Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket effekt behövs till de olika registren i ett aktivt system som delas vid 2,5 kHz?

Omröstningen slutade 2019-10-14 07:39

1. Det behövs lika mycket effekt till boomer och till diskant.
4
36%
2. Det behövs 60 % effekt till boomern, och 40 % till diskanten.
2
18%
3. Det behövs 80 % effekt till boomern, och 20 % till diskanten
4
36%
4. Jag förstår inte frågan
1
9%
 
Antal röster : 11

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-13 14:16

1. Utgå från samma känslighet för boomer och diskant.
2. Aktiv delning 24 dB okt vid 2,5 kHz både högpass och lågpass - alltså INTE passiv delning.
3. Diskantförstärkaren spelar alltså bara från 2,5 khz och uppåt i frekvens. Inte hela frekvensområdet som det blir med passiva filter , eller vid en bi - amping situation .
Använd samma kör-musikstycke som jag använde.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav jansch » 2019-10-13 14:24

Tangband - glömde kommentera.....
Du skrev att konsonanter ligger vid/över 8kHz.
Nej, det gör dom inte. Dom ligger mellan 200 - 8kHz och med lite "skräp" till ultraljudsområdet. De nämnda konsonaterna (s, f, p och t) ligger normalt mellan 2 - 7 kHz. "s" har hög energi i vårt känsligaste område och har ett väldigt brett spektra.

Frekvensspektrat för dessa konsonanter varierar dels från person till person och även folkgrupp då dom inte produceras av stämbanden.

Generellt har frekvenser över 7-8 kHz väldigt låg energi och betydelselösa för uppfattbarhet, dock det blir lite "guldkant" vid hifi lyssning.

Området 2 - 8kHz "hissas" ofta och omtyckta/populära sångmickar marker ofta detta område - det låter tydligt och bra med framträdande konsonanter.
Typiskt "Shuremikrofon". Samtidigt är vi extra känsliga där om ljudet är dåligt.

Nu blev det lite off topic....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-13 15:17

petersteindl skrev:Se där, du hann före. Peaken vid 8 kHz är s-ljud. De innehåller även högre frekvenser men vad jag minns är de starkast runt 8 kHz.


Jansch: det var Peter Stendl som skrev att peaken vid 8 khz var s-ljud . Titta på sidan två.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav petersteindl » 2019-10-13 16:16

Bara ni inte ser s som synonym med konsonanter. S är en konsonant av många, och s-ljud innehåller brusspektra som har hög nivå kring 8 kHz om jag minns rätt och går i frekvens ända upp mot 15-20 kHz. Filtrerar man diskanten så blir det svårare att höra skillnad på s och f. Konsonanter i svenska språket är b, c, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, w, x, z. Många ligger i lågfrekventa frekvensområden i jämförelse med s, t.ex. b.

Vill ni kolla upp vokaler så sök på formanter. Då man bedömer högtalare så är det väldigt bra att lyssna på röst och speciellt vokaler. På vokaler kan man enkelt höra om formanterna ligger rätt och vissa formanter är svåra, t.ex. e, i, y. De kan lätt bli överaccentuerade och låta påträngande, speciellt om grundtonsområdet har en dip i tonkurvan.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav jansch » 2019-10-13 19:14

petersteindl skrev:Bara ni inte ser s som synonym med konsonanter. S är en konsonant av många, och s-ljud innehåller brusspektra som har hög nivå kring 8 kHz om jag minns rätt och går i frekvens ända upp mot 15-20 kHz. Filtrerar man diskanten så blir det svårare att höra skillnad på s och f. Konsonanter i svenska språket är b, c, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, w, x, z. Många ligger i lågfrekventa frekvensområden i jämförelse med s, t.ex. b.

Vill ni kolla upp vokaler så sök på formanter. Då man bedömer högtalare så är det väldigt bra att lyssna på röst och speciellt vokaler. På vokaler kan man enkelt höra om formanterna ligger rätt och vissa formanter är svåra, t.ex. e, i, y. De kan lätt bli överaccentuerade och låta påträngande, speciellt om grundtonsområdet har en dip i tonkurvan.

Med vänlig hälsning
Peter


Som jag skrev tidigare, "s" har brett spektra och också lite energi över 7 -8 kHz. Viktig (igen) - stora skillnader mellan personer.

Det som finns över 7 -8 kHz ger inget tillskott för vårt sätt att tolka tal, det är t o m så att hörbarheten är nästan oförändrad ner till ca 3,5kHz övre gränsfrekvens. Den största informationen från konsonanterna ligger alltså klart under 8kHz.
Det är konsonanterna som är "nyckeln" till att tolka tal korrekt.


Lite onödigt vetande:
De konsonanter där stämbanden INTE är med för att producera ljud låter också olika (olika frekvensspektra) beroende på en mängd faktorer.
För "s" generellt gäller ju mer luft som nyttjas desto mer energi i låga register och omvänt. Vid sång har vi ett "basigare" s och när vi viskar ett ljusare s,
Egentligen är det inte mängden luft som styr detta utan mer luft krävs om kaviteten (volymen mellan tunga och tänder) blir större = "basigare" ljud.
Beroende på vilka ljud som föregår "s" och vad som kommer efter förändrar också "s":ets spektra. Prova att säga "isi" och sedan "oso"....... (kaviteten förändras)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-13 21:56

Jansch och Peter - intressant :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav dewpo » 2019-10-14 11:52

Jag har inte hunnit göra om delningen men så har mäter det ->

5E0EB512-A709-4C47-9A92-05924B3A5E3F.jpeg
Hoppas det är rätt version?
5E0EB512-A709-4C47-9A92-05924B3A5E3F.jpeg (135.44 KiB) Visad 1557 gånger


05EA697E-3F1D-4D75-BBE1-8613548BD514.gif
Här finns det mycket peak-energi i mellanregistret! Men inte mycket i bas eller diskant.
05EA697E-3F1D-4D75-BBE1-8613548BD514.gif (136.02 KiB) Visad 1557 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav MacBruce » 2019-10-15 15:33

petersteindl skrev: Bara ni inte ser s som synonym med konsonanter. [...]

Med vänlig hälsning
Peter


Beteckningarna "vokal" och "konsonant" anger ju bara, hur man uttalar bokstäverna, inte hur de låter. "V", t.ex, är ju entonigt ljudande...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav MacBruce » 2019-10-15 15:38

MacBruce skrev:
petersteindl skrev: Bara ni inte ser s som synonym med konsonanter. [...]

Med vänlig hälsning
Peter


Beteckningarna "vokal" och "konsonant" anger ju bara, hur man uttalar bokstäverna ("självljud" resp "medljud" under min tid i skolan ), inte hur de låter. "V", t.ex, är ju entonigt ljudande...


Hoppsansa, råkade visst kommentera i stället för att redigera... (Hur raderar man ett inlägg?)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav petersteindl » 2019-10-15 17:27

MacBruce skrev:
petersteindl skrev: Bara ni inte ser s som synonym med konsonanter. [...]

Med vänlig hälsning
Peter


Beteckningarna "vokal" och "konsonant" anger ju bara, hur man uttalar bokstäverna ("självljud" resp "medljud" under min tid i skolan ), inte hur de låter. "V", t.ex, är ju entonigt ljudande...


Jo visst, men de som studerar tal och sång och ljud på tekniska högskolor ser på vokalers formanter och på konsonanters energispektra. Det är väldigt lärorikt att veta vokalers formanters energispektrum. Örat är oerhört känsligt i de områdena och speciellt på röster. Det är väldigt små förändringar man behöver göra i delningsfilter för att få röstläge korrekt. Jag pratar om 0,25-0,5 dB som förändrar ljudet en tiopotens mer än vad man kan tro. Skillnaderna syns knappt vid mätning.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav jansch » 2019-10-17 09:18

MacBruce skrev:
petersteindl skrev: Bara ni inte ser s som synonym med konsonanter. [...]

Med vänlig hälsning
Peter


Beteckningarna "vokal" och "konsonant" anger ju bara, hur man uttalar bokstäverna, inte hur de låter. "V", t.ex, är ju entonigt ljudande...


Man lär sig otroligt mycket om talets komplexitet genom att ljuda.
- ljuda alla mjuka vokaler i en följd utan pauser. gör sedan samma sak men viska isället. En "grundton" skiljer tal från viskning.
- gör likadant med alla konsonanter....svårt att få till korrekt
- ljuda "ioioioioioioi....." fort. Vad kommerr "j" ifrån? Viska samma sak - vad tog "j" vägen? Försök tala/viska "jojojojojojojo......" fort. Ljuda sedan bara "j" och man förstår varför "j" är ett krävande ljud

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav rajapruk » 2019-10-18 16:32

petersteindl skrev:Det är väldigt små förändringar man behöver göra i delningsfilter för att få röstläge korrekt. Jag pratar om 0,25-0,5 dB som förändrar ljudet en tiopotens mer än vad man kan tro. Skillnaderna syns knappt vid mätning.


Det är fascinerande. Jag har erfarit detta. Jag hade ett par riktiga guldöron från Frankrike hemma som hittade att jag hade 0.5dB fel nivå på ena sidan av min delning.
Jag har fortfarande lite lite för ljusa mansröster. Kvinnoröster är perfekta. Han tror att jag inte har satt timingen i delningen perfekt, att det beror på det. Ska laborera mer när lusten faller på.
Hur gör du när du designar högtalare för att sätta detta (korrekt röstläge)? Går inte enbart att gå på mätningar?

Ett sidospår. Jag använder ofta hudton för att avgöra om en bildvisare känns naturlig. Hud är bildens motsvarighet till ljudets röst, för mig. Något sammansatt av stort spektrum av färger/frekvenser man kan relatera till från verkligheten, liksom.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster