Cr80es vs Reciver.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-21 17:52

MorganM skrev:Från manualen till Denon 4300H.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Bass
Set subwoofer and LFE signal range playback.
o Subwoofer Mode
Select low range signals to be reproduced by subwoofer.
LFE
(Default):
The low range signal of the channel set to
“Small” speaker size is added to the LFE
signal output from the subwoofer.
LFE+Main:
The low range signal of all channels is
added to the LFE signal output from the
subwoofer.
0 “Subwoofer Mode” can be set when “Speaker Config.” - “Subwoofer” in the
menu is set to other than “None”. (v p. 227)
0 Play music or a movie source and select the mode offering the strongest bass.
0 If “Speaker Config.” - “Front” and “Center” are set to “Large”, and “Subwoofer
Mode” is set to “LFE”, no sound may be output from the subwoofers,
depending on the input signal or selected sound mode. (v p. 226)
Select “LFE+Main” if you want the bass signals to always be produced from
the subwoofer.
o LPF for LFE
Set LFE signal playback range. Set this when you want to change the
playback frequency (low pass filter point) of the subwoofer.
80 Hz / 90 Hz / 100 Hz / 110 Hz / 120 Hz / 150 Hz / 200 Hz / 250 Hz
(Default: 120 Hz)
Contents Connections Playback Settings Tips Appendix
Front


Vad är det du undrar över?
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-21 18:02

Harryup skrev:Ja, för att inte starta upp rumsresonanser ja. Men är det inte så det kommer att fungera på musiksignaler som skall återges. Är ju knappast så att man får exakt lika frekvensgång ifrån olika högtalare placerade på olika ställen? Mig veterligen så med undantag ifrån LennartJ så är det väl få som lyckas få lika långt till högtalare till alla basar? Och mycket skillnad är det inte på ljudet bara man flyttar en högtalare någon decimeter ibland.


mvh/Harry


våglängd = hastighet/frekvens = 343[m/s]/20[1/s] = 17,15m för 20 Hz.

En våglängd vid 80 Hz blir då = 343/80 = 4,29 meter.

Enligt Linkwitz bör man hålla avståndet topp/ subwoofer under 1/4 av våglängden vid delningsfrekvensen vid användandet av 24 dB filter.

Summa: maximalt 1,07 meter avstånd subwoofer-topp vid delning 80 Hz.
Detta utesluter monosubbar eftersom den högra subwoofern kommer att ha betydligt längre än 1,07 meter till den vänstra toppen. Men två stereosubbasar stående precis bredvid topparna fungerar bra :)

I praktiken distar de flesta subwoofer-högtalare så marginalen blir nog mindre än 1,07 meter vid 80 Hz.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav DVD-ai » 2019-08-21 18:32

Johan_Lindroos skrev:
DVD-ai skrev:
Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.



Men här handlar det väll främst om att front L och R spelar bas informationen från samtliga övriga kanaler (om front står som large, övriga som Small och bass out på Main) förutom just 0.1 kanalen som är en separat kanal.
Denna innehåller helt annan information än någon av övriga kanalerna, här ligger effekter.
Du kan få ut denna i dina frontar om du väljer LFE out till Main, kan ibland bara bas out main + LFE också.

Normalt är det inte så. För att få ut LFE-kanalen i de högtalare som står som STORA, är det vanligtvis så att man väljer att man inte har någon basmodul, d.v.s. SUBWOOFER = NO.

Eller så menade du kanske något annat.

Denna 0.1 kanalens övre gränsfrekvens kan ställas olika (av någon orsak, den orsaken undrar jag över?!) och ställer du den på 80Hz så kan du gå miste om information som ligger på just denna specefika kanal.
Detta då det förekommer information på.0.1 kanalen upp till 120Hz, så man bör rimligtvis ställa denna övre gräns frekvens till minimum 120Hz.
Annars riskerar du att tappa information. :)
Men varför skulle man ställa den högre, finns det någin film med 0.1 information över 120Hz?
Det är frågan :)


Jag förutsätter att med "0.1 kanalen" avser LFE-kanalen och inget annat. Du undrar över ett lågpassfilter hos somliga hembioreceivrar för LFE-kanalen. Det stämmer att det ofta finns ett sådant hos hembioreceivrar.

Det kan vara bra att i hembioreceivern ställa in en frekvens på detta lågpassfilter som är högre, förslagsvis högsta möjliga brytfrekvens, för då kommer LFE-signalen att fasvridas minst möjligt och då minska risk för eventuella rytmiska ljud att "spela i baktakt".

(I kodare för Dolby Digital så finns det en kodarinställning som heter LFE Lowpass Filter = Enabled/Disabled. Det är ett 8:e ordningens lågpassfilter vid 120 Hz som normalt brukar vara påslaget. Det får endast vara avstängt om användaren (den som tänker koda signalen) vet om att inga frekvenser finns ovanför 120 Hz. Annars blir det vikningsdistorsion.)


Den koppling som jag tipsade om är:
Denna 0.1 kanal skickas fortfarande som en separat kanal till cr80 och mixas först där ihop med informationen som kommer in på main in( pre in) och därefter delas allt vid 80Hz.
Så subbarna kommer aldrig att spela någon information över 80Hz oavsett. (om vi lotsas som om filtret är oändligt brant)



Nej, så är inte signalhanteringen i cr80/cr80es. Först sker bass-management med högpass till topparna och lågpass till subbarna, sedan adderas LFE-signalen till både höger och vänster basmodulutgång. Ut från basmodulerna kan det totalt sett därmed låta upp till normalt sett 120 Hz (48 dB/oktav filterbranthet) (signal kommande från LFE-kanalen), medans vänster och höger kanal lågpassfiltreras vid ca 80 Hz (78?, 79?) med runt 30 dB/oktav (valbar brytfrekvens med nyare version av cr80/cr80es).[/quote]

Tack för svaret :)

Gällande svar 1: Jag har varit slarvig... jag glömde skriva att ingen subb används och subutgången är avstängd (precis som du skrev) för att det ska bli på detta sätt... :)
Dock har jag nog allt varit med om att det krävts att man väljer LFE out till main likt förbannat... hmm kan det ha varit en Yamaha !? :?

Gällande svar 2: ja jag avser LFE men har tänkt att 0.1 är samma sak i praktiken.
I övrigt så var ditt svar då som jag tänkte, att det borde vara rimligt att ställa denna gränsfrekvens högt.

Gällande svar 3: Ja det har du fasen rätt i! Total kortslutning i hjärnkontoret... fan vad man inte håller på med multikanal och blir helt borttappad.... :lol:
Detta påverkar dock inte hur vida koppling och inställningen som jag föreslog blir som avsett eller inte :)

Tack för dina bra svar Johan ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav sprudel » 2019-08-21 21:08

Varför hålla på med hemmabiorecievers alls? :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Harryup » 2019-08-21 21:48

Jag håller med, det är för mycket strul och dessutom så har dom ett oförtjänt gott rykte som ofärgande även om man inte ens testat det. Jag har absolut inget behov av en asiatisk hembioreceiver för att spela 2-kanalsmusik.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav lennartj » 2019-08-22 00:40

Tangband skrev:Du beskriver att du har dina monokopplade subbasar inom 1/10 våglängd vid delningen till sweetspot. Om du räknar så är det säkert korrekt med gångvägen till sweetspot. Men blandar du in stereoåtergivning i det hela blir det annorlunda.

Kör du monokopplade subbasar så kommer den subwoofer som är placerad längst ifrån den andra toppen uppvisa ett våglängdsfel på mycket mera. Det kan då skilja kanske 3 - 5 meter eller mer från den vänstra toppen till den högra subwoofern. Prova och räkna lite får du se.

Hos mig är det 2,5 m mellan både främre subwoofrar och toppar, men man lyssnar inte vid ena sidans topp utan från sweetspot.. Då inträffar inte problemet när samtliga subbar spelar samma sak samtidigt och befinner sig på i princip samma avstånd. Jag har inte haft möjlighet att mäta distorsionen från mina OB52 med Bremen baselement,
men jag misstänker att den är mycket låg vid rimliga ljudnivåer bland annat på grund av lågpassfiltret med 30 dB/oktav över 80 Hz i cr80s.
Tangband skrev:Jag tycker det sabbar perspektivet och det blir inte riktigt bra, inte jämfört med stereo. Du säger att det fungerar bra med monosubbar och jag tror dig. Men har du provat stereokopplade subbasar med 2 förstärkare ? Det kanske blir ännu bättre ? :)

Nej.
När jag för ca. 10 år sedan blev klar med systemet så att jag kunde avnjuta en bättre basåtergivning i mitt hem än jag någonsin hört någon annanstans var det färdigtweakat och dags att övergå till syftet med det hela - att lyssna på musik! Under dessa år har åtskilliga i min bekantskapskrets förbättrat sin basåtergivning, men jag har inte tänkt låta mig provoceras till att återigen visa "var skåpet ska stå" eller rättare sagt var subwoofrarna ska stå. 8)
Tangband skrev:Edit: på dagens moderna inspelningar finns det mycket information i stereo även i basregistret under 80 Hz.

Kan du ge mig några konkreta exempel på inspelningar med tydlig stereoinformation under 80 Hz som jag kan använda för att utvärdera dina påståenden?
Jag kom just på att jag har ett par Vincent SP-996 slutsteg som borde kunna användas
Tangband skrev:Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.
Ja, med hög distorsion och för flacka filter... :evil:
P7101991A.jpg
OB52 i takhörn (den vita) med en CD som storleksreferens
P7101991A.jpg (411.88 KiB) Visad 2273 gånger
Bilagor
Lyssningsplats6B.jpg
Gammal bild. Ett par OB52 under OA52.2
Lyssningsplats6B.jpg (1.04 MiB) Visad 2275 gånger
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

MorganM
 
Inlägg: 1719
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav MorganM » 2019-08-22 05:35

sprudel skrev:Varför hålla på med hemmabiorecievers alls? :roll:

I hemmabion kan det vara praktiskt!
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1719
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav MorganM » 2019-08-22 05:37

Harryup skrev:Jag håller med, det är för mycket strul och dessutom så har dom ett oförtjänt gott rykte som ofärgande även om man inte ens testat det. Jag har absolut inget behov av en asiatisk hembioreceiver för att spela 2-kanalsmusik.

Inte jag heller i stereo.Men nu handlar ju tråden i grunden om bio.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav sprudel » 2019-08-22 07:31

MorganM skrev:
sprudel skrev:Varför hålla på med hemmabiorecievers alls? :roll:

I hemmabion kan det vara praktiskt!


Jojo, gillar man hemmabio så, men inte verkar de särskilt praktiska i användandet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav sprudel » 2019-08-22 07:37

Monobas och stereobas var ämnet. Jag har tidigare kört med monobas bestående av två px. Tyckte jag fick bättre klipp på basen med detta beroende på interaktionen med rummet. Stereoperspektivet upplevdes bättre dock med stereobas.
Med px-4 och optimalt (nästan) placerade basar upplever jag en interaktIon och homogenitet i ljudbilden som jag inte haft tidigare, samt väldigt ren och kapabel basåtergivning.När jag kopplar över till mono blir mitt intryck som alltid med mono, basen kommer underifrån i ljudbilden, den spelar lite för sig själv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Harryup » 2019-08-22 07:57

sprudel skrev:Monobas och stereobas var ämnet. Jag har tidigare kört med monobas bestående av två px. Tyckte jag fick bättre klipp på basen med detta beroende på interaktionen med rummet. Stereoperspektivet upplevdes bättre dock med stereobas.
Med px-4 och optimalt (nästan) placerade basar upplever jag en interaktIon och homogenitet i ljudbilden som jag inte haft tidigare, samt väldigt ren och kapabel basåtergivning.När jag kopplar över till mono blir mitt intryck som alltid med mono, basen kommer underifrån i ljudbilden, den spelar lite för sig själv.


Håller helt med.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-22 13:46

Harryup skrev:
sprudel skrev:Monobas och stereobas var ämnet. Jag har tidigare kört med monobas bestående av två px. Tyckte jag fick bättre klipp på basen med detta beroende på interaktionen med rummet. Stereoperspektivet upplevdes bättre dock med stereobas.
Med px-4 och optimalt (nästan) placerade basar upplever jag en interaktIon och homogenitet i ljudbilden som jag inte haft tidigare, samt väldigt ren och kapabel basåtergivning.När jag kopplar över till mono blir mitt intryck som alltid med mono, basen kommer underifrån i ljudbilden, den spelar lite för sig själv.


Håller helt med.

/Harryup

+1. Speciellt den sista meningen vilket är förklarligt pga våglängdsfelen.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav music4ever » 2019-08-22 23:44

sprudel skrev:
MorganM skrev:
sprudel skrev:Varför hålla på med hemmabiorecievers alls? :roll:

I hemmabion kan det vara praktiskt!


Jojo, gillar man hemmabio så, men inte verkar de särskilt praktiska i användandet.


Inte så praktiska? Pure direct, vad är svårt?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav lennartj » 2019-08-23 01:00

Pure Direct är ibland bara ett namn på en funktion där viss ljudbearbetning är bortkopplad, men inte fasen är det det raka rör alla gånger. 8O
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-23 06:42

Man kan konstatera att cr80 kopplar man in med en helt ofiltrerad signal, alltså från main pre-out med frontarna ställda som large. Är pre out upptaget så köper man 2 st splitter på kjell&company. Sedan driver man subbasarna i stereo.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rod-p39702

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-23 08:42

Tangband skrev:Man kan konstatera att cr80 kopplar man in med en helt ofiltrerad signal, alltså från main pre-out med frontarna ställda som large. Är pre out upptaget så köper man 2 st splitter på kjell&company. Sedan driver man subbasarna i stereo.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rod-p39702


Konstig felkopplin som du föreslår.

Syftet med cr80 är att det är delningsfilter för passiva basmoduler (utan vare sig förstärkare eller delningsfilter).

Eller, kan du förtydliga hur du tänkte?
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Tangband » 2019-08-23 09:18

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Man kan konstatera att cr80 kopplar man in med en helt ofiltrerad signal, alltså från main pre-out med frontarna ställda som large. Är pre out upptaget så köper man 2 st splitter på kjell&company. Sedan driver man subbasarna i stereo.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rod-p39702


Konstig felkopplin som du föreslår.

Syftet med cr80 är att det är delningsfilter för passiva basmoduler (utan vare sig förstärkare eller delningsfilter).

Eller, kan du förtydliga hur du tänkte?

Jag var nog otydlig.
Cr80 måste ju dela både toppar och basar korrekt. Då bör signalen tas ut från hemmabioreceiverns main pre out ( ställt på large) - passera cr80 och sedan tillbaka till slutstegen på hemmabioreceiverna ( alltså till en ingång L R ) men det kanske inte går att göra på alla receivrar ?

Isådanafall skulle jag sälja receivern och köpa ett riktigt försteg och separata slutsteg.

MorganM skrev att pre out var upptagna- men det behövs ju ingen splitter om all filtrering sker i cr80 ( som det bör )

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cr80es vs Reciver.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-23 14:40

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Man kan konstatera att cr80 kopplar man in med en helt ofiltrerad signal, alltså från main pre-out med frontarna ställda som large. Är pre out upptaget så köper man 2 st splitter på kjell&company. Sedan driver man subbasarna i stereo.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rod-p39702


Konstig felkopplin som du föreslår.

Syftet med cr80 är att det är delningsfilter för passiva basmoduler (utan vare sig förstärkare eller delningsfilter).

Eller, kan du förtydliga hur du tänkte?

Jag var nog otydlig.
Cr80 måste ju dela både toppar och basar korrekt. Då bör signalen tas ut från hemmabioreceiverns main pre out ( ställt på large) - passera cr80 och sedan tillbaka till slutstegen på hemmabioreceiverna ( alltså till en ingång L R ) men det kanske inte går att göra på alla receivrar ?



De allra allra allra flesta hemmabioreceivrar har inte ingångar rakt in på deras slutsteg ("Main in"). Sedan känns det inte som att någon skulle vilja använda de inbyggda slutstegen i kombination med ett externt delningsfilter. Jag föreställer mig att skaffar man cr80 så har man mer avancerade behov, t.ex. större högtalare som man kan spela starkare med, således att inbyggda slutsteg är för fjuttiga och/eller lågkvalitativa helt enkelt.

Däremot tycker jag att surroundkanalerna brukar kunna drivas tillräckligt väl med de inbyggda slutstegen eftersom där normalt sett inte är mixat lika starkt i dessa kanaler. Dessutom behöver man inte koppla in ett gäng separata slutsteg (upp till 10 st tvåkanalsslutsteg om man vill driva även centern separat i det fall man kör 7.1.4) PLUS de slutsteg som behövs för front höger & vänster samt alla basmodulerna.

Av samma anledning tycker jag ett hemmabioförsteg blir besvärligt att använda. Såna har ofta balanserade utgångar, men jag har personligen inte behov av det. Så för mig är en vanlig hemmabioreceiver med pre-out på minst front L&R och som kan hantera 7.1.4 tillräckligt. Men om det finns pre-out på alla kanaler så är det vad jag föredrar såklart. Den apparat jag har nu är ur Denons 4000-serie (4400 nå´nting heter den). Den har förutom Dolby Atmos och DTS:X, även Auro3D vilket är kul.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att det normalt sett inte går.



Isådanafall skulle jag sälja receivern och köpa ett riktigt försteg och separata slutsteg.

MorganM skrev att pre out var upptagna- men det behövs ju ingen splitter om all filtrering sker i cr80 ( som det bör )



Vad avser du med "riktigt försteg"? Menar du ett multikanalsförsteg (surroundförsteg) eller ett tvåkanaligt försteg? Se mitt ovan resonemang för surroundförsteg, d.v.s. det är krångligt. Personligen använder jag både surroundförsteg och stereoförsteg. Då får jag bäst möjliga ljudkvalitet för stereoförsteget har de bästa signalegenskaperna. Dessutom kan jag enkelt titta på något men lyssna på något annat.

Det du skriver om hur MorganM har kopplat går inte att förstå med tillräcklig klarhet.


Jag förstår fortfarande inte vad ditt syfte var med splitteradaptrar för front Pre-out enligt ditt tidigare resonemang.
//Johan Lindroos

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 18 gäster