24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-05 15:34

Morello skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:Inte helt förvånande! Lyssnade för övrigt på en skiva med Claire Martin igår - utgiven på Linn records.


I CD-quality eller Studio Master Quality? Sitter o funderar på om det är värt det...


Kompaktskiva och albumet låter hyggligt, men närmickat och lite för komprimerat för min smak. Jämfört med kontemporär populärmusik låter det givetvis spitzenklasse.


Och albumet var... ?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hcl » 2019-09-06 21:17

hifikg skrev:Ett känt skivbolag skriver så här på sin hemsida

"... when they hit the market, CDs were actually the lowest quality music format - even 8-track tape was capable of holding much more information than this optical media." och menar att "Studio Master Quality" på 24/192 är så nära det bästa, dvs vinyl (?) (de skriver "analogt" men mig veterligt har ingen lyssnat på digitalt ljud till dags dato) man kan komma

"Studio Master files are encoded at 24-bit or higher, and currently up to 192kHz. This is so close to analogue quality that it is virtually impossible for the human ear to perceive any difference. Therefore we feel this is the best format in which to be offering our music. This is the level that most music is recorded at these days, and that is the resolution that we offer it to you, so it doesn't get any better!"

"Det blir inte bättre" har vi hört den förut?


Vilket högupplöst format som är bäst (d.v.s. ger bäst ljudande resultat vid uppspelning av musik inspelad och lagrad på detta format) kan man spekulera kring, men att CD inte är bäst torde vara tämligen glasklart. Huruvida Linn avser vinyl eller något annat analogt format framgår inte av texten. Det finns ju andra "analoga" lagringsmedia.


Morello skrev:Ren gallimathias - jag undrar också vem som är skyldig.


Utöver att texten är tämligen populärvetenskapligt formulerad undrar jag vari "gallimatias":en ligger?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-06 21:29

hcl skrev:
Utöver att texten är tämligen populärvetenskapligt formulerad undrar jag vari "gallimatias":en ligger?


Meningen ".. when they hit the market, CDs were actually the lowest quality music format..." tyder väl på en viss bias åt LP-skivans håll, minst sagt. Samtidigt som det är ren gallimatias
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav i » 2019-09-06 21:36

hifikg skrev:
hcl skrev:
Utöver att texten är tämligen populärvetenskapligt formulerad undrar jag vari "gallimatias":en ligger?


Meningen ".. when they hit the market, CDs were actually the lowest quality music format..." tyder väl på en viss bias åt LP-skivans håll, minst sagt. Samtidigt som det är ren gallimatias


+1
Mundus Vult Decipi

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-06 21:51

+1
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Bill50x » 2019-09-07 00:11

hifikg skrev:
hcl skrev:
Utöver att texten är tämligen populärvetenskapligt formulerad undrar jag vari "gallimatias":en ligger?


Meningen ".. when they hit the market, CDs were actually the lowest quality music format..." tyder väl på en viss bias åt LP-skivans håll, minst sagt. Samtidigt som det är ren gallimatias

När cd'n dök upp så lät det inte bra. Men troligen var det spelarnas fel, inte skivorna/formatet. Visst, ofta mindre brus, inget knaster, inget svaj. Men inte musik heller.
Jag minns när jag först läste om cd-tekniken och sa till mig själv "en sån ska jag ha!". Tänkte mig hänga på låset hos handlsr'n när de dök upp. Men jag besinnade mig och gick på en demo hos LTS i Göteborg. Chockerande usel återgivning och det tog sju år innan jag köpte en billig spelare, bara för att spela de få cd's jag handlat på mig på mina utomlands semestrar. Vinyler slutade snabbt att säljas nere på kontinenten. Cd kan idag låta fantastiskt bra men det kan vinyl också och de är roligare att hantera.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-07 00:16

Jag "gick på det" direkt, gosh, Dire Straits bara kom ur total tystnad och sen var det tvärtyst när det skulle vara det o ja riktigt häftigt för övrigt. Fast jag fortsatte lira vinyl i flera år ändå. Först som student o sen som nybliven förälder. Dröjde till 85 innan jag köpte min första CD-spelare. Är inne på min tredje nu, så man e ju lite ombytlig av sig :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav music4ever » 2019-09-07 00:44

Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-07 00:52

music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?


Vad menar du med att ljudet är kasst, menar du dåliga inspelningar?
Om så är fallet, varför blanda in den aspekten?

Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-07 01:02

goat76 skrev:
music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?


Vad menar du med att ljudet är kasst, menar du dåliga inspelningar?
Om så är fallet, varför blanda in den aspekten?

Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?


Jag tycker att den här låter riktigt bra, men så har jag inte hört den "lågupplöst" heller gick att få gratis från HD Tracks (delar av den alltså) på deras årliga "Sampler" 2014, vet inte om den ligger kvar där än.
Bilagor
The Four Seasons_ The Vivaldi Album.jpg
The Four Seasons_ The Vivaldi Album.jpg (136.65 KiB) Visad 3114 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-07 01:28

hifikg skrev:
goat76 skrev:
music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?


Vad menar du med att ljudet är kasst, menar du dåliga inspelningar?
Om så är fallet, varför blanda in den aspekten?

Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?


Jag tycker att den här låter riktigt bra, men så har jag inte hört den "lågupplöst" heller gick att få gratis från HD Tracks (delar av den alltså) på deras årliga "Sampler" 2014, vet inte om den ligger kvar där än.


Även jag har en del musik i 24-bit men den har jag precis som du bara i det formatet och har inte jämnfört dem med samma masters i lägre bits.
I och för sig skulle man väl enkelt kunna konvertera några av dessa till 16-bit och göra några egna tester för att se om man hör någon skillnad.
Senast redigerad av goat76 2019-09-07 02:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-07 01:55

Jag har flera skivor med Diana Krall mfl i flera upplösningar från mp3 till 24/192 och jag TROR mig höra skillnad, men f-n vet om jag knäcker det i ett väl genomfört blindtest, men det ger feelgood o är oftast inte mycket dyrare än en vanlig CD köpt hos hökaren på hörnet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-07 02:39

hifikg skrev:Jag har flera skivor med Diana Krall mfl i flera upplösningar från mp3 till 24/192 och jag TROR mig höra skillnad, men f-n vet om jag knäcker det i ett väl genomfört blindtest, men det ger feelgood o är oftast inte mycket dyrare än en vanlig CD köpt hos hökaren på hörnet.


Det man kan hoppas på med ett köp av musik i högre upplösning är väl att de som säljer och distribuerar den förstår att köparen är en ljudnörd som även förväntar sig att resten är i ordning i form av bästa möjliga master, överföring o.s.v.
Kanske stämmer det ibland om vi har tur...

Personligen äger jag nog högst 20 album i 24-bit, resten är rippat från CD och allt det nyare är köpt i digitala nedladdningar som för det mesta är 16-bit FLAC.
Men jag gör precis som du, om det finns köper jag albumen i högupplöst, men som sagt så är det sällan de finns i det formatet.

Jag kan tillägga att jag väldigt sällan lyssnar på musik där det ens existerar en massa olika utgåvor så man får ta den upplösning som finns. Rätt skönt faktiskt att slippa jaga olika pressningar, nya mixar och skit. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hcl » 2019-09-07 10:03

hifikg skrev:
hcl skrev:
Utöver att texten är tämligen populärvetenskapligt formulerad undrar jag vari "gallimatias":en ligger?


Meningen ".. when they hit the market, CDs were actually the lowest quality music format..." tyder väl på en viss bias åt LP-skivans håll, minst sagt. Samtidigt som det är ren gallimatias


Det beror f.f.a. på vad man menar med ”quality”. Om SNR är viktigt så är CD-formatet bättre, men vinylformatet erbjuder större bandbredd. Är linjäritet för svaga signaler viktigare än för starka? Vad är viktigast?

Att Linn har (eller f.f.a. har haft) en bias för vinyl råder det nog ringa tveksamhet kring.

Det är förmodligen sant att de (Linn) inte separerade formatet ur hela kedjan från inspelning till uppspelning och precis som Bill50x skriver så var varken A/D-omvandlarne eller CD-spelarna inte så bra och (kanske f.f.a.) mixades och mastrades musiken på den tiden sannolikt oftast för att matcha förväntad ”loss” (eller påverkan) vid överföring till vinyl. Eftersom denna påverkan inte alls var densamma vid överföring till CD så blev slutresultatet också inte riktigt som det var tänkt. Omsampling från brukligt studioformat (typiskt 48 kHz samplingstakt) var också ett större problem på 80-talet än det är idag. Mycket har hänt sedan dess.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-07 10:10

goat76 skrev:Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?

