
Det är helt ok för mig om du ogillar Linn, jag tänker inte försöka övertyga dig om att ändra din uppfattning på den punkten. Jag tror helt enkelt det passar din ekonomi bättre att fortsätta tro det du tror.

Till skillnad från vad du tror så föddes jag inte med en Linn apparat i min ägo, jag hade andra streaming-lösningar före det, jag hade bara oturen att testa en apparat det råkade stå Linn på och den lät såpass bättre än allt annat jag hört tidigare. Jag är fortfarande lika nöjd så jag behåller den. :)


Jag ogillar inte Linn, dom låter säkert jättebra, aka "som det ska". Antagligen exakt likadant som min Xiaomi Mi Box eller Lenovo Yoga 730, eller kanske hifikgs Macbook eller Archimagos fyra blindtest-apparater ;)
Men jag vet ju att mitt system inte är perfekt, men det är väldigt bra med tanke på vad det är för grejer. Har ju för övrigt varit i Öhmans källare, hört kralligt Ino-PA i skogen, lyssnat på random hifisystem för 100k+ och hört diverse riktigt fina apstora PAn, och med undantag för att rum osv påverkar så är inte mitt lilla system långt ifrån. Plus sen iofs att jag har EQat mitt lite mer efter min smak vilket gör att jag på så vis föredrar mitt liite mer :)
O alltså ni har fortfarande inte förklarat hur o vad det är som låter bättre o varför det skulle kunna göra det. Sen är ju också frågan om det i så fall är objektivt eller subjektivt bättre. Eller kanske objektivt sämre men subjektivt bättre. Som vanligt är hifi jätteluddigt och enda stället i teknikvärlden där magi i många fall tumfar vetenskap. Vilket iofs är förståeligt till viss del då det där med ljudminne och the power of the mind är rätt vanskligt ändå.

Användarvisningsbild
elektronikfreak
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-06-16
Ort: Borgholm, Öland

Re: Vad är en streamer?

Inläggav elektronikfreak » 2019-07-04 13:26

Jag streamar allt från datorn via en Benchmark DAC1 och tycker resultatet blir bra. Kör helst enbart högupplöst FLAC 24 bit 192 kHz eller 24 bit 96 kHz men visst har jag otroligt mycket i standard 16 bit 44,1 kHz. Men å andra sidan är väl inte hörseln idag vad den var på 60-talet efter hundratals med rockkonserter och 24 Roskildefestivaler på 1900-talet. :(

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Beakungen » 2019-07-18 00:19

Jag kör ju idag Chromecast Audio digitalt till en dac. Men frågan är vinner man något på att köpa en bättre streamingpryl?

Chromecasten är trots en ganska billig sak. Så kanske finns där mer välljud att hämta ut om man köper något dyrare?

Streamar 99% spotify :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-07-18 09:46

Jag har nu en Melco-streamer till låns några veckor.
Det är ännu för tidigt att rapportera några intryck från den.

Jag vill bara kommentera det extrema tweakande som en del personer hänger sig åt.
Dels svindyra USB-kablar, sedan ska DACen inte drivas med det inbyggda nätaggregatet
utan med ett stort och dyrt linjärt nätaggregat via DACens alternativa 12 V-ingång.
Jag har dessutom ett par TP-link Gigabit-switchar vars medskickade nätaggregat
bör dumpas och ersättas med linjära som kostar 10 gånger mer än switcharna!
Dessutom skulle mina Cat 6 nätverkskablar vara odugliga och borde bytas mot
Cat8 som jag aldrig hört talas om.

Nästa krutdurk gäller inte bara den digitala domänen,
sedan ska ström ledas till ovannämnda prylar, lokalt mediabibliotek (t.ex. NAS),
streamer, server och DAC. Alla de fyra senast nämnda funktionerna behöver inte
levereras från separata apparater, olika tillverkare buntar ihop funktionerna på olika vis.
Då duger inte vilka strömsladdar som helst, det ska vara exotiska snokar med märkliga
egenskaper, på en mässa hörde jag en kabelnasare svamla om sina strömsladdars
utmärkta ledningsförmåga i MHz-området (?) han hade en sådan svada att jag inte
lyckades kommentera att jag hellre vill ha strömsladdar som agerar som brickwall-
filter över 50 Hz. Givetvis duger inte 30-kronors grenlådor från IKEA.
Det kan jag iofs hålla med om, men när passiva grenlådor kostar flera tusen kr
per uttag med rodiumplätterade kontaktytor???

Sedan gäller det att hålla rent vid dörren, och även se till att egna apparater
inte stör varann, strömrening, strömregenerering eller både och???
Slutligen håller jag med om att väl genomtänkt och väl utförd stjärnjordning
är viktig för att få lugn och stabilitet, men vid sandlådekanten väntar nya
trollkarlar girigt på dem som fortfarande jagar efter det perfekta ljudet.

När det gäller tweaks av allehanda slag som gör en en nätt och jämnt uppfattbar
skillnad gäller det att hålla huvudet kallt och försöka ta reda på om det inte är
en försämring snarare än en förbättring och ställa sig frågan
"Gagnar den min musikaliska tillfredsställelse?"
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Belker » 2019-07-18 10:33

Och alla dessa tweaks avnjuts helst i stenhårda rum, för dämpning ”dödar” nämligen musiken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Harryup » 2019-07-18 16:35

lennartj skrev:Jag har nu en Melco-streamer till låns några veckor.
Det är ännu för tidigt att rapportera några intryck från den.

Jag vill bara kommentera det extrema tweakande som en del personer hänger sig åt.
Dels svindyra USB-kablar, sedan ska DACen inte drivas med det inbyggda nätaggregatet
utan med ett stort och dyrt linjärt nätaggregat via DACens alternativa 12 V-ingång.
Jag har dessutom ett par TP-link Gigabit-switchar vars medskickade nätaggregat
bör dumpas och ersättas med linjära som kostar 10 gånger mer än switcharna!
Dessutom skulle mina Cat 6 nätverkskablar vara odugliga och borde bytas mot
Cat8 som jag aldrig hört talas om.

Nästa krutdurk gäller inte bara den digitala domänen,
sedan ska ström ledas till ovannämnda prylar, lokalt mediabibliotek (t.ex. NAS),
streamer, server och DAC. Alla de fyra senast nämnda funktionerna behöver inte
levereras från separata apparater, olika tillverkare buntar ihop funktionerna på olika vis.
Då duger inte vilka strömsladdar som helst, det ska vara exotiska snokar med märkliga
egenskaper, på en mässa hörde jag en kabelnasare svamla om sina strömsladdars
utmärkta ledningsförmåga i MHz-området (?) han hade en sådan svada att jag inte
lyckades kommentera att jag hellre vill ha strömsladdar som agerar som brickwall-
filter över 50 Hz. Givetvis duger inte 30-kronors grenlådor från IKEA.
Det kan jag iofs hålla med om, men när passiva grenlådor kostar flera tusen kr
per uttag med rodiumplätterade kontaktytor???

Sedan gäller det att hålla rent vid dörren, och även se till att egna apparater
inte stör varann, strömrening, strömregenerering eller både och???
Slutligen håller jag med om att väl genomtänkt och väl utförd stjärnjordning
är viktig för att få lugn och stabilitet, men vid sandlådekanten väntar nya
trollkarlar girigt på dem som fortfarande jagar efter det perfekta ljudet.

När det gäller tweaks av allehanda slag som gör en en nätt och jämnt uppfattbar
skillnad gäller det att hålla huvudet kallt och försöka ta reda på om det inte är
en försämring snarare än en förbättring och ställa sig frågan
"Gagnar den min musikaliska tillfredsställelse?"


Precis som med vilken annan hobby som helst.

/Harryup

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad är en streamer?

Inläggav MacBruce » 2019-07-18 18:36

Eleckrisitet ställer bara till'et. Jag spelar mina stenkakor från 30-talet på en vevgrammofon och kan avnjuta natuurligt brus, rasp och knäpp. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-08-10 19:47

Ser fram mot att läsa dina intryck av Melco-streamern lennartj!

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad är en streamer?

Inläggav hcl » 2019-08-11 11:18

Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.


Jag tror det är många som kan vittna om att det där inte stämmer. Att högtalare och rum påverkar mycket hur en anläggning låter är det nog få som inte håller med om, men att därifrån hävda att det är bara dessa delar som påverkar helhetsupplevelsen (utöver val av fonogram...) är nog att förenkla tillvaron lite för mycket.

Det är många faktorer som påverkar hur en digital apparat lyckas omvandla en digital bitsröm (ljud-data) till en analog motsvarighet varav de många ofta inte syns i traditionella mätningar och aldrig heller redovisas. Bl.a. är datakvaliteten i den digitala domänen sällan omnämnd på annat sätt än vilka protokoll som används/stöds (vilket visar på grav naivitet och amatörmässigt), som om signalegenskaper i den digitala domänen inte alls påverkar slutresultatet. Vidare så görs vanliga mätningar av A/D-omvandlare (DAC:ar, streamers, etc) genom mätningar i frekvensdomänen eller översätts till och redovisas där d.v.s. stokastiska eller i tid kortvariga effekter undertrycks eller smetas ut (i frekvensplanet) och ges därmed inte den vikt de kanske borde ges.

Olika DAC:ar mäter inte identiskt och låter subjektivt sällan lika. Många hävdar att de mätmässiga skillnaderna ligger under hörbarhetsgränsen och väljer därefter att bortse från dessa. Andra konstaterar att det finns mätmässiga skillnader samt hörbara skillnader, vilka av dessa som hänger ihop är dock mindre lätt att visa, f.f.a. just i.o.m. att det är många faktorer som inte mäts eller med lätthet kan illustreras oberoende av andra prestandatillkortakommanden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-08-11 12:22

hcl skrev:
Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.


Jag tror det är många som kan vittna om att det där inte stämmer. Att högtalare och rum påverkar mycket hur en anläggning låter är det nog få som inte håller med om, men att därifrån hävda att det är bara dessa delar som påverkar helhetsupplevelsen (utöver val av fonogram...) är nog att förenkla tillvaron lite för mycket.

Det är många faktorer som påverkar hur en digital apparat lyckas omvandla en digital bitsröm (ljud-data) till en analog motsvarighet varav de många ofta inte syns i traditionella mätningar och aldrig heller redovisas. Bl.a. är datakvaliteten i den digitala domänen sällan omnämnd på annat sätt än vilka protokoll som används/stöds (vilket visar på grav naivitet och amatörmässigt), som om signalegenskaper i den digitala domänen inte alls påverkar slutresultatet. Vidare så görs vanliga mätningar av A/D-omvandlare (DAC:ar, streamers, etc) genom mätningar i frekvensdomänen eller översätts till och redovisas där d.v.s. stokastiska eller i tid kortvariga effekter undertrycks eller smetas ut (i frekvensplanet) och ges därmed inte den vikt de kanske borde ges.

Olika DAC:ar mäter inte identiskt och låter subjektivt sällan lika. Många hävdar att de mätmässiga skillnaderna ligger under hörbarhetsgränsen och väljer därefter att bortse från dessa. Andra konstaterar att det finns mätmässiga skillnader samt hörbara skillnader, vilka av dessa som hänger ihop är dock mindre lätt att visa, f.f.a. just i.o.m. att det är många faktorer som inte mäts eller med lätthet kan illustreras oberoende av andra prestandatillkortakommanden.


Vi snackar alltså inte om nån D/A-omvandling eller så utan det är helt o hållet i den digitala domänen, och nej är det ingen DSP inblandad så kan inte en streamer påverka ljudet. Det är som att påstå att Youtube har lite annan kontrast, färgmättnad o kanske annan vitbalans beroende på om man sitter på en liten dator med Windows, samma dator med Ubuntu eller en Android TV kopplad till exakt samma skärm (med undtantag för felkonfad färghantering osv vill säga (så motsvarande att inte använda DSP alltså)), eller att allt det du precis skrev får lite andra ord, ordföljd några extra versaler beroende på om jag läser det på min smartphone eller på datorn.
Alltså det kan ju vara så att bitstörmmen inte kommer fram som den ska ja, men då får du digitala artefakter och inte att "svärtan i basen är djupare" eller "stereoseparationen i klarinetten vid 5000hz gör att jag stampar takten hårdare med högerfoten" eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är så absurt och tröttsamt att det just är ljud som är så magiskt att det kan påverkas när det inte ska kunna påverkas. Det är ju en DIGITAL signal inte analogt.
Så hör du skillnad så kolla så du sitter på EXAKT samma ställe, att du lirar på EXAKT samma volym, att du vaknade upp på exakt samma sida av sängen, att du har mat i magen, att frugan är glad och att solen skiner. Allt sånt påverkar din ljudupplevelse mer än vad du o alla andra tror.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad är en streamer?

Inläggav darkg » 2019-08-11 13:38

Tell skrev:
hcl skrev:
Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.


Jag tror det är många som kan vittna om att det där inte stämmer. Att högtalare och rum påverkar mycket hur en anläggning låter är det nog få som inte håller med om, men att därifrån hävda att det är bara dessa delar som påverkar helhetsupplevelsen (utöver val av fonogram...) är nog att förenkla tillvaron lite för mycket.

Det är många faktorer som påverkar hur en digital apparat lyckas omvandla en digital bitsröm (ljud-data) till en analog motsvarighet varav de många ofta inte syns i traditionella mätningar och aldrig heller redovisas. Bl.a. är datakvaliteten i den digitala domänen sällan omnämnd på annat sätt än vilka protokoll som används/stöds (vilket visar på grav naivitet och amatörmässigt), som om signalegenskaper i den digitala domänen inte alls påverkar slutresultatet. Vidare så görs vanliga mätningar av A/D-omvandlare (DAC:ar, streamers, etc) genom mätningar i frekvensdomänen eller översätts till och redovisas där d.v.s. stokastiska eller i tid kortvariga effekter undertrycks eller smetas ut (i frekvensplanet) och ges därmed inte den vikt de kanske borde ges.

Olika DAC:ar mäter inte identiskt och låter subjektivt sällan lika. Många hävdar att de mätmässiga skillnaderna ligger under hörbarhetsgränsen och väljer därefter att bortse från dessa. Andra konstaterar att det finns mätmässiga skillnader samt hörbara skillnader, vilka av dessa som hänger ihop är dock mindre lätt att visa, f.f.a. just i.o.m. att det är många faktorer som inte mäts eller med lätthet kan illustreras oberoende av andra prestandatillkortakommanden.


Vi snackar alltså inte om nån D/A-omvandling eller så utan det är helt o hållet i den digitala domänen, och nej är det ingen DSP inblandad så kan inte en streamer påverka ljudet. Det är som att påstå att Youtube har lite annan kontrast, färgmättnad o kanske annan vitbalans beroende på om man sitter på en liten dator med Windows, samma dator med Ubuntu eller en Android TV kopplad till exakt samma skärm (med undtantag för felkonfad färghantering osv vill säga (så motsvarande att inte använda DSP alltså)), eller att allt det du precis skrev får lite andra ord, ordföljd några extra versaler beroende på om jag läser det på min smartphone eller på datorn.
Alltså det kan ju vara så att bitstörmmen inte kommer fram som den ska ja, men då får du digitala artefakter och inte att "svärtan i basen är djupare" eller "stereoseparationen i klarinetten vid 5000hz gör att jag stampar takten hårdare med högerfoten" eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är så absurt och tröttsamt att det just är ljud som är så magiskt att det kan påverkas när det inte ska kunna påverkas. Det är ju en DIGITAL signal inte analogt.
Så hör du skillnad så kolla så du sitter på EXAKT samma ställe, att du lirar på EXAKT samma volym, att du vaknade upp på exakt samma sida av sängen, att du har mat i magen, att frugan är glad och att solen skiner. Allt sånt påverkar din ljudupplevelse mer än vad du o alla andra tror.


Men kan man säga att överföringen av klockhastigheten i s/pdif är digital (diskret)?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Harryup » 2019-08-11 14:51

Tell;
I all välmening så tycker jag att du skulle tänka mindre teoretiskt och mera fysiskt praktiskt när det gäller olika streamers.
Isolera inte ditt tänk bara till dataströmmen. Tänk på att vissa streamers kanske är känsliga för inkommande störningar via nätet, eller ifrån andra komponenter runt om. Kanske samma streamer tål olika bra olika omgivningar. Har du testat om streamers är känsliga för underlag? Tyvärr är en hel del det. Kanske byggkvalitén gör att billigt kina-skrot kanske har för dåliga toleranser på nätdelar och andra komponenter så att olika ex beter sig olika.
Kanske det finns inkommande störningar vid nätverkskablar som påverkar olika. Kanske olika streamers är olika förlåtande när det gäller hur Nasar eller servrar beter sig.
Finns massor som inte har direkt med det digitala att göra som ändå kan påverka, så att då isolerar problemet till enbart en optimal digital signal gör inte att man kommer vara öppen för att mera påverkar och då kommer man ingenstans.
Min erfarenhet är att digitalt i en stereo är inget optimalt förekommande och framför allt inget stabilt förekommande över tiden med firmwares etc.

/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-11 18:26

Tell skrev:
hcl skrev:
Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.


Jag tror det är många som kan vittna om att det där inte stämmer. Att högtalare och rum påverkar mycket hur en anläggning låter är det nog få som inte håller med om, men att därifrån hävda att det är bara dessa delar som påverkar helhetsupplevelsen (utöver val av fonogram...) är nog att förenkla tillvaron lite för mycket.

Det är många faktorer som påverkar hur en digital apparat lyckas omvandla en digital bitsröm (ljud-data) till en analog motsvarighet varav de många ofta inte syns i traditionella mätningar och aldrig heller redovisas. Bl.a. är datakvaliteten i den digitala domänen sällan omnämnd på annat sätt än vilka protokoll som används/stöds (vilket visar på grav naivitet och amatörmässigt), som om signalegenskaper i den digitala domänen inte alls påverkar slutresultatet. Vidare så görs vanliga mätningar av A/D-omvandlare (DAC:ar, streamers, etc) genom mätningar i frekvensdomänen eller översätts till och redovisas där d.v.s. stokastiska eller i tid kortvariga effekter undertrycks eller smetas ut (i frekvensplanet) och ges därmed inte den vikt de kanske borde ges.

Olika DAC:ar mäter inte identiskt och låter subjektivt sällan lika. Många hävdar att de mätmässiga skillnaderna ligger under hörbarhetsgränsen och väljer därefter att bortse från dessa. Andra konstaterar att det finns mätmässiga skillnader samt hörbara skillnader, vilka av dessa som hänger ihop är dock mindre lätt att visa, f.f.a. just i.o.m. att det är många faktorer som inte mäts eller med lätthet kan illustreras oberoende av andra prestandatillkortakommanden.


Vi snackar alltså inte om nån D/A-omvandling eller så utan det är helt o hållet i den digitala domänen, och nej är det ingen DSP inblandad så kan inte en streamer påverka ljudet. Det är som att påstå att Youtube har lite annan kontrast, färgmättnad o kanske annan vitbalans beroende på om man sitter på en liten dator med Windows, samma dator med Ubuntu eller en Android TV kopplad till exakt samma skärm (med undtantag för felkonfad färghantering osv vill säga (så motsvarande att inte använda DSP alltså)), eller att allt det du precis skrev får lite andra ord, ordföljd några extra versaler beroende på om jag läser det på min smartphone eller på datorn.
Alltså det kan ju vara så att bitstörmmen inte kommer fram som den ska ja, men då får du digitala artefakter och inte att "svärtan i basen är djupare" eller "stereoseparationen i klarinetten vid 5000hz gör att jag stampar takten hårdare med högerfoten" eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är så absurt och tröttsamt att det just är ljud som är så magiskt att det kan påverkas när det inte ska kunna påverkas. Det är ju en DIGITAL signal inte analogt.
Så hör du skillnad så kolla så du sitter på EXAKT samma ställe, att du lirar på EXAKT samma volym, att du vaknade upp på exakt samma sida av sängen, att du har mat i magen, att frugan är glad och att solen skiner. Allt sånt påverkar din ljudupplevelse mer än vad du o alla andra tror.




Det är mycket vanligt förekommande att digitala signaler ändras i den digitala domänen vid datorbaserad uppspelning. Ganska mycket fuffens sker via operativsystemet.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Morello » 2019-08-11 19:00

Ja, men måste tillse att mjukvaran som spelar filen pratar direkt med ljudenhetens drivare, annars blir det knas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Imnotdriving » 2019-08-11 19:59

Jeg gikk fra gratis Cat4 til Supra Cat8..


Største forskjellen jeg har hørt på kabler.

Jeg hadde ikke trodd dette.

Det gjelder spesielt Spotify og hi Rez filer....

Har endret hele oppsettet.

Skrudd av alle enhancers og Surround kjører nå direct Stereo med Subwoofer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tangband » 2019-08-12 17:36

Det bästa är väl att låna hem lite olika apparater ? Gör det Tell :)

Sist fick jag låna en Linn sneaky. Den lät faktiskt subjektivt en liten smula bättre på visst material än Apple express analogt ut. Skillnaden kunde främst höras med material där många musiker spelade samtidigt. Vi var två som lyssnade och vi hörde båda förbättringen på visst musikmaterial. Den var alltså ljudmässigt bra men inte bättre än Yamaha wxc50 - med denna ställd på pure direct. Tyvärr var förstegets volymreglering i sneakyn helt oanvändbar, med alltför stora steg. Jag antar att en sneaky dsm fungerar betydligt bättre som försteg.

Med streamers som inte håller på med digitalt fuffens ( apples grejor undantaget Apple TV, samt många bra dyrare spelare, samt Yamaha wxc50 mfl ) , så är det oftast väldigt liten skillnad i ljudkvaliteten om man lyssnar med samma volyminställning. Om man lånar hem grejor märker man det.

Så jag håller både med Tell och inte... :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tangband » 2019-08-12 17:47

Morello skrev:Ja, men måste tillse att mjukvaran som spelar filen pratar direkt med ljudenhetens drivare, annars blir det knas.


ASIO är väl det enda som gäller med Windows-baserad uppspelning ?

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-08-12 19:51

Men det är ju fortfarande ingen som kunnat förklara VAD för fuffens som operativsystem/drivrutiner/programvara etc håller på med och VARFÖR det skulle kunna påverka ljudet på ett så där analogt o musikaliskt sätt. Den som närmast har nån vettig förklaring är Peter S som påstår att en streamer kan ge olika störningar som påverkar jitteret o att det i sin tur påverkar ljudet, men har man en asyncron DAC så är ju det inget problem.
Sen är det fortfarande ingen som kunnat förklara varför det BARA är ljud som kan påverkas såhär och inte t ex bild som i sig är en mycket tyngre o svårare signal att hantera.

Så alltså, ska ni försöka övertyga att det är nån skillnad så ge lite faktan om VARFÖR det skulle kunna låta olika, inte bara att ni tycker att ni hör skillnad. För själv hör jag inte det alls och jag förstår inte hur det skulle kunna göra det heller.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tangband » 2019-08-12 20:02

Tell skrev:Men det är ju fortfarande ingen som kunnat förklara VAD för fuffens som operativsystem/drivrutiner/programvara etc håller på med och VARFÖR det skulle kunna påverka ljudet på ett så där analogt o musikaliskt sätt. Den som närmast har nån vettig förklaring är Peter S som påstår att en streamer kan ge olika störningar som påverkar jitteret o att det i sin tur påverkar ljudet, men har man en asyncron DAC så är ju det inget problem.
Sen är det fortfarande ingen som kunnat förklara varför det BARA är ljud som kan påverkas såhär och inte t ex bild som i sig är en mycket tyngre o svårare signal att hantera.

Så alltså, ska ni försöka övertyga att det är nån skillnad så ge lite faktan om VARFÖR det skulle kunna låta olika, inte bara att ni tycker att ni hör skillnad. För själv hör jag inte det alls och jag förstår inte hur det skulle kunna göra det heller.


För att kunna höra om det är nån skillnad måste du ju låna hem olika alternativ ?

Den korta versionen angående Windows handlar om slarv vid uppgraderingar och automatisk omsampling ( dåligt implementerat dessutom ) historiskt sett. Alltså horribelt dåligt implementerat. :? Det är förhoppningsvis bättre utfört numera men detta har fått mig att se med skepsism på Microsoft. Det är inga audiofiler som styrt i företaget , tvärtom mot Apple, där grundaren Steve Jobs gillade musik och själv hade en LP 12 som skivspelare.

Kör man ASIO till ett externt ljudkort så är det mindre risk för problem. Har jag hört. Åtminstone till nästa påtvingade uppgradering av Windows-mjukvaran.

Tell- här kan du historiskt läsa hur det kunde se ut med Vista 2009: viewtopic.php?f=10&t=24381&hilit=Omsampling+Windows+vista

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-08-12 20:53

Tangband skrev:För att kunna höra om det är nån skillnad måste du ju låna hem olika alternativ ?

Den korta versionen angående Windows handlar om slarv vid uppgraderingar och automatisk omsampling ( dåligt implementerat dessutom ) historiskt sett. Alltså horribelt dåligt implementerat. :? Det är förhoppningsvis bättre utfört numera men detta har fått mig att se med skepsism på Microsoft. Det är inga audiofiler som styrt i företaget , tvärtom mot Apple, där grundaren Steve Jobs gillade musik och själv hade en LP 12 som skivspelare.

Kör man ASIO till ett externt ljudkort så är det mindre risk för problem. Har jag hört. Åtminstone till nästa påtvingade uppgradering av Windows-mjukvaran.

Tell- här kan du historiskt läsa hur det kunde se ut med Vista 2009: viewtopic.php?f=10&t=24381&hilit=Omsampling+Windows+vista


Resampling är ju en form av DSP. Men visst, klart det påverkar men inte till den grad ni pratar om, speciellt inte nuförtiden. Men du har en poäng med resamplingen att den kan påverka, men om man lirar saker som inte behöver resamplas, finns det mer som kan påverka ljudet?
För övrigt har jag ju testat många olika alternativ, flertal datorer, nån CD-spelare och några dedikerade streamers så som Raspberry PI och XIaomi Mi Box.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad är en streamer?

Inläggav philipbtz » 2019-08-13 09:34

Tell skrev:Men det är ju fortfarande ingen som kunnat förklara VAD för fuffens som operativsystem/drivrutiner/programvara etc håller på med och VARFÖR det skulle kunna påverka ljudet på ett så där analogt o musikaliskt sätt. Den som närmast har nån vettig förklaring är Peter S som påstår att en streamer kan ge olika störningar som påverkar jitteret o att det i sin tur påverkar ljudet, men har man en asyncron DAC så är ju det inget problem.
Sen är det fortfarande ingen som kunnat förklara varför det BARA är ljud som kan påverkas såhär och inte t ex bild som i sig är en mycket tyngre o svårare signal att hantera.

Så alltså, ska ni försöka övertyga att det är nån skillnad så ge lite faktan om VARFÖR det skulle kunna låta olika, inte bara att ni tycker att ni hör skillnad. För själv hör jag inte det alls och jag förstår inte hur det skulle kunna göra det heller.


Bild påverkas med av grafikkortets drivrutiner. Färger och ändra parametrar i bilden ändras ibland. Både ljud och bild kan bli fel! Förutom att det är ganska lätt ibland att både se och höra felen så finns det enkla förklaringar. Gå in i drivrutinerna och titta så ser du vad den gör. Om man inte vet hur man gör det kan man alltid koppla på tex en HD Fury Linker på HDMI:n så ser man vilken signal som skickas ut. Vad många saker jag sett skicka fel där. Några exempel: Xbox One S, Samsung UHD-spelare, laptop. Prylar som gjort sönder ljudet via digital in: alla receivrar jag någonsin ägt, diverse datorer. Även analog ut från PC har visat sig ge problem. Ännu mer tom. Klippning av signaler, fasvridningar osv.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-08-13 11:19

philipbtz skrev:Bild påverkas med av grafikkortets drivrutiner. Färger och ändra parametrar i bilden ändras ibland. Både ljud och bild kan bli fel! Förutom att det är ganska lätt ibland att både se och höra felen så finns det enkla förklaringar. Gå in i drivrutinerna och titta så ser du vad den gör. Om man inte vet hur man gör det kan man alltid koppla på tex en HD Fury Linker på HDMI:n så ser man vilken signal som skickas ut. Vad många saker jag sett skicka fel där. Några exempel: Xbox One S, Samsung UHD-spelare, laptop. Prylar som gjort sönder ljudet via digital in: alla receivrar jag någonsin ägt, diverse datorer. Även analog ut från PC har visat sig ge problem. Ännu mer tom. Klippning av signaler, fasvridningar osv.


Har aldrig nånsin sett en grafikkortsrecension där dom påstår att ens texturer i spel fått "bättre djup i svärtan" eller kanske "mer mättade färger", eller att jpg-bilderna i photoshop får "bättre upplösning i högdagrarna", because det helt enkelt sker inte. O inte heller att olika grafikkortsdrivisar ska ha gett uppgradering i bildkvalle, det vore väldigt skumt för isf skulle nånting vara fel o trasigt i den äldre drivisen.
Skillnaderna finns ju inte heller trots att det finns sååå mycket mer som ska stämma då det finns många olika standarder för hur bilder ska visas pga att färger är så mycket mer komplicerade än ljud, och för att alla skärmar är feta kompromisser då dom inte alllls täcker hela ögats spektrum. O så har vi det här med färghantering som också är en irriterande faktor. Men om allting är satt på rättkonfat o satt på standardinställningarna så kommer ett grafikkort eller liknande aldrig ge olika bild. Det sker helt enkelt inte.
Men ändå så kommer audiofiler o vill lägga tiotusentals pengar på ljudskillnader som inte finns för att marknaden i så många år lyckats lura dom till att dom faktiskt gör det.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad är en streamer?

Inläggav philipbtz » 2019-08-13 12:05

Tell skrev:
philipbtz skrev:Bild påverkas med av grafikkortets drivrutiner. Färger och ändra parametrar i bilden ändras ibland. Både ljud och bild kan bli fel! Förutom att det är ganska lätt ibland att både se och höra felen så finns det enkla förklaringar. Gå in i drivrutinerna och titta så ser du vad den gör. Om man inte vet hur man gör det kan man alltid koppla på tex en HD Fury Linker på HDMI:n så ser man vilken signal som skickas ut. Vad många saker jag sett skicka fel där. Några exempel: Xbox One S, Samsung UHD-spelare, laptop. Prylar som gjort sönder ljudet via digital in: alla receivrar jag någonsin ägt, diverse datorer. Även analog ut från PC har visat sig ge problem. Ännu mer tom. Klippning av signaler, fasvridningar osv.


Har aldrig nånsin sett en grafikkortsrecension där dom påstår att ens texturer i spel fått "bättre djup i svärtan" eller kanske "mer mättade färger", eller att jpg-bilderna i photoshop får "bättre upplösning i högdagrarna", because det helt enkelt sker inte. O inte heller att olika grafikkortsdrivisar ska ha gett uppgradering i bildkvalle, det vore väldigt skumt för isf skulle nånting vara fel o trasigt i den äldre drivisen.
Skillnaderna finns ju inte heller trots att det finns sååå mycket mer som ska stämma då det finns många olika standarder för hur bilder ska visas pga att färger är så mycket mer komplicerade än ljud, och för att alla skärmar är feta kompromisser då dom inte alllls täcker hela ögats spektrum. O så har vi det här med färghantering som också är en irriterande faktor. Men om allting är satt på rättkonfat o satt på standardinställningarna så kommer ett grafikkort eller liknande aldrig ge olika bild. Det sker helt enkelt inte.
Men ändå så kommer audiofiler o vill lägga tiotusentals pengar på ljudskillnader som inte finns för att marknaden i så många år lyckats lura dom till att dom faktiskt gör det.


Grafikkort är utvecklade och testade för PC-världen. Så fort du skall skicka ut till en pryl som lever i film-världen så finns det skillnader i svärta och färgrymd som inte alltid blir rätt. Det låter som att du inte har testat så mycket själv? Jag har testat väldigt mycket och man får vara noga i inställningarna och det skall bli 100% rätt. Inte alla som ser att det blir krossat svärta eller fel färgrymd så dessa personer upplever inte problem. Inte alla heller som ser fel i panoreringar för att det inte går att skicka 23.986Hz t.ex. utan det skickas 24.0Hz eller 50Hz eller vad som helst.

Jag hade en laptop några år sedan med Intel-grafik. Som standard så hade drivrutinen enhancement mode för att ge "bättre" bild. Kontrast, brightness, färg..ja allt var fel. Bara som ett till exempel. En oinsatt polare tyckte att "vi har ju bild" men det var ganska lätt att se att det var helt fel. Det var inte helt lätt att slå av allt heller.

På Xbox One S och andra spelare jag testat med HDMI ut och allt rätt inställt i spelaren blev det fortfarande fel i BT2020 mappningen samt HDR. Den använde fel färgmatriser intärnt visade det sig sedan.

Man behöver inte lägga alls många pengar på en spelare som funkar 100% rätt men man skall vara medveten om vad man köper. Finns ju otroligt många exempel på dyra saker som funkar sämre. En no-nonsense inställning är farligt att ha om man vill ha allt helt korrekt.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tell » 2019-08-13 12:44

philipbtz skrev:
Tell skrev:
philipbtz skrev:Bild påverkas med av grafikkortets drivrutiner. Färger och ändra parametrar i bilden ändras ibland. Både ljud och bild kan bli fel! Förutom att det är ganska lätt ibland att både se och höra felen så finns det enkla förklaringar. Gå in i drivrutinerna och titta så ser du vad den gör. Om man inte vet hur man gör det kan man alltid koppla på tex en HD Fury Linker på HDMI:n så ser man vilken signal som skickas ut. Vad många saker jag sett skicka fel där. Några exempel: Xbox One S, Samsung UHD-spelare, laptop. Prylar som gjort sönder ljudet via digital in: alla receivrar jag någonsin ägt, diverse datorer. Även analog ut från PC har visat sig ge problem. Ännu mer tom. Klippning av signaler, fasvridningar osv.


Har aldrig nånsin sett en grafikkortsrecension där dom påstår att ens texturer i spel fått "bättre djup i svärtan" eller kanske "mer mättade färger", eller att jpg-bilderna i photoshop får "bättre upplösning i högdagrarna", because det helt enkelt sker inte. O inte heller att olika grafikkortsdrivisar ska ha gett uppgradering i bildkvalle, det vore väldigt skumt för isf skulle nånting vara fel o trasigt i den äldre drivisen.
Skillnaderna finns ju inte heller trots att det finns sååå mycket mer som ska stämma då det finns många olika standarder för hur bilder ska visas pga att färger är så mycket mer komplicerade än ljud, och för att alla skärmar är feta kompromisser då dom inte alllls täcker hela ögats spektrum. O så har vi det här med färghantering som också är en irriterande faktor. Men om allting är satt på rättkonfat o satt på standardinställningarna så kommer ett grafikkort eller liknande aldrig ge olika bild. Det sker helt enkelt inte.
Men ändå så kommer audiofiler o vill lägga tiotusentals pengar på ljudskillnader som inte finns för att marknaden i så många år lyckats lura dom till att dom faktiskt gör det.


Grafikkort är utvecklade och testade för PC-världen. Så fort du skall skicka ut till en pryl som lever i film-världen så finns det skillnader i svärta och färgrymd som inte alltid blir rätt. Det låter som att du inte har testat så mycket själv? Jag har testat väldigt mycket och man får vara noga i inställningarna och det skall bli 100% rätt. Inte alla som ser att det blir krossat svärta eller fel färgrymd så dessa personer upplever inte problem. Inte alla heller som ser fel i panoreringar för att det inte går att skicka 23.986Hz t.ex. utan det skickas 24.0Hz eller 50Hz eller vad som helst.

Jag hade en laptop några år sedan med Intel-grafik. Som standard så hade drivrutinen enhancement mode för att ge "bättre" bild. Kontrast, brightness, färg..ja allt var fel. Bara som ett till exempel. En oinsatt polare tyckte att "vi har ju bild" men det var ganska lätt att se att det var helt fel. Det var inte helt lätt att slå av allt heller.

På Xbox One S och andra spelare jag testat med HDMI ut och allt rätt inställt i spelaren blev det fortfarande fel i BT2020 mappningen samt HDR. Den använde fel färgmatriser intärnt visade det sig sedan.

Man behöver inte lägga alls många pengar på en spelare som funkar 100% rätt men man skall vara medveten om vad man köper. Finns ju otroligt många exempel på dyra saker som funkar sämre. En no-nonsense inställning är farligt att ha om man vill ha allt helt korrekt.


Jag har testat massor. Byggt en hel del datorer, är väldigt insatt i skärmar osv, är sen många år en seriös hobbyfotograf och jobbat som 3D-grafiker i 10+ år.
För det du beskriver är ju exakt det är ju det jag menar, att det är olika standarder, färginställningar osv som ska stämma. Gör det det så visas bilderna _exakt_ samma lika. Gör det fortfarande inte det så är det nåt som är buggat o fel. O ska man ta en så enkel grej som att visa en jpg-bild på datorn så om bildvisaren stödjer färghantering så kommer bilden visas exakt likadant oavsett grafikkort, operativsystem, program etc. Det är inte som i ljudvärlden där folk påstår att olika streamers ger lite olika ljudkaraktärer. Som påstå att ett Nvidia GTX1060 ger lite mjukare skuggor än RTX2080ti som samtidigt också har högre dynamik än nåt annat grafikkort i rödkanalen. Skulle vara ett absurt konstigt påstående.
O i ljudvärlden är det ju inte alls samma djungel med standarder och inställningar som ska stämma, för ska spelaren spela upp en PCM-signal så finns det inte mycket den behöver tänka på förutom att bara skicka ettorna o nollorna. Visst att den kanske resamplas om Windows eller whatever är inställd på en annan samplerate än vad filen är, men en vanlig resampling är inte alls en komplicerad operation. OM det sen ändå låter annorlunda så är det nån mer DSP inblandad. Om ingen DSP används så kan det omöjligt låta annorlunda.

Så alltså, i bildvärlden där det kommer nya standarder osv hela tiden o det fortfarande finns mycket att förbättra så är det lätt att få bilden att se samma lika ut sålänge det är rättkonfat, medans i ljudvärlden där CDns extremt enkelt uppbyggda PCM-signal varit exakt samma lika sen 80-talet så är det enligt er skitsvårt att få det att låta likadant mellan olika enheter. Tycker inte ni det är asskumt?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad är en streamer?

Inläggav philipbtz » 2019-08-13 13:38

Jag tror vi mer eller mindre är överrens. Det finns säkert prylar som gör fel men man behöver inte göra det så komplicerat för sig utan bara köpa en streamer som mäter lika bra som mätinstrumentet för några få dollars så slipper man oroa sig. Och ja lite skumt att det egentligen inte hänt mer med ljud än vad det gjort..

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Mats » 2019-10-02 23:39

lennartj skrev:Jag har nu en Melco-streamer till låns några veckor.
Det är ännu för tidigt att rapportera några intryck från den.

Jag vill bara kommentera det extrema tweakande som en del personer hänger sig åt.
Dels svindyra USB-kablar, sedan ska DACen inte drivas med det inbyggda nätaggregatet
utan med ett stort och dyrt linjärt nätaggregat via DACens alternativa 12 V-ingång.
Jag har dessutom ett par TP-link Gigabit-switchar vars medskickade nätaggregat
bör dumpas och ersättas med linjära som kostar 10 gånger mer än switcharna!
Dessutom skulle mina Cat 6 nätverkskablar vara odugliga och borde bytas mot
Cat8 som jag aldrig hört talas om.

Nästa krutdurk gäller inte bara den digitala domänen,
sedan ska ström ledas till ovannämnda prylar, lokalt mediabibliotek (t.ex. NAS),
streamer, server och DAC. Alla de fyra senast nämnda funktionerna behöver inte
levereras från separata apparater, olika tillverkare buntar ihop funktionerna på olika vis.
Då duger inte vilka strömsladdar som helst, det ska vara exotiska snokar med märkliga
egenskaper, på en mässa hörde jag en kabelnasare svamla om sina strömsladdars
utmärkta ledningsförmåga i MHz-området (?) han hade en sådan svada att jag inte
lyckades kommentera att jag hellre vill ha strömsladdar som agerar som brickwall-
filter över 50 Hz. Givetvis duger inte 30-kronors grenlådor från IKEA.
Det kan jag iofs hålla med om, men när passiva grenlådor kostar flera tusen kr
per uttag med rodiumplätterade kontaktytor???

Sedan gäller det att hålla rent vid dörren, och även se till att egna apparater
inte stör varann, strömrening, strömregenerering eller både och???
Slutligen håller jag med om att väl genomtänkt och väl utförd stjärnjordning
är viktig för att få lugn och stabilitet, men vid sandlådekanten väntar nya
trollkarlar girigt på dem som fortfarande jagar efter det perfekta ljudet.

När det gäller tweaks av allehanda slag som gör en en nätt och jämnt uppfattbar
skillnad gäller det att hålla huvudet kallt och försöka ta reda på om det inte är
en försämring snarare än en förbättring och ställa sig frågan
"Gagnar den min musikaliska tillfredsställelse?"


Kom du fram till något vad gäller Melco-streamern? Intryck, slutsatser? :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-10-10 13:09

Jag äger ingen pekplatta, varken IOS-baserad eller Android och på min Sony Xperia-mobil hittade jag inget sätt att zooma i appen, så jag kunde inte använda den. Med knapparna på Melcons framsida lyckades jag spela upp några album vilka, som väntat, lät alldeles utmärkt.
Dessutom anslöt jag min Lenovo CD/DVD-brännare till en USB-port och fick mycket snabbt frågan om jag vill rippa eller lyssna.
Den var väldigt mycket snabbare spelklar än min Oppo BDP-95.
Melcon lät minst lika bra med USB-anslutning till min Mytek Stereo 192 DSD DAC som Oppon med SPDIF, mer orkade jag inte med innan det var dags att återlämna Streamer och Chord DAC (tyvärr oprovad).

Tack för lånet, Sprudel!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster