Finns det omöjliga rum?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav donjansson » 2019-09-14 14:52

Man måste inse sina begränsningar, eller hur är det. Ingenjörn får kolla på det här rummet också om en knapp vecka.
Case closed.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav juanth » 2019-09-14 15:06

Det låter som en bra idé. Med JBL-subbar lär det bli betydlig jämnare i registret 0-200 Hz
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav juanth » 2019-09-14 16:24

Så Luxman går så mycket lägre i det högsta registret?
Dags för en recap? :D
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav DVD-ai » 2019-09-14 18:00

donjansson skrev:Man måste inse sina begränsningar, eller hur är det. Ingenjörn får kolla på det här rummet också om en knapp vecka.
Case closed.


En inte helt dum slutsats, samtidigt så det ju går att ta sig vidare med relevanta tester :)

Men då han ändå ska komma över till dig så kan du ju som sagt ta det med honom då, DOCK/men om du ändå har ett annat primärt rum på G som han ska rita så varför inte bara lägga fokus där sedan och släppa detta tillfälliga rum helt? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-15 07:05

Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd tex LTS logaritmiska sinusssvep med peakhold funktionen i ditt program.

Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.

Mätningar från lyssningsplatsen är långt från ”critical distance” , dvs du får mycket mer information från själva akustiken vid mätningen än direktljudet från högtalaren. Mikrofonen och örat fungerar helt olika hur ljudet tas upp. Hjärnan selekterar ljud.
Senast redigerad av Tangband 2019-09-15 08:21, redigerad totalt 3 gånger.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Frisk » 2019-09-15 08:03

Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.

Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.


Men om det inte är högtalaren utan rummet som ska behandlas är det väl oftast från lyssningsplats man mäter, för att se vilka rumsnoder etc som finns. Högtalaren kan väl förväntas vara hel.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-15 08:07

Frisk skrev:
Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.

Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.


Men om det inte är högtalaren utan rummet som ska behandlas är det väl oftast från lyssningsplats man mäter, för att se vilka rumsnoder etc som finns. Högtalaren kan väl förväntas vara hel.

Hur vet du det ?
Mätningar från lyssningsplats ( med en högtalare inte två ) ger ingen bra information hur det låter. Det kan ge information hur mycket rummet ger tillskott eller avdrag vid vissa frekvenser men säger ingenting om hur själva högtalaren låter. Åtgärda felen vid källan är mitt tips. Det kan även vara placeringen av högtalarna som gör att de låter illa. Den rätta placeringen är svår/omöjlig att mäta fram- man måste lyssna.

Det är också bra att räkna i avstånd och våglängder. Trådskaparen har en kraftig peak på lyssningsplats vid 320 Hz. Den peaken är lätt att räkna ut var den kommer ifrån genom att räkna på våglängder och ljudets hastighet som är 343 m/s i rumstemperatur.

Detta förutsatt att trådskaparen mätt på endast en enda högtalare. Har han mätt med två högtalare från lyssningsplats och tex med rosa brus säger det absolut ingenting om hur det låter. Gör om mätningen isådanafall.
Senast redigerad av Tangband 2019-09-15 08:14, redigerad totalt 1 gång.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Frisk » 2019-09-15 08:13

Tangband skrev:
Frisk skrev:
Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.

Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.


Men om det inte är högtalaren utan rummet som ska behandlas är det väl oftast från lyssningsplats man mäter, för att se vilka rumsnoder etc som finns. Högtalaren kan väl förväntas vara hel.


Mätningar från lyssningsplats ( med en högtalare inte två ) ger ingen bra information hur det låter. Det kan ge information hur mycket rummet ger tillskott eller avdrag vid vissa frekvenser men säger ingenting om hur själva högtalaren låter. Åtgärda felen vid källan är mitt tips. Det kan även vara placeringen av högtalarna som gör att de låter illa.


Jag håller med dig! Men nu var det väl inte en diy-prototyp utan en färdig högtalare? Eller tror du problemet med att låter fel ligger i att hårdvaran är trasig? Men kanske är en god utgångspunkt att börja med att mäta från signalkälla genom förförstärkare genom slutsteg och slutligen genom högtalare, om någon oro finns att det är problem redan där. Men vore väl lite oväntat att båda kompletta signalvägarma och högtalarna är trasiga på samma sätt?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-15 08:18

donjansson skrev:Man måste inse sina begränsningar, eller hur är det. Ingenjörn får kolla på det här rummet också om en knapp vecka.
Case closed.


Det låter som en bra idé. :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Adhoc » 2019-09-15 13:58

Det jag tycker är det intressanta är hur högtalaren och rummet samverkar för ljudvågor / frekvenser och hur dessa uppfattas vid lyssningsplats. Rumsmoder uppe i ett takhörn är ointressanta, flutter / klappeko 1,5 m bakom lyssningplats är ointressant, ljudet direkt invid högtalarkonen eller 1 m on axis ifrån högtalaren är ointressant, etc, etc. Alla av samma anledning, det är inte där man sitter och lyssnar. Det kan däremot vara intressant att kolla upp och mäta detta och annat för att komma på lämpliga åtgärder för ljudet vid lyssningsplats. Åtgärda vid källan tycker jag främst handlar om att fixa till lyssningsmiljön. Högtalaren är ofta mindre ”bov” i sammanhanget för att man tycker det låter kackigt på något sätt. Diagrammen är från mitt rum.

Miken är 1 cm från konen (Den gröna texten om 311 cm är fel.) Bara vänster midbas som är i sluten låda spelar. Jag sitter inte 1 cm eller 1 m från högtalaren och lyssnar ...
Vid kon på midbas inga basar anslutna.jpg
Vid kon på midbas inga basar anslutna.jpg (57.06 KiB) Visad 3423 gånger


Endast vänster midbas och frontbasar spelar, mik vid lyssningsplats 311 cm bort, vinklad 60 grader uppåt. Inget mellan mik och rumsytor framåt, ger 3 typiska djupa dippar från golv, tak och sidovägg i området ca 170 till 300 Hz. Från lyssningsplats syns hela midbasen i taket om man sätter en spegel mot taket.
Inget framför mik 173 203 & 293 Hz.jpg
Inget framför mik 173 203 & 293 Hz.jpg (51.59 KiB) Visad 3423 gånger


Förändring mot ovan: En snedvinklad skiva har hängts upp i taket mellan högtalaren och lyssninsgplats. Ca 1/4 av midbasen syns fortfarande från lyssningplats om man sätter en spegel på den nedvinklade skivan. Dipparna har förbättrats och är mindre djupa jämfört med ovan med ett plant tak och parallella ytor golv-tak.
Inget framför mik takdeflektor 0,25 synligt av midbas.jpg
Inget framför mik takdeflektor 0,25 synligt av midbas.jpg (49.59 KiB) Visad 3423 gånger


Förändring mot ovan: Takdeflektorn har vinklats om lite till ca 16 grader nedvinkling så att midbasen inte längre syns från lyssningplats om man lägger en spegel mot den. Soffbord har placerats på vardera sidan av soffan (inte framför). Dipparna har tryckts upp ytterligare en bit så dom är mindre djupa. En så simpel och billig åtgärd som en 4 mm tjock plywoodskiva i taket har alltså tryckt upp dipparna med 12 till ca 30 dB, bereonde på vilken frekvens man tittar på.
Inget framför mik takdeflektor ingen synligt midbas.jpg
Inget framför mik takdeflektor ingen synligt midbas.jpg (48.44 KiB) Visad 3423 gånger


Spectrogram = vattenfallsdiagrammet sett uppfifrån. Jag tycker personligen spectrogrammet ger en tydligare "bild" av rummet och dess problem än vattenfallsdiagrammet. Utklingningstiden önskas så jämn som möjligt från lågbas upp till högsta diskant. I mitt betongrum på ca 72 m³ är kring 220-240 ms lämpligt. Endast basar vid frontväggen är anslutna, därför syns en gigantisk peak vid ca 20 Hz som är den lägsta längsmoden. Även 2:a till 5:e längsmoden syns sticka upp en del vid ca 40, 60, 80 och 100 Hz. Dom är dock ganska beskedliga i utklingninstid med dom rumsfix som gjorts. Frekvenserna ca 170 till ca 300 Hz utmärker sig även i spectrogrammet. Planerad åtgärd är en helmholtzabsorbent som är verksam i endast det området och som ska ersätta deflektorn som bara var en plan plywoodskiva när det jagades orsaker. Fixa 20 Hz i betongrum är jävligt svårt med typiska rumsfix som absorbenter, oavsett typ. Därför finns det installerat baselement även vid den bakre väggen. Tidsfördröjs dessa och fasvänds bör 20 Hz:aren kunna bemästras. Då midbasen (12":are) börjar fall av vid dryga 100 Hz, kommer delningen läggas i det området, mot diskanter kring 1400-1500 Hz eftersom waveguiden ska ha 80 grader horisontell spridning. (Spectrogrammet kommer upp i REW om man klickar på "dubbelpilen" till höger om vattenfallsdiagramknappen.)
Bilagor
Spectrogram 10-3000 Hz.jpg
Spectrogram 10-3000 Hz.jpg (155.57 KiB) Visad 3423 gånger

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Grahnbarr » 2019-09-15 14:20

Intressant och bra inlägg Adhoc!
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-15 16:58

Intressanta inlägg adhoc. :)
Jag håller med allt utom att en mätning ca 1 meter från högtalaren inte spelar någon roll. Det spelar stor roll.
Orsak:
Mikrofonen fungerar helt olika jämfört med hörseln och hur den fungerar. Mikrofonen tar upp allt ljud och hörseln selekterar ljud. Jämför tex att spela in en flygel från lyssningsplats med mikrofonen 15 meter ifrån eller med mikrofonen 1 meter från instrumentet. Den insikten ( jag har nu gjort ett 10-tal inspelningar med flygel och experimenterat med mikrofonavstånden ) har fått mig att förstå ( förutom 100-tals mätningar på mina DIY-högtalare ) att en mätning on/ off axis ca 1,2 meter ifrån högtalaren ( avståndet beroende på storleken på högtalaren- större högtalare = längre avstånd ) säger VÄLDIGT mycket om hur en högtalare låter mellan 400-20000 Hz.

Likaså har en massa mätningar från lyssningsplats, bla LTAS med brus som jag testat och dokumenterat här, visat att de saknar relevans för hur ljudet upplevs. De korrelerar dåligt för hur ljudet upplevs. Pga precedenceeffekten som har väldigt stor betydelse, och mikrofonens olikheter med hur hörseln fungerar. Det är min uppfattning.

John Atkinson:s measuring loudspeakers från stereophile är en bra läsning tycker jag.

Edit : Redan vid en aning längre avstånd än 1 meter i ett normalt rum börjar du passera ”critical distance” för en mikrofon. Dvs mikrofonen tar då upp mer ljud från rummet än direktljudet från högtalaren. Detta är helt olikt hur hörseln fungerar.

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Skrivbordet » 2019-09-17 11:07

Kan ni hjälpa en stackars okunnig?
Är mitt rum hopplöst?
Tacksam för tips.
2,45 x 4,35 m
Ena kortväggen: Fiberskiva eller gips (oklart vilket) samt ett fönster ca 1 x 1 m, yttervägg
Andra kortväggen: dörr i hörnet, fiberskiva eller gips i väggen.
Ena långväggen: betong; bärande vägg
Andra långväggen: fiberskiva eller gips, där bakom betong bärande (litet mellanrum mellan skivan och betongen, oklart om det sitter isolering mellan)
"Normal" möblering i rummet.

Jag har f n anläggningen ställd vid den kortvägg som dörren är på.
Jag har provat att ställa anläggningen utmed den långvägg som är bärande betong.
Det låter skit vilket som.
Övergripande karaktär är att återgivningen är hård och rå. Basen låter "bumlig", diskant och mellanregister "skriker". Inga nyanser. Jag har provat med flera olika förstärkare och högtalare (både golv- och stativhögtalare), dock inte high end-prylar, mera medelprylar. Jag har inga dyra kablar, jag har inga spikar under högtalarna, men jag brukar sätta häftmassa (typ blutack)under dem.
Tacksam för tips.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-17 11:39

Se till att du inte har några angränsande föremål/väggar 2 ms från själva högtalaren. Läs ca 68-70 cm eller mer.
Vänta med dämpningen för att se var den behövs, och om den behövs.

Det är mitt bästa tips, eftersom det påverkar väldigt mycket . Sitter högtalarna på väggen eller väldigt nära väggen- dämpa väggen runt högtalaren med 10 cm rockwool så närmast studsande ljud på en hård yta befinner sig 2 ms från direktljudet från högtalaren. Dvs dämpa 68- 70cm runt om högtalaren om den är väggplacerad.
Läs på om precedence-effekten.

En stativhögtalare med elementen 65-70 cm högt ovan golvet klarar avstånds-kravet med avståndet från golvet med destruktiv reflex, och om man dessutom även flyttar ut högtalaren från bakväggen minst 34 cm eller helst mer, och inte har någon vägg på sidan alldeles i närheten , så är möjligheter stor till ett bra ljud. Även utan dämpning. Vid 34 cm avstånd till den bakre väggen kommer ljudet färdas 68 cm innan det interferar med högtalarens direktljud.
Du får en destruktiv reflex från bakväggen pga avståndet- testa hur du upplever detta om det är ett problem eller ej.

Testa :)

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav JM » 2019-09-17 12:13

Tangband skrev:Se till att du inte har några angränsande föremål/väggar 2 ms från själva högtalaren. Läs ca 68-70 cm eller mer.
Vänta med dämpningen för att se var den behövs, och om den behövs.

Det är mitt bästa tips, eftersom det påverkar väldigt mycket . Sitter högtalarna på väggen eller väldigt nära väggen- dämpa väggen runt högtalaren med 10 cm rockwool så närmast studsande ljud på en hård yta befinner sig 2 ms från direktljudet från högtalaren. Dvs dämpa 68- 70cm runt om högtalaren om den är väggplacerad.
Läs på om precedence-effekten.

En stativhögtalare med elementen 65-70 cm högt ovan golvet klarar avstånds-kravet med avståndet från golvet med destruktiv reflex, och om man dessutom även flyttar ut högtalaren från bakväggen minst 34 cm eller helst mer, och inte har någon vägg på sidan alldeles i närheten , så är möjligheter stor till ett bra ljud. Även utan dämpning. Vid 34 cm avstånd till den bakre väggen kommer ljudet färdas 68 cm innan det interferar med högtalarens direktljud.
Du får en destruktiv reflex från bakväggen pga avståndet- testa hur du upplever detta om det är ett problem eller ej.

Testa :)


Jag har noterat att du vid flera tillfällen tar upp 2 ms som önskvärd tid till första hörbara reflex relativt direktljudet. Jag uppskattar att du beaktar tiden till första hörbara reflexen. De flesta sk psykoakustiker har inte fattat detta. Tiden sticker ut och varifrån reflexen kommer. Har någon studie som stödjer påståendet?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-17 14:45

Skrivbordet skrev:Kan ni hjälpa en stackars okunnig?
Är mitt rum hopplöst?
Tacksam för tips.
2,45 x 4,35 m
Ena kortväggen: Fiberskiva eller gips (oklart vilket) samt ett fönster ca 1 x 1 m, yttervägg
Andra kortväggen: dörr i hörnet, fiberskiva eller gips i väggen.
Ena långväggen: betong; bärande vägg
Andra långväggen: fiberskiva eller gips, där bakom betong bärande (litet mellanrum mellan skivan och betongen, oklart om det sitter isolering mellan)
"Normal" möblering i rummet.

Jag har f n anläggningen ställd vid den kortvägg som dörren är på.
Jag har provat att ställa anläggningen utmed den långvägg som är bärande betong.
Det låter skit vilket som.
Övergripande karaktär är att återgivningen är hård och rå. Basen låter "bumlig", diskant och mellanregister "skriker". Inga nyanser. Jag har provat med flera olika förstärkare och högtalare (både golv- och stativhögtalare), dock inte high end-prylar, mera medelprylar. Jag har inga dyra kablar, jag har inga spikar under högtalarna, men jag brukar sätta häftmassa (typ blutack)under dem.
Tacksam för tips.


Högtalarväggen bör vara den vägg som har betong som material. Ställ högtalarna minst 34 cm mätt från baffel till betongväggen, helst mer.

Du bör helst inte ha någon dörröppning alldeles bredvid högtalarna.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Thomas_A » 2019-09-17 16:34

Jag undrar fortsatt som i den andra tråden om precedence om reflexer som kommer från samma position som direktljudet har någon (positiv) effekt? I der jag läst och testat handlar de positiva effekterna om laterala reflexer med viss fördröjning och med med direkljudet frekvenslikt ljud. Reflexen bakom högtalaren bidrar inte till laterala bidraget och är mycket sällan frekvenslikt direktljudet. Står det någonstans i forskningen att bakreflexen ger ett postivt bidrag om det >2ms? Kan varken komma på något logiskt resonemang kring att det skulle vara bra eller någon forskning som säger det.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?

Inläggav Tangband » 2019-09-17 16:38

Jag påstår inte det heller :) . Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså. :)
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.

Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.
Man kan läsa om en del av detta i Tooles bok, sound reproduction, kapitel 6 Reflections, Images, and the Precedence Effect.

Jag råder dig att göra lite egna inspelningar, om du inte redan gjort det, för att se den enorma skillnad det är mellan hur vi uppfattar ljud, och hur mikrofonen gör det. Jag antar att du redan känner till fenomenet critical distance vad gäller mikrofoner . Detta, tillsammans med precedenceeffekten är anledningen till att mätningar från lyssningsplats säger väldigt lite om hur hörseln uppfattar ljudet. Mikrofonen bör ställas närmare högtalaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finns det omöjliga rum?

Inläggav Thomas_A » 2019-09-17 17:01

Tangband skrev:Jag påstår inte det heller :) . Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså. :)
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.

Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.


Jag är med på en del men som sagt en annan lösning är att dämpa bort bakeflexen och det blir lättare om högtalaren är väggnära än att flytta ut den. Har du väldigt stort rum blir det annorlunda dock. Bättre i så fall i min tankevärld att designa högtalare med lämplig riktbegränsning och kraftigare toe in så att reflexen från närstående sidovägg blir svagare i och ökar den från motstående sidovägg. Om man nu är intresserad av förlänga tiden för reflexerna i smårum.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Finns det omöjliga rum?

Inläggav goat76 » 2019-09-17 17:31

Tangband skrev:Jag påstår inte det heller :) . Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså. :)
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.

Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.


Det subjektiva är ändå det enda man egentligen kan gå på när det kommer till högtalarens avstånd till bakre vägg, för vad gäller val av avstånd till bakre vägg så finns det nog andra starkare aspekter att ta hänsyn till än vilka frekvenser som blir aningen utsläckta i direktljudet av det reflekterande ljudet.
Att isolera och koncentrera sig på den aspekten blir naturligtvis svårt då det problemet troligtvis fullständigt drunknar i annat som optimal placering från vägg beroende på rumsmått och hur den specifika högtalaren är konstruerad med basport framtill eller baktill eller ingen port alls.
Alla dessa aspekter går väl såklart att mäta sig till men hur man viktar dessa mätningar mot varandra blir i stort sett omöjligt, då är det enda pålitliga verktyget det subjektiva intrycket man skaffat sig genom att helt enkelt lyssna med sina egna öron.

I ett visst rum med en viss högtalare så är det nog väldigt svårt att veta hur mycket effekten av denna fördröjda reflex egentligen påverkat valet av avståndet till bakre vägg, men jag tror den är relativt liten för den är nog precis som du säger inte tillräckligt stark för att utgöra några alltför stora utsläckningar. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finns det omöjliga rum?

Inläggav Thomas_A » 2019-09-17 18:40

goat76 skrev:
Tangband skrev:Jag påstår inte det heller :) . Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså. :)
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.

Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.


Det subjektiva är ändå det enda man egentligen kan gå på när det kommer till högtalarens avstånd till bakre vägg, för vad gäller val av avstånd till bakre vägg så finns det nog andra starkare aspekter att ta hänsyn till än vilka frekvenser som blir aningen utsläckta i direktljudet av det reflekterande ljudet.
Att isolera och koncentrera sig på den aspekten blir naturligtvis svårt då det problemet troligtvis fullständigt drunknar i annat som optimal placering från vägg beroende på rumsmått och hur den specifika högtalaren är konstruerad med basport framtill eller baktill eller ingen port alls.
Alla dessa aspekter går väl såklart att mäta sig till men hur man viktar dessa mätningar mot varandra blir i stort sett omöjligt, då är det enda pålitliga verktyget det subjektiva intrycket man skaffat sig genom att helt enkelt lyssna med sina egna öron.

I ett visst rum med en viss högtalare så är det nog väldigt svårt att veta hur mycket effekten av denna fördröjda reflex egentligen påverkat valet av avståndet till bakre vägg, men jag tror den är relativt liten för den är nog precis som du säger inte tillräckligt stark för att utgöra några alltför stora utsläckningar. :)


Tja, allt är väl relativt men relativt stor utsläckning kan det nog bli:

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav goat76 » 2019-09-17 20:35

Hur har du gjort mätningen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Thomas_A » 2019-09-17 20:50

goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?


Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-18 07:00

Thomas_A skrev:
goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?


Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.


Den lyssningsmässiga skillnaden kommer att vara betydligt mindre än det du mätt upp, pga att du haft mikrofonen på lyssningsplats och hörseln fungerar väldigt annorlunda.

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Skrivbordet » 2019-09-18 07:32

Tangband skrev:Se till att du inte har några angränsande föremål/väggar 2 ms från själva högtalaren. Läs ca 68-70 cm eller mer.
Vänta med dämpningen för att se var den behövs, och om den behövs.

Det är mitt bästa tips, eftersom det påverkar väldigt mycket . Sitter högtalarna på väggen eller väldigt nära väggen- dämpa väggen runt högtalaren med 10 cm rockwool så närmast studsande ljud på en hård yta befinner sig 2 ms från direktljudet från högtalaren. Dvs dämpa 68- 70cm runt om högtalaren om den är väggplacerad.
Läs på om precedence-effekten.

En stativhögtalare med elementen 65-70 cm högt ovan golvet klarar avstånds-kravet med avståndet från golvet med destruktiv reflex, och om man dessutom även flyttar ut högtalaren från bakväggen minst 34 cm eller helst mer, och inte har någon vägg på sidan alldeles i närheten , så är möjligheter stor till ett bra ljud. Även utan dämpning. Vid 34 cm avstånd till den bakre väggen kommer ljudet färdas 68 cm innan det interferar med högtalarens direktljud.
Du får en destruktiv reflex från bakväggen pga avståndet- testa hur du upplever detta om det är ett problem eller ej.

Testa :)


Tack!
Ska jag mäta 68-70 cm från högtalarnas "ytterväggar" eller från högtalarnas centrum?
M v h

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-18 08:29

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?


Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.


Den lyssningsmässiga skillnaden kommer att vara betydligt mindre än det du mätt upp, pga att du haft mikrofonen på lyssningsplats och hörseln fungerar väldigt annorlunda.


Läs på om " critical distance " angående mikrofonteknik.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Thomas_A » 2019-09-18 09:27

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?


Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.


Den lyssningsmässiga skillnaden kommer att vara betydligt mindre än det du mätt upp, pga att du haft mikrofonen på lyssningsplats och hörseln fungerar väldigt annorlunda.


Fast nu pratar du om att minska bidraget från andra reflexer kontra direktljud+reflex i 0- gradersriktningen. Utsläckningen pga bakväggen kommer att bli tydligare ju mer jag isolerar mätningen från andra reflexer i rummet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-18 11:33

Mikrofonen är väldigt annorlunda än hörseln. Då hörseln " styr" till först anlända våg så skiter hörseln i de reflexer som anländer 2 ms -35 ms efter högtalarens direktljud. Det behövs upp emot 10 dB förstärkning av de senare reflexerna för att de ska uppfattas som lika starka som direktljudet.

Det är därför som mätningar från lyssningsplats blir så missvisande. Mikrofonen " hör" allting. Hörseln selekterar.

Mikrofonen visar mera rättvisande, alltså, mer likt hörseln om man mäter inom " critical distance" avstånd, dvs oftast bara kring en meters avstånd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haas-effekten

"En reflexion med en löptidsfördröjning på Δt > 2ms ökar ljudhändelsens ljudstyrka, förändrar klangfärgen och höjer intrycket av större rumslig utbredning. Även om den efterföljande signalen (reflexen) har ett upp till 10 dB högre ljudtryck, och inträffar inom en löptidsfördröjning av Δ t < 35 ms, så är det ändå det först anländande ljudet som helt bestämmer den upplevda infallsriktningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-18 12:17

Tangband, tror det är en väldig förenkling du drar där. Mikrofoner selekterar inte men det borde bero lite på hur de placeras också. Att man måste mäta nära högtalaren tror jag inte gäller om man vill veta hur högtalare och rum interagerar.

I ditt exempel där du nämner 68-70 cm från baselement till bakomvarande vägg bör det innebära att du får en utfasning runt 125 Hz som kan bli rätt märkbar. Ännu längre ut blir frekvensen lägre och dippen större. Om man sitter nära en vägg får man väl också fenomen inom 2 ms? Nu finns det flera olika sätt att mäta, med tidsfönster blir det inte samma kurva som med andra sätt. Ser att du också mäter med toppvärdesregistrering. Varför gör man det? Ger det bättre övernsstämmelse med hörselintrycket?

Vid dipoler får man tydligen en bättre överensstämmelse med hörselintrycket om man mäter med brus. Den extrema utfasning man ser vid en del andra mätsätt verkar inte stämma vidare bra med hörselintrycket. Det kanske har med tidsfönstret att göra? Med brus exciteras allt samtidigt och inte en glidande ton. Det kanske gör viss skillnad.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Thomas_A » 2019-09-18 12:46

Tangband skrev:Mikrofonen är väldigt annorlunda än hörseln. Då hörseln " styr" till först anlända våg så skiter hörseln i de reflexer som anländer 2 ms -35 ms efter högtalarens direktljud. Det behövs upp emot 10 dB förstärkning av de senare reflexerna för att de ska uppfattas som lika starka som direktljudet.

Det är därför som mätningar från lyssningsplats blir så missvisande. Mikrofonen " hör" allting. Hörseln selekterar.

Mikrofonen visar mera rättvisande, alltså, mer likt hörseln om man mäter inom " critical distance" avstånd, dvs oftast bara kring en meters avstånd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haas-effekten

"En reflexion med en löptidsfördröjning på Δt > 2ms ökar ljudhändelsens ljudstyrka, förändrar klangfärgen och höjer intrycket av större rumslig utbredning. Även om den efterföljande signalen (reflexen) har ett upp till 10 dB högre ljudtryck, och inträffar inom en löptidsfördröjning av Δ t < 35 ms, så är det ändå det först anländande ljudet som helt bestämmer den upplevda infallsriktningen.


Så hur ser utsläckningen från bakvägg ut om du mäter närmare högtalaren?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster