Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det har i varje fall inte funnits någonstans där man kunnat klicka ur/av någon normalisering. Vänta lite... Den slås på automatiskt vid varje påloggning!!! Vilken skit.
hcl skrev:RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det har i varje fall inte funnits någonstans där man kunnat klicka ur/av någon normalisering. Vänta lite... Den slås på automatiskt vid varje påloggning!!! Vilken skit.
Det måste vara något jag inte förstår. Är det inte bra att dom envisas md att normalisera? Det är väl i princip det enda som kan skapa förutsättningar för att vi skall få bukt med loudness-kriget!?
RogerGustavsson skrev:Hur vet jag att de gör rätt normalisering? När jag hoppade lite mellan några låtar igår tyckte jag inte det 100% rätt men bättre än utan normalisering.
hcl skrev:RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det har i varje fall inte funnits någonstans där man kunnat klicka ur/av någon normalisering. Vänta lite... Den slås på automatiskt vid varje påloggning!!! Vilken skit.
Det måste vara något jag inte förstår. Är det inte bra att dom envisas md att normalisera? Det är väl i princip det enda som kan skapa förutsättningar för att vi skall få bukt med loudness-kriget!?
Tell skrev:hcl skrev:RogerGustavsson skrev:Ingen aning, det har i varje fall inte funnits någonstans där man kunnat klicka ur/av någon normalisering. Vänta lite... Den slås på automatiskt vid varje påloggning!!! Vilken skit.
Ja det där är lite konstigt, vissa som inte vill ha normalisering trots att det är just det som kan hjälpa till att få bukt med loudness-problemet. Sen åt andra hållet är också intressant, att många vill ha normaliseringen igång samtidigt som dom ogillar när saker inte är bitkorrekt, o så fort gainen ändras nånstans i en digitala signal så är den inte bitkorrekt längre. Jobbigt liv för en audiofil när det är så många fällor åt både ena och andra hållet att ramla i, sen är ju dock frågan hur farlig fällan faktiskt är
music4ever skrev:Normaliseras även låtar inom ett album? Dvs, låtar som på skiva har en medveten skillnad i ljudstyrka mellan varandra, helt plötsligt har samma ljudstyrka?
RogerGustavsson skrev:Nu har Tidal fixat så att normalisering eller ej ligger kvar. Gick snabbt. Jo, normaliseringen är ett steg åt rätt håll men jag upplever att den inte fullt ut tar udden av loudnessade album. Det är inte ens så att musiktypen i sig rättfärdigar ljudnivån på en del album. Man skulle kunna tänka sig att en del mera "hårtslående" musiktyper skulle kunna tillåtas låta starkare än t.ex. en mera stillsam trubadur men jag tycke det slinker igenom en del som borde vara tystare... Testade med två olika utgåvor av samma låt med Monica Zetterlund, den ena låter mera.
goat76 skrev:Det är ju i pricip omöjligt att det ska bli helt perfekt då alla möjliga variabler vid mixning inte har någon global standard av hur starkt exempelvis en stillsam låt ska vara jämfört med en rivigare på samma skiva. Detta måste få kvarstå som ett val av skaparna av musikalbumet.
Jag förstår dock inte varför du skulle föredra att ha kvar fullt utblås på de album med värst loudness jämfört med att dessa ändå sänks rejält med normaliseringen på?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Det är ju i pricip omöjligt att det ska bli helt perfekt då alla möjliga variabler vid mixning inte har någon global standard av hur starkt exempelvis en stillsam låt ska vara jämfört med en rivigare på samma skiva. Detta måste få kvarstå som ett val av skaparna av musikalbumet.
Jag förstår dock inte varför du skulle föredra att ha kvar fullt utblås på de album med värst loudness jämfört med att dessa ändå sänks rejält med normaliseringen på?
Det är bra att det tas udden ur loudnessracet men det betyder ändå inte att det är perfekt. Jag har normaliseringen påslagen. En del vill kunna göra normalisering på annat ställe i t.ex. Roon. Då är det galet att funktionen slås på med automatik, vilket gjordes innan min kontakt med supporten. Nu är det lika oavsett om jag kör från iPad eller Tablet-PC.
Belker skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Det är ju i pricip omöjligt att det ska bli helt perfekt då alla möjliga variabler vid mixning inte har någon global standard av hur starkt exempelvis en stillsam låt ska vara jämfört med en rivigare på samma skiva. Detta måste få kvarstå som ett val av skaparna av musikalbumet.
Det är bra att det tas udden ur loudnessracet men det betyder ändå inte att det är perfekt. Jag har normaliseringen påslagen. En del vill kunna göra normalisering på annat ställe i t.ex. Roon. Då är det galet att funktionen slås på med automatik, vilket gjordes innan min kontakt med supporten. Nu är det lika oavsett om jag kör från iPad eller Tablet-PC.
Om du kör Tidal genom Roon normaliseras det inte i Tidal, det görs endast i Roon (om man så vill).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster