Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-07-26 11:26

Jag behöver hjälpa en kompis som köpte en NAD-förstärkare (minns inte modellen exakt, men sent 70/tidigt 80-tal är den) av mig med reparation av den. Jag vet inte exakt vad det är för fel. Hon använder den (fungerande) för det mesta, men den är också "glappig".

Finns det några i Uppsala som fixar "glappiga" NAD-förstärkare?

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Fostex » 2019-07-26 15:23

En gissning, utan att veta mer om symptomet, är att det är skyddsreläna på högtalarutgångarna som är dåliga. Det är ett vanligt fel på gamla Nad'ar. Det borde vilken radio/TV-reparatör som helst kunna ordna på en halvtimme. Kan inte Uppsala, men det finns det säkert någon annan här som gör. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-07-26 15:37

Tackar för svaret!

Jag är lite halvhändig själv med elektronik men har så mycket annat i den sk. "pipen", bor inte i Uppsala osv. så jag tar mig inte an det själv.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Perfector » 2019-07-26 18:46

Vore kul att få veta vilken NAD det är.
3020 kan man leka upp lite ganska enkelt om det är en sådan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-07-26 21:07

Tackar för svaret, igen.

Jag var så klantig så att jag glömde skriva ner vad det var för NAD innan jag drog idag och ägaren till den är inte hemma nu (så det brinner ju inte i knutarna heller). Men enligt en del förvirrade anteckningar som jag har så är det en: "NAD Series 20" (bättre kvalitet på resten av anteckningarna) och det ser väl ut att vara en 3020 isf.?

Det ser också ut som en 3020 på bilderna jag såg nu iaf.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Perfector » 2019-07-26 21:14

det-var-battre-forr skrev:Tackar för svaret, igen.

Jag var så klantig så att jag glömde skriva ner vad det var för NAD innan jag drog idag och ägaren till den är inte hemma nu (så det brinner ju inte i knutarna heller). Men enligt en del förvirrade anteckningar som jag har så är det en: "NAD Series 20" (bättre kvalitet på resten av anteckningarna) och det ser väl ut att vara en 3020 isf.?

Det ser också ut som en 3020 på bilderna jag såg nu iaf.

Säg till om du vill hotta upp den utan att slita den i bitar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-07-26 21:56

Perfector skrev:Säg till om du vill hotta upp den utan att slita den i bitar.


Det är inte min, men det har varit min. Jag har mitt på det torra nu, så att säga. :)

Men jag gissar att ägaren gärna hottar upp den. Hon kör enbart Spotify på den, och det är HPM-60-högtalare. Gillade kombon själv väldigt mycket (i förhållande till pris) men har andra grejer själv sedan ett tag.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Fostex » 2019-07-26 22:25

Nad 3020 har inte relän på utgången, så då är det något annat som spökar. Kan det vara så enkelt att det är en oxiderad volympot eller ingångsväljare?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-07-26 22:32

Fostex skrev:Nad 3020 har inte relän på utgången, så då är det något annat som spökar. Kan det vara så enkelt att det är en oxiderad volympot eller ingångsväljare?


Det är tyvärr betydligt mycket mer än vad jag kan svara på nu (bor i Stockholm och NADen är i Uppsala). Men det var nog inte riktat till mig heller gissar jag. :) Jag bad ägaren av den att eventuellt hoppa in i tråden. Men hon kan nog först göra det om en vecka, pga. resa.

Men jag vet att volymkontrollen sprakade en del. Gjorde dock inget åt det, alls, men gav lite "direktiv" kring det.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav -Palle- » 2019-07-29 18:36

HiFi klubben kan reparera, sen kan det säkert finnas billigare alternativ men dessvärre inga jag känner till.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-07-29 23:03

Tackar för tipset. Själv skulle jag inte gärna lämna in mina grejer till HiFi Klubben då, men jag tror inte min kompis har några problem med det direkt. Förstår också att det kan vara kärvt i Uppsala.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav -Palle- » 2019-07-30 16:25

Dom reparerar ju inte själva utan skickar det vidare till någon annan firma, hade för ett gäng år sen ett par Denon POA 6600A som dom lagade för vettiga pengar.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Nattlorden » 2019-07-30 16:43

-Palle- skrev:Dom reparerar ju inte själva utan skickar det vidare till någon annan firma, hade för ett gäng år sen ett par Denon POA 6600A som dom lagade för vettiga pengar.


Det som jag lämnat in till hifiklubben har åkt till Göteborg för reparation. Skulle nästan tro detsamma gäller hela Sverige.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Perfector » 2019-07-30 17:10

Sprakande vridkontroller brukar vara oxid på kolslitbanan som kan åtgärdas med CRC 2-26 elektronikspray som är direkt framtagen att smörja oxiderade pottar
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Vinylcalle » 2019-08-04 02:41

Nattlorden skrev:
-Palle- skrev:Dom reparerar ju inte själva utan skickar det vidare till någon annan firma, hade för ett gäng år sen ett par Denon POA 6600A som dom lagade för vettiga pengar.


Det som jag lämnat in till hifiklubben har åkt till Göteborg för reparation. Skulle nästan tro detsamma gäller hela Sverige.


Numera tror jag allt ska till Danmark, möjligt jag har fått fel info eller att lokala butiker har egna lösningar.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Ted_B » 2019-08-04 09:05

När jag frågade om felsökning på en förstärkare för ett halvår sedan så sade de i Västerås att den skulle skickas utomlands, det skulle ta ett par veckor att få tillbaka den, så de har nog ändrat rutinerna.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Perfector » 2019-08-04 09:35

Hittade denna på hifi-klubbens samtliga serviceställen.
Kanske finns en nära dig?
https://www.hifiklubben.se/butiker/?gcl ... lsrc=aw.ds
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-04 10:14

Perfector skrev:Hittade denna på hifi-klubbens samtliga serviceställen.
Kanske finns en nära dig?
https://www.hifiklubben.se/butiker/?gcl ... lsrc=aw.ds

Det är ju butikernas öppettider. Det är inte där som apparaten servas. Den enda hjälpen är att man kan lämna/hämta. De brukar behöva skicka iväg för att ge kostnadsförslag.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav ErikAndersson » 2019-08-04 20:50

Under min tid som handlare sålde jag pallvis med NAD 3020. Jag vill minnas att priset var c:a 1000:- På den tiden var det vanligt att butikerna hade egen serviceverkstad i anslutning till affären. Då var det möjligt att fixa det fel som här beskrivs för några hundringar eller så. Men idag har denna form av service i det närmaste gått förlorad verkar det som. I stället skall apparaten packas ner och sändas iväg till en central verkstad någonstans. Då har vi först frakt och paketeringskostnader tur och retur (ev c:a 500:-eller mer) sedan tillkommer ev material, en viss vinst för reparationsfirman samt en viss vinst för butiken som skickar iväg apparaten och på detta moms. Jag har svårt att se någon lönsamhet i detta. Det är ju trots allt fråga om en C:a 35 år gammal förstärkare.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Perfector » 2019-08-04 22:38

ErikAndersson skrev:Under min tid som handlare sålde jag pallvis med NAD 3020. Jag vill minnas att priset var c:a 1000:- På den tiden var det vanligt att butikerna hade egen serviceverkstad i anslutning till affären. Då var det möjligt att fixa det fel som här beskrivs för några hundringar eller så. Men idag har denna form av service i det närmaste gått förlorad verkar det som. I stället skall apparaten packas ner och sändas iväg till en central verkstad någonstans. Då har vi först frakt och paketeringskostnader tur och retur (ev c:a 500:-eller mer) sedan tillkommer ev material, en viss vinst för reparationsfirman samt en viss vinst för butiken som skickar iväg apparaten och på detta moms. Jag har svårt att se någon lönsamhet i detta. Det är ju trots allt fråga om en C:a 35 år gammal förstärkare.

Nostalgi?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Laila » 2019-08-04 23:01

Eller som i det häringa fallet, komplett vansinne . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav ErikAndersson » 2019-08-05 11:48

Nostalgi? Ja det var roligare förr när det var sämre tycker jag. När jag sålde NAD 3020 fick jag ofta även sälja matchande tuner och kassettdäck och i bästa fall ett par högtalare typ Rogers LS35A eller liknande, underbara tider!När jag demade 3020 hade jag en jättestor amerikansk rörförstärkare med stora mätare och rattar på fronten. Jag vill inte lämna ut märkesnamnet här men modellnamnet slutade på 79B. Den kostade mycket pengar. trots detta spelade den billiga NAD:en mycket bättre. Hur låter gårdagens hifi jämfört med det vi har idag? För ett antal år sedan fick jag hämta en komplett NAD anläggning som jag sålde till en bekants bekant när det begav sig. De tyckte den blivit för stor och otymplig. Förutom NAD grejorna bestod den av en skivspelare Mikro Solid 5 samt, ett par Tangent bokhyllehögtalare. Jag kopplade upp det hela, hur det lät? Nåja bättre än mobilen men mycket mer vad det inte. Jag böt ut Naden mot en Audio Innovations Series 300 som jag hade, då hände det saker! Min fru hörde det och sa "man behöver ju inget mer än det där" Så kraven har förändrats den saken är klar!
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Morello » 2019-08-05 11:50

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Reparation av NAD-förstärkare i Uppsala

Inläggav Max_Headroom » 2019-08-05 12:28

Morello skrev:https://www.arcdb.ws/D79/D79.html


Bilden visas inte, men det kanske var en sån här underbar apparat som avsågs?
Bild

Verkar ju enligt länken ovan som att den distar ganska ordentligt. Bra som gitarrförstärkare, kankse. Finns en till salu på ebay till det facila priset av 5500$.

När det gäller NADen som skall lagas: Troligen inte ekonomiskt vettigt att reparera, men kan kanske göras för att man tycker att det är kul att hålla liv i gamla saker.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: idea och 16 gäster