hcl skrev:Något som ändå är trist är väl att hanteringen i produktionsled tycks vara relativt slarvig.
Följande är inget som jag undersökt vetenskapligt, men väl något som jag noterat med viss signifikans.
Det spelar roll på vilket format som musiken mixas och mastras. Om slutmix görs på med monitorlyssning nedsamplat till CD format så kommer en HD-utgåva av samma slutmix inte låta riktigt lika ”rätt” även om man överför samma högupplösta mix rakt över till HD-format.
Bästa möjliga resultat uppnås (enl. min erfarenhet) då ingen omsampling görs från inspelning till distribution, d.v.s. att samma format används genom hela processen.
Den trickiga frågan blir då om man bör göra en specifik mix för varje lågupplöst utgåva eller om man skall använda samma ursprungsmaster processad med minsta möjliga åverkan till resp. distributionsformat? Jag kan nog tycka att det senare är det bästa, även om man i mixskedet skulle kunna göra några justeringar som skyler över respektive formats brister. Detta ställningstagande bygger dels på att mindre åverkan är bättre samt på ett antagande om att uppspelningstekniken senare kan komma att utveckas på ett sådant sätt så att nuvarande uppspelningsbrister i framtiden inte längre finns.
Vad jag tror är det bästa sättet för att bibehålla bästa möjliga ljudkvalitet för alla slutformat (i en digital inspelningsmiljö) är att följa dessa punkter:
- Allt material spelas in i 24-bit och mixas i det formatet.
- Den färdiga mixen skickas över till mastringstudion i 32 eller 64-bit FP vilket fastställer att ingen nedsampling skett från studioprogrammets interna format under mixningen.
- När mastringen (med förhoppningsvis minimala ingrepp) är klar är det bäst att det görs individuella renderingar till formaten 16-bit och 24-bit och dither bör tillföras i båda fallen eftersom det i båda fallen sker en nedsampling från 32 eller 64-bit FP.
Ovanstående nogrannhet är kanske overkill i de flesta fall men den tar bort all risk för att något blir sämre p.g.a. nedsampling i flera led, oavsett slutformat så blir det fullt optimerat på den punkten.
De största problemen med dagens inspelningar hittar man nog knappast i hur filerna överförts, och även om det är helt perfekta inspelningar så ligger nog flaskhalsarna i andra delar av kedjan.