Finns det någon som har DAC/försteg från AVM?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Finns det någon som har DAC/försteg från AVM?

Inläggav hifikg » 2019-09-28 12:01

Hur styr ni isåfall det med avseende på att hitta musik, se konvolut, göra spellistor från egen musik, inte streaming.
Det gäller i första hand en sådan här apparat, varken AVM eller Hificonsult verkar veta eller vara särskilt intresserade av att hjälpa till.
Bilagor
AVMevo.jpg
AVMevo.jpg (80.6 KiB) Visad 1731 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Finns det någon som har DAC/försteg från AVM?

Inläggav matssvensson » 2019-09-28 12:46

Jag har ingen egen erfarenhet av AVM men du ställer helt rätt fråga. Jag skulle absolut inte köpa en nätverksspelare utan att få bekräftat användarvänligheten från någon med långvarig erfarenhet. Att varken tillverkare eller återförsäljaren verkar vilja hjälpa till får mina varningsklockor att börja ringa.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-28 12:56

Produkten släpptes 2015. Märkligt att inte AVM svarar. De har support och de vill inte svara?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-09-28 13:19

Både jag och ägaren till apparaten har mailat dem men inte fått några svar. Hificonsult säger att de förmedlat frågan vidare de också, men något svar har inte förmedlats. När apparaten inköptes spelades det med en iPad som styrde den, men tyvärr hade man bara streaming i butiken och då fungerade det med omslagsbilder osv, men när musiken ligger på en egen hårddisk ser man inga omslag och sökfunktionen är obefintlig, man får helt enkelt leta sig fram till den artist man tänker lyssna på och där finns sedan de album man har med den artisten, namnen på dem alltså och under dem musiken. När jag plockar med musik triggas jag inte sällan av albumets utseende o kommer ihåg att där finns den eller den låten. Har sökt i andra forum, särskilt tyska sådana, men inte hittat varken problemet eller lösningen. Alla kanske streamar? Fast då verkar det fånigt att köpa en maskin av den här kalibern.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-28 14:02

Vilken mediaserver försöker ni använda på hårddisken? Utan att kunna hänvisa till någon form av expertkunskap skulle jag börja leta efter problematiken där - med felbeskrivningen att det funkar för strömning men inte när ni försöker spela från hårddisk. Som jag har förstått det behöver ett nätverkssystem enkelt uppdelat tre saker för att fungera - själva spelaren som försöker hålla reda på att det ska komma ut ljud, en mediaserver som katalogiserar och håller ordning på din lagrade filsamling samt en kontrollpunkt där du bestämmer vad som skall spelas. Att det strömmar som förväntat verkar indikera att del ett och tre i systemet funkar, men att del två kontakten med mediaservern och presentationen av den egna filsamlingen strular.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-09-28 14:43

matssvensson skrev:Vilken mediaserver försöker ni använda på hårddisken? Utan att kunna hänvisa till någon form av expertkunskap skulle jag börja leta efter problematiken där - med felbeskrivningen att det funkar för strömning men inte när ni försöker spela från hårddisk. Som jag har förstått det behöver ett nätverkssystem enkelt uppdelat tre saker för att fungera - själva spelaren som försöker hålla reda på att det ska komma ut ljud, en mediaserver som katalogiserar och håller ordning på din lagrade filsamling samt en kontrollpunkt där du bestämmer vad som skall spelas. Att det strömmar som förväntat verkar indikera att del ett och tre i systemet funkar, men att del två kontakten med mediaservern och presentationen av den egna filsamlingen strular.

mvh, mats

Då har jag uttryckt mig otydligt. Uppspelningen fungerar alldeles utmärkt. När du väl tagit dig fram till Z som i Zappa så hittar du alla rippade skivor o kan välja. De hamnar snyggt o prydligt i alfabetisk ordning, men du får ingen vägledning med hjälp av konvolut. Sökfunktion saknas med, iTunes är jag van att kunna söka på låttitlar, del av låttitlar, en del av artistnamnet osv osv + att jag får hjälp av konvoluten när jag närmar mig. När jag besöker AVM-spelaren ansluter jag min musiksamling via min Mac o sen styr jag iTunes med min iPhone, lika smidigt som hemma, men om man investerar i en sån här pryl känns det som att en dator i riggen ska vara onödig. Musiksamlingen är direktansluten och ligger på en hårddisk, för att vara extra tydlig.

Det finns alltså en app från AVM för avspelning av FLAC/AIFF/Mp3 o allt vad det heter, men den är klent utvecklad känns det som.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-09-28 16:12

hifikg skrev:Det finns alltså en app från AVM för avspelning av FLAC/AIFF/Mp3 o allt vad det heter, men den är klent utvecklad känns det som.

Just därför menar jag att en tydlig berättelse från någon med bekräftad erfarenhet behövs innan jag skulle våga mig på ett inköp av en sån här pryl. Att AVM i sin produktpresentation i detalj beskriver uppbyggnaden av analog och nätdelar i apparaten, men inte nämner något om användande eller arkitekturen på digitalsidan bygger inte heller förtroende i min värld. En nätverksspelare är lika mycket en dator som en ljudförmedlare, vilket flertalet hifi tillverkare verkat ha missat :cry:.

mvh, mats

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-09-28 16:35

Håller med, men nu är, så att säga, skadan redan skedd. Ljudmässigt lämnar apparaten inget övrigt att önska, men hanteringen är osmidig och ingen utveckling verkar ske. Polaren har väl haft apparaten i nära två år nu.

Läser "I fed the USB input from my Lenovo Yoga laptop, using Roon to listen to my extensive collection of flac files." i ett test av apparaten... hmm...

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2019-09-28 16:58

En snabb koll på hemsidan säger att de har en app där man kan kontrollera sin streaming via.

https://avm.audio/masterpieces/accessor ... s-android/
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2019-09-28 17:17

Mitt inlägg ovan är ju helt värdelöst nu när jag läste frågan och inläggen ordenterligt.
V for victory
:D
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-29 17:48

Original appen verkar ha en inställning för när den skall visa omslag.

FCB41551-55A4-4B5F-B244-9BC2FAED6DB2.jpeg
FCB41551-55A4-4B5F-B244-9BC2FAED6DB2.jpeg (52.87 KiB) Visad 1537 gånger

Funkar inte det så antar jag att någon tredje parts UPnP kontroller skulle kunna fungera.
Mconnect Player HD till iPad fungerar vad jag kan förstå hyggligt och har sökfunktion!

4D769ACA-936D-4C48-A29A-C71EC3FACA25.jpeg
4D769ACA-936D-4C48-A29A-C71EC3FACA25.jpeg (164.48 KiB) Visad 1537 gånger

3D085963-EDE4-491C-8290-BCC9069C878D.jpeg
3D085963-EDE4-491C-8290-BCC9069C878D.jpeg (130.08 KiB) Visad 1537 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-09-29 18:04

Den är påslagen och fungerar, tror jag, när man spelar via Spotify men inte när man spelar sin rippade musik från en hårddisk.

Mconnect ska jag testa, tack för tips!

Edit: Upptäckte att jag redan har den appen, åtminstone lite-versionen. Kanske har vi redan testat, eller så var det mot Emblan den provades.

Återgå till Generellt om hifi