Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket effekt behövs till de olika registren i ett aktivt system som delas vid 2,5 kHz?

Omröstningen slutade 2019-10-14 07:39

1. Det behövs lika mycket effekt till boomer och till diskant.
4
36%
2. Det behövs 60 % effekt till boomern, och 40 % till diskanten.
2
18%
3. Det behövs 80 % effekt till boomern, och 20 % till diskanten
4
36%
4. Jag förstår inte frågan
1
9%
 
Antal röster : 11

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 07:39

Startar en tråd om detta.
Jag tänker med hjälp av dB mätaren i audiotools undersöka energiinnehållet med musik till de två registrena i mina HYBRIDDIST . Boomern med Seas er18rnx delas aktivt vid 2,5 KHz med 24 dB linkwitz Riley , akustiskt. Diskanten med waveguide har en passiv equalisering med hjälp av en kondensator av det lägre diskantområdet, där waveguiden förstärker. Delningen sker även här aktivt vid 2,5 kHz med 24 dB linkwitz Riley, akustiskt.

Anledningen till tråden är att det påstås från en del håll att det behövs lika mycket effekt till diskantregistret som till midbas/mellanregistret i ett aktivt system. Det vill jag undersöka om det stämmer i praktiken.

Tillvägagångssätt:
jag kommer placera mikrofonen på stativ on axis 1,5 meter ifrån en högtalare och spela musiken växelvis endast Boomer, och endast diskanten. Jag kommer att spela på normal till medelhög nivå. Med audiotools kan jag sedan se ljudnivån i dB i respektive register, samt även göra en medelvärdes beräkning. Det ska bli intressant att se hur stor energinivå normal musik innehåller, och i vilket register.

Jag tänker använda tre olika musikstycken, alla har lite olika kompressionsgrad på inspelningarna, och motsvarar 3 olika musikgenrer.

1. Mozart med symfoni nr 40 med Jordi Savall

2. Shelby Lynne - Just a little lovin

3. AC/DC - Ballbreaker

Jag startar även en omröstning vad ni TROR att behovet av effekt till de två registrena behövs. Jag vet, det beror förstås på känsligheten med elementen osv, men låt oss säga att känsligheten vore identisk med boomern, samt diskanten.
Testet görs på måndag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav darkg » 2019-10-04 07:48

Jag gissar pga hörsägen att inmatad toppeffekt i diskanten kan matcha om inte överskrida den i basen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Nattlorden » 2019-10-04 08:28

Effekten behövs för att fixa full utstyrning när sådan finns i musikmaterialet, det kan lika väl vara vara till diskanten som till boomern. Hur stor del av den effekten som används rent statistiskt över tiden ser jag som irrelevant.... Skulle man välja att använda lägre effekt beroende på en sådan analys, så kommer man att införa toppklippning istället. Det vore som att begränsa sig till att spela på en 5W-förstärkare för att man inte använder mer i snitt... även om det finns toppar i musiken som behöver 500W när de kommer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 12:48

darkg skrev:Jag gissar pga hörsägen att inmatad toppeffekt i diskanten kan matcha om inte överskrida den i basen.


Ja, en cymbalkrasch borde generera hög nivå i diskantregistret

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 12:53

Nattlorden skrev:Effekten behövs för att fixa full utstyrning när sådan finns i musikmaterialet, det kan lika väl vara vara till diskanten som till boomern. Hur stor del av den effekten som används rent statistiskt över tiden ser jag som irrelevant.... Skulle man välja att använda lägre effekt beroende på en sådan analys, så kommer man att införa toppklippning istället. Det vore som att begränsa sig till att spela på en 5W-förstärkare för att man inte använder mer i snitt... även om det finns toppar i musiken som behöver 500W när de kommer.


Håller nog med i mycket av det du skriver.... fast med det resonemanget skulle man ju behöva två 500 Watts förstärkare för en tvåvägs aktiv högtalare. I en aktiv högtalare spelar ju varje förstärkare bara en del av frekvensregistret. Ju högre i frekvens man delar , desto mindre effekt torde behövas. Jag menar, det borde väl vara skillnad i effektbehov om en diskant delas vid 1500 Hz eller 5 KHz , med samma branthet ?

Jag kommer att kolla hur vanligt i praktiken det är med mycket energi i diskanten, vid normal musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-04 12:56

Det är delvis beroende på de olika registrens känslighet/effektivitet. Delning vid 2.5 kHz borde kräva ungefär samma effekt över som under den frekvensen. Om man har stora korrektioner typ bashöjning, kan de sluka effekt. Det beror också lite på musiktypen och vid vilken ljudnivå man lyssnar. Fullt drag vid högre frekvenser kan vara en öronplågare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 13:02

RogerGustavsson skrev:Det är delvis beroende på de olika registrens känslighet/effektivitet. Delning vid 2.5 kHz borde kräva ungefär samma effekt över som under den frekvensen. Om man har stora korrektioner typ bashöjning, kan de sluka effekt. Det beror också lite på musiktypen och vid vilken ljudnivå man lyssnar. Fullt drag vid högre frekvenser kan vara en öronplågare.


Jo visst spelar känsligheten hos elementet stor roll.
Men... tittar man på denna högtalare, en Adam a7x så har den 100 watt rms för boomern, och 50 watt rms för tweetern.
Men tweetern kanske har ett antal dB högre känslighet än boomern ?

Frekvenssvar: 42Hz - 50kHz
Maximal SPL @ 1m: > 114dB (per par)
Crossover-frekvens: 2500Hz
Mid-woofer-storlek: 175 mm
Mid-woofer röstspole: 38 mm
Mid-woofer kottmaterial: kol / Rohacell / glasfiber
Tweeter Typ: X-ART
Tweetermembranområde: 4 '' ² / 2420mm ²
Mid-Woofer-förstärkare: PWM
Power RMS / Music: 100W / 150W
Tweeterförstärkare: Klass A / B
Power RMS / Music: 50W / 75W
Höghylla EQ> 5 kHz: ± 6 dB
Låghylla EQ ± 6 dB
Tweeterförstärkning: ± 4 dB
Ingångskontakter: XLR / RCA
Ingångsimpedans: 30 KOhm
Magnetiskt skärmad: Nej
Mått (H x B x D): 13,5 '' x 8 '' x 11 '' / 337mm x 201mm x 280mm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Nattlorden » 2019-10-04 13:08

Tangband skrev:Jag kommer att kolla hur vanligt i praktiken det är med mycket energi i diskanten, vid normal musik.


Fast kika inte på medelvärden..... kika efter hur höga peakarna är - det är i dem du behöver effekten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 13:12

Här är ett exempel från ATC - de inbyggda förstärkarna har 200 watt till boomern och 50 watt till tweetern.

http://atcloudspeakers.co.uk/profession ... 20asl-pro/

Drive unit – Low Frequency (LF): 6.5”/150mm Super Linear with 75mm/3″ voice coil (SB75-150SL 8 Ohm)
Drive unit – High Frequency (HF): 1”/25mm dual suspension Soft Dome (SH25-76S 6 Ohm)
Amplitude Linearity (±2dB): 80Hz-20kHz
Cut-off Frequencies (-6dB, free-standing): 55Hz, 25kHz
Horizontal Dispersion: ±80°, Coherent
Vertical Dispersion: ±10°, Coherent
Max. Continuous SPL (1 metre): 108dB
Crossover Frequency: 2.1kHz
Input Connectors: Male XLR
Input Sensitivity: 1V
Input Sensitivity Trim: -12dB (1V – 4V)
Input Impedance: Balanced > 10kΩ
Amplifier Output: Bass 200W, High 50W
Filters: 2nd Order Critically Damped
Overload Protection: Active FET momentary gain reduction
Front Panel Indicators: Power On indicator, Gain Reduction warning
Dimensions (HxWxD): 450 x 250 x 392mm (17.72˝ x 9.84˝ x 15.43˝)
Weight: 28kg / 61.6lbs

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Nattlorden » 2019-10-04 13:19

Drive unit – Low Frequency (LF): 6.5”/150mm Super Linear with 75mm/3″ voice coil (SB75-150SL 8 Ohm)

Känslighet 85dB

Drive unit – High Frequency (HF): 1”/25mm dual suspension Soft Dome (SH25-76S 6 Ohm)

Känslighet 91,5dB
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-04 13:21

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är delvis beroende på de olika registrens känslighet/effektivitet. Delning vid 2.5 kHz borde kräva ungefär samma effekt över som under den frekvensen. Om man har stora korrektioner typ bashöjning, kan de sluka effekt. Det beror också lite på musiktypen och vid vilken ljudnivå man lyssnar. Fullt drag vid högre frekvenser kan vara en öronplågare.


Jo visst spelar känsligheten hos elementet stor roll.
Men... tittar man på denna högtalare, en Adam a7x så har den 100 watt rms för boomern, och 50 watt rms för tweetern.
Men tweetern kanske har ett antal dB högre känslighet än boomern ?

