Dämpa en hel vägg, snyggt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Ronnie » 2019-08-12 20:35

JonasB skrev:
Ronnie skrev:
JonasB skrev:
Tack Ronnie, nu börjar det likna något.
Hur har du gjort på bild nr. 1, skarv i mitten på väggen?


Ja. Samma fula skarv som du ser på bild 2. Hade bara ett regelverk som jag försökte spänna tyget runt.
Hade jag gjort det igen hade jag nog dragit tyget vertikalt istället och spänt det över ramar utanpå regelverket.
Tyg inhandlat på Textilcentrum i Sundbyberg förövrigt.
Tyget går att spänna ut till ca 200-220 cm (1 varv runt 45 mm regel inräknat).


Vad är det för tyg? Jag har fått linnetyg föreslagit.


Jag kan kolla om det sitter nån lapp kvar på nån av bitarna.
Stretchigt och lätt att blåsa igenom iallafall.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Michael » 2019-08-14 23:11

Scenmolton finns i tre meters bredd, så då borde det gå med en bit utan skarvar. T.ex. här [url=https://eventgross.se/shop/textil/molton/scenmolton-300-cm/[url]Eventgross[/url] Frågan är hur den dämpar om den spänns plan. Normalt brukar men ju ha den som ett veckat draperi.

Jag tänkte även på akustiktakskivor, monterade på väggen (med isolering bakom). Men då har man problemet med skarvar. Finns de i plast med raka kanter, men skarvarna kommer nog ändå synas. Jag själv hade ju vetat om jag hade monterad de jag har liggandes. De skall sitta i taket. Dock i rum som inte är så viktigt med hur det ser ut.

Kanske några stora akustik tavlor, d.v.s. absorbenter överdragna med tyg. Detta med motiv som ni väljer själva. Finns några i sverige som kan skriva ut på lämpligt tyg och firma i Estland som säljer färdig produkt.

//Michael

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Kraniet » 2019-08-15 08:49

Jag har tänkt bygga upp ett ramverk av 100mm djupa träskivor. Typ MDF. Tänkte försöka få till något intressant mönster i form av olika stora rektanglar. Dessa fylls med dämpmaterial och kläs med tyg i två olika färger/nyanser. I skarvarna (på ändträäet av skivorna) spikas/klistrar en eklist.

Går det att förstå? :D

edit: Jag tänkte använda ulltyg tex: https://www.skapamer.se/100-kokad-ull-140-cm
Senast redigerad av Kraniet 2019-08-15 08:55, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Nattlorden » 2019-08-15 08:53

Kraniet skrev:Jag har tänkt bygga upp ett ramverk av 100mm djupa träskivor. Typ MDF. Tänkte försöka få till något intressant mönster i form av olika stora rektanglar. Dessa fylls med dämpmaterial och kläs med tyg i två olika färger/nyanser. I skarvarna (på ändträäet av skivorna) spikas/klistrar en eklist.

Går det att förstå? :D


Hade varit häftigt om de haft lite olika 'utstick' .
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Kraniet » 2019-08-15 08:58

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:Jag har tänkt bygga upp ett ramverk av 100mm djupa träskivor. Typ MDF. Tänkte försöka få till något intressant mönster i form av olika stora rektanglar. Dessa fylls med dämpmaterial och kläs med tyg i två olika färger/nyanser. I skarvarna (på ändträäet av skivorna) spikas/klistrar en eklist.

Går det att förstå? :D


Hade varit häftigt om de haft lite olika 'utstick' .


Ja det vore nog snyggt. Men då vill man kanske ha ekskivor hellre då sidorna blir synliga. Men det behöver ju inte vara träfärg, kan ju vara målad yta
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Kraniet » 2019-08-15 12:01

Såhär kan det se ut i skissform

Den stora rektangeln i mitten är en TV alltså..
Bilagor
IMG_1450.jpg
IMG_1450.jpg (657.71 KiB) Visad 4741 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Nattlorden » 2019-08-15 17:14

Svart och rött! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Thomas_A » 2019-08-15 22:21

Det finns väl trådar tidigare om dämpväaggar med hålad masonit bla för att vara bredbandiga. Annars tycker jag det räcker med (tillräckligt stora) dämptavlor bakom högtalarna.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav darkg » 2019-08-15 23:00

Ullfilt i naturnyanser skulle nog bli behagligt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Dartman » 2019-08-17 10:06

Kraniet skrev:Såhär kan det se ut i skissform

Den stora rektangeln i mitten är en TV alltså..


Jag tror det kan bli jättefint! Om du dessutom är försiktig med att inte låta det bli för symmetriskt vinner du ytterligare lite behag. Dörren hjälper ju till där. :)


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav E » 2019-08-17 11:12

Riskerar inte blotta närvaron av en naken dörr att låta otäckt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav DVD-ai » 2019-08-17 11:28

darkg skrev:Ullfilt i naturnyanser skulle nog bli behagligt.


Jah vilken ide, man kanske ska köra på ullfilt och klä in absorbenterna bakom soffan hemma... 8O
Kan ju bli super snyggt, grymt ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Kraniet » 2019-08-18 18:43

E skrev:Riskerar inte blotta närvaron av en naken dörr att låta otäckt?

Mvh E*


I mitt fall är det tvärtom så att det låter bättre med dörren öppen.
Men det som inte syns på bilden är att det till vänster också är en öppning, det är alltså en vägg där med en dörröppning.
Min tanke är att ta bort dörrbladet i öppningen som syns på skissen och sätta upp tjocka draperier för båda öppningarna.

Det är ju utmaningen med en asymmetrisk uppställning att få ljudbilden centrerad. I mitt fall blir den det då dörren är öppen
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Tangband » 2019-08-18 19:47

Intressant. :)
Lite funderingar och kanske input från min sida:

Jag funderar lite på hur nya OA 61 är uppbyggd, och varför.
Vilka konsekvenser har IÖ dragit då han byggd en mycket större dämpvinge än Carlsson hade på gamla OA51 ?

Är det precedence-effekten som, om man drar konsekvensen av det, bör MÖJLIGEN ( jag kan ha fel :) ) vara att man bör undvika de närmaste vägg-reflexerna, dvs de närmaste 2 ms vid 2-kanals återgivning?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect

”The precedence effect appears if the subsequent wave fronts arrive between 2 ms and about 50 ms later than the first wave front. This range is signal dependent. For speech the precedence effect disappears for delays above 50 ms, but for music the precedence effect can also appear for delays of some 100 ms.[8]

In two-click lead–lag experiments, localization effects include aspects of summing localization, localization dominance, and lag discrimination suppression. The last two are generally considered to be aspects of the precedence effect:[9]

Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds. An application for summing localization is the intensity stereophony, where two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers.
Localization dominance: for delays between 2 and 5 ms, listeners also perceive one sound; its location is determined by the location of the leading sound.”
———————————————
Detta stämmer bra med Tooles senare sammanställningar.

(Har man stativhögtalare som jag, får man möjligen istället dra konsekvensen av precedence-effekten med placeringen med mer än 2 ms fördröjd destruktiv ljudstuds från väggen bakom högtalare, om den är odämpad. Det innebär att högtalaren placeras minst 34,3 cm ut från bakväggen. Jag har mina placerade 43 cm, vilket innebär markant förbättrad stereobild jämfört med placering närmare väggen. Det blir bättre ännu längre ut, men blir väldigt opraktiskt. )

Kraniet, tror du inte att det möjligen skulle vara tillräckligt om du dämpar de närmaste 2 ms precis runt högtalaren ?
Det skulle i sådanafall bara innebära dämpning omkring 70 cm runt precis alla ytor kring högtalaren, eftersom högtalaren är väggplacerad ?

För mycket dämpning är kanske mindre bra, eftersom tillräckligt många studsar i rummet istället uppfattas som positiv efterklang ?

Edit: eller är ditt rum istället optimerat för hemmabioljud med 5.1 ? Då förstår jag att du vill dämpa mycket.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Kraniet » 2019-08-20 08:26

Alla högtalare får en dipp vid någon frekvens pga avståndet mellan baselement och väggen bakom högtalarna. För att motverka effekten av detta måste de antingen placeras ganska långt från väggen eller nära densamma.
En vägghängd högtalare som min (och tex OA51) får en dipp vid 250-300 Hz. Detta är såpass högt i frekvens att det går att motverka med en dämpskiva. Men ju större denna skiva är destå mer effektivt blir det ju. Det är därför OA51 låter bättre med "elefantöron".
Idag har jag ju dock en skiva som är ca 1x1,2m och den är tillräckligt bra.

Men mer dämpning gör det inte sämre. Sen återstår det ju att hitta rätt mängd. Fördelen med att bygga "kassetter" som man fyller är att de går att fylla med lite vad som.

Men annars så har jag alltid tilltalats av LEDE-tnket och rum som drar åt det hållet upplever jag låter bra.

Jag ogillar skarpt den typ av "positiv" efterklang som fås med hårda ytor. Tex ljudet från de tidigare Carlsson som målar "med bred pensel". Det låter "charmerande" och "behagligt" men det är alldeles uppenbart en färgning. Tycker jag, jag förstår absolut de som föredrar ljudet.

Väggen bakom soffan hade jag också tänkt bygga en "Naqref golv/vägg-dämpning" som presenterades som ett alternativ till heltäckningsmatta en gång i urtiden
Diskuteras här: viewtopic.php?f=9&t=26967
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Tangband » 2019-08-20 09:26

Intressant :)

Nu har jag en fråga som kanske skulle kunna innebära en förbättring:

Visst har du ena sidan på vardera högtalare odämpad som du spelar nu ? Alltså på de yttre sidorna. Och odämpat även under högtalarna ? Finns det någon tanke bakom detta, och har du testat med dämpmaterial runtom hela högtalaren för att få bort de första 2 ms ?

Jag ser att skissen som du visat skulle även dämpa de yttre sidorna från högtalarna vilket ju borde innebära förbättringar :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Kraniet » 2019-08-20 10:01

Tangband skrev:Intressant :)

Nu har jag en fråga som kanske skulle kunna innebära en förbättring:

Visst har du ena sidan på vardera högtalare odämpad som du spelar nu ? Alltså på de yttre sidorna. Och odämpat även under högtalarna ? Finns det någon tanke bakom detta, och har du testat med dämpmaterial runtom hela högtalaren för att få bort de första 2 ms ?

Jag ser att skissen som du visat skulle även dämpa de yttre sidorna från högtalarna vilket ju borde innebära förbättringar :)


Jag har förut provat att dämpa "första reflexen" i sidoväggarna. Det ger en hörbar förändring men jag är inte helt säker på om det alltid är "bättre".
I mitt rum nu är ju den högra väggen fönster så där är det bara gardiner som gäller. Men där har jag dragit ut gardinen ungefär lika långt som dörröppningen i den vänstra väggen är. Tanken var att få ett dämpat område motsvarande hålet. Men det knepiga är att det verkar ge mer "liksidigt" ljud om dörren är öppen. Dock blir vinkeln på dörren viktig. Har inte provat att ta bort dörren helt och se vilken skillnad det gör.
På vänstra sidan har jag en kort vägg mellan dörröppningen och alkoven. Men denna sitter inte i "första reflexen" från någon av högtalarna så jag tror inte det är så kritiskt att dämpa där.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Kraniet » 2019-08-20 10:10

Men nu är det är väl lite OT :)

Ang naturfärger så lutar jag mot det hållet också. Tycker naturfärger ger mycket behagligare känsla än skarpa färger. Jag gillar inte "grälla" färger heller, samtidigt blir det ju lätt lite tråkigt med "fyra nyaser av grått".. Så rätt tyg/färg är ju en förutsättning för en lyckad installation. Men smaken skiljer sig ju förstås
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Tangband » 2019-08-20 14:00

Kraniet skrev:
Tangband skrev:Intressant :)

Nu har jag en fråga som kanske skulle kunna innebära en förbättring:

Visst har du ena sidan på vardera högtalare odämpad som du spelar nu ? Alltså på de yttre sidorna. Och odämpat även under högtalarna ? Finns det någon tanke bakom detta, och har du testat med dämpmaterial runtom hela högtalaren för att få bort de första 2 ms ?

Jag ser att skissen som du visat skulle även dämpa de yttre sidorna från högtalarna vilket ju borde innebära förbättringar :)


Jag har förut provat att dämpa "första reflexen" i sidoväggarna. Det ger en hörbar förändring men jag är inte helt säker på om det alltid är "bättre".
I mitt rum nu är ju den högra väggen fönster så där är det bara gardiner som gäller. Men där har jag dragit ut gardinen ungefär lika långt som dörröppningen i den vänstra väggen är. Tanken var att få ett dämpat område motsvarande hålet. Men det knepiga är att det verkar ge mer "liksidigt" ljud om dörren är öppen. Dock blir vinkeln på dörren viktig. Har inte provat att ta bort dörren helt och se vilken skillnad det gör.
På vänstra sidan har jag en kort vägg mellan dörröppningen och alkoven. Men denna sitter inte i "första reflexen" från någon av högtalarna så jag tror inte det är så kritiskt att dämpa där.


Jo, det är ju lite lurigt hur ljudet uppfattas. :)
Det som är säkert är att alla ljud som studsar inom 2 ms kommer att uppfattas som ett enda ljud. En vägghögtalare utan dämpning alls kommer att , på alla avstånd från högtalaren motsvarande 2 ms ( ca 70 cm ) uppfattas som ett enda. Det riskerar att sabotera ett tydligt perspektiv, eftersom en sådan högtalare skulle motsvara att den vore ungefär 140 cm bred och hög. Men det här visste du förstås redan. Det står ju mellan raderna i Tooles skrifter.
En upplagd lösning i ditt rum vore att du spegelvänder så att lyssningspositionen blir där tv:n är nu. Då behöver du inte oroa dig för dörröppningar och hallen. Det är viktigare det som sker inom 2 ms än det som sker efter 15-20 ms. :?:

Jag är därför personligen försiktigt fundersam över koncept med vägghögtalare med för lite dämpning. Jag säger försiktigt eftersom jag inte hört äggen ännu. Kanske Peter fått till det :)

Sorry för ot - tillbaka till ämnet. Jag föreslår två olika mönster eller färger. Inte fler. Och inte hela väggen. Sprudel lösning ser fin ut.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav JonasB » 2019-09-11 10:26

Planeringen rullar sakta framåt och tanken är att jag ska använda isolering som är 45 mm. Jag har närhet till Byggmax och Karl Hedin. Någon som törs gissa vilken av byggmax-skivorna som lämpar sig bäst för att få ner efterklang (Hedins har inte produkterna på hemsidan)?
https://www.byggmax.se/stenullsskiva-pa ... #884=14398
https://www.byggmax.se/isoleringsskiva- ... #884=14398

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-11 11:31

JonasB skrev:Planeringen rullar sakta framåt och tanken är att jag ska använda isolering som är 45 mm. Jag har närhet till Byggmax och Karl Hedin. Någon som törs gissa vilken av byggmax-skivorna som lämpar sig bäst för att få ner efterklang (Hedins har inte produkterna på hemsidan)?
https://www.byggmax.se/stenullsskiva-pa ... #884=14398
https://www.byggmax.se/isoleringsskiva- ... #884=14398



Jag försökte läsa igenom tråden men hittar inget om vilka högtalare du har eller mer detaljer om ditt rum. Jag skulle faktiskt gå så långt som att avråda dig att bygga enligt ovanstående förslag. Du skulle behöva göra en plan för vad du vill uppnå istället för att bygga på måfå. Tänka först, bygga sedan m.a.o. T.ex. kan du ta hjälp av någon akustiker som är bra på smårumsakustik. Alternativ lösning är att du berättar så mycket som möjligt här i tråden. Risken är dock att du får en stor mängd okunniga svar som du behöver filtrera ut bland dem du tror är relevanta.

Risken med ovanstående lösning är att du enbart absorberar en del vid högre frekvenser, och det blir ofta(st) pannkaka rent ut sagt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav JonasB » 2019-09-11 12:19

Johan_Lindroos skrev:
JonasB skrev:Planeringen rullar sakta framåt och tanken är att jag ska använda isolering som är 45 mm. Jag har närhet till Byggmax och Karl Hedin. Någon som törs gissa vilken av byggmax-skivorna som lämpar sig bäst för att få ner efterklang (Hedins har inte produkterna på hemsidan)?
https://www.byggmax.se/stenullsskiva-pa ... #884=14398
https://www.byggmax.se/isoleringsskiva- ... #884=14398



Jag försökte läsa igenom tråden men hittar inget om vilka högtalare du har eller mer detaljer om ditt rum. Jag skulle faktiskt gå så långt som att avråda dig att bygga enligt ovanstående förslag. Du skulle behöva göra en plan för vad du vill uppnå istället för att bygga på måfå. Tänka först, bygga sedan m.a.o. T.ex. kan du ta hjälp av någon akustiker som är bra på smårumsakustik. Alternativ lösning är att du berättar så mycket som möjligt här i tråden. Risken är dock att du får en stor mängd okunniga svar som du behöver filtrera ut bland dem du tror är relevanta.

Risken med ovanstående lösning är att du enbart absorberar en del vid högre frekvenser, och det blir ofta(st) pannkaka rent ut sagt.


Det som ska uppnås är att väsentligt få ner efterklangen och
förslaget har jag fått av Ingvar Öhman som varit på plats. Tanken med tråden var främst att få estetiska tips. Jag har typ övertalat frugan om den dämpande väggen :)
Jag har dock inte fått tips på vilken isolering som kan användas, mer än att densiteten borde vara mellan 20-35kg/m3

Det kommer bli ett par pi60s med bs60. Rummet är 6.2x6,4 meter plus kök med ryggåstak i vardagsrummet.
Bilagor
20180908_122806-567x1008.jpg
20180908_122806-567x1008.jpg (107.31 KiB) Visad 4224 gånger

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav JonasB » 2019-09-11 17:08

Hedins säljer Rockwool som har en densitet på 30 iaf. För Paroc Solid hittar jag inte den informationen.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav STDI » 2019-09-11 17:44

"mer än att densiteten borde vara mellan 20-35kg/m3"
Du måste också veta vilket material som rekommenderats. För att få motsvarande egenskaper, både värme- och ljudegenskaper, sa man förr att stenull ska ha ungefär dubbelt så hög densitet som glasull. Förmodligen är det inte riktigt dubbla densiteten som behövs med stenull idag, men definitivt högre än för glasull.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav genstruktur » 2019-09-11 17:53

:D Så här gjorde jag om det är till någon hjälp. Vi har likadana högtalare i alla fall :). Detta gjorde jag på eget bevåg men är ju inte hela väggen som är täckt dårå:
viewtopic.php?f=16&t=55715#p1569464

viewtopic.php?f=16&t=55715&start=570#p1927746
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav JonasB » 2019-09-11 18:11

STDI skrev:"mer än att densiteten borde vara mellan 20-35kg/m3"
Du måste också veta vilket material som rekommenderats. För att få motsvarande egenskaper, både värme- och ljudegenskaper, sa man förr att stenull ska ha ungefär dubbelt så hög densitet som glasull. Förmodligen är det inte riktigt dubbla densiteten som behövs med stenull idag, men definitivt högre än för glasull.


Tror rekommendationen gäller för stenull.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav JonasB » 2019-09-11 18:13

genstruktur skrev::D Så här gjorde jag om det är till någon hjälp. Vi har likadana högtalare i alla fall :). Detta gjorde jag på eget bevåg men är ju inte hela väggen som är täckt dårå:
viewtopic.php?f=16&t=55715#p1569464

viewtopic.php?f=16&t=55715&start=570#p1927746


Snyggt! Har sneglat på din tråd tidigare. Har du hängt dem på väggen?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav genstruktur » 2019-09-11 18:57

JonasB skrev:
genstruktur skrev::D Så här gjorde jag om det är till någon hjälp. Vi har likadana högtalare i alla fall :). Detta gjorde jag på eget bevåg men är ju inte hela väggen som är täckt dårå:
viewtopic.php?f=16&t=55715#p1569464

viewtopic.php?f=16&t=55715&start=570#p1927746


Snyggt! Har sneglat på din tråd tidigare. Har du hängt dem på väggen?


Ja precis. De är fästa med vinkeljärn I överkant och vilar dessutom på golvlisten.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav JonasB » 2019-09-11 22:40

Behövs tyg på baksidan? Kommer det ut stenullsdamm som kliar annars tro?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Dämpa en hel vägg, snyggt

Inläggav Frisk » 2019-09-11 23:00

Jag letade en gång upp vilken stenull som var nära spec, tror det står i min medlemstråd.

Sökte själv, detta kom jag fram till då: "stålregelskiva 40 från Rockwool som har en densitet på ~26kg/m^3," uns39 har väl precis 25kg/m^3 men är inte så lätt att få tag på, eller var i alla fall inte när jag sökte.

Jag tycker inte stenull kliar farligt alls, men behöver dammas i rummet där de finns. Sen känns det inte så hälsosamt även om jag inte tycker mig se några större varningstexter. Hur som skulle jag nog ha tyg även baktill, kanske dessutom hålla lite luftspalt mot väggen för att få lite rörelse på luften.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster