Tweaks som fungerar på riktigt !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-25 17:52

Tangband skrev:En sak som är gratis att kolla upp, är att datorn eller streamern skickar ut en bitkorrekt signal. Man använder helt enkelt en dts signal och spelar av denna till en extern dac. Blir det inget ljud sker det omsampling eller andra fel från den digitala drivern.


Ser ut som något jag själv tipsat om! ;) :)
Dock fungerar det inte so du skriver eftersom en extern DAC normalt inte har någon DTS-dekoder inbyggd. Bäst apparat att prova med är en hemmabioreceiver.

Å andra sidan är en samplingsfrekvensomvandlare på vägen inte heller något som ger någon direkt avgörande skillnad. Därför något man helst är utan om det inte behövs av klockningsskäl exempelvis.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-25 21:22

Edit ovan: Sista meningen: Ska stå Däremot, inte Därför.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav Bill50x » 2019-08-25 21:59

Var har det gamla tricket att vända kontakterna rätt tagit vägen? Man kopplar in sina enheter en och en (dvs bara en ansluten i taget, och mäter vilket spänning man har mellan - ja nu blev jag tveksam - mellan chassi och jord? Eller? Nån vet säkert bättre än jag. Oavsett var man nu ska mäta ska man vända kontakten och välja den positionen som ger lägst spänning. Man kan också dra fingret över (metall-)höljet eller fronten och där det killar minst i fingret är det rätta. Detta gör man separat med varje apparat i anläggningen, därefter ansluter man alla apparater (förslagsvis till samma grendosa), kopplar ihop dem och lyssnar. Sedan vänder man på grendosans kontakt i väggen och lyssnar igen. Hör man ingen skillnad låter man det stanna där, hör man skillnad väljer man förslagsvis det som låter bäst. Jag har för mig jag sett ngn instruktion om detta med faspenna.

Jag tog upp detta trick med en mycket jordnära konstruktör på Xelex och tänkte mig få en avhyvling om "ljudbögfasoner" men just detta sa han "självklart". Om jag förstod resonemanget handlade det om att få transformatorerna i de olika apparaterna att jobba i fas, dvs efter växelspänningens variationer. Vad man kunde vänta sig var tex lägre brum-/störnivå och kanske tom lägre distorsion - om jag minns rätt, detta var i slutet av 80-talet.

Gratis tweak som kan ge ljudförbättring. Annars är väl högtalarplacering det område där "trägen vinner" och man ska inte vara rädd för att flytta en halvcentimeter i taget.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-26 07:50

Bill50x skrev:Var har det gamla tricket att vända kontakterna rätt tagit vägen? Man kopplar in sina enheter en och en (dvs bara en ansluten i taget, och mäter vilket spänning man har mellan - ja nu blev jag tveksam - mellan chassi och jord? Eller? Nån vet säkert bättre än jag. Oavsett var man nu ska mäta ska man vända kontakten och välja den positionen som ger lägst spänning. Man kan också dra fingret över (metall-)höljet eller fronten och där det killar minst i fingret är det rätta. Detta gör man separat med varje apparat i anläggningen, därefter ansluter man alla apparater (förslagsvis till samma grendosa), kopplar ihop dem och lyssnar. Sedan vänder man på grendosans kontakt i väggen och lyssnar igen. Hör man ingen skillnad låter man det stanna där, hör man skillnad väljer man förslagsvis det som låter bäst. Jag har för mig jag sett ngn instruktion om detta med faspenna.


Josef Svalander hade instruktion med faspenna för många år sedan. Ja, det är en viss skillnad på hur chassit blir spänningssatt beroende på hur kontakten vänds. LTS mätte väl 180 V för ett slutsteg som värst?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav hcl » 2019-08-26 08:06

Nattlorden skrev:
hcl skrev:
Nattlorden skrev:
Fullständigt onödigt. 8) Det är få som är kvalificerade nog att veta vilka problem som skall lyssnas efter.


Man kan fråga sig vem som är kvalificerad att avgöra vem som är kvalificerad?


De som ger samma svar som en accelerometer.


Har du en talande accelerometer?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav shaft » 2019-08-26 09:19

Ett av de bättre tweaken för vinylavspelning är att sätta upp skivspelaren på en vägghylla om man har en stadig vägg. Kostar kanske en slant, men värt det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav Nattlorden » 2019-08-26 10:17

hcl skrev:
Nattlorden skrev:
hcl skrev:
Man kan fråga sig vem som är kvalificerad att avgöra vem som är kvalificerad?


De som ger samma svar som en accelerometer.


Har du en talande accelerometer?


Går säkert att få Siri, Alexa eller liknande till det om man orkar kämpa lite.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav Harryup » 2019-08-26 10:44

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Var har det gamla tricket att vända kontakterna rätt tagit vägen? Man kopplar in sina enheter en och en (dvs bara en ansluten i taget, och mäter vilket spänning man har mellan - ja nu blev jag tveksam - mellan chassi och jord? Eller? Nån vet säkert bättre än jag. Oavsett var man nu ska mäta ska man vända kontakten och välja den positionen som ger lägst spänning. Man kan också dra fingret över (metall-)höljet eller fronten och där det killar minst i fingret är det rätta. Detta gör man separat med varje apparat i anläggningen, därefter ansluter man alla apparater (förslagsvis till samma grendosa), kopplar ihop dem och lyssnar. Sedan vänder man på grendosans kontakt i väggen och lyssnar igen. Hör man ingen skillnad låter man det stanna där, hör man skillnad väljer man förslagsvis det som låter bäst. Jag har för mig jag sett ngn instruktion om detta med faspenna.


Josef Svalander hade instruktion med faspenna för många år sedan. Ja, det är en viss skillnad på hur chassit blir spänningssatt beroende på hur kontakten vänds. LTS mätte väl 180 V för ett slutsteg som värst?


Ja, eller inte. Har faktiskt en tysk grunka som gör jobbet direkt och man testar bara med kontakten direkt i grunkan och en lysdiod visar vilken ledare som skall sitta på fas. Händer att en apparat inte ger något klart resultat beroende på konstruktion av nätdelen, men det är sällan.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav Thomas_A » 2019-08-26 11:33

Kör ett svep 20-20000 Hz och lyssna på saker I rummet. Vibrerar de och låter, åtgärda! Och då menar jag inte högtalrna... :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav darkg » 2019-08-26 12:58

Thomas_A skrev:Kör ett svep 20-20000 Hz och lyssna på saker I rummet. Vibrerar de och låter, åtgärda! Och då menar jag inte högtalrna... :D


Korrekt, man bör tillåta membranen att vibrera för optimal upplevelse.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav DVD-ai » 2019-08-26 15:33

darkg skrev:
Thomas_A skrev:Kör ett svep 20-20000 Hz och lyssna på saker I rummet. Vibrerar de och låter, åtgärda! Och då menar jag inte högtalrna... :D


Korrekt, man bör tillåta membranen att vibrera för optimal upplevelse.



Nee nu generaliserar du...!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Tweaks som fungerar på riktigt !

Inläggav Thomas_A » 2019-08-26 19:00

darkg skrev:
Thomas_A skrev:Kör ett svep 20-20000 Hz och lyssna på saker I rummet. Vibrerar de och låter, åtgärda! Och då menar jag inte högtalrna... :D


Korrekt, man bör tillåta membranen att vibrera för optimal upplevelse.


Japp, om man ska var övertydlig. Kabinetten kan stå stilla. Trumhinnorna kan väl vibrera de med för optimal upplevelse. :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster