Tidal uppdaterar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Tidal uppdaterar

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-20 08:10

Tidal har lagt till normalisering i sin senaste uppdatering. Givetvis är den med automatik påslagen. Har inte sökt vidare på hur den fungerar.

tidal update.jpg
tidal update.jpg (29.83 KiB) Visad 3522 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Tidal uppdaterar

Inläggav darkg » 2019-09-20 08:37

Fast de har normaliserat i åratal..?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-20 09:30

Ingen aning, det har i varje fall inte funnits någonstans där man kunnat klicka ur/av någon normalisering. Vänta lite... Den slås på automatiskt vid varje påloggning!!! Vilken skit.

tidal normalisering.jpg
tidal normalisering.jpg (81.19 KiB) Visad 3484 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-20 09:38

Det händer inte i Iphone.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-20 09:50

"Oöverträffad klarhet och djup" - vilken gallimatias!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-20 10:21

-Kanske sinnesutvidgande också? :D
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-20 10:50

Jag kör bara desktopversion av Tidal Hifi. Var tvungen att testa funktionen. Jodå, hårt loudnessade fonogram sänks. Sista spåret på bilden är sänkt med ca 7 dB. De två till höger har ursprungligen Crest om 23.5 resp. 11.5 dB. Nu finns det inget större språng i ljudnivå mellan dem med normalisering påslagen. Det högdynamiska spåret verkar vara lika oavsett. Det är ju så vi vill ha det men om det räcker fullt ut i detta fall kräver mera lyssning via högtalare hemmavid och inte i lurar på jobbet.

med normalisering.jpg
med normalisering.jpg (414.55 KiB) Visad 3445 gånger

ingen normalisering.jpg
ingen normalisering.jpg (492.35 KiB) Visad 3445 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-21 00:13

Min normalisering är avstängd och håller sig avstängd :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-21 09:14

Från PC blir det inte så. Från iPad behålls valt läge. Hur det blir via mobiler vet jag inte. Har en pågående kommunikation med Tidals support.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-09-21 10:04

RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det har i varje fall inte funnits någonstans där man kunnat klicka ur/av någon normalisering. Vänta lite... Den slås på automatiskt vid varje påloggning!!! Vilken skit.

tidal normalisering.jpg

Det måste vara något jag inte förstår. Är det inte bra att dom envisas md att normalisera? Det är väl i princip det enda som kan skapa förutsättningar för att vi skall få bukt med loudness-kriget!?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-21 10:30

hcl skrev:
RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det har i varje fall inte funnits någonstans där man kunnat klicka ur/av någon normalisering. Vänta lite... Den slås på automatiskt vid varje påloggning!!! Vilken skit.

tidal normalisering.jpg

Det måste vara något jag inte förstår. Är det inte bra att dom envisas md att normalisera? Det är väl i princip det enda som kan skapa förutsättningar för att vi skall få bukt med loudness-kriget!?

Ja, i fallet med Tidal ser inte jag heller några problem att den är opt in default. Tidal normaliserar ju rätt, dvs per album och utan att någonsin höja nivån. Själv har jag den urkopplad men normaliserar i Roon. Mycket skönare att lyssna på musik utan att vara rädd att plötsligt störa familjen när jag spelar sent. Och så får man headroom till inter sample peak klippning och signalen riskerar inte att bli för ”het” för dac och försteg.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-21 11:25

Det bästa vore faktiskt om Tidal helt och hållet tog bort möjligheten att stänga av deras normalisering, för som ni andra påpekar så sker det endast en sänkning av de dynamik-reducerade albumen hos dem.

Roger, om du tar dig tid att lyssna på det här podd-avsnittet så kommer du få full insikt i hur normaliseringen fungerar när den görs rätt, vilket är fallet med den Tidal använder. http://themasteringshow.com/episode-41/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-21 12:21

Hur vet jag att de gör rätt normalisering? När jag hoppade lite mellan några låtar igår tyckte jag inte det 100% rätt men bättre än utan normalisering.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-21 13:03

RogerGustavsson skrev:Hur vet jag att de gör rätt normalisering? När jag hoppade lite mellan några låtar igår tyckte jag inte det 100% rätt men bättre än utan normalisering.

Rätt är att med normaliseringen aldrig någonsin begränsa dynamiken för de mest dynamiska albumen, även om detta innebär att dessa album även i fortsättningen spelar med något lägre ljudnivå.
Absolut lika-nivå är enligt deras egna undersökning med testpersoner inte heller önskvärd då det finns en naturlig förväntad nivåskillnad mellan olika typer av låtar från olika typer av musikstilar och även mellan låtar som på samma album medvetet har mixats lägre. Därför använder de sig av låtarnas enskilda album-normalisering även i en blandad låtlista, för eftersom dessa låtar fungerar med varierade nivåer på de respektive albumen så gör dom sig oftast lika bra i den blandade låtlistan.

Users prefer Album Normalization – EVEN in shuffle mode
This is the big one. Eelco analysed TIDAL’s database of over 4.2 million albums (!) and found examples with the biggest difference in loudness between the loudest and quietest songs. These are the albums whose dynamic structure will be changed most significantly by Track normalization, but would also presumably sound the most uneven when listened to in Shuffle mode.

Eelco built two random shuffled playlists, containing examples of these loud & soft songs, from 12 albums, with 7-10 dB of difference between the loud and soft examples. And he sent the playlists to 38 test subjects, who listened to them blind, and reported back on which ones they preferred.

I was one of those test subjects, and what I heard surprised me. The difference between the playlists was easy to hear. Album mode worked pretty well, but with Track Normalization, the songs didn’t sound equally loud ! Most would be OK, but then you’d suddenly have a song that is supposed to sound “loud” which felt too quiet, or a “quiet” song that sounded too loud. Album Normalization sounded better to me – more natural, more effective, more satisfying – even in shuffle mode.

And it wasn’t just me – 71% of the test subjects voted blind for Album Normalization, with a further 10% saying they would prefer this method by default. That’s over 80% of people preferring Album Normalization, all the time. Even when listening to Playlists, or with Shuffle enabled.

And with the benefit of hindsight, it’s not hard to see why. These albums were all mastered with care, meaning the relative levels of the songs worked on a musical and emotional level. If they worked in the context of the original album, why wouldn’t they work in shuffle as well, once all the albums were playing at a similar loudness ?

That leads us to another interesting finding, though.

Normalizing to the loudest song on an album sounds better than using the average loudness
Apple and Spotify both use the average loudness of each album for their Album Normalization, but Eelco recommended that TIDAL normalize to the loudest song of each album instead. Again, the reasoning behind this is straightforward.

Imagine an album with many soft songs and just one loud song, in comparison to one where all the songs are loud. If the overall loudness of these albums is matched, the loudest song on the album with “mostly quiet” songs will end up playing louder than the songs on the “all loud” album ! This doesn’t work artistically, and also opens the door for people to “game” the system and try to get some songs louder than most others. In contrast, matching the loudest songs on each album and scaling everything else by the same amount plugs this loophole, and keeps the listening experience consistent for the user.

http://productionadvice.co.uk/tidal-nor ... n-upgrade/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-24 14:04

Nu har Tidal fixat så att normalisering eller ej ligger kvar. Gick snabbt. Jo, normaliseringen är ett steg åt rätt håll men jag upplever att den inte fullt ut tar udden av loudnessade album. Det är inte ens så att musiktypen i sig rättfärdigar ljudnivån på en del album. Man skulle kunna tänka sig att en del mera "hårtslående" musiktyper skulle kunna tillåtas låta starkare än t.ex. en mera stillsam trubadur men jag tycke det slinker igenom en del som borde vara tystare... Testade med två olika utgåvor av samma låt med Monica Zetterlund, den ena låter mera.

tidal nytt.jpg
tidal nytt.jpg (62.18 KiB) Visad 3056 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-24 14:20

hcl skrev:

tidal normalisering.jpg

Ja det där är lite konstigt, vissa som inte vill ha normalisering trots att det är just det som kan hjälpa till att få bukt med loudness-problemet. Sen åt andra hållet är också intressant, att många vill ha normaliseringen igång samtidigt som dom ogillar när saker inte är bitkorrekt, o så fort gainen ändras nånstans i en digitala signal så är den inte bitkorrekt längre. Jobbigt liv för en audiofil när det är så många fällor åt både ena och andra hållet att ramla i, sen är ju dock frågan hur farlig fällan faktiskt är ;)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-24 16:59

Tell skrev:
hcl skrev:

tidal normalisering.jpg

Ja det där är lite konstigt, vissa som inte vill ha normalisering trots att det är just det som kan hjälpa till att få bukt med loudness-problemet. Sen åt andra hållet är också intressant, att många vill ha normaliseringen igång samtidigt som dom ogillar när saker inte är bitkorrekt, o så fort gainen ändras nånstans i en digitala signal så är den inte bitkorrekt längre. Jobbigt liv för en audiofil när det är så många fällor åt både ena och andra hållet att ramla i, sen är ju dock frågan hur farlig fällan faktiskt är ;)

:? Är inte volymnormalisering av 16/44 material förlustfritt om DAC´n är 24-bitars?
Då måste jag slå av den genast :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-09-24 17:08

Normaliseras även låtar inom ett album? Dvs, låtar som på skiva har en medveten skillnad i ljudstyrka mellan varandra, helt plötsligt har samma ljudstyrka?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-24 17:28

music4ever skrev:Normaliseras även låtar inom ett album? Dvs, låtar som på skiva har en medveten skillnad i ljudstyrka mellan varandra, helt plötsligt har samma ljudstyrka?

Nej, Tidal använder sig endast av album-normalisering, så de tilltänkta nivåskillnaderna kvarstår mellan låtarna precis som det var tänkt och skapat.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-24 17:43

RogerGustavsson skrev:Nu har Tidal fixat så att normalisering eller ej ligger kvar. Gick snabbt. Jo, normaliseringen är ett steg åt rätt håll men jag upplever att den inte fullt ut tar udden av loudnessade album. Det är inte ens så att musiktypen i sig rättfärdigar ljudnivån på en del album. Man skulle kunna tänka sig att en del mera "hårtslående" musiktyper skulle kunna tillåtas låta starkare än t.ex. en mera stillsam trubadur men jag tycke det slinker igenom en del som borde vara tystare... Testade med två olika utgåvor av samma låt med Monica Zetterlund, den ena låter mera.

Det är ju i pricip omöjligt att det ska bli helt perfekt då alla möjliga variabler vid mixning inte har någon global standard av hur starkt exempelvis en stillsam låt ska vara jämfört med en rivigare på samma skiva. Detta måste få kvarstå som ett val av skaparna av musikalbumet.

Jag förstår dock inte varför du skulle föredra att ha kvar fullt utblås på de album med värst loudness jämfört med att dessa ändå sänks rejält med normaliseringen på?

Att det "bara" är 3xWIN och inte 5xWIN med normaliseringen påslagen är väl ändå bättre än 0xWIN med den avslagen? :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-24 17:55

goat76 skrev:Det är ju i pricip omöjligt att det ska bli helt perfekt då alla möjliga variabler vid mixning inte har någon global standard av hur starkt exempelvis en stillsam låt ska vara jämfört med en rivigare på samma skiva. Detta måste få kvarstå som ett val av skaparna av musikalbumet.

Jag förstår dock inte varför du skulle föredra att ha kvar fullt utblås på de album med värst loudness jämfört med att dessa ändå sänks rejält med normaliseringen på?

Det är bra att det tas udden ur loudnessracet men det betyder ändå inte att det är perfekt. Jag har normaliseringen påslagen. En del vill kunna göra normalisering på annat ställe i t.ex. Roon. Då är det galet att funktionen slås på med automatik, vilket gjordes innan min kontakt med supporten. Nu är det lika oavsett om jag kör från iPad eller Tablet-PC.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-24 19:00

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Det är ju i pricip omöjligt att det ska bli helt perfekt då alla möjliga variabler vid mixning inte har någon global standard av hur starkt exempelvis en stillsam låt ska vara jämfört med en rivigare på samma skiva. Detta måste få kvarstå som ett val av skaparna av musikalbumet.

Det är bra att det tas udden ur loudnessracet men det betyder ändå inte att det är perfekt. Jag har normaliseringen påslagen. En del vill kunna göra normalisering på annat ställe i t.ex. Roon. Då är det galet att funktionen slås på med automatik, vilket gjordes innan min kontakt med supporten. Nu är det lika oavsett om jag kör från iPad eller Tablet-PC.

Om du kör Tidal genom Roon normaliseras det inte i Tidal, det görs endast i Roon (om man så vill).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-24 19:18

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:

Om du kör Tidal genom Roon normaliseras det inte i Tidal, det görs endast i Roon (om man så vill).

Ja, jag tror det är så det fungerar med alla externa spelare/program som har ett eget integrerat stöd för Tidal. De har bara tillgång till själva musikbiblioteket så inga funktioner som normalisering och dylikt ”följer med”, så funktioner som dessa får program som Roon stå för själva, Linn Kazoo har än så länge ingen normalisering alls.

Återgå till Generellt om hifi