Finns det omöjliga rum?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Tangband » 2019-09-18 13:22

Jag tror vi pratar förbi varandra i den här tråden. Detta är viktigt att förstå vad det gäller mikrofoner.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_distance

Jag tror att det är absolut nödvändigt att göra en massa egna inspelningar med mikrofon för att själv höra hur mikrofonen fungerar och hur olikt hörseln den arbetar.

ThomasA: du verkar fortfarande tycka det är intressant med mätningar med mikrofon från lyssningsplats. De ger ingenting.
Det enda som kan utläsas vettigt från en sån mätning är var rumsresonanserna ligger, alltså under 80 Hz. Men det är lättare att mäta med ett måttband rummets dimensioner och räkna ut det utan mätning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Finns det omöjliga rum?

Inläggav Tangband » 2019-09-18 13:33

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:Jag påstår inte det heller :) . Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså. :)
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.

Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.


Jag är med på en del men som sagt en annan lösning är att dämpa bort bakeflexen och det blir lättare om högtalaren är väggnära än att flytta ut den. Har du väldigt stort rum blir det annorlunda dock. Bättre i så fall i min tankevärld att designa högtalare med lämplig riktbegränsning och kraftigare toe in så att reflexen från närstående sidovägg blir svagare i och ökar den från motstående sidovägg. Om man nu är intresserad av förlänga tiden för reflexerna i smårum.


Flyttar du ut högtalaren från bakväggen stör det ljudet mindre pga precedenceeffekten än om högtalaren är kloss mot väggen . Om väggarna bakom högtalarna i båda fallen är odämpade alltså.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-18 13:45

Tangband skrev:Jag tror vi pratar förbi varandra i den här tråden. Detta är viktigt att förstå vad det gäller mikrofoner.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_distance

Jag tror att det är absolut nödvändigt att göra en massa egna inspelningar med mikrofon för att själv höra hur mikrofonen fungerar och hur olikt hörseln den arbetar.

ThomasA: du verkar fortfarande tycka det är intressant med mätningar med mikrofon från lyssningsplats. De ger ingenting.
Det enda som kan utläsas vettigt från en sån mätning är var rumsresonanserna ligger, alltså under 80 Hz. Men det är lättare att mäta med ett måttband rummets dimensioner och räkna ut det utan mätning.


Att spela in musik är inte riktigt samma sak. Då väljer man en för ändamålet passande lokal. Det är helt sant att man sätter mikrofonerna närmare än vad många tror, framförallt gäller det rundtagande mikrofoner. Dock finns det en skillnad mot extrem närmickning där mikrofonen nästan sitter i halsen på folk. Om det gäller inspelning av akustiskt genererad musik vill man i regel ha med hela instrumentklangen. En närmickad fiol låter inget vidare. När det gäller mätning av rumsakustik blir det något annat än att mäta högtalare. Inte minst vill man åt efterklangstiden.

Hur tror du detta är inspelat? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... kwitz4.wav
Eller detta? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... e4ndel.wav
Senast redigerad av RogerGustavsson 2019-09-18 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finns det omöjliga rum?!

Inläggav Thomas_A » 2019-09-18 13:47

Tangband skrev:Jag tror vi pratar förbi varandra i den här tråden. Detta är viktigt att förstå vad det gäller mikrofoner.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_distance

Jag tror att det är absolut nödvändigt att göra en massa egna inspelningar med mikrofon för att själv höra hur mikrofonen fungerar och hur olikt hörseln den arbetar.

ThomasA: du verkar fortfarande tycka det är intressant med mätningar med mikrofon från lyssningsplats. De ger ingenting.
Det enda som kan utläsas vettigt från en sån mätning är var rumsresonanserna ligger, alltså under 80 Hz. Men det är lättare att mäta med ett måttband rummets dimensioner och räkna ut det utan mätning.


Jag mäter på flera sätt både på högtalare och rum. Jag ser ingen skillnad på responsen från bakvägg om jag mäter närmare, snarare att dippen blir tydligare. Den är klart hörbar från lyssningspoaition.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 15 gäster