Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-25 16:14

Det är mycket (strul) med mina ljudprylar hemma nu. Tidigare idag verkar jag ha pajat en (ytterst medioker) Cambridge Audio-förstärkare genom att koppla in mobilen i den (iPhone XR, outputen var ganska låg då jag kopplade in den). Vågar jag koppla in mobilen i en Accuphase E-203 som jag kör nu (låter f.ö. mycket bra, lite *för* bra för mig tom. tror jag)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-26 07:40

Har den telefonen en vanlig analog hörlurs-/linjeutgång? Då borde det fungera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Nattlorden » 2019-09-26 08:13

Allt kan gå sönder.... kan man kanske mäta på utgången?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Bill50x » 2019-09-26 10:15

RogerGustavsson skrev:Har den telefonen en vanlig analog hörlurs-/linjeutgång? Då borde det fungera.

Absolut, ser inga som helst problem med att ansluta en mobiltelefon via hörlursutgång till tex aux-ingången på förstärkaren. Vill man vara extra säker, och jaga ljudkvalité kan det vara lämpligt med en strömmare som man castar till. Sug på den meningen - hahaha! Vad jag menar är att man har en typ Google Chromecast Audio eller motsvarande anordning kopplad till förstärkaren och sedan skickar signalen från telefonen till Chromecasten.

Om telefonen inte har 3,5 mm's hörlursuttag måste man hitta någon adapter som omvandlar utgången till något analogt som man sedan kan koppla till förstärkaren.

Men visst ska det fungera utan att något går sönder. Jag har kört så här i åratal på landet utan problem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Morello » 2019-09-26 10:28

Jag skulle satsa på en riktig signalkälla, dvs en CD-spelare eller en DAC, som i sin tur har någon digital källa. Telefoner ringer man med.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Bill50x » 2019-09-26 11:17

Morello skrev:Telefoner ringer man med.

Du ja. Men som jag skrivit tidigare, jag använder min mobil(telefon) till allt möjligt annat. Kameran i min nuvarande Samsung är långt bättre än den svindyra kameran jag köpte för några år sedan, jag har hela min adressbok, kalender etc i telefonen. Jag slipper bära på separat kalender, som om den försvann skulle vara rena katastrofen. Nu är den uppbackad i molnet och även om mobilen försvinner är jag på banan igen efter 5 minuter.

Vill jag snabbt bara lyssna på en artist som jag läser om tidningen (digitalt, gillar inte att släpa en massa papper till återvinningen) castar jag från Spotify till stereon - kan det vara enklare?

Men visst låter det bättre med en LP eller CD på dedikerad källa kopplad till anläggningen, det kan knappast någon förneka. En ugnsbakad röding är givetvis godare än en varmkorv med bröd men det hjälper knappast när man står på stan och skakar av hunger...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Morello » 2019-09-26 11:26

Nu finns det nog iofs mobiltelefoner vars inbyggda DAC akterseglar vilken som vinylspelare, men det är handhavandet jag invänder mot. Något mindre användarvänligt än dessa gudsförgätna mobiltelefoner har jag inte lyckats hitta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-26 14:32

Bill50x skrev:Vill man vara extra säker, och jaga ljudkvalité kan det vara lämpligt med en strömmare som man castar till. Sug på den meningen - hahaha! Vad jag menar är att man har en typ Google Chromecast Audio eller motsvarande anordning kopplad till förstärkaren och sedan skickar signalen från telefonen till Chromecasten.


Var det inte så att Chromecast stryper en del strömmar till 256 kbit/s? Var det via Chrome?

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav qtp » 2019-09-26 16:17

Jag skulle dels mäta utgången på telefonen så det inte finns någon likspänningskomponent där.
Dels skulle jag se till att laddaren till telefonen inte är ansluten samtidigt som förstärkaren är ansluten.
Lämnat forumet 2019-09-29

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-26 18:55

Morello skrev:Jag skulle satsa på en riktig signalkälla, dvs en CD-spelare eller en DAC, som i sin tur har någon digital källa. Telefoner ringer man med.


Du skämta med mig aprilo?! Det är klart att jag har CD-spelare inkopplad också. Det är för tjejens skull jag kopplar in telefonen.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-26 18:57

Tack för alla svar!

iPhone XRen har sk. "Lightning" kabel, av lite oklara skäl? Jag har en adapter lightning -> 3.5mm (till RCA då). Jag testade det igår men fick inte ett ljud ur telefonen. Jag ska testa ikväll igen, men samtidigt som jag håller på med det här bråkar jag med en krånglande SENTEC-setup. Det är mycket nu: en olycka kommer sällan ensam. :(

rumpan
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-02-26

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav rumpan » 2019-09-26 23:51

det-var-battre-forr skrev:Tack för alla svar!

iPhone XRen har sk. "Lightning" kabel, av lite oklara skäl? Jag har en adapter lightning -> 3.5mm (till RCA då). Jag testade det igår men fick inte ett ljud ur telefonen. Jag ska testa ikväll igen, men samtidigt som jag håller på med det här bråkar jag med en krånglande SENTEC-setup. Det är mycket nu: en olycka kommer sällan ensam. :(


Glöm inte att höja volymen på telefonen efter att du har anslutit RCA-kabeln.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Conan » 2019-09-27 06:18

Det borde funka att koppla med bara en sladd, men köp en sån här istället:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/ya ... gKQn_D_BwE

Då kan du ansluta mobilen trådlöst med AirPlay eller BT eller spela Tidal/Spotify direkt via deras Connect-tjänster. Kan streama från NAS också. Väldigt smidig pryl. Jag har en själv. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 07:19

Skaffa en sådan här och koppla in så slipper ni sladdar framöver:
https://ljudbyggaren.se/dsp/tillbehor-dsp/mosconi-amas-96-bluetooth-streaming-h%C3%B6guppl%C3%B6st

Edit: På samma tema som Conans
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav goat76 » 2019-09-27 08:48

Nattlorden skrev:Skaffa en sådan här och koppla in så slipper ni sladdar framöver:
https://ljudbyggaren.se/dsp/tillbehor-dsp/mosconi-amas-96-bluetooth-streaming-h%C3%B6guppl%C3%B6st

Edit: På samma tema som Conans


Nej.jpg
Nej.jpg (201.74 KiB) Visad 4472 gånger


Klicka inte på skräplänken till en skräpsida från en...
Senast redigerad av goat76 2019-09-27 09:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Morello » 2019-09-27 08:53

Nattlorden skrev:Skaffa en sådan här och koppla in så slipper ni sladdar framöver:
https://ljudbyggaren.se/dsp/tillbehor-dsp/mosconi-amas-96-bluetooth-streaming-h%C3%B6guppl%C3%B6st

Edit: På samma tema som Conans



Vad är problemet med kablar? Kablar är robusta och enkla att använda till skillnad från radio.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 09:09

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Skaffa en sådan här och koppla in så slipper ni sladdar framöver:
https://ljudbyggaren.se/dsp/tillbehor-dsp/mosconi-amas-96-bluetooth-streaming-h%C3%B6guppl%C3%B6st

Edit: På samma tema som Conans



Vad är problemet med kablar? Kablar är robusta och enkla att använda till skillnad från radio.



Eftersom du inte använder moderna telefoner så är du troligen helt ovetande om hur ofta de kablarna går sönder. Har nog snart köpt kablar och laddare för lika mycket som telefonen kostade. Robust? Sällan hostar hackspetten!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 09:12

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Skaffa en sådan här och koppla in så slipper ni sladdar framöver:
https://ljudbyggaren.se/dsp/tillbehor-dsp/mosconi-amas-96-bluetooth-streaming-h%C3%B6guppl%C3%B6st

Edit: På samma tema som Conans


Nej.jpg


Roligt för mig, men det framgår inte för trådskaparen att du inte kommenterar posten utan bara ger igen från annan tråd. Hade jag inte varit inblandad i det så hade jag ev. modererat det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Morello » 2019-09-27 09:14

Nattlorden skrev:
Morello skrev:
Nattlorden skrev:Skaffa en sådan här och koppla in så slipper ni sladdar framöver:
https://ljudbyggaren.se/dsp/tillbehor-dsp/mosconi-amas-96-bluetooth-streaming-h%C3%B6guppl%C3%B6st

Edit: På samma tema som Conans



Vad är problemet med kablar? Kablar är robusta och enkla att använda till skillnad från radio.



Eftersom du inte använder moderna telefoner så är du troligen helt ovetande om hur ofta de kablarna går sönder. Har nog snart köpt kablar och laddare för lika mycket som telefonen kostade. Robust? Sällan hostar hackspetten!


Min privata så kallade smarttelefon (telefono idiota borde det heta) från anno 2012 har original-kabeln till laddaren och den fungerar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 09:25

Morello skrev:Min privata så kallade smarttelefon (telefono idiota borde det heta) från anno 2012 har original-kabeln till laddaren och den fungerar.


Grattis! Du kanske kan få in den på ett museum sen? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Morello » 2019-09-27 09:41

Har dock bytt skärmen 2-3 gånger pga konstruktionsfel; den saknar en adekvat sarg som skyddar glaset.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav goat76 » 2019-09-27 09:44

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Skaffa en sådan här och koppla in så slipper ni sladdar framöver:
https://ljudbyggaren.se/dsp/tillbehor-dsp/mosconi-amas-96-bluetooth-streaming-h%C3%B6guppl%C3%B6st

Edit: På samma tema som Conans


Nej.jpg


Roligt för mig, men det framgår inte för trådskaparen att du inte kommenterar posten utan bara ger igen från annan tråd. Hade jag inte varit inblandad i det så hade jag ev. modererat det.


Du har rätt, men nu borde det framgå för trådskaparen vad jag menade med NEJ. Gå ej in på länken, osäker sida som inte borde länkas till.
Annars är det väl inga problem med min post, hoppas jag?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 09:48

goat76 skrev:Du har rätt, men nu borde det framgå för trådskaparen vad jag menade med NEJ. Gå ej in på länken, osäker sida som inte borde länkas till.


Inget fel med sidan, förutom att läsaren inte verkar gilla vem som utfärdat certifikatet för https. (loopiasecure)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-09-27 10:26

Conan skrev:Det borde funka att koppla med bara en sladd, men köp en sån här istället:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/ya ... gKQn_D_BwE

Då kan du ansluta mobilen trådlöst med AirPlay eller BT eller spela Tidal/Spotify direkt via deras Connect-tjänster. Kan streama från NAS också. Väldigt smidig pryl. Jag har en själv. :)


Tackar för tipset, men det är alldeles för dyrt för mig. Jag kör så lågbudget jag kan. Jag kör Apple Music f.ö. eftersom jag tycker Spotify suger så mycket.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Zzombie » 2019-09-27 19:43

Friskt kopplat, hälften brunnet.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-10-09 19:53

Det här ligger på is nu. Fick inte mobilen att fungera vid en snabb test och jag orkar inte utreda det. Jag har värre problem än så just nu också. Jag har tre, eller egentligen fyra, setups hemma som strular allihop.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Harryup » 2019-10-10 11:55

Personligen skulle jag inte koppla in en telefon direkt till en förstärkare. Man vet aldrig vad den får för sig med hängningar, systemljud på annan nivå än vanligt ljud etc som kan hända. Går det att ta emot ett samtal samtidigt som den är inkopplad så kan vad som helst hända.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-10-26 19:13

Tack för alla svar!

Jag har nu löst det på det enda rationella sättet: jag gav fan i att ha en iPhone XR. Jag har bara haft "smart" telefon i tre år (först en kass Huawei) och att ha en iPhone funkade inte alls. Jag tycker det bara är jobbigt och jag vill inte bli som alla andra som står och chattar på facebook på Hemköp så det knappt går att ta sig fram där. Jag köpte en Nokia (sk. "dumbphone") på Kjell idag som jag kommer köra istället. Så det blir inget med det här.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav det-var-battre-forr » 2019-11-05 03:42

Pga. saker bortom min kontroll är det här aktuellt IGEN! Det är inte lätt när man har så mycket löst folk hemma. Nu har jag försökt spela upp musik med någon form av OnePlus-telefon. Får inte ett ljud i Accuphasen. Det känns långsökt att kabeln skulle vara problemet eftersom den fungerade finfint i en Marantz (som jag hittade på gatan i Västberga) som stod där tidigare.

Vad gör man?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Koppla in en mobil i en Accuphase E-203

Inläggav Thomas_A » 2019-11-05 09:27

Morello skrev:Har dock bytt skärmen 2-3 gånger pga konstruktionsfel; den saknar en adekvat sarg som skyddar glaset.


Tips:

https://www.stilmobil.se/produkt/ericsson-r310/
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster