Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-24 00:04

Jag köpte nyligen en sån här SENTEC PA 77-osv.-rigg. Den funkade alldeles utmärkt och låter otroligt bra tillsammans med ett par Gylling-högtalare.

Radiodelen till den var i lite tveksamt skick med knappar och liknande så min farsa fixade till det lite. Sen kopplade jag in radiodelen idag. Dumt nog kollade jag inte vilken ingång som är radio och är inte 100 på vart jag satte in den och om jag bytte ingång. Det var en massa strul med radiodelen (orkar inte ta upp allt här, det är mycket att gå in på, men radion hördes. Så mycket kan jag säga iaf.) så jag kopplade ur den. Efter att jag kopplade ur radiodelen fungerar inte det som fungerade tidigare: ljudet från datorn ut. Inga omkopplingar gjordes av den när radiodelen kopplades i.

Nu står den bara och brusar väldigt mycket, i stort sett. Vad kan ha hänt?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav PerStromgren » 2019-09-24 09:16

Vet du hur ingångarna är kopplade på en SE-77? Det finns en linje-ingång (radio) och en RIAA-ingång (för MM-pickup). Dessa väljer du med knappen längst till vänster. Nästa knapp kopplar in band-ingången om den trycks in, och de andra ingångarna om den är uttryckt ("Tape monitor").

Ursäkta om jag sparkar in en öppen dörr här.

Vet du att det är tunern som brusar? Är det FM-brus, eller elektronikbrus?

Eftersom apparaterna har DIN-kontakter måste man ha rätt sladdar, dessutom, men det har du väl.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav PerStromgren » 2019-09-24 10:09

PS. Det här löser vi åt dig, det finns gott om folk i min ålder här som varit i närheten av dessa apparater!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-24 19:04

Tackar för svaren. Det låter hoppfullt att vi löser det här. :)

Saken är den att radiodelen inte är inkopplad ens, och jag har inte rört kopplingen till datorn. Allt fungerade perfekt med datorn, tills jag kopplade in radiodelen. Då havererade alltsammans.

Nu är radiodelen helt urkopplad (förutom att strömkabeln är i) och jag får bara ett otroligt jobbigt brus då jag försöker köra ljudet från datorn. Det fungerade ett litet tag med datorn efter radiodelen kopplades ur, men nu är det (som sagt) helt havererat. Verkar det som.

Jag ska försöka kolla lite på det ikväll (enligt vad du skrev här ovan osv.), men jag har problem med att en av mina tre stereos (sovrumsstereon) har rasat ihop OCKSÅ. Har dock fixat en ny förstärkare idag så jag kan få ordning på den.

Tack för all hjälp iaf.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav Perfector » 2019-09-24 19:41

Avinstallera drivrutinerna för ljudet och starta om datorn.
Då ser den att det saknas drivisar och brukar lägga tillbaks det som saknas.
Funkar inte det kan faktiskt ljudchipet ha rasat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav PerStromgren » 2019-09-24 20:02

Perfector skrev:Avinstallera drivrutinerna för ljudet och starta om datorn.
Då ser den att det saknas drivisar och brukar lägga tillbaks det som saknas.
Funkar inte det kan faktiskt ljudchipet ha rasat.


Så kan det förstås vara. Det enklaste sättet att kolla saken är att koppla in något annat till datorn, om den inte har egna högtalare. Ett par hörlurar, till exempel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-24 23:03

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Avinstallera drivrutinerna för ljudet och starta om datorn.
Då ser den att det saknas drivisar och brukar lägga tillbaks det som saknas.
Funkar inte det kan faktiskt ljudchipet ha rasat.


Så kan det förstås vara. Det enklaste sättet att kolla saken är att koppla in något annat till datorn, om den inte har egna högtalare. Ett par hörlurar, till exempel.


Ljudet till datorn funkar (kör OS X förresten). Det har jag kollat. Jag har ett separat ljudkort och det fungerar med hörlurar.

Jag har inte hunnit felsöka mer eftersom jag har totalt haveri i stereon i sovrummet. Jag köpte en ny förstärkare idag som inte verkar fungera. Det ser inte bra ut på ljudfronten hemma för tillfället.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-24 23:13

Så här beter sig alltsammans nu:
https://streamable.com/5nsd9
- radiodelen är helt urkopplad
- datorn funkar, iaf. lurar direkt i ljudkortet
- datorn är inkopplad i "Från bandspelare" (funkade finfint innan jag kopplade in radiodelen)

Jag tror inte det är något problem med knapparna. Jag läste inlägget ovan.

EDIT: jag bytte från en lite knepig koppling med en Switch från fempins-kontakt till RCA till en adapter: fempins -> RCA direkt. Samma problem som tidigare.

EDIT2: Tack för hjälpen, som sagt. Det är fan kris nu. :(

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav PerStromgren » 2019-09-25 10:03

Några saker att prova:

1. Om du drar ur sladden till datorn och radion i försteget, är det tyst då? Det ska det vara.
2. Om inte, prova att dra ur sladden mellan SE77 och PA77. Är det tyst då? Nu också.
3. Sladden som går mellan SE77 och PA77, varifrån kommer den? (Jag gissar att den kom med förstärkaren.)
4. Om du "duttar" på en sladd (innerledaren på en RCA-kontakt), får du extra brum då? Det ska du.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-25 12:18

Tackar för felsökningstipsen. Jag ska kolla på det under dagen. Men just nu håller jag på och styr upp sovrumsstereon som OCKSÅ har havererat. Den femte förstärkaren jag testade fungerade! En rätt trist Cambride Audio, men i nuläget är jag nöjd bara jag får *något* ljud i det.

En teori med SENTECen är att jag pajade den genom att eventuellt koppla in Tunern i Phono-ingången? Jag var stressad (farsan var här och hetsade) och tänkte inte igenom det där ordentligt. Kan det vara så?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav PerStromgren » 2019-09-25 17:32

det-var-battre-forr skrev:Tackar för felsökningstipsen. Jag ska kolla på det under dagen. Men just nu håller jag på och styr upp sovrumsstereon som OCKSÅ har havererat. Den femte förstärkaren jag testade fungerade! En rätt trist Cambride Audio, men i nuläget är jag nöjd bara jag får *något* ljud i det.

En teori med SENTECen är att jag pajade den genom att eventuellt koppla in Tunern i Phono-ingången? Jag var stressad (farsan var här och hetsade) och tänkte inte igenom det där ordentligt. Kan det vara så?


Nej, knappast. Det skulle bara låta ruskigt illa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-26 03:09

Någon slags mirakel har inträffat: SENTECen fungerar igen nu. Det som hänt var att ljudkortet (ett tvåkanals AUDIOBOX USB) åkte i golvet, av misstag. Den enda teori jag har nu är att det är ljudkortet som har krånglat.

Tack för eminenta felsökningstips i alla fall! :)

EDIT: det är något som inte stämmer med det här
- datorn är inkopplad i "Från bandspelare" men är aktiv då TUNER är intryckt
- om jag kopplar in Tunern i "Anslutning för radio-del" blir ljudet mycket lägre

Antingen är min analys fel (är rätt trött) eller så är det verkligen något som inte stämmer. Jag vågar inte röra någonting alls nu och låter det vara så här tills vidare. Jag har egentligen inget behov av radiodelen eftersom jag har en annan (rör)radio här. Men det skulle ju vara kul att få allt att fungera.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav Perfector » 2019-09-26 09:51

Kanske några sån'a här har stannat i maskin :-)
Bilagor
still a few bugs in the system.JPG
still a few bugs in the system.JPG (81.01 KiB) Visad 2108 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-26 18:19

Det kan vara så.

Nu funkar ljudet bara på ena kanalen, utan att jag har rört någonting sen sist. Svårt att säga vad som är problemet, men jag ska testa att byta ut ljudkortet nu på en gång. Jag har ett ljudkort som jag köpte på en loppis för 100kr nyligen. Som ska fungera och ser fint och bra ut. Återkommer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav PerStromgren » 2019-09-26 18:24

Jag tror att sladden som kopplar samman ljudkortet och bandingången är felaktig. Symptomen när du kopplar in tunern tyder på det.

Låter tunern ok om du drar ur sladden till ljudkortet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-26 18:52

Hallå igen. Tunern ligger på is för tillfället eftersom jag bara har ljud i ena kanalen. Jag kan nog konstatera att det inte är ljudkortet som är problemet. Petar jag på ena telepluggen brusar det i ena högtalaren (höger) men om jag petar på den andra telepluggen brusar det ingenting.

Jag börjar ge upp dom här SENTEC-grejerna nu. Jag har ju liksom inte rört något sedan det funkade i natt. Men skam den som ger sig! Jag håller på med massa annat nu, men jag ska felsöka det här senare ikväll.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-26 19:05

Jag pausar det här med SENTEC-grejerna ett tag. Det är för mycket strul.

Jag kör nu (tillfälligt?) en Philips 602 AM-FM Receiver som funkar klockrent. Än så länge. Den är också ett nytillskott hos mig.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-10-09 19:55

det-var-battre-forr skrev:Jag pausar det här med SENTEC-grejerna ett tag. Det är för mycket strul.

Jag kör nu (tillfälligt?) en Philips 602 AM-FM Receiver som funkar klockrent. Än så länge. Den är också ett nytillskott hos mig.


Philips 602 AM-FM Receivern har visat sig fungera rätt dåligt. SENTECen är inne på lagning. Teoretiskt sett kan jag kanske laga den själv men jag har inte tid, och troligen riktigt tillräckligt kunskap nu, så jag lämnade in den på service.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-08 22:14

SENTEC-grejerna är tillbaka nu.

Några problem:
- det "läcker" ljud från Tape (där jag har CD) även då man har Phono igång. Kanske i sin ordning?
- det brusar ganska rejält mycket på Phono, men det funkar väl då väl skivorna är igång. Stör mig inte på det då. Men är ju irriterande, så klart.

Jag har inte jordat skivspelaren eftersom jag inte såg någon Ground. Ska kika i manualen hur det här går till egentligen.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-08 22:53

Det blir INTE godkänt på SENTEC PA 77, CD och HPM-60. Basen funkar inte alls då det spelas högt. Det låter förjävligt i högtalarna bara.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Haveri i SENTEC PA 77 osv.

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-09 03:48

Men. Jösses. Jag flyttade SENTEC-grejerna och får rundgång i alltsammans nu. Det hjälpte inte att flytta högtalaren långt bort heller, men rundgången förändrades. Från väldigt basig, till väldigt diskantig (pipigt, mer klassisk gitarrrundgång :) ).

EDIT: identifierade problemet, det har med en mixer, ljudkort osv. att göra. Jag kopplar samtidigt upp/om "studion" (nåja) hemma. Så länge mixen är avstängd uppstår inte problemet, men frågan är hur det här ska funka då det ska spelas in osv. :?: Men det löser sig säkert.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster