Äggkartonger som diffusorer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Äggkartonger som diffusorer

Inläggav donjansson » 2019-08-08 22:34

Ingenjör Öhman besöker inom kort norra Skåne för att planera mitt lyssningsrum i sidobyggnaden. Innan allt är klart tänkte jag nyttja ett tillfälligt i källaren.

IMG_4826.jpg
IMG_4826.jpg (181.99 KiB) Visad 4225 gånger


IMG_4827.jpg
IMG_4827.jpg (168.6 KiB) Visad 4225 gånger


IMG_4825.jpg
IMG_4825.jpg (190.61 KiB) Visad 4225 gånger


IMG_4824.jpg
IMG_4824.jpg (162.84 KiB) Visad 4225 gånger


Jag gillar originella lösningar, har genom kontakter i dagligvaruhandeln möjlighet att skaffa hundratals äggkartonger och tror det skulle se skitsnyggt ut med standard grå/vita förpackningar på väggarna och (min favoritfärg) orange i taket. Tanken väcktes när jag såg hur fult innertaket var med avflagnad färg från 1950.

Det verkar ha varit hajpat med äggkartonger i 70-talets replokaler. Ur ett rumsakustiskt perspektiv förstår jag också att det finns avsevärt bättre alternativ. MEN...Vad händer om man råder bot på bristen av strukturens randomisering genom att stapla bitar av en, två, tre, kanske fyra lager kartonger i en slags "Golden Horn-konfiguration". Vad tror ni om Golden Egg?

P.S Övriga akustiska åtgärder, utöver möbler, hyllor m.m.: ryamatta på heltäckningsmatta, tre Svanå V6, två Svanå custom >100 Hz.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-08 23:30

Äggkartonger har använts av bla. Kaipa i deras studio där man akustikdämpade halva väggarna tror jag.
Jag har ju använt det i mina högtalare under 25 år och det har varit väldigt bra för att döddämpa lådorna.
Ett rum får man nog dämpa lite i taget och lyssna så det inte blir helt reflexfritt, för då kan man knappt vara i rummet alls.
Bilagor
Perfector original.jpg
Perfector original.jpg (58.3 KiB) Visad 4200 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Nattlorden » 2019-08-09 08:47

Det är självklart bättre än ingenting. Som dämpning tror jag inte de ger så mycket, men som diffusorer bör det göra en del. De är dock alltför regelbundna för att vara optimala, men om du stackar i nivåer och kanske tar lite hål i vissa av de i nästa nivå lagom slumpartat så går det nog att öka funktionen.

Kan du ställa några isolerskivor på tvären en bit framför rummet hör så kan du nog få lite dämp också
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav donjansson » 2019-08-09 10:57

Nattlorden skrev:Det är självklart bättre än ingenting. Som dämpning tror jag inte de ger så mycket, men som diffusorer bör det göra en del. De är dock alltför regelbundna för att vara optimala, men om du stackar i nivåer och kanske tar lite hål i vissa av de i nästa nivå lagom slumpartat så går det nog att öka funktionen.


"MEN...Vad händer om man råder bot på bristen av strukturens randomisering genom att stapla bitar av en, två, tre, kanske fyra lager kartonger i en slags "Golden Horn-konfiguration". Vad tror ni om Golden Egg?"

"Kan du ställa några isolerskivor på tvären en bit framför rummet hör så kan du nog få lite dämp också"
Halva grejen med det här projekt skulle vara att verkligen klä varenda cm med äggkartonger, inklusive basabsorbenter, just för att (jag tycker) det skulle bli väldigt fräckt. Orange i taket, standard grå/vit på väggarna. Kartongerna ska synas, så inga skivor eller tyg framför.

Man kan ju börja med att köra ett lager överallt och sen bygga upp i randomiserade nivåer.
Sen vill jag naturligtvis att det ska medföra betydande rumsakustiska förbättringar.
Det är just det jag vill veta, innan jag släpar hem typ 1000 st 30-packs kartonger :)
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Nattlorden » 2019-08-09 11:39

Allt du kan göra för att bryta stående vågor mellan motstående hårda väggar kommer att göra betydande skillnader... På saker som klappeko definitivt.

Själv gjorde jag mina diffusorer i papier-maché och de knäckte just det effektivt.
Bild

Som du säkert ser så är det högst varierande höjder och mått, för att inte få enhetlighet på reflexen. Men det borde gå att jobba med variation på äggkartonger för att uppnå liknande. :D

Däremot har jag rejäla mängder dämpmaterial också.... så jag kan inte bedöma hur ett rum med huvudsakligen kartonger skulle bete sig....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 11:43

donjansson skrev:
Nattlorden skrev:Det är självklart bättre än ingenting. Som dämpning tror jag inte de ger så mycket, men som diffusorer bör det göra en del. De är dock alltför regelbundna för att vara optimala, men om du stackar i nivåer och kanske tar lite hål i vissa av de i nästa nivå lagom slumpartat så går det nog att öka funktionen.


"MEN...Vad händer om man råder bot på bristen av strukturens randomisering genom att stapla bitar av en, två, tre, kanske fyra lager kartonger i en slags "Golden Horn-konfiguration". Vad tror ni om Golden Egg?"

"Kan du ställa några isolerskivor på tvären en bit framför rummet hör så kan du nog få lite dämp också"
Halva grejen med det här projekt skulle vara att verkligen klä varenda cm med äggkartonger, inklusive basabsorbenter, just för att (jag tycker) det skulle bli väldigt fräckt. Orange i taket, standard grå/vit på väggarna. Kartongerna ska synas, så inga skivor eller tyg framför.

Man kan ju börja med att köra ett lager överallt och sen bygga upp i randomiserade nivåer.
Sen vill jag naturligtvis att det ska medföra betydande rumsakustiska förbättringar.
Det är just det jag vill veta, innan jag släpar hem typ 1000 st 30-packs kartonger :)

Helt beklätt skapar du en döddämpad kammare på samma sätt som många ljudlabb när dom vill mäta på en högtalare utan akustiken i rummet.
Därav bilden på mina Originalhögtalare som sett ut så sedan 1977 när jag började bygga dom.
DOCK!
Om du gör det kan du knappt vara i rummet för tystnaden är bedövande
Du bör nog klä en vägg och lyssna och därefter fortsätta, antingen en vägg i taget eller en halv vägg antingen nedre delen eller ena halvan och sedan lyssna på rummet igen.
du behöver inte spela musik i det utan bara stå i rummet och prata nonsens så hör du om det blir för reflexfritt för att vara acceptabelt.
Ibland kan det räcka med en enda kartong på rätt ställe för att få den sista reflexen dämpad.

Här flera exempel på hur det kan se ut i proffsutförande
https://www.google.se/search?q=ekofritt ... 5343746317
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Belker » 2019-08-09 12:00

Perfector, det kommer INTE bli en döddämpad kammare av äggkartonger på väggarna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 12:32

Belker skrev:Perfector, det kommer INTE bli en döddämpad kammare av äggkartonger på väggarna.

hur förklarar du att man använder snarlika anordningar hos bla provningsanstalten?
Visst hundan blev det ekofritt och därmed döddämpat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav darkg » 2019-08-09 12:34

Perfector skrev:
Belker skrev:Perfector, det kommer INTE bli en döddämpad kammare av äggkartonger på väggarna.

hur förklarar du att man använder snarlika anordningar hos bla provningsanstalten?
Visst hundan blev det ekofritt och därmed döddämpat.


Varken material eller geometri är lika.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 12:46

darkg skrev:
Perfector skrev:
Belker skrev:Perfector, det kommer INTE bli en döddämpad kammare av äggkartonger på väggarna.

hur förklarar du att man använder snarlika anordningar hos bla provningsanstalten?
Visst hundan blev det ekofritt och därmed döddämpat.


Varken material eller geometri är lika.

Titta på bilden jag klistrade in och berätta igen att det inte funkar.
Lägg sedan örat till hålet och lyssna på tystnaden
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav juanth » 2019-08-09 13:51

Ibland är du som en välmenande 5-åring fast med minst 50 års erfarenhet av mansplaining Perfector.
Kom med mätningar på dina äggkartonger om du vill påvisa deras förträfflighet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav NADifierad » 2019-08-09 14:10

Äggkartongerna funkar troligen mot högre frekvenser. Låga frekvenser går rakt igenom och tillbaka.
Vid vilka frekvenser de funkar , och i vilken mängd de behövs kan bara visas med mätningar.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 14:54

juanth skrev:Ibland är du som en välmenande 5-åring fast med minst 50 års erfarenhet av mansplaining Perfector.
Kom med mätningar på dina äggkartonger om du vill påvisa deras förträfflighet.

Varsågod att prova själv om leklusten finns.
Det går med nästan vilken skokartong som helst.
Det funkar enligt mig och philips samt även sinus som har provat
Profilskum är en annan variant på temat, men inte lika lätt att stacka på höjden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 14:57

NADifierad skrev:Äggkartongerna funkar troligen mot högre frekvenser. Låga frekvenser går rakt igenom och tillbaka.
Vid vilka frekvenser de funkar , och i vilken mängd de behövs kan bara visas med mätningar.

Äggisarna ska INTE dämpa, bara ta bort reflexer så att lådeko försvinner och det gör dom.
Hade det inte funkat så inte fan skulle jag hållit på i 25 år med dom och fått beröm hela vägen.
Men jag kan inte tvinga någon att prova.
Dessutom har tråden redan här sneat ur då jag kom med en anvisning till TS som ju tänkte prova.
Vad är alla så rädda för?
Att det ska funka trots att det är jág som besktivit det?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav rolfzetterberg » 2019-08-09 15:20

Såhär såg det ut hos Sinus:
Bilagor
Sinus provrum.JPG
Sinus provrum.JPG (200.68 KiB) Visad 3959 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 16:42

rolfzetterberg skrev:Såhär såg det ut hos Sinus:

Exakt, och dom sa att mina äggkartonger på mitt vis funkade lika bra i en högtalare och antagligen åxå i en studio.
Tack för bilden RZ
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-09 16:43

Perfector skrev:Titta på bilden jag klistrade in och berätta igen att det inte funkar.
Lägg sedan örat till hålet och lyssna på tystnaden


Om man nu vill klä sitt rum med äggkartonger likt högtalarlådan på bilden, går det åt mängder med kartonger och hur mycket utrymme blir det kvar i det rummet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 16:53

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Titta på bilden jag klistrade in och berätta igen att det inte funkar.
Lägg sedan örat till hålet och lyssna på tystnaden


Om man nu vill klä sitt rum med äggkartonger likt högtalarlådan på bilden, går det åt mängder med kartonger och hur mycket utrymme blir det kvar i det rummet?

Då kan du inte vara i rummet, det blir för tyst.
Men jag hoppas bilden åskådliggör lite hur det såg ut i kaipas studio då det begav sig.
Det funkar nog lika bra nu som då.
Bilagor
Kaipa.jpg
Kaipa.jpg (511.29 KiB) Visad 3925 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav paa » 2019-08-09 19:33

Här finns det akustiska mätningar på diverse äggkartonger:
https://web.fe.up.pt/~carvalho/IN2015.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 19:44

Det jag skulle vilja se är en koll på efterklangen i en låda med äggkartonger i flak, eller ett rum med kartongerna på väggarna 1i taget och öka på tills alla väggarna är täckta.
För resonanser gör den inget alls, vilket inte var min grundtanke när jag experimenterade med äggkartonger innan jag började använda dom vid alla byggen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav donjansson » 2019-08-09 20:17

Märk väl, för de som inte läste min inledning noggrant, att det inte rör sig om att bara täcka väggar och tak med äggkartonger...Utan att jag efter första lagret skapar diffuserande ytor á la Svanå Golden Horn. Givetvis medelst äggkartonger, klippta i olika former och storlekar, staplade på varandra i ett randomiserat "system".
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 21:46

donjansson skrev:Märk väl, för de som inte läste min inledning noggrant, att det inte rör sig om att bara täcka väggar och tak med äggkartonger...Utan att jag efter första lagret skapar diffuserande ytor á la Svanå Golden Horn. Givetvis medelst äggkartonger, klippta i olika former och storlekar, staplade på varandra i ett randomiserat "system".

Känns lite för random om man inte tar hänsyn till rummets reflexer utan bara bygger upp kartongerna nästan som en helmholzresonator.
Risken kan ju bli att man får mindre och mer akustiskdämpning som gör rummet olidligt att vistas i, men det är en personlig reflektion.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav paa » 2019-08-09 23:39

Why egg cartons cannot be used as diffusers or absorbers:
https://www.acousticfields.com/egg-cart ... absorbers/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav donjansson » 2019-08-09 23:46

paa skrev:Why egg cartons cannot be used as diffusers or absorbers:
https://www.acousticfields.com/egg-cart ... absorbers/


"Is it a diffuser? No, if it is, okay let’s just assume that it is a diffuser, it’s a diffuser of one frequency. Because all the well depths where the eggs go are the same so you have the same frequency being diffused, that’s no good. You need a wide range of frequencies that are diffused. Why would you want one frequency coming back at you all the time through diffusion? You wouldn’t, so egg cartons are a waste of time."

Återigen, det handlar inte om ett plant lager av äggkartonger.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-09 23:54

donjansson skrev:
paa skrev:Why egg cartons cannot be used as diffusers or absorbers:
https://www.acousticfields.com/egg-cart ... absorbers/


"Is it a diffuser? No, if it is, okay let’s just assume that it is a diffuser, it’s a diffuser of one frequency. Because all the well depths where the eggs go are the same so you have the same frequency being diffused, that’s no good. You need a wide range of frequencies that are diffused. Why would you want one frequency coming back at you all the time through diffusion? You wouldn’t, so egg cartons are a waste of time."

Återigen, det handlar inte om ett plant lager av äggkartonger.

Titta på bilden av mina högtalare och använd principen att stacka dom på det sättet, då kan du få olika höjd och akustikdämpning efter eget önskemål.
Det kommer att ta tid och du kan leka hur länge som helst med att experimentera placering och antal lager tills du blir nöjd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Griff » 2019-08-10 22:30

Perfector skrev:
donjansson skrev:
paa skrev:Why egg cartons cannot be used as diffusers or absorbers:
https://www.acousticfields.com/egg-cart ... absorbers/


"Is it a diffuser? No, if it is, okay let’s just assume that it is a diffuser, it’s a diffuser of one frequency. Because all the well depths where the eggs go are the same so you have the same frequency being diffused, that’s no good. You need a wide range of frequencies that are diffused. Why would you want one frequency coming back at you all the time through diffusion? You wouldn’t, so egg cartons are a waste of time."

Återigen, det handlar inte om ett plant lager av äggkartonger.

Titta på bilden av mina högtalare och använd principen att stacka dom på det sättet, då kan du få olika höjd och akustikdämpning efter eget önskemål.
Det kommer att ta tid och du kan leka hur länge som helst med att experimentera placering och antal lager tills du blir nöjd.

Det är fantastiskt hur du gång på gång rekommenderar lösningar som med hjälp av fysikens grunder lätt kan falsifieras.
Ändå hävdar du att det fungerar.
Du skulle nog kunna få ett äpple att falla från marken till trädgrenen...

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Laila » 2019-08-10 22:42

"The Flat Earth Society ", spring å dra nöe gammelt övver er för nu vankas dä
bättrare grejer . . . typ. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Griff » 2019-08-10 22:50

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Titta på bilden jag klistrade in och berätta igen att det inte funkar.
Lägg sedan örat till hålet och lyssna på tystnaden


Om man nu vill klä sitt rum med äggkartonger likt högtalarlådan på bilden, går det åt mängder med kartonger och hur mycket utrymme blir det kvar i det rummet?

Då kan du inte vara i rummet, det blir för tyst.
Men jag hoppas bilden åskådliggör lite hur det såg ut i kaipas studio då det begav sig.
Det funkar nog lika bra nu som då.

Att bevisa att något fungerar genom att visa att någon annan som gjort fel och inte haft koll på fysiken bevisar ju knappast något?
Fortfarande finns det något som heter naturvetenskap och matematik
Antagligen skulle du svara att det fungerar för dem/mig, men det bevisar ju knappast att det fungerar. Eller hur?
Lika lite som din hemgjorda formel för volymberäkning av av cirkulära kärl har grund i fysiken har ditt påstående om äggkartongernas dämpning av ljud någon grund i fysiken.
Hur orkar du tro fel hela tiden?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Perfector » 2019-08-10 23:13

Griff skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:
Om man nu vill klä sitt rum med äggkartonger likt högtalarlådan på bilden, går det åt mängder med kartonger och hur mycket utrymme blir det kvar i det rummet?

Då kan du inte vara i rummet, det blir för tyst.
Men jag hoppas bilden åskådliggör lite hur det såg ut i kaipas studio då det begav sig.
Det funkar nog lika bra nu som då.

Att bevisa att något fungerar genom att visa att någon annan som gjort fel och inte haft koll på fysiken bevisar ju knappast något?
Fortfarande finns det något som heter naturvetenskap och matematik
Antagligen skulle du svara att det fungerar för dem/mig, men det bevisar ju knappast att det fungerar. Eller hur?
Lika lite som din hemgjorda formel för volymberäkning av av cirkulära kärl har grund i fysiken har ditt påstående om äggkartongernas dämpning av ljud någon grund i fysiken.
Hur orkar du tro fel hela tiden?

Jag tror ingenting, jag refererar till 25 år erfarenhet i ämnet.
Motfråga.
Hur orkar du tjafsa utan att ens bry dig om att prova.
Då kan du ju inte veta utan tror och gissar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Äggkartonger som diffusorer

Inläggav Griff » 2019-08-10 23:23

Perfector skrev:
Griff skrev:
Perfector skrev:Då kan du inte vara i rummet, det blir för tyst.
Men jag hoppas bilden åskådliggör lite hur det såg ut i kaipas studio då det begav sig.
Det funkar nog lika bra nu som då.

Att bevisa att något fungerar genom att visa att någon annan som gjort fel och inte haft koll på fysiken bevisar ju knappast något?
Fortfarande finns det något som heter naturvetenskap och matematik
Antagligen skulle du svara att det fungerar för dem/mig, men det bevisar ju knappast att det fungerar. Eller hur?
Lika lite som din hemgjorda formel för volymberäkning av av cirkulära kärl har grund i fysiken har ditt påstående om äggkartongernas dämpning av ljud någon grund i fysiken.
Hur orkar du tro fel hela tiden?

Jag tror ingenting, jag refererar till 25 år erfarenhet i ämnet.
Motfråga.
Hur orkar du tjafsa utan att ens bry dig om att prova.
Då kan du ju inte veta utan tror och gissar.

Gissa! Har du hört talas om matematik? fysik?
Har du hört talas om yrkesgruppen ingenjörer?
I all välmening Perfektor, ge dig inte in i fysiska diskussioner där du inte har gummi under klacken, det är ju så lätt att halka snett då.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MusicMan och 16 gäster