Äggkartonger som diffusorer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav DVD-ai » 2019-08-26 15:31

Det är väldigt avgörande hur absorbenten är placerad relativt den resonans du vill påverka :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39708
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav petersteindl » 2019-08-26 16:30

donjansson skrev:Rummet är nu helt färdigställt och jag har hunnit lyssna igenom ett par skivor. Överlag kan jag väl säga att jag tycker det är fullt "njutbart", om än inte lika bra som i mitt tidigare musikrum. Men de tre första spåren på Tracy Chapmans självbetitlade debutalbum var öronbedövande bumliga! (Ett album jag själv har tyckt låter väldigt bra i lägenheten.)
Av utrymmesskäl har jag inte möjlighet att flytta lyssningsposition eller högtalare knappt någonting. Testkörde min UMIK-1/REW för första gången: puckeln vid framförallt 35 Hz var monumental! Får villigt erkänna att det här med helmholtzresonatorer fattar jag inte alls. Flyttade slitsarna på de två V6:orna så det var nästan stängda. Körde 25-200 Hz svep igen. Kurvan var i princip identisk. Även om jag kanske inte prickade rätt frekvenser borde väl det vara någon skillnad, eller?!


Flytta fram högtalarna ytterligare 80 cm från högtalarnas bakre vägg och mät och lyssna igen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav donjansson » 2019-08-26 19:49

petersteindl skrev:
donjansson skrev:Rummet är nu helt färdigställt och jag har hunnit lyssna igenom ett par skivor. Överlag kan jag väl säga att jag tycker det är fullt "njutbart", om än inte lika bra som i mitt tidigare musikrum. Men de tre första spåren på Tracy Chapmans självbetitlade debutalbum var öronbedövande bumliga! (Ett album jag själv har tyckt låter väldigt bra i lägenheten.)
Av utrymmesskäl har jag inte möjlighet att flytta lyssningsposition eller högtalare knappt någonting. Testkörde min UMIK-1/REW för första gången: puckeln vid framförallt 35 Hz var monumental! Får villigt erkänna att det här med helmholtzresonatorer fattar jag inte alls. Flyttade slitsarna på de två V6:orna så det var nästan stängda. Körde 25-200 Hz svep igen. Kurvan var i princip identisk. Även om jag kanske inte prickade rätt frekvenser borde väl det vara någon skillnad, eller?!


Flytta fram högtalarna ytterligare 80 cm från högtalarnas bakre vägg och mät och lyssna igen.

Med vänlig hälsning
Peter


Men då har jag högtalare på typ 1.5 meters avstånd från lyssningsposition.

Kan man göra så att man ställer högtalarna framför den 240 cm långa absorbenten? Den bygger ut 30 + cirka 10 från framvägg. På så vis kommer jag bort från hörnen, längre ut i rummet och kan placera de närmare varandra.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav donjansson » 2019-08-26 23:26

Nu har jag det!

Det fick med millimeterprecision precis plats med en V6:a på respektive sida om den långa helmholtz:
IMG_5135.jpg
IMG_5135.jpg (386.71 KiB) Visad 833 gånger

IMG_5137.jpg
IMG_5137.jpg (308.27 KiB) Visad 833 gånger

IMG_5138.jpg
IMG_5138.jpg (353.62 KiB) Visad 833 gånger

Ovanpå bredbandiga absorbenter enligt länk: https://www.aixfoam.com/corner-bass-trap-sh012 (46 cm versionen)

Är det problematiskt att högtalarnas bakparti/basport står nära absorbenterna?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster