Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Morello » 2019-09-03 17:47

IngOehman skrev:Låt oss lämna frågan om exempel på apparater,

Vh, iö


Jag förstår att det är din önskan. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav IngOehman » 2019-09-03 17:54

Ditt citat är falskt, du har stympat det. Jag skrev: "Låt oss lämna frågan om exempel på apparater, tills grundfrågan om vilka slutsatser som är tillåtna att dra, är utredd. Det är ingen ide att diskutera innan de som deltar förstår de logiska sammanhang som gäller för slutsatsdragande. Det har tråden hittills visat med önskvärd tydlighet."

Jag förstår att du stympade det, så det skulle framstå på ett falskt sätt som passar dig.

Morello skrev:Låt oss lämna svanar och testuggande därhän:

Har vi någon i tråden som faktiskt har hittat (och på ett vederhäftigt sätt fastställt detta) en apparat som beter sig annorlunda efter en tids användande?

Jag förstår att det är din önskan. Obekvämt att ta ansvar för det du skrivit?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Nattlorden » 2019-09-03 18:10

IngOehman skrev:Nej Morello vet definitivt inte vad som skall mätas. Det kan ingen veta. Du och jag inkluderade.


Det specificerades fasbrus. Det finns metoder för att mäta fasbrus. Det vore högst rimligt att anta att man skall mäta fasbrus utav vad Peter skrev, för han är kunnig i mångt och mycket och då kan man förvänta sig att teknikern inte "skrivit om det" i kommunikationen.

Om man gör det och inte finner något så finns möjligheten att fel vid kommunikation skett... eller att det inte är så vanligt... men för att falsifiera Meridian krävs en testrigg väldigt lik deras. Men förhoppningsvis krävs det inte så mycket för att identifiera beteendet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav jansch » 2019-09-03 18:27

Jag hänger inte riktigt med i logiken.... eller är detta mitt inlägg "fulretorik"?

Hur kommer det sig att, enligt "de troende", blir alltid elektronik MER VÄLLJUDANDE efter "inspelning/inbränning"?

En konstruktör, som i normalfall utgår från komponentdata och matematik/fysik, borde då veta vad som händer med komponenterna för att dom skall tillföra en förbättring efter "inbränning".
Eller är det så att alla konstruktörer har haft tur med sina konstruktioner inom hifi-världen i alla år? Att dom blir bättre med "inkörning"?

Vi VET ju att vissa komponenter åldras eller förändras med tiden men det är svårt att hitta exempel där komponenenter får förbättrade prestanda. Elektrolytkondensatorer tappar kapacitans men det VET ju konstruktören och anpassar kretslösningen till detta ( typ: det behövs 2600uF enligt beräkning men vi drar till med 3300uF)

En slutsats med hifi-produkter som BEHÖVER inspelning/inbränning kan ju då vara att dom är SÄMRE KONSTRUKTIONER än burkar som inte kräver inspelning/inbränning.
Med tanke på att komponenter har viss spridning, och ibland riktigt stor spridning (typ elyter och halvledare) är det verkligen förvånande att det ALLTID blir bättre efter inspelning!

Notera! Att mekanik oftast förbättras innan åldersfenomen uppstår vet vi (typ glidlager mm)

Hur kommer det sig att bara HiFi industrin produkter behöver inspelning/ inbränning?
Har någon läst att t.ex avancerad mätutrustning behöver "inkörning"?
Senast redigerad av jansch 2019-09-03 18:37, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Tangband » 2019-09-03 18:32

Det där var tänkvärt :)
Logiskt sett borde det väl oftare bli sämre efter inspelning av elektronik ?
Inspelningen av lyssnaren ska nog inte underskattas, tror jag.
Jag har själv hört en klar förbättring med Akudorik exakt katalyst som , då jag åkte förbi och lyssnade första gången, lät eländigt illa. Två veckor senare på besök så lät de fantastiskt. Men detta kan ju vara en kombination av mycket. Säkert är att JAG inte blev inspelad. Men högtalarnas element, exakt-elektroniken och slutstegen blev nog det. :)

Element bör väl spelas in, det kan enligt min erfarenhet vara en stor skillnad på oinspelad högtalare och inspelad. Det har jag märkt både på HYBRIDDIST och mina subbasar med w8q1071. Så det kanske bara var den effekten jag hörde ?
Senast redigerad av Tangband 2019-09-03 18:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Morello » 2019-09-03 18:40

IngOehman skrev:Ditt citat är falskt, du har stympat det. Jag skrev: "Låt oss lämna frågan om exempel på apparater, tills grundfrågan om vilka slutsatser som är tillåtna att dra, är utredd. Det är ingen ide att diskutera innan de som deltar förstår de logiska sammanhang som gäller för slutsatsdragande. Det har tråden hittills visat med önskvärd tydlighet."

Jag förstår att du stympade det, så det skulle framstå på ett falskt sätt som passar dig.

Morello skrev:Låt oss lämna svanar och testuggande därhän:

Har vi någon i tråden som faktiskt har hittat (och på ett vederhäftigt sätt fastställt detta) en apparat som beter sig annorlunda efter en tids användande?

Jag förstår att det är din önskan. Obekvämt att ta ansvar för det du skrivit?


Vh, iö


Inte alls, men du plockar det jag skrev ur kontexten och använder det som bränsle för testuggande, raljerande om svanar etc och predikande av rena självklarheter - i inlägg efter inlägg.

Det inlägg som renderade mitt inlägg var bla. följande:

"MEN
Man lär ge steget lite speltid innan någon riktigt utvärdering görs. 100-150 timmar?
(Försteget och dac lät apa första tiden tog nog minst 150-200 timmar innan det lät som det skulle)"

Att något som först låter "apa" och sedan, som jag tolkar det, låter bra, gör det pga. inspelning bär inte sannolikhetens eller rimlighetens prägel, utan kan - givet att något inte är defekt - rimligtvis förklaras med att det är fråga om fantasier/inbillning.

I sammanhanget bör noteras att de apparater som åsyftades är tämligen konventionell halvledarelektronik med generös regulativ återkoppling, vilket gör konstruktionerna tämligen okänsliga för intrinsikal drift vad den än må bero på.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Nattlorden » 2019-09-03 18:52

jansch skrev:Vi VET ju att vissa komponenter åldras eller förändras med tiden men det är svårt att hitta exempel där komponenenter får förbättrade prestanda. Elektrolytkondensatorer tappar kapacitans men det VET ju konstruktören och anpassar kretslösningen till detta ( typ: det behövs 2600uF enligt beräkning men vi drar till med 3300uF)


Det där har jag svårt att tro på i alla fall utöver där de används som reserv.... Hur skulle det se ut om man gjorde som du skrev i delningsfiltret på en högtalare t.ex.? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav jansch » 2019-09-03 19:03

Tangband skrev:Det där var tänkvärt :)
Logiskt sett borde det väl oftare bli sämre efter inspelning av elektronik ?
Inspelningen av lyssnaren ska nog inte underskattas, tror jag.
Jag har själv hört en klar förbättring med Akudorik exakt katalyst som , då jag åkte förbi och lyssnade första gången, lät eländigt illa. Två veckor senare på besök så lät de fantastiskt. Men detta kan ju vara en kombination av mycket. Säkert är att JAG inte blev inspelad. Men högtalarnas element, exakt-elektroniken och slutstegen blev nog det. :)

Element bör väl spelas in, det kan enligt min erfarenhet vara en stor skillnad på oinspelad högtalare och inspelad. Det har jag märkt både på HYBRIDDIST och mina subbasar med w8q1071. Så det kanske bara var den effekten jag hörde ?


Det är välkänt och inte minst MÄTBART att traditionella högtalarelement FÖRÄNDRAR sig vid "inspelning". Många elementtillverkare uppger också detta , ibland med mätdata. Högtalarelement är ju MEKANISKA vidunder.
Först och främst är det styvheten som förändras och det märks tydligt på t.ex resonansfrekvensen.
Dock, det är juinte givet att det låter bättre efteråt. Visserligen rimligt då konstruktören vet om denna förändring.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav jansch » 2019-09-03 19:22

Nattlorden skrev:
jansch skrev:Vi VET ju att vissa komponenter åldras eller förändras med tiden men det är svårt att hitta exempel där komponenenter får förbättrade prestanda. Elektrolytkondensatorer tappar kapacitans men det VET ju konstruktören och anpassar kretslösningen till detta ( typ: det behövs 2600uF enligt beräkning men vi drar till med 3300uF)


Det där har jag svårt att tro på i alla fall utöver där de används som reserv.... Hur skulle det se ut om man gjorde som du skrev i delningsfiltret på en högtalare t.ex.? 8O


Mitt exempel ovan var för dimensioneringen av reservoarkondensatorer i en nätdel för t.ex ett slutsteg. Borde kanske skrivit det. Då beräknar man fram ett tillräckligt högt värde och sedan blir det normalt billigast att ta det högre standardvärdet eller kanske t o m nästa värde.
Det beror ju vad komponenten används till.
I ett filter, typ RC länkar, vill man givetvis komma så nära beräknat och testat värde och då blir det i stället ett val kostruktören gör om närmaste standardvärde är acceptabelt eller om man ska kombinera 2 kondensatorer för att "träffa rätt". Det är inte ovanligt i dyrare högtalare då "R":et inte är valbart (= högtalarens impedans).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Tangband » 2019-09-03 19:23

jansch skrev:
Tangband skrev:Det där var tänkvärt :)
Logiskt sett borde det väl oftare bli sämre efter inspelning av elektronik ?
Inspelningen av lyssnaren ska nog inte underskattas, tror jag.
Jag har själv hört en klar förbättring med Akudorik exakt katalyst som , då jag åkte förbi och lyssnade första gången, lät eländigt illa. Två veckor senare på besök så lät de fantastiskt. Men detta kan ju vara en kombination av mycket. Säkert är att JAG inte blev inspelad. Men högtalarnas element, exakt-elektroniken och slutstegen blev nog det. :)

Element bör väl spelas in, det kan enligt min erfarenhet vara en stor skillnad på oinspelad högtalare och inspelad. Det har jag märkt både på HYBRIDDIST och mina subbasar med w8q1071. Så det kanske bara var den effekten jag hörde ?


Det är välkänt och inte minst MÄTBART att traditionella högtalarelement FÖRÄNDRAR sig vid "inspelning". Många elementtillverkare uppger också detta , ibland med mätdata. Högtalarelement är ju MEKANISKA vidunder.
Först och främst är det styvheten som förändras och det märks tydligt på t.ex resonansfrekvensen.
Dock, det är juinte givet att det låter bättre efteråt. Visserligen rimligt då konstruktören vet om denna förändring.


Jo, det borde innebära att de flesta goda högtalarkonstruktioner borde vara och kanske även är optimerade efter helt inspelade element, annars blir det ju fel med den slutliga produkten ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Tangband » 2019-09-03 19:27

Nattlorden skrev:
jansch skrev:Vi VET ju att vissa komponenter åldras eller förändras med tiden men det är svårt att hitta exempel där komponenenter får förbättrade prestanda. Elektrolytkondensatorer tappar kapacitans men det VET ju konstruktören och anpassar kretslösningen till detta ( typ: det behövs 2600uF enligt beräkning men vi drar till med 3300uF)


Det där har jag svårt att tro på i alla fall utöver där de används som reserv.... Hur skulle det se ut om man gjorde som du skrev i delningsfiltret på en högtalare t.ex.? 8O


Passiva filters komponenttoleranser kan ju lätt diffa flera dB och det är ju klart hörbart om man inte tex matchar spolarna . Det här är en stor fördel med dsp-filter. Elementen diffar väl också minst lika mycket så egentligen borde man matcha både H och V högtalare individuellt så de låter som referensen, - som Peter Snell gjorde en gång i tiden.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 20:01

Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
jansch skrev:Vi VET ju att vissa komponenter åldras eller förändras med tiden men det är svårt att hitta exempel där komponenenter får förbättrade prestanda. Elektrolytkondensatorer tappar kapacitans men det VET ju konstruktören och anpassar kretslösningen till detta ( typ: det behövs 2600uF enligt beräkning men vi drar till med 3300uF)


Det där har jag svårt att tro på i alla fall utöver där de används som reserv.... Hur skulle det se ut om man gjorde som du skrev i delningsfiltret på en högtalare t.ex.? 8O


Passiva filters komponenttoleranser kan ju lätt diffa flera dB och det är ju klart hörbart om man inte tex matchar spolarna . Det här är en stor fördel med dsp-filter. Elementen diffar väl också minst lika mycket så egentligen borde man matcha både H och V högtalare individuellt så de låter som referensen, - som Peter Snell gjorde en gång i tiden.


En riktigt seriös (som i: med ambitionen att vara så bra det går) högtalare har naturligtvis par med matchade delkomponenter :)
Eller att samtliga exemplar är ideniska nog att matchning i senare led är onödigt, typ !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Nattlorden » 2019-09-03 20:43

Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
jansch skrev:Vi VET ju att vissa komponenter åldras eller förändras med tiden men det är svårt att hitta exempel där komponenenter får förbättrade prestanda. Elektrolytkondensatorer tappar kapacitans men det VET ju konstruktören och anpassar kretslösningen till detta ( typ: det behövs 2600uF enligt beräkning men vi drar till med 3300uF)


Det där har jag svårt att tro på i alla fall utöver där de används som reserv.... Hur skulle det se ut om man gjorde som du skrev i delningsfiltret på en högtalare t.ex.? 8O


Passiva filters komponenttoleranser kan ju lätt diffa flera dB och det är ju klart hörbart om man inte tex matchar spolarna . Det här är en stor fördel med dsp-filter. Elementen diffar väl också minst lika mycket så egentligen borde man matcha både H och V högtalare individuellt så de låter som referensen, - som Peter Snell gjorde en gång i tiden.


Jag åsyftade dock mest hur pass mycket som delningsfrekvensen skulle förändras med tiden, iofs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav jansch » 2019-09-03 21:19

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
Det där har jag svårt att tro på i alla fall utöver där de används som reserv.... Hur skulle det se ut om man gjorde som du skrev i delningsfiltret på en högtalare t.ex.? 8O


Passiva filters komponenttoleranser kan ju lätt diffa flera dB och det är ju klart hörbart om man inte tex matchar spolarna . Det här är en stor fördel med dsp-filter. Elementen diffar väl också minst lika mycket så egentligen borde man matcha både H och V högtalare individuellt så de låter som referensen, - som Peter Snell gjorde en gång i tiden.


Jag åsyftade dock mest hur pass mycket som delningsfrekvensen skulle förändras med tiden, iofs.


Missuppfattar dej nog...
Elyter används ju inte i delningsfilter, (inte ens bipolära elyter nu för tiden). Dom åldras och ändrar sin kapacitans och är dessutom svåra att tillverka med snäva värden, men det gör ju inte så mycket om dom sitter som reservoarkondingar där man kan "ta höjd" för det

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Rydberg » 2019-09-03 21:28

Finns gott om nutida högtalare som använder bipolära elektrolytkondensatorer i delningsfiltret.
Class only looks like arrogance from below.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav jansch » 2019-09-03 21:55

Rydberg skrev:Finns gott om nutida högtalare som använder bipolära elektrolytkondensatorer i delningsfiltret.


Hifihögtalare?

Jag har visserligen inte plockat sönder massor av hifihögtalare i nutid men har missat det totalt.
Vilka tillverkare?

Jag har själv nyttjat bipolära elyter förr i världen....

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Morello » 2019-09-03 22:13

Vad i hela friden har detta om högtalare att skaffa i en tråd om inspelningseffekter av halvledarbestyckad elektronik?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Rydberg » 2019-09-03 22:15

Jadå! Harbeth har jag för mig men även sett det på många andra. Mundorf har till och med en elektrolyt i sitt program där man av kostnads- eller platsskäl inte kan köra med filmkondensatorer.
Bilagor
B70FE747-A47A-435A-8540-50BD484C20A9.png
B70FE747-A47A-435A-8540-50BD484C20A9.png (289.74 KiB) Visad 3102 gånger
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Morello » 2019-09-03 22:28

"till och med" :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Morello » 2019-09-03 22:32

Ska som sagt bli spännande att se om någon kan peka på faktiska inspelningseffekter med stöd av adekvat mätdata.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav IngOehman » 2019-09-04 01:09

Mätdata bevisar just ingenting. Det som behövs är verifierade blindlyssningar. Frågan är ju om apparaterna ändrar sig hörbart. Mätdata är mera något som är användbart för att förstå fenomenen, inte för att bevisa dem.

Morello skrev:
IngOehman skrev:Ditt citat är falskt, du har stympat det. Jag skrev: "Låt oss lämna frågan om exempel på apparater, tills grundfrågan om vilka slutsatser som är tillåtna att dra, är utredd. Det är ingen ide att diskutera innan de som deltar förstår de logiska sammanhang som gäller för slutsatsdragande. Det har tråden hittills visat med önskvärd tydlighet."

Jag förstår att du stympade det, så det skulle framstå på ett falskt sätt som passar dig.

Morello skrev:Låt oss lämna svanar och testuggande därhän:

Har vi någon i tråden som faktiskt har hittat (och på ett vederhäftigt sätt fastställt detta) en apparat som beter sig annorlunda efter en tids användande?

Jag förstår att det är din önskan. Obekvämt att ta ansvar för det du skrivit?


Vh, iö


Inte alls, men du plockar det jag skrev ur kontexten och använder det som bränsle för testuggande, raljerande om svanar etc och predikande av rena självklarheter - i inlägg efter inlägg.

Det inlägg som renderade mitt inlägg var bla. följande:

"MEN
Man lär ge steget lite speltid innan någon riktigt utvärdering görs. 100-150 timmar?
(Försteget och dac lät apa första tiden tog nog minst 150-200 timmar innan det lät som det skulle)"

Att något som först låter "apa" och sedan, som jag tolkar det, låter bra, gör det pga. inspelning bär inte sannolikhetens eller rimlighetens prägel, utan kan - givet att något inte är defekt - rimligtvis förklaras med att det är fråga om fantasier/inbillning.

I sammanhanget bör noteras att de apparater som åsyftades är tämligen konventionell halvledarelektronik med generös regulativ återkoppling, vilket gör konstruktionerna tämligen okänsliga för intrinsikal drift vad den än må bero på.

Skall jag tolka det du skriver nu, som att det du egentligen menade inte var det du skrev, utan mera att du bara avsåg leverera en misstroendeförklaring till det som någon annan skrivit?

Jag delar i så fall din bedömning att beskrivningen med största sannolikhet är överdriven eller rent av en konsekvens av ren inbillning.

Men det du defacto skrev (men kanske inte menade?) var saker som jag inte kan hålla med om, och som rent av är vetenskaplig rappakalja. Du förgrep dig mot första vetenskapliga tesen. Om du inte menade det du skrev så behöver du såklart inte stå för det dock. Man behöver bara stå för det man vidhåller.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Morello » 2019-09-04 07:36

DU fortsätter med testuggandet: "första vetenskapliga tesen" - jag vet vad du menar med den, men är det ett namn du hittat på? Det går inte att hitta något vid sökning.

Har du kommit på vilka apparater du träffat på som visat inspelningseffekter?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 07:45

Ingvar och Morello:
Kan inte ni båda och från respektive håll tillmötesgå den andra sådär lite lagom mer än ni gjort såhär långt så att tråden kommer vidare ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav sprudel » 2019-09-04 07:49

Morello skrev:Ska som sagt bli spännande att se om någon kan peka på faktiska inspelningseffekter med stöd av adekvat mätdata.


Det är nog som Johan säger svårt att verifiera, och vem är egentligen intresserad? Skulle tillverkare vara det, knappast.
@Morello, du efterfrågar parametrar som jag tidigare skrivit om, i alla fall när det gäller lyssning. Men om inte det räcker så kan jag upprepa vad som skiljde en ny Qutest från en ”vällagrad” Hugo2. Några markörer stack ut så som upplösning och tydlighet av ljudhändelser som var mer verklighetstrogna, med ny Qutest var allt lite luddigare, och även basen mindre direkt. Ljudupplevelsen påminde mer om Chord 2 Qute, min tidigare dac. Efter ett antal månader med Qutest spelandes så jämförde jag åter med Hugo2 och då fanns inte längre dessa skillnader.
Här finns ett antal felkällor. Det var inte samma ex av Hugo2, men jag är tveksam om att de skulle skilja sig åt.
Jag ska be att få låna OA 51:s Hugo2 igen för att jämföra, det var det exemplaret som skåpade ut Qutest vid första lyssningen. Så till den grad att jag kontaktade Chord angående skillnaden. Hade Qutest fortsatt att spela på samma låga nivå hade jag inte behållt den. Då hade det blivit Hugo2 istället, men jag utnyttjar inte mobilitetsfinesserna i den så därför föredrar jag Qutest.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Morello » 2019-09-04 08:37

Sprudel, i all ära alltså, men den här typen av anekdoter finns i tusental och tillför inte ämnet någonting. På samma vis finns det tusentals anekdoter om hörbara skillnader mellan elektriskt ekvivalenta kablar, shakti-stenar, olika kontaktdon med samma egenskaper osv osv osv osv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Skrivbordet » 2019-09-04 08:43

Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket i denna intressanta diskussion; jag är okunnig i största allmänhet och kan därför inte ta ställning; men:
Oavsett om inspelningseffekter/inbränningseffekter existerar eller ej; kan det vara så att vi inte har metoder och instrument att mäta, och att närvaron eller frånvaron av dem därför blir odetekterbara?

Jag tänker så här:
Antagande: inbränningseffekter finns.
Vetenskapliga studier, tester etc vidtar.
Möjligt resultat A: det bevisas att de finns.
Möjligt resultat B: inga effekter kan påvisas. (Men de kan ju ändå finnas. Mätmetoderna kan vara felaktiga; mätinstrumenten kan vara otillräckliga. Alltså på ren bondsvenska: vi vet inte hur vi ska mäta och/eller dagens mätinstrument är inte tillräckligt avancerade.
Ursäkta mitt icke vetenskapliga språk...



Detta är intressant i sammanhanget:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6309935

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav Morello » 2019-09-04 09:08

DVD-ai skrev:Ingvar och Morello:
Kan inte ni båda och från respektive håll tillmötesgå den andra sådär lite lagom mer än ni gjort såhär långt så att tråden kommer vidare ? :)


Ska tråden komma vidare måste testuggandet upphöra och Ingvar redovisa mätdata för de apparater han påstår visat inspelningseffekt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 10:01

Morello skrev:
DVD-ai skrev:Ingvar och Morello:
Kan inte ni båda och från respektive håll tillmötesgå den andra sådär lite lagom mer än ni gjort såhär långt så att tråden kommer vidare ? :)


Ska tråden komma vidare måste testuggandet upphöra och Ingvar redovisa mätdata för de apparater han påstår visat inspelningseffekt.


Där här typen av krav leder inte till något annat än att man fortsätter prata om totalt ointressanta saker och det för inte diskussionen framåt. Tror vi alla redan vet att ingen sitter inne på sådan data och jag tycker inte det behövs. Det här är som i andra trådar där jag skall bevisa för alla varför man borde ha CD kvalitet och bevisa med blindtest att mp3 inte duger. Alltså det blir bara löjligt. Det är ett ickeproblem att bara köra CD kvalitet men för vissa är det så otroligt viktigt med principen att man hellre går ur vägen för att köra mp3. Liksom bättre att rippa sin CD i mp3 kvalitet än att lyssna på CDn för att principen att det kanske är tekniskt bra nog är viktigare.

Tycker det är lite samma här att det är viktigare med no-nonsense principerna än ljudet självt. Jag har i andra trådar där det har pratats om slutsteg visat på hur fint t.ex. Hypex nc400 mäter och beskrivit hur bra det låter. Men inte ens då räcker bevisen för att i det fallet måste då mät-datan vara fel även om det tagits fram utav proffs med proffs-utrustning. Jag tror att även ifall någon hade kunnat ta fram den här datan så hade det sedan pratats om i 10 sidor om hur datan är felaktig.

Jag upskattar dock att du har åsikter och att du står för dom.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 10:07

philipbtz skrev:
Morello skrev:
DVD-ai skrev:Ingvar och Morello:
Kan inte ni båda och från respektive håll tillmötesgå den andra sådär lite lagom mer än ni gjort såhär långt så att tråden kommer vidare ? :)


Ska tråden komma vidare måste testuggandet upphöra och Ingvar redovisa mätdata för de apparater han påstår visat inspelningseffekt.


Där här typen av krav leder inte till något annat än att man fortsätter prata om totalt ointressanta saker och det för inte diskussionen framåt. Tror vi alla redan vet att ingen sitter inne på sådan data och jag tycker inte det behövs. Det här är som i andra trådar där jag skall bevisa för alla varför man borde ha CD kvalitet och bevisa med blindtest att mp3 inte duger. Alltså det blir bara löjligt. Det är ett ickeproblem att bara köra CD kvalitet men för vissa är det så otroligt viktigt med principen att man hellre går ur vägen för att köra mp3. Liksom bättre att rippa sin CD i mp3 kvalitet än att lyssna på CDn för att principen att det kanske är tekniskt bra nog är viktigare.

Tycker det är lite samma här att det är viktigare med no-nonsense principerna än ljudet självt. Jag har i andra trådar där det har pratats om slutsteg visat på hur fint t.ex. Hypex nc400 mäter och beskrivit hur bra det låter. Men inte ens då räcker bevisen för att i det fallet måste då mät-datan vara fel även om det tagits fram utav proffs med proffs-utrustning. Jag tror att även ifall någon hade kunnat ta fram den här datan så hade det sedan pratats om i 10 sidor om hur datan är felaktig.

Jag upskattar dock att du har åsikter och att du står för dom.


Blir inte upprörd bara för att du har fel, allmänt... 8)


(Skoja!)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Om inspelningseffekters vara eller icke-vara

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-04 10:14

Om det här med inspelning är viktigt borde väl de tillverkare av elektronik som hävdar effekten leverera sina produkter inspelade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster