Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Detta kan nog skrivas en bok om. Jag anser att man inte ska stirra sig blind på direktljudtonkurvan, utan se hur energiresponsen vid lyssningsplats ter sig.
IngOehman skrev:Som sagt, man kan inte svara på hur tonkurvan på lyssningsplatsen skall se ut.
Det går inte att mäta på lyssningsplats med dagens outvecklade mikrofoner (de som ingår i din apparatur), som inte samlar inte tillräckligt mycket information för att kunna generera mätdata tillfyllest för att kunna fatta några vettiga beslut från.
Beroende på hur dina högtalare beter sig, och ditt rum beter sig, skall den tonkurva du måter se olika ut för att återge musiken så korrekt som möjligt.
Vh, iö
Thomas_A skrev:
Detta kan nog skrivas en bok om. Jag anser att man inte ska stirra sig blind på direktljudtonkurvan, utan se hur energiresponsen vid lyssningsplats ter sig. <slut tomas>
Jag tycker precis tvärtom!
Att stirra sig blind på energikurvan är ett bra sätt att ställa till direktljudet som att ingenting låter naturligt.
NNord skrev:Klangen påverkas vid korrektion, så den e avslagen nu, lika som du gjort David !
NNord skrev:Kanske man skulle byta till nya TacT som enbart har filter och EQ, fast mer avancerat med fler möjligheter. TacT verkar ha frångått hela rumskorrektionstänket nu !
med TacT, menar jag TacT Europe, och inte TacT USA som verkar vilja köra vidare på korrektionen och 2.2x !
IngOehman skrev:Som sagt, man kan inte svara på hur tonkurvan på lyssningsplatsen skall se ut.
Det går inte att mäta på lyssningsplats med dagens outvecklade mikrofoner (de som ingår i din apparatur), som inte samlar inte tillräckligt mycket information för att kunna generera mätdata tillfyllest för att kunna fatta några vettiga beslut från.
Beroende på hur dina högtalare beter sig, och ditt rum beter sig, skall den tonkurva du måter se olika ut för att återge musiken så korrekt som möjligt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nejdå, det finns andra metoder.
Huvudtricket är att analysera högtalare och rum oberoende av varandra, och inte tillsammans så att man inte ser vad som är vad.
Vh, iö
IngOehman skrev:Inte mycket att utveckla.
Skall man utvärdera högtalare och rum så bör man utvärdera högtalarna för sig och rummet för sig. Inte tillsammans, för då vet man inte var några av de egenskaper man tampas med hör hemma/bör åtgärdas.
När högtalaren utvärderas kan man därför inte vara i ett ordinärt lyssningsrum, och när lyssningsrummet utvärderas kan man inte använda en ordinär högtalare som ljudkälla.
Lätt som en plätt!
Vh, iö
W201 skrev:För några år sen var det många PA-tekniker (de jäklarna)
som "brusade" rummet när de riggade anläggningen. (mha brusgenerator och mik.)Av nyfikenhet testade jag detta en gång, och konstaterade snabbt att det var helt vilseledande! Energien från direktljud blandades med reflexer och interferenser, och skulle föranlett brutala EQ-ingrepp för att generera en hyfsat rak respons.
I professionella sammanhang försvann tekniken ganska snabbt tror jag, och vissa kör väl idag med pulsning av olika slag. Dessutom verkar många ställa in EQ mha CD-lyssning eller liknande. Dock har den gamla, fula tekniken hittat in i Svenssons vardagsrum...
De PA-tekniker som idag i vanliga fall brusar ljudsystem...
Att stirra sig blind på energikurvan är ett bra sätt att ställa till direktljudet som att ingenting låter naturligt.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 27 gäster