Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav philipbtz » 2019-08-18 10:26

Under de senaste två åren så har filmer på BD/UHD BD bara helt försvunnit ur lokala butikerna. Och då menar jag inte bara småbutiker utan alla butiker så som Mediamarkt, Elgiganten osv. med. Finns några få som har 10-20 filmer som utbud men det är borta mer eller mindre. Online så kan man fortfarande köpa men en ny film på UHD BD men kostar 3-500:-!??

Jag köper ändå men det kan omöjligt vara många som gör det. Riktigt oroväckande detta då det inte finns något som ersätter skivorna. Jag streamar ganska mycket film och köper även filmer via iTunes som förvisso ibland har både Dolby Atmos och HDR men det är ganska ovanligt jämfört med fysiskt media.

Exempel på priser för två random filmer
https://cdon.se/film/draktranaren-3-4k- ... y-46605817
https://cdon.se/film/blue-planet-ii-4k- ... t-42230636

Det är ju helt sjukt. Dessutom så släpps nya filmer på iTunes i 4k flera veckor/månader innan den fysiska skivan släpps och för ca. halva priset. Smidigt såklart men riktiga skivor har fortfarande överlägsen kvalitet. Blir jag jag mer och mer hyr/köper via streaming-tjänster med resultatet att ljudet får lida. Netflix kom precis med en uppdatering där de skryter med att man nu kan få "studio-kvalitet" med hela 640kbps på surroundljudet.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav rajapruk » 2019-08-18 11:03

Jag köper blu-rayskivor. Gjorde precis en stor beställning.
Hoppas inte skivorna försvinner.
Jag köper även musik på CD, likt en dinosaurie.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav hifikg » 2019-08-18 12:34

Tittade in till hökaren häromdagen och såg att "normalpriset" numera är 199 kr för en CD. Samma musik kan jag köpa via t ex qobuz för 109 kr som filer och eftersom det enda jag gör med CD-skivan är att rippa den och ställa den i hyllan så känns det inte helt fel. Gillar tanken på en välsorterad hökare, men de börjar tappa den funktionen också tyvärr. Man kan så klart beställa en CD o så ringer han efter någon vecka o meddelar att den finns på plats, inte alltid utan extra kostnad. Då är näthandel frestande igen, jag kan få skivan här o nu o lyssna på en gång. För halva priset.

Tråkigare är att artister slutar ge ut "album" de lägger ut låtar varteftersom för streaming o räknar spelningar istället för sålda ex. Hur många spelningar motsvarar avansen på en såld skiva? Ännu värre om de struntar i både album och streaming, fast då tror jag de tappar besökare på sina konserter också med tiden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7322
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-18 12:51

Tråkigt om fysisk media försvinner. Sitter just och tummar på konvolutet till Van Morrison, Magic time. Hans raspiga röst och vemodiga sound värmer i sensommarsöndagen...

Om man har ro att vänta lite när nya filmer släppts på BD så brukar ju priset sjunka drastiskt efter någon månad. Jag handlar oftast på CDON-rea för typ 4 filmer för 200 m.m. Dock ej 4K.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Morello » 2019-08-18 12:54

https://digital.di.se/artikel/daniel-ek-overklagar-for-att-fa-riva-i-djursholm

Finns goda skäl att bojkotta Ek's luftslott och återgå till riktiga fonogram.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav E » 2019-08-18 14:28

Det är väl synd att inte Ingvars gamla idé har fått fäste. Alltså att i butik kunna söka upp och provlyssna "allt" mellan himmel och jord – och sedan snabbt som ögat få det man vill ha på tjusiga fonogram med riktiga konvolut. För någon krona per minut.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Tangband » 2019-08-18 14:47

E skrev:Det är väl synd att inte Ingvars gamla idé har fått fäste. Alltså att i butik kunna söka upp och provlyssna "allt" mellan himmel och jord – och sedan snabbt som ögat få det man vill ha på tjusiga fonogram med riktiga konvolut. För någon krona per minut.

Mvh E*


Med avseende på film kan du redan göra det via tex itunes. De har ju en trailerfunktion som är gratis för varje film som släpps. Sen kan man ju hyra hela filmen om det verkar intressant nog.

Det var 5 år sedan jag köpte en fysisk blu-ray eller cd- skiva.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kribban » 2019-08-18 15:49

Köper mina filmer på iTunes. Smidigt att ha dem i molnet och även göra dem tillgängliga offline vid resor. Har även en plexserver igång med rippade blu-ray men tycker det är lite opålitligt med hårdiskar så när det är ett prisdropp på iTunes så köper jag filmen där.

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav MorganM » 2019-08-18 17:15

Har också märkt detta!
Själv köper jag alla filmer i fysiskt format (Blu ray/4k).
Ica maxi hade faktiskt en c:a 15-20 titlar även på 4k,men är nu nere i endast nysläpp (1-2 filmer).
Man får verkligen hoppas CDON fortsätter ha filmer.
Vore kul om Amazon kommer till Sverige :) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7322
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-18 18:03

Amazon har väl varit på väg hit ett tag, men lär inte få någon personal som vill jobba på deras villkor. Ska dom rätta sig efter våra lagar och regler så blir väl varorna också dyrare tyvärr.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav music4ever » 2019-08-19 00:47

De flesta affärer har ingen suck mot en näthandel, både i utbud och pris.
Jag köper mycket blurays från både USA och England.
Det jag är mest förvånad över är att det finns folk som anser Netflix eller (the horror) HBO nordic håller bra klass. 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav hifikg » 2019-08-19 00:51

Kribban skrev:Köper mina filmer på iTunes. Smidigt att ha dem i molnet och även göra dem tillgängliga offline vid resor. Har även en plexserver igång med rippade blu-ray men tycker det är lite opålitligt med hårdiskar så när det är ett prisdropp på iTunes så köper jag filmen där.

Med vänlig hälsning, Christer


Fast jag är skeptisk till formatet man får där. Jag handlar där ibland när jag har väldigt bråttom att få lyssna på något, men sen brukar jag vilja ha filerna helt okomprimerade. Kanske hör jag ingen skillnad, men det känns liiiite bättre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kribban » 2019-08-19 00:53

Filmer köper jag mest för synupplevelsen och det är helt ok, tycker även filmljudet är bra :D
Miljö-alarmist

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kraniet » 2019-08-19 09:57

Den stora skillnaden med filmer är att det är så stor skillnad i kvalitet mellan BD-skivan och det man kan köpa online.
Musik har ju åtminstone ingen kvalitetsskillnad mellan fysiska medium och online.

edit: men kvalitet är tydligen ointressant för gemene man. Företagen vill ju sälja så de skiter ju i vilket bara det blir sålt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Bill50x » 2019-08-19 11:44

Kraniet skrev:edit: men kvalitet är tydligen ointressant för gemene man. Företagen vill ju sälja så de skiter ju i vilket bara det blir sålt

Kvalitet är inte ointressant, men tillräckligt bra kvalitet kan räcka, speciellt om det blir billigare. Självklart vill företagen sälja maximalt, precis som de anställda vill ha maximalt betalt för sitt jobb. Jag har svårt att se något negativt med detta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kraniet » 2019-08-19 12:44

Bill50x skrev:
Kraniet skrev:edit: men kvalitet är tydligen ointressant för gemene man. Företagen vill ju sälja så de skiter ju i vilket bara det blir sålt

Kvalitet är inte ointressant, men tillräckligt bra kvalitet kan räcka, speciellt om det blir billigare. Självklart vill företagen sälja maximalt, precis som de anställda vill ha maximalt betalt för sitt jobb. Jag har svårt att se något negativt med detta.

/ B

Nej det är ju inget negativt, förutom att det är sämre kvalitet.. :roll:

edit: som exempel kan jag ju nämna Game of Thrones. Jag har dragit ner alla avsnitt via torrent trots att jag betalar för HBO. Kvaliteten på strömningen är så mycket sämre. Det är ju ganska sjukt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kribban » 2019-08-19 12:59

Det beror på HBO Nordic och kvaliten på allt man streamar från dem är under all kritik
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav philipbtz » 2019-08-19 15:57

Kribban skrev:Det beror på HBO Nordic och kvaliten på allt man streamar från dem är under all kritik


HBO Nordic använder man bara i absolut nödfall (typ se sista säsongen av GoT innan man får spoiler i all tänkbar media). Kvaliteten är ungefär som Youtube 12 år sedan..at best. Netflix kan vara riktigt bra i vissa fall. All som är i 4k + Atmos är tillräckligt bra mer eller mindre...även om skiva är bättre då. iTunes köp av filmer med 4K + Atmos är helt klart vassare än Netflix bästa. Blade Runner 2049 köpt från iTunes håller bra kvalitet. Många äldre filmer är värda att köpa på iTunes imo. Men det är så mycket material som hade behövt ett lyft även på Netflix/iTunes och då är det med hästlängder bättre än alla andra tjänster till att börja med.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Tangband » 2019-08-19 20:43

2019 tycker jag egentligen att man inte ska behöva stå ut med sämre kvalitet via streaming av film än den kvalitet som finns på skivorna. Jag tycker ändå netflix är ganska ok .

Det var intressant info om HBO. Hade tänkt ansluta men är kvaliteten så dålig som det beskrivs här så blir det inget

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav philipbtz » 2019-08-19 21:01

Tangband skrev:2019 tycker jag egentligen att man inte ska behöva stå ut med sämre kvalitet via streaming av film än den kvalitet som finns på skivorna. Jag tycker ändå netflix är ganska ok .

Det var intressant info om HBO. Hade tänkt ansluta men är kvaliteten så dålig som det beskrivs här så blir det inget


Jag kanske överdriver lite men ja det är ingen höjdare. Kör du mindre bild typ en TV så framstår nog inte problemen som lika stora :) Men GoT S8 där det var många mörka scener blev nästan en skämt då det är där komprimeringen visar sin värsta sida.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Tell » 2019-08-19 21:08

Ja det var mååånga som klagade på just GoTs mörka scener att det var så gott som omöjligt att se, komprimeringen åt så gott som alla detaljer. Märkligt ändå eftersom amerikanska HBO ska vara mycket bättre. Har också hört att HBOs app ska vara extremt usel också. Förstår verkligen inte hur det kan gå till, dom lär ju ha massa pengar o säkert minst en programmerare som kan slänga ihop nåt ganska så snabbt o enkelt. Eller så är dom helt enkelt inte intresserade av att ha nöjda kunder?
Men aa, jag tycker Netflix duger fint även om en Bluray alltid ser något bättre ut. Har iofs för mig om att jag läst nånstans att Netflix dynamikkomprimerar sitt ljud också, fast bara en gnutta. Är alltså nån som faktiskt mätt o jämfört med en bluray. Men det är bara ett enda ställe jag läst om det på o jag har aldrig hittat tillbaks dit igen tyvärr.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav philipbtz » 2019-08-19 21:16

Jag vet inte riktigt vad de håller på med faktiskt. Deras gränssnitt har utrymme för förbättringar om man säger så. Men sådant kan jag leva med. Den biten stör mig inte så mycket utan det är just att de har ändå en och annan riktigt bra serie men så tvingas man på deras ulsa kvalitet. Där är Netflix långt, långt bättre. Ge mig 4K och Atmos :D Ser ju typ ut som en BD nästan lite bättre tom.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kribban » 2019-08-19 21:20

philipbtz skrev:
Tangband skrev:2019 tycker jag egentligen att man inte ska behöva stå ut med sämre kvalitet via streaming av film än den kvalitet som finns på skivorna. Jag tycker ändå netflix är ganska ok .

Det var intressant info om HBO. Hade tänkt ansluta men är kvaliteten så dålig som det beskrivs här så blir det inget


Jag kanske överdriver lite men ja det är ingen höjdare. Kör du mindre bild typ en TV så framstår nog inte problemen som lika stora :) Men GoT S8 där det var många mörka scener blev nästan en skämt då det är där komprimeringen visar sin värsta sida.


Fast vem vill titta på en 20” för att det ska se bra ut? :evil:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kribban » 2019-08-19 21:31

philipbtz skrev:Jag vet inte riktigt vad de håller på med faktiskt. Deras gränssnitt har utrymme för förbättringar om man säger så. Men sådant kan jag leva med. Den biten stör mig inte så mycket utan det är just att de har ändå en och annan riktigt bra serie men så tvingas man på deras ulsa kvalitet. Där är Netflix långt, långt bättre. Ge mig 4K och Atmos :D Ser ju typ ut som en BD nästan lite bättre tom.


Netflix använder mycket mer bandbredd. Kan tänka mig att HBO Nordic är för snåla för det
Miljö-alarmist

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-08-20 12:04

Sen har ju Netflix egna servrar utplacerade överallt + att dom använder sig av "manuell" kompression av materialet
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Kraniet » 2019-08-20 18:58

Kribban skrev:
philipbtz skrev:Jag vet inte riktigt vad de håller på med faktiskt. Deras gränssnitt har utrymme för förbättringar om man säger så. Men sådant kan jag leva med. Den biten stör mig inte så mycket utan det är just att de har ändå en och annan riktigt bra serie men så tvingas man på deras ulsa kvalitet. Där är Netflix långt, långt bättre. Ge mig 4K och Atmos :D Ser ju typ ut som en BD nästan lite bättre tom.


Netflix använder mycket mer bandbredd. Kan tänka mig att HBO Nordic är för snåla för det


HBO har ju inte ens utvecklat en app till Xbox one. Det säger ju lite om hur mycket de bryr sig.(med tanke på hur vanlig mediakonsol det är)
Det är synd, de producerar ju en del bra material..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-08-20 19:00

Skulle aldrig köpa musik/film på nätet genom att ladda ned eller streama.
Man har ingen aning om hur de förstört innehållet!
Nej, fysisk media gäller o sedan rippa för att spara på egen NAS.

Men fysiska skivor är på väg bort, inga problem för mig. Finns mängder att köpa billigt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Bill50x » 2019-08-20 19:45

sportbilsentusiasten skrev:Skulle aldrig köpa musik/film på nätet genom att ladda ned eller streama.
Man har ingen aning om hur de förstört innehållet!
Nej, fysisk media gäller o sedan rippa för att spara på egen NAS.

Men fysiska skivor är på väg bort, inga problem för mig. Finns mängder att köpa billigt

Man vet inte hur materialet är förstört (eller inte) även om man köper ett fysiskt media. Det är tyvärr den bistra sanningen. Plastbiten du köper är ju bara en bärare av informationen, ingen garant för kvaliteten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav RogerJoensson » 2019-08-20 20:06

Kribban skrev:
philipbtz skrev:
Tangband skrev:2019 tycker jag egentligen att man inte ska behöva stå ut med sämre kvalitet via streaming av film än den kvalitet som finns på skivorna. Jag tycker ändå netflix är ganska ok .

Det var intressant info om HBO. Hade tänkt ansluta men är kvaliteten så dålig som det beskrivs här så blir det inget


Jag kanske överdriver lite men ja det är ingen höjdare. Kör du mindre bild typ en TV så framstår nog inte problemen som lika stora :) Men GoT S8 där det var många mörka scener blev nästan en skämt då det är där komprimeringen visar sin värsta sida.


Fast vem vill titta på en 20” för att det ska se bra ut? :evil:

Är alltså bildkvalitén på HBO sämre än en medel-DVD?
-På självvald "semester".

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Döden av fysisk media redan ett faktum(film)

Inläggav Tangband » 2019-08-20 21:09

RogerJoensson skrev:
Kribban skrev:
philipbtz skrev:
Jag kanske överdriver lite men ja det är ingen höjdare. Kör du mindre bild typ en TV så framstår nog inte problemen som lika stora :) Men GoT S8 där det var många mörka scener blev nästan en skämt då det är där komprimeringen visar sin värsta sida.


Fast vem vill titta på en 20” för att det ska se bra ut? :evil:

Är alltså bildkvalitén på HBO sämre än en medel-DVD?


Sant. Hur många kör med 20 tum i vardagsrummet 2019 ?
Jag skulle aldrig betala för en streamingtjänst där kvaliteten bara skulle motsvara en medel - dvd.
Minst 1080 p och helst inte för mycket komprimering.

Jag har en samsung 55-tummare LED och tycker att artefakterna syns rätt ofta med Netflix och SVT play- och ändå sitter jag nästan 4 meter ifrån.
Det man hyr på iTunes via Apple TV ger oftast en förbättring jämfört med ovanstående.

Jag tycker det är rätt illa att SVT bara sänder i 720p och att vi dessutom ska betala över 200 kr/mån för det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster