24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-10 12:57

Vilket knappast har något med CD att göra.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav petersteindl » 2019-09-10 13:14

goat76 skrev:
Morello skrev:
Harryup skrev:Om man bara jämför tekniska specifikationer så stämmer allt. Men tar man med programmaterialet i beräkningen också så är det inte alls givet vilken skiva som ger största upplevelsen.

/Harryup


Jag syftar primärt på hur det låter vilket självklart är i konsonans med hur det presterar tekniskt.


Tyvärr medförde CD-formatets tekniska överlägsenhet med sig 30 år av förstörd musik, inte formatets fel som sådant men indirekt möjliggjorde det för den i överlag sämsta perioden för musik som konsumentvara, inte försäljningsmässigt men kvalitetsmässigt. Felen som drabbat musiken överstiger med råge de tekniska nackdelarna vinyl hade/har. :)

Morello skrev:Vilket knappast har något med CD att göra.


:) Rent filosofiskt har du fel och också logiskt. Om CD är involverat i processen/resonemanget så har det med CD att göra. CD är en part i målet och är således involverat. Man får nog ta till mängdläran.

Det är inte atombombens fel att det dog en massa människor i Hiroshima, eller? Det är inte skjutvapnens fel att det där en massa människor som blir skjutna, eller? Dessa spörsmål kan diskuteras, men. . .

. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-10 13:37

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:
Jag syftar primärt på hur det låter vilket självklart är i konsonans med hur det presterar tekniskt.


Tyvärr medförde CD-formatets tekniska överlägsenhet med sig 30 år av förstörd musik, inte formatets fel som sådant men indirekt möjliggjorde det för den i överlag sämsta perioden för musik som konsumentvara, inte försäljningsmässigt men kvalitetsmässigt. Felen som drabbat musiken överstiger med råge de tekniska nackdelarna vinyl hade/har. :)

Morello skrev:Vilket knappast har något med CD att göra.


:) Rent filosofiskt har du fel och också logiskt. Om CD är involverat i processen/resonemanget så har det med CD att göra. CD är en part i målet och är således involverat. Man får nog ta till mängdläran.

Det är inte atombombens fel att det dog en massa människor i Hiroshima, eller? Det är inte skjutvapnens fel att det där en massa människor som blir skjutna, eller? Dessa spörsmål kan diskuteras, men. . .

. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.

Med vänlig hälsning
Peter


Mitt inlägg var såklart bara för att retas lite med Morello, jag är ganska övertygad om att han tog det med ro. :lol:

Samma problem med loudness war hade självklart även hänt om det var musik på digitala filer som hade tagit över som det gällande formatet istället för CD efter vinyl.

Den enda eventuella framtida räddningen för att döda loudness war är dock det nuvarande dominanta formatet streaming, vilket med diverse normaliseringar kapar bort benen och ”fördelarna” med att försöka låta starkast.
Om CD fortfarande var det dominerande formatet hade vi behövt förlita oss på en ny godhjärtad trend från en bransch vars enda mål är att låta högst och sälja mest, vilket knappast skulle ske.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-10 22:18

goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Ett bra exempel är RHCP "californication", vilken jag betalade dyra pengar för i hopp om få höra en rimlig utgåva - jag hade fel och den låter något fördjävligt illa. SÅ illa att den ingalunda går att lyssna på.

Peter, jag har ingen aning om vad du vill ha sagt med ditt inlägg i mötet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-10 22:55

Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Ett bra exempel är RHCP "californication", vilken jag betalade dyra pengar för i hopp om få höra en rimlig utgåva - jag hade fel och den låter något fördjävligt illa. SÅ illa att den ingalunda går att lyssna på.

Peter, jag har ingen aning om vad du vill ha sagt med ditt inlägg i mötet.


Att vinyl-utgåvan fick samma master som var gjord för CD förvånar mig föga för under CD;ns storhetstid lades det knappast speciellt mycket resurser för att optimera släppet för det utdöende formatet vinyl.

I en fiktiv värld där CD;n aldrig uppfunnits och vinyl fortfarande var det gällande formatet så hade inte loudness war uppstått, för det gick inte att pressa upp ljudnivån på det formatet speciellt mycket mer p.g.a. de tekniska begränsningarna, så från den synvinkeln sett så hade det alltså inte funnits någon ide att komprimera musiken till oigenkänlighet för det fanns inget volymhöjning att kriga om.

Detta var ju som jag nämde inte riktigt på fullt allvar från min sida, den tekniska utvecklingen som födde CD;n kan såklart inte klandras för loudness war, den möjliggjorde den bara.
Den enda räddningen från denna vansinnes-komprimering verkar vara det du ogillar mest, streaming-tjänsterna. :)
Förhoppningsvis får dessa tjänsters normalisering död på loudness war med tiden om vi har tur.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-11 00:51

goat76 skrev:I en fiktiv värld där CD;n aldrig uppfunnits och vinyl fortfarande var det gällande formatet så hade inte loudness war uppstått, för det gick inte att pressa upp ljudnivån på det formatet speciellt mycket mer p.g.a. de tekniska begränsningarna

Jodå, det går utmärkt att vinylmastringskrossa, bara det att det klangen på det krossade tenderar att få en annan karaktär. Det finns massor på vinyl som är komprimerat så in i xxxx, men den tidvis populära och vassa diskanten som CD:n öppnade upp för är svår att får till, så en sådan strävan kanske inte resulterar i att det skär i öronen (på samma sätt). Fördelen med diskanthöjning jämfört limiterkross är att den förstnämnda ofta går att återställa med Eq så att det åtminstone blir uthärdligt att lyssna på.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-11 00:58

goat76 skrev:I en fiktiv värld där CD;n aldrig uppfunnits och vinyl fortfarande var det gällande formatet så hade inte loudness war uppstått, för det gick inte att pressa upp ljudnivån på det formatet speciellt mycket mer p.g.a. de tekniska begränsningarna, så från den synvinkeln sett så hade det alltså inte funnits någon ide att komprimera musiken till oigenkänlighet för det fanns inget volymhöjning att kriga om.


Fast jag vill minnas att de fanns gott om dåligt ljudande LP-skivor också på den tiden jag pysslade med sådana. Man fick passa sig för vissa pressningar och jaga andra t ex. Så inte ens då var det lätt att få till det perfekta ljudet :)
Är kvaliteten på moderna LP-skivor jämnare?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav petersteindl » 2019-09-11 06:22

På LP-tiden hade man limiters och komprimering och monokoppling i basen vid graveringsprocessen. Det var ett fåtal skivmärken som var snälla mot ljudet på masterbanden. Men dagens loudness war existerade inte på analogtiden. Det är en artefakt som finns på grund av det digitala och speciellt pcm d v s på grund av att förutsättningarna finns.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-11 08:19

goat76 skrev:
Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Ett bra exempel är RHCP "californication", vilken jag betalade dyra pengar för i hopp om få höra en rimlig utgåva - jag hade fel och den låter något fördjävligt illa. SÅ illa att den ingalunda går att lyssna på.

Peter, jag har ingen aning om vad du vill ha sagt med ditt inlägg i mötet.


Att vinyl-utgåvan fick samma master som var gjord för CD förvånar mig föga för under CD;ns storhetstid lades det knappast speciellt mycket resurser för att optimera släppet för det utdöende formatet vinyl.



Utgåvan jag talar om är från 2012!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-11 08:22

petersteindl skrev:. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.

Med vänlig hälsning
Peter



Analogier tarvar ofta en viss eftertänksamhet om det inte ska gå fel.
Här haltar den betänkligt.

Om bomben ska jämföras med något i den andra domänen (audio) så är det möjligtvis kompressorn, men knappast kompaktskivan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-11 09:41

Morello skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Ett bra exempel är RHCP "californication", vilken jag betalade dyra pengar för i hopp om få höra en rimlig utgåva - jag hade fel och den låter något fördjävligt illa. SÅ illa att den ingalunda går att lyssna på.

Peter, jag har ingen aning om vad du vill ha sagt med ditt inlägg i mötet.


Att vinyl-utgåvan fick samma master som var gjord för CD förvånar mig föga för under CD;ns storhetstid lades det knappast speciellt mycket resurser för att optimera släppet för det utdöende formatet vinyl.



Utgåvan jag talar om är från 2012!


Vad var det du tyckte talade för att en vinyl-utgåva från 2012 skulle vara markant mycket bättre för just detta album?

2012 kan mycket riktigt inte räknas till CD’ns storhetstid men uppsvinget för vinylmediet var knappast så markant 2012 så att det gjordes några större uppoffringar att gör en ny master för mediet. Om det gjorts en ny master med omfattande förändringar så hade den versionen även släppts för alla de andra format också.

Från skivbolagets sida fanns det 2012 inte heller någon som helst ekonomisk vinning i att förändra mastern på ett album som trots att det redan då var ett av världens mest kända exempel på loudness war ändå var en sälj-succé.

Vi är inte ens nu år 2019 ens i närheten av att vara förbi loudness war tiden, för det är först nu det börjar bli vanligt med normaliseringar på de största plattformarna som kanske är det enda möjliga verktyget mot problemet på sikt.

Sikta på ett nytt köp av RHCP Californication år 2030 eller nåt, för kanske först då kan det om allt går vägen finnas en nyutgåva som inte är lika kass som originalet. CD’n kommer kanske vara svår att hitta och möjligen vinylen likaså, kanske blir den inte mycket lättare att hitta som nedladdad fil för den har nackdelen att delas/spridas lätt illegalt. Streaming är det enda sättet för skivbolagen att fullt ut ha kontroll över sina ägor. :)

7E784645-7D9B-449B-A693-953A16086F8D.png
7E784645-7D9B-449B-A693-953A16086F8D.png (47.57 KiB) Visad 3221 gånger

4AE95594-8769-49C5-9D4C-7709A5BCB66C.jpeg
4AE95594-8769-49C5-9D4C-7709A5BCB66C.jpeg (157.12 KiB) Visad 3221 gånger
Senast redigerad av goat76 2019-09-11 10:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-11 10:05

Jag blandade ihop albumet med ett annat album från samma band, som finns i en vinylutgåva som är avsevärt mindre förstörd.


music4ever vet mer om dessa olika utgåvor.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-11 10:06

I ett lite längre tidsperspektiv... 7-8% jämfört storhetstiden, visserligen imponerande, men ändå...
Bild
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-11 10:19

RogerJoensson skrev:I ett lite längre tidsperspektiv... 7-8% jämfört storhetstiden, visserligen imponerande, men ändå...


Ja den bilden är nog väldigt talande för att det i det stora hela troligtvis inte läggs alltför stora resurser för att optimera specifika masters för vinyl-mediet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-11 10:25

Morello skrev:Jag blandade ihop albumet med ett annat album från samma band, som finns i en vinylutgåva som är avsevärt mindre förstörd.


music4ever vet mer om dessa olika utgåvor.


Ja, okej.

Poängen kvarstår dock att 2012 inte tillhörde någon tidsperiod för icke förstörda eller specifika masters för mediet vinyl, vilket blir ännu mer tydligt när man ser den bild RogerJoensson postade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav petersteindl » 2019-09-11 10:38

Morello skrev:
petersteindl skrev:. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.

Med vänlig hälsning
Peter



Analogier tarvar ofta en viss eftertänksamhet om det inte ska gå fel.
Här haltar den betänkligt.

Om bomben ska jämföras med något i den andra domänen (audio) så är det möjligtvis kompressorn, men knappast kompaktskivan.

Jodå, det går alldeles utmärkt. FYI, kompressorn fanns även på LP-tiden och analogtiden. Det är dock i den digitala domänen den nyttjas fullt ut i loudness war.

Däremot hade du kunnat omformulera ditt ursprungspåstående något så hade det varit ok.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-11 10:40

petersteindl skrev: FYI, kompressorn fanns även på LP-tiden och analogtiden.
Mvh
Peter


Tack för informationen. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-11 10:51

Jag har en Calle Jularbo EP från 50-talet, utgiven på Sonora. -Med skruvstyckekomprimering, som jag aldrig hört på 78-varvarna. Man kunde uppenbarligen redan då...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-11 11:12

RogerJoensson skrev:Jag har en Calle Jularbo EP från 50-talet, utgiven på Sonora. -Med skruvstyckekomprimering, som jag aldrig hört på 78-varvarna. Man kunde uppenbarligen redan då...


Japp, det visar att man kunde redan då och loudness war startade enligt wikipedia redan på jokebox-tiden då skivbolagen upptäckte vissa fördelar med att låta aningen starkare än konkurrenterna MEN...

Det viktigaste när det kommer till tok-komprimering som vi på allvar i dagens läge refererar till loudness war är inte när själva verktyget kompressor uppfanns eller började användas i huvudsyfte att plocka fram specifika element i inspelningen (för att de hade tendens att drunkna/begravas under de övriga ljudelementen), utan när det började användas på allvar med huvudsyftet att få verket att spela så starkt att det på allvar påverkade den totala ljudkvaliten illa.

Det går självklart alltid att hitta något enstaka exempel på något dåligt som var före sin tid. :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-11 11:32

Med lite fantasi kan man koppla ihop detta.

chartoftheday_12950_cd_sales_in_the_us_n.png
chartoftheday_12950_cd_sales_in_the_us_n.png (215.44 KiB) Visad 3160 gånger

https://www.statista.com/chart/12950/cd ... in-the-us/

dr.png
dr.png (105.22 KiB) Visad 3160 gånger

http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... lute+music

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Prozac » 2019-09-12 10:28

Så enligt graferna ovan såldes det ca 52 miljoner CD och ca 17 miljoner LP under 2018 i USA.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav hifikg » 2019-09-12 10:31

Prozac skrev:Så enligt graferna ovan såldes det ca 52 miljoner CD och ca 17 miljoner LP under 2018 i USA.


Väldigt lite musik som säljs i "fast form" m a o
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-12 12:53

hifikg skrev:
Prozac skrev:Så enligt graferna ovan såldes det ca 52 miljoner CD och ca 17 miljoner LP under 2018 i USA.


Väldigt lite musik som säljs i "fast form" m a o


Den klart dominerande delen av lyssningen går väl som streaming numera? Det är väl bara vi äldre nördar som håller på med vinyl, CD eller nedladdningar av filer? Vi hade igår en diskussion på jobbet om samlande. Samlare som jag är en väldigt liten grupp... Grupp var att ta i, jag är ensam av 26 personer. Heller ingen av mina övriga bekanta samlar på vinyl, CD eller nedladdningar. Det har hänt mycket sedan hifi-bubblan på 70-talet då alla hade stereoanläggningar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Morello » 2019-09-12 13:14

Tysken och japanen spelar tack och lov fortfarande en hel del riktiga fonogram. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-12 14:34

Morello skrev:Tysken och japanen spelar tack och lov fortfarande en hel del riktiga fonogram. :)


För tysken beror det möjligen på bl.a. dåliga data- och mobilnät.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav E » 2019-09-12 16:56

Varför skulle det påverka tysken mer än det inte påverkar japanen? (Konstig mening men jag tror att den är korrekt.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-12 18:16

E skrev:Varför skulle det påverka tysken mer än det inte påverkar japanen? (Konstig mening men jag tror att den är korrekt.)

Mvh E*


Det vet jag inte. Finns det någon gemensam nämnare mellan de folkgrupperna/länderna? Tyskarna är i mina ögon skeptiska mot allt som de inte själva hittat på. Kreditkort, Internet, Internetbanking är bara några saker som inte alls har slagit igenom som hos oss. De blir närmast chockerade av något som Swish. Kan väl inflika att min livspartner och därmed halva släkten är tyskar...

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav goat76 » 2019-09-12 18:31

RogerGustavsson skrev:
E skrev:Varför skulle det påverka tysken mer än det inte påverkar japanen? (Konstig mening men jag tror att den är korrekt.)

Mvh E*


Det vet jag inte. Finns det någon gemensam nämnare mellan de folkgrupperna/länderna? Tyskarna är i mina ögon skeptiska mot allt som de inte själva hittat på. Kreditkort, Internet, Internetbanking är bara några saker som inte alls har slagit igenom som hos oss. De blir närmast chockerade av något som Swish. Kan väl inflika att min livspartner och därmed halva släkten är tyskar...


Vad lustigt, gäller detta även de yngre i släkten eller är de mer öppna för det "nya"?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-12 19:00

Å vad säger Bellman?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-12 20:23

Nu är vi off-topic. Yngre är lite mera som vi. 50+ är verkligen inte som de flesta av oss. Vet t.ex. inte om någon använder musikstreaming ens av de under 40.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo och 23 gäster