Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Ja, intressant läsning. Har för mig att den varit uppe i tidigare tråd? Även Bob Stuarts artikel som han refererar till har fått mig att reflektera över vilken upplösning som teoretiskt behövs för transparent digital överföring.
Det är för feelgood jag ändå fortsätter skaffa musik med högsta möjliga upplösning, med förhoppningen att den högupplösta filen också innehåller den ljudmässigt bästa mastern. Sen sätter jag tilltron till att min elektronik kan hantera de högupplösta filerna utan att tillföra något.
I de fall jag har musik med på både CD format och högupplöst som verkar komma från samma master går jag bet på att höra någon signifikant skillnad. Det är min erfarenhet. Jag är nöjd om jag hittar nya skivor med CD upplösning. Lossy format går bort på grund av argumenten i artikeln, risken för degradering när du ”seriekopplar” flera reducerande avkodningar efter varandra.
philipbtz skrev:Jag förstår verkligen inte grejen. Just när det gäller musik eller ja ljud så är det för någon anledning så otroligt viktigt att just denna data är så liten som möjligt. Det streamas 4k-filmer med Atmos-ljud höger och vänster men när det gäller 2-kanal då skall det minsann vara mp3 eller nyare varianter av lossy komprimering. Det är 2019, vi har råd med lite overkill faktiskt. Men det som oftast diskuteras är om det ändå inte duger att ha en tredjedel av den bit rate:en vi hade på 80-talet med CD. Alltså va? Att vi inte är långt förbi CD är för mig ofattbart.
Om alla i hela ledet jobbade i t.ex. 24-bit/196kHz så hade man iaf inte behövt fundera på den biten ALLS utan endast allt det andra så som mastring och inspelning. För mig handlar det om att utesluta variabler och just formatet är ju otroligt lättlöst. Då finns det inte någon tvekan om att det är bra nog.
Sedan hade det också hjälp om man slutade att komprimerade sönder allt också för att mp3 "är bra nog". Varför liksom? Det är inte mycket data alls att streama flac och om vi pratar download så är det ju ingenting. 24/96 flac så hade jag inte varit orolig över något för då finns det även utrymme att det gjorts lite fel på vägen så som alltid händer.
4K eller 8K streams som tar 15-25Mbit med stark komprimering är inga probem men ljudet nä det tar på tok för mycket med sina 0.1Mbit det är bäst att vi skär ner ännu mer för det är ändå ingen skillnad. Man blir ju lack för mindre.
Tell skrev:Elda bandbredd för kråkorna bara för nån slags "feel-good" är ju inge vidare. Människan är så galet ineffektiv som det är så det är bra att det finns folk som inser att vi inte behöver mer än vad 320kbps för att öronen o hjärnan ska få all den infon den behöver för att få en väldigt fin ljudupplevelse.
Däremot att använda bandbredd för 4K är en annan femma, det gör ju ändå en stor skillnad mot 1080p för normala ögon. Allt handlar om diminshing returns vettu
philipbtz skrev:...när alla har typ 100Mbit linor om inte 1000Mbit, man kan t.o.m få 10 000Mbit nu.
Harryup skrev:Tycker faktiskt att man måste tänka på att 4K och Highres inte är gjort för att avnjutas på stan. Folk på stan spelar spåttify har begränsad surfmängd och är inga som har någon hifi-ambition i någon större bemärkelse.
sportbilsentusiasten skrev:Alltså, att begränsa musikfilers upplösning är bara tramsigt då film finns.
Om mastern finns i 24/96 vill man givetvis ha just den upplösningen.
RogerGustavsson skrev:Nu verkar inte de som växer upp idag i bry sig så mycket om att hänga framför stora bildvisare med 4k. Det är mest mobilen som servar med Youtube-klipp och Spotify. Nu skall väl 5G räcka till mer än audio och video i vårt samhälle?
Harryup skrev:Som Philip skriver så är det ju en hel del röster även har inne att är det en välgjord MP3 så hör man i princip ingen skillnad så det räcker och även spåttify räcker för musiklyssning, fast det händer ju inte att det är välgjort. Fast i nästa andetag så kan man konstatera att ljudet är så dåligt på dåligt mastrade inspelning (stora flertalet sedan 20 år) att det låter så illa om det mesta. Då undrar man ju om det kan vara så att de som tycker att låg upplösning räcker tycker det för att de helt enkelt inte så ofta spelar musik där inspelningen är tillräckligt bra gjord. Personligen kör jag enbart spåttify för bakgrundslyssning på altan och innan julmiddagar typ. Något annat duger det inte till om man jämför med Qobuz och Tidal.
E skrev:Musik borde kanske dra lika mycket data som film, så det blir rättvist?
Men kostar inte data energi också?
Mja, alltså 16/44 är väldigt kapabelt. Att jämföra med film där utvecklingen av bättre/större bildvisare driver på för större datamängder tycker jag är märkligt. Högtalare har väl inte utvecklats på samma sätt, vi har väl inte fått lägre akustisk störnivå i våra hem och mastringarna har väl utvecklats bakåt.RogerGustavsson skrev:Nu verkar inte de som växer upp idag i bry sig så mycket om att hänga framför stora bildvisare med 4k. Det är mest mobilen som servar med Youtube-klipp och Spotify. Nu skall väl 5G räcka till mer än audio och video i vårt samhälle?
Frågan är hur bra det är för ögonen att ha skärmen så nära så många timmar om dagen?
Jag "måste" iallafall ha min 5,7" mobil (2560*1440) ganska nära vid filmtittande.
Mvh E*
RogerGustavsson skrev:Hur lyssnar man på Qobuz i Sverige? Välljudande fonogram är inte precis dominant på marknaden längre. Varför ska man slösa bandbredd på den senaste remastringen av något som tidigare fanns i mera oskadat skick tidigare?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster