En snabbfråga

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-07 13:45

Hej forumvänner!

Jag ska lämna in mina högtalare för lackering. Det blir hos en lokal firma med goda vitsord från bekanta, så jag tror och hoppas på ett riktigt fint resultat!

Högtalaren i fråga är LTS trevägaren. Och det jag undrar om är om jag behöver tänka på något särskilt innan jag lämnar in dem för lackning. Elementen ska förstås ut och jag antar att det bara är att skruva ur dem och klippa kablarna? Tacksam för upplysningar om det är något mer än så att tänka på...

Allt gott!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: En snabbfråga

Inläggav Nattlorden » 2019-08-07 13:52

Jag hade velat ha ur dämpmaterial, delningsfilter, anslutningapanel, basport (har den väl?) också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-07 14:10

Nattlorden skrev:Jag hade velat ha ur dämpmaterial, delningsfilter, anslutningapanel, basport (har den väl?) också...


ok, varför plocka ur allt? Minska risken för skador?

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: En snabbfråga

Inläggav Tell » 2019-08-07 16:45

För att man vill väl inte att dom ska lacka det som inte ska lackas?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: En snabbfråga

Inläggav darkg » 2019-08-07 19:13

Fast hålen maskeras väl, förmodar man :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: En snabbfråga

Inläggav Nattlorden » 2019-08-07 20:34

darkg skrev:Fast hålen maskeras väl, förmodar man :-)


Att förmoda något och det sedan inte sker är en dum förmodan om den går att förutse...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: En snabbfråga

Inläggav Nattlorden » 2019-08-07 20:37

eljulio skrev:
Nattlorden skrev:Jag hade velat ha ur dämpmaterial, delningsfilter, anslutningapanel, basport (har den väl?) också...


ok, varför plocka ur allt? Minska risken för skador?


Om färgen leder ström slutar delningsfiltret att fungera... om färgen sätter igen porerna på dämpmaterialet upphör delar av dess funktion... anslutningspanel vill man säkert inte ha lackad oavsett om det skadar något eller ej i nuläget, men nästa gång det skall skruvas av kanske lacken runtom skadas.... etc...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: En snabbfråga

Inläggav HenrikTornquist » 2019-08-07 20:40

Jag hade demonterat allt jag kan för att så mycket som möjligt ska bli lackat. In under kanterna på porten och de andra hålen. Allt för att det inte ska kunna lysa igenom av den gamla finishen.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: En snabbfråga

Inläggav darkg » 2019-08-07 21:50

Nattlorden skrev:
darkg skrev:Fast hålen maskeras väl, förmodar man :-)


Att förmoda något och det sedan inte sker är en dum förmodan om den går att förutse...


Visst, om man förutser att risken finns kan man förebygga genom att tömma lådan, eller berätta för lackfirman att det är viktigt att insidan skyddas. Eller maskera själv. Vilket som är smidigast varierar nog :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: En snabbfråga

Inläggav Ted_B » 2019-08-07 23:03

Allt som är skruvat i lådan tar man väl bort, inuti är väl inga problem heller?
Till lackeringen skulle iallafall jag lämna en tom låda.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: En snabbfråga

Inläggav petersteindl » 2019-08-08 10:44

Ted_B skrev:Allt som är skruvat i lådan tar man väl bort, inuti är väl inga problem heller?
Till lackeringen skulle iallafall jag lämna en tom låda.


+1 Allt dämpmaterial måste tas bort samt delningsfilter och högtalarkontakter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-08 16:09

Ok, mer jobb än jag trodde alltså, men som man säger. "better safe than sorry"... tack för all input!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-12 11:52

Ska snart öppna lådorna. Är det någon som har monteringsbilder från insidan av 3-vägaren och kan tänka sig att posta dem i tråden? Är kanske nervös i onödan, men jag har aldrig monterat ur element, filter och dämpmaterial tidigare och vill inte göra fel någonstans på vägen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: En snabbfråga

Inläggav Nattlorden » 2019-08-12 11:55

eljulio skrev:Ska snart öppna lådorna. Är det någon som har monteringsbilder från insidan av 3-vägaren och kan tänka sig att posta dem i tråden? Är kanske nervös i onödan, men jag har aldrig monterat ur element, filter och dämpmaterial tidigare och vill inte göra fel någonstans på vägen.


Det kan nog variera lite grand beroende på vem som byggt dem, speciellt delningsfiltret. Likaså om någon lött fast högtalarkablarna eller de sitter med kabelskor...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-12 13:41

Nattlorden skrev:
eljulio skrev:Ska snart öppna lådorna. Är det någon som har monteringsbilder från insidan av 3-vägaren och kan tänka sig att posta dem i tråden? Är kanske nervös i onödan, men jag har aldrig monterat ur element, filter och dämpmaterial tidigare och vill inte göra fel någonstans på vägen.


Det kan nog variera lite grand beroende på vem som byggt dem, speciellt delningsfiltret. Likaså om någon lött fast högtalarkablarna eller de sitter med kabelskor...


ok, bedömer du att jag har något att oroa mig för, eller är det bara att köra?

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: En snabbfråga

Inläggav kneten » 2019-08-12 13:48

Jag rekommenderar att fotodokumentera hur allt är kopplat under demonteringen, så blir det lättare att få ihop det på samma sätt och om du behöver hjälp.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-12 14:00

kneten skrev:Jag rekommenderar att fotodokumentera hur allt är kopplat under demonteringen, så blir det lättare att få ihop det på samma sätt och om du behöver hjälp.


bra tips, det ska jag göra!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: En snabbfråga

Inläggav Almen » 2019-08-12 14:13

Om du klipper eller på annat sätt demonterar kablage, märk ömse sidor om avbrottet med någon sorts identiifiering så blir det lättare sedan när du skall montera ihop det.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-12 14:23

Almen skrev:Om du klipper eller på annat sätt demonterar kablage, märk ömse sidor om avbrottet med någon sorts identiifiering så blir det lättare sedan när du skall montera ihop det.


också bra tips. Färgmarkering kan ju vara lämpligt...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: En snabbfråga

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-12 16:22

LTS "trevägare" har i original ett bakstycke som kan skruvas av för byte av baselementkonfiguration. Då vore det snyggast att du innan lackering skruvar loss bakstycket och får det lackerat separat. På så vis kan du i framtiden skruva loss det smidigt utan färgflagor som lossnar. Annars skulle det hamna färg på skruvarna och i skarven; att dränka skruvskallar och skarvar är inte snyggt heller enligt min mening.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-13 07:55

Johan_Lindroos skrev:LTS "trevägare" har i original ett bakstycke som kan skruvas av för byte av baselementkonfiguration. Då vore det snyggast att du innan lackering skruvar loss bakstycket och får det lackerat separat. På så vis kan du i framtiden skruva loss det smidigt utan färgflagor som lossnar. Annars skulle det hamna färg på skruvarna och i skarven; att dränka skruvskallar och skarvar är inte snyggt heller enligt min mening.


det var mycket bra att du påpekade. Det ska jag göra.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-13 07:55

Johan_Lindroos skrev:LTS "trevägare" har i original ett bakstycke som kan skruvas av för byte av baselementkonfiguration. Då vore det snyggast att du innan lackering skruvar loss bakstycket och får det lackerat separat. På så vis kan du i framtiden skruva loss det smidigt utan färgflagor som lossnar. Annars skulle det hamna färg på skruvarna och i skarven; att dränka skruvskallar och skarvar är inte snyggt heller enligt min mening.


det var mycket bra att du påpekade. Det ska jag göra.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-13 20:23

Då är allt öppnat och urplockat. Lite lödningar som kan behöva åtgärdas visade det sig, så det var nog bra att allt togs ut. Får se om jag kan lägga upp ett par bilder, kan ev. ha en filterfråga. Imorgon lämnas lådorna in och jag lär få tillbaka dem i slutet av nästa vecka. Blir spännande!

Användarvisningsbild
jannew
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2005-03-22

Re: En snabbfråga

Inläggav jannew » 2019-08-13 23:25

Delningsfilterna kom färdiglödda från HiFiKit

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: En snabbfråga

Inläggav STDI » 2019-08-14 06:04

jannew skrev:Delningsfilterna kom färdiglödda från HiFiKit

Jag har en kompis som 2001 köpte kompletta byggsatser för ett par LTS 3-vägare. Allt finns kvar orört
2003 köpte han kompletta byggsatser för ett par LTS 2v-v1 (alltså vägghängda surroundhögtalare) och en st LTS 2v-m2 (alltså den "stora" centern). Allt finns kvar orört.
För en tid sedan, när han funderade på om han skulle sälja allt, såg jag bl a kvittona. Där ser man att filtren till 3-vägaren kostade 750 kr/st. Totalsumman för allt var 17 615 kr. :D
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-14 07:57

Nattlorden skrev:Jag hade velat ha ur dämpmaterial, delningsfilter, anslutningapanel, basport (har den väl?) också...


tagit ut allt, men läste tråden igen nu. basporten har jag inte tagit ut, känns som att den sitter fast...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: En snabbfråga

Inläggav Almen » 2019-08-14 09:00

Alltså dum (och sen) fråga, men har du spacklat och slipat ned ordentligt? Det är svårt att få slutresultatet bättre än grundarbetet tillåter, tyvärr...
Senast redigerad av Almen 2019-08-14 09:07, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: En snabbfråga

Inläggav Morello » 2019-08-14 09:03

Är alla bitar gersågade? Om svar nej, så räkna med att samtliga skarvar kryper fram om ingen speciell åtgärd vidtas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-14 15:05

Morello skrev:Är alla bitar gersågade? Om svar nej, så räkna med att samtliga skarvar kryper fram om ingen speciell åtgärd vidtas.


Hmmm... fick ju loss bakdelen med porten också nu. Det var ju bara att ta i lite... :oops: :oops: :oops:

Litar på att firman gör det bra. Tror och hoppas på det i alla fall, för nu är de inlämnade. Gersågade är de inte vad jag kan se, men de sa att de ska göra ett underarbete innan lack.

Någon som har översiktsbild på delningsfiltret, lödat och klart?

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: En snabbfråga

Inläggav eljulio » 2019-08-14 15:11

Almen skrev:Alltså dum (och sen) fråga, men har du spacklat och slipat ned ordentligt? Det är svårt att få slutresultatet bättre än grundarbetet tillåter, tyvärr...


de ska göra grundjobbet på firman. hoppas de gör ett bra jobb. Det är fanerat som grund, flammigt just nu. Det jag har sett av det de har lackerat tidigare hos granne ser bra ut. Hoppas och tror på yrkesstolthet...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster