Cr80es vs Reciver.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-20 21:50

Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.


Menar du att de inte ville dela av topparna nedåt ? Kanske lite som REL filosoferar...?
Inverterade, ofiltrerade slutna toppar som spelar tillsammans med två stereosubbar med 12 db filter kan låta rätt bra. Med då fungerar subbasarna mer som Bass reinforcement speakers.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav DVD-ai » 2019-08-20 21:53

Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.



Men här handlar det väll främst om att front L och R spelar bas informationen från samtliga övriga kanaler (om front står som large, övriga som Small och bass out på Main) förutom just 0.1 kanalen som är en separat kanal.
Denna innehåller helt annan information än någon av övriga kanalerna, här ligger effekter.
Du kan få ut denna i dina frontar om du väljer LFE out till Main, kan ibland bara bas out main + LFE också.

Denna 0.1 kanalens övre gränsfrekvens kan ställas olika (av någon orsak, den orsaken undrar jag över?!) och ställer du den på 80Hz så kan du gå miste om information som ligger på just denna specefika kanal.
Detta då det förekommer information på.0.1 kanalen upp till 120Hz, så man bör rimligtvis ställa denna övre gräns frekvens till minimum 120Hz.
Annars riskerar du att tappa information. :)
Men varför skulle man ställa den högre, finns det någin film med 0.1 information över 120Hz?
Det är frågan :)

Den koppling som jag tipsade om är:
Denna 0.1 kanal skickas fortfarande som en separat kanal till cr80 och mixas först där ihop med informationen som kommer in på main in( pre in) och därefter delas allt vid 80Hz.
Så subbarna kommer aldrig att spela någon information över 80Hz oavsett. (om vi lotsas som om filtret är oändligt brant)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav lennartj » 2019-08-21 00:04

Tangband skrev:
Harryup skrev:Vad som händer vid 250Hz i subbar beror ju på om man kör basen i mono också. Enl. Örebro sjukhus så är sångrösten för en bas mellan ungefär 65-329Hz. Vill man verkligen ha så mycket röstområde spritt i så många högtalare.

Jag är personligen är ingen anhängare av bas i mono och många utspridda basar, i synnerhet in om man kör dom till 250Hz och dämpar med 24dB/oktav max

/Harryup


Nej, monobas blir inte bra. Det räcker att räkna lite med våglängder så inses det snabbt- om man inte delar extremt lågt typ under 50 Hz med branta filter. Man får lite mer frihet med placeringen med udda ordningens delning, akustiskt, men inget element är perfekta och kan oftast lokaliseras oavsett branthet på delningen. Min uppfattning är att det som ger bäst instrumentkaraktärer vid 2- kanalsåtergivning också innebär två högtalarkanaler med alla element placerade ganska nära varandra- på ungefär två ställen i rummet, i stereo. Jag vet att man då går miste om att cancellera bort rumsresonanser men i alla praktiska försök har jag tyckt att detta låter bättre med musik.

Jag kan inte lämna Harryup och Tangband oemotsagda.
Monobas fungerar ypperligt med (minst) 4 baslådor placerade högt och lågt runt sweetspot. Alla högtalare är placerade på samma avstånd (inom 0,4m) från sweetspot. Maximal vägskillnad blir som mest en tiondels våglängd, vid delningsfrekvensen som är fast vid 80 Hz som framgår av namnet cr80s.
Jag spelar en rejäl andel från analoga källor, så åtminstone av känslomässiga skäl (feelgood) vill jag ha helanaloga signalvägar även om jag inte vågar slå vad om att kunna detektera om det finns en högklassig A/D omvandlare i signalvägen.
Eftersom man saknar möjlighet att justera fas/fördröjning i ett analogt system tror jag att det är viktigt att ha liten vägskillnad för alla högtalare, även frontarna, men inte surround.
Då underlättar de betydligt om basarna inte är för stora, mina OB52 med 10" element i 25 l slutna lådor är mer än tillräckliga när man bor i lägenhet som jag.

För mig är det mycket viktigare med en ren och välljudande musikåtergivning än perfekta surroundeffekter.
Därför använder jag fortfarande David Haflers enkla Ambiofonilösning sedan 40 år.
I stället för att hänga på Ambiofonihögtalarna passivt på fronthögtalarnas slutsteg, använder jag sedan länge en liten lätt modifierad integrerad förstärkare för att lättare anpassa nivån. Den behöver tåla att man kopplar samman minuskontakterna (de svarta) mellan kanalerna.

Grundfrågan var ju cr80es vs Receiver.
Jag har aldrig ägt någon hembiorecever, men har lånat hem åtskilliga för under 20.000 kr och varje gång häpnat över hur usla musikåtergivare de varit.
Det är obegripligt för mig att de kan ha så relativt hyfsade mätvärden, när jag upplever att musiksignalerna besudlas av någon sorts "electronic haze" (jag kommer inte på någon svensk översättning). Det finns ingen riktig tystnad mellan tonerna i gles musik, inget lugn, dålig svärta i varierande grad.
De som i princip aldrig lyssnar på annat än rockmusik där det ständigt piskas på cymbaler förstår mig nog inte. :cry:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Harryup » 2019-08-21 04:05

Tangband skrev:
Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.


Menar du att de inte ville dela av topparna nedåt ? Kanske lite som REL filosoferar...?
Inverterade, ofiltrerade slutna toppar som spelar tillsammans med två stereosubbar med 12 db filter kan låta rätt bra. Med då fungerar subbasarna mer som Bass reinforcement speakers.


Nä det menade jag inte. T.ex. 80Hz för alla högtalare oavsett funktion gällde ifrån Meridian.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-21 06:57

Lennartj, vi har gjort tester med 4 subwoofers med exakt basfiltret till akudorik och placerat dessa efter konstens alla regler och provat mono och provat stereo, provat 2 subwoofers bakom och två framför lyssningsplats och 4 subwoofers vid framväggen. I varje fall föredrogs 2 subwoofers i stereo placerade vardera i närhet av respektive L och R med subbasarna placerade mellan stativhögtalarna. Varje avstånd mellan topp och samma kanal för subwoofern blir då mindre än 1 meter.

Du beskriver att du har dina monokopplade subbasar inom 1/10 våglängd vid delningen till sweetspot. Om du räknar så är det säkert korrekt med gångvägen till sweetspot. Men blandar du in stereoåtergivning i det hela blir det annorlunda.

Kör du monokopplade subbasar så kommer den subwoofer som är placerad längst ifrån den andra toppen uppvisa ett våglängdsfel på mycket mera. Det kan då skilja kanske 3 - 5 meter eller mer från den vänstra toppen till den högra subwoofern. Prova och räkna lite får du se.

Jag tycker det sabbar perspektivet och det blir inte riktigt bra, inte jämfört med stereo. Du säger att det fungerar bra med monosubbar och jag tror dig. Men har du provat stereokopplade subbasar med 2 förstärkare ? Det kanske blir ännu bättre ? :)

Edit: på dagens moderna inspelningar finns det mycket information i stereo även i basregistret under 80 Hz.
Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.

Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 08:57

Sammanträdet pågår fortfarande. ;) :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Nattlorden » 2019-08-21 09:16

Tangband skrev:Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.


Sen måste vi ju vara ärliga och säga att i många (de flesta?) fall(en) så får du detta fel oavsett hur de är kopplade - eftersom informationen i basen på skivan är lagt i mono i vilket fall som.... Fördelen med stereobasar uppstår ju inte förrän det finns stereoinformation i deras arbetsområde.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-21 10:00

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.


Sen måste vi ju vara ärliga och säga att i många (de flesta?) fall(en) så får du detta fel oavsett hur de är kopplade - eftersom informationen i basen på skivan är lagt i mono i vilket fall som.... Fördelen med stereobasar uppstår ju inte förrän det finns stereoinformation i deras arbetsområde.


På vinylskivans tid var det så men absolut inte numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Nattlorden » 2019-08-21 10:28

Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.


Sen måste vi ju vara ärliga och säga att i många (de flesta?) fall(en) så får du detta fel oavsett hur de är kopplade - eftersom informationen i basen på skivan är lagt i mono i vilket fall som.... Fördelen med stereobasar uppstår ju inte förrän det finns stereoinformation i deras arbetsområde.


På vinylskivans tid var det så men absolut inte numera.


Vill inte riktigt tro dig... förväntar mig att det är ett invant manér att mixa på som de flesta inte funnit någon anledning att ändra på. Men det skulle glädja mig att ha fel dock! :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav DVD-ai » 2019-08-21 10:33

Johan_Lindroos skrev:Sammanträdet pågår fortfarande. ;) :)


Jag vet ju att du skojar och lika så jag när jag kommenterade dig på andra sidan, men bidra gärna lite med konkreta argument också är du snäll. :)
När du kommenterar sådär så skapar du en onödig osäkerhet då det inte framgår ”vem som har fel” och ”i vad”, mycket bättre då att du som faktiskt har riktigt bra koll på (alla!?) ”om och ifall att” lägen som kan dyka upp också bidrar med att klargöra dom.

Jag kan på en gång säga att jag inte anser mig vara någon expert på detta med inställningarna i hembioreceivers, men av allt jag testat och läst mig till så ska det förfarande som jag tipsar om också vara korrekt.
Detaljer som t.ex. varför man kan ställa övre gränsfrekvens för LFE är något som jag undrar över, du kanske vet och kan bidra med ett klargörande !? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav PerStromgren » 2019-08-21 11:23

Tangband skrev:Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.


Hur vet ni att det inte vara övertoner från bashögtalarna som avslöjade var de stod?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 11:36

DVD-ai skrev:
Johan_Lindroos skrev:Sammanträdet pågår fortfarande. ;) :)


Jag vet ju att du skojar och lika så jag när jag kommenterade dig på andra sidan, men bidra gärna lite med konkreta argument också är du snäll. :)
När du kommenterar sådär så skapar du en onödig osäkerhet då det inte framgår ”vem som har fel” och ”i vad”, mycket bättre då att du som faktiskt har riktigt bra koll på (alla!?) ”om och ifall att” lägen som kan dyka upp också bidrar med att klargöra dom.

Jag kan på en gång säga att jag inte anser mig vara någon expert på detta med inställningarna i hembioreceivers, men av allt jag testat och läst mig till så ska det förfarande som jag tipsar om också vara korrekt.
Detaljer som t.ex. varför man kan ställa övre gränsfrekvens för LFE är något som jag undrar över, du kanske vet och kan bidra med ett klargörande !? :)


Jag håller helt med dig!
Anledningarna är väl unger följande att jag är för kortfattad
- Jag har inte tid att skriva så mycket p g a jobb, semester och andra fritidssysslor
- jag tycker jag skrivit så mycket förr i tiden att jag har svårt att motivera mig att skriva mycket
- jag försöker minska ner på skärmtid för fritidssurfande. Jag känner att det tar för mycket tid.
- att skämta lite kan vara fönöjsamt. Och kanske lite retsamt på skämt så kan någon annan förbättra sina inlägg. :)
- jag kan återkomma om ett tag och berätta mer om trådens ämne.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Nattlorden » 2019-08-21 11:36

PerStromgren skrev:
Tangband skrev:Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.


Hur vet ni att det inte vara övertoner från bashögtalarna som avslöjade var de stod?


Fast är det inte tillräcklig anledning om man inte kan/tänker göra något för att eliminera övertonerna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav DVD-ai » 2019-08-21 11:54

Johan_Lindroos skrev:
DVD-ai skrev:
Johan_Lindroos skrev:Sammanträdet pågår fortfarande. ;) :)


Jag vet ju att du skojar och lika så jag när jag kommenterade dig på andra sidan, men bidra gärna lite med konkreta argument också är du snäll. :)
När du kommenterar sådär så skapar du en onödig osäkerhet då det inte framgår ”vem som har fel” och ”i vad”, mycket bättre då att du som faktiskt har riktigt bra koll på (alla!?) ”om och ifall att” lägen som kan dyka upp också bidrar med att klargöra dom.

Jag kan på en gång säga att jag inte anser mig vara någon expert på detta med inställningarna i hembioreceivers, men av allt jag testat och läst mig till så ska det förfarande som jag tipsar om också vara korrekt.
Detaljer som t.ex. varför man kan ställa övre gränsfrekvens för LFE är något som jag undrar över, du kanske vet och kan bidra med ett klargörande !? :)


Jag håller helt med dig!
Anledningarna är väl unger följande att jag är för kortfattad
- Jag har inte tid att skriva så mycket p g a jobb, semester och andra fritidssysslor
- jag tycker jag skrivit så mycket förr i tiden att jag har svårt att motivera mig att skriva mycket
- jag försöker minska ner på skärmtid för fritidssurfande. Jag känner att det tar för mycket tid.
- att skämta lite kan vara fönöjsamt. Och kanske lite retsamt på skämt så kan någon annan förbättra sina inlägg. :)
- jag kan återkomma om ett tag och berätta mer om trådens ämne.


Gött ! :)
Välkommen att återupprepa den gamla visan en gång till :D
Annars kanske du har något bra inlägg som du kan posta en länk till ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-21 12:20

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
Sen måste vi ju vara ärliga och säga att i många (de flesta?) fall(en) så får du detta fel oavsett hur de är kopplade - eftersom informationen i basen på skivan är lagt i mono i vilket fall som.... Fördelen med stereobasar uppstår ju inte förrän det finns stereoinformation i deras arbetsområde.


På vinylskivans tid var det så men absolut inte numera.


Vill inte riktigt tro dig... förväntar mig att det är ett invant manér att mixa på som de flesta inte funnit någon anledning att ändra på. Men det skulle glädja mig att ha fel dock! :)


Vi har ju flera bra ljudtekniker på forumet-fråga tex HCL :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-21 13:01

Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.


Sen måste vi ju vara ärliga och säga att i många (de flesta?) fall(en) så får du detta fel oavsett hur de är kopplade - eftersom informationen i basen på skivan är lagt i mono i vilket fall som.... Fördelen med stereobasar uppstår ju inte förrän det finns stereoinformation i deras arbetsområde.


På vinylskivans tid var det så men absolut inte numera.


Förr i tiden kunde det vara "riktig" stereo, numera är det rätt sällsynt. Blir väl mest panorerad stereo, multimono idag? Att t.ex. en elbas tas upp i stereo är nog ovanligt. Egentligen borde det vara fortsatt krav på monokompabilitet med tanke på alla dessa monoåtergivare som dykt upp, några har behandlats även på detta forum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Harryup » 2019-08-21 15:56

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
Sen måste vi ju vara ärliga och säga att i många (de flesta?) fall(en) så får du detta fel oavsett hur de är kopplade - eftersom informationen i basen på skivan är lagt i mono i vilket fall som.... Fördelen med stereobasar uppstår ju inte förrän det finns stereoinformation i deras arbetsområde.


På vinylskivans tid var det så men absolut inte numera.


Förr i tiden kunde det vara "riktig" stereo, numera är det rätt sällsynt. Blir väl mest panorerad stereo, multimono idag? Att t.ex. en elbas tas upp i stereo är nog ovanligt. Egentligen borde det vara fortsatt krav på monokompabilitet med tanke på alla dessa monoåtergivare som dykt upp, några har behandlats även på detta forum.


Fast hur det har varit är ju inte så betydelsefullt likväl som att en bas behöver inte tas upp i stereo för att återges i stereo. Problemet med att slå ihop 2 kanaler som spelar olika saker till samma och sedan återge den signalen på olika ställen med lite låg eftertanke på timing och frekvensgång är det som är problemet. Man kan absolut jämna ut frekvensgången med att placera ut basar lite "här och där" men de kommer ha olika frekevensgång och fasgång ifrån sig individuellt. OM man skall jämna ut en topp ifrån en högtalare så måste man alltså spela en motfasig summa ifrån de andra högtalarna i takt med originalet på lyssningsplats. Eller? Jag kan väl omöjligen vara ensam om att se svårigheter med detta?


/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 16:14

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
På vinylskivans tid var det så men absolut inte numera.


Förr i tiden kunde det vara "riktig" stereo, numera är det rätt sällsynt. Blir väl mest panorerad stereo, multimono idag? Att t.ex. en elbas tas upp i stereo är nog ovanligt. Egentligen borde det vara fortsatt krav på monokompabilitet med tanke på alla dessa monoåtergivare som dykt upp, några har behandlats även på detta forum.


Fast hur det har varit är ju inte så betydelsefullt likväl som att en bas behöver inte tas upp i stereo för att återges i stereo. Problemet med att slå ihop 2 kanaler som spelar olika saker till samma och sedan återge den signalen på olika ställen med lite låg eftertanke på timing och frekvensgång är det som är problemet. Man kan absolut jämna ut frekvensgången med att placera ut basar lite "här och där" men de kommer ha olika frekevensgång och fasgång ifrån sig individuellt. OM man skall jämna ut en topp ifrån en högtalare så måste man alltså spela en motfasig summa ifrån de andra högtalarna i takt med originalet på lyssningsplats. Eller? Jag kan väl omöjligen vara ensam om att se svårigheter med detta?


/Harryup


Det blåmarkerade:
Nej, så fungerar det inte. Normalt sett behöver inte andra högtalare spela i motfas. Du vill ju inte släcka ut ljud vid lyssningplats, eller hur! Meningen är att inte excitera förefintliga resonanser för att på så vis få en linjär frekvensgång. En ljudvåg som hamnar i resonans mellan två begränsningsytor kommer i tiden att ha positivt ljudtryck på ena sidan av rummet, och negativt ljudtryck i andra änden av rummet (som exempel, den första resonansmoden). Genom att excitera rummet från vardera sidan SAMTIDIGT (t.ex. med en högtalare på vardera sida), kommer inte denna resonans att exciteras överhuvudtaget och det som hörs är ljudtrycket från högtalaren (förenklat beskrivet).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Harryup » 2019-08-21 16:33

Ja, för att inte starta upp rumsresonanser ja. Men är det inte så det kommer att fungera på musiksignaler som skall återges. Är ju knappast så att man får exakt lika frekvensgång ifrån olika högtalare placerade på olika ställen? Mig veterligen så med undantag ifrån LennartJ så är det väl få som lyckas få lika långt till högtalare till alla basar? Och mycket skillnad är det inte på ljudet bara man flyttar en högtalare någon decimeter ibland.


mvh/Harry

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Morello » 2019-08-21 16:41

Det är förhållandet mellan våglängd och distans som är relevant. Flyttar du högtalaren några centimeter bli skillnaden vid låga frekvenser försumbar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 16:50

DVD-ai skrev:
Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.



Men här handlar det väll främst om att front L och R spelar bas informationen från samtliga övriga kanaler (om front står som large, övriga som Small och bass out på Main) förutom just 0.1 kanalen som är en separat kanal.
Denna innehåller helt annan information än någon av övriga kanalerna, här ligger effekter.
Du kan få ut denna i dina frontar om du väljer LFE out till Main, kan ibland bara bas out main + LFE också.

Normalt är det inte så. För att få ut LFE-kanalen i de högtalare som står som STORA, är det vanligtvis så att man väljer att man inte har någon basmodul, d.v.s. SUBWOOFER = NO.

Eller så menade du kanske något annat.

Denna 0.1 kanalens övre gränsfrekvens kan ställas olika (av någon orsak, den orsaken undrar jag över?!) och ställer du den på 80Hz så kan du gå miste om information som ligger på just denna specefika kanal.
Detta då det förekommer information på.0.1 kanalen upp till 120Hz, så man bör rimligtvis ställa denna övre gräns frekvens till minimum 120Hz.
Annars riskerar du att tappa information. :)
Men varför skulle man ställa den högre, finns det någin film med 0.1 information över 120Hz?
Det är frågan :)


Jag förutsätter att med "0.1 kanalen" avser LFE-kanalen och inget annat. Du undrar över ett lågpassfilter hos somliga hembioreceivrar för LFE-kanalen. Det stämmer att det ofta finns ett sådant hos hembioreceivrar.

Det kan vara bra att i hembioreceivern ställa in en frekvens på detta lågpassfilter som är högre, förslagsvis högsta möjliga brytfrekvens, för då kommer LFE-signalen att fasvridas minst möjligt och då minska risk för eventuella rytmiska ljud att "spela i baktakt".

(I kodare för Dolby Digital så finns det en kodarinställning som heter LFE Lowpass Filter = Enabled/Disabled. Det är ett 8:e ordningens lågpassfilter vid 120 Hz som normalt brukar vara påslaget. Det får endast vara avstängt om användaren (den som tänker koda signalen) vet om att inga frekvenser finns ovanför 120 Hz. Annars blir det vikningsdistorsion.)


Den koppling som jag tipsade om är:
Denna 0.1 kanal skickas fortfarande som en separat kanal till cr80 och mixas först där ihop med informationen som kommer in på main in( pre in) och därefter delas allt vid 80Hz.
Så subbarna kommer aldrig att spela någon information över 80Hz oavsett. (om vi lotsas som om filtret är oändligt brant)

[/quote]

Nej, så är inte signalhanteringen i cr80/cr80es. Först sker bass-management med högpass till topparna och lågpass till subbarna, sedan adderas LFE-signalen till både höger och vänster basmodulutgång. Ut från basmodulerna kan det totalt sett därmed låta upp till normalt sett 120 Hz (48 dB/oktav filterbranthet) (signal kommande från LFE-kanalen), medans vänster och höger kanal lågpassfiltreras vid ca 80 Hz (78?, 79?) med runt 30 dB/oktav (valbar brytfrekvens med nyare version av cr80/cr80es).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 16:58

Harryup skrev:Ja, för att inte starta upp rumsresonanser ja. Men är det inte så det kommer att fungera på musiksignaler som skall återges.

Är det en fråga eller ett påstående?
Är ju knappast så att man får exakt lika frekvensgång ifrån olika högtalare placerade på olika ställen?

Det ser ut som ett påstående men du slängde dit ett frågetecken på slutet. Är det en fråga eller ett påstående?
Mig veterligen så med undantag ifrån LennartJ så är det väl få som lyckas få lika långt till högtalare till alla basar?

Jag gissar att du menar avstånd mellan topp(högtalare) och basmoduler. Tänk på att våglängden är avsevärt lång vid delningsfrekvensen (t.ex.) 80 Hz. Men det hör egentligen inte hit eftersom det är ett irrelevant ifrågasättande av det jag skrev ovan.

Eller så kanske du menar du något annat. Det kunde underlätta om du skrev lite tydligare.

Och mycket skillnad är det inte på ljudet bara man flyttar en högtalare någon decimeter ibland.


mvh/Harry


Nej just det! I basområdet skiljer det inte så mycket eftersom våglängderna är avsevärda i förhållande till hur man lyckas placera sina högtalare så att det inte behöver vara så noga på centimetern när.
Det verkar som du motsäger dig själv här.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 17:02

Tangband skrev:Lennartj, vi har gjort tester med 4 subwoofers med exakt basfiltret till akudorik och placerat dessa efter konstens alla regler och provat mono och provat stereo, provat 2 subwoofers bakom och två framför lyssningsplats och 4 subwoofers vid framväggen. I varje fall föredrogs 2 subwoofers i stereo placerade vardera i närhet av respektive L och R med subbasarna placerade mellan stativhögtalarna. Varje avstånd mellan topp och samma kanal för subwoofern blir då mindre än 1 meter.

Du beskriver att du har dina monokopplade subbasar inom 1/10 våglängd vid delningen till sweetspot. Om du räknar så är det säkert korrekt med gångvägen till sweetspot. Men blandar du in stereoåtergivning i det hela blir det annorlunda.

Kör du monokopplade subbasar så kommer den subwoofer som är placerad längst ifrån den andra toppen uppvisa ett våglängdsfel på mycket mera. Det kan då skilja kanske 3 - 5 meter eller mer från den vänstra toppen till den högra subwoofern. Prova och räkna lite får du se.

Jag tycker det sabbar perspektivet och det blir inte riktigt bra, inte jämfört med stereo. Du säger att det fungerar bra med monosubbar och jag tror dig. Men har du provat stereokopplade subbasar med 2 förstärkare ? Det kanske blir ännu bättre ? :)

Edit: på dagens moderna inspelningar finns det mycket information i stereo även i basregistret under 80 Hz.
Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.

Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.


Du verkar ha gjort dina tester inomhus i ett litet rum. Då kan man inte ta det du skriver på så stort allvar. Hade du gjort testerna utomhus på en åker med EXTREMT lågdistorderande högtalare, så skulle vi kunna börja diskutera huruvida vår mänskliga hörsel kan tänkas ha riktningshörande eller ej. Jag skulle faktiskt kunna tro att det en bit ytterligare ned i frekvens. Men jag har inte testat detta själv eller knappt sett någon annan som gjort en seriös undersökning heller, så ta det med en stor nypa salt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 17:04

Tangband skrev:
Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.


Menar du att de inte ville dela av topparna nedåt ? Kanske lite som REL filosoferar...?
Inverterade, ofiltrerade slutna toppar som spelar tillsammans med två stereosubbar med 12 db filter kan låta rätt bra. Med då fungerar subbasarna mer som Bass reinforcement speakers.


Usch och fy! Helt kasst. Med högtalare som spelar i registret som även REL-subbwåffern spelar så blir det interferenser.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-21 17:06

Det är avståndet topp-basmodul som ställer till problem vid för höga eller för flacka delningar. Det är problematiskt att ha en av tex fyra basmoduler som delas vid 80 Hz och den närmsta subwoofern är placerad 1,5 meter eller mer från närmsta topp. Än värre blir det med monokoppling som jag redan visat.
Detta ska vägas mot fördelarna ( som JohanLindroos ) förklarat redan.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-21 17:12

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:
Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.


Menar du att de inte ville dela av topparna nedåt ? Kanske lite som REL filosoferar...?
Inverterade, ofiltrerade slutna toppar som spelar tillsammans med två stereosubbar med 12 db filter kan låta rätt bra. Med då fungerar subbasarna mer som Bass reinforcement speakers.


Usch och fy! Helt kasst. Med högtalare som spelar i registret som även REL-subbwåffern spelar så blir det interferenser.


Ja, det är ju fattigmans-delning. Den slutna inverterade toppen faller 12 dB / okt akustiskt samtidigt som subbasarna spelas oinverterat med 12 dB okt delning . Topparna får ingen avlastning men det kan summera rätt bra. Så helkasst är det absolut inte!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-21 17:14

Morello skrev:Det är förhållandet mellan våglängd och distans som är relevant. Flyttar du högtalaren några centimeter bli skillnaden vid låga frekvenser försumbar.


Korrekt.
Fast här diskuterar vi ju avstånd som är flera meter och då blir det mindre optimalt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 17:36

MorganM skrev:
DVD-ai skrev:Du ska inte tappa något, du kopplar sub ut från receivern in i cr80 och dess .1 ingång, då ska du få med allting som du gör med subbutgången. :)

ok!
Men hur är det med detta som IÖ skrivit?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Även då man valt Front pre out (L och R) som signalkällor för extraherande av basen (vilket är att rekommendera) kan man välja om basarna skall arbeta i stereo eler mono, med hjälp av en omkopplare på fronten för just detta.

När/om man använder bara .1-kanalen som signakälla (rekommenderas inte) så spelar det förstås ingen roll om omkopplaren står på stereo eller mono dock, eftersom .1-kanalen i sig är mono.

Använder man cr80s således att man i huvudsak tar basen från L och R, och vid behov adderar .1-kanalen med knappen på fronten, kommer man att finna att .1-kanalen återges så monofoniskt som den är, men att all stereo från frontkanalerna bibehålls, om man har stereo-/mono-omkopplaren i stereoläget.

Jag råder dock ingen att använda sin hemmabioförstärkare uppsatt så att det är den som filtrerar fram bas ur L och R till .1-kanalen.

Det är ju just för att slippa de tillkortakommanden som uppstår ur sådana torftiga lösningar, som cr80s tagits fram.


Vh, iö


Det stämmer, fast med en viktig distinktion där det ofta sker sammablandningar av begrepp. "SUBWOOFER OUT" på en förstärkare kan vara allt möjligt. Det kan t.ex. vara endast ljudet från LFE-kanalen. Det kan vara summan av alla kanalers frekvenser under t.ex. 80 Hz samt LFE-kanalen.

Om man skriver ".1-kanalen" så avser man oftast LFE-kanalen hoppas jag. Men i Ingvars text blandar han ihop begreppen lite så att .1-kanalen ibland avser "SUBWOOFER OUT" och ibland LFE-kanalen.

Min tolkning av Ingvars text är att det borde ha stått så här:
--------------------------------------------------------------------
Även då man valt Front pre out (L och R) som signalkällor för extraherande av basen (vilket är att rekommendera) kan man välja om basarna skall arbeta i stereo eller mono, med hjälp av en omkopplare på fronten för just detta.

När/om man använder bara SUBWOOFER OUT-kanalen som signalkälla (rekommenderas inte) så spelar det förstås ingen roll om omkopplaren står på stereo eller mono dock, eftersom SUBWOOFER OUT-kanalen i sig är mono.

(*** denna mening var extremt svår att tyda, det kan vara så att Ingvar menade något annat. Min gissning är att Ingvar menar här att användaren inte ansluter vare sig höger eller vänster frontkanaler till cr80s/es. ***)

Använder man cr80s således att man i huvudsak tar basen från L och R, och vid behov adderar LFE-kanalen med knappen på fronten, kommer man att finna att LFE-kanalen återges så monofonisk som den är, men att all stereo från frontkanalerna bibehålls, om man har stereo-/mono-omkopplaren i stereoläget.

Jag råder dock ingen att använda sin hemmabioförstärkare uppsatt så att det är den som filtrerar fram bas ur L och R till SUBWOOFER OUT-kanalen.

Det är ju just för att slippa de tillkortakommanden som uppstår ur sådana torftiga lösningar, som cr80s tagits fram.


Vh, iö

----------------------------------

Här kan även tilläggas att på nyare hembioreceivrar finns det ofta två stycken SUBWOOFER-utgångar. Det är fortfarande samma monofoniska lågpassfiltrerade basinformationssignal med skillnaden att man kan välja olika avstånd/delay beroende på bashögtalarnas placering i förhållande till lyssningsplats.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Nattlorden » 2019-08-21 17:44

Jag tycker inte den meningen är svårtolkad alls, så jag anser inte att du behöver gissa att det är så - du har helt rätt. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 17:47

MorganM skrev:Ino Audio borde ha en utförlig manual med när man köper cr80s/es.Som beskriver exakt hur allt fungerar på filtret.


En liten kommentar som du får ta med en nypa salt! :wink: :

Jag kan tycka att om man har svårigheter att förstås sig på externa delningsfilter som är hyfsat komplicerade saker, så är mitt råd att låta någon tillräckligt kompetent (till exempel mot betalning), (till exempel konstruktören själv), kalibrera in systemet så att allt blir korrekt inställt. Det är en massa rattar på insidan också nämligen som ska ställas in korrekt. Det finns därför väldigt många fallgropar innan det blir korrekt som det skall. Dessutom behöver hemmabioreceivern också ställas in korrekt. Här skulle jag säga att ungefär 90 á 95% av alla hemmabioägare har något som är felinställt (även om det mesta är rätt). Om man har svårt att förstå hur externa delningsfilter fungerar och ska ställas in så tycker jag att man kanske bör överväga en enklare lösning med fullregisterhögtalare istället (alternativt någon som vet vad han/hon gör som ställer in det aktiva filtret åt dig istället enligt beskrivningen ovan). Min uppfattning är nog att alla de valen som går att göra för cr80s/es kan inte fullödigt beskrivas, det skulle bli en väldigt tjock manual som folk ändå inte orkar läsa. Men jag vet att Ingvar har skrivit en liten kortfattad manual hur man ska ställa in cr80s/es på en basal nivå, som du kan be att få av honom.

Utav svaren som getts tidigare i tråden är det tämligen uppenbart att det är många som blandar ihop det mesta.
//Johan Lindroos

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster