Vad är en streamer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-05-18 12:40

Vad har jag för nytta av en sådan?
Anvädarinterfacet till Roon verkar trevligt och MQA är spännande, om det blir något av det.

En nyare DAC som jag är nyfiken på är Mytek Brooklyn+ som verkar kunna allt,
men den har kommit i ännu en version med inbyggd Streamer.
https://mytekdigital.com/hifi/products/brooklyn-bridge/
Vad tillför den som jag inte kan göra med min USB-anslutna PC till min nuvarande DAC?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-05-18 12:46

Lite bakgrund till frågan:

Kan streamingen hjälpa till att få igång mina TeenAge Engineering OD11 som jag försöker uppdatera med BlueTooth-stöd för att kunna spela annat än bara Spotify via WiFi från mobilen i ett annat rum, men de har hittills inte varit parningsvilliga.

Jag har strulat med Miracast och Chromecast från Mobil (Sony XZx med Android 8.0.0) och dator till TV'n och jag vägrar släp(p)a in ävan AirPlay.

För närvarande har jag en dockad laptop (Thinkpad Yoga14 med W10 och 8 GB RAM och 2,4 GHz Intel i7)
och en QNAP TS653A NAS med 4-kärnig Intel-processor och 8 GB RAM där bl.a.mina ljudfiler ligger.
Mitt lokala nät består av två TP-Link TL-10SG switchar och Deltaco UTP Cat6 kablage samt en CBN CH7486E Wireless Voice Gateway från ComHem som även är router mm. till en 100/10 Internetförbindelse.
På PC'n kör jag foobar2000 med USB-kabel till min Mytek Stereo 192 DSD DAC som är ansluten med balanserade kablar till försteget liksom min Oppo BDP-95.
Jag kommer aldrig att rippa samtliga av mina mer eller mindre obskyra CD utan spelar dem från Oppon.
Dessutom spelar jag ofta och gärna LP samt då och då ett gäng 78-varvare, men ser nästan aldrig på film.
Däremot är jag intresserad av multikanals SACD och håller på att ordna 3 fronthögtalare och 3 monoslutsteg som ska bli så lika som möjligt och anslutas direkt till Oppons analogutgångar. Lanseringarna av Carlsson OA51.N och OA61 gör att jag avvaktar på den fronten och utforskar vad som är på gång i den digitala världen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Belker » 2019-05-18 13:28

Personligen ser jag inget behov av en streamer. Jag kör Roon på en Mac-dator i skrubb. Därifrån USB direkt till DAC. Musiken ligger på NAS i nätverket och på Tidal genom Roon. Mina OD 11 funkar väldigt bra med Roon. Bara att välja dem som zon i Roon. Tror det går över AirPlay. Med Roon får man avancerade möjligheter till DSP på OD11 om man vill. För Spotify har OD11 Spotify Connect inbyggt, så där går jag inte över Roon.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad är en streamer?

Inläggav hcl » 2019-05-18 15:25

Nu känner inte jag dig personligen, men har ändå (genom att ha läst otaliga av dina inlägg samt talat med Sportis...) förstått att du både har höga krav, bra koll och är tillräckligt erfaren för att hoppa över ”wanabe wanahave” självlurendrejeriet och gå direkt på vettiga prestanda direkt?

En streamer suger i sig musikfiler från någon nätverksservertjänst (med fördel en egenmanagerad, typ Asset UPNP eller dyligt, på egen NAS) och spelar upp filerna (om man väljer rätt apparat) på ett förtjänstfullt sätt. Vill man ha något ”bra”, utan onödig extra fernissa så kan man köpa en Linn streamer. Vill man ha extra kryddning finns det andra att välja på. Det finns även andra bra, men de är ännu dyrare och inte bättre (enligt min åsikt). Yamahan som Tangband nämner i varje tråd verkar intressant, men jag har bara hört den med slutsteg och om än helt ok inte fantastisk.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tangband » 2019-05-18 15:33

lennartj skrev:Vad har jag för nytta av en sådan?
Anvädarinterfacet till Roon verkar trevligt och MQA är spännande, om det blir något av det.

En nyare DAC som jag är nyfiken på är Mytek Brooklyn+ som verkar kunna allt,
men den har kommit i ännu en version med inbyggd Streamer.
https://mytekdigital.com/hifi/products/brooklyn-bridge/
Vad tillför den som jag inte kan göra med min USB-anslutna PC till min nuvarande DAC?


En bra streamer revolutionerar ditt musiklyssnande pga användarvänlighet :) .

Prova med en billigare buggfri streamer för att se om du gillar konceptet, tex denna billiga från Yamaha wxad10 för 1495:-
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... a-wxad-10/

Min erfarenhet efter att ha haft en del streamers ( Squeezebox, Ieast, naim, provat ingående Linn, yamaha ) är att det är bra om det finns ett bra utvecklat interface som är snabbt och buggfritt. Köp ingen spelare som inte har utvecklat en bra app.

Om du kör music med FLAC från en NAS trådlöst till en streamer blir användarvänligheten kraftigt överlägsen en dator. Du slipper ha datorn framme och du slipper sladdar. NASen startar direkt utan långa uppstartstider.
Du styr allt trådlöst från en läsplatta eller smartphone.
Efter du rippat skivorna du har på cd till FLAC kommer du inte vilja använda cd -formatet mer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-05-18 16:18

Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?

En streamer är i likhet med en CD-spelare en dedikerad maskin för uppspelning av musik, enda skillnaden är att musiken inte ligger på ett fysiskt format.
Varför har man en CD-spelare då det går att spela upp CD-skivor från en dator förutsatt att den har den hårdvaran, det är egentligen samma fråga.

En streamer passar likt en CD-spelare in bättre bland resterande HIFI-utrustning i hyllan, den tar inte tid att starta upp och den har inga egenljud i form av fläktar eller andra mekaniska ljud. Den är byggd och utvecklad endast för att spela upp musik och passar alla nästan oavsett tekniskt kunnande, sätt igång förstärkaren och tryck på play-knappen så spelas musiken upp.

En streamer är den rakaste övergången från att lyssna på skivor från en CD-spelare, det är bara formatet som bytts ut, inget mystiskt alls. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Belker » 2019-05-18 17:08

Tangband skrev:
lennartj skrev:Vad har jag för nytta av en sådan?
Anvädarinterfacet till Roon verkar trevligt och MQA är spännande, om det blir något av det.

En nyare DAC som jag är nyfiken på är Mytek Brooklyn+ som verkar kunna allt,
men den har kommit i ännu en version med inbyggd Streamer.
https://mytekdigital.com/hifi/products/brooklyn-bridge/
Vad tillför den som jag inte kan göra med min USB-anslutna PC till min nuvarande DAC?


En bra streamer revolutionerar ditt musiklyssnande pga användarvänlighet :) .



Men lennartj har redan en dator som kan köra Roon. Finns mig veterligen ingen streamer som är lika användarvänlig och stabil som Roon.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tangband » 2019-05-18 17:16

goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?

En streamer är i likhet med en CD-spelare en dedikerad maskin för uppspelning av musik, enda skillnaden är att musiken inte ligger på ett fysiskt format.
Varför har man en CD-spelare då det går att spela upp CD-skivor från en dator förutsatt att den har den hårdvaran, det är egentligen samma fråga.

En streamer passar likt en CD-spelare in bättre bland resterande HIFI-utrustning i hyllan, den tar inte tid att starta upp och den har inga egenljud i form av fläktar eller andra mekaniska ljud. Den är byggd och utvecklad endast för att spela upp musik och passar alla nästan oavsett tekniskt kunnande, sätt igång förstärkaren och tryck på play-knappen så spelas musiken upp.

En streamer är den rakaste övergången från att lyssna på skivor från en CD-spelare, det är bara formatet som bytts ut, inget mystiskt alls. :)

+1 på goat 76 inlägg

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-05-18 17:17

Belker skrev:
Tangband skrev:
lennartj skrev:Vad har jag för nytta av en sådan?
Anvädarinterfacet till Roon verkar trevligt och MQA är spännande, om det blir något av det.

En nyare DAC som jag är nyfiken på är Mytek Brooklyn+ som verkar kunna allt,
men den har kommit i ännu en version med inbyggd Streamer.
https://mytekdigital.com/hifi/products/brooklyn-bridge/
Vad tillför den som jag inte kan göra med min USB-anslutna PC till min nuvarande DAC?


En bra streamer revolutionerar ditt musiklyssnande pga användarvänlighet :) .



Men lennartj har redan en dator som kan köra Roon. Finns mig veterligen ingen streamer som är lika användarvänlig och stabil som Roon.


Linn har fullt integrerat stöd för Roon i sina streamers, vilket många andra streamers säkerligen också har.
En dedikerad musikspelare är iallafall för mig att föredra precis som jag när jag lyssnade på CD föredrog en CD-spelare.

Och plus tillbaka till Tangband för hans tidigare inlägg även om jag kanske inte tycker att en streamer är en revolution, dock är det helt klart en naturlig evolution i steget efter CD-spelaren. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Belker » 2019-05-18 17:45

Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-05-18 20:27

Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!


Kan inte Roon Core ligga på en NAS?

Ja det fungerar att köra en vanlig dator som streamer i samma bemärkelse som det går att använda densamma som CD-spelare, det går att ha den påslagen hela tiden och det går att köra den fläktlös och installera SSD.
Men man kan även välja att köra på en dedikerad streamer istället som redan från start är optimerad för streaming och detta bör nog tilltala audiofiler bättre. Så jag säger det igen, en streamer är nutidens ”CD-spelare”.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad är en streamer?

Inläggav dewpo » 2019-05-18 20:46

goat76 skrev:
Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!


Kan inte Roon Core ligga på en NAS?

Jo, Men det finns bara stöd för lite dyrare NAS servrar med x86 processor.


Ja det fungerar att köra en vanlig dator som streamer i samma bemärkelse som det går att använda densamma som CD-spelare, det går att ha den påslagen hela tiden och det går att köra den fläktlös och installera SSD.
Men man kan även välja att köra på en dedikerad streamer istället som redan från start är optimerad för streaming och detta bör nog tilltala audiofiler bättre. Så jag säger det igen, en streamer är nutidens ”CD-spelare”.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-05-18 21:01

Nej, ska man ha Roon måste måste Core köras på en separat burk.

Brooklyn Bridge is identical to Brooklyn DAC+ in terms of audio circuits and performance but has the addition of a built-in Network Streamer. AES/EBU digital input is replaced with an ethernet network connector, a WiFi antena and a USB port for external music hard drive. Just add a tablet (ipad or android) for complete music system to stream Tidal MQA, Qobuz Hi-Res or other streaming services or play local files connected to Brooklyn Bridge USB port. Roon requires additional Roon Core. Like in the Brooklyn DAC+ there is line and phono analog preamplifier and a reference headphone amplifier.

från
https://mytekdigital.com/hifi/products/brooklyn-bridge/

Raspberry Pie har nämnts i samband med Roon, i Linuxversion, men en stunds Googlande får jag intrycket att Raspberryn både har otillräcklig processor och stöd för bara 1 GB RAM.
Har jag bara fått träffar på gamla raspberrymodeller, så det finns nya vassare?
Der brukar gå ganska fort i den här branschen :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad är en streamer?

Inläggav dewpo » 2019-05-18 21:21

Raspberry Pie fungerar bra att köra Roon Bridge på
https://www.ropieee.org/

Men Roon Core måste köras på en annan maskin.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Belker » 2019-05-18 23:33

goat76 skrev:
Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!


Kan inte Roon Core ligga på en NAS?

Ja det fungerar att köra en vanlig dator som streamer i samma bemärkelse som det går att använda densamma som CD-spelare, det går att ha den påslagen hela tiden och det går att köra den fläktlös och installera SSD.
Men man kan även välja att köra på en dedikerad streamer istället som redan från start är optimerad för streaming och detta bör nog tilltala audiofiler bättre. Så jag säger det igen, en streamer är nutidens ”CD-spelare”.


För mig är det så här: Ska man streama ska man ha Roon. Det ger bäst användbarhet, kontroll över ljudkvalitet och allmän feelgood. För att köra Roon behövs en dator av något slag. Om man har en dator igång i systemet behövs ingen extra streamer (också dator fast för klen för Roon). Ergo, streamer är onödigt alternativt undermåligt (men plug’n’play för dem som inte vill ha en dator igång). Användargränssnitt ligger i alla alternativ på lös skärm. Att bläddra igenom en skivsamling på en streamerdisplay är otänkbart. Allt förutsatt extern USB-DAC. En Roon enpoint DAC kan vara motiverat. Är det en streamer? Vattendelaren här är alltså om man vill ha Roon eller nöjer sig med sig med enklare streamermjukvara.

Sen tycker jag jämförelsen med dator som cd-spelare haltar. Möjligtvis om man skulle kalla datorn för transport till extern dac.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-05-19 01:38

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!


Kan inte Roon Core ligga på en NAS?

Ja det fungerar att köra en vanlig dator som streamer i samma bemärkelse som det går att använda densamma som CD-spelare, det går att ha den påslagen hela tiden och det går att köra den fläktlös och installera SSD.
Men man kan även välja att köra på en dedikerad streamer istället som redan från start är optimerad för streaming och detta bör nog tilltala audiofiler bättre. Så jag säger det igen, en streamer är nutidens ”CD-spelare”.


För mig är det så här: Ska man streama ska man ha Roon. Det ger bäst användbarhet, kontroll över ljudkvalitet och allmän feelgood. För att köra Roon behövs en dator av något slag. Om man har en dator igång i systemet behövs ingen extra streamer (också dator fast för klen för Roon). Ergo, streamer är onödigt alternativt undermåligt (men plug’n’play för dem som inte vill ha en dator igång). Användargränssnitt ligger i alla alternativ på lös skärm. Att bläddra igenom en skivsamling på en streamerdisplay är otänkbart. Allt förutsatt extern USB-DAC. En Roon enpoint DAC kan vara motiverat. Är det en streamer? Vattendelaren här är alltså om man vill ha Roon eller nöjer sig med sig med enklare streamermjukvara.

Sen tycker jag jämförelsen med dator som cd-spelare haltar. Möjligtvis om man skulle kalla datorn för transport till extern dac.


Men om man använder en streamer så krävs ingen dator alls. :)

NAS (64-bit Intel) + streamer + styrplatta = klart

Vad är det som gör streamern till den undermåliga delen i kedjan? Det är ju den som tar emot ljudfilen och spelar upp den med allt vad det innebär i den delen av kedjan.
Att den inte kan skicka e-post eller redigera bilder är inte väsentligt för musikuppspelning.

Streamern har med fördel en inbyggd DAC vilket gör att själva uppspelnings-delen är fullt kontrollerad utan oändliga okända variabler, detta gör att tillverkaren av streamern vet vad varje förändring av mjukvaran gör med ljudet vilket jag tycker är att föredra. En fullt kontrollerad verkstad likt den form Apple jobbar efter bidrar till stabilitet vilket tar den slutgiltiga prestandan till högre höjder än enskilda okända komponenters teoretiska max-prestanda.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-05-19 02:19

Om jag satsar på Roon, vad är då uppgiften för en end-point?
Är det att ta emot en tilldelad dataström från core?
Vad kan en endpoint vara, en eller ett par Teenage Engineering OD11-högtalare?
Jag läste någonstans att Roon stöder AirPlay, då borde det väl vara okomplicerat att spela upp t.ex. flac-filer med 24/96?
Går det lika bra med en DSD256?
Görs formatomvandlingen i core då?
Jag börjar ana att att en roon endpint kan vara olika saker t.ex. en DAC

Om jag har en Raspberry Pie, vad är minimifunktionaliteten för att den ska vara en endpoint ?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Harryup » 2019-05-19 04:08

lennartj skrev:Om jag satsar på Roon, vad är då uppgiften för en end-point?
1.Är det att ta emot en tilldelad dataström från core?
2.Vad kan en endpoint vara, en eller ett par Teenage Engineering OD11-högtalare?
3.Jag läste någonstans att Roon stöder AirPlay, då borde det väl vara okomplicerat att spela upp t.ex. flac-filer med 24/96?
4.Går det lika bra med en DSD256?
5.Görs formatomvandlingen i core då?
6.Jag börjar ana att att en roon endpint kan vara olika saker t.ex. en DAC

7.Om jag har en Raspberry Pie, vad är minimifunktionaliteten för att den ska vara en endpoint ?

edit mina siffror.

1. Endpointen är den som man skickar musiken till för att spelas upp. På gammalt språk skulle man kalla den för klient.
2. Om de kan spela upp t.ex. via AirPlay ja.
3. Roon kan spela flacfiler med högre upplösning än så men har ingen med AirPlay att göra. Roon använder något som heter RAAT istället mellan en klient och server om klienten stödjer det.
4. Vet inte men det finns en gratis provperiod så testa. Men det beror på vad dacen klarar också.
5. Ja, vilket gör att man inte per automatik kan förutsätta att en klen NAS kan göra det utan problem.
Men beroende på klient så kan man skicka DSD till klienten eller inte.
6. EN endpoint kan inte vara en DAC men väl en DAC med ethernetuttag så att den kan kommunicera på något sätt.
7. Ingen aning.
Kan ju vara så att något av svaren idag kan hanteras på flera sätt än vad jag känner till då Roon utvecklas hela tiden. Men när det gäller format så klarar serverdelen det mesta men endpointen måste också klara samma format annars så får man konvertera innan endpointen.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Tangband » 2019-05-19 08:35

lennartj skrev:Vad har jag för nytta av en sådan?
Anvädarinterfacet till Roon verkar trevligt och MQA är spännande, om det blir något av det.

En nyare DAC som jag är nyfiken på är Mytek Brooklyn+ som verkar kunna allt,
men den har kommit i ännu en version med inbyggd Streamer.
https://mytekdigital.com/hifi/products/brooklyn-bridge/
Vad tillför den som jag inte kan göra med min USB-anslutna PC till min nuvarande DAC?


Lennartj- det är en hel del pyssel som krävs då man rippar skivor och hur man gör. Köper man tex en Linn-spelare ( tex majik dsm ) så ingår installation såvitt jag vet. Det är ett väldigt bra initiativ.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad är en streamer?

Inläggav philipbtz » 2019-05-19 09:09

Jag har testat de flesta sätt att streama musik. Utan tvekan det du vill ha är att hoppa över all typ av casting, airplay osv. Det du vill ha är något som kan agera roon bridge. Det blir då Roon bridgen man kopplar sig till via telefonen och kör Roon appen i mobilen. Roon bridgen kopplar man nätverkskabel till så allt går via LAN-kabel. Telefonen styr då bara bridgen liksom. Man behöver dock en relativt kraftig dator för att köra Roon Core på. Den räknar ut all metadata om din musik osv. Jag får upp DR, artist, vilken master av skivan man lyssnar på och en himla massa mer i appen om allt musik jag har på NAS:en(Tidal får man mindre metadata från då det inte går att analysera på samma sätt). Glöm att köra detta på NAS. Då får det vara en NAS man bygger själv eller en väldigt dyr NAS. Absolut minimum för att driva roon core är:

Intel Core i3, Ivy Bridge+
4GB RAM.
SSD boot drive.
1440 x 900 Resolution.

Eftersom man spelar upp sin musik via Roon Bridgen så är det väldigt smidigt om detta samtidigt är en DAC. Själv landade jag i Allo Katana med Isolator. Det är en Raspberry Pi med DietPi linux på. Sedan är det ett antal kretskort som hör till själva DAC:en. DAC:en är helt isolerad från Raspberry Pi som i sig inte är lämplig alls att spela musik ifrån enligt mina tester iaf. Väldigt smidig och kostnadseffektiv setup. Finns såklart mer påkostade alternativ som agerar Roon Bridge - där väljer man själv men själva konceptet är i särklass det bästa jag testat.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Belker » 2019-05-19 09:25

@goat76, när jag säger att allt-i-ett streamer är undermåligt jämfört med en Roonlösning talar jag om användarupplevelsen av mjukvaran. Ofta handlar det dessutom om traditionella hififöretag som plötsligt fått mjukvaruutveckling i knät av aldrig tidigare skådad magnitud. Proprietära lösningar som supportas hur länge? Till nästa streamermodell släpps?

Ljudkvalitetsdiskussionen lämnar jag därhän. Jag är säker på att det kan bli bra på olika sätt.

@lennartj: Ja, du kan mata OD11 med allt du har. Roon ser till att sampla om ifall det skulle vara nödvändigt. OD11 är en endpoint som vilken som helst (du kan ha massor samtidigt i hemmet) och Roon vet vad den kan och inte.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-05-19 10:07

Sammanfattning :)

Detta skrev du:
Belker skrev:Men lennartj har redan en dator som kan köra Roon. Finns mig veterligen ingen streamer som är lika användarvänlig och stabil som Roon.

Jag svarade med följande:
goat76 skrev:Linn har fullt integrerat stöd för Roon i sina streamers, vilket många andra streamers säkerligen också har.

Ditt svar på det var:
Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med.

Roon Core går att köra på en NAS förutsatt att den är tillräckligt kraftfull vilket en med Intel 64-bit arkitektur är.

Här är installations-anvisningar för detta: https://blog.rieke.tv/roon-server-on-nas/

Belker skrev:@goat76, när jag säger att allt-i-ett streamer är undermåligt jämfört med en Roonlösning talar jag om användarupplevelsen av mjukvaran. Ofta handlar det dessutom om traditionella hififöretag som plötsligt fått mjukvaruutveckling i knät av aldrig tidigare skådad magnitud. Proprietära lösningar som supportas hur länge? Till nästa streamermodell släpps?

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna, hade inte du invändningar mot det jag nämde angående streamers med fullt integrerat stöd för Roon?

Med full integration så använder man Roon precis som vanligt i sin iPad, mobil eller annat valfritt styrdon, sen spelas musiken upp av streamern. Användandet av Roon blir till 100% identiskt med din lösning men man slipper ha med en dator i ekvationen (förutom NASen dårå).
Streamerns vanliga användar-interface som troligtvis är mediokert jämnfört med Roon "bypassas" därmed helt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Belker » 2019-05-19 10:24

Med fullt integrerad streamer menar jag såklart i det här fallet stand alone streamers som inte kör Roon, annars blir ju hela mitt resonemang helt ologiskt.

Att biffa upp NASen till att köra core kan man ju roa sig med, men vips har man ju då en dator som man bara behöver en DAC eller enkel endpoint till. Inte en Linnbrandad dator för sinnessjuka pengar.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad är en streamer?

Inläggav philipbtz » 2019-05-19 10:28

Belker skrev:@goat76, när jag säger att allt-i-ett streamer är undermåligt jämfört med en Roonlösning talar jag om användarupplevelsen av mjukvaran. Ofta handlar det dessutom om traditionella hififöretag som plötsligt fått mjukvaruutveckling i knät av aldrig tidigare skådad magnitud. Proprietära lösningar som supportas hur länge? Till nästa streamermodell släpps?


Det är just detta som är grejen. Det är väldigt tydligt för mig att de på Roonlabs vet vad de sysslar med. Bara en sådan sak att det går att köra på linux är guld. Väldigt dyr mjukvara dock. Men i hifi sammanhang kanske inte så blodigt ändå.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är en streamer?

Inläggav hifikg » 2019-05-19 11:42

goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?

En streamer är i likhet med en CD-spelare en dedikerad maskin för uppspelning av musik, enda skillnaden är att musiken inte ligger på ett fysiskt format.
Varför har man en CD-spelare då det går att spela upp CD-skivor från en dator förutsatt att den har den hårdvaran, det är egentligen samma fråga.

En streamer passar likt en CD-spelare in bättre bland resterande HIFI-utrustning i hyllan, den tar inte tid att starta upp och den har inga egenljud i form av fläktar eller andra mekaniska ljud. Den är byggd och utvecklad endast för att spela upp musik och passar alla nästan oavsett tekniskt kunnande, sätt igång förstärkaren och tryck på play-knappen så spelas musiken upp.

En streamer är den rakaste övergången från att lyssna på skivor från en CD-spelare, det är bara formatet som bytts ut, inget mystiskt alls. :)


Man behöver ingen CD-spelare om man har en dator med fungerande CD-läsare, förutsatt att man har en extern DAC. Annars kan man tänka sig att en bra CD-spelare har en mer avancerad DAC än en dator, men så länge man bara använder den som transport kvittar det helt. Det enda jag gör utöver att trycka på play är att starta iTunes emellanåt, för det mesta står det standby då musikdatorn inte används till så mycket annat. Med datorn får jag en stor skärm som visar vad som spelas. Om jag vill. Annars släcker jag ner den och styr den med telefon eller padda. Trådlösa kopplingar tror jag inte alls på (förutom för styrning då), så min hårddisk är fast ansluten till datorn.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-05-19 11:46

hifikg skrev:
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?

En streamer är i likhet med en CD-spelare en dedikerad maskin för uppspelning av musik, enda skillnaden är att musiken inte ligger på ett fysiskt format.
Varför har man en CD-spelare då det går att spela upp CD-skivor från en dator förutsatt att den har den hårdvaran, det är egentligen samma fråga.

En streamer passar likt en CD-spelare in bättre bland resterande HIFI-utrustning i hyllan, den tar inte tid att starta upp och den har inga egenljud i form av fläktar eller andra mekaniska ljud. Den är byggd och utvecklad endast för att spela upp musik och passar alla nästan oavsett tekniskt kunnande, sätt igång förstärkaren och tryck på play-knappen så spelas musiken upp.

En streamer är den rakaste övergången från att lyssna på skivor från en CD-spelare, det är bara formatet som bytts ut, inget mystiskt alls. :)


Man behöver ingen CD-spelare om man har en dator med fungerande CD-läsare, förutsatt att man har en extern DAC. Annars kan man tänka sig att en bra CD-spelare har en mer avancerad DAC än en dator, men så länge man bara använder den som transport kvittar det helt. Det enda jag gör utöver att trycka på play är att starta iTunes emellanåt, för det mesta står det standby då musikdatorn inte används till så mycket annat. Med datorn får jag en stor skärm som visar vad som spelas. Om jag vill. Annars släcker jag ner den och styr den med telefon eller padda. Trådlösa kopplingar tror jag inte alls på (förutom för styrning då), så min hårddisk är fast ansluten till datorn.


Gör du så då?
Använder du din dator för uppspelning av CD?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en streamer?

Inläggav goat76 » 2019-05-19 11:55

Belker skrev:Med fullt integrerad streamer menar jag såklart i det här fallet stand alone streamers som inte kör Roon, annars blir ju hela mitt resonemang helt ologiskt.

Att biffa upp NASen till att köra core kan man ju roa sig med, men vips har man ju då en dator som man bara behöver en DAC eller enkel endpoint till. Inte en Linnbrandad dator för sinnessjuka pengar.


Precis, ditt resonemang blir helt ologiskt vilket jag i mitt förra inlägg försökte påpeka. :)

Om du har invändningar mot det jag skrivit angående streamers med fullt integrerat stöd för Roon där man använder Roon i sin fulla prakt, så blir det lite konstigt om du börjar prata om streamers som inte kör Roon alls.

Man behöver inte en streamer från just Linn, därav nämnde jag att det finns många fabrikat med fullt stöd för Roon, både billiga som dyra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är en streamer?

Inläggav hifikg » 2019-05-19 11:56

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?

En streamer är i likhet med en CD-spelare en dedikerad maskin för uppspelning av musik, enda skillnaden är att musiken inte ligger på ett fysiskt format.
Varför har man en CD-spelare då det går att spela upp CD-skivor från en dator förutsatt att den har den hårdvaran, det är egentligen samma fråga.

En streamer passar likt en CD-spelare in bättre bland resterande HIFI-utrustning i hyllan, den tar inte tid att starta upp och den har inga egenljud i form av fläktar eller andra mekaniska ljud. Den är byggd och utvecklad endast för att spela upp musik och passar alla nästan oavsett tekniskt kunnande, sätt igång förstärkaren och tryck på play-knappen så spelas musiken upp.

En streamer är den rakaste övergången från att lyssna på skivor från en CD-spelare, det är bara formatet som bytts ut, inget mystiskt alls. :)


Man behöver ingen CD-spelare om man har en dator med fungerande CD-läsare, förutsatt att man har en extern DAC. Annars kan man tänka sig att en bra CD-spelare har en mer avancerad DAC än en dator, men så länge man bara använder den som transport kvittar det helt. Det enda jag gör utöver att trycka på play är att starta iTunes emellanåt, för det mesta står det standby då musikdatorn inte används till så mycket annat. Med datorn får jag en stor skärm som visar vad som spelas. Om jag vill. Annars släcker jag ner den och styr den med telefon eller padda. Trådlösa kopplingar tror jag inte alls på (förutom för styrning då), så min hårddisk är fast ansluten till datorn.


Gör du så då?
Använder du din dator för uppspelning av CD?


Mycket sällan, jag rippar nästan alltid skivorna direkt in i iTunes. Min fina CD-spelare kan inte spela alla spår, så de gånger jag "måste" använda den får jag hoppa till låt fyra/fem o spela vidare därifrån, så CD´n står mest som ögongodis. Någon gång ska jag fixa lasern. Kanske.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad är en streamer?

Inläggav philipbtz » 2019-05-19 12:49

De flesta så kallade streamers är ju totalt överprisade saker som kommer åldras väldigt dåligt. Antingen tvingas man casta vilket jag personligen inte är ett fan av eller AirPlay eller tillverkarens egna app som garanterat kommer åldras väldigt dåligt.

Alternativt har de ingen app utan man får trycka på någon display men det tar ju bort halva bekvämligheten med streaming. Skall man använda den som Roon Bridge/DAC blir det istället mycket pengar i havet. Ofta byggs det in massa saker man inte vill ha eller behöver. Dessutom är de flesta färdiga streamer-paketen väldigt dyra. Livstids Roon är en droppe i havet jämfört med vissa av dessa streamers. Och om man väl har Roon så kan man fixa en Roon Bridge väldigt billigt sedan.

Tycker den ultimata lösningen även är bland det billigaste:

Spelare/transport (t.ex. Allo Digione Signature) -> Sin favorit-DAC - >Sin favorit-förstärkare

Då kan man byta alla delar i kedjan hur man vill och om det dyker upp högre krav på spelaren så är den billig och lätt att byta i framtiden. Vill man absolut inte har Roon för att det är för dyrt t.ex. så kan man bara använda volumio eller något i spelaren så länge.

Har man däremot inget emot att använda chromecast så kan man göra det väldigt enkelt för sig och köpa en chromecast audio som man kopplar till sin DAC. Då kan man t.o.m använda Synologys egna app för att chromecasta från NAS:en. Har själv kört så ett tag men det blir problem med alla exotiska format som ett exempel av problem man får. CD-kvalitet som FLAC går bra dock(när det funkar ;)).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad är en streamer?

Inläggav Belker » 2019-05-19 13:19

goat76 skrev:
Belker skrev:Med fullt integrerad streamer menar jag såklart i det här fallet stand alone streamers som inte kör Roon, annars blir ju hela mitt resonemang helt ologiskt.

Att biffa upp NASen till att köra core kan man ju roa sig med, men vips har man ju då en dator som man bara behöver en DAC eller enkel endpoint till. Inte en Linnbrandad dator för sinnessjuka pengar.


Precis, ditt resonemang blir helt ologiskt vilket jag i mitt förra inlägg försökte påpeka. :)


Du tar tar inte det som en indikation på att du missförstått vad jag skriver? Istället tar du det som ytterligare argument att jag har fel. Jag känner inte igen dig här, goat76. Du brukar vara en resonabel person.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster