Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Bara som en påminnelse. http://archimago.blogspot.com/2019/05/blind-test-results-part-3-do-digital.html
Rejält jobb han gjort. En piP-ägare verkar ha svarat. Faktisktmedlem? Själv laddade jag ned filerna, men sen föll det bort. Någon annan som gjorde testet?
Tangband skrev:Resultatet av testen var väl att det går att höra skillnad men att skillnaderna generellt är små.
Harryup skrev:Tangband skrev:Resultatet av testen var väl att det går att höra skillnad men att skillnaderna generellt är små.
Något annat är väl inte att vänta språkmässigt. Rum och högtalare är det större skillnader på normalt, men det säger inget om hur viktiga skillnaderna är. Bara för att en skillnad är större så kan man ju tänka sig att felet ändå går att lyssna "igenom" men vissa fel går det inte att göra med. Man får andra skillnader än om man byter högtalare. Skulle personligen kunna likna det vid att rummet och högtalarna tillsammans kan vara mera som att man sitter på olika platser i konserthuset. På en del låter det bra och på andra inte men det låter ju naturligt ändå. Med digitalt kan man få fel som helt enkelt inte är i närheten av naturliga. Har man en gång hört en "liten skillnad" så kanske man hör den i varje musikstycke medans någon annan tycker att det är viktigare med en bättre fokus i ljudbilden som man definitivt inte får i konserthuset om man sitter dåligt till.
Så för min del säger små skillnader inget om det också betyder betydelselösa skillnader.
/Harryup
Tangband skrev:En PC har inte i ett seriöst audiosystem att göra.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:En PC har inte i ett seriöst audiosystem att göra.
PC kan vara iOS, Windows eller Linux. Vad kör de i studior? Nu antar jag att de inte blandar in alla andra funktioner som vi användare av PC gör. De kör väl helt dedikerade system möjligen kopplad till hårdvaran. Studio Blue kör Pro Tools HD och det finns versioner för iOS och Windows men det finns kanske någon form av totalintegration av mjuk. och hårdvara? Att många mobiler presterar bra har ju LTS konstaterat. Skillnaden mellan två PC kan vara väldigt stor. Finns en massa fallgropar när det gäller inställningar.
Since none of these Apple products were mainframes or time-sharing systems, they were all "personal computers" and not "PC" (brand) computers.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:En PC har inte i ett seriöst audiosystem att göra.
PC kan vara iOS, Windows eller Linux. Vad kör de i studior? Nu antar jag att de inte blandar in alla andra funktioner som vi användare av PC gör. De kör väl helt dedikerade system möjligen kopplad till hårdvaran. Studio Blue kör Pro Tools HD och det finns versioner för iOS och Windows men det finns kanske någon form av totalintegration av mjuk. och hårdvara? Att många mobiler presterar bra har ju LTS konstaterat. Skillnaden mellan två PC kan vara väldigt stor. Finns en massa fallgropar när det gäller inställningar.
RogerGustavsson skrev:Mac är väl också en Personal Computer? Det är väl ingen centraldator som står någon annanstans?
Wikipedia säger:Since none of these Apple products were mainframes or time-sharing systems, they were all "personal computers" and not "PC" (brand) computers.
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:En PC har inte i ett seriöst audiosystem att göra.
Nästan bara mac i studiomiljö. Och jag tror nog inte en enda kör med moderkortet för ljudet, utan det är separat ljudkort som gäller.
Det fungerar helt OK med widoze också, när man har separat ljudkort.
---------
Att många mobiler presterar bra har ju LTS konstaterat. Skillnaden mellan två PC kan vara väldigt stor. Finns en massa fallgropar när det gäller inställningar.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:En PC har inte i ett seriöst audiosystem att göra.
---------
Att många mobiler presterar bra har ju LTS konstaterat. Skillnaden mellan två PC kan vara väldigt stor. Finns en massa fallgropar när det gäller inställningar.
Det är ju fallgroparna man vill undvika då man spelar musik.
På en PC kan det komma en ny fallgrop efter varje uppgradering av Windows, så har det varit historiskt - på så vis att helt plötsligt är inte signalen bitkorrekt.
Tangband skrev:Inte mer än att det är en bra käftsmäll mot de som fnyser föraktfullt mot mobiltelefoners förmåga som riktiga hifiapparater, även med höga krav.
Och att priset på spelaren inte har någon vidare relevans
Belker skrev:Bara som en påminnelse. http://archimago.blogspot.com/2019/05/blind-test-results-part-3-do-digital.html
Rejält jobb han gjort. En piP-ägare verkar ha svarat. Faktisktmedlem? Själv laddade jag ned filerna, men sen föll det bort. Någon annan som gjorde testet?
Harryup skrev:Tangband skrev:Inte mer än att det är en bra käftsmäll mot de som fnyser föraktfullt mot mobiltelefoners förmåga som riktiga hifiapparater, även med höga krav.
Nu är det väl fortfarande så att många har ett ljud hemma som jag inte skulle klassa som särskilt kul. OM nu dessa har en stor andel av testen så vet man fortfarande inget förutom att i deras anläggningar kan det vara så att man inte kan höra skillnad på saker.
Skulle dessa tester gjorts under samma former som F/E tester av LTS så kanske alla lätt skulle kunna hört skillnader. Och en del tycker att en skillnad är försumbar medans för en annan så tycker man kanske att skillnaden är enerverande.
Så vad tycker du att testen verkligen visade?
Personligen har jag ingen aning om vad som resultatet skulle betyda för mig annat än kul att en del förmodligen kunde höra skillnad på olika saker.
Mycket-Lite, Bra-dåligt, etc betyder ingenting för mig när jag inte har en aning om vad andra okända har för erfarenheter och bakgruder.
/Harryup
Tangband skrev:Harryup skrev:Tangband skrev:Inte mer än att det är en bra käftsmäll mot de som fnyser föraktfullt mot mobiltelefoners förmåga som riktiga hifiapparater, även med höga krav.
Nu är det väl fortfarande så att många har ett ljud hemma som jag inte skulle klassa som särskilt kul. OM nu dessa har en stor andel av testen så vet man fortfarande inget förutom att i deras anläggningar kan det vara så att man inte kan höra skillnad på saker.
Skulle dessa tester gjorts under samma former som F/E tester av LTS så kanske alla lätt skulle kunna hört skillnader. Och en del tycker att en skillnad är försumbar medans för en annan så tycker man kanske att skillnaden är enerverande.
Så vad tycker du att testen verkligen visade?
Personligen har jag ingen aning om vad som resultatet skulle betyda för mig annat än kul att en del förmodligen kunde höra skillnad på olika saker.
Mycket-Lite, Bra-dåligt, etc betyder ingenting för mig när jag inte har en aning om vad andra okända har för erfarenheter och bakgruder.
/Harryup
Testen visar väl vad folk föredrog ( inte vad som var F/E transparent ) i ljudväg, och att det är små skillnader - betydligt mindre än vad hifipressen vill få oss att tro.
Håller med dig om att ett mindre bra system kan dölja de små skillnader som trots allt finns.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster