Tangband skrev:Harryup skrev:Vad som händer vid 250Hz i subbar beror ju på om man kör basen i mono också. Enl. Örebro sjukhus så är sångrösten för en bas mellan ungefär 65-329Hz. Vill man verkligen ha så mycket röstområde spritt i så många högtalare.
Jag är personligen är ingen anhängare av bas i mono och många utspridda basar, i synnerhet in om man kör dom till 250Hz och dämpar med 24dB/oktav max
/Harryup
Nej, monobas blir inte bra. Det räcker att räkna lite med våglängder så inses det snabbt- om man inte delar extremt lågt typ under 50 Hz med branta filter. Man får lite mer frihet med placeringen med udda ordningens delning, akustiskt, men inget element är perfekta och kan oftast lokaliseras oavsett branthet på delningen. Min uppfattning är att det som ger bäst instrumentkaraktärer vid 2- kanalsåtergivning också innebär två högtalarkanaler med alla element placerade ganska nära varandra- på ungefär två ställen i rummet, i stereo. Jag vet att man då går miste om att cancellera bort rumsresonanser men i alla praktiska försök har jag tyckt att detta låter bättre med musik.
Jag kan inte lämna Harryup och Tangband oemotsagda.
Monobas fungerar ypperligt med (minst) 4 baslådor placerade högt och lågt runt sweetspot. Alla högtalare är placerade på samma avstånd (inom 0,4m) från sweetspot. Maximal vägskillnad blir som mest en tiondels våglängd, vid delningsfrekvensen som är fast vid 80 Hz som framgår av namnet cr80s.
Jag spelar en rejäl andel från analoga källor, så åtminstone av känslomässiga skäl (feelgood) vill jag ha helanaloga signalvägar även om jag inte vågar slå vad om att kunna detektera om det finns en högklassig A/D omvandlare i signalvägen.
Eftersom man saknar möjlighet att justera fas/fördröjning i ett analogt system tror jag att det är viktigt att ha liten vägskillnad för alla högtalare, även frontarna, men inte surround.
Då underlättar de betydligt om basarna inte är för stora, mina OB52 med 10" element i 25 l slutna lådor är mer än tillräckliga när man bor i lägenhet som jag.
För mig är det mycket viktigare med en ren och välljudande musikåtergivning än perfekta surroundeffekter.
Därför använder jag fortfarande David Haflers enkla Ambiofonilösning sedan 40 år.
I stället för att hänga på Ambiofonihögtalarna passivt på fronthögtalarnas slutsteg, använder jag sedan länge en liten lätt modifierad integrerad förstärkare för att lättare anpassa nivån. Den behöver tåla att man kopplar samman minuskontakterna (de svarta) mellan kanalerna.
Grundfrågan var ju cr80es vs Receiver.
Jag har aldrig ägt någon hembiorecever, men har lånat hem åtskilliga för under 20.000 kr och varje gång häpnat över hur usla musikåtergivare de varit.
Det är obegripligt för mig att de kan ha så relativt hyfsade mätvärden, när jag upplever att musiksignalerna besudlas av någon sorts "electronic haze" (jag kommer inte på någon svensk översättning). Det finns ingen riktig tystnad mellan tonerna i gles musik, inget lugn, dålig svärta i varierande grad.
De som i princip aldrig lyssnar på annat än rockmusik där det ständigt piskas på cymbaler förstår mig nog inte.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]