Frekvenssvar: 42Hz - 50kHz
Maximal SPL @ 1m: > 114dB (per par)
Crossover-frekvens: 2500Hz
Mid-woofer-storlek: 175 mm
Mid-woofer röstspole: 38 mm
Mid-woofer kottmaterial: kol / Rohacell / glasfiber
Tweeter Typ: X-ART
Tweetermembranområde: 4 '' ² / 2420mm ²
Mid-Woofer-förstärkare: PWM
Power RMS / Music: 100W / 150W
Tweeterförstärkare: Klass A / B
Power RMS / Music: 50W / 75W
Höghylla EQ> 5 kHz: ± 6 dB
Låghylla EQ ± 6 dB
Tweeterförstärkning: ± 4 dB
Ingångskontakter: XLR / RCA
Ingångsimpedans: 30 KOhm
Magnetiskt skärmad: Nej
Mått (H x B x D): 13,5 '' x 8 '' x 11 '' / 337mm x 201mm x 280mm


Svårt att säga om de olika registrens känslighet. Många aktiva system har ofta eq i basen och då ökas effektbehovet där.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 13:44

Ett räkneexempel. En diskant utan waveguide , på 6 ohm, har en känslighet på 92 dB / 1 watt.

Det borde innebära att diskanten spelar 104 dB med bara 16 watt ineffekt, väl ?

Det finns inte många 6 1/2 boomers som klarar det utan hög förvrängning.

Sätts samma 6-ohms diskant i en passiv högtalare med ett motstånd på , säg 3 ohm för att anpassa nivåmässigt med boomern, så blir känsligheten för diskantelementet sänkt med 3 dB = 89 dB känslighet.

Nu krävs det istället 32 watt för att spela 104 dB i diskantregistret. Har jag räknat rätt ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 13:47

Nattlorden skrev:Drive unit – Low Frequency (LF): 6.5”/150mm Super Linear with 75mm/3″ voice coil (SB75-150SL 8 Ohm)

Känslighet 85dB

Drive unit – High Frequency (HF): 1”/25mm dual suspension Soft Dome (SH25-76S 6 Ohm)

Känslighet 91,5dB


Aha :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav JB » 2019-10-04 14:30

Jag har aktivt delade DIY högtalare som frontar till mitt hemmabiosystem som jag delar vid 2500 hz. Drivningen består av ett A500 steg till diskanterna och ett likadant A500 steg till basarna, och jag måste spela väldigt högt för att VU-mätarna på diskantsteget ska ge något utslag överhuvudtaget när jag spelar musik. Nu kan man ju inte räkna ut någon exakt effektfördelning baserat på detta, men det syns tydligt att basarna slukar betydligt mer effekt än diskanterna iaf.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Almen » 2019-10-04 14:46

Jo, men då är det fortfarande medeleffekt du pratar om. Som flera redan påpekat, det är toppeffekten som är intressant i sammanhanget.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav JB » 2019-10-04 14:56

Borde vara enkelt att ta reda på om man har ett oscilloskop (vilket jag tyvärr inte har) och ett aktivt delat system där man kopplar in sig på utgångarna från vardera slutsteg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 16:09

Almen skrev:Jo, men då är det fortfarande medeleffekt du pratar om. Som flera redan påpekat, det är toppeffekten som är intressant i sammanhanget.

Jovisst - men frågan är hur vanligt detta är med vanlig musik ? Jag kan testa lite olika skivor och se om den där toppeffekten någonsin i praktiken behövs :)

Jag kan spela musiken och sedan mäta ljudtrycket med audiotools, inte bara medelvärdet, utan toppvärdet på vardera boomer och diskant.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 16:12

JB skrev:Jag har aktivt delade DIY högtalare som frontar till mitt hemmabiosystem som jag delar vid 2500 hz. Drivningen består av ett A500 steg till diskanterna och ett likadant A500 steg till basarna, och jag måste spela väldigt högt för att VU-mätarna på diskantsteget ska ge något utslag överhuvudtaget när jag spelar musik. Nu kan man ju inte räkna ut någon exakt effektfördelning baserat på detta, men det syns tydligt att basarna slukar betydligt mer effekt än diskanterna iaf.


Ja, det är ju detdär jag misstänker

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav jansch » 2019-10-04 16:33

Det är ju mer komplext än bara maxeffekt.

Slutstegen har en maximal utspänning, i detta fall kan vi bortse att denna spänning kan variera främst pga nätdelens förmåga att leverera jämn matningspänning.

Vid musik kan man inte anta att spänningbehovet relaterar till RMS, som om signalen är en sinus.
Ta t.ex en fyrkantvåg (som ett enkelt exempel) har högre effekt än en sinus med samma utspänning (peak). Fasförskjut några av övertonerna i fyrkantågen och en högre spänning krävs.

Man måste alltså mäta utspänning, peak. lämpligast med ett instrument som har "peak hold". T.ex en mätförstärkare för ljud eller ett oscilloshop med denna funktion. Man ska alltså mäta på utgången på slutsteget, inte ljud.
Därefter kan man räkna "baklänges" och få fram hur stort "effektbehovet" är ( det är ju inte effektbehov utan spänningsbehov!) i form a x antal watt vid 8ohm.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav jansch » 2019-10-04 16:43

För att vara ännu tydligare - det är inte heller toppeffekt som är styrande utan max utspänning. Uteffekten kan variera kraftigt för samma maximala utspänning.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav JM » 2019-10-04 17:05

Det är amplituden på det skapade ljudet i luft som avgör energibehovet.

Iso-phon kurvor visar indirekt att lägsta basen kräver mer energi för samma upplevda ljudtryck än diskanten.

Men är amplituden lika i basen och diskanten?

Isophon.png
Isophon.png (508.26 KiB) Visad 3151 gånger

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav goat76 » 2019-10-04 17:29

Är headroom en myt?

När jag bytte till en starkare förstärkare fick jag känslan av att det blev ett mer lugn i ljudet, kanske var det andra kvaliteer som visade sig än bara styrka?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Nattlorden » 2019-10-04 17:35

goat76 skrev:Är headroom en myt?

När jag bytte till en starkare förstärkare fick jag känslan av att det blev ett mer lugn i ljudet, kanske var det andra kvaliteer som visade sig än bara styrka?


Nej, du slipper dist pga klippning om du har mer effekt. Och om du slipper ladda ur nätdelen i effektintensiva passager så ger det ytterligare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav goat76 » 2019-10-04 17:54

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Är headroom en myt?

När jag bytte till en starkare förstärkare fick jag känslan av att det blev ett mer lugn i ljudet, kanske var det andra kvaliteer som visade sig än bara styrka?


Nej, du slipper dist pga klippning om du har mer effekt. Och om du slipper ladda ur nätdelen i effektintensiva passager så ger det ytterligare.


Då är det väl bara att se till så att man har bra med headroom för allt/alla element och vara noga med att kolla upp att nätdelen är nog kraftfull, så är man i hamn. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav goat76 » 2019-10-04 18:04

JM skrev:Det är amplituden på det skapade ljudet i luft som avgör energibehovet.

Iso-phon kurvor visar indirekt att lägsta basen kräver mer energi för samma upplevda ljudtryck än diskanten.

Men är amplituden lika i basen och diskanten?

Isophon.png

JM


Jag förstår inte riktigt varför du postar den där Fletcher-Munson kurvan, här handlar det väl mer om vad själva uppspelnings-utrustningen behöver i effekt för att prestera som bäst, inte hur det mänskliga örat sedan uppfattar det uppspelade ljudet?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-04 18:18

Har fredagskvällen börjat tidigt ikväll?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav goat76 » 2019-10-04 18:20

Johan_Lindroos skrev:Har fredagskvällen börjat tidigt ikväll?


Menar du mig? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Nattlorden » 2019-10-04 18:27

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Är headroom en myt?

När jag bytte till en starkare förstärkare fick jag känslan av att det blev ett mer lugn i ljudet, kanske var det andra kvaliteer som visade sig än bara styrka?


Nej, du slipper dist pga klippning om du har mer effekt. Och om du slipper ladda ur nätdelen i effektintensiva passager så ger det ytterligare.


Då är det väl bara att se till så att man har bra med headroom för allt/alla element och vara noga med att kolla upp att nätdelen är nog kraftfull, så är man i hamn. :)


Japp, sikta på 2kW så är det lugnt. 8) 1kW kan funka, men då börjar man knapra på toleranserna. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav Tangband » 2019-10-04 19:27

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
Nej, du slipper dist pga klippning om du har mer effekt. Och om du slipper ladda ur nätdelen i effektintensiva passager så ger det ytterligare.


Då är det väl bara att se till så att man har bra med headroom för allt/alla element och vara noga med att kolla upp att nätdelen är nog kraftfull, så är man i hamn. :)


Japp, sikta på 2kW så är det lugnt. 8) 1kW kan funka, men då börjar man knapra på toleranserna. 8)


Detdär låter som reklambladet från Crown som följde med mitt Crown xli1500 :).
Deras tabeller förespråkar rätt höga effektbehov.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Energiinnehållet i normal musik- aktivt system

Inläggav jansch » 2019-10-04 22:45

JM skrev:Det är amplituden på det skapade ljudet i luft som avgör energibehovet.

Iso-phon kurvor visar indirekt att lägsta basen kräver mer energi för samma upplevda ljudtryck än diskanten.

Men är amplituden lika i basen och diskanten?

Isophon.png

JM


Det där blev väl inte riktig rätt......
.....eller motsäger du dig själv?

Menar du amplituden på luftmolekyler eller amplitud i form av tryckförändring....eller nåt annat? Jag fattar inte.

Fundera på hur en fyrkantvåg skulle "se ut" som ljud.....

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster