Ortofon VMS20EO MkII

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav NADifierad » 2019-10-01 21:30

Laila skrev:Gissningsvis inte . . . typ.

Där av priset :) .
Är det något som ger en omedelbar ljudskillnad?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Laila » 2019-10-01 21:50

Nä, men på sikt( :wink: ) . . . det är troligtvis inte "ormoljetänk" att ett nålsystem med
lägre effektiv massa brukar föredras framför ett med högre dito, gissar jag . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Perfector » 2019-10-01 21:52

skillnaden på med och utan järnkärna är att när diamanten blir sliten och försvinner så får man en gravyrnål som skär nya spår i vinylen.
Jag har sett det med FF15EO och det är ingen vacker syn och inget vackert ljud man får heller.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Conan » 2019-10-01 22:38

Det ska väl rätt mycket till innan diamantspetsen slits ner till "metallstubben"? Förmodligen har väl ägaren reagerat rätt långt innan det för att nålen spårar typ inte alls och att det låter allmänt förjävligt... :wink:

Jag tror du får schysst ljud i flera år för en rimlig peng med den där ersättningsnålen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Perfector » 2019-10-01 23:37

Conan skrev:Det ska väl rätt mycket till innan diamantspetsen slits ner till "metallstubben"? Förmodligen har väl ägaren reagerat rätt långt innan det för att nålen spårar typ inte alls och att det låter allmänt förjävligt... :wink:

Jag tror du får schysst ljud i flera år för en rimlig peng med den där ersättningsnålen.

en rejäl repa som man spelar några gånger får diamanten att lossna och sedan är det kört.
Men nog får han ljud med den nålen, även om jag är misstänksam mot kärnans inverkan på ljudkvaliteten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav NADifierad » 2019-10-02 10:11

https://www.svalander.se/shoppen/tillbe ... original-1
Lite prisskillnad med original utbytes nål :) .
Fast då får man väl förmoda att den är av den nakna typen?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Laila » 2019-10-02 18:39

NADifierad skrev:https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naalar-till-skivspelare/naal-till-ortofon-vms-20-e-mk-ii-original-1
Lite prisskillnad med original utbytes nål :) .
Fast då får man väl förmoda att den är av den nakna typen?

Tips, kontakta Svalander å fråga .. . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav NADifierad » 2019-10-02 19:06

Laila skrev:
NADifierad skrev:https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naalar-till-skivspelare/naal-till-ortofon-vms-20-e-mk-ii-original-1
Lite prisskillnad med original utbytes nål :) .
Fast då får man väl förmoda att den är av den nakna typen?

Tips, kontakta Svalander å fråga .. . typ. :wink:

Bra ide´ :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Vinylcalle » 2019-10-03 04:04

Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.


Att det skulle vara högre precision i dagens pickuper håller jag definitivt inte med om.
Senast idag bevittnade jag en svindyr splitter ny VDH med armrör som var uppskattningsvis 3 grader snett.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Harryup » 2019-10-03 10:37

Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.


Att det skulle vara högre precision i dagens pickuper håller jag definitivt inte med om.
Senast idag bevittnade jag en svindyr splitter ny VDH med armrör som var uppskattningsvis 3 grader snett.

Mvh Carl


Det skulle du varit tacksam för om det hade varit på 80-talet. Fanns mycken ojämn tillverkning då.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Vinylcalle » 2019-10-04 23:19

Harryup skrev:
Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.


Att det skulle vara högre precision i dagens pickuper håller jag definitivt inte med om.
Senast idag bevittnade jag en svindyr splitter ny VDH med armrör som var uppskattningsvis 3 grader snett.

Mvh Carl


Det skulle du varit tacksam för om det hade varit på 80-talet. Fanns mycken ojämn tillverkning då.


I så fall har dessa exemplar rensats bort. Har även hört branschkollegor som arbetat under tiden som är inne på samma linje som mig. Har många totl pickuper ifrån sent 70 tal och 80 tal och både nålarmrörens precision samt generatorernas symetri är bättre än det mesta nytt i high end väg.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Laila » 2019-10-05 00:16

+1 . . . gissar att Harryup:s erfarenheter främst gäller brittiska tillverkare å inte
t.ex. japanska eller US:anska . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-06 20:25

Jag har kollat med mikroskopet på två exemplar av samma sorts pickup. Den ena är mer sned än den andra. Min uppfattning är nog att sådana här små saker kan se ut lite hur som helst när man synar dem närmre. Som tur är kan man på detta fabrikat (Audio Technica MM) ändra vinkeln genom att lossa på en liten skruv, men tills vidare använder jag inte den ena nålen.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ortofon VMS20EO MkII

Inläggav Morello » 2019-10-06 20:30

Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.


Att det skulle vara högre precision i dagens pickuper håller jag definitivt inte med om.
Senast idag bevittnade jag en svindyr splitter ny VDH med armrör som var uppskattningsvis 3 grader snett.

Mvh Carl


Har även sett vdh-nålmikrofoner med inadekvat vinkel mellan nålrör och horisontalplan (VTA), vilket medför påtaglig distorsion vid vertikal modulation. Ett inte ovanligt problem med många så kallade "high end"-nålmikrofoner.

Audio Technica och Ortofon brukar ha koll på denna parameter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster