Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav paa » 2019-08-20 23:47

Jag kollar lite på ny AV-receiver och ser att det inte verkar finnas Prologic II längre på de nya Denon och Marantz receivrarna.
ProLogic II var ju Dolbys rebrandning av Fosgates 6-axis, den bästa matrisen så långt för lösningar som Hafler och ambiofoni, speciellt användbart för att få ut mer ambiens från tvåkanalsinspelningar av musik, utan att använda konstgjorda syntetiska efterklangsmoduler, men även för TV-sändningar via Play-tjänster, vilka bara sänder tvåkanalsljud.
Se: https://www.audioholics.com/audio-techn ... nd-upmixer

För ett antal år sedan var ProLogic II standard hos t.ex Denon m.fl.
Nu har dom bara något som kallas Dolby Surround, vad nu det är för något?
Det kan väl inte bara vara ett sätt att slippa betala licenspengar till Fosgate?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Frisk » 2019-08-21 07:57

Verkar vara Dolby Surround som är det nya. Jag hade bara Pro logic på gamla receivern och såg lite fram emot att testa PL II eller nyare tappning på den nya men insåg att det saknas även på min Anthem. Saxat från Wikipedia:

Dolby Surround (2014)

Dolby reintroduced the Dolby Surround terminology in 2014 to refer to something entirely new. The term now refers to a new upmixer whose "... purpose is to enable Atmos receivers and speaker configurations to serve non-Atmos signals." Dolby Surround is a complete replacement for Pro Logic that upmixes stereo and multi-channel inputs to play over Atmos configurations. It is:

"...part of the Dolby Atmos bundle of technologies. It is an upmixer designed to function with traditional channel-based layouts, as well as Atmos enabled layouts that include overhead or Atmos-enabled speakers. It processes native stereo, 5.1, and 7.1 content.

How does it work?

The Dolby Surround upmixer is based on phase and gain relationships of elements in the signal, but importantly employs wideband functionality that analyzes and processes multiple perceptually spaced frequency bands in the signal. The benefit is a finer-grained analysis of the source content prior to steering. The result, we believe, is a more accurate soundstage. When employed with overhead or Dolby-enabled speakers there is sense of additional spaciousness or what I call "air."

What's the best speaker configuration for Dolby Surround?

It is not limited to a specific speaker count. It can be employed in a 5.1.2 Dolby Atmos system, a 24.1.10 Dolby Atmos system, or any speaker configuration in between."

https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic

https://www.soundandvision.com/content/meet-new-dolby-surround#iAMX0eASqPbUbwif.99

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav paa » 2019-08-21 09:29

På ett ställe skriver man att det funkar från 5.1.2 och uppåt, men på ett annat att det även går på 5.1. Menar dom ett system på 5.1 eller från en signal på 5.1 t.ex Dolby Digital? Lite förvirrande kan jag tycka, jag tänkte inte ha fler kanaler än max 5.1 och kan således inte säkert veta att det funkar då.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Kraniet » 2019-08-21 09:48

Dolby surround funkar riktigt bra.

Den tar vilken insignal som helst och uppmixar till dolby atmos om du har ett sånt system. Hur bra det blir beror ju på insignalen.
Den gör ett bättre jobb än motsvarande DTS
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav paa » 2019-08-21 10:08

Jag vill att den ska uppmixa från tvåkanal till 5.1, (dvs inte till Atmos) kan den göra det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Frisk » 2019-08-21 12:49

Nu har jag för stunden 7.1 valt men tror inte jag testat att slå på dolby surround en enda gång, kanske jag skulle testa och se vad det gör för ljudet...

Har lyssningssession med en annan forummedlem ikväll, kanske ska vi ta och testa funktionen då och se om vi har samma uppfattning... hoppas kunna återkomma efter.

Dock har jag aldrig testat PL II och kan jämföra med.

Tror iof när jag tänker efter receivern jag tänkt ha som slutstegsteg till mina Atmoshögtalare har PL II, men att koppla om så blir nog lite väl mycket tyvärr...

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Kraniet » 2019-08-21 13:14

paa skrev:Jag vill att den ska uppmixa från tvåkanal till 5.1, (dvs inte till Atmos) kan den göra det?


Ja den mixar upp till den högtalarkonfig du har
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav paa » 2019-08-22 10:02

Frisk skrev:Nu har jag för stunden 7.1 valt men tror inte jag testat att slå på dolby surround en enda gång, kanske jag skulle testa och se vad det gör för ljudet...

Har lyssningssession med en annan forummedlem ikväll, kanske ska vi ta och testa funktionen då och se om vi har samma uppfattning... hoppas kunna återkomma efter.

Dock har jag aldrig testat PL II och kan jämföra med.

Tror iof när jag tänker efter receivern jag tänkt ha som slutstegsteg till mina Atmoshögtalare har PL II, men att koppla om så blir nog lite väl mycket tyvärr...

Blev det något testat?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Frisk » 2019-08-22 10:11

paa skrev:
Frisk skrev:Nu har jag för stunden 7.1 valt men tror inte jag testat att slå på dolby surround en enda gång, kanske jag skulle testa och se vad det gör för ljudet...

Har lyssningssession med en annan forummedlem ikväll, kanske ska vi ta och testa funktionen då och se om vi har samma uppfattning... hoppas kunna återkomma efter.

Dock har jag aldrig testat PL II och kan jämföra med.

Tror iof när jag tänker efter receivern jag tänkt ha som slutstegsteg till mina Atmoshögtalare har PL II, men att koppla om så blir nog lite väl mycket tyvärr...

Blev det något testat?


Det hans tyvärr inte med:( tänkte jag skulle testat lite själv men inte ens det hann jag, att det alltid ska ta sån tid att måla...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav paa » 2019-08-23 10:35

Kraniet skrev:
paa skrev:Jag vill att den ska uppmixa från tvåkanal till 5.1, (dvs inte till Atmos) kan den göra det?


Ja den mixar upp till den högtalarkonfig du har

Har du provat hur pass bra (eller dåligt) Dolby Surround syntetiserar höjdinformationen i frontarna, när man inte har några takkanaler?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav music4ever » 2020-11-10 02:11

Så nya Denon har inte Prologic II? 8O
Det känns ju trist om man har en hel del filmer i vanlig prologic.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Frisk » 2020-11-10 09:22

music4ever skrev:Så nya Denon har inte Prologic II? 8O
Det känns ju trist om man har en hel del filmer i vanlig prologic.


Vad jag fattat det som har det istället blivit dolby surround, där även eventuella takkanaler är med. Jag har inte testat mycket själv eller läst så mycket om det men det jag läst har jag nog inte sett något negativt med dolby surround jämfört med pro logic II. Jag misstänker snarare det är ett beslut från dolby än Denon/Marantz, Atmosavkodarna har Dolby surround istället (utan att grävt djupare i det).

Från Wikipedia:
"Dolby Surround is a complete replacement for Pro Logic that upmixes stereo and multi-channel inputs to play over Atmos configurations."

Edit: Hittade lite mer:
"As part of the Dolby Atmos bundle, Dolby Surround is a total replacement of Pro Logic. However, we are still licensing Pro Logic family. You will see it in non Dolby Atmos equipped AVRs. A manufacturer could also choose to include Pro Logic family as a complement to their licensed Dolby Atmos technology bundle, and in fact Onkyo and Yamaha are including it in their Dolby Atmos receivers."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav shifts » 2020-11-10 10:04

Upptäckte också detta när jag var i jakt på ny Marantz-receiver. Här från min medlemstråd:

shifts skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det är en bra apparat förutom att den saknar de senaste finesserna.


Jadå, den har tjänat mig väl, förutom lite hostningar och rosslingar den pysslat med på sistone. I och med att den endast agerat tvåkanalsförsteg här har inte tillkortakommandena bekrymrat mig så värst.

I dess ställe har jag en Marantz NR1510. Spekulerade i om jag skulle ta en NR1711 som verkar ha kommit ut nyss, men känner med mig själv att jag inte komma nyttja de extra kanalerna. Dessutom verkar 1711 inte ha stöd för Prologic II vilket jag vill ha (kanske att det finns inbakat i någon annan standard, men har inte lyckats hitta sådan information).

NR1510
Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus, DTS:X, Dolby Digital EX, DTS ES, Dolby Pro Logic II, DTS 96/24, DTS-HD High Resolution Audio

NR1711
Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus, Dolby Atmos, DTS:X

Edit: Ändrade ordning för lättare jämföreelse.


Johan_Lindroos skrev:Jag håller med om att Pro Logic II vill man ha. Jag gillar inte nya ”Dolby Surround” för det finns ingen snygg inställning för musik som fanns i det gamla Pl II Musik (man kan inte längre välja att få ifas-ljud i höger och vänster fram). ”Center blend” eller vad det nu hette...

Edit: Enda sättet jag jag kunnat lösa det med nya Dolby Surround är att konfa om högtalaruppsättningen till att helt enkelt stänga av centerhögtalaren. Men det är ett jobbigt menypillande varje gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Nattlorden » 2020-11-10 10:09

Auro3D/auromatic fixar väl uppmixning ifrån stereo också - kan det vara ett alternativ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Adhoc » 2020-11-10 14:33

Det ska det göra. Jag har stött på att Dolby har tagit bort Dolby Prologic II, ersätter visst med Dolby Prologic IIz. Vad ändringen med "z" består i, vet jag inte. Jag har inte sett någon positiv kommentar från användare, snarare att gamla Prologic II var bättre för musik.

Om Atmos kontra Auro-3D, fördelar / nackdelar enligt Audioholics och GrobiTV på engelska: https://www.youtube.com/watch?v=pOI0T15d4RY
Om bästa skoltyskan kan dammas av, från GrobiTV, jämförelse om vilket ljudformat / upmixning som är bäst: https://www.youtube.com/watch?v=_U8SQFUhmtM

Sedan Audioholics-intervjun år 2019 har Dolby och deras lagvrängare pressats av EU och DTS, bl.a. att dra tillbaka sina restriktioner för upmixning av Dolby Atmos-format som dom ville implementera för att försvåra för konkurrerande företag och befästa sin "mono/oligopolställning". (Restriktionerna i mjukvaran är borta numera som jag fattat det.)
På engelska: https://youtu.be/OJs9SlkMaAc

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav music4ever » 2020-11-10 16:30

Anledningen till min fråga är att jag ska köpa en ny receiver snart (som fixar 4K) och jag funderar hur jag ska göra med laserdisc. Ska jag fortsätta köra det i min "retro-bio" med CRT och bygga ut den med 6 st A1 och köra med Prologic II med min gamla Denon AVR-3312.
Eller ska jag försöka få till en vettig bild i huvudbion för LD, något som jag tror blir svårt att göra med tanke på mitt tittavstånd som är ca 1,2x bredden.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Frisk » 2020-11-10 16:40

Bra fråga. Kan ju tänkas se rätt lågupplöst ut på så stor bild. Sen är ju frågan om man stör sig på det eller ej, när man väl kommit in i filmen tycker jag inte kvalitén drar ner så ofta, kan dock vara tvärt om, att en snygg scen drar upp.

Läste lite mer om PL II mot Dolby surround, verkar vara en del som inte gillar det nya, men mest i uppmix av ren stereo som jag tolkat. Är det pro logic från början tycks det inte vara lika uppenbar nackdel som om man mixar upp musik i stereo.

PL IIz verkar vara 7.1 med främre höjdkanaler, fanns även någon bokstav för 7.1 mot 5.1, x var det nog.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav music4ever » 2020-11-10 16:49

Personligen så gillar jag iden med bygga ut retrobion att ha en CRT projektor och köra vhs/beta/vcc/LD och 8/16-bitars spel på den med ca 120 cm bred bild. Avståndet blir mer sunda 2-2,2x bildbredden för minska problem med låga upplösningen.
Men det skapa ju även en ökad kostnad (högtalare)...

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Frisk » 2020-11-10 16:53

music4ever skrev:Personligen så gillar jag iden med bygga ut retrobion att ha en CRT projektor och köra vhs/beta/vcc/LD och 8/16-bitars spel på den med ca 120 cm bred bild. Avståndet blir mer sunda 2-2,2x bildbredden för minska problem med låga upplösningen.
Men det skapa ju även en ökad kostnad (högtalare)...


Har man platsen har det definitivt sin charm! Du får leta retrohögtalare på loppis så blir det billigt;) tror dock du har högre krav.
Behöver du CRT-projektor har jag en Elektrohome över som jag mer än gärna ger bort. Inser jag aldrig kommer nyttja den själv men vill gärna att den ska användas och inte gå till tippen...

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav music4ever » 2020-11-10 16:59

Såg på Species igår och jag insåg att min Guru QM10 inte räcker till, på långa vägar, att fixa ljudet jag vill ha när jag ser på LD.
Absolut intresserad om den är i fint fungerande skick. Skicka info vad det är på PM.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav music4ever » 2020-11-11 03:00

Ser att Lindroos och ev Shift, ogillar att inte prologic II finnd kvar pga av musik. Men hur är det med film? Är det någon skillnad mellan mellan prologic II och nya dolby surround när man vill se film (källa är gammal prologic ljudspår)?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-13 14:00

Ja det är skillnad tycker jag.

Med film då och man vill göra uppmix från tvåkanalsspår:

Om man har överdrivet starkt ljud i bakkanalerna med P.L. II Movie tycker jag att pumpningar kan märkas lite väl mycket. Med nya Dolby Surround får jag en lite mysko känsla av orenhet, kanske att det inte pumpar särskilt mycket. Ganska mycket material blir dialogcentrerat, för mycket för min smak. Men jag blir inte helt klok över Dolby Surround och har funnit att jag själv istället oftast kör med Auromax istället (eller vad den nu heter, alltså Auro 3Ds variant för uppmix av tvåkanalsmaterial). I Auros variant blir det istället mer likt P.L. II Musik-läget med bara lite grann dialogljud i centern och dialogen ligger huvudsakligen kvar i vänster och höger fronthögtalare. Jag sitter oftast centrerat och har bra akustikreglerat så jag störs inte av att dialogen ligger kvar i höger och vänster. Jag gillar "ljudbubblan" lite bättre allmänt sett och oftare än med Dolby Surround. Ibland provar jag lite med Dolby Surround för att testa, men det brukar bli att jag byter tillbaka. Testmaterial har oftast varit allt möjligt från SVT när det är tvåkanalig ljudmix. När det är 5.1-mix brukar jag köra ren avkodning av detta med uppmix till "bak-bak"-högtalarna och de i taket med Dolby Surround-uppmix. Det är alltså Dolby Digital + Dolby Surround kan man säga. Man kan i det fallet också testa att köra med Auro som uppmixare men där tycker jag att det inte är någon påtaglig skillnad.

När det gäller DTS variant av uppmixare så tycker jag den är sämre än både Dolby och Auro.

Notera att man behöver en hemmabioapparat som har Auro 3D, t.ex. med Denon så måste man upp ett snäpp äver 3000-serien till 4000-serien för att få Auro 3D. Personligen tycker jag att det är värt merkostnaden. 4X00 har även en mycket bättre displej som tydligt visar vilket surroundläge man använder samtidigt som vald ingång. Denon med Auro 3D har nog lägst pris av alla vad jag vet, dessutom med tillräckligt bra ljudkvalitet överlag, t.ex. Denon AVR-X4700H.

En fördel med nya Dolby Surround och DTS och Auro 3Ds motsvarande varienter är att de uppmixar ljud även till takkanalerna. Det gjorde inte gamla P.L.II, P.L IIx eller P.L. IIz.

Men jag är inte alls nöjd med att de har tagit bort gamla P.L. II, med den stora fördelen att man kan välja mellan Musik- eller Film-lägena. Nästan så att man vill ha en äldre hembioreceiver bara för det. Men tyvärr har ju inte nya Denonerna någon analog multikanalsingång. Och Marantz har jag ändå dissat för flera år sedan på grund av dåliga D/A-implementationer.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Kitchenmaster » 2020-11-13 15:09

Tack för ett informativt och bra inlägg Johan! :)

Jag har själv upplevt att ljudet centreras mycket till centern när jag kört Dolby Surround via min Denon-stärkare hemma, men har tänkt att det "är som det är" när jag kikar på sändningar utan diskreta kanaler och därför inte orkat testa olika varianter. Ser fram emot att få testa Auro ikväll!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Adhoc » 2020-11-13 15:22

Är bedömningen om ljudkvaliteten från Denon AVR X4700H via dess egna förstärkare eller används den som ren förförstärkare mot separata slutsteg. (Det behövs då slutsteg till samtliga kanaler)

Går själv och funderar på antingen Denon 4700 eller 6700. Som jag förstått det så mixar Auro-3D upp 5.1-ljudet (och lägre) till höjdhögtalarna vilka rekommenderas sitta ca 30 gr upp, rakt ovanför surr-burkarna. Denon 6700 som kan upmixa till 3 par höjdhögtalare skulle då fortfarande vara "begränsad" till 5.1-spårets spårets ljud, ingen upmixning till höjdkanaler från bakre surroundljud som jag fattar det. Med Denon 4700 så blir det ingen anslutning av bakre surround i öronhöjd eller som höjdhögtalare med Auro-3D.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-13 18:03

Själv har jag föregångare AVR-X4400H så jag vet egentligen inte hur den presterar förutom att jag själv tycker att jag inte störs direkt av något hos ljudet från den. Mätningarna av den nya X4700H verkar vara i samma klass som X3700H såg jag på Audio Science Review och den verkar så gott som tillräckligt bra vad man kan begära av en så pass billig apparat.

Själv använder jag dess inbyggda slutsteg bara till allt utom frontarna och det är ju inte så krävande.

Jag nöjde mig med 4x00-serien eftersom jag vill inte punga ut med alltför mycket om jag får för mig att byta om 4 - 5 år. Med dyrare apparat så vill man kanske behålla den lite längre än dess tekniska livslängd och det kanske inte blir lika kul. Men det är klart det är möjligtvis liiiiite roligare med sex kanaler till taket. Men frågan är väl om det är värt det. För mig är det inte riktigt det, inte ännu i alla fall.

Sedan kan jag nämna en irriterande egenskap när det gäller högtalaruppställningen. Om man vill få Auro 3D att lira tillsammans med Dolby Atmos så var man tvungen att "lura" receivern lite och tala om för den att man har takhögtalarna längs kanten av taket, fast jag satte dem fysiskt ungefär så som Dolby föreskriver. Det GÅR helt enkelt inte att göra "korrekt" om man inte tänker sig att ha takhögtalarna på räls och slippa omkalibrering när man byter ljudformat. Så jag blev tvungen att kompromissa. Men jag gillar ändå inte Auro 3Ds förslag på högtalarplaceringar. I praktiken blev det bra (tror jag) och inget jag störs av. Jag skulle tro att det är mindre än hundra personer på jordklotet som har allt perfekt inställt. Jag brukar tänka så att om Medelsvensson får ungefär 80 - 90% rätt inställt så är det i praktiken så långt och rätt som det går få, och nästan ingen har ju någon aning om hur och varför saker ska ställas in. Ja ja, det är ju så det blir i praktiken och det är så det blir helt enkelt. Ändå kan jag tycka att Denons inställningsguide är förvånansvärt bra! Typ hyfsat resultat, om man efteråt tviiikar om en del genom att stänga av Audyssey.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav music4ever » 2020-11-14 22:40

Kanoninlägg, tack Johan.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Adhoc » 2020-11-15 11:33

Med 2020 års Denon 4700 och 6700 är det allt eller inget, när det gäller valet om att använda inbyggda slutsteg eller köra apparajten som ren förförstärkare. Det går inte att bara köra med separat slutsteg endast för frontkanalerna. Så har i alla fall jag tolkat bruksanvisningen och det var därför jag ställde frågan om ljudkvaliteten med dom inbyggda slutstegen. Att det kan bli dyrt med flera separata slutsteg är en sak, en annan om separata slutsteg "nöjer sig" med 1,2 V ut från förförstärkardelen.

En fiffig sak verkar vara att det finns knappar för 4 egenval av ljudformaten och eventuell inställning av Audessy för 1 person eller för många personer vid biotajm, så det borde gå snabbt att skifta.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav music4ever » 2020-11-15 17:56

Adhoc skrev:Med 2020 års Denon 4700 och 6700 är det allt eller inget, när det gäller valet om att använda inbyggda slutsteg eller köra apparajten som ren förförstärkare. Det går inte att bara köra med separat slutsteg endast för frontkanalerna.


Jaså? Även 3700? Va fan. :x

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Adhoc » 2020-11-15 19:09

Denon 3700 har fått bra omdömen men den saknar upmixning med Auro-3D av mono, stereo och 1.5-ljud, därför går den bort för min del. Jag vet inte om den har möjlighet att köras som försteg mot slutsteg för frontkanaler men samtidigt behålla dom interna för surroundkanalerna.

Hittade en jämförelse: https://www.zkelectronics.com/compare/d ... avc-x4700h)/uk/denon-avr-x3700h(avc-x3700h)/uk/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav paa » 2020-11-15 20:07

Adhoc skrev:Med 2020 års Denon 4700 och 6700 är det allt eller inget, när det gäller valet om att använda inbyggda slutsteg eller köra apparajten som ren förförstärkare. Det går inte att bara köra med separat slutsteg endast för frontkanalerna. Så har i alla fall jag tolkat bruksanvisningen och det var därför jag ställde frågan om ljudkvaliteten med dom inbyggda slutstegen. ...

Men det verkar ju som Johan lyckats driva enbart frontarna externt. Kanske manualen inte är helt fulländad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mirage och 17 gäster