Archimagos 44,1/16 test klart!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Archimagos 44,1/16 test klart!

Inläggav Belker » 2019-05-18 17:55

Bara som en påminnelse. http://archimago.blogspot.com/2019/05/blind-test-results-part-3-do-digital.html
Rejält jobb han gjort. En piP-ägare verkar ha svarat. Faktisktmedlem? Själv laddade jag ned filerna, men sen föll det bort. Någon annan som gjorde testet?

Tangband
Semesterfirare

Re: Archimagos 44,1/16 test klart!

Inläggav Tangband » 2019-05-18 18:25

Belker skrev:Bara som en påminnelse. http://archimago.blogspot.com/2019/05/blind-test-results-part-3-do-digital.html
Rejält jobb han gjort. En piP-ägare verkar ha svarat. Faktisktmedlem? Själv laddade jag ned filerna, men sen föll det bort. Någon annan som gjorde testet?

Väldigt intressant detta !

Detta måste vara ett av de största blindtester som genomförts någonsin inom audio :)

Och vad ska man säga.... iPhone 6 vet jag ju är bra, jag har ju en sån men inte att den skulle vara SÅ bra.... :oops: :)

Att den Windows-baserade datorn lät sämst är inte heller någon överraskning- för mig. En PC har inte i ett seriöst audiosystem att göra. :P

”3. Despite small differences reported by many, the data did suggest a significant ability for those who heard a difference to identify the computer motherboard as sounding "worst", this is consistent with the objective measurements.

However, the Apple iPhone 6, Oppo UDP-205, and Sony SCD-CE775 SACD players were essentially equivalent with no statistical advantage between them although there were some trends depending on the subgroups. This suggests that there is such a thing as a point of diminishing returns, a "threshold" in quality (and probably price) beyond which it's unlikely that listeners would be able to differentiate between reasonably competent devices.”

———————-

”What's interesting is that the younger group ranked the iPhone 6 as being tied as "best" with the Sony player. In particular, it's the "30 somethings" who selected the iPhone as "best". Perhaps it's tempting to think that younger folks are more "used" to the sound of ubiquitous devices like our cell phones? With only 18 "younger" respondents who thought there was a difference in sound, the number is too small for statistical significance. A finding to keep in mind though for future consideration and further testing perhaps.”

————————-
Ljudtekniker och tränade lyssnare :

”Not bad. All 3 subgroups were able to rank Device A (ASRock motherboard) as the "worst", again consistent with objective testing expectations. I am impressed that the "musicians" as a subgroup had a particularly strong tendency to vote the motherboard as sounding "worst"!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-18 19:54

Resultatet av testen var väl att det går att höra skillnad men att skillnaderna generellt är små.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-05-19 04:19

Tangband skrev:Resultatet av testen var väl att det går att höra skillnad men att skillnaderna generellt är små.

Något annat är väl inte att vänta språkmässigt. Rum och högtalare är det större skillnader på normalt, men det säger inget om hur viktiga skillnaderna är. Bara för att en skillnad är större så kan man ju tänka sig att felet ändå går att lyssna "igenom" men vissa fel går det inte att göra med. Man får andra skillnader än om man byter högtalare. Skulle personligen kunna likna det vid att rummet och högtalarna tillsammans kan vara mera som att man sitter på olika platser i konserthuset. På en del låter det bra och på andra inte men det låter ju naturligt ändå. Med digitalt kan man få fel som helt enkelt inte är i närheten av naturliga. Har man en gång hört en "liten skillnad" så kanske man hör den i varje musikstycke medans någon annan tycker att det är viktigare med en bättre fokus i ljudbilden som man definitivt inte får i konserthuset om man sitter dåligt till.
Så för min del säger små skillnader inget om det också betyder betydelselösa skillnader.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-19 08:27

Testet gav möjligen en hint om att separata spelare låter bättre än en dator som signalkälla.
"Bättre " är dock inte entydigt rätt objektivt.
Testen uppvisar samma fel som Harmankoncernens blindtester av högtalare- dvs man jämför och talar om vad man föredrar och låter bäst. Ska man vara kritisk så kommer den apparat / högtalare väljas som har den, för örat, " bästa " färgningen. Referens till verkligheten saknas ju.

Archimagos test är därför inte lika noggrann som LTS F/E test.

Kul ändå att tunga " highend" användare rankade en simpel iPhone 6 högt då de lyssnade blint. Något de aldrig skulle erkänna om de lyssnat öppet :P

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-19 09:34

Harryup skrev:
Tangband skrev:Resultatet av testen var väl att det går att höra skillnad men att skillnaderna generellt är små.

Något annat är väl inte att vänta språkmässigt. Rum och högtalare är det större skillnader på normalt, men det säger inget om hur viktiga skillnaderna är. Bara för att en skillnad är större så kan man ju tänka sig att felet ändå går att lyssna "igenom" men vissa fel går det inte att göra med. Man får andra skillnader än om man byter högtalare. Skulle personligen kunna likna det vid att rummet och högtalarna tillsammans kan vara mera som att man sitter på olika platser i konserthuset. På en del låter det bra och på andra inte men det låter ju naturligt ändå. Med digitalt kan man få fel som helt enkelt inte är i närheten av naturliga. Har man en gång hört en "liten skillnad" så kanske man hör den i varje musikstycke medans någon annan tycker att det är viktigare med en bättre fokus i ljudbilden som man definitivt inte får i konserthuset om man sitter dåligt till.
Så för min del säger små skillnader inget om det också betyder betydelselösa skillnader.

/Harryup

Glöm inte att 60% av dessa ambitiösa, tränade audiofiler, ofta med dyra anläggningar, inte hörde någon skillnad alternativt inte hörde något de var beredda att lägga pengar på (vilket är samma som ingen skillnad när det kommer till audiofiler).
Senast redigerad av Belker 2019-05-19 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-05-19 09:58

Ranking och att "föredra" hit & dit... jag skulle vilja veta med vilken statistisk signifikans man överhuvudtaget kan säga att nån hörde nån skillnad på nånting? :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-19 12:20

Tangband skrev:En PC har inte i ett seriöst audiosystem att göra.

PC kan vara iOS, Windows eller Linux. Vad kör de i studior? Nu antar jag att de inte blandar in alla andra funktioner som vi användare av PC gör. De kör väl helt dedikerade system möjligen kopplad till hårdvaran. Studio Blue kör Pro Tools HD och det finns versioner för iOS och Windows men det finns kanske någon form av totalintegration av mjuk. och hårdvara? Att många mobiler presterar bra har ju LTS konstaterat. Skillnaden mellan två PC kan vara väldigt stor. Finns en massa fallgropar när det gäller inställningar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-05-19 12:28

RogerGustavsson skrev:

PC kan vara iOS, Windows eller Linux. Vad kör de i studior? Nu antar jag att de inte blandar in alla andra funktioner som vi användare av PC gör. De kör väl helt dedikerade system möjligen kopplad till hårdvaran. Studio Blue kör Pro Tools HD och det finns versioner för iOS och Windows men det finns kanske någon form av totalintegration av mjuk. och hårdvara? Att många mobiler presterar bra har ju LTS konstaterat. Skillnaden mellan två PC kan vara väldigt stor. Finns en massa fallgropar när det gäller inställningar.

Nej, en PC kör inte iOS, inte ens Mac OS. Vi måste skilja på Mac och PC (windowsmög) annars blir det ingen ordning alls. Ordnung muß sein!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-19 13:07

Mac är väl också en Personal Computer? Det är väl ingen centraldator som står någon annanstans?

Wikipedia säger:

Since none of these Apple products were mainframes or time-sharing systems, they were all "personal computers" and not "PC" (brand) computers.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-05-19 13:14

RogerGustavsson skrev:

Nästan bara mac i studiomiljö. Och jag tror nog inte en enda kör med moderkortet för ljudet, utan det är separat ljudkort som gäller.
Det fungerar helt OK med widoze också, när man har separat ljudkort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-05-19 13:47

RogerGustavsson skrev:Mac är väl också en Personal Computer? Det är väl ingen centraldator som står någon annanstans?

Wikipedia säger:

Since none of these Apple products were mainframes or time-sharing systems, they were all "personal computers" and not "PC" (brand) computers.

Jomenvisst och en Ferrari är en bil. Precis som en Tatra
Bilagor
images.jpeg
images.jpeg (11.31 KiB) Visad 2576 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-19 13:57

Ordning i min tråd nu! Har ni något att säga om testet?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-19 15:50

Inte mer än att det är en bra käftsmäll mot de som fnyser föraktfullt mot mobiltelefoners förmåga som riktiga hifiapparater, även med höga krav.

Och att priset på spelaren inte har någon vidare relevans

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-19 15:51

Max_Headroom skrev:
RogerGustavsson skrev:

Nästan bara mac i studiomiljö. Och jag tror nog inte en enda kör med moderkortet för ljudet, utan det är separat ljudkort som gäller.
Det fungerar helt OK med widoze också, när man har separat ljudkort.

Jo det är ju Mac som gäller där 8)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-19 15:55

RogerGustavsson skrev:

---------
Att många mobiler presterar bra har ju LTS konstaterat. Skillnaden mellan två PC kan vara väldigt stor. Finns en massa fallgropar när det gäller inställningar.

Det är ju fallgroparna man vill undvika då man spelar musik.
På en PC kan det komma en ny fallgrop efter varje uppgradering av Windows, så har det varit historiskt - på så vis att helt plötsligt är inte signalen bitkorrekt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-05-19 16:40

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:

---------
Att många mobiler presterar bra har ju LTS konstaterat. Skillnaden mellan två PC kan vara väldigt stor. Finns en massa fallgropar när det gäller inställningar.

Det är ju fallgroparna man vill undvika då man spelar musik.
På en PC kan det komma en ny fallgrop efter varje uppgradering av Windows, så har det varit historiskt - på så vis att helt plötsligt är inte signalen bitkorrekt.

Eller ens en signal. Bitkorrekt är bara ett elementärt mått på att det kan låta bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-05-19 16:47

Tangband skrev:Inte mer än att det är en bra käftsmäll mot de som fnyser föraktfullt mot mobiltelefoners förmåga som riktiga hifiapparater, även med höga krav.

Nu är det väl fortfarande så att många har ett ljud hemma som jag inte skulle klassa som särskilt kul. OM nu dessa har en stor andel av testen så vet man fortfarande inget förutom att i deras anläggningar kan det vara så att man inte kan höra skillnad på saker.
Skulle dessa tester gjorts under samma former som F/E tester av LTS så kanske alla lätt skulle kunna hört skillnader. Och en del tycker att en skillnad är försumbar medans för en annan så tycker man kanske att skillnaden är enerverande.

Så vad tycker du att testen verkligen visade?

Personligen har jag ingen aning om vad som resultatet skulle betyda för mig annat än kul att en del förmodligen kunde höra skillnad på olika saker.
Mycket-Lite, Bra-dåligt, etc betyder ingenting för mig när jag inte har en aning om vad andra okända har för erfarenheter och bakgruder.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-20 02:52

Kul att se resultaten! Det som överaskade mig mest var att ett modernt moderkort fortfarande kan ge störningar ifrån resten av prylarna i datorn. Dock var det inte hörbart för många av blindtestarna, o så säger det ju inte heller att alla moderkort ger samma störningar så dra inte alla över en kam nu. Och det kan oavsett enkelt förbättras genom att köpa en separat DAC, så problem solved för er alla PC-hatare i tråden som tror att alla som gör musik enbart sitter på en Mac. För det stämmer inte alls, precis på samma sätt som verkligen inte alla grafiker sitter på Macar nuförtiden.
O nu vet jag för övrigt inte vad exakt det var som folk snappade upp på när det gäller just den, men jag gissar att det är brus, hum eller liknande störningar o alltså inte att det på nåt sätt skulle låta "mindre musikaliskt", "sämre svärta i basen" eller liknande.

Men jag är inte så överaskad över resten, att större delen INTE kunde höra nån skillnad på nån av dom, o att dom som kunde höra skillnad ändå vägde lite mellan iPhonen och den jättedyra Oppon. Ni får alltså tänka på att till nyare iPhone så kan man köpa en separat DAC och förstärkare som är exakt likadan som i den här testade iPhonen, o den kostar bara en hundring. Alltså en DAC för en hundring ligger typ hand i hand med en streamer för 13000kr (eller 30kkr beroende på var man tittar?). Precis som jag sagt ganska länge alltså, att skillnaden mellan billiga och dyra DACar är så gott som noll.
Sen kan man ju också haka upp sig på att det här är _subjektiva_ skillnader, o också tämligen små sådana. Så vilken som egentligen är objektivt bäst är ju en annan femma, men jag är ganska säker på att dom flesta som skulle höra den lilla skillnaden i ett oblint test skulle ranka Oppon högre enbart för att den dyrare och därmed "ska" vara bättre. Precis där som den stora klämningen i skon ligger inom HiFi idag, att folk luras av dyra priser och företags luriga marknadsföring.

Tycker det var extra intressant också att dom två som påstod sig höra en STOR skillnad rankade grejerna helt olika. Den ena rankade ASrock modermodemet som bäst o Oppon som sämst, medans den andra la dom tvärt om. Säger väl ändå en del om alla självsäkra audiofiler ;)

Belker skrev:Bara som en påminnelse. http://archimago.blogspot.com/2019/05/blind-test-results-part-3-do-digital.html

piP-ägaren var jag :) Satte upp allting i Ableton för att på så vis väldigt lätt kunna sitta o byta fram o tillbaks mellan dom olika låtarna o spelarna. Dock inte på en direkt hög volym och med lite bakgrundsbrus vilket antagligen var det som gjorde att jag inte kunde höra nån direkt skillnad mellan dom. Iaf garanterat ingen sån skillnad att jag skulle lägga nå pengar på det. Är alltså nöjd med min MiniDSP 2x4HD som DAC och jag kommer hedan efter fortsätta hävda att det här med diminishing returns när det gäller DACs (o egentligen mycket annat inom hifi) börjar myycket tidigare än vad många tror :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-20 05:36

Tell, jag håller med dig i mycket av det du skriver. Några saker bara: dac-dongeln som följer med iPhones fr.om. iPhone 7 och framåt är faktiskt mätmässigt bättre än den som sitter i iPhone 6 !
Nu innebär detta inte att de skulle låta olika pga det, men ändå.
Läs mer här: https://www.kenrockwell.com/apple/light ... uality.htm

Archimagos test är inget F/E test, dvs det är mindre noggrant än ett sådant. Men kul ändå :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-20 05:45

Harryup skrev:
Tangband skrev:Inte mer än att det är en bra käftsmäll mot de som fnyser föraktfullt mot mobiltelefoners förmåga som riktiga hifiapparater, även med höga krav.

Nu är det väl fortfarande så att många har ett ljud hemma som jag inte skulle klassa som särskilt kul. OM nu dessa har en stor andel av testen så vet man fortfarande inget förutom att i deras anläggningar kan det vara så att man inte kan höra skillnad på saker.
Skulle dessa tester gjorts under samma former som F/E tester av LTS så kanske alla lätt skulle kunna hört skillnader. Och en del tycker att en skillnad är försumbar medans för en annan så tycker man kanske att skillnaden är enerverande.

Personligen har jag ingen aning om vad som resultatet skulle betyda för mig annat än kul att en del förmodligen kunde höra skillnad på olika saker.
Mycket-Lite, Bra-dåligt, etc betyder ingenting för mig när jag inte har en aning om vad andra okända har för erfarenheter och bakgruder.

/Harryup

Testen visar väl vad folk föredrog ( inte vad som var F/E transparent ) i ljudväg, och att det är små skillnader - betydligt mindre än vad hifipressen vill få oss att tro.
Håller med dig om att ett mindre bra system kan dölja de små skillnader som trots allt finns.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-05-20 06:34

Tangband skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Testen visar väl vad folk föredrog ( inte vad som var F/E transparent ) i ljudväg, och att det är små skillnader - betydligt mindre än vad hifipressen vill få oss att tro.
Håller med dig om att ett mindre bra system kan dölja de små skillnader som trots allt finns.

Om upplägget har varit att lyssna och gradera vilken man föredrar, så säger testet nog bara det där med att vi pratar om små skillnader mellan spelarna. Vi kan inte vara säkra på att lyssnarna kunde skilja på nånting, oavsett vad man har uppgett.

Återgå till Generellt om hifi