Jag har inte gjort det, jag har inte heller hittat bättre utgåvor av det jag letat efter (jämfört med det som jag redan har på tidiga CD-skivor), så jag har slutat bry mig.
Men ni som gjort det, tipsa gärna! Det hade varit fint med en trend där man dammar av äldre och släpper fram mer dynamiska masters!
Även jag har en del musik i 24-bit men den har jag precis som du bara i det formatet och har inte jämnfört dem med samma masters i lägre bits.
I och för sig skulle man väl enkelt kunna konvertera några av dessa till 16-bit och göra några egna tester för att se om man hör någon skillnad.

Jag har gjort det några gånger och inte hört skillnad, men det säger inte att det inte finns fall där det kanske skulle göra det. Chansen hade varit större om man tagit fram mindre dynamikpressade masters.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hcl » 2019-09-07 10:24

Något som ändå är trist är väl att hanteringen i produktionsled tycks vara relativt slarvig.

Följande är inget som jag undersökt vetenskapligt, men väl något som jag noterat med viss signifikans.

Det spelar roll på vilket format som musiken mixas och mastras. Om slutmix görs på med monitorlyssning nedsamplat till CD format så kommer en HD-utgåva av samma slutmix inte låta riktigt lika ”rätt” även om man överför samma högupplösta mix rakt över till HD-format.

Bästa möjliga resultat uppnås (enl. min erfarenhet) då ingen omsampling görs från inspelning till distribution, d.v.s. att samma format används genom hela processen.

Den trickiga frågan blir då om man bör göra en specifik mix för varje lågupplöst utgåva eller om man skall använda samma ursprungsmaster processad med minsta möjliga åverkan till resp. distributionsformat? Jag kan nog tycka att det senare är det bästa, även om man i mixskedet skulle kunna göra några justeringar som skyler över respektive formats brister. Detta ställningstagande bygger dels på att mindre åverkan är bättre samt på ett antagande om att uppspelningstekniken senare kan komma att utveckas på ett sådant sätt så att nuvarande uppspelningsbrister i framtiden inte längre finns.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav music4ever » 2019-09-07 10:34

goat76 skrev:
music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?


Vad menar du med att ljudet är kasst, menar du dåliga inspelningar?
Om så är fallet, varför blanda in den aspekten?

Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?


Precis ALL musik är sämre än vad 16/44.1 kan leverera. Därför är detta snacket helt meningslöst. Vad fan är poängen med 24/196 när ljudet stinker och det hade räckt med 8-10 bitar?

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-07 10:35

Bill50x skrev:När cd'n dök upp så lät det inte bra. Men troligen var det spelarnas fel, inte skivorna/formatet. Visst, ofta mindre brus, inget knaster, inget svaj. Men inte musik heller.

Mitt första minne av CD är Toto IV "Rosanna" och Linda Ronstads "whats new" på Philips första 14-bitars cd-spelare. Jag tyckte det lät bra. Av dom skivorna jag hörde där första gången var det verkligt befriande att slippa knaster och det vanligt förekommande ytterspårsbrus och innerspårsdist (främst på pop-rock etc skivor), sådant som jag finner störande för lyssningsupplevelsen. Jag slogs inte av några som helst problem med varken musikalitet eller rytm, men jag var inte heller bearbetad och förberedd på att höra det.
Jag har lyssnat på denna CD-spelare några gånger senare och funnit att den visserligen adderar en gnutta brus (och lite annat skit vid svaga ljud) jämfört med mer högupplösande spelare, men det är ändå väldigt tyst och rent jämfört med vinyl (som trots sina svagheter kan låta väldigt bra, givet bra vinylutgåvor).
Jämför jag med hur mycket låter i typ pop-svängen idag, så skulle jag ofta föredra en en gammal cd-spelare med gamla cd-skivor. Helst kopplad till en förstärkare med tonkontroller eller eq, så att man kan motkompensera för den ofta vässade diskanten (en mode-grej på den tiden).
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-07 10:42

hcl skrev:Det spelar roll på vilket format som musiken mixas och mastras. Om slutmix görs på med monitorlyssning nedsamplat till CD format så kommer en HD-utgåva av samma slutmix inte låta riktigt lika ”rätt” även om man överför samma högupplösta mix rakt över till HD-format.

Bästa möjliga resultat uppnås (enl. min erfarenhet) då ingen omsampling görs från inspelning till distribution, d.v.s. att samma format används genom hela processen.

För egen del så kan jag nersampla och uppsampla (44/16 <> 96/24 ), utan att jag slås av någon som helst skillnad (på vanliga musik produktioner). Jag skulle inte ta det i en blindtest. Skillnader i olika mastringar däremot kan vara så enorm att jag vissa fall skulle plocka skillnaden sittande på dass med dörren stängd.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-07 11:33

hcl skrev:Något som ändå är trist är väl att hanteringen i produktionsled tycks vara relativt slarvig.

Följande är inget som jag undersökt vetenskapligt, men väl något som jag noterat med viss signifikans.

Det spelar roll på vilket format som musiken mixas och mastras. Om slutmix görs på med monitorlyssning nedsamplat till CD format så kommer en HD-utgåva av samma slutmix inte låta riktigt lika ”rätt” även om man överför samma högupplösta mix rakt över till HD-format.

Bästa möjliga resultat uppnås (enl. min erfarenhet) då ingen omsampling görs från inspelning till distribution, d.v.s. att samma format används genom hela processen.

Den trickiga frågan blir då om man bör göra en specifik mix för varje lågupplöst utgåva eller om man skall använda samma ursprungsmaster processad med minsta möjliga åverkan till resp. distributionsformat? Jag kan nog tycka att det senare är det bästa, även om man i mixskedet skulle kunna göra några justeringar som skyler över respektive formats brister. Detta ställningstagande bygger dels på att mindre åverkan är bättre samt på ett antagande om att uppspelningstekniken senare kan komma att utveckas på ett sådant sätt så att nuvarande uppspelningsbrister i framtiden inte längre finns.


Vad jag tror är det bästa sättet för att bibehålla bästa möjliga ljudkvalitet för alla slutformat (i en digital inspelningsmiljö) är att följa dessa punkter:

- Allt material spelas in i 24-bit och mixas i det formatet.
- Den färdiga mixen skickas över till mastringstudion i 32 eller 64-bit FP vilket fastställer att ingen nedsampling skett från studioprogrammets interna format under mixningen.
- När mastringen (med förhoppningsvis minimala ingrepp) är klar är det bäst att det görs individuella renderingar till formaten 16-bit och 24-bit och dither bör tillföras i båda fallen eftersom det i båda fallen sker en nedsampling från 32 eller 64-bit FP.

Ovanstående nogrannhet är kanske overkill i de flesta fall men den tar bort all risk för att något blir sämre p.g.a. nedsampling i flera led, oavsett slutformat så blir det fullt optimerat på den punkten.



De största problemen med dagens inspelningar hittar man nog knappast i hur filerna överförts, och även om det är helt perfekta inspelningar så ligger nog flaskhalsarna i andra delar av kedjan. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-07 11:52

music4ever skrev:
goat76 skrev:
music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?


Vad menar du med att ljudet är kasst, menar du dåliga inspelningar?
Om så är fallet, varför blanda in den aspekten?

Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?


Precis ALL musik är sämre än vad 16/44.1 kan leverera. Därför är detta snacket helt meningslöst. Vad fan är poängen med 24/196 när ljudet stinker och det hade räckt med 8-10 bitar?


Stackare. Du borde vidga dina musikaliska vyer :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-07 11:56

hcl skrev:...men vinylformatet erbjuder större bandbredd. ...


Det är väl ändå högst teoretiskt. I praktiken är det nog väldigt svårt att få fram den bandbredden ens med en topprustad LP12 o en miljonkronorspickup justerad av en influgen skotsk ingenjör, framförallt när du lirat vaxet tre-fyra gånger. Jag har en påse direktgraverade vax som förvisso levererar massor av bra ljud, men sådana är inte jättevanliga. Och om de låter bättre än bra CD produktioner kan jag inte avgöra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-07 12:01

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Det spelar roll på vilket format som musiken mixas och mastras. Om slutmix görs på med monitorlyssning nedsamplat till CD format så kommer en HD-utgåva av samma slutmix inte låta riktigt lika ”rätt” även om man överför samma högupplösta mix rakt över till HD-format.

Bästa möjliga resultat uppnås (enl. min erfarenhet) då ingen omsampling görs från inspelning till distribution, d.v.s. att samma format används genom hela processen.

För egen del så kan jag nersampla och uppsampla (44/16 <> 96/24 ), utan att jag slås av någon som helst skillnad (på vanliga musik produktioner). Jag skulle inte ta det i en blindtest. Skillnader i olika mastringar däremot kan vara så enorm att jag vissa fall skulle plocka skillnaden sittande på dass med dörren stängd.


Så tror jag att det är o därför hoppas jag att de mest välgjorda mastringarna är de som hittar till 24/192 nivån. Men jag är väl lurad emellanåt. Men det må vara hänt. Pröjsar max 200 för en 24/192 utgåva och det är, på en krona när, vad hökaren vill ha för en vanlig CD numera. Jag har givit upp min mission att i första hand gynna hökaren. Jag vill ha min musik här och nu, som i natt t ex när qobuz levererade Kovacs med ett par knapptryckningar. Det albumet blev många kronor billigare om jag tar hänsyn till resa o parkering också. Kommer hävda att jag gör det för miljön, så får jag även Gretas välsignelse :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-07 13:50

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?

Jag har inte gjort det, jag har inte heller hittat bättre utgåvor av det jag letat efter (jämfört med det som jag redan har på tidiga CD-skivor), så jag har slutat bry mig.
Men ni som gjort det, tipsa gärna! Det hade varit fint med en trend där man dammar av äldre och släpper fram mer dynamiska masters!
Även jag har en del musik i 24-bit men den har jag precis som du bara i det formatet och har inte jämnfört dem med samma masters i lägre bits.
I och för sig skulle man väl enkelt kunna konvertera några av dessa till 16-bit och göra några egna tester för att se om man hör någon skillnad.

Jag har gjort det några gånger och inte hört skillnad, men det säger inte att det inte finns fall där det kanske skulle göra det. Chansen hade varit större om man tagit fram mindre dynamikpressade masters.


Om det finns tillgängligt så kommer jag nog fortsätta köpa högupplöst i de få fallen det finns och förutsatt att jag vet att det är samma master, annars är det såklart den som är mer avgörande.

Jag håller med philipbtz i att det i dagens läge inte existerar några direkt lagringsutrymmes skäl till någon kvalitets-sänkande komprimering, den ickeförstörande komprimeringen med FLAC är såklart inget problem.
Kanske utvecklas inspelningstekniker och uppspelnings-apparatur med tiden så att de mer högupplösta produktionerna visar sin kvalite bättre i framtiden och kanske hör man det eller så gör man det inte. Att något är onödigt bra är ett icke-problem som jag ser det.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav music4ever » 2019-09-10 02:45

hifikg skrev:Stackare. Du borde vidga dina musikaliska vyer :)


Sluta va så inskränkt. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-10 10:27

music4ever skrev:
goat76 skrev:
music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?


Vad menar du med att ljudet är kasst, menar du dåliga inspelningar?
Om så är fallet, varför blanda in den aspekten?

Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?


Precis ALL musik är sämre än vad 16/44.1 kan leverera. Därför är detta snacket helt meningslöst. Vad fan är poängen med 24/196 när ljudet stinker och det hade räckt med 8-10 bitar?


Man rider på kundernas inkompetens.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-10 10:31

Bill50x skrev: Cd kan idag låta fantastiskt bra men det kan vinyl också och de är roligare att hantera.

/ B


Vinyl låter som bäst mediokert jämfört med vilken som helst kvalitetsspelare från 1990 och framåt.
Därtill är handhavandet krångligt och skivorna känsliga.

Någon nämnde att bandbredden är större och det är den inte i de flesta fall då vinyl graveras med digital fördröjningslänk till graverdosan.
För övrigt är det nog ganska få gubbar här i kanalen som hör så mycket mer än 15 kc eller så. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Harryup » 2019-09-10 11:35

Om man bara jämför tekniska specifikationer så stämmer allt. Men tar man med programmaterialet i beräkningen också så är det inte alls givet vilken skiva som ger största upplevelsen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-10 11:47

Harryup skrev:Om man bara jämför tekniska specifikationer så stämmer allt. Men tar man med programmaterialet i beräkningen också så är det inte alls givet vilken skiva som ger största upplevelsen.

/Harryup


Jag syftar primärt på hur det låter vilket självklart är i konsonans med hur det presterar tekniskt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-10 12:40

Morello skrev:
Harryup skrev:Om man bara jämför tekniska specifikationer så stämmer allt. Men tar man med programmaterialet i beräkningen också så är det inte alls givet vilken skiva som ger största upplevelsen.

/Harryup


Jag syftar primärt på hur det låter vilket självklart är i konsonans med hur det presterar tekniskt.


Tyvärr medförde CD-formatets tekniska överlägsenhet med sig 30 år av förstörd musik, inte formatets fel som sådant men indirekt möjliggjorde det för den i överlag sämsta perioden för musik som konsumentvara, inte försäljningsmässigt men kvalitetsmässigt. Felen som drabbat musiken överstiger med råge de tekniska nackdelarna vinyl hade/har. